Skriftlig fremsættelse (22. april
2009)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet og forskellige andre love (Forhøjelse
af energiafgifterne, afgift på erhvervenes energiforbrug,
afgiftsmæssig ligestilling af central og decentral
kraftvarme, afgift på smøreolie m.v. og
forhøjelse af affaldsafgiften)
(Lovforslag nr. L 207).
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti har den 1. marts 2009 indgået en aftale om Forårspakke 2.0.
Lovforslaget er en udmøntning af Forårspakke 2.0. på
følgende aftalepunkter:
- Forhøjelse
af energiafgifterne på brændsler og el med hhv. 15 pct.
og 5 pct. Forslaget træder i kraft pr. 1. januar 2010.
- Forhøjelse
af grøn energiafgift på el i husholdninger og erhverv
med 17 kr. pr. GJ
- Indførelse
af energiafgift på brændsler anvendt til fremstilling i
erhverv med 15 kr. pr. GJ
- Mineralogiske
processer, kemisk reduktion, elektrolyse, metallurgiske processer
mv. friholdes i overensstemmelse med EU's
energibeskatningsdirektiv.
- Med aftalen Lavere skat på arbejde fra 2007 blev
energiafgifterne indekseret frem mod 2015. Med forårspakke
2.0 indekseres energiafgifterne også efter 2015.
- Der
indføres ens beskatning af central og decentral kraftvarme.
Det vil fjerne den nuværende forvridning mellem varme
produceret på centrale og decentrale kraftvarmeværker.
Forslaget træder i kraft pr. 1. januar 2010.
- Energiafgift
på el til belysning. Reglerne vedrørende afgift af el
til opvarmning af transformerstationer præciseres,
således at der betales afgift heraf.
- Afgift på
køling som ligestiller energi til opvarmning og
nedkøling
Aftaleparterne er enige om at justere enkelte elementer i
Forårspakke 2.0. På
energiafgiftsområdet drejer det sig om følgende
elementer:
- Energiafgifterne
for erhvervene indfases langsommere end oprindeligt aftalt.
- Forhøjelse
af affaldsafgiften via en forhøjelse af deponeringssatsen,
indeksering af forbrændingsafgiften og indførsel af
afgift på farligt affald.
Med forslaget vil klimagasserne uden for kvotesektoren blive
formindsket med 0,44 mio. t CO2-ækvivalenter,
bruttoenergiforbruget vil blive formindsket med ca. 16 PJ, medens
VE andelen vil blive øget med 5,6 PJ.
Forslaget skønnes at medføre en samlet
provenugevinst på 18,8 mia. kr.
Forslaget indebærer en række ændringer til
energiafgiftslovene, der tidligere er blevet ændret med lov
nr. 528 af 17. juni 2008 vedrørende afgiftsrationalisering.
Lov nr. 528 af 17. juni 2006 afventer fortsat Kommissionens
godkendelse i medfør af statsstøttereglerne. Der
indsættes derfor i loven en bemyndigelse til skatteministeren
til at sætte bestemmelserne nærværende lov i
kraft, når statsstøttegodkendelsen er modtaget.
Den sene fremsættelse skyldes, at lovforslaget efter
aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om Forårspakke 2.0 - Vækst, klima,
lavere skat blev indgået den 1. marts, er blevet justeret og
færdiggjort.
Regeringen har i den forbindelse fundet det vigtigt, at
skattereformens første skattelettelser kan nå at
få virkning allerede fra 2010, hvilket forudsætter, at
lovforslagene vedtages inden Folketingets sommerferie.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslagene, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
velvillige behandling.