Skriftlig fremsættelse (5. maj
2009)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
offentlighed i forvaltningen (Aktindsigt i ministerkalendere)
(Lovforslag nr. L 212).
1. Lovforslaget fremsættes som
led i en politisk aftale, der er indgået den 30. april 2009
mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en ny
åbenhedsordning om ministres udgifter og aktiviteter.
Der vil som følge af denne åbenhedsordning
løbende på internettet blive offentliggjort
bagudrettede oplysninger om månedlige
repræsentationsudgifter, udgifter til tjenesterejser,
modtagne gaver og varetagelsen af officielle repræsentative
opgaver, ligesom ordningen vil omfatte en vis fremadrettet
information om den kommende måneds officielle aktiviteter.
Med ordningen gives der offentligheden en ganske omfattende indsigt
i en ministers forbrug af offentlige midler og deltagelse i
aktiviteter. Det er derfor et led i den indgåede aftale, at
ministerkalendere undtages fra retten til aktindsigt efter
offentlighedsloven. Dette sker ved, at det i offentlighedslovens
§ 2, stk. 1, fastsættes, at loven ikke gælder for
sager om førelse af en ministerkalender.
2. Flere væsentlige hensyn
taler for at undtage ministerkalendere fra retten til aktindsigt
efter offentlighedsloven.
For det første er der en
risiko for, at den nugældende offentlighedsordning
forstærker en særdeles uhensigtsmæssig og
uholdbar udvikling, som i givet fald vil betyde, at
ministerkalenderne helt generelt ikke længere vil opfylde
deres grundlæggende formål. Visse ministres kalendere
indeholder således i dag - som konsekvens af den
nuværende adgang til aktindsigt i ministerkalendere -
på visse punkter kun så overordnede oplysninger, at
kalenderen reelt ikke længere kan bruges til at sikre
ministeren og ministersekretariatet mv. overblik over og konkret
viden om ministerens planlagte aktiviteter.
Den nævnte udvikling vil endvidere kunne få en
utilsigtet konsekvens for ministerkalenderes værdi som
historisk kildemateriale. Med den nuværende elektroniske
kalenderføring vil ministerkalendere være let
tilgængelige for eftertiden, og kalenderens oplysninger vil
kunne være af væsentlig betydning for eftertidens
forståelse af nutidens politiske forhold. De mere og mere
indholdsløse ministerkalendere vil imidlertid kun få
en yderst begrænset værdi som kildemateriale for
historikere, der om mange år ønsker at kortlægge
nutidens politiske forløb og forhandlinger.
For det andet giver den
gældende offentlighedslov ikke i tilstrækkeligt omfang
mulighed for at beskytte ministres privatsfære, når det
gælder aktindsigt i en ministerkalenders oplysninger om
ministerens private aktiviteter.
For det tredje er der et behov for
at afklare en usikkerhed, der i forlængelse af Folketingets
Ombudsmands udtalelse af 4. marts 2009 om aktindsigt i den
tidligere økonomi- og erhvervsministers kalender er
opstået, om, hvad offentlighedslovens § 11 om
ekstraheringspligt fører til med hensyn til aktindsigt i
oplysninger i en ministerkalender om ministerens partimæssige
eller private aktiviteter.
På denne baggrund foreslås det fastsat i
offentlighedslovens § 2, stk. 1, at loven ikke gælder
for sager om førelse af en ministerkalender, således
at det sikres, at der i det enkelte ministerium kan føres en
kalender med detaljerede oplysninger om en ministers forskellige
aktiviteter, uden at der er aktindsigt heri.
Der er med forslaget tale om en justering af
offentlighedsordningen på et meget begrænset
område, og lovforslaget berører ikke i øvrigt
offentlighedens adgang til aktindsigt i dokumenter. Der vil
således bl.a. fortsat være adgang til aktindsigt efter
offentlighedslovens almindelige regler i de sager i ministeriet,
som måtte være oprettet om f.eks. et møde eller
en anden aktivitet, herunder de eventuelle udgiftsbilag mv., der er
knyttet til mødet mv.
Det er i overensstemmelse hermed ikke hensigten med
lovforslaget at begrænse offentlighedens indsigt i
forvaltningens sager, eller i hvad ministeren foretager sig i kraft
af sit ministerhverv. Formålet er derimod at bevare
ministerens kalender som det praktiske planlægningsredskab,
der er en nødvendig forudsætning for, at ministerens
(og ministeriets) dagligdag kan fungere.
Det følger af den nævnte politiske aftale, at
bl.a. den foreslåede ændring af offentlighedsloven
bør være i kraft omkring den 1. juni 2009.
Lovforslaget ønskes derfor færdigbehandlet inden
afslutningen på den aktuelle folketingssamlings
ordinære møderække med henblik på
ikrafttræden dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Der anmodes i den forbindelse om dispensation fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, hvorefter 3.
behandling ikke må finde sted før 30 dage efter
fremsættelsen.
Lovforslaget sendes ikke i høring, og på den
baggrund anmodes om, at lovforslagets sættes på
Folketingets dagsorden til 1. behandling snarest muligt.
3. Idet jeg i øvrigt henviser
til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.