L 217 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Tilsynet med
undervisningen m.v.).
Fremsat den 18. juni 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v.
(Tilsynet med undervisningen m.v.)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 26. september 2008, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 48 af 28. januar 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 8, ændres
»§ 9, stk. 2« til: »§ 9 a, stk.
1«.
2.§ 8 a, stk. 5, 2. pkt.,
ophæves.
3.Kapitel 3 affattes således:
»Kapitel 3
Tilsyn
Forældrekreds og
bestyrelse
§ 9.
Det påhviler forældrene til børn i en fri
grundskole at føre tilsyn med skolens almindelige
virksomhed. Forældrekredsen træffer selv beslutning om,
på hvilken måde tilsynet skal udøves, jf. dog
§ 9 a.
§ 9
a. Forældrekredsen og bestyrelsen skal i
fællesskab sikre, at en eller flere tilsynsførende
varetager tilsynet med
1) elevernes
standpunkt i dansk, matematik, engelsk og, hvis skolen er omfattet
af § 8 a, stk. 5, historie,
2) at skolens
samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
og
3) at skolen
opfylder kravene i § 1, stk. 2, 4. pkt., og § 2, stk. 3,
1. pkt.
Stk. 2.
Forældrekredsen og skolens bestyrelse kan i stedet i
fællesskab træffe beslutning om, at tilsynet med de
forhold, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3, skal føres af
skolen ved selvevaluering efter en evalueringsmodel godkendt af
undervisningsministeren, jf. § 9 e.
Stk. 3.
Gennemføres en beslutning om selvevaluering, jf. stk. 2,
ikke, finder stk. 1 anvendelse.
Certificeret
tilsynsførende
§ 9
b. Den eller de tilsynsførende, der er nævnt i
§ 9 a, stk. 1, vælges af forældrekredsen for
højst 4 år ad gangen. Forældrekredsen kan dog i
stedet anmode kommunalbestyrelsen i skolekommunen om at udpege den
eller de tilsynsførende. Skolen skal underrette
Undervisningsministeriet om, hvem der er valgt eller udpeget til at
føre tilsyn.
Stk. 2. Den eller de
tilsynsførende må ikke
1) tilhøre
forældrekredsen,
2) være
medlem af skolens bestyrelse,
3) være ansat
på skolen,
4) være ansat
eller bestyrelsesmedlem på en anden fri grundskole, hvis
skolens ansatte eller bestyrelsesmedlemmer fører tilsyn med
denne anden frie grundskole, eller
5) være gift
eller nært beslægtet med personer, der er omfattet af
nr. 1-4.
Stk. 3. Den eller de
tilsynsførende skal senest ved tiltrædelsen som
tilsynsførende være certificeret i henhold til §
9 c.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om valg af
tilsynsførende.
Stk. 5. Skolen skal
betale den eller de tilsynsførende en godtgørelse
efter regler, der fastsættes af undervisningsministeren,
medmindre den eller de tilsynsførende har fraskrevet sig
retten til godtgørelse.
Stk. 6.
Undervisningsministeren kan udstede påbud til en certificeret
tilsynsførende om inden for en nærmere bestemt frist
at forbedre en mangelfuld tilsynsindsats. Opfylder den eller de
tilsynsførende ikke kravene til tilsynet i henhold til denne
lov eller regler fastsat i medfør heraf, kan
undervisningsministeren udstede påbud til
forældrekredsen om inden for en nærmere angivet frist
at vælge en eller flere nye tilsynsførende eller at
anmode kommunalbestyrelsen om at udpege en eller flere nye
tilsynsførende.
§ 9
c. Undervisningsministeriet certificerer efter indstilling
fra skoleforeningerne de tilsynsførende, der er nævnt
i § 9 b, stk. 1.
Stk. 2. En
tilsynsførende skal for at opnå certificering
1) have
sådanne faglige og pædagogiske forudsætninger, at
den pågældende er i stand til at varetage et tilsyn med
undervisningen på grundskoleniveau, og
2) beherske dansk i
skrift og tale, medmindre tilsynet føres på de tyske
mindretalsskoler eller ved skoler, som har fået godkendt et
andet undervisningssprog end dansk, jf. § 2, stk. 3.
Stk. 3. De
kvalifikationer, som er nævnt i stk. 2, nr. 1, kan erhverves
ved at gennemføre et uddannelsesforløb, der giver
indsigt i tilsynsopgaverne, tilsynets udførelse og
afrapportering. Personer, der på anden måde kan
dokumentere, at de opfylder kravene i stk. 2, nr. 1, kan tillige
certificeres.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
certificeringsordningen.
§ 9
d. Den eller de tilsynsførende skal
1) aflægge
mindst ét årligt tilsynsbesøg på
skolen,
2) overvære
undervisningen i et omfang afstemt efter skolens
størrelse,
3) overvære
undervisningen inden for hvert af de fagområder, som
folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i,
4) drøfte
indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og
lærere, og
5) vurdere det
anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske
kvalitet.
Stk. 2. Den eller de
tilsynsførendes overværelse af skolens undervisning,
jf. stk. 1, nr. 2, skal have et omfang svarende til mindst
én hel skoledag.
Stk. 3. Skolen skal
efter anmodning udlevere de oplysninger til den eller de
tilsynsførende, som er nødvendige for tilsynets
gennemførelse.
Stk. 4. Den eller de
tilsynsførende afgiver hvert år en skriftlig
tilsynserklæring til forældrekredsen og skolens
bestyrelse om tilsynet efter § 9 a, stk. 1. Er der blandt
flere tilsynsførende uenighed om affattelsen af
tilsynserklæringen, skal dette fremgå af
erklæringen. Enhver tilsynsførende har ret til at
afgive sit særstandpunkt i tilsynserklæringen.
Tilsynserklæringen skal offentliggøres på
skolens hjemmeside på internettet.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om formen for
afgivelse af den tilsynserklæring, der er nævnt i stk.
4.
Stk. 6. Skønner
den eller de tilsynsførende, at elevernes standpunkt i et
eller flere fag, jf. § 9 a, stk. 1, nr. 1, ikke står
mål med, hvad der almindeligvis opnås i folkeskolen,
eller at skolens undervisning ikke opfylder kravene i § 1,
stk. 2, 1. eller 2. pkt., fastsættes en kort frist, dog
på mindst 3 måneder, til forbedring af forholdene. Det
samme gælder, hvis den eller de tilsynsførende
skønner, at skolen ikke opfylder kravene i § 1, stk. 2,
4. pkt., eller § 2, stk. 3, 1. pkt. Hvis den eller de
tilsynsførende efter fristens udløb finder, at kravet
om forbedring af forholdene fortsat ikke er opfyldt,
udfærdiger den eller de tilsynsførende en
erklæring herom, som sendes i høring hos
forældrekredsen og skolens bestyrelse. Hvis den eller de
tilsynsførende efter høringen herefter finder, at
kravet om forbedring af forholdene fortsat ikke er opfyldt, sendes
en begrundet indberetning herom med de eventuelt afgivne
høringssvar til Undervisningsministeriet.
Selvevaluering
§ 9
e. Undervisningsministeriet godkender efter indstilling fra
de frie grundskolers skoleforeninger modeller for, hvordan frie
grundskoler kan foretage selvevalueringer, jf. § 9 a, stk.
2.
Stk. 2. Skoler, der
foretager selvevaluering efter en model godkendt i medfør af
stk. 1, skal mindst hvert tredje år gennemføre en
sådan evaluering.
Stk. 3. Skolen skal
løbende offentliggøre resultatet af evalueringen og
skolens plan for, hvordan der vil blive fulgt op herpå
på skolens hjemmeside på internettet.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om selvevaluering,
herunder om kriterierne for godkendelse af evalueringsmodeller.
Statens tilsyn med
undervisningen m.v.
§ 9
f. Undervisningsministeren fører tilsyn med, at frie
grundskoler overholder § 1, stk. 2, § 1 a og § 2,
stk. 3, 1. pkt.
§ 9
g. Undervisningsministeren kan føre et skærpet
tilsyn med en skole. Undervisningsministeren kan i den forbindelse
beslutte, at kommunalbestyrelsen i skolekommunen skal føre
dette tilsyn eller dele deraf.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om skærpet
tilsyn, herunder om tilsynsprocessen og hvilke redskaber, der kan
anvendes, herunder test.
§ 9
h. Finder undervisningsministeren på baggrund af et
skærpet tilsyn, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed
for, at en skole opfylder kravene i § 1, stk. 2, 1. eller 4.
pkt., kan ministeren træffe afgørelse om, at skolen
ikke længere omfattes af lovens regler om frie grundskoler,
og at skolen ikke kan modtage tilskud efter loven. Eventuel fortsat
undervisning på skolen af børn i den
undervisningspligtige alder vil herefter være omfattet af
kapitel 8.
Stk. 2. Finder
undervisningsministeren på baggrund af et skærpet
tilsyn, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at en
skole opfylder kravene i § 1, stk. 2, 2. pkt., kan ministeren
træffe afgørelse om, at skolen ikke længere kan
tilbyde denne sprogstimulering efter lovens bestemmelser herom.
§ 4 a i lov om folkeskolen finder herefter tilsvarende
anvendelse på eventuel fortsat sprogstimulering på
skolen.«
4. I
§ 11, stk. 1, nr. 1, litra c,
indsættes efter »lærertimer,«:
»pædagogisk medhjælp,«.
5. I
§ 11, stk. 1, indsættes som
nr. 4 :
»4) Et
særligt tilskud til de frie grundskolers foreninger til
varetagelse af fælles opgaver om tilsyn, jf. §§ 9
b-9 e.«
6. I
§ 11, stk. 3, indsættes
efter 1. pkt.:
»Fordelingssekretariatet fordeler endvidere
tilskuddet efter stk. 1, nr. 4, mellem skolernes
foreninger.«
7.§ 24 a affattes således:
Ȥ 24
a. Finder undervisningsministeren, at der ikke er
tilstrækkelig sikkerhed for, at en skoles virksomhed er i
overensstemmelse med denne lov eller de regler eller aftaler, der
er fastsat eller indgået i henhold til loven, kan ministeren
udstede påbud til skolen om at foretage konkrete
ændringer af den pågældende
virksomhed.«
8. I
§ 33, stk. 1, ændres
»§§ 5, 7 og 9 a,« til: »§ 5,
§ 7,«.
9. I
§ 33 indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. Hvis en
skole, der ikke modtager tilskud efter denne lov, overtræder
et påbud efter § 24 a, kan undervisningsministeren
træffe afgørelse om, at skolen ikke længere
omfattes af lovens regler om frie grundskoler. Eventuel fortsat
undervisning på skolen af børn i den
undervisningspligtige alder vil være omfattet af kapitel
8.«
10. I
§ 39 ændres »§ 9,
stk. 2,« til: »§ 9 a, stk. 1,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2010.
