Skriftlig fremsættelse (22. april
2009)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, skattekontrolloven, kildeskatteloven,
ligningsloven og forskellige andre love (Enkel og effektiv kontrol
samt mindre skatteplanlægning)
(Lovforslag nr. L 201).
Lovforslaget er et led i aftalen af 1. marts 2009 mellem
regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti om Forårspakke
2.0.
Lovforslaget har til formål at øge kvaliteten af
selvangivelsesoplysninger og undgå snyd og går navnlig
ud på
- at
muliggøre automatisk beregning og fortryk af gevinster og
tab på aktier og investeringsforeningsbeviser fra og med 2010
ved at indføre indberetning om køb af aktier og
investeringsforeningsbeviser, for aktierne dog kun, hvis der er
tale om aktier optaget til handel på regulerede markeder,
- at erstatte
sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier med en
sondring mellem aktier optaget til handel på regulerede
markeder henholdsvis aktier, der ikke er optaget til handel
på regulerede markeder. Dette foreslås at få
virkning fra og med 1. januar 2010,
- at betinge
tabsfradrag på aktier og investeringsbeviser optaget til
handel på regulerede markeder af, at SKAT har modtaget
oplysninger om erhvervelsen. Dette foreslås at få
virkning fra og med 1. januar 2010,
- at udvide
indberetningspligten vedrørende personalegoder,
således at personalegoder som udgangspunkt indberettes med
angivelse af værdien fra og med indkomståret 2010. Den
nærmere udmøntning af forslaget sker ved
bekendtgørelse,
- fra og med
indkomståret 2009 at omlægge reglerne om betaling af
ekstra forskudsskat efter udløbet af indkomståret
således, at der frit kan indbetales frem til 1. juli i
året efter indkomståret mod betaling af en dag-til-dag
rente i perioden fra 1. januar til 1. juli. Renten foreslås
fastsat til referencerenten i opkrævningslovens § 7 (en
effektiv obligationsrente) tillagt 2 procentenheder. Beregnet pr.
marts 2009 vil dag-til-dag renten blive 5,4 procent
årligt,
- fra og med
indkomståret 2009 at gøre det faste
restskattetillæg og tillægget for overskydende skat
årligt variable. Restskattetillægget foreslås
fastsat til referencerenten tillagt 4 procentenheder. Beregnet pr.
marts 2009 vil restskattetillægget blive 7,4 pct.
Godtgørelsestillægget foreslås fastsat til
referencerenten fratrukket 2 procentenheder. Beregnet pr. marts
2009 vil godtgørelsen udgøre 1,4 pct. af den
overskydende skat,
- at indføre
en feltlåsningsordning, hvorefter det ved
bekendtgørelse bestemmes, at visse oplysninger fra
indberetningspligtige til SKAT om indkomster og fradrag ikke kan
ændres af borgerne, men kun af den indberetningspligtige
eller SKAT. Det sker ved at låse de pågældende
selvangivelsesfelter i TastSelv og fjerne felterne fra
oplysningskortet. Nogle felter vil allerede kunne låses for
SLUT09,
- at indføre
pligt for betaleren til at oplyse om identiteten af modtageren af
underholdsbidrag, børnebidrag og private renter samt at
betinge fradragsretten for disse bidrag og renter af, at betaleren
har opfyldt denne pligt. De nærmere regler fastsættes
ved bekendtgørelse.
Herudover beskrives i forslaget en række initiativer,
som ikke kræver lovændring, men som er med til at
forbedre selvangivelsesprocessen. Det drejer sig om fortryk af
flere oplysninger, forbedring af TastSelv m.v., styrket indsats
over for særlige grupper, f.eks. skatteydere med
udlejningsejendomme i udlandet og personer, som udfører sort
arbejde.
I aftalen om Forårspakke 2.0 indgår en række
initiativer, der giver færre fejl i forbindelse med
selvangivelsen og mindre skatteplanlægning. Det vurderes, at
der samlet set vil kunne opnås et varigt finansieringsbidrag
på ca. 1,6 mia. kr. fra disse initiativer. I dette forslag
udmøntes en række af initiativerne svarende til et
forventet varigt finansieringsbidrag på godt 1,3 mia. kr.
inklusive styrket indsats overfor sort arbejde m.v., som beskrives
i forslaget, men ikke kræver lovændring.
Lovforslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger for SKAT på ca. 129,3 mio. kr.,
årlige driftsudgifter for SKAT på ca. 19,4-25,8 mio.
kr. og en reduktion i SKATs årlige forbrug af
årsværk på ca. 93 årsværk. Desuden
skal der anvendes ca. 1,0 mio. kr. på information.
Den sene fremsættelse skyldes, at lovforslaget, efter at
aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om Forårspakke 2.0 - Vækst, klima, lavere
skat blev indgået den 1. marts, har været sendt
i høring og herefter er blevet justeret og
færdiggjort. Regeringen har i den forbindelse fundet det
vigtigt, at skattereformens første skattelettelser kan
nå at få virkning allerede fra 2010, hvilket
forudsætter, at lovforslagene vedtages inden Folketingets
sommerferie.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
velvillige behandling.