L 215 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms.
(Forlængelse af den midlertidige udskydelse af
betalingsfristerne for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt
moms).
Fremsat den 15. maj 2009 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms
(Forlængelse af den midlertidige
udskydelse af betalingsfristerne for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
samt moms)
§ 1
I lov nr. 175 af 12. marts 2009 om midlertidig
udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1,
indsættes som 2.-5. pkt. :
»Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
august 2009 forfalder den 1. september 2009 og skal indbetales
senest den 5. oktober 2009. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for september 2009 forfalder den 1. oktober og
skal indbetales senest den 28. oktober 2009. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2009 forfalder den 1. november
2009 og skal indbetales senest den 23. november 2009. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2009 forfalder den 1.
december 2009 og skal indbetales senest den 16. december
2009.«
2. I
§ 2, stk. 1,
indsættes som 2.-6. pkt .:
»Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
august 2009 forfalder den 1. september 2009 og skal indbetales
senest den 24. september 2009. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for september 2009 forfalder den 1. oktober
2009 og skal indbetales senest den 19. oktober 2009. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2009 forfalder den 1.
november 2009 og skal indbetales senest den 12. november 2009.
Indeholdt A-skat for november 2009 forfalder den 1. december 2009
og skal indbetales senest den 7. december 2009. Betales
beløb efter 2.-5. pkt. ikke rettidigt, finder
opkrævningslovens § 7, stk. 1, 1. pkt.,
anvendelse.«
3. I
§ 5, stk. 1,
indsættes som 2.-5. pkt .:
»Virksomhedens angivelse for juli 2009 skal
foretages senest den 21. september 2009. Virksomhedens angivelse
for august 2009 skal foretages senest den 13. oktober 2009.
Virksomhedens angivelse for september 2009 skal foretages senest
den 9. november 2009. Virksomhedens angivelse for oktober 2009 skal
foretages senest den 1. december 2009.«
4. I
§ 7 indsættes som 3. pkt .:
»For juli kvartal 2009 udskydes fristen til
den 1. december 2009.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forslaget har til formål at forlænge den
midlertidige udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag samt moms med henblik på gradvist at
vende tilbage til de normale betalingsfrister. Det sker ved, at
betalingsfristerne for august til december 2009
forlænges.
2. Lovforslagets formål og
baggrund
Likviditeten i erhvervslivet er fortsat presset på grund
af finanskrisen. Regeringen har derfor vurderet, at der er behov
for en mere lempelig afvikling af den udskydelse af
betalingsfristerne, som Folketinget vedtog med lov nr. 175 af 12.
marts 2009.
De længere frister for betaling af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms, som Folketinget vedtog med lov nr.
175 af 12. marts 2009, ophører med udgangen af august, hvor
de normale betalingsfrister genindføres. Normalisering af
betalingsfristerne betyder, at virksomheder, der betaler moms
månedligt, skal betale moms for to måneder samtidig.
Tilsvarende betyder ophøret, at virksomheder, der har
ansatte, skal betale indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
to måneder samtidig. For at undgå disse
dobbeltbetalinger forslår regeringen en lempelig afvikling af
disse betalingsfrister samt en forlængelse af
betalingsfristen for mellemstore virksomheders betaling af momsen
for juli kvartal.
3. Gældende ret
3.1. De udskudte frister for
betalingen af indeholdt A-skat m.v.
For større virksomheder, der normalt skal indberette og
betale den indeholdte A-skat m.v. senest den sidste hverdag
(bankdag) i den måned, som indkomsten vedrører, er der
midlertidigt etableret en ordning, hvor betalingen af den
indeholdte A-skat m.v. for februar måned 2009 er udskudt en
måned fra sidst i februar måned til sidst i marts
måned, jf. § 2 i lov om midlertidig udskydelse af
betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
samt moms. Tilsvarende er betalingen af den indeholdte A-skat m.v.
for marts måned udskudt fra den sidste bankdag i marts
måned til den sidste bankdag i april måned osv. til og
med indeholdelsen for juli måned 2009.
For virksomheder, der normalt skal indberette og betale den
indeholdte A-skat m.v. senest den 10. i måneden efter den
måned, som indkomsten vedrører, er der midlertidig
etableret en ordning, der betyder, at fristen for betalingen af den
indeholdte A-skat m.v. er udskudt en måned fra den 10. marts
2009 til den 14. april 2009, jf. § 1 i lov om midlertidig
udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms. Fristen er udskudt helt til den 14.
april på grund af påskehelligdagene. Tilsvarende er
betalingen af den indeholdte A-skat m.v. for marts måned
udskudt fra april måned til maj måned osv. til og med
indeholdelsen for juli måned 2009.