Stk. 2. Med virkning fra
1. januar 2010 fradrages i forbindelse med fastsættelsen af
det gennemsnitlige tilskud pr. årselev, jf. § 10, stk.
3, i lov om friskoler og private grundskoler m.v., i årene
2010-2012 et beløb til de frie grundskolers samlede bidrag
til finansieringen af Undervisningsministeriets omkostninger i
forbindelse med varetagelsen af opgaverne efter §§ 9 b-9
e. Beløbet opgøres som det samledes bidrag til
Undervisningsministeriet delt med antallet af årselever, der
er budgetteret med på finansloven. Det samlede bidrag til
Undervisningsministeriet fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 3. § 9 b, stk.
3, i lov om friskoler og private grundskoler m.v., som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3, har virkning for tilsynsførende,
der vælges den 1. august 2012 eller senere. En
tilsynsførende, der er valgt før den 1. august 2012,
men som ikke er certificeret, kan fortsætte sin valgperiode
ud.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
På baggrund af et ønske fra de frie grundskolers
skoleforeninger nedsatte undervisningsministeren i sommeren 2006 en
arbejdsgruppe med henblik på at drøfte en ny model for
tilsynet med undervisningen på frie skoler. Formålet
med arbejdsgruppen var at gennemgå eksisterende regler for
tilsyn med skolernes undervisning m.v., at undersøge, om det
er muligt at forenkle disse regler, uden at tilsynets kvalitet og
effektivitet forringes, og at beskrive procedurer for tilsynets
førelse. Arbejdsgruppen anbefaler, at tilsynet med
undervisningen på de frie grundskoler skal organiseres og
tilrettelægges således, at eventuelle problemer i
videst muligt omfang afklares lokalt af og på den enkelte
skole, og at der derfor som led i en forenkling af tilsynsordningen
bør gennemføres en styrkelse af det lokale tilsyn
på skolerne. Der er i arbejdsgruppen opnået enighed om
den foreslåede nye tilsynsmodel.
Lovforslaget indebærer, at
forældrekredsens tilsyn med skolens almindelige
virksomhed videreføres,
det eksterne decentrale tilsyn med skolen styrkes via krav om
certificering af tilsynsførende,
skolen i stedet for ekstern tilsynsførende kan
vælge selvevaluering efter en model, der godkendt af
undervisningsministeren,
det statslige tilsyn forenkles til to former, og
det statslige skærpede tilsyn gøres mere
gennemsigtigt via administrativt fastsatte regler om tilsynets
førelse.
Lovforslaget indeholder endvidere enkelte justeringer vedr.
tilskud til pædagogisk medhjælp.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forældrekredsens
tilsyn
2.1.1. Gældende ret
En fri grundskoles undervisning er under tilsyn dels af
forældrene til elever på skolen, dels af et eksternt
forældrevalgt tilsyn, jf. § 9, stk. 1 og 2, i lov om
friskoler og private grundskoler m.v. (herefter friskoleloven). Det
eksterne forældrevalgte tilsyn består af en eller flere
personer, der er uafhængige af skolen. Hvis
forældrekredsen ikke vælger en tilsynsførende,
varetages tilsynet af kommunalbestyrelsen, jf. lovens § 9,
stk. 5.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Efter lovforslaget skal det primære tilsyn med en fri
grundskole fortsat ligge hos forældrekredsen, og der stilles
fortsat krav om, at den eller de tilsynsførende skal
være uafhængige af skolen.
Som noget nyt gives forældrekredsen og skolens
bestyrelse mulighed for at vælge, om tilsynet med skolens
undervisning m.v., skal varetages af en eller flere certificerede
tilsynsførende, eller ved at skolen foretager selvevaluering
efter en evalueringsmodel, der er godkendt af
undervisningsministeren.
2.2. Certificering af
tilsynsførende
2.2.1. Den foreslåede
ordning
Som noget nyt foreslås, at de eksterne
tilsynsførende skal være certificerede. Det
foreslås, at undervisningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om certificeringsordningen, og om formen for
de tilsynsførendes afgivelse af
tilsynserklæring.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3 (§§ 9 b-9 d).
2.3. Selvevaluering
2.3.1. Den foreslåede
ordning
Som noget nyt foreslås, at der indføres en
mulighed for, at tilsynet med undervisningen m.v. kan varetages ved
selvevaluering efter en model, der er godkendt af
undervisningsministeren. Det foreslås, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
selvevaluering, herunder om kriterierne for godkendelse af
evalueringsmodeller. Ved selvevaluering forpligtes skolerne til at
tilvejebringe en langt større datamængde, end der
kræves i den nuværende tilsynsordning.
Forældrekredsens og Undervisningsministeriets tilsyn vil
derved få en udvidet mulighed for at opnå indsigt i
skolens aktuelle kvalitet og i skolens
kvalitetssikringstiltag.
Undervisningsministeriet vil evaluere effekten af den nye
tilsynsmodel, herunder navnlig selvevalueringsmodellen, når
den nye model har virket i en periode. Undersøgelse af
erfaringerne med den nye tilsynsmodel forventes iværksat i
2014. Evalueringen vil desuden omfatte betydningen af afskaffelsen
af det særskilte tilsyn med frie grundskoler, som enten ikke
tilbyder folkeskolens afgangsprøver eller ikke tilbyder
prøve i faget historie.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3 (§ 9 e).
2.4. Statens tilsyn
2.4.1. Gældende ret
Undervisningsministeren fører særskilt tilsyn med
frie grundskoler, der giver undervisning på 9. klassetrin, og
som ikke afholder folkeskolens afgangsprøver, og med
historieundervisningen på skoler, der ikke afholder
afgangsprøver i historie, jf. friskolelovens § 9, stk.
9.
Herudover fører Undervisningsministeriet som led i det
almindelige sektortilsyn et overordnet tilsyn med skolerne.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde
iværksætte yderligere tilsyn med en skole, jf.
friskolelovens § 9, stk. 10.
En fri grundskole med kostafdeling kan anmode
undervisningsministeren om, at denne fører tilsyn med
kostafdelingen, jf. friskolelovens § 9 a.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde
iværksætte yderligere tilsyn med sprogstimuleringen
på en fri grundskole, jf. friskolelovens § 9 b.
Undervisningsministeriets tilsyn med undervisningen varetages
af Styrelsen for Evaluering og Kvalitetssikring i Grundskolen
(Skolestyrelsen). I dette tilsyn indgår blandt andet en
årlig screening og målrettede tilsynsaktiviteter i
forhold til en eller flere skoler.
Undervisningsministeren kan beslutte, at en skole ikke kan
være en fri grundskole i lovens forstand, der kan modtage
tilskud efter loven, hvis der efter ministerens skøn ikke er
tilstrækkelig sikkerhed for, at skolen opfylder lovens krav i
§ 1, stk. 2, om at give en undervisning, der står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
eller at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og
folkestyre, jf. friskolelovens § 9, stk. 11.
2.4.2. Den foreslåede
ordning
Undervisningsministeriets tilsyn med om frie grundskoler
overholder friskolelovens § 1, stk. 2, § 1 a og § 2,
stk. 3, 1. pkt., om undervisningens kvalitet, frihed og folkestyre,
slutmål, delmål, undervisningsplaner og dansk som
undervisningssprog foreslås forenklet til to former for
tilsyn, et almindeligt tilsyn og et skærpet tilsyn. Det
nuværende lovbestemte særskilte tilsyn med skoler, som
enten ikke tilbyder folkeskolens afgangsprøver eller ikke
tilbyder prøve i faget historie, afskaffes.
Der er ingen ændringer i den gældende ordning i
friskoleloven, hvorefter det i første række er
forældrekredsen, der fører tilsynet med en fri
grundskole.
Undervisningsministeriets foreslåede almindelige og
skærpede tilsyn med de fri grundskolers undervisning m.v. kan
inddeles i tre hovedområder:
1) Tilsyn med
undervisningens faglige dimension (indhold og niveau)
2) Tilsyn med at
elevernes alsidige udvikling tilgodeses
3) Tilsyn med at
skolerne forbereder eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikler og styrker elevernes
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.
Undervisningsministeriets almindelige tilsyn vil som hidtil
generelt være af en overordnet karakter. Hvis der på
baggrund af f.eks. en henvendelse fra forældrekredsen
opstår tvivl om, hvorvidt en eller flere skoler overholder
friskolelovens krav til undervisningen m.v., kan Skolestyrelsen
iværksætte en nærmere undersøgelse af
sagen. Det almindelige tilsyn baseres herudover på
stikprøvevise undersøgelser og screeninger ud fra
indikatorer, som kan variere fra år til år, og som
fastsættes i tilsynsplanen for det pågældende
år.
Som led i det almindelige tilsyn vil ministeriet desuden
udtage stikprøver af evalueringer fra både skoler, som
udbyder folkeskolens afgangsprøver, og skoler som ikke
gør, samt fra skoler, som ikke tilbyder prøve i faget
historie.
Det skærpede tilsyn iværksættes, hvis der er
anledning til en generel tvivl om, hvorvidt en skoles undervisning
efter en helhedsvurdering står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, eller hvorvidt skolen
lever op til kravet om at forberede eleverne til at leve i et
samfund med frihed og folkestyre, jf. friskolelovens § 1, stk.
2. Iværksættelsen af et skærpet tilsyn sker
især på grundlag af de oplysninger i sagen, som er
tilvejebragt via det almindelige tilsyn.
For at styrke tilsynets gennemsigtighed foreslås
undervisningsministeren bemyndiget til at fastsætte regler om
det skærpede tilsyn. Bemyndigelsen ventes anvendt til i
bekendtgørelsesform at udarbejde regler for det
skærpede tilsyn med undervisningens indhold og kvalitet,
herunder hvilke elementer der indgår i den samlede vurdering
af en skoles undervisningsindsats. For så vidt angår
undervisningens faglige dimension ventes der fastsat regler om, at
det fremover skal tilstræbes, at faglige test i videst muligt
omfang indgår i vurderingsgrundlaget. Faglige test kan
også i dag indgå i vurderingsgrundlaget. Med en
højere grad af vægtning af de faglige test er der dog
tale om et kursskifte i forhold til det nuværende statslige
tilsyn ud fra et ønske om at lægge større
vægt på undervisningens resultater. Dermed styrkes
skolernes frihed til at tilrettelægge og gennemføre en
undervisning, som stemmer overens med skolernes egen overbevisning,
og samtidig fastholdes skolerne på et krav om faglige
resultater.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3 (§§ 9 f-9 h).
2.5. Påbud
Efter friskolelovens § 24 a har undervisningsministerens
mulighed for i visse tilfælde at udstede påbud til en
skole om at ændre skolens virksomhed. Efter forslaget udvides
denne mulighed således, at ministeren kan udstede påbud
til skolen om at foretage konkrete ændringer af den
pågældende virksomhed. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7.
