Skriftlig fremsættelse (29. april
2009)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om politiets
virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningsloven
(Styrket indsats mod bandekriminalitet m.v.)
(Lovforslag nr. L 211).
Siden sensommeren 2008 har der navnlig i
hovedstadsområdet været en række voldelige
episoder med brug af skydevåben mv. mellem forskellige
grupper med formodet tilknytning til rocker- og
bandemiljøet.
Opgør mellem disse grupperinger, bl.a. om kontrollen
over de kriminelle markeder mv., er ikke et nyt problem, og der har
i de senere år været stor fokus på at
bekæmpe dette uvæsen. Den seneste udvikling, hvor
opgør udkæmpes i gaderne med skyderier mv., der
også rammer helt tilfældige almindelige borgere, som
færdes på gaden i deres egen by, har imidlertid efter
regeringens opfattelse skabt en ny situation, som truer det normale
samfundsliv i de berørte områder, og hvor samfundet
må sige fra med ekstraordinært skrappe
modforholdsregler.
På denne baggrund fremlægger regeringen hermed
forslag til markant skærpede straffe, bedre
efterforskningsredskaber for politiet, initiativer med henblik
på at sikre hurtig indsættelse af dømte til
afsoning samt flere andre tiltag med henblik på at skabe
sikkerhed og tryghed for borgerne.
Lovforslaget er led i udmøntningen af regeringens
bandepakke. Lovforslagets hovedpunkter er følgende:
Det foreslås at indføre en særlig
bestemmelse om fordobling af straffen for visse alvorlige
forbrydelser, når den pågældende forbrydelse
begås med baggrund i et gensidigt opgør, som
foregår mellem grupper af personer, og hvor der flere gange
som led i opgøret enten er anvendt skydevåben, eller
anvendt våben eller eksplosivstoffer, som på grund af
deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde
betydelig skade, eller begået brandstiftelse efter
straffelovens § 180 (ny § 81 a i straffeloven).
Den foreslåede bestemmelse, der som sagt lægger op
til en fordobling af straffen i de omhandlede tilfælde, vil
kunne indebære, at der i nogle tilfælde bliver tale om
at udmåle straffe, som er strengere end straffene for
forbrydelser, som ellers i almindelighed anses for grovere.
Regeringen lægger imidlertid vægt på, at
overtrædelser omfattet af den foreslåede bestemmelse
foretages som led i et gensidigt voldeligt opgør, der efter
sin karakter kan være en helt meningsløs trussel mod
det normale samfundsliv i de berørte områder, bl.a.
fordi skyderier mv. på åben gade kan ramme helt
tilfældige almindelige borgere, som færdes der.
Det foreslås endvidere, at alle overtrædelser af
våbenlovgivningen under særlig skærpende
omstændigheder - herunder bl.a. også ulovlig besiddelse
mv. af skydevåben på bopælen - skal kunne
straffes efter straffeloven, og det foreslås, at
strafferammen forhøjes til fængsel indtil 6 år
(straffelovens § 192 a). Det forudsættes, at straffen
for grove våbenlovsovertrædelser som udgangspunkt
fordobles i forhold til den straf, der ville være blevet
udmålt efter de gældende regler.
Det foreslås endvidere at indføre en
minimumsstraf på 1 års fængsel for under
særlig skærpende omstændigheder at besidde
ulovlige skydevåben med tilhørende ammunition på
åben gade mv. Minimumsstraffen vil desuden omfatte
tilfælde, hvor det drejer sig om andre våben end
skydevåben og eksplosivstoffer, når våbnet eller
eksplosivstofferne på grund af deres særdeles farlige
karakter er egnet til at forvolde betydelig skade.
De foreslåede strafskærpelser på
våbenområdet omfatter alle grove overtrædelser,
uanset om den konkrete overtrædelse har baggrund i et
verserende væbnet opgør eller ej. Regeringen
lægger herved vægt på, at det drejer sig om
forbrydelser, som potentielt indebærer betydelig fare for
menneskers liv eller helbred, hvor der normalt ikke vil være
nogen undskyldende omstændigheder, og som er uforenelige med
almindelige borgeres ønske om at leve i et fredeligt og
trygt samfund, hvor man ikke skal være bange for at blive et
tilfældigt skudoffer.
Regeringen har samtidig besluttet at anmode
Straffelovrådet om fremadrettet at vurdere det principielle
spørgsmål om, på hvilken måde lovgivers
ønske om at tilkendegive, hvordan straffen for visse
lovovertrædelser bør være i typesituationer,
mest hensigtsmæssigt kan udtrykkes i lovgivningen med respekt
for domstolenes rolle som den dømmende magt, der har den
endelige afgørelse om skyld og straf i hver enkelt konkrete
sag. Straffelovrådet vil i den forbindelse også skulle
vurdere spørgsmålet om minimumsstraffe.
Den foreslåede strafferamme med et maksimum på 6
års fængsel for grove
våbenlovsovertrædelser vil i givet fald også
indebære, at der efter omstændighederne vil være
mulighed for bl.a. telefonaflytning i de sager, som er omfattet af
den foreslåede bestemmelse.
