L 216 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af forskellige love på Undervisningsministeriets
område. (Fritagelse for betalingskravet på
videregående uddannelser for børn af visse udenlandske
arbejdstagere i Danmark).
Fremsat den 18. juni 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område
(Fritagelse for betalingskravet på
videregående uddannelser for børn af visse udenlandske
arbejdstagere i Danmark)
§ 1
I lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1091 af 18. november 2008, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 24, stk. 4, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, som medfølgende barn af en udlænding, som dels
er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den
Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
jf. dog stk. 5,«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
2. I
§ 24 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5. En
udenlandsk studerende er omfattet af stk. 4, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
3. I
§ 24, stk. 5 , der bliver stk. 6,
indsættes efter »stk. 4«: »og 5«.
§ 2
I lov nr. 346 af 14. maj 2008 om
erhvervsakademier for videregående uddannelser foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 24, stk. 4 , indsættes efter nr. 1 som nyt
nummer:
»2) er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, som medfølgende barn af en udlænding, som dels
er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den
Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
jf. dog stk. 5,«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
2. I
§ 24 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5. En
udenlandsk studerende er omfattet af stk. 4, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
3. I
§ 24, stk. 5 , der bliver stk. 6,
indsættes efter »stk. 4«: »og 5«.
§ 3
I lov nr. 207 af 31. marts 2008 om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 35, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, som medfølgende barn af en udlænding, som dels
er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den
Europæiske Union eller er omfattet af EØS-aftalen,
dels meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, jf. dog stk. 2.«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
2. I
§ 35 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. En
udenlandsk studerende er omfattet af stk. 1, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3. I
§ 35, stk. 2 , der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
§ 4
I lov nr. 220 af 8. april 2008 om medie- og
journalisthøjskolen foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 22, stk. 4 , indsættes efter nr. 1 som nyt
nummer:
»2) er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, som medfølgende barn af en udlænding, som dels
er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den
Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
jf. dog stk. 5,«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
2. I
§ 22 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5. En
udenlandsk studerende er omfattet af stk. 4, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
3. I
§ 22, stk. 5 , der bliver stk. 6,
indsættes efter »stk. 4«: »og 5«.
§ 5
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelsen nr. 938 af 22. september
2008, som ændret ved § 2 i lov nr. 289 af 15. april
2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 15, stk. 1, ændres
»stk. 2-8.« til: »stk. 2-9.«
2. I
§ 15, stk. 5, indsættes
efter nr.1 som nyt nummer:
»2) er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, som medfølgende barn af en udlænding, som dels
er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den
Europæiske Union eller er omfattet af EØS-aftalen,
dels meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, jf. dog stk. 6.«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
3. I
§ 15 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6. En
udenlandsk studerende er omfattet af stk. 5, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.«
Stk. 6-8 bliver herefter stk. 7-9.
4. I
§ 15, stk. 6 , der bliver stk. 7,
indsættes efter »stk. 5«: »og 6«.
§ 6
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 22.
september 2008, som ændret ved § 5 i lov nr. 1173 af 10.
december 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 2, indsættes efter
nr. 1 som nyt nummer:
»2) er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, som medfølgende barn af en udlænding, som dels
er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den
Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
jf. dog stk. 3.«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
2. I
§ 4 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. En
udenlandsk studerende er omfattet af stk. 2, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
3. I
§ 4, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »stk. 2«: »og 3«.
§ 7
I lov nr. 333 af 18. maj 2005 om stipendier til
visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange
videregående uddannelser foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
3. pkt. :
»Studerende har endvidere ikke adgang til stipendier
efter stk. 1, hvis de på tidspunktet for optagelsen på
uddannelsen er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende
barn af en udlænding, som dels er statsborger i et land, der
ikke er tilsluttet den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a.«
§ 8
Loven træder i kraft den 1. juli 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) indgik den
28. februar 2008 en aftale med Dansk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Ny Alliance om en jobplan. Aftalen om en jobplan har til
formål at skaffe mere arbejdskraft i Danmark både
på kort og på længere sigt. Aftalen indeholder en
række initiativer, der har til formål at
tiltrække højt kvalificeret arbejdskraft fra udlandet
til Danmark.