Det foreslås endvidere, at hvis en skole, der ikke
modtager tilskud efter loven, ikke overholder et påbud efter
den foreslåede affattelse af § 24 a, kan
undervisningsministeren træffe afgørelse om at skolen
ikke længere omfattes af lovens regler om frie grundskoler.
En skole kan f.eks. være frataget retten til at modtage
tilskud, fordi skolen ikke opfylder lovens § 5, stk. 2, om at
være uafhængig.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 9.
2.6. Tilskud til pædagogisk
støtte
Efter lovforslaget kan en del af de frie grundskolers samlede
driftsbevilling anvendes til tilskud til pædagogisk
støtte til elever med svære handicap.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Endelig indebærer lovforslaget enkelte
konsekvensændringer i friskoleloven.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget er udgiftsneutralt for staten. Lovforslaget
medfører udgifter til skolernes fælles administration
af tilsynsordningen. Udgifterne hertil finansieres ved fradrag i
den samlede økonomiske ramme til området.
Beløbet fastsættes på de årlige
finanslove.
Lovforslaget medfører endvidere i en overgangsfase
udgifter til etablering af den statslige administration af
certificeringsordningen og selvevalueringsordningen. Lovforslaget
indebærer, at en andel heraf i perioden 2010-2012 vil blive
finansieret ved fradrag i den samlede ramme for
friskoleområdet. Der forventes at blive tale om et mindre
beløb på i alt under 3 mio. kr. for perioden. De
årlige beløb fastsættes på de årlige
finanslove.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
kommunerne og regionerne.
4. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget indebærer, at Undervisningsministeriet skal
varetage en række opgaver med den foreslåede nye
ordning om certificering af tilsynsførende og etablering af
en selvevalueringsordning.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
kommunerne og regionerne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Dansk
Friskoleforening, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Efterskoleforeningen, Frie Grundskolers Fællesråd, Frie
Skolers Lærerforening, KL og Rigsrevisionen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget er udgiftsneutralt. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget indebærer, at
Undervisningsministeriet skal varetage en række opgaver med
den foreslåede nye ordning om certificering af
tilsynsførende og etablering af en
selvevalueringsordning. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (5, stk. 8)
Bestemmelsen justeres som konsekvens af den foreslåede
nyaffattelse af friskolelovens kapitel 3, jf. lovforslagets §
1, nr. 3.
Til nr. 2 (§ 8 a, stk. 5)
Efter friskolelovens § 8 a, stk. 5,
2. pkt., skal frie grundskoler, der ikke afholder
folkeskolens afgangsprøver i historie, årligt indsende
dokumentation for, at undervisningen i historie er givet på
et niveau, der leder frem mod skolens slutmål i historie.
Denne dokumentation er et led i Undervisningsministeriets
særskilte tilsyn med frie grundskoler. Da det særskilte
tilsyn ikke videreføres i den foreslåede tilsynsmodel,
jf. § 1, nr. 3, foreslås bestemmelsen
ophævet.
Til nr. 3
Det gældende kapitel 3 om
tilsyn er omformuleret med henblik på at indarbejde den nye
model for tilsynet.
Som et led i forenklingen af tilsynet indgår en
afskaffelse af det særskilte statslige tilsyn med skoler, som
ikke tilbyder folkeskolens afgangsprøver, og med faget
historie på skoler, som ikke tilbyder prøve i
historie, jf. friskolelovens § 9, stk. 9.
Som en konsekvens af kommunalreformen, herunder
amtskommunernes nedlæggelse, er der ikke længere behov
for den gældende § 9 a om, at en fri grundskole med
kostafdeling kan anmode undervisningsministeren om, at denne
fører tilsyn med kostafdelingen, idet bestemmelsens
formål var at sikre, at en fri grundskole med kostafdeling
ikke behøvede godkendelse af den stedlige amtskommune for,
at den kunne anvendes som opholdssted for børn, som de
sociale myndigheder har anbragt uden for hjemmet.
Den gældende § 9 b om sprogstimulering er
indarbejdet i den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk.
2.
Bestemmelsen i § 9 er i det
væsentlige en videreførelse af friskolelovens §
9, stk. 1, om at forældrekredsen fører tilsyn med
skolens almindelige virksomhed. Dette indebærer bl.a., at
forældrekredsen skal føre tilsyn med, at skolen giver
undervisning og sprogstimulering efter § 1, stk. 2, 2. pkt.,
som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, og med, om skolen forbereder elever til at leve i et
samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikler og
styrker elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.
Af den foreslåede § 9 a
fremgår det, at forældrekredsen og bestyrelsen i
fællesskab skal sikre, at en eller flere
tilsynsførende varetager tilsynet med elevernes standpunkt i
dansk, matematik og engelsk og, hvis skolen ikke afholder
folkeskolens afgangsprøver i historie, historie samt med, om
skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
Forældrekredsen og bestyrelsen skal endvidere i
fællesskab sikre, at den eller de tilsynsførende
varetager tilsynet med, at skolen opfylder kravene om, at skolen
forbereder elever til at leve i et samfund som det danske med
frihed og folkestyre samt udvikler og styrker elevernes kendskab
til og respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Endvidere skal det sikres, at der varetages tilsyn med, at
undervisningssproget er dansk.
Forældrekredsen og bestyrelsen kan i fællesskab
beslutte, at skolen i stedet for tilsyn ved tilsynsførende
fører tilsyn ved at foretage selvevaluering efter en
evalueringsmodel, der er godkendt af undervisningsministeren, jf.
den foreslåede § 9 e.
Hvis skolens bestyrelse og forældrekredsen i
fællesskab har besluttet at foretage selvevaluering, kan en
beslutning om at ændre tilsynsform til det eksterne tilsyn
kun ske ved en ny fælles beslutning af bestyrelsen og
forældrekredsen.
Gennemføres en beslutning om selvevaluering imidlertid
ikke, finder den foreslåede § 9 a anvendelse. Det
indebærer, at forældrekredsen i så fald skal
vælge en eller flere tilsynsførende.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til de
foreslåede bestemmelser i §§ 9 b-9 e.
Den foreslåede bestemmelse i §
9 b vedrører de tilsynsførende. Såfremt
bestyrelsen og forældrekredsen har besluttet, at tilsynet
skal varetages af en eller flere tilsynsførende, skal
forældrekredsen som hidtil vælge en eller flere
personer til at føre dette tilsyn. Derimod er det ikke
længere muligt for forældrekredsen at vælge, at
kommunalbestyrelsen skal varetage tilsynet, men
forældrekredsen kan anmode kommunalbestyrelsen i
skolekommunen om at udpege en tilsynsførende. Denne
tilsynsførende skal ligesom øvrige
tilsynsførende være certificeret.
Udgiften til certificering, herunder af de kommunalt udpegede
tilsynsførende, afholdes af skolesektoren, jf. de
økonomiske bemærkninger og bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 5, hvoraf det fremgår, at der af
den samlede driftstilskudsbevilling til de frie grundskoler
fastsættes et beløb på finansloven til et
særligt tilskud til skolernes forening til varetagelse af
fælles opgaver for skolerne i forbindelse med certificering
af tilsynsførende.
Valgperioden på højst fire år svarer til
den gældende valgperiode i friskolelovens § 9, stk.
2.
Kravene i det foreslåede § 9 b, stk. 2, om, at de
tilsynsførende skal være eksterne personer, er ikke
ændrede i forhold til den gældende lov. Det er
bestyrelsens ansvar at påse, at kravene overholdes. Hvis det
konstateres, at en tilsynsførende ikke længere
opfylder kravet i det foreslåede § 9 b, stk. 2, skal
bestyrelsen indkalde til valg af ny tilsynsførende snarest
muligt.
Den eller de tilsynsførende skal senest ved
tiltrædelsen som tilsynsførende være
certificeret, jf. det foreslåede § 9 b, stk. 3.
Forældrekredsen må gerne vælge en
tilsynsførende, inden denne er certificeret. I givet fald
vil en afgående certificeret tilsynsførende kunne
få forlænget sin funktionsperiode, eller
forældrekredsen kan vælge en midlertidig
tilsynsførende blandt de certificerede
tilsynsførende.
Den gældende hjemmel i friskolelovens § 9, stk. 2,
5. pkt., til at udstede regler om valg af tilsynsførende
videreføres uændret med det foreslåede § 9
b, stk. 4. Den gældende bemyndigelse er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 817 af 1. oktober 2002 om valg af
tilsynsførende ved friskoler og private grundskoler m.v. Det
fremgår bl.a. deraf, at forældrekredsen vælger
tilsynsførende ved direkte valg, dvs. at
forældrekredsens medlemmer på et møde selv
foretager valget direkte.
Efter ønske fra skoleforeningerne foreslås det,
at de tilsynsførende som noget nyt kan fraskrive sig
godtgørelsen for hvervet som tilsynsførende, jf. det
foreslåede § 9 b, stk. 5.
Undervisningsministeriet kan som hidtil udstede påbud
til forældrekredsen om inden en nærmere angiven frist
at vælge en eller flere nye tilsynsførende, jf. det
foreslåede § 9 b, stk. 6.
Overtrædelse af reglerne om certificeret
tilsynsførende kan udløse påbud efter § 24
a, som foreslås nyaffattet ved lovforslagets § 1, nr.
7.
Det foreslås med bestemmelsen i § 9 c, at Undervisningsministeriet
certificerer tilsynsførende. En tilsynsførende skal
for at opnå certificering have sådanne faglige og
pædagogiske forudsætninger, at den
pågældende er i stand til at varetage et tilsyn med
undervisningen på grundskoleniveau, og beherske dansk i
skrift og tale, medmindre tilsynet føres på de tyske
mindretalsskoler eller ved skoler, som har fået godkendt et
andet undervisningssprog end dansk.
Kvalifikationerne, som er nævnt i § 9 c, stk. 2,
nr. 1, kan erhverves ved at gennemføre et
uddannelsesforløb, der giver indsigt i tilsynsopgaverne, jf.
§ 9 a, stk. 1, nr. 1-3, tilsynets udførelse og
afrapportering. Personer, der på anden måde kan
dokumentere, at de opfylder kravene, kan tillige
certificeres.
Certificeringsordningens nærmere rammer fastlægges
i bekendtgørelsesform. Bekendtgørelsen skal udstikke
de overordnede rammer for certificeringsordningen.
Tilmelding af kandidater til ordningen vil typisk ske på
decentralt initiativ fra/via de frie grundskoler og
skoleforeningerne. Kandidater kan dog også af egen drift
melde sig til ordningen. Det er hensigten, at forældrekredsen
skal kunne vælge tilsynsførende fra en liste over
certificerede tilsynsførende.
Den eksterne tilsynsførende skal gennemgå et
kortere kursusforløb, som blandt andet skal give indsigt i
friskolelovens § 1, stk. 2, tilsynets udførelse og
afrapportering. Kursusforløbets varighed afhænger af
kursusindholdet for den enkelte.