Der er tale om en rullende ordning, hvor virksomhederne i den
6 måneders periode hele tiden har en måneds udskydelse
med betalingen af den indeholdte A-skat m.v. Efter gældende
regler ophører ordningen ved, at betalingen af indeholdt
A-skat m.v. for august måned betales til den sædvanlige
frist samtidig med, at den udskudte A-skat m.v. for juli
måned også betales. Det betyder, at der skal ske
indbetaling af indeholdt A-skat m.v. for både juli
måned og august måned samtidig. Den dobbelte betaling
skal for store virksomheder ske senest den 31. august 2009 og for
små og mellemstore virksomheder senest den 10. september
2009. Herefter er ordningen ophørt, og virksomhederne skal
gå tilbage til at betale indeholdt A-skat m.v. til de
sædvanlige frister.
Forslaget om udskydelse af betalingen af den indeholdte A-skat
omfatter kun en udskydelse af betalingen. Virksomhederne skal
fortsat indberette, hvad der er indeholdt i A-skat m.v. til
indkomstregistret til de sædvanlige frister. Det er
nødvendigt af hensyn til at sikre, at oplysningerne i
indkomstregisteret er opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de
enkelte måneder.
Hermed kan indkomstregistret fortsat danne de korrekte
elektroniske skattetrækkort, og ordningen med
lønindeholdelse over det elektroniske skattetrækkort
kan tilsvarende afvikles uden ændringer som følge af
lov nr. 175 af 12. marts 2009 om at udskyde betalingsfristerne for
indeholdt A-skat m.v.
3.2. De udskudte frister for
angivelse og betaling af moms
For virksomheder omfattet af momslovens § 57,
stk. 2, der afregner moms månedligt, er der midlertidigt
etableret en rullende udskydelse af betalingsfristerne i perioden
fra februar 2009 til august 2009. Den normale kredittid for
betaling af moms for virksomheder, som afregner moms
månedligt, er på 25 dage. Denne kredittid er
midlertidigt forlænget med 30 dage startende med afregningen
af momsen for januar måned. Herved er betalingsfristen
udskudt med en måned, og virksomhederne skal fortsat afregne
momsen den 25. i en måned. Den rullende udskydelse af
angivelses- og betalingsfristen løber i 6 måneder til
og med momsen for juni. Raten for juni skal således angives
og betales senest den 25. august 2009. Herefter ophører
udskydelsen. Det har den konsekvens, at der senest den 25. august
2009 samtidig skal angives og betales moms for både juni og
juli måned.
For virksomheder omfattet af momslovens § 57,
stk. 3, der afregner moms kvartalsvis, er fristen for
angivelsen og betalingen af momsen midlertidigt udskudt med 20
dage. Udskydelsen omfatter angivelsen og betalingen af momsen for
januar og april kvartaler. For disse virksomheder er den normale
kredittid på en måned og 10 dage. Kredittiden er
forlænget med 20 dage for januar kvartal og 13 dage for april
kvartal. Herved er kredittiden for disse to kvartaler oppe på
den efter EU-reglerne maksimalt tilladte kredittid på 2
måneder, jf. afsnit 11.
Hvis den sidste rettidige frist for angivelse og betaling af
momsen falder på en lørdag, søndag eller
helligdag, anses den nærmest følgende hverdag som
sidste rettidige angivelses- og betalingsdag. Konkret betyder
udskydelsen således, at momsen for januar kvartal, der efter
de almindelige frister skal afregnes senest den 11. maj 2009,
udskydes til betaling den 2. juni 2009. Tilsvarende er fristen for
betaling af momsen vedrørende april kvartal udskudt fra den
10. august 2009 til den 1. september 2009. Herefter ophører
udskydelsen af angivelses- og betalingsfristen. For juli kvartal
skal der således angives og betales efter de almindelige
frister.
For virksomheder, der afregner moms halvårligt, er
momsperioden for andet halvår af 2008 lagt sammen med
momsperioden for første halvår af 2009. Den
sædvanlige angivelses- og betalingsfrist for momsen for andet
halvår af 2008 er 2. marts 2009. Som følge af
sammenlægningen af momsperioderne er sidste rettidige
betalingsfrist for den forlængede momsperiode 1. september
2009.