I tilknytning til den foreslåede generelle bestemmelse
om grove overtrædelser af våbenlovgivningen
foreslås det endvidere, at der skal være mulighed for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i de sager, som er omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
Det foreslås endvidere at skærpe straffen i
tilfælde, hvor nogen på anden måde end ved vold
eller trussel om vold lægger hindringer i vejen for, at
politi, brandvæsen mv. kan udføre deres hverv, som
f.eks. hvis de forhindres i at nå frem til brændende
huse eller nødlidende personer med vejblokader eller
"fysiske blokader" (straffelovens § 119, stk. 3).
Strafmaksimum foreslås forhøjet fra fængsel i 6
måneder til fængsel i 1 år og 6
måneder.
Regeringen finder, at det i lyset af de voldelige opgør
og den omfattende kriminalitet med tilknytning til rockergrupper og
bander mv. er vigtigt, at dømte rocker- og bandemedlemmer
mv. varetægtsfængsles, hvis der er grundlag for det,
eller indsættes til afsoning hurtigst muligt efter, at dommen
er blevet endelig.
Det foreslås i den forbindelse, at der indføres
en ny regel om adgang til varetægtsfængsling efter
fældende dom på grundlag af
retshåndhævelseshensyn under hensyntagen til, at den
dømte har et aktivt tilhørsforhold til rockergrupper
eller bander mv., når den pågældende rockergruppe
eller bande deltager i voldelige konflikter, hvor der flere gange
er brugt skydevåben mv. Bestemmelsen vil omfatte
tilfælde, hvor den pågældende er idømt
ubetinget fængsel i mere end 30 dage, uanset om den
pågældende lovovertrædelse har baggrund i det
verserende opgør.
Det er forudsat, at bestemmelsen alene anvendes i klare
tilfælde, hvor det skønnes, at der utvivlsomt
foregår et gensidigt opgør som nævnt i
bestemmelsen, og hvor der skønnes ikke at være tvivl
om, at den tiltalte har et aktivt tilhørsforhold til en
gruppe, som deltager i det aktuelle opgør.
Desuden foreslås det at ændre
straffuldbyrdelsesloven, sådan at en ansøgning om
udsættelse af straffuldbyrdelsen ikke imødekommes,
hvis hensynet til politiets forebyggende virksomhed - jf.
politilovens almindelige bestemmelser herom - taler imod
udsættelse. Ved vurderingen af, hvad hensynet til politiets
forebyggende virksomhed kræver, skal der dels lægges
vægt på politiets vurdering af den dømtes
recidivrisiko i sammenhæng med karakteren af den
begåede kriminalitet, dels lægges vægt på,
om den dømte på grundlag af politiets foreliggende
oplysninger må antages at have en sådan tilknytning til
en gruppe af personer, der udviser et adfærdsmønster
præget af omfattende kriminalitet af voldelig karakter, at
der er et væsentligt politimæssigt behov for, at den
pågældende påbegynder afsoning uden
udsættelse.
Det foreslås endvidere at ændre
straffuldbyrdelsesloven, sådan at bl.a. ansøgninger om
afsoning på bopælen med såkaldt elektronisk
fodlænke normalt ikke tillægges opsættende
virkning, hvis hensynet til politiets forebyggende virksomhed
skønnes at kræve, at afsoningen påbegyndes uden
at afvente behandlingen af en sådan ansøgning.
Bestemmelsen vil indebære, at afsoning på bopælen
med elektronisk fodlænke i praksis normalt ikke vil
være mulig i sådanne tilfælde.
Efter forslaget vil det være politiet, der skal
underrette Kriminalforsorgen om, at hensynet til politiets
forebyggende virksomhed taler imod udsættelse,
opsættende virkning mv. Det er forudsat, at en sådan
meddelelse til Kriminalforsorgen baseres på foreliggende
oplysninger og kun gives, når der skønnes at
være et klart politimæssigt behov. Det kan
således ikke forventes, at politiet i samtlige sager, hvor
nogen idømmes en ubetinget fængselsstraf, vil tage
særlige skridt med henblik på at efterforske ethvert
muligt tilhørsforhold til f.eks. en rockergruppe eller en
bande mv.
I tilknytning til de foreslåede ændringer af
straffuldbyrdelsesloven foreslås det at ændre
forvaltningsloven, sådan at der ikke er ret til aktindsigt
for så vidt angår oplysninger, der er indhentet for at
belyse hensynet til politiets forebyggende virksomhed i
medfør af de foreslåede nye bestemmelser herom i
straffuldbyrdelsesloven.
Med henblik på at sikre politiet et effektivt redskab
til bl.a. at forhindre såkaldte bandevagter i at skabe frygt
og chikanere folk på gaden (f.eks. med kropsvisitering af
forbipasserende mv.) vil Justitsministeriet ved en ændring af
den såkaldte ordensbekendtgørelse i medfør af
politiloven skabe adgang for politiet til at meddelte
såkaldte zoneforbud (tidsbegrænset forbud mod at
opholde sig inden for en radius af 500 m fra en bestemt lokalitet),
og lovforslaget indeholder i tilknytning hertil en ændring af
politiloven, hvorefter overtrædelse af sådanne
zoneforbud vil kunne straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.