Uddannelsen skal omfatte et basiskursus og et
efteruddannelseskursus, som løbende ajourføres i
forhold til relevante ændringer af friskolelovgivningen og
folkeskolelovgivningen.
Der skal kunne gives merit og ske godskrivning for
realkompetencer i forbindelse med uddannelsen. Således vil
det på baggrund af en konkret vurdering af den enkelte
kandidats kompetencer være muligt at blive fritaget for dele
af eller hele uddannelsesforløbet.
Skoleforeningerne skal i fællesskab sikre, at de udbudte
uddannelsesforløb lever op til de opstillede krav.
Skolestyrelsen skal i samarbejde med skoleforeningerne
løbende evaluere uddannelsen og vurdere behov for
ændringer og justeringer af indhold og omfang.
Ordningen skal indeholde en vurdering af, om kandidaten har
sådanne faglige og pædagogiske forudsætninger, at
den pågældende er i stand til at varetage et tilsyn med
undervisningen på grundskoleniveau.
Det skal desuden fortsat være et krav, at den
tilsynsførende skal beherske dansk i skrift og tale,
medmindre tilsynet føres ved de tyske mindretalsskoler eller
ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog
end dansk.
Når kandidaterne har gennemgået uddannelsen, og
skoleforeningerne skønner, at de er egnede til at blive
certificerede, sender foreningerne en indstilling herom til
Skolestyrelsen. Indstillingen skal indeholde oplysninger om evt.
meritoverførsel eller realkompetencevurdering.
Skolestyrelsen foretager herefter på
Undervisningsministeriets vegne den endelige vurdering af, om
kandidaten har de fornødne kvalifikationer til at
løfte tilsynsopgaven. I givet fald udsteder Skolestyrelsen
et bevis til den pågældende.
Beviset tidsbegrænses til at gælde f.eks. 5
år. Når et bevis udløber, og den
pågældende fortsat ønsker at være
certificeret tilsynsførende, skal den pågældende
efter indstilling fra en skoleforening gennemgå et forkortet
uddannelsesforløb, som sigter på at ajourføre
kandidaten.
En liste over certificerede tilsynsførende
offentliggøres på Skolestyrelsens hjemmeside.
En certificeret tilsynsførende kan føre tilsyn
med en eller flere skoler.
Hvis en certificeret tilsynsførende ikke på
tilfredsstillende måde opfylder kravene til tilsynet i
henhold til friskolelovgivningen, kan Skolestyrelsen tilbagekalde
certificeringen. Undervisningsministeren kan udstede påbud
til forældrekredsen om at vælge en ny
tilsynsførende, når kravene til tilsynet ikke
opfyldes, jf. det foreslåede § 9 b, stk. 6.
Bestemmelsen i den foreslåede § 9 d er i det væsentlige en
videreførelse af de gældende bestemmelser i
friskolelovens § 9, stk. 6-8, og stk. 13, dog ikke
bestemmelsen i stk. 8, sidste pkt., om, at undervisningsministeren
på baggrund af en indberetning fra tilsynsførende kan
træffe beslutning om, at en skole ikke kan være en fri
grundskole efter loven.
Bestemmelsen i den foreslåede § 9 e fastsætter, hvad der
gælder om selvevaluering. Bestemmelsen indfører en
mulighed for selvevaluering af skolens undervisning efter en model,
der af godkendt af undervisningsministeren, som alternativ til det
eksterne forældrevalgte tilsyn.
Efter forslaget får undervisningsministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om kriterier for godkendelse af
evalueringsmodeller, jf. den foreslåede § 9 e, stk.
4.
Under hvert tema i skolernes evaluering vil der være en
obligatorisk del med spørgsmål, der skal besvares.
Skolernes besvarelse af de obligatoriske spørgsmål
betyder, at bestemte oplysninger skal indgå i beskrivelsen,
og at svarene skal gives i en bestemt form. Herudover kan den
enkelte evalueringsmodel indeholde spørgsmål, som
skolerne ikke har pligt til at besvare. Evalueringsmodellerne skal
indeholde en angivelse af, hvilke spørgsmål det er
obligatorisk for skolerne at svare på, og hvilke
spørgsmål der er valgfrie.
De enkelte evalueringsmodeller godkendes ud fra, at de
beskriver navnlig følgende:
Friskolelovens centrale krav
- Om skolens
samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
- Om skolen
overholder kravet i § 1, stk. 2, 4. pkt., om at forberede
eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.
- Elevernes
standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk.
Evalueringsmetoder
- Hvorledes skolen
systematisk iagttager elevernes faglige standpunkt (test,
portefolio, samtaler, samt andre metoder til evaluering af
elevernes udbytte af undervisningen, f.eks. spørgeark,
elevsamtaler, klassedrøftelser).
- Hvorledes skolen
inddrager data og dokumentation i form af iagttagelser af praksis
og resultater i sin evaluering, samt at skolen skal foretage den
efterfølgende vurdering af resultaterne.
Elevernes faglige standpunkt og deres generelle udbytte af
undervisningen
- Hvorledes skolen
inddrager elevernes aktuelle faglige niveau i fagene dansk,
matematik og engelsk, samt historie, hvis skolen ikke afholder
folkeskolens afgangsprøve i historie (ikke på
individniveau, men på årgangs- eller trinniveau
(skolens delmål).
- Hvorledes skolen
vurderer, hvorvidt skolens undervisning i de øvrige fag og
fagområder leder frem mod skolens beskrevne del- og
slutmål, som fremgår af undervisningsplaner.
Skolens formulering af mål
- Hvorledes skolen
tager stilling til skolens del- og slutmål samt
undervisningsplaner for skolens fag og fagområder, herunder
om skolen påtænker at justere de faglige mål.
Elevernes alsidige udvikling
- Hvorledes skolen
tager stilling til, om skolen tilgodeser elevernes alsidige
udvikling. Det kan blandt andet dokumenteres ved hjælp af
skolens beskrivelse af faglige mål og skolens
undervisningsplaner, skolens konkrete timeplan og årsplaner
for de enkelte fag.
Frihed og folkestyre
- Hvorledes skolen
konkret arbejder med at forberede skolens elever til at leve i et
samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og
styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene. Beskrivelsen skal blandt andet komme ind på,
hvordan der arbejdes med disse områder i selve
undervisningen, i skolens øvrige aktiviteter, i kontakten
med den enkelte elev, i større grupper af elever, hold,
klasser eller andet og på skolen som helhed. Skolen skal
herunder gøre rede for elevernes mulighed for
inddragelse/medindflydelse på deres skolegang, herunder
skolens praksis for inddragelse af elever i beslutninger i
undervisningen og på skolen. Dette kan blandt andet
dokumenteres ved en undersøgelse af elevernes
undervisningsmiljø, herunder en beskrivelse af skolens
konkrete opfølgning på undersøgelsens
resultater.
Elevernes overgang til ungdomsuddannelserne og oplysninger om
elevgennemstrømning
- Hvorledes skolens
oplysninger om elevernes overgang til ungdomsuddannelserne eller
til undervisning i en anden grundskole, samt om
elevgennemstrømningen indgår i evalueringen.
Skoleledelse
- En beskrivelse af
væsentlige elementer af hvordan skolens bestyrelse og
skolelederen i praksis kvalitetssikrer undervisningen.
Specialundervisningen og dansk som andetsprog
- Hvorledes skolen
evaluerer specialundervisningsindsatsen og indsatsen i forhold til
dansk som andetsprog, samt hvordan skolen vurderer resultaterne af
den konkrete indsats på disse områder.
Uddannelsesvejledning
- Hvorledes skolen
evaluerer sin indsats med hensyn til uddannelsesvejledning.
Samlet vurdering samt opfølgningsplan
- Hvorledes skolen
foretager en samlet vurdering af skolens resultater og praksis
på de ovenfor beskrevne områder. Skolens samlede
vurdering skal tage udgangspunkt i kravet om, at skolens
undervisning, herunder evt. sprogstimulering, skal stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Skolen skal endvidere vurdere skolens eventuelle tilbud på
10. klassetrin.På baggrund af den samlede vurdering skal
skolen gøre rede for en handlingsplan, der beskriver de
tiltag, som skolen finder det vigtigst at sætte i gang, og
hvilken tidshorisont tiltagene skal gennemføres inden
for.
Skolen skal mindst hvert 3. år have gennemført en
evaluering som led i evalueringen efter en model godkendt af
undervisningsministeren, jf. den foreslåede § 9 e, stk.
2. Evalueringen kan foregå i faser.
Skoler, der gennemfører evaluering efter en model
godkendt af undervisningsministeren, opfylder herved kravet om
evaluering i § 1 b, stk. 3, i friskoleloven.
Skolestyrelsen offentliggør godkendte
evalueringsmodeller på internettet.
Undervisningsministeriet, ved Skolestyrelsen, fører
tilsyn med skolens selvevaluering. Det nærmere omfang af
tilsynet fastlægges i forbindelse med en tilsynsplan, som
undervisningsministeren fastsætter årligt.
Undervisningsministeren, ved Skolestyrelsen, kan ved mangelfuld
selvevaluering udstede påbud efter friskolelovens § 24
a, som foreslås nyaffattet ved lovforslagets § 1, nr. 7.
Påbud kan f.eks. gå ud på, at skolen i sin
selvevaluering tager stilling til skolens del- og slutmål
samt undervisningsplaner for skolens fag og fagområder,
herunder om skolen påtænker at justere de faglige
mål. Imødekommes påbuddet ikke, kan ministeriet
påbyde skolen at tage en certificeret
tilsynsførende.
Det er hensigten, at en skoles evaluering også skal
benyttes af forældrekredsen i tilsynsøjemed.
Evalueringens resultat og den tilhørende
opfølgningsplan skal derfor offentliggøres på
skolens hjemmeside.
Som led i Skolestyrelsens tilsyn kan styrelsen anmode om en
kopi af den seneste evaluering med tilhørende
dokumentation.
Bestemmelsen i den foreslåede § 9 f fastsætter, hvad
gælder om statens tilsyn. Undervisningsministeren
fører ved Skolestyrelsen et almindeligt overvågende
tilsyn med, om frie grundskoler overholder lovens § 1, stk. 2,
om, at skolen skal give en undervisning, der står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og at
skolen skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Det almindelige tilsyn med undervisningen m.v. omfatter desuden
lovens § 1 a om slutmål, undervisningsplaner og
delmål samt § 2, stk. 3, 1. pkt., om dansk som
undervisningssprog.
Hvis der opstår tvivl om, hvorvidt en skole overholder
disse krav, vil tilsynet normalt tage udgangspunkt i
tilsynserklæringen fra det certificerede forældrevalgte
tilsyn eller skolens selvevaluering, inkl. skolens
opfølgning herpå, skolens beskrivelse af mål og
planer, resultaterne ved aflæggelse af folkeskolens
afgangsprøve samt oplysninger om elevernes overgang til
ungdomsuddannelserne.