Hvis en virksomhed for en momsperiode opgør et negativt
momstilsvar, kan virksomheden få udbetalt den overskydende
moms. Udbetalingen sker ved, at virksomheden angiver det negative
momstilsvar til SKAT. Hvis virksomheden angiver det negative
tilsvar til SKAT inden udløbet af angivelsesfristen, sker
udbetalingen senest 3 uger, efter SKAT har modtaget
angivelsen.
Den midlertidige udskydelse af angivelses- og betalingsfristen
for moms udskyder ikke SKATs frist for at udbetale negativt
momstilsvar til virksomhederne. Selvom angivelsesfristen er
udskudt, kan virksomhederne således få den overskydende
moms tilbage lige så hurtigt som hidtil. Er virksomhedens
momstilsvar for afregningsperioden negativt, kan virksomheden
således angive det negative momstilsvar til SKAT, så
snart afregningsperioden er udløbet, og virksomheden vil
få den overskydende moms tilbage senest 3 uger efter, at SKAT
har modtaget angivelsen.
4. Lovforslaget
Det foreslås at forlænge den midlertidige
udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms med henblik på at afvikle
udskydelsen af betalingsfristerne gradvist over 5
måneder.
4.1. Virksomheders betaling af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
For virksomheder, der har ansatte, betyder forslaget, at
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for juli og august
måned ikke skal betales samtidig. I stedet for skal den
midlertidige forlængelse af betalingsfristerne med 30 dage
gradvist afvikles frem mod årsskiftet med gennemsnitlig 6
dage om måneden i månederne august til december.
Det foreslås, at fristen for indberetning af indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag fastholdes til de sædvanlige
frister. Herved sikres det, at oplysninger i indkomstregistret er
opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de enkelte
måneder. Dette er nødvendigt for, at indkomstregistret
fortsat kan danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og
ordningen med lønindeholdelse over det elektroniske
skattetrækkort kan afvikles uden ændringer som
følge af udskydelsen af betalingsfristerne.
4.1.1. Store virksomheders betaling
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
For store virksomheder betyder forlængelsen, at
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for august, som efter
gældende regler skulle have været betalt den sidste
bankdag i august, udskydes, således at tilsvaret ikke skal
betales samtidig med tilsvaret for juli måned.
For at undgå, at virksomhederne skal betale indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for både juli og august 2009
samtidigt senest den 31. august 2009, er der foreslået en
forlængelse af udskydelsen af betalingsfristerne over de
følgende 5 måneder. Forlængelsen har til
formål gradvist at afvikle udskydelsen af betalingsfristerne.
Afviklingen sker ved, at betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for månederne august til december
gradvist forkortes således, at den forlængede kredittid
er fuldt afviklet ved betalingen af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for december måned, som finder sted
senest den 30. december 2009.
Indberetningsfristerne for store virksomheders betaling af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og betalingsfristerne
efter henholdsvis gældende regler og forslaget er vist i
skemaet nedenfor. Det foreslås, at virksomheder, som ikke
betaler indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag rettidigt i
henhold til de foreslåede frister, skal betale rente. Renten
beregnes fra den første i den måned, i hvilken
beløbet skal betales. Det svarer til, hvad der almindeligvis
er gældende, når et beløb ikke betales
rettidigt.
Afregningsperiode | Indberetnings- frister | Betalingsfrist efter
gældende regler | Betalingsfrist efter
forslaget |
Juli 2009 | 31. juli 2009 | 31. august 2009 | 31. august 2009 |
August 2009 | 31. august 2009 | 31. august 2009 | 24. september 2009 |
September 2009 | 30. september 2009 | 30. september 2009 | 19. oktober 2009 |
Oktober 2009 | 30. oktober 2009 | 30. oktober 2009 | 12. november 2009 |
November 2009 | 30. november 2009 | 30. november 2009 | 7. december 2009 |
December 2009 | 30. december 2009 | 30. december 2009 | 30. december 2009 |
4.1.2. Små og mellemstore
virksomheders betaling af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
For at undgå, at virksomhederne samtidig skal betale
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for både juli og
august måned senest den 10. september 2009, foreslås en
forlængelse af udskydelsen af betalingsfristerne over de
følgende 5 måneder. Forlængelsen har til
formål gradvist at afvikle udskydelsen af betalingsfristerne.
Afviklingen sker ved, at betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for månederne august til december 2009
gradvist forkortes således, at den forlængede kredittid
er fuldt afviklet ved betalingen af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for december måned, som finder sted den
18. januar 2010.