Et af hovedpunkterne i jobplanaftalen er, at der skal ske en
øget indsats for international rekruttering med særlig
fokus på områder med mangel på indenlandsk
arbejdskraft. Som opfølgning herpå har regeringen ved
lov nr. 486 af 17. juni 2008 om ændring af
udlændingeloven (Rekruttering af arbejdskraft m.v.)
gennemført de initiativer i aftalen, der vedrører
tiltrækning af udenlandsk arbejdskraft, og som gør det
lettere for udenlandske arbejdstagere med gode kvalifikationer at
få arbejde i Danmark. Det drejer sig blandt om en udvidelse
af positivlisten, jf. afsnit 3 i de almindelige bemærkninger,
til - foruden udlændinge med kandidatuddannelse - også
at omfatte udlændinge med en bacheloruddannelse, en
nedsættelse af beløbsordningens løngrænse
fra 450.000 kr. til 375.000 kr., en udvidelse af greencardordningen
samt indførelse af koncernopholdstilladelser, hvorefter
ansatte i en udenlandsk del af en virksomhed periodevis kan arbejde
for virksomheden her i landet.
Udover at gøre det lettere for dygtige arbejdstagere at
komme til Danmark for at arbejde, indgår det også som
et initiativ i jobplanaftalen, at der skal være lettere
adgang til videregående uddannelse for børn af
udenlandsk arbejdskraft. Det fremgår således af
aftalen, at børn af personer fra tredjelande, der har
arbejds- og opholdstilladelse i Danmark, fritages for betalingskrav
på de videregående uddannelser. De børn, som vil
blive fritaget for betalingskrav, bør have mulighed for at
færdiggøre den uddannelse, de har påbegyndt i
Danmark, uafhængigt af om deres forældre forlader
Danmark, inden børnene har afsluttet deres uddannelse. Det
fremgår endvidere af aftalen, at der skal foretages en
nærmere afgrænsning af den omhandlede personkreds,
ligesom der skal opstilles yderligere kriterier, som børnene
skal opfylde for at blive fritaget for betalingskravet.
Lovforslaget gennemfører på
Undervisningsministeriets område det initiativ i jobplanen,
der vedrører lettere adgang til videregående
uddannelser for børn af udenlandsk arbejdskraft.
2. Gældende ret
Efter de gældende regler i Undervisningsministeriets
institutions- og uddannelseslovgivning skal institutionernes udbud
af videregående uddannelser til udenlandske
uddannelsessøgende fra lande, der ikke er tilsluttet Den
Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen
(herefter benævnt tredjelande), ske uden statstilskud, jf.
eksempelvis § 24, stk. 4 og 5, i lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser. Det
betyder, at udenlandske uddannelsessøgende fra tredjelande,
der kommer til Danmark for at studere på videregående
uddannelser, selv skal betale for deltagelse i uddannelserne.
Betalingen fastsættes efter reglerne om
indtægtsdækket virksomhed.
Der ydes dog taxametertilskud til institutionernes udbud af
uddannelser til udenlandske uddannelsessøgende, som er
meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller
tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt
ophold i Danmark, som er udvekslet med danske
uddannelsessøgende efter aftale mellem en dansk institution
og en institution i udlandet, eller som efter EU-retten,
EØS-aftalen eller andre internationale aftaler, som Danmark
har indgået, har krav på ligestilling med danske
statsborgere.
3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at studerende, som er kommet til Danmark
sammen med deres forældre fra tredjelande, fritages for
betalingskrav på videregående uddannelser, hvis
forælderen har opholdstilladelse på grundlag af
beskæftigelse i Danmark.
Lovforslaget indebærer, at sådanne studerende
fremover vil udløse statstilskudtilskud til den
videregående uddannelsesinstitution, hvorved betalingskravet
ikke aktualiseres.
Med lovforslaget bortfalder betalingskravet for de omhandlede
studerende ved følgende institutioner:
-
Professionshøjskoler
-
Erhvervsakademier
- Danmarks Medie-
og Journalisthøjskole
-
Ingeniørhøjskolerne
- Institutioner for
erhvervsrettet uddannelse
Fritagelse for betalingskravet gælder ved optagelse
på en videregående uddannelse, uanset om der er tale om
åben uddannelse eller ordinær uddannelse.
Lovforslaget indebærer endvidere, at de omhandlede
studerende, som følge af fritagelse for betalingskravet ikke
vil have adgang til stipendier, der omfatter friplads og delvis
dækning af leveomkostninger, efter lov om stipendier til
visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange
videregående uddannelser.