Skolestyrelsen kan herudover f.eks. udbede sig forklaringer
eller redegørelser fra skolen, udbede sig forskelligt
materiale fra skolen, indhente oplysninger eller erklæringer
fra ministeriets eller skolens samarbejdspartnere, beskikke censur
ved de mundtlige prøver samt besøge skolen anmeldt
eller uanmeldt.
Skolestyrelsens undersøgelse af sagen skal ske under
iagttagelse af de almindelige forvaltningsretlige principper,
herunder om saglighed og proportionalitet, hvor sidstnævnte
indebærer, at der skal være et rimeligt forhold mellem
den bekymring, der er vakt, og de undersøgelser, som
iværksættes.
Det almindelige tilsyn varetages normalt på grundlag af
stikprøvevise undersøgelser og screeninger ud fra
indikatorer, som fastlægges i en plan for tilsynsindsatsen i
det kommende år (tilsynsplan). De valgte indikatorer kan
variere fra år til år og være udvalgt som led i
tematiserede screeninger f.eks. dansk som andetsprog. Der kan
endvidere foretages et almindeligt tilsyn på baggrund af
indberetninger fra tilsynsførende eller fra andre.
Undervisningsministeren fastlægger det kommende
års tilsynsplan efter oplæg herom fra Skolestyrelsen.
Undervisningsministeren drøfter tilsynsplanen med
skoleforeningerne, inden ministeren fastlægger planen.
Skolestyrelsen offentliggør planerne på styrelsens
hjemmeside på internettet.
Undervisningsministeren kan give påbud efter § 24
a, som foreslås nyaffattet, jf. lovforslagets § 1, nr.
7, i forbindelse med et almindeligt tilsyn. Påbud kan
anvendes i tilfælde, hvor der er grundlag for tvivl om,
hvorvidt lovens § 1, stk. 2, § 1 a og § 2, stk. 3,
1. pkt., er opfyldt, men hvor der på den anden side ikke
vurderes at være tale om en sådan væsentlig tvivl
herom, at der er grundlag for at iværksætte
skærpet tilsyn. Påbud gives for at give skolen mulighed
for at rette op på forholdene.
Hvis skolen ikke efterkommer et påbud, vil
Undervisningsministeriets reaktionsmuligheder afhængigt af de
konkrete omstændigheder være enten at fortsætte
det almindelige tilsyn, at iværksætte et skærpet
tilsyn eller at tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt
eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller
delvis, jf. friskolelovens § 21, stk. 2.
Tilsynet med undervisningen m.v. vil tillige kunne munde ud i
et påbud til den certificerede tilsynsførende i form
af påbud om inden for en nærmere bestemt frist at
forbedre en mangelfuld tilsynsindsats, f.eks. at
tilsynsførende tager stilling til elevernes standpunkt i
engelsk, jf. det foreslåede § 9 b, stk. 6, 1. pkt.. Hvis
tilsynsindsatsen ikke forbedres inden fristens udløb, kan
undervisningsministeren udstede påbud til
forældrekredsen om at vælge en eller flere nye
tilsynsførende eller anmode kommunalbestyrelsen om at udpege
en eller flere nye tilsynsførende, jf. det foreslåede
§ 9 b, stk. 6, 2. pkt.
Bestemmelsen i den foreslåede § 9 g fastsætter, hvad
gælder om skærpet tilsyn. Det skærpede tilsyn kan
iværksættes, hvis der er anledning til tvivl om,
hvorvidt en skoles undervisning efter en helhedsvurdering
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, eller hvorvidt skolen lever op til kravet om at
forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og
folkestyre, jf. friskolelovens § 1, stk. 2.
Iværksættelsen af et skærpet tilsyn sker med
udgangspunkt i de oplysninger i sagen, som er tilvejebragt via det
almindelige tilsyn, da det er i forbindelse med oplysningen af
sagen under det almindelige tilsyn, at det nødvendige
grundlag for at iværksætte et skærpet tilsyn
tilvejebringes.
Beslutningen om at iværksætte et skærpet
tilsyn kan træffes af undervisningsministeren eller af
Skolestyrelsen af egen drift. Beslutningen er som i dag af
processuel karakter og er ikke en afgørelse.
Efter den gældende bestemmelse i friskolelovens §
9, stk. 10, kan undervisningsministeren beslutte, at
kommunalbestyrelsen i skolekommunen skal føre et yderligere
tilsyn, som efter lovforslaget fremover benævnes
skærpet tilsyn. Denne mulighed videreføres med
lovforslaget og udbygges med, at ministeren også kan
beslutte, at kommunalbestyrelsen skal føre dele af et
skærpet tilsyn.
Beslutningen om at iværksætte et skærpet
tilsyn forudsætter, at der gennem det almindelige tilsyn er
sket den nødvendige oplysning af sagen og derved
tilvejebragt det nødvendige grundlag for beslutningen.
Hvornår disse forudsætninger er opfyldt, beror på
en konkret vurdering af omstændighederne i den enkelte sag.
Vurderingen skal ske under iagttagelse af de almindelige
forvaltningsretlige principper, herunder om saglighed og
proportionalitet.
Resultatet af et gennemført skærpet tilsyn kan
være, at undervisningsministeren giver påbud om
lovliggørelse af undervisningens kvalitet m.v., jf. den
foreslåede affattelse af § 24 a, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 7, eller ved mere graverende mangler, at
undervisningsministeren træffer afgørelse om at en
skole ikke længere omfattes af lovens regler om frie
grundskoler, jf. det foreslåede § 9 h, stk. 1.
Efter forslaget bemyndiges undervisningsministeren til at
fastsætte regler om det skærpede tilsyn.
Tilsynsprocessen vil blive fastlagt i en
bekendtgørelse, herunder med en beskrivelse af hvordan det
konkrete tilsyn kan gennemføres inkl. møder med den
pågældende skole, hvilke redskaber der kan anvendes, og
hvordan undervisningen observeres.
Bekendtgørelsen vil endvidere indeholde en beskrivelse
af de hovedområder, som indgår i det skærpede
tilsyn ved vurderingen af undervisningen:
- Skolens del- og slutmål,
- skolens undervisningsplaner,
- skolens eventuelle årsplaner og oplysninger om
planlagt tid til undervisningen i de enkelte fag og emner,
- lærernes kvalifikationer,
- de i undervisningen anvendte undervisningsmaterialer,
- skolens konkrete indsats i forbindelse med undervisningen i
fag og emner,
- skolens specialundervisningsindsats,
- skolens undervisning i dansk som andetsprog,
- skolens forberedelse af eleverne til at leve i et samfund
med frihed og folkestyre,
- skolens evalueringer, opfølgningsplaner,
- skolens faglige test,
- faglige test, som gennemføres i forbindelse med det
skærpede tilsyn, og
- oplysninger om elevernes overgang til
ungdomsuddannelserne.
For så vidt angår undervisningens faglige
dimension skal det fremover tilstræbes, at faglige test i
videst muligt omfang indgår i vurderingsgrundlaget. Faglige
test kan også i dag indgå i vurderingsgrundlaget. Med
en højere grad af vægtning af de faglige test er der
dog tale om et kursskifte ud fra et ønske om at lægge
større vægt på undervisningens resultater.
Dermed styrkes skolernes frihed til at tilrettelægge og
gennemføre en undervisning, som stemmer overens med
skolernes egen overbevisning, og samtidig fastholdes skolerne
på et krav om faglige resultater.
De faglige test skal tilrettelægges og
gennemføres med udgangspunkt i skolens beskrivelse af den
faglige progression, herunder skolens egne formulerede del- og
slutmål for de enkelte fag og fagområder.
Faglige test kan medvirke til at afklare tvivl om
undervisningen i et fag eller fagområde, således at
elementer (kundskaber og færdighedsområder) i
undervisningen, som konkret er vurderet i de faglige test, kun i
begrænset omfang vil blive genstand for yderligere
tilsynsaktiviteter. Et testresultat kan desuden bidrage til, at
tilsynet hurtigere får fokus på problematiske forhold
vedrørende undervisningen i et fag eller fagområde.
Anvendelsen af faglige test vil således muligvis kunne
afkorte det samlede tilsynsforløb i forbindelse med et
skærpet tilsyn ved en øget fokusering af
tilsynsindsatsen.
Et positivt testresultat vil med betydelig vægt tale
for, at undervisningen, for så vidt angår den faglige
dimension, vurderes at stå mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen.
Et negativt testresultat vil tilsvarende med betydelig
vægt tale for, at undervisningen, for så vidt
angår den faglige dimension, vurderes ikke at stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
Ved vurderingen af et negativt testresultat skal der som i dag
tages højde for skolens elevgrundlag, herunder elevernes
individuelle læringsforudsætninger.
Såfremt testen må anses for at afdække
centrale kundskabs- og færdighedsområder for faget
eller fagområdet, og testresultatet er negativt, kan
testresultatet efter omstændighederne danne grundlag for en
afgørelse om, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed
for, at undervisningen står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. Det skal i den
forbindelse understreges, at testresultatet alene aldrig vil kunne
udgøre grundlaget for afgørelsen.
Skolen og skolens elever har pligt til at deltage i faglige
test i forbindelse med et skærpet tilsyn. Hvis skolen ikke
medvirker, kan det medføre, at tilskud tilbageholdes, jf.
friskolelovens § 21, stk. 2, eller at det efter
omstændighederne tillægges processuel skadevirkning.
Hvis skolens elever ikke deltager i test, kan det ligeledes efter
omstændighederne tillægges processuel
skadevirkning.
I § 9 h, stk. 1, 1. pkt. ,
foreslås, at hvis undervisningsministeren på baggrund
af et skærpet tilsyn finder, at der ikke er
tilstrækkelig sikkerhed for, at en skole opfylder § 1,
stk. 2, 1 pkt., om, at undervisningen skal stå mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, eller § 1,
stk. 2. 4. pkt., om at skolen efter sit formål og i hele sit
virke skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene,
kan ministeren træffe afgørelse om, at skolen ikke
længere er omfattes af lovens regler om frie grundskoler, og
at skolen ikke kan modtage tilskud efter loven.
En afgørelse om, at en skole ikke længere
omfattes af lovens regler om frie grundskoler, forudsætter,
at overtrædelsen har en ikke ubetydelig vægt i forhold
til skolens samlede virksomhed, således at der er
proportionalitet mellem overtrædelsen og retsvirkningen.
Afgørelse må derfor træffes på et
velunderbygget grundlag.