For små og mellemstore virksomheder betyder forslaget,
at indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for august, som efter
gældende regler skulle have været indbetalt senest den
10. september, udskydes til 5. oktober 2009. Tilsvarende udskydes
fristen for betalingen af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
for september måned til 28. oktober 2009 osv. frem til
ordningen er fuldt afviklet med betalingen af tilsvaret for
december måned den 18. januar 2010. Fristen for betalingen af
tilsvaret for december er den 18. januar i overensstemmelse med den
almindelige »juleferie-regel« i opkrævningslovens
§ 2, stk. 2, 3. pkt., for små virksomheders
betaling af A-skat for december måned.
Indberetningsfristerne for små og mellemstore
virksomheders betaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
og betalingsfristerne efter henholdsvis gældende regler og
forslaget er vist i skemaet nedenfor.
Afregningsperiode | Indberetnings- frister | Betalingsfrister efter
gældende regler | Betalingsfrister efter
forslaget |
Juli 2009 | 10. august 2009 | 10. september 2009 | 10. september 2009 |
August 2009 | 10. september 2009 | 10. september 2009 | 5. oktober 2009 |
September 2009 | 12. oktober 2009 | 12. oktober 2009 | 28. oktober 2009 |
Oktober 2009 | 10. november 2009 | 10. november 2009 | 23. november 2009 |
November 2009 | 10. december 2009 | 10. december 2009 | 16. december 2009 |
December 2009 | 18. januar 2010 | 18. januar 2010 | 18. januar 2010 |
4.2. Virksomheders betaling af
moms.
4.2.1. Store virksomheder, som
afregner moms månedligt
Med henblik på at undgå, at store virksomheder,
som afregner moms månedligt, skal betale moms for både
juni og juli måned den 25. august 2009 foreslås det at
afvikle den midlertidige udskydelse af betalingsfristerne for
månedlig moms lempeligt ved gradvist at forkorte
betalingsfristerne over 5 måneder med gennemsnitlig 6 dage om
måneden. Herved forlænges betalingsudskydelsen henover
efteråret samtidig med, at den afvikles lempeligt.
For store virksomheder, der betaler moms månedligt,
betyder forslaget, at momsen for både juni og juli
måned ikke skal betales senest den 25. august, idet
betalingen af momsen for juli 2009 udskydes til betaling senest den
21. september. Forlængelsen af ordningen betyder, at momsen
for juli til og med december måned fortsat kan udskydes
henover efteråret, dog med en gradvis forkortelse af
betalingsfristerne måned for måned frem mod
årsskiftet.
Den gradvise afvikling sker ved, at den forlængede
kredittid gradvist forkortes over de følgende 5
måneder. Ved betalingen af momsen for november måned er
den midlertidige forlængelse af betalingsfristerne helt
afviklet, og momsen for november måned betales således
til den normale frist den 28. december 2009.
I oversigten nedenfor er vist angivelses- og betalingsfrister
efter henholdsvis gældende regler og forslaget.
Afregningsperiode | Angivelses- og
betalingsfrister efter gældende regler | Angivelses- og
betalingsfrister efter forslaget |
Juni 2009 | 25. august 2009 | 25. august 2009 |
Juli 2009 | 25. august 2009 | 21. september 2009 |
August 2009 | 25. september 2009 | 13. oktober 2009 |
September 2009 | 26. oktober 2009 | 9. november 2009 |
Oktober 2009 | 25. november 2009 | 1. december 2009 |
November 2009 | 28. december 2009 | 28. december 2009 |
4. 2. 2. Mellemstore virksomheder,
som afregner moms kvartalsvis
For mellemstore virksomheder, som afregner moms kvartalsvis,
foreslås det at forlænge kredittiden for juli kvartal
med 20 dage. Hermed kommer kredittiden for betalingen af momsen for
juli kvartal op på den efter EU-reglerne maksimalt tilladte
kredittid på to måneder. Konkret betyder forslaget, at
momsen for juli kvartal skal angives og betales senest den 1.
december 2009 i stedet for allerede den 10. november 2009.
5. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Den forslåede gradvise afvikling af den midlertidige
udskydelse af betalingsfristerne for indbetaling af A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms vil primært medføre et
umiddelbart rentetab for det offentlige i 2009. Hertil kommer, at
forslaget må forventes at medføre en mindre
forøgelse af tab på debitorer ud over den stigning i
tabene, der i øvrigt må påregnes som
følge af den aktuelle konjunktur- og
likviditetssituation.