Lovforslaget medfører ikke ændringer i de
gældende regler om statens uddannelsesstøtte for den
pågældende gruppe af studerende.
Lovforslaget omfatter børn af personer fra lande, der
ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen (tredjelande). Forælderen skal være
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a.
Udlændingelovens §§ 9 a og 9 c blev som
opfølgning på jobplanaftalen ændret ved lov nr.
486 af 17. juni 2008. Ændringerne trådte i kraft 1.
juli 2008. Efter udlændingelovens § 9 a kan der gives
opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse eller
selvstændig erhvervsvirksomhed. Der kan blandt andet gives
opholdtilladelse til udlændinge, der er omfattet af
greencardordningen, positivlisten eller beløbsordningen
eller meddelt koncernopholdstilladelse.
En udlænding skal for at blive omfattet af
greencardordningen have opnået et bestemt antal point.
Ordningen bygger på et af ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration fastsat pointsystem.
Positivlisten indeholder en oplistning af stillinger inden for
områder med mangel på kvalificeret arbejdskraft. En
udlænding, der har indgået aftale eller fået
tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor der
er mangel på kvalificeret arbejdskraft, vil normalt
være omfattet af denne ordning.
En udlænding skal for at blive omfattet af
beløbsordningen have indgået aftale eller fået
tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor
ansættelsen indebærer en årlig aflønning
på et af ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration fastsat mindstebeløb.
En udlænding, der er ansat i en international koncern
med afdeling i Danmark, kan meddeles en såkaldt
koncernopholdstilladelse. Meddelelse af en sådan
opholdstilladelse forudsætter, at den danske virksomhed
dokumenterer, at virksomheden er en del af en international koncern
med afdeling i mindst ét andet land end Danmark.
Der kan endvidere meddeles opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a til en udlænding, hvis
oprindelige opholdstilladelse nægtes forlænget eller
inddrages, når udlændingen er i fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en
længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor.
Endelig kan der meddeles opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, hvis væsentlige
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn i øvrigt taler herfor.
Det har ingen betydning for spørgsmålet om
fritagelse for betalingskravet, hvilken form for
beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed, der
ligger til grund for forælderens opholdstilladelse.
Afgørende er alene, at forælderen er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a.
For at være fritaget for betalingskravet skal den
studerende være meddelt opholdstilladelse som
medfølgende barn af forælderen efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Efter
udlændingemyndighedernes praksis gives der som udgangspunkt
kun en sådan opholdstilladelse til børn, der på
tidspunktet for meddelelsen af opholdstilladelsen er
mindreårige og hjemmeboende.
Kun i ganske særlige tilfælde gives en sådan
opholdstilladelse til børn, der ikke er mindreårige.
Disse børn vil i givet fald også være omfattet
af lovforslaget.
Den studerende skal på tidspunktet for optagelsen
på den videregående uddannelse have opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som
medfølgende barn af en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 a. Forælderen skal
således på tidspunktet for barnets optagelse på
den videregående uddannelse have opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a.
Den studerende får med lovforslaget mulighed for at
færdiggøre uddannelsen uden betalingskrav, selvom
forælderen efter tidspunktet for den studerendes optagelse
på uddannelsen forlader sin beskæftigelse eller
selvstændige erhvervsvirksomhed i Danmark og rejser ud af
landet eller i øvrigt ophører med at have
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a.
Det er i givet fald en forudsætning for den studerendes
fortsatte ophold i Danmark og dermed videreførelse af sin
uddannelse på en dansk uddannelsesinstitution, at den
pågældende opnår selvstændig
opholdstilladelse, for eksempel på grundlag af sine
studier.
Lovforslaget har ikke til hensigt at ændre på
undervisningssproget i sektoren.
Undervisningsministeriet vil evaluere effekten af den nye
ordning, når den har virket i tre år, herunder med
hensyn til, hvor mange der har brugt ordningen og statens udgifter
hertil.
4. Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Antallet af meddelte opholdstilladelser i 2008 efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, det vil sige til
personer med familiemæssig tilknytning til en person med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, fordeler
sig som følger:
Tabel 1:Datagrundlag
| 1. halvår
2008 | 3. kvartal
2008 |
Personer under 18
år | 403 | 291 |
Personer over 18
år | 642 | 417 |
Det skal bemærkes, at tallene for meddelte
opholdstilladelser til personer over 18 år omfatter
både ægtefæller og børn, idet disse
grupper udlændingeretligt har samme type
opholdstilladelse.