Hvad enten det skærpede tilsyn undersøger, om
undervisningen står mål med folkeskolens, jf.
friskolelovens § 1, stk. 2, 1. pkt., eller om skolen lever op
til kravene om at forberede eleverne til at leve i et samfund med
frihed og folkestyre m.v., jf. friskolelovens § 1, stk. 2, 4.
pkt., skal der lægges en samlet vurdering af skolens
virksomhed til grund for afgørelsen. Enkeltstående
undervisningsforløb eller episoder vil som altovervejende
udgangspunkt ikke i sig selv være tilstrækkeligt
grundlag for ministeren til at træffe afgørelse om, at
skolen ikke er en fri grundskole i lovens forstand. Dette kan
normalt alene give grundlag for et påbud om at ændre
forholdene. Er der imidlertid alvorlige mangler ved undervisningen
i blot et af de fagområder, som folkeskolens obligatoriske
fagkreds normalt opdeles i, som f.eks. orienteringsfagene, vil det
være tilstrækkeligt til, at ministeren kan konkludere,
at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at skolen lever
op til kravet i lovens § 1, stk. 2, 1. pkt.
Med forslaget præciseres, at hensynet til elevernes
uddannelse og hensynet til deres forberedelse til at leve i et
samfund med frihed og folkestyre, må gå forud for
hensynet til videreførelsen af en skole, som ikke opfylder
lovens krav, eller som, der ikke er tilstrækkelig sikkerhed
for, gør det.
Bestemmelsen i det foreslåede § 9 h, stk. 1, 2. pkt. , er en
videreførelse af gældende lovs § 9, stk. 12, om
at hvis undervisningsministeren har truffet beslutning om, at en
skole ikke længere omfattes af lovens regler om frie
grundskoler, er fortsat undervisning på skolen af børn
i den undervisningspligtige alder herefter omfattet af
bestemmelserne om hjemmeundervisning.
I § 9 h, stk. 2, 1. pkt.,
foreslås, at hvis undervisningsministeren på baggrund
af et skærpet tilsyn finder, at der ikke er
tilstrækkelig sikkerhed for, at en skole opfylder § 1,
stk. 2, 2. pkt., om, at sprogstimuleringen skal stå mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, kan
ministeren træffe afgørelse om, at skolen ikke
længere kan tilbyde sprogstimulering efter lovens
bestemmelser herom.
Bestemmelsen i det foreslåede § 9 h, stk. 2, 2. pkt., er en
videreførelse af gældende lovs § 9 b, stk. 3, om
at hvis ministeren har truffet beslutning om, at en skole ikke
længere kan tilbyde sprogstimulering, er fortsat
sprogundervisning på skolen omfattet af bestemmelsen om
sprogstimulering i hjemmet i lov om folkeskolen.
Til nr. 4 (§ 11, stk. 1)
Efter friskolelovens § 11, stk. 1, nr. 1, litra c,
afsættes af skolernes samlede driftstilskudsbevilling
særlige tilskud til dækning af ekstraudgifter til
læretimer, praktisk medhjælp, hjælpemidler og
befordring af elever med svære handicap. De frie grundskolers
skoleforeninger har ønsket mulighed for også at kunne
anvende tilskuddet til betaling af pædagogisk medhjælp.
Det foreslå derfor, at det særlige tilskud også
skal kunne anvendes til betaling af pædagogisk
medhjælp.
Til nr. 5 og 6 (§ 11, stk. 1 og 3)
Det foreslås, at der af den samlede
driftstilskudbevilling til de frie grundskoler fastsættes et
beløb på finansloven til et særligt tilskud til
skolernes foreninger til varetagelse af fælles opgaver for
skolerne om tilsyn i forbindelse med certificering af
tilsynsførende og selvevaluering.
Skoleforeningerne forudsættes at varetage vigtige
opgaver i forbindelse med den nye tilsynsordning, f.eks. skal
skoleforeningerne i fællesskab sikre, at de udbudte
uddannelsesforløb for certificerede tilsynsførende
lever op til opstillede krav, og foreningerne indstiller
selvevalueringsmodeller til Skolestyrelsen. Til brug herfor
afsættes af statens samlede tilskud til skoleformen et bidrag
til finansiering af skoleforeningernes udgifter. Det
foreslås, at undervisningsministeren kan beslutte at
henlægge administrationen af dette tilskud til
Fordelingssekretariatet, jf. det foreslåede § 11, stk.
3, 2. pkt.
Til nr. 7 (§ 24 a)
Efter den gældende lovs § 24 a kan
undervisningsministeren udstede påbud til en skole om at
ændre sin virksomhed, hvis ministeren finder, at virksomheden
ikke er i overensstemmelse med friskoleloven eller de regler eller
aftaler, der er fastsat i henhold til loven.
Det foreslås, at ministeren også kan udstede
påbud om at foretage konkrete ændringer af en
virksomhed, hvis der ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at
denne er i overensstemmelse med loven eller de regler eller
aftaler, der er fastsat i henhold til loven.
Denne udvidelse forslås med henblik på, at
ministeren kan udstede påbud i forbindelse med det statslige
tilsyn, jf. lovforslagets § 1, nr. 3 (§§ 9 f og 9
g). Det vurderes i det enkelte tilfælde, hvilke af lovens
sanktionsmuligheder der skal anvendes.
På baggrund af den betydelige metodefrihed, som skolerne
har ifølge den gældende friskolelov, er
Undervisningsministeriets adgang til at meddele påbud
vedrørende en skoles undervisning m.v. begrænset til
generelt formulerede påbud om at ændre herpå,
således at undervisningen kommer til at stå mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Ministeriet
kan således give påbud om, at konkret konstaterede
forhold skal ændres, således at skolen herefter
opfylder kravet i friskolelovens § 1, stk. 2, § 1 a og
§ 2, stk. 3, 1. pkt. Der er imidlertid ikke i overensstemmelse
med friskoletanken, at ministeriet kan give påbud til en
skole om bestemte indholdsmæssige handlinger som for eksempel
anvendelse af nærmere bestemte undervisningsmetoder eller
undervisningsmaterialer eller afskedigelse af en bestemt
lærer.
Påbud vedrørende undervisningen m.v. vil dog
kunne konkretiseres til en vis grad, f.eks. at skolen påbydes
at sikre, at den praktisk/undersøgende dimension i faget
natur/teknik indgår i undervisningen i et
tilstrækkeligt omfang, og vedrørende elevernes
alsidige udvikling kan et påbud f.eks. gå ud på,
at sikre, at elevernes mulighed for at tilegne sig
samarbejdsfærdigheder indgår i undervisningen i
tilstrækkeligt omfang.
Til nr. 8 (§ 33, stk. 1)
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
3.
Til nr. 9 (§ 33, stk. 3)
Undervisningsministeriet fører tilsyn med frie
grundskoler, der ikke modtager statstilskud, for så vidt
angår overholdelse af reglerne i lovens § 1, stk. 2, om
at undervisningen skal stå mål med undervisningen i
folkeskolen m.v. og med øvrige regler i loven, der
gælder for denne skoleform, jf. lovens § 33, stk.
1.
For at børnene kan sikres en undervisning, der kan
stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, gælder en række af lovens bestemmelser
også for disse skoler. Det gælder f.eks. bestemmelserne
om tilsyn, herunder de foreslåede bestemmelser om
certificerede tilsynsførende og selvevaluering, regler om,
at skolen skal have 1.-7. klassetrin, og at undervisningssproget er
dansk, jf. § 33, stk. 1, modsætningsvist.
Det har i praksis vist sig svært for ministeriet at
få disse skoler til at overholde friskoleloven. Det
foreslås derfor, at ministeriet kan træffe
afgørelse om, at disse skoler ikke længere omfattes af
lovens regler om frie grundskoler, hvis de ikke overholder et
påbud udstedt af ministeren. Konsekvensen heraf
foreslås at være, at eventuel fortsat undervisning
på stedet vil være hjemmeundervisning efter lovens
kapitel 8. Sanktionen vil kun blive anvendt ved grovere eller ofte
tilbagevendende overtrædelser. En afgørelse om, at en
skole ikke længere omfattes af lovens regler om frie
grundskoler, forudsætter, at overtrædelsen har en ikke
ubetydelig vægt i forhold til skolens samlede virksomhed,
således at der er proportionalitet mellem overtrædelsen
og retsvirkningen. Afgørelsen må derfor træffes
på et velunderbygget grundlag.
Til nr. 10 (§ 39)
Bestemmelsen justeres som konsekvens af den foreslåede
nyaffattelse af friskolelovens kapitel 3, jf. lovforslagets §
1, nr. 3.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
august 2010.
Til stk. 2
Det foreslås, at der ved beregningen af tilskuddet pr.
årselev i årene 2010-2012 skal fradrages et
beløb til afholdelse af Undervisningsministeriets
varetagelse af opgaverne til selvevaluering og certificering. En
betydelig del af ministeriets arbejdsopgaver i forbindelse med det
nye tilsynssystem vil ligge i perioden inden lovens
ikrafttræden. Derfor foreslås det, at denne bestemmelse
har virkning fra den 1. januar 2010.
Til stk. 3
Det foreslås, at bestemmelsen i det foreslåede
§ 9 b, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, om, at den
eller de valgte tilsynsførende senest ved tiltrædelse
som tilsynsførende skal være certificeret,
først har virkning for tilsynsførende, der
vælges den 1. august 2012 eller senere. Dette medfører
ikke, at tilsynsførende ikke kan certificeres før den
1. august 2012.
Tilsynsførende, der er valgt inden den 1. august 2012,
kan virke som tilsynsførende i den periode, de er valgt for,
uden at være certificerede efter den foreslåede
bestemmelse i § 9 c. En tilsynsførende, der ikke er
certificeret, og som er valgt før den 1. august 2012, kan
fortsætte sin valgperiode ud. Forslaget indebærer, at
tilsynet efter den foreslåede affattelse af § 9 b, stk.
1, 1. og 2. pkt., indtil 1. august 2016 kan føres af
personer, der ikke er certificerede tilsynsførende. De
ikke-certificerede tilsynsførende skal opfylde lovens
øvrige krav til tilsynsførende, jf. de
foreslåede bestemmelser i § 9 b og § 9 d.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 26. september 2008,
foretages følgende ændringer: |
§ 5.
(.) Stk. 2.
-7. (.) Stk. 8.
Bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og
kapitel 8 om tavshedspligt m.v. gælder for bestyrelsen,
lederen og andre ansatte ved skolen samt de tilsynsførende,
der er nævnt i § 9, stk. 2. Stk. 9.
-10. (.) | | 1. I § 5,
stk. 8, ændres »§ 9, stk. 2« til:
»§ 9 a, stk. 1«. |
§ 8 a.
(.) Stk. 2.-4.
(.) Stk. 5.
Eleverne på en skole, der har meddelt
Undervisningsministeriet, at afholdelse af afgangsprøve i
historie er uforeneligt med dens værdigrundlag, skal ikke
aflægge prøve i dette fag, men i et andet fag, der
udtrækkes inden for den humanistiske fagblok. Skolen skal
årligt indsende dokumentation for, at undervisningen i
historie er givet på et niveau, der leder frem mod skolens
slutmål i historie. Stk. 6.-8.
(.) | | 2.§ 8 a,
stk. 5, 2. pkt., ophæves. |
Kapitel 3 Tilsyn § 9.