Det samlede rentetab skønnes at udgøre ca. 500
mio. kr. i 2009, fordelt med ca. 200 mio. kr. vedrørende
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. afsnit 5.1., og med ca. 300
mio. kr. på momsområdet, jf. afsnit 5.2.
Forøgede tab på debitorer skønnes på sigt
at udgøre ca. 50 mio. kr. som følge af
forslaget.
Det samlede umiddelbare tab ved forslaget udgør 550
mio. kr., som alene vedrører staten. Regioner og kommuner
berøres ikke af forslaget.
Opgjort som varig rentevirkning skønnes lovforslaget at
medføre et tab på ca. på 10 mio. kr.
årligt.
Forslaget vil medføre, at virksomhederne sparer
renteudgifter eller opnår større renteindtægter,
hvilket umiddelbart forøger deres skattegrundlag, ligesom
der på sigt fremkommer forøgede aktionærskatter
og øgede forbrugsafgifter. Herved reduceres det varige
provenutab til ca. 5 mio. kr. årligt.
Afviklingen af kredittidsforlængelsen vil i 2.
halvår af 2009 kunne medføre en midlertidig
forøgelse af niveauet for restancer i SKAT vedrørende
A-skat m.v. og moms. Langt størstedelen af de
forøgede restancer forventes afviklet i løbet af
2010. Da restancerne udløser morarenter, er den
provenumæssige betydning af forøgede restancer
begrænset.
Provenuskønnene for rentetabet er baseret på de
seneste skøn for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms, som
er offentliggjort i finansloven for 2009. Det er i skønnet
lagt til grund, at ordningerne udnyttes i størst muligt
udstrækning.
5.1. A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
På finansloven for 2009 er der budgetteret med samlede
A-skatter på 318,5 mia. kr. og arbejdsmarkedsbidrag på
ca. 68 mia. kr. Af disse ca. 386,5 mia. kr. skønnes de 251,3
mia. kr. eller ca. 65 pct. at vedrøre den private sektor.
På månedsbasis skønnes de samlede indbetalinger
af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag fra den private sektor i
gennemsnit at udgøre lidt under 21 mia. kr. Hertil kommer et
mindre beløb vedrørende restancer inddrevet gennem
A-skattetræk. På denne baggrund skønnes de
samlede månedlige indbetalinger af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag fra den private sektor at udgøre ca. 21
mia. kr. i gennemsnit. Heraf vedrører ca. 18 mia. kr. store
virksomheder, som afregner de indeholdte beløb den sidste
bankdag i måneden, og ca. 3 mia. kr. små virksomheder,
der afregner de indeholdte beløb den 10. i den
efterfølgende måned.
Den foreslåede gradvise afvikling af den midlertidige
udskydelse af betalingsfristerne for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
skønnes at medføre et rentetab for staten i 2009.
Rentetabet skønnes på baggrund af ovenstående at
udgøre ca. 0,2 mia. kr., beregnet med en rente på 5,75
pct. p.a.
Herudover vil den forlængede kredittid kunne
medføre øgede tab på debitorer. Dette tab
skønnes dog at ville være yderst beskedent.
5.2. Moms
Den foreslåede gradvise afvikling af udskydelsen af
betalingsfristerne vedrører på momsområdet de
store virksomheder, der afregner månedligt, mens de
mellemstore virksomheder, der afregner kvartalvist, får
forlænget afregningsfristen for juli kvartal 2009.
De store virksomheder med månedsafregning vil få
forlænget deres kredittid med 64 dage under et. Det er
på finansloven for 2009 lagt til grund, at
momsindbetalingerne (brutto) fra de store virksomheder
gennemsnitligt udgør ca. 25,1 mia. kr. månedligt.
Rentetabet ved den gradvise afvikling af udskydelsen af
betalingsfristerne kan for de store virksomheder opgøres til
ca. 0,25 mia. kr. i 2009 ved en rente på 5,75 pct. p.a.
De mellemstore virksomheder med kvartalsafregning vil få
forlænget deres kredittid med 20 dage for juli kvartal 2009.
Det er på finansloven for 2009 lagt til grund, at
momsindbetalingerne (brutto) fra de mellemstore virksomheder
gennemsnitligt udgør ca. 14,9 mia. kr. pr. kvartal.