Det skønnes på baggrund af oplysninger om
antallet af meddelte opholdstilladelser, at der fra lovens
ikrafttræden den 1. juli 2009 vil være et årligt
optag på ca. 10 studerende på ordinær
videregående uddannelse på Undervisningsministeriets
område. De statsfinansielle udgifter til taxametertilskud
(aktivitetsafhængige statstilskud) vurderes herefter at stige
til ca. 2 mio. kr. årligt fra og med 2012. Udgifterne
afholdes inden for Undervisningsministeriets ramme.
Tabel 2:Udgiftsskøn
År | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Optag på
ordinær uddannelse (personer) | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Taxameterudgifter (mio.
kr.) | 0 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Forslaget er udgiftsneutralt i første halvår som
følge af tidsforskydning mellem påbegyndt
uddannelsesaktivitet og udbetaling af taxametertilskud.
Taxametertilskud for den aktivitet, der påbegyndes efter
lovens ikrafttræden, udbetales bagudrettet på baggrund
af gennemført uddannelsesaktivitet fra og med januar 2010.
Stigningen i årlige udgifter til taxametertilskud fra ca. 1
mio. til ca. 2 mio. kr. skyldes, at der ved fuld indfasning
udbetales tilskud for aktiviteter i flere forudgående
år.
Der er ved udgiftsskønnet medregnet studerende, der ved
lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende
barn til en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a. Skønnet er forbundet med
usikkerhed som følge af, at sammensætningen af
udenlandske arbejdstagere er vanskelig at forudse.
Lovforslaget forventes ikke, at medføre
væsentlige statslige merudgifter til afholdelse af åben
uddannelse.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner
5. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Erhvervsskoler, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Undervisningsorganisationers Samråd, Erhvervsskolernes
Bestyrelsesforening, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Finansrådet, Foreningen af registrerede revisorer, Foreningen
af statsautoriserede revisorer, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Gymnasieskolernes
rektorforening, Ingeniørhøjskolen i København,
Ingeniørhøjskolen i Århus, KL,
Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Medie- og Journalisthøjskolen,
Professionshøjskolernes Bestyrelsesforening,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektorkollegiet og
Rigsrevisionen.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 1-2 mio. kr. pr. år fra 2010. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 24, stk. 4, nr. 2)
Det foreslås, at studerende, der er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som medfølgende barn af en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, skal
indgå ved beregningen af Undervisningsministeriets tilskud
til uddannelsesinstitutionen. Sådanne studerende vil
således udløse taxametertilskud til
uddannelsesinstitutionerne og dermed være fritaget for krav
om betaling for uddannelsen.
Den studerende skal ved optagelsen på uddannelsen have
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som medfølgende barn af en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a.
Optagelsestidspunktet fremgår af det brev om tilbud om
optagelse, som den studerende får fra den
pågældende institution, og som skal bekræftes af
den studerende. Optagelsestidspunktet vil normalt være 1.
september eller 1. februar.
Den studerende skal over for uddannelsesinstitutionen
dokumentere at være omfattet af den personkreds, der med
lovforslaget fritages for betalingskravet. Det vil således
fremgå af den studerendes bevis for sin opholdstilladelse, om
den pågældendes opholdstilladelse er meddelt efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende
barn af en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a. Mindreårige
udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af
familiemæssig tilknytning til andre personer er fritaget for
krav om bevis for opholdstilladelse, men kan efter ansøgning
få udstedt et selvstændigt bevis for
opholdstilladelsen, jf. § 21 i
udlændingebekendtgørelsen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 24, stk. 5)
Det foreslås, at en studerende fortsat vil indgå
ved beregningen af Undervisningsministeriets tilskud til
uddannelsesinstitutionen i den resterende del af den
påbegyndte uddannelse, uanset at forælderen efter
tidspunktet for barnets optagelse på uddannelsen forlader sin
beskæftigelse eller selvstændige erhvervsvirksomhed og
rejser ud af landet eller i øvrigt ophører med at
have opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a. Den
studerende får dermed mulighed for at færdiggøre
uddannelsen uden betalingskrav.