Det påhviler forældrene til børn i en fri
grundskole (forældrekredsen) at føre tilsyn med
skolens almindelige virksomhed, herunder med, at skolen giver
undervisning og sprogstimulering efter § 1, stk. 2,
2. pkt., som står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Forældrekredsen træffer
selv beslutning om, på hvilken måde tilsynet skal
udøves. Stk. 2.
Forældrekredsen vælger for højst 4 år en
eller flere personer til at føre tilsyn med elevernes
standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk og hvis skolen er
omfattet af § 8 a, stk. 4, historie samt med, om
skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Den eller de tilsynsførende skal endvidere
påse, at skolen opfylder kravet i § 1, stk. 2,
4. pkt., og at undervisningssproget er dansk. Forældrekredsen
kan i stedet anmode kommunalbestyrelsen i skolekommunen om at
varetage disse tilsynsopgaver. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om valget af den eller de
tilsynsførende. Skolen skal orientere
Undervisningsministeriet om, hvem der er valgt til at føre
tilsyn. Opfylder den eller de tilsynsførende ikke på
tilfredsstillende måde kravene til tilsynet i henhold til
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, kan
undervisningsministeren pålægge forældrekredsen
inden for en nærmere angivet frist at vælge en eller
flere nye tilsynsførende. | | 3.Kapitel 3
affattes således: »Kapitel 3 Tilsyn Forældrekreds og bestyrelse § 9. Det
påhviler forældrene til børn i en fri grundskole
at føre tilsyn med skolens almindelige virksomhed.
Forældrekredsen træffer selv beslutning om, på
hvilken måde tilsynet skal udøves, jf. dog § 9
a. § 9 a.
Forældrekredsen og bestyrelsen skal i fællesskab sikre,
at en eller flere tilsynsførende varetager tilsynet
med 1) elevernes standpunkt i dansk,
matematik, engelsk og, hvis skolen er omfattet af § 8 a, stk.
5, historie, 2) at skolens samlede undervisningstilbud
ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, og 3) at skolen opfylder kravene i § 1,
stk. 2, 4. pkt., og § 2, stk. 3, 1. pkt. Stk. 2.
Forældrekredsen og skolens bestyrelse kan i stedet i
fællesskab træffe beslutning om, at tilsynet med de
forhold, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3, skal føres af
skolen ved selvevaluering efter en evalueringsmodel godkendt af
undervisningsministeren, jf. § 9 e. Stk. 3.
Gennemføres en beslutning om selvevaluering, jf. stk. 2,
ikke, finder stk. 1 anvendelse. |
Stk. 3.
Den eller de tilsynsførende 1) skal til stadighed have sådanne
faglige og pædagogiske forudsætninger, at de er i stand
til at varetage et tilsyn med undervisningen på
grundskoleniveau, 2) skal beherske dansk i skrift og tale,
medmindre tilsynet føres ved de tyske mindretalsskoler eller
ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog
end dansk, 3) må ikke tilhøre
forældrekredsen, 4) må ikke være medlem af
bestyrelsen, 5) må ikke være ansat på
skolen, 6) må ikke være ansat eller
bestyrelsesmedlem på en anden fri grundskole, hvis skolens
ansatte eller bestyrelsesmedlemmer fører tilsyn med denne
anden frie grundskole, og 7) må ikke være gift eller
nært beslægtet med personer, der er nævnt i nr.
3-6. Stk. 4.
Skolen skal betale den eller de personer, der er valgt som
tilsynsførende, en godtgørelse efter regler, der
fastsættes af undervisningsministeren. Stk. 5.
Hvis forældrekredsen ikke vælger en
tilsynsførende, varetages tilsynet af
kommunalbestyrelsen. Stk. 6.
Den eller de tilsynsførende skal aflægge mindst et
årligt tilsynsbesøg på skolen. Undervisningen
skal overværes i et omfang afstemt efter skolens
størrelse, dog svarende til mindst en hel skoledag.
Undervisningen inden for hvert af de fagområder, som
folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, skal overværes
af en tilsynsførende. Derudover skal den eller de
tilsynsførende drøfte indholdet af skolens
undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere
det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske
kvalitet. | | Certificeret tilsynsførende § 9 b.
Den eller de tilsynsførende, der er nævnt i § 9
a, stk. 1, vælges af forældrekredsen for højst 4
år ad gangen. Forældrekredsen kan dog i stedet anmode
kommunalbestyrelsen i skolekommunen om at udpege den eller de
tilsynsførende. Skolen skal underrette
Undervisningsministeriet om, hvem der er valgt eller udpeget til at
føre tilsyn. Stk. 2. Den
eller de tilsynsførende må ikke 1) tilhøre
forældrekredsen, 2) være medlem af skolens
bestyrelse, 3) være ansat på skolen, 4) være ansat eller
bestyrelsesmedlem på en anden fri grundskole, hvis skolens
ansatte eller bestyrelsesmedlemmer fører tilsyn med denne
anden frie grundskole, eller 5) være gift eller nært
beslægtet med personer, der er omfattet af nr. 1-4. Stk. 3. Den
eller de tilsynsførende skal senest ved tiltrædelsen
som tilsynsførende være certificeret i henhold til
§ 9 c. Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om valg af
tilsynsførende. Stk. 5. Skolen
skal betale den eller de tilsynsførende en
godtgørelse efter regler, der fastsættes af
undervisningsministeren, medmindre den eller de
tilsynsførende har fraskrevet sig retten til
godtgørelse. Stk. 6.
Undervisningsministeren kan udstede påbud til en certificeret
tilsynsførende om inden for en nærmere bestemt frist
at forbedre en mangelfuld tilsynsindsats. Opfylder den eller de
tilsynsførende ikke kravene til tilsynet i henhold til denne
lov eller regler fastsat i medfør heraf, kan
undervisningsministeren udstede påbud til
forældrekredsen om inden for en nærmere angivet frist
at vælge en eller flere nye tilsynsførende eller at
anmode kommunalbestyrelsen om at udpege en eller flere nye
tilsynsførende. |
Stk. 7.
Den eller de tilsynsførende afgiver hvert år en
skriftlig tilsynserklæring til forældrekredsen og
skolens bestyrelse om tilsynet efter stk. 2, herunder om
elevernes standpunkt i de fag, der er nævnt i stk. 2. I
tilfælde, hvor forældrekredsen har valgt flere
tilsynsførende, og hvor disse ikke er enige om affattelsen
af den skriftlige tilsynserklæring, skal dette fremgå
af erklæringen. Enhver tilsynsførende har ret til at
afgive sit særstandpunkt til forældrekredsen. Skolen
udleverer den skriftlige tilsynserklæring til
forældrekredsen og offentliggør den på skolens
hjemmeside på internettet. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om formen for afgivelse af
tilsynserklæringen. | | § 9 c.
Undervisningsministeriet certificerer efter indstilling fra
skoleforeningerne de tilsynsførende, der er nævnt i
§ 9 b, stk. 1. Stk. 2. En
tilsynsførende skal for at opnå certificering 1) have sådanne faglige og
pædagogiske forudsætninger, at den
pågældende er i stand til at varetage et tilsyn med
undervisningen på grundskoleniveau, og 2) beherske dansk i skrift og tale,
medmindre tilsynet føres på de tyske mindretalsskoler
eller ved skoler, som har fået godkendt et andet
undervisningssprog end dansk, jf. § 2, stk. 3. Stk. 3. De
kvalifikationer, som er nævnt i stk. 2, nr. 1, kan erhverves
ved at gennemføre et uddannelsesforløb, der giver
indsigt i tilsynsopgaverne, tilsynets udførelse og
afrapportering. Personer, der på anden måde kan
dokumentere, at de opfylder kravene i stk. 2, nr. 1, kan tillige
certificeres. Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
certificeringsordningen. |
Stk. 8.
Skønner den eller de tilsynsførende, at elevernes
standpunkt i et eller flere fag, jf. stk. 2, ikke står
mål med, hvad der almindeligvis opnås i folkeskolen,
eller at skolens undervisning ikke opfylder kravene i
§ 1, stk. 2, 1. og 2. pkt., fastsættes en
frist på mindst 3 måneder til forbedring af forholdene.
Hvis den eller de tilsynsførende stadig finder
undervisningen mangelfuld, udfærdiger den eller de
tilsynsførende en erklæring herom, som sendes til
høring i forældrekredsen og i skolens bestyrelse. Hvis
den eller de tilsynsførende efter høringen fortsat
finder undervisningen mangelfuld, indsendes en begrundet
indberetning med de eventuelt afgivne høringssvar til
Undervisningsministeriet. Undervisningsministeren kan herefter
træffe beslutning om, at skolen ikke længere er en fri
grundskole efter denne lov, og at skolen ikke kan modtage tilskud
efter denne lov, medmindre ministeren skønner, at der er
behov for at iværksætte et yderligere tilsyn efter
stk. 10. Stk. 9.
Undervisningsministeren fører særskilt tilsyn med frie
grundskoler, der giver undervisning på 9. klassetrin, og som
ikke afholder folkeskolens afgangsprøver, og med
historieundervisningen på skoler, der er omfattet af
§ 8 a, stk. 4. | | § 9 d. Den
eller de tilsynsførende skal 1) aflægge mindst ét
årligt tilsynsbesøg på skolen, 2) overvære undervisningen i et
omfang afstemt efter skolens størrelse, 3) overvære undervisningen inden for
hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt
kan opdeles i, 4) drøfte indholdet af skolens
undervisningsplaner med skolens leder og lærere, og 5) vurdere det anvendte
undervisningsmateriales faglige og pædagogiske
kvalitet. Stk. 2. Den
eller de tilsynsførendes overværelse af skolens
undervisning, jf. stk. 1, nr. 2, skal have et omfang svarende til
mindst én hel skoledag. Stk. 3. Skolen
skal efter anmodning udlevere de oplysninger til den eller de
tilsynsførende, som er nødvendige for tilsynets
gennemførelse. Stk. 4. Den
eller de tilsynsførende afgiver hvert år en skriftlig
tilsynserklæring til forældrekredsen og skolens
bestyrelse om tilsynet efter § 9 a, stk. 1. Er der blandt
flere tilsynsførende uenighed om affattelsen af
tilsynserklæringen, skal dette fremgå af
erklæringen. Enhver tilsynsførende har ret til at
afgive sit særstandpunkt i tilsynserklæringen.
Tilsynserklæringen skal offentliggøres på
skolens hjemmeside på internettet. Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om formen for
afgivelse af den tilsynserklæring, der er nævnt i stk.
4. |
Stk. 10.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde
træffe beslutning om yderligere tilsyn med en skole.
Undervisningsministeren kan beslutte, at kommunalbestyrelsen i
skolekommunen skal føre dette tilsyn.
Undervisningsministeren kan beslutte, hvorledes det yderligere
tilsyn i de enkelte konkrete tilfælde skal udføres,
herunder at der skal anvendes test. Stk. 11.
Hvis der på baggrund af et yderligere tilsyn efter
undervisningsministerens skøn ikke er tilstrækkelig
sikkerhed for, at skolen opfylder kravene i § 1,
stk. 2, kan undervisningsministeren beslutte, at skolen ikke
længere er en fri grundskole efter denne lov, og at skolen
ikke kan modtage tilskud efter denne lov. Stk. 12.
Hvis undervisningsministeren i medfør af stk. 8 eller
11 har truffet beslutning om, at en skole ikke længere er en
fri grundskole efter denne lov, er eventuel fortsat undervisning
på skolen af børn i den undervisningspligtige alder
herefter omfattet af bestemmelserne i kapitel 8, herunder
bestemmelserne om kommunalbestyrelsens tilsyn med
undervisningen. Stk. 13.
Skolen skal til tilsynet efter stk. 2, 5, 9 og 10 på
begæring udlevere de oplysninger, som den eller de
tilsynsførende finder har betydning for tilsynets
udførelse. | | Stk. 6.
Skønner den eller de tilsynsførende, at elevernes
standpunkt i et eller flere fag, jf. § 9 a, stk. 1, nr. 1,
ikke står mål med, hvad der almindeligvis opnås i
folkeskolen, eller at skolens undervisning ikke opfylder kravene i
§ 1, stk. 2, 1. eller 2. pkt., fastsættes en kort frist,
dog på mindst 3 måneder, til forbedring af forholdene.
Det samme gælder, hvis den eller de tilsynsførende
skønner, at skolen ikke opfylder kravene i § 1, stk. 2,
4. pkt., eller § 2, stk. 3, 1. pkt. Hvis den eller de
tilsynsførende efter fristens udløb finder, at kravet
om forbedring af forholdene fortsat ikke er opfyldt,
udfærdiger den eller de tilsynsførende en
erklæring herom, som sendes i høring hos
forældrekredsen og skolens bestyrelse. Hvis den eller de
tilsynsførende efter høringen herefter finder, at
kravet om forbedring af forholdene fortsat ikke er opfyldt, sendes
en begrundet indberetning herom med de eventuelt afgivne
høringssvar til Undervisningsministeriet. Selvevaluering § 9 e.
Undervisningsministeriet godkender efter indstilling fra de frie
grundskolers skoleforeninger modeller for, hvordan frie grundskoler
kan foretage selvevalueringer, jf. § 9 a, stk. 2. Stk. 2.
Skoler, der foretager selvevaluering efter en model godkendt i
medfør af stk. 1, skal mindst hvert tredje år
gennemføre en sådan evaluering. Stk. 3. Skolen
skal løbende offentliggøre resultatet af evalueringen
og skolens plan for, hvordan der vil blive fulgt op herpå
på skolens hjemmeside på internettet. Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om selvevaluering,
herunder om kriterierne for godkendelse af
evalueringsmodeller. |
§ 9 a.
En fri grundskole med kostafdeling, jf. § 2, stk. 4,
kan anmode undervisningsministeren om, at denne fører tilsyn
med kostafdelingen. § 9 b.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde
træffe beslutning om yderligere tilsyn med sprogstimuleringen
på en skole. Bestemmelsen i § 9, stk. 10, 2.
og 3. pkt., gælder tilsvarende for disse tilsyn. Stk. 2.
Hvis der på baggrund af et yderligere tilsyn, jf.
stk. 1, efter undervisningsministerens skøn ikke er
tilstrækkelig sikkerhed for, at skolen opfylder kravet i
§ 1, stk. 2, 2. pkt., kan undervisningsministeren
beslutte, at skolen ikke længere kan tilbyde denne
sprogstimulering efter lovens bestemmelser herom. Stk. 3.
Hvis undervisningsministeren i medfør af stk. 2 har
truffet beslutning om, at en skole ikke længere kan tilbyde
sprogstimulering efter lovens bestemmelser herom, er fortsat
sprogstimulering på skolen herefter omfattet af bestemmelsen
om sprogstimulering i hjemmet m.v. i lov om folkeskolen, jf.
bestemmelserne i kapitel 8 i denne lov. | | Statens tilsyn med undervisningen
m.v. § 9 f.
Undervisningsministeren fører tilsyn med, at frie
grundskoler overholder § 1, stk. 2, § 1 a og § 2,
stk. 3, 1. pkt. § 9 g.
Undervisningsministeren kan træffe afgørelse om, at en
skole skal undergives et skærpet tilsyn.
Undervisningsministeren kan i den forbindelse beslutte, at
kommunalbestyrelsen i skolekommunen skal føre dette tilsyn
eller dele deraf. Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om skærpet
tilsyn, herunder om tilsynsprocessen og hvilke redskaber, der kan
anvendes, herunder test. § 9 h.
Finder undervisningsministeren på baggrund af et
skærpet tilsyn, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed
for, at en skole opfylder kravene i § 1, stk. 2, 1. eller 4.
pkt., kan ministeren træffe afgørelse om, at skolen
ikke længere omfattes af lovens regler om frie grundskoler,
og at skolen ikke kan modtage tilskud efter loven. Eventuel fortsat
undervisning på skolen af børn i den
undervisningspligtige alder vil herefter være omfattet af
kapitel 8. Stk. 2. Finder
undervisningsministeren på baggrund af et skærpet
tilsyn, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at en
skole opfylder kravene i § 1, stk. 2, 2. pkt., kan ministeren
træffe afgørelse om, at skolen ikke længere kan
tilbyde denne sprogstimulering efter lovens bestemmelser herom.
§ 4 a i lov om folkeskolen finder herefter tilsvarende
anvendelse på eventuel fortsat sprogstimulering på
skolen.« |
§ 11.
Af driftstilskudsbevillingen, jf. § 10, fastsættes
på finansloven: 1) Et særligt tilskud a) til specialundervisning, b) til støtteundervisning i dansk
af tosprogede elever og c) til dækning af ekstraudgifter til
lærertimer, praktisk medhjælp, hjælpemidler og
befordring af elever med svære handicap. 2) Et særligt tilskud til
vikarudgifter, sygeundervisning, lærernes kursusdeltagelse,
herunder efteruddannelse, og særlige
lærerlønudgifter. 3) Et særligt tilskud til tyske
mindretalsskoler. Stk. 2.
(...) Stk. 3.
Undervisningsministeren kan bestemme, at tilskuddene efter
stk. 1, nr. 2, og § 17, stk. 1-3, fordeles
mellem skolerne af den selvejende institution
Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler, hvis
vedtægter godkendes af undervisningsministeren. Fordeling af
tilskud til lærernes efteruddannelse kan
fordelingssekretariatet efter regler, der fastsættes af
undervisningsministeren, overlade til skoleorganisationer og
lignende, der virker inden for lovens område.
Undervisningsministeren kan tillægge fordelingssekretariatet
yderligere opgaver af administrativ karakter på de frie
grundskolers område. Fordelingssekretariatet kan fra skolerne
indhente de oplysninger, der er nødvendige for varetagelsen
af dets opgaver i henhold til 1. og 3. pkt. Med forældrenes
samtykke kan fordelingssekretariatet efter anmodning fra en fri
grundskole elektronisk indhente de økonomiske oplysninger
fra skattemyndighederne, der er nødvendige for varetagelsen
af sekretariatets opgaver i henhold til § 17,
stk. 1. Forvaltningsloven og offentlighedsloven gælder
for fordelingssekretariatets virksomhed. Undervisningsministeren
kan fastsætte nærmere regler om administrationen af
fordelingssekretariatets opgaver. Stk. 4.-8.
(.) | | 4. I § 11,
stk. 1, nr. 1, litra c, indsættes efter
»lærertimer,«: »pædagogisk
medhjælp,«. 5. I § 11,
stk. 1, indsættes som nr. 4: »4) Et særligt tilskud til de
frie grundskolers foreninger til varetagelse af fælles
opgaver om tilsyn, jf. §§ 9 b-9 e.« 6. I § 11,
stk. 3, indsættes efter 1. pkt.: »Fordelingssekretariatet fordeler
endvidere tilskuddet efter stk. 1, nr. 4, mellem skolernes
foreninger.« |
§ 24
a. Finder undervisningsministeren, at en skoles virksomhed
ikke er i overensstemmelse med denne lov, de regler eller aftaler,
der er fastsat eller indgået i henhold til loven, kan
ministeren udstede påbud til skolen om at ændre den
pågældende virksomhed. | | 7.§ 24 a
affattes således: »§ 24
a. Finder undervisningsministeren, at der ikke er
tilstrækkelig sikkerhed for, at en skoles virksomhed er i
overensstemmelse med denne lov eller de regler eller aftaler, der
er fastsat eller indgået i henhold til loven, kan ministeren
udstede påbud til skolen om at foretage konkrete
ændringer af den pågældende
virksomhed.« |
§ 33.
Bestemmelserne i §§ 5, 7 og 9 a, kapitel 4 bortset
fra § 23, kapitlerne 5 og 6 bortset fra § 31 og
§ 37, stk. 4-6, gælder ikke for frie
grundskoler, som ikke modtager statstilskud efter denne lov. Stk. 2.
(.) | | 8. I § 33,
stk. 1, ændres »§§ 5, 7 og 9 a,« til:
»§ 5, § 7,«. 9. I § 33
indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Hvis en skole, der ikke modtager tilskud efter denne lov,
overtræder et påbud efter § 24 a, kan
undervisningsministeren træffe afgørelse om, at skolen
ikke længere omfattes af lovens regler om frie grundskoler.
Eventuel fortsat undervisning på skolen af børn i den
undervisningspligtige alder vil være omfattet af kapitel
8.« |
§ 39.
Undervisningsministeren kan godkende afvigelser fra bestemmelser i
§ 9, stk. 2, for skoler, hvis undervisningssprog er
et andet end dansk, eller som i øvrigt har særlig
tilknytning til et fremmedsprog. | | 10. I § 39
ændres »§ 9, stk. 2,« til: »§ 9
a, stk. 1,«. |
| | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2010. Stk. 2. Med
virkning fra 1. januar 2010 fradrages i forbindelse med
fastsættelsen af det gennemsnitlige tilskud pr.
årselev, jf. § 10, stk. 3, i lov om friskoler og private
grundskoler m.v., i årene 2010-2012 et beløb til de
frie grundskolers samlede bidrag til finansieringen af
Undervisningsministeriets omkostninger i forbindelse med
varetagelsen af opgaverne efter §§ 9 b-9 e.
Beløbet opgøres som det samledes bidrag til
Undervisningsministeriet delt med antallet af årselever, der
er budgetteret med på finansloven. Det samlede bidrag til
Undervisningsministeriet fastsættes på de årlige
finanslove. Stk. 3. §
9 b, stk. 3, i lov om friskoler og private grundskoler m.v., som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, har virkning for
tilsynsførende, der vælges den 1. august 2012 eller
senere. En tilsynsførende, der er valgt før den 1.
august 2012, men som ikke er certificeret, kan fortsætte sin
valgperiode ud. |