Rentetabet ved udskydelsen af betalingsfristen kan opgøres
til ca. 0,05 mia. kr. i 2009 ved en rente på 5,75 pct.
p.a.
Det samlede rentetab i 2009 på momsområdet
skønnes således at udgøre 0,3 mia. kr.
Herudover skønnes den længere kredittid i
afviklingsperioden på momsområdet at medføre
større tab på debitorer på i alt 50 mio. kr.
Tabet vil fremkomme over en årrække.
6. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører, at der skal ske tilretning i
flere af SKAT's it-systemer. Omkostningerne hertil skønnes
til omkring 925.000 kr.
SKAT vil efter lovforslagets fremsættelse orientere om
lovforslagets indhold på skat.dk. Hvis lovforslaget vedtages,
vil SKAT orientere virksomhederne om de vedtagne, nye frister. Det
vil ske via et elektronisk nyhedsbrev, der udsendes via e-mail til
virksomhederne. Nyhedsbrevet vil endvidere være
tilgængeligt på skat.dk. For at sikre, at alle
virksomheder er opmærksomme på de vedtagne, nye
frister, vil SKAT desuden foretage annoncering i
landsdækkende og regionale aviser. De samlede udgifter til
udsendelsen af elektroniske nyhedsbreve samt annoncer er
skønnet til 350.000 kr.
Samlet skønnes lovforslaget at medføre
administrative omkostninger for SKAT på omkring 1,3 mio.
kr.
7. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
For erhvervslivet betyder forslaget, at likviditeten forbedres
henover efteråret.
For virksomheder med ansatte og for virksomheder, som betaler
moms månedligt, betyder den lempeligere afvikling af de
forlængede kredittider, at virksomhederne får lidt
længere tid til at skaffe pengene til betalingen af den
udskudte rate af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt
moms.
For virksomheder, der afregner moms kvartalsvis, betyder
forslaget, at de får længere tid til at betale momsen
for juli kvartal. Herved forbedres disse virksomheders likviditet i
efteråret.
Lovforslaget har ingen betydning for virksomheder, der
afregner moms halvårligt og som ikke har ansatte.
8. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
EU's momsregler fastsætter visse rammer for kredittiden
og angivelsesperioden. Kredittiden må højst være
på 2 måneder. Afregningsperioden skal som hovedregel
fastsættes til en, to eller tre måneder, men det er
muligt at fastsætte andre perioder, så længe
afregningsperioden ikke overstiger et år.
Lovforslagets udskydelse af fristen for betaling af momsen for
virksomheder, der afregner moms månedligt, og virksomheder,
der afregner moms kvartalsvis, overholder dette krav, idet
kredittiden ikke er forlænget ud over 2 måneder.
EF-traktatens regler om statsstøtte gælder fuldt
ud på skatteområdet. Dette betyder, at det ved
anvendelsen af skatteinstrumenter skal vurderes, om anvendelsen af
instrumentet er foreneligt med traktatens statsstøtteregler,
afledte regler og retspraksis.
Af Kommissionens meddelelse om anvendelsen af
statsstøttereglerne på foranstaltninger
vedrørende direkte beskatning af virksomhederne
fremgår det, at en foranstaltning udgør
statsstøtte, hvis den - helt eller delvist - fritager
bestemte virksomheder, sektorer eller regioner fra de byrder, som
følge af normal anvendelse af det almindelige system, uden
at denne fritagelse berettiges ved dette systems karakter eller
forvaltning.
Fristforlængelsen ydes til alle virksomheder, som
indeholder A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt betaler moms i
Danmark. Det faktum, at der indføres forskellige frister for
virksomhederne afhængig af, om virksomheden er stor eller
mellemstor, eller om virksomheden betaler moms halvårligt,
kvartalsvis eller månedligt, indebærer ikke, at
ordningen er selektiv. Der er tale om en videreførelse af de
eksisterende regler på området for betaling af A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms. Ordningen er således af generel
natur og vil ikke udgøre statsstøtte i EF-traktatens
artikel 87 (1) forstand.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Advokatsamfundet, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Landbrug,
Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Dansk
Arbejdsgiverforening og FTF.
Derudover har forslaget været sendt i høring i
Justitsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Finansministeriet og Statsministeriet.