Det er i givet fald en forudsætning for den studerendes
fortsatte ophold i Danmark og dermed videreførelse af sin
uddannelse på en dansk uddannelsesinstitution, at den
pågældende opnår selvstændig
opholdstilladelse, for eksempel på grundlag af sine
studier.
En studerende, der efter forælderens udrejse af Danmark,
ønsker at påbegynde en ny videregående
uddannelse i Danmark, herunder en kandidatuddannelse, vil blive
omfattet af kravet om betaling samt få mulighed for at
opnå stipendium til uddannelsen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige
bemærkninger og til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Til nr. 3 (§ 24, stk. 6)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 2.
Til § 2
Til nr. 1-3 (§ 24, stk. 4-6)
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1 og afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1-3 (§ 35, stk. 1-3)
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1 og afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1-3 (§ 22, stk. 4-6)
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1 og afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 5
Til nr. 1-4 (§ 15, stk.1, 5-9)
Der henvises til bemærkninger til lovforslagets § 1
og afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 6
Til nr. 1-3 (§ 4, stk. 2-5)
Der henvises til bemærkninger til lovforslagets § 1
og afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 7
Til nr. 1 (§ 1, stk. 2, 3. pkt.)
Efter § 1, stk. 1, i lov om stipendier til visse
udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser yder Undervisningsministeriet stipendier, der omfatter
friplads og delvis dækning af leveomkostninger, til visse
udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser inden for ministeriets område.
Det foreslås, at studerende, der med lovforslaget
fritages for betalingskrav ved videregående uddannelse, ikke
vil have adgang til sådanne stipendier,
Til § 8
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2009.
Studerende, som ved lovens ikrafttræden er i gang med en
videregående uddannelse, og som ved optagelsen havde
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som medfølgende barn af en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, vil fra
lovens ikrafttræden udløse taxametertilskud til
uddannelsesinstitutionen og dermed være fritaget for
betalingskrav.
Uddannelsesinstitutionen skal i forbindelse med lovens
ikrafttræden informere studerende fra lande uden for
EU/EØS om, at de fra 1. juli 2009 fritages for
betalingskravet, hvis de opfylder de med lovforslaget nærmere
fastsatte betingelser vedrørende opholdsgrundlag og alder
på tidspunktet for optagelsen på uddannelsen. For at
blive fritaget for betalingskravet skal de pågældende
studerende over for institutionen dokumentere, at kravene til
opholdsgrundlag og alder ved optagelsen på uddannelsen var
opfyldt.
Studerende, der kan fritages for betalingskravet, og som ved
lovens ikrafttræden har betalt forud for undervisningen i 2.
halvår af 2009 eller senere, har krav på at få
beløbet refunderet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1091 af 18. november 2008 foretages følgende
ændring: |
| | 1. I § 24,
stk. 4, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer: |
§ 24.
Undervisningsministeren skal yde professionshøjskolen
institutionstilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove. | | |
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til opgaver, der varetages
af professionshøjskolen, herunder udviklingsarbejde,
videncenterfunktioner og samarbejde med
forskningsinstitutioner. | | |
Stk. 3.
Undervisningsministeren skal yde tilskud til
professionshøjskolens administration, ledelse,
bygningsdrift, erhvervelse og opretholdelse af lokaler, bygninger
og arealer. Tilskuddene fastlægges ud fra antallet af
studenterårsværk, årselever, dimittender og
takster for disse fastsat på de årlige finanslove for
grupper af uddannelser. | | |
Stk. 4.
Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan
kun indgå i beregningen efter stk. 1 og 3, hvis de | | |
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller ti tidsbegrænset opholdstilladelse
med mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende
efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet
eller 3) efter EU-retten, EØS-aftalen
eller andre internationale aftaler, som Danmark har indgået,
har krav på ligestilling med danske statsborgere. | | »2) er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som
medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, jf. dog
stk. 5,« Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og
4. |
| | |
| | 2. I § 24 indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: |
Stk. 5.
Professionshøjskolens udbud af videregående uddannelse
til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk.
4, sker som indtægtsdækket virksomhed. | | »Stk. 5.
En udenlandsk studerende er omfattet af stk. 4, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.« |
| | Stk. 5 bliver herefter stk. 6. |
| | |
| | 3. I § 24, stk. 5, der bliver stk. 6,
indsættes efter »stk. 4«: »og
5«. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 346 af 14. maj 2008 om
erhvervsakademier for videregående uddannelser foretages
følgende ændringer: |
| | »2) er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som
medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, jf. dog
stk. 5,« |
| | Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og
4. |
| | |
| | 2. I § 24 indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: |
| | »Stk. 5.