13. Sammenfattende skema
Samlet vurdering
af konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Afviklingen af den midlertidige
forlængelse af kredittiderne skønnes at medføre
et umiddelbart rentetab for staten på ca. 0,5 mia. kr. i
2009, hvortil kommer øgede tab på debitorer på
ca. 0,05 mia. kr. Det varige provenutab udgør ca. 10 mio.
kr. Afledte virkninger i form af øgede indkomstskatter m.v.
reducerer på sigt det varige tab provenutabet til ca. 5 mio.
kr. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Lovforslaget skønnes at
medføre 1,3 mio. kr. i administrative omkostninger for
staten. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vil forbedre virksomhedernes
likviditet henover efteråret. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen af betydning. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med EU-retten, idet de foreslåede
kredittider ikke overstiger 2 måneder og forlængelsen
ikke udgør statsstøtte. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at små og mellemstore virksomheder,
jf. opkrævningslovens § 2, stk. 5, som normalt
betaler indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag den 10. i
måneden efter afregningsperioden, får en lempeligere
afvikling af den udskudte betalingsfrist for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag.
Ved lov nr. 175 af 12. marts 2009 fik disse virksomheder
mulighed for at udskyde betalingen af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag med 30 dage. Denne betalingsudskydelse skal
efter gældende regler afvikles ved, at virksomhederne skal
betale indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for både juli
og august måned senest den 10. september 2009.
Med lovforslaget udskydes betalingsfristerne for indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne august til
november med henblik på gradvist at afvikle den
forlængede betalingsfrist. Afviklingen sker ved måned
for måned at forkorte betalingsfristen med gennemsnitligt 6
dage om måneden. Herved vil forlængelsen af
betalingsfristen være fuldt ud afviklet ved betalingen af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for december
måned.
Virksomhederne skal fortsat indberette oplysninger om
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til de normale frister.
Det skyldes, at indkomstregistret skal være fuldt opdateret
af hensyn til de andre it-systemer, som trækker på
oplysninger herfra.
Til nr. 2
Det foreslås, at store virksomheder, jf.
opkrævningslovens § 2, stk. 6, som normalt
betaler indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag den sidste bankdag
i måneden, får en lempeligere afvikling af den udskudte
betalingsfrist for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Ved lov nr. 175 af 12. marts 2009 fik disse virksomheder
mulighed for at udskyde betalingen af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag med 30 dage. Denne betalingsudskydelse skal
efter gældende regler afvikles ved, at virksomhederne skal
betale indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for både juli
og august måned senest den 31. august 2009.
Med lovforslaget udskydes betalingsfristerne for indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne august til
november med henblik på gradvist at afvikle den
forlængede betalingsfrist. Afviklingen sker ved måned
for måned at forkorte betalingsfristen med gennemsnitligt 6
dage om måneden. Herved vil forlængelsen af
betalingsfristen være fuldt ud afviklet ved betalingen af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for december
måned.
Virksomhederne skal fortsat indberette oplysninger om
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til de normale frister.
Det skyldes, at indkomstregistret skal være fuldt opdateret
af hensyn til de andre it-systemer, som trækker på
oplysninger herfra.
Efter opkrævningslovens § 7, stk. 1, 1. pkt.,
skal der betales renter fra den første i den måned, i
hvilken beløbet skal betales, hvis virksomheden ikke betaler
rettidigt. Efter opkrævningslovens § 7, stk. 1, 2.
pkt., skal store virksomheder, jf. opkrævningslovens
§ 2, stk. 6, dog først betale rente regnet fra den
første i måneden efter sidste rettidige betalingsdag.
Denne regel skal sikre, at store virksomheder ikke kommer til at
betale rente for den måned, som udgøres af selve
afregningsperioden.
Det foreslås, at store virksomheder, som ikke betaler
rettidigt, skal betale rente af beløbet fra den
første i den måned i hvilken beløbet skal
betales. Herved sikres det, at der skal betales rente for hele
betalingsmåneden, hvis virksomheden ikke betaler
rettidigt.
Til nr. 3
Det foreslås, at store virksomheder jf. momslovens
§ 57, stk. 2, som afregner moms månedligt,
får en lempeligere afvikling af den udskudte betalingsfrist
for momsen.
Ved lov nr. 175 af 12. marts 2009 fik disse virksomheder
mulighed for at udskyde betalingen af moms med 30 dage. Denne
betalingsudskydelse skal efter gældende regler afvikles ved,
at virksomhederne skal betale momsen for både juni og juli
måned senest den 25. august 2009.