En udenlandsk studerende er omfattet af stk. 4, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.« |
| | Stk. 5 bliver herefter stk. 6. |
| | |
§ 24.
Undervisningsministeren skal yde erhvervsakademiet
institutionstilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove. | | 3. I § 24, stk. 5, der bliver stk. 6,
indsættes efter »stk. 4«: »og
5«. |
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til opgaver, der varetages
af erhvervsakademiet, herunder udviklingsarbejde,
videncenterfunktioner og samarbejde med
forskningsinstitutioner. | | |
Stk. 3.
Undervisningsministeren skal yde tilskud til erhvervsakademiets
administration, ledelse, bygningsdrift, erhvervelse og
opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer. Tilskuddene
fastlægges ud fra antallet af studenterårsværk,
årselever og takster for disse fastsat på de
årlige finanslove for grupper af uddannelser. | | |
Stk. 4.
Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan
kun indgå i beregningen efter stk. 3, hvis de
pågældende | | |
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller ti tidsbegrænset opholdstilladelse
med mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende
efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet
eller 3) efter EU-retten, EØS-aftalen
eller andre internationale aftaler, som Danmark har indgået,
har krav på ligestilling med danske statsborgere. | | |
Stk. 5.
Erhvervsakademiets udbud af videregående uddannelse til andre
udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 4, sker
som indtægtsdækket virksomhed. | | |
| | |
| | § 3 |
| | I lov nr. 207 af 31. marts 2008 om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 35.
Udenlandske studerende på erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser kan kun indgå i beregningen
efter § 32 og § 36, hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende
efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet
eller 3) efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har
indgået, har krav på ligestilling med danske
statsborgere. | | 1. I § 35, stk. 1, indsættes efter nr.
1 som nyt nummer: »2) er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som
medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den Europæiske
Union eller er omfattet af EØS-aftalen, dels meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, jf. dog
stk. 2.« Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og
4. |
| | |
| | 2. I § 35 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: |
Stk. 2.
Institutionens udbud af erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 1, sker som
indtægtsdækket virksomhed. | | »Stk. 2.
En udenlandsk studerende er omfattet af stk. 1, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
| | 3. I § 35, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og
2«. |
| | |
| | § 4 |
| | I lov nr. 220 af 8. april 2008 om medie-
og journalisthøjskolen foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 22.
Undervisningsministeren skal yde højskolen et
institutionstilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove. | | 1. I § 22, stk. 4, indsættes efter nr.
1 som nyt nummer: |
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til andre opgaver, der
varetages af højskolen, herunder udviklings- og
forskningsopgaver, videncenterfunktioner og samarbejde med
forskningsinstitutioner. | | »2) er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som
medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, jf. dog
stk. 5,« Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og
4. |
Stk. 3.
Undervisningsministeren skal yde tilskud til højskolens
administration, ledelse, bygningsdrift, erhvervelse og
opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer. Tilskuddene
fastlægges ud fra antal studenterårsværk,
årselever og dimittender og takster for disse fastsat
på de årlige finanslove for grupper af
uddannelser. | | |
Stk. 4.
Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan
kun indgå i beregningen efter stk. 1 og 3, hvis de
pågældende | | |
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende
efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet
eller 3) efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har
indgået, har krav på ligestilling med danske
statsborgere. | | |
| | |
| | 2. I § 22 indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: |
Stk. 5.
Højskolens udbud af videregående uddannelse til andre
udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 4,
sker som indtægtsdækket virksomhed. | | »Stk. 5.
En udenlandsk studerende er omfattet af stk. 4, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.« Stk. 5 bliver herefter stk. 6. |
| | |
| | 3. I § 22, stk. 5, der bliver stk. 6,
indsættes efter »stk. 4«: »og
5«. |
| | |
| | § 5 |
| | I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelsen nr. 938 af 22. september
2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 15.
Undervisningsministeren yder tilskud eller lån til
institutionerne efter stk. 2-8. | | 1. I § 15,
stk. 1, ændres »stk. 2-8.« til: »stk.
2-9.« |
Stk. 2.
Undervisningsministeren yder tilskud til fællesudgifter i
form af grundtilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove, og taxametertilskud, der ydes ud fra den enkelte
institutions antal årselever og en takst pr. årselev.
Taksterne pr. årselev fastsættes på de
årlige finanslove for grupper af uddannelser. | | |
Stk. 3.
Undervisningsministeren yder taxametertilskud til institutionernes
erhvervelse og opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer ud
fra den enkelte institutions antal årselever og en takst pr.
årselev. Taksterne pr. årselev fastsættes
på de årlige finanslove for grupper af
uddannelser. | | |
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om opgørelse
af årselever efter stk. 2 og 3. | | |
| | 2. I § 15,
stk. 5, indsættes efter nr.1 som nyt nummer: |
Stk. 5.
Udenlandske deltagere i videregående uddannelser kan kun
indgå i beregningen efter stk. 2 og 3 og § 19, stk. 4,
hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske deltagere efter
aftale mellem institutionen og en institutionen i udlandet
eller 3) efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har
indgået, har krav på ligestilling med danske
statsborgere. | | »2) er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som
medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den Europæiske
Union eller er omfattet af EØS-aftalen, dels meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, jf. dog
stk. 6.« Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og
4. |
| | 3. I § 15 indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke: »Stk. 6.
En udenlandsk studerende er omfattet af stk. 5, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.« Stk. 6-8 bliver herefter stk. 7-9. |
Stk. 6.
Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre
udenlandske deltagere end dem, der er nævnt i stk. 5, sker
som indtægtsdækket virksomhed. | | 4. I § 15, stk. 6, der bliver stk. 7,
indsættes efter »stk. 5«: »og
6«. |
| | |
| | § 6 |
| | I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 939 af 22. september 2008, som
ændret ved § 5 i lov nr. 1173 af 10. december 2008,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 4.
Uddannelsesinstitutionerne kan udbyde åben uddannelse som
indtægtsdækket virksomhed uden tilskud efter denne lov
til virksomheder eller lignende. Uddannelsesaktiviteten kan
tilrettelægges efter aftale med den eller de
pågældende virksomheder. Stk. 2.
Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan
kun indgå i beregningen efter § 6, stk. 5 og 7, jf.
§ 6, stk. 1 og 10, hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende
efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet
eller 3) efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har
indgået, har krav på ligestilling med danske
statsborgere. | | 1. I § 4, stk. 2, indsættes efter nr. 1
som nyt nummer: »2) er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som
medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, jf. dog
stk. 3.« Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og
4. |
Stk. 3.
Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre
udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 2, sker
som indtægtsdækket virksomhed. | | 2. I § 4
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3.
En udenlandsk studerende er omfattet af stk. 2, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen.« Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5. |
Stk. 4.
Uddannelsesinstitutionerne kan efter reglerne om
indtægtsdækket virksomhed frit udbyde efter- og
videreuddannelse, der ikke er omfattet af denne lov eller anden
lovgivning. | | 3. I § 4, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »stk. 2«: »og
3«. |
| | |
| | § 7 |
| | I lov nr. 333 af 18. maj 2005 om
stipendier til visse udenlandske studerende ved korte og
mellemlange videregående uddannelser foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Staten yder efter reglerne i denne lov stipendier, der omfatter
friplads og delvis dækning af leveomkostningerne, jf. dog
stk. 4, til visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange
videregående uddannelser inden for Undervisningsministeriets
område, jf. dog stk. 3. | | 1. I § 1, stk. 2, indsættes som 3.
pkt.: »Studerende har endvidere ikke
adgang til stipendier efter stk. 1, hvis de på tidspunktet
for optagelsen på uddannelsen er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som
medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a.« |
Stk. 2. Adgang
til stipendier efter stk. 1 har højt kvalificerede
udenlandske studerende fra udvalgte lande med tidsbegrænset
opholdstilladelse meddelt med henblik på midlertidigt ophold
til uddannelse. Studerende har dog ikke adgang til stipendier efter
stk. 1, hvis de er udvekslet med danske studerende efter aftale
mellem institutionen og en institution i udlandet, eller hvis de
efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale
aftaler, som Danmark har indgået, har krav på
ligestilling med danske statsborgere, for så vidt angår
de økonomiske vilkår for optagelsen på
uddannelsen. | | |
| | |
| | § 8 |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2009. |