Med lovforslaget udskydes betalingsfristerne for indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne juli til oktober
med henblik på gradvist at afvikle den forlængede
betalingsfrist. Afviklingen sker ved måned for måned at
forkorte betalingsfristen med gennemsnitligt 6 dage om
måneden. Herved vil forlængelsen af betalingsfristen
være fuldt ud afviklet ved betalingen af momsen for november
måned.
Til nr. 4
Det foreslås, at mellemstore virksomheder, jf.
momslovens § 57, stk. 3, der afregner moms
kvartalsvis, får udskydelse med betalingen af momsen for juli
kvartal. Virksomheder, der afregner moms kvartalsvis, har normalt
en kredittid på en måned og 10 dage. Det foreslås
at forlænge betalingsfristen for momsen vedrørende
juli kvartal til to måneder. Forlængelsen til to
måneder svarer til den ordning, som virksomhederne fik i
forbindelse med den midlertidige udskydelse af betalingsfristerne i
foråret og sommeren 2009. Med forslaget forlænges
ordningen hen over efteråret. Forslaget betyder, at momsen
for juli kvartal skal angives og betales senest den 1. december
2009.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 175 af 12. marts 2009 om
midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag samt moms, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 1.
Forfaldstidspunktet efter opkrævningslovens § 2,
stk. 5, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
månederne februar 2009 til og med juli 2009 udskydes til den
1. i den anden måned efter udløbet af
afregningsperioden, mens den sidste rettidige indbetalingsdag
udskydes til den 10. i den anden måned efter udløbet
af afregningsperioden, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Hvis den sidste rettidige indbetalingsdag, som er nævnt i
stk. 1, er en lørdag, søndag eller helligdag,
anses den nærmest følgende hverdag som sidste
rettidige indbetalingsdag. | | 1. I
§ 1, stk. 1, indsættes som 2.-5. pkt.: »Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2009 forfalder den 1. september
2009 og skal indbetales senest den 5. oktober 2009. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for september 2009 forfalder den 1.
oktober og skal indbetales senest den 28. oktober 2009. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2009 forfalder den 1.
november 2009 og skal indbetales senest den 23. november 2009.
Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2009
forfalder den 1. december 2009 og skal indbetales senest den 16.
december 2009.« |
| | |
§ 2.
Forfaldstidspunktet efter opkrævningslovens § 2,
stk. 6, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
månederne februar 2009 til og med juli 2009 udskydes til den
sidste hverdag (bankdag) i den første måned efter den
måned, indkomsten vedrører. Stk. 2.
Sidste rettidige indbetalingsdag for beløb omfattet af
stk. 1 er forfaldsdagen. | | 2. I
§ 2, stk. 1, indsættes som 2.-6. pkt.: »Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2009 forfalder den 1. september
2009 og skal indbetales senest den 24. september 2009. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for september 2009 forfalder den 1.
oktober 2009 og skal indbetales senest den 19. oktober 2009.
Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2009 forfalder
den 1. november 2009 og skal indbetales senest den 12. november
2009. Indeholdt A-skat for november 2009 forfalder den 1. december
2009 og skal indbetales senest den 7. december 2009. Betales
beløb efter 2.-5. pkt. ikke rettidigt, finder
opkrævningslovens § 7, stk. 1, 1. pkt.,
anvendelse.« |
| | |
§ 5.
Den frist for angivelse af moms, som følger af momslovens
§ 57, stk. 2, udskydes for månederne januar
2009 til og med juni 2009 til den 25. i den anden måned efter
afgiftsperiodens udløb. Stk. 2.
Hvis den sidste rettidige angivelsesdag, som er nævnt i
stk. 1, er en lørdag, søndag eller helligdag,
anses den nærmest følgende hverdag som sidste
rettidige angivelsesdag. | | 3. I
§ 5, stk. 1, indsættes som 2.-5. pkt.: »Virksomhedens angivelse for juli
2009 skal foretages senest den 21. september 2009. Virksomhedens
angivelse for august 2009 skal foretages senest den 13. oktober
2009. Virksomhedens angivelse for september 2009 skal foretages
senest den 9. november 2009. Virksomhedens angivelse for oktober
2009 skal foretages senest den 1. december 2009.« |
| | |
§ 7.
Den frist for angivelse af moms, som følger af momslovens
§ 57, stk. 3, udskydes til den 2. juni 2009, for
så vidt angår januar kvartal 2009. For april kvartal
2009 udskydes fristen til den 1. september 2009. | | 4. I
§ 7 indsættes som 3. pkt.: »For juli kvartal 2009 udskydes
fristen til den 1. december 2009.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |