L 189 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
(Justering af udligningssystemet og visse tilskudsordninger).
Fremsat den 31. marts 2009 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Justering af udligningssystemet og visse
tilskudsordninger)
§ 1
I lov nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, som ændret ved
§ 12 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, § 15 i lov
nr. 477 af 17. juni 2008 og lov nr. 548 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer:
1.§ 5, stk. 2, nr. 9, affattes
således:
»9) Antallet
af udviklingshæmmede personer på 65 år og
derunder samt antallet af 20-59-årige personer uden for
arbejdsstyrken med øvrige handicap med en vægt
på 5 pct.«
2.Overskriften til kapitel 4 affattes således:
»Udligningstilskud til
kommuner med højt strukturelt underskud«
3. I
§ 12, stk. 1 og 2,
ændres »25 pct. af de gennemsnitlige kommunale
nettodrifts- og anlægsudgifter pr. indbygger« til:
»96,5 pct. af den tilsvarende landsgennemsnitlige
forskel«.
4. I
§ 16 ændres »180
mio. kr.« til: »164,9 mio. kr.« og
»2008« til: »2010«.
5. I
§ 17, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »regionale EU-støtteordninger« til:
»EU-støtteordninger, der bidrager til
erhvervsudvikling og beskæftigelsesfremme«.
6. I
§ 17, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »som i tilskudsåret modtager tilskud efter
§ 12« til: »hvis strukturelle underskud pr.
indbygger er mindst 25 pct. højere end
landsgennemsnittet«.
7. I
§ 17, stk. 3 og 4,
ændres »de regionale EU-støtteordninger«
til: »EU-støtteordningerne«.
8. I
§ 19 ændres »0,1
pct.« til: »0,07 pct.«.
9. I
§ 21, stk. 2, ændres
»26,9 mio. kr.« til: »69,8 mio. kr.« og
»2007« til: »2010«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 20. juni 2009 og har virkning fra
tilskudsåret 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 17, stk.
1, 3 og 4, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, 6 og 7,
træder i kraft den 20. juni 2009 og har virkning for
fordeling af tilskud fra den 1. oktober 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Formålet med lovforslaget er primært at
gennemføre nogle tilpasninger af tilskuds- og
udligningssystemet.
Der er tale om en opfølgning på
udligningsreformen, hvor forligspartierne var enige om, at der i
folketingsåret 2008-09 skulle foretages en vurdering af
behovet for eventuelle ændringer i de socioøkonomiske
kriterier med virkning fra udløbet af den særlige
overgangsordning på socialområdet i 2010. De
foreslåede tilpasninger af tilskuds- og udligningssystemet
skal ses på baggrund af en rapport fra
Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg fra februar 2009.
Udvalget har blandt andet vurderet behovet for ændringer i de
socioøkonomiske kriterier. På den baggrund
foreslås en tilpasning af det såkaldte
handicapkriterium med henblik på, at kriteriet i
højere grad skal afspejle den faktiske kommunale
udgiftsbelastning på området.
Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg har endvidere
vurderet hensigtsmæssigheden i den nuværende
afgrænsning af tilskudsordningen til ugunstigt stillede
kommuner og sammenhængen mellem denne ordning og fordelingen
af en DUT-kompensation for en kommunal meropgave. Den
nuværende afgrænsning af ordningen har ført til,
at stadig flere kommuner er blevet omfattet af ordningen. Herudover
indebærer denne afgrænsning, at en DUT-kompensation vil
blive fordelt mellem kommunerne således, at kommuner omfattet
af denne ordning vil modtage relativt mere end kommuner, der ikke
er omfattet af ordningen. Der foreslås på den baggrund
en omlægning af afgrænsningen af ordningen.
Finansieringsudvalget har behandlet omfanget af
særtilskudsordningen for kommuner i hovedstadsområdet
med økonomiske vanskeligheder. Der er tale om en
tilskudsordning, som finansieres af hovedstadskommunerne i
fællesskab. På baggrund af ministeriets gennemgang
vurderes det, at der fremover vil være færre kommuner,
der vil komme i betragtning til tilskud fra denne pulje. I de
sidste to år har der også været foretaget
tilbagebetaling af overskydende midler fra puljen. Der
foreslås på den baggrund, at puljen reduceres fra 0,1
pct. af beskatningsgrundlaget til 0,07 pct. af
beskatningsgrundlaget for kommunerne i
hovedstadsområdet.
Der foreslås endvidere en ændring af bestemmelsen
om tilskud til kommuner, der medfinansierer EU-støttede
projekter, med henblik på en tilpasning til den nye
programperiode for EU's strukturfonde og et udvidet antal kommuner,
der modtager tilskud efter § 12.
Der foreslås en omlægning af en del af
særtilskudsmidlerne til ø-kommunerne Ærø,
Læsø og Samsø. Den foreslåede
ændring er en udmøntning af regeringens aftale med KL
af 16. juni 2008 om kommunernes økonomi for 2009. Det
fremgår her:
»Regeringen og KL er enige om, at en andel af midlerne
til særtilskud målrettes til Ærø,
Læsø og Samsø kommuner. Det indebærer, at
28 mio. kr. af særtilskudsmidlerne, sammen med andre tilskud,
omlægges til et nyt samlet tilskud til de tre
ø-kommuner, der fra 2009 og i en fireårig periode vil
blive fordelt efter objektive kriterier. Ordningen tages op til
revision efter en fireårig periode.« Omlægningen
blev for året 2009 foretaget via en tekstanmærkning til
finansloven.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Tilpasning af de
socioøkonomiske kriterier
2.1.1. Gældende ret
Den kommunale udligningsordning er bygget op omkring en
udligning af forskelle mellem kommunernes strukturelle underskud,
som er forskellen mellem en kommunes udgiftsbehov og kommunens
beregnede skatteindtægter. En kommunes udgiftsbehov
udgøres af summen af kommunens aldersbestemte udgiftsbehov
og kommunens socioøkonomiske udgiftsbehov. Det
socioøkonomiske udgiftsbehov i hver enkelt kommune
opgøres i henhold til lovens § 5 ud fra en
sammenvejning af 12 forskellige udgiftsbehovskriterier. Disse
kriterier skal tilsammen afspejle det udgiftspres, som kommunen er
udsat for på det sociale område. Som et af de
socioøkonomiske kriterier indgår antallet af 20-59
årige handicappede uden for arbejdsstyrken. Dette kriterium
sigter navnlig mod at afspejle kommunernes udgiftspres på det
specialiserede socialområde.
2.1.2. Velfærdsministeriets
overvejelser
Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg har i
efteråret 2008 gennemført en analyse af de
socioøkonomiske udgiftsbehov. I udvalgets analyser er der
lagt særlig vægt på analysen af det
specialiserede socialområde, som kommunerne overtog i
forbindelse med kommunalreformen i 2007. I det eksisterende system
indgår som ovenfor nævnt et kriterium, der
opgøres som antallet af 20-59 årige handicappede uden
for arbejdsstyrken. Dette kriterium sigter navnlig mod at afspejle
kommunernes udgiftspres på det specialiserede
socialområde.
2.1.3. Lovforslaget
Forslaget indeholder en tilpasning af opgørelsen af det
socioøkonomiske udgiftsbehov. I udvalgets analyser kan det
konstateres, at en diagnose vedrørende
udviklingshæmmede børn og unge kan forklare en andel
af de kommunale forskelle i udgifter til børn og unge
på det specialiserede socialområde. Samme diagnoser ser
endvidere ud til at blive undervurderet for så vidt
angår voksne i det nuværende kriterium. På denne
baggrund foreslås det at foretage en justering i
opgørelsen af kommunernes socioøkonomiske
udgiftsbehov, således at denne diagnose medtages for
både børn og unge og for voksne uanset
arbejdsmarkedstilknytning.
2.2. § 12 kommuner
2.2.1. Gældende ret
Lovens § 12 indeholder en bestemmelse om tilskud til
kommuner, som benævnes ugunstigt stillede kommuner. I henhold
til denne bestemmelse er en kommune berettiget til tilskud, hvis
kommunens strukturelle underskud pr. indbygger overstiger 25 pct.
af de gennemsnitlige kommunale nettodrifts- og anlægsudgifter
pr. indbygger.
2.2.2. Velfærdsministeriets
overvejelser
Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg har vurderet
hensigtsmæssigheden i den nuværende afgrænsning
af tilskudsordningen til ugunstigt stillede kommuner og
sammenhængen mellem denne ordning og fordelingen af en
DUT-kompensation for en kommunal meropgave. Den nuværende
afgrænsning af ordningen har ført til, at stadig flere
kommuner er blevet omfattet af ordningen. Herudover indebærer
denne afgrænsning, at en DUT-kompensation vil blive fordelt
mellem kommunerne således, at kommuner omfattet af denne
ordning vil modtage relativt mere end kommuner, der ikke er
omfattet af ordningen.
Disse forhold skyldes, at den nuværende ordning er
baseret på størrelsen af de kommunale nettodrifts- og
anlægsudgifter. Efter de nuværende regler er en kommune
således berettiget til tilskud, hvis kommunens strukturelle
underskud pr. indbygger overstiger 25 pct. af de gennemsnitlige
kommunale nettodrifts- og anlægsudgifter pr. indbygger. Siden
2007 har udviklingen i kommunernes strukturelle underskud og den
nævnte grænse i forhold til nettodrifts- og
anlægsudgifterne udviklet sig meget forskelligt. Det har
betydet, at ordningen nu omfatter hovedparten af kommunerne uden
for hovedstadsområdet. På den baggrund er betegnelsen
»ugunstigt stillede kommuner« heller ikke længere
relevant.
2.2.3. Lovforslaget
Det foreslås, at afgrænsningen ændres,
således at ordningen i stedet baseres på
størrelsen af en kommunes strukturelle underskud set i
forhold til en bestemt andel af det gennemsnitlige strukturelle
underskud. Forslaget indebærer, at en kommune vil være
berettiget til tilskud, hvis kommunens strukturelle underskud
overstiger 96,5 pct. af det landsgennemsnitlige strukturelle
underskud for kommunerne.
Denne andel svarer til niveauet i 2009. Hvis denne regel havde
været gældende i 2009, ville den således have
medført den samme fordeling som den nuværende ordning.
Men reglen sikrer, at fremtidige kommunale opgaveændringer
eller andre ændringer i kommunernes udgiftsniveau ikke via
denne ordning fører til utilsigtede
byrdefordelingsmæssige forskydninger.
2.3. Tilskud til kommunal
medfinansiering af projekter i særlig vanskeligt stillede
kommuner
2.3.1. Gældende ret
§ 17 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner indebærer, at der er afsat en
årlig tilskudspulje til særlig vanskeligt stillede
kommuner, som medfinansierer projekter, der har modtaget eller kan
forventes at modtage tilskud fra de regionale
EU-støtteordninger. Tilskudspuljens formål er at
bidrage til erhvervsudvikling og beskæftigelsesfremme i
særlig vanskeligt stillede kommuner.
2.3.2. Velfærdsministeriets
overvejelser
Baggrunden for tilskudspuljen er, at særligt vanskeligt
stillede kommuner kan have svært ved at medfinansiere nye
fremadrettede projekter, der får tilskud fra
EU-støtteordninger.
Tilskudsordningen blev indført i henhold til lov nr.
1015 af 23. december 1998. Af de almindelige bemærkninger
hertil fremgår, at de regionale EU-støtteordninger
»omfatter et bestemt område af Danmark«. Det
vurderes, at denne afgræsning ikke længere er
hensigtsmæssig, idet den afskærer
velfærdsministeren fra at tildele tilskud til den kommunale
medfinansiering af projekter, der f.eks. er finansieret af
Mål 2-programmet, og som ellers lever op til
tilskudsordningens formål om at bidrage til erhvervsudvikling
og beskæftigelsesfremme.
2.3.3. Lovforslaget
Der foreslås en ændret afgrænsning af de
EU-støtteordninger, hvor der kan ydes tilskud til den
kommunale medfinansiering af projekter i særlig vanskeligt
stillede kommuner. Forslaget indebærer, at der kan ydes
tilskud til kommunal medfinansiering af projekter, som har modtaget
eller kan forventes at modtage tilskud fra
EU-støtteordninger, der bidrager til erhvervsudvikling og
beskæftigelsesfremme.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng
med, at den nye programperiode for EU's strukturfonde har betydet
ændrede rammer og regler for de projekter, der kan opnå
finansiering fra fondene. Bl.a. kan Mål 2-programmet, der er
finansieret af EU's regionalfond, og som har til formål at
styrke den regionale konkurrenceevne og beskæftigelse, nu
søges af alle kommuner i Danmark.
Endvidere foreslås en ændret afgrænsning af
de kommuner, der i relation til denne tilskudspulje kan betragtes
som særlig vanskeligt stillede. Siden 2007 har alle ugunstigt
stillede kommuner uden for hovedstadsområdet haft adgang til
at ansøge om tilskud til kommunal medfinansiering. Som
nævnt i afsnit 2.2 ovenfor omfatter denne ordning nu
hovedparten af kommunerne uden for hovedstadsområdet. Det er
vurderingen, at den gældende afgrænsning derfor ikke
længere er i overensstemmelse med tilskudspuljens
formål.
Forslaget indebærer, at det fremover kun vil være
kommuner, hvor det strukturelle underskud pr. indbygger er mindst
25 pct. højere end landsgennemsnittet, der kan søge
om tilskud fra puljen. Det strukturelle underskud vurderes at
være en god indikator for en kommunes samlede
økonomiske situation, idet den er udtryk for forskellen
mellem en kommunes udgiftsbehov og kommunens beregnede
skatteindtægter. Den kommunale udligningsordning baserer sig
også på udligning af forskelle mellem kommunernes
strukturelle underskud.
2.4. Tilskud til kommuner i
hovedstadsområdet med særlige økonomiske
vanskeligheder
2.4.1. Gældende ret
§ 19 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner indebærer, at der afsættes en
årlig tilskudspulje til kommuner i hovedstadsområdet
med særlige økonomiske vanskeligheder. Tilskudspuljen
udgør 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget for kommunerne i
hovedstadsområdet. Samtlige kommuner i
hovedstadsområdet bidrager til puljen i forhold til
indbyggertallet.
2.4.2. Velfærdsministeriets
overvejelser
Baggrunden for den særlige pulje for vanskeligt stillede
kommuner i hovedstadsområdet er, at der i
hovedstadsområdet er forholdsvis store forskelle i
udgiftsbehov og beskatningsgrundlag, ligesom der er store forskelle
i boligforhold og i udbygningen af hovedstadsområdets
byområde i 1970'erne og 1980'erne samt en høj grad af
pendling og mobilitet. Der er desuden store forskelle i den
demografiske sammensætning mellem kommunerne med betydning
for udgiftspresset i de enkelte kommuner.
Puljen udgør 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget for
hovedstadskommunerne og finansieres af hovedstadskommunerne i
fællesskab.
I forbindelse med udligningsreformen blev størrelsen af
puljen i første omgang videreført uændret, men
det fremgik af lovbemærkningerne, at det var forventningen,
at der fremover ville være færre kommuner, der kunne
komme i betragtning til tilskud fra puljen. Der blev derfor
også indført mulighed for, at eventuelle overskydende
midler i puljen kunne tilbagebetales til kommunerne efter samme
nøgle, som blev anvendt ved opkrævning af bidrag til
puljen. I tilskudsårene 2007 og 2008 blev der således
tilbageført beløb til kommunerne, og det samme
forventes for tilskudsåret 2009.
2.4.3. Lovforslaget
Der er vurderingen, at der ikke længere er behov for en
pulje af den nuværende størrelse. Det foreslås
derfor, at størrelsen af puljen nedsættes fra de
nuværende 0,1 pct. til 0,07 pct. af beskatningsgrundlaget for
kommunerne i hovedstadsområdet.
2.5. Omlægning af
særtilskud og tilskud til ø-kommuner
2.5.1. Gældende ret
§ 16 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner indebærer, at der afsættes en
årlig særtilskudspulje til særligt vanskeligt
stillede kommuner - herunder også kommuner på
øer - mens lovens § 21, stk. 2, indebærer et
tilskud til ø-kommunerne Ærø, Læsø
og Samsø. Via en tekstanmærkning på finansloven
for 2009 er der dog overført 29,3 mio. kr. fra
særtilskudspuljen (§ 16) til ø-kommunerne
(§ 21).
2.5.2. Velfærdsministeriets
overvejelser
Det var en del af aftalen om den kommunale økonomi for
2009 mellem regeringen og KL, at der skulle foretages en forenkling
af tilskuddet til ø-kommunerne. Der var forinden enighed med
ø-kommunerne herom.
2.5.3. Lovforslaget
Omlægningen omfatter en sammenlægning af det
tidligere tilskud til ø-kommunerne, de tidligere amtslige
ulovbestemte tilskud vedr. færgedrift og transport af unge
under uddannelse på øerne samt en del af
særtilskudspuljen til et nyt samlet ø-tilskud, der
ydes på baggrund af objektive kriterier.
Formålet med omlægningen er at skabe en mere enkel
tilskudsfordeling, forøge budgetsikkerheden og
understøtte ø-kommunernes økonomiske
vilkår.
Ordningen tages op til revision efter en fireårig
periode, som sluttes i 2012.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Samlet set vil lovforslaget give anledning til mindre
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne.
Tilpasningen af det socioøkonomiske udgiftsbehov
indebærer en forbedret opgørelse af udgiftsbehovet
på det specialiserede socialområde, og vil dermed give
anledning til mindre byrdefordelingsmæssige forskydninger i
forhold til det nuværende system. De
byrdefordelingsmæssige forskydninger heraf er belyst i
Finansieringsudvalgets rapport fra februar 2009.
Ændringen af ordningen for tilskud til ugunstigt
stillede kommuner vil ikke aktuelt ændre på
byrdefordelingen. Men ændringen har betydning for den
fremtidige udvikling, hvor ændringen sigter mod at
undgå utilsigtede fordelingsmæssige virkninger af en
kompensation for opgaveomlægninger eller andre
ændringer i det kommunale udgiftsniveau.
Den ændrede afgræsning af særlig vanskeligt
stillede kommuner, der kan opnå tilskud til kommunal
medfinansiering af EU-projekter, vil i princippet kunne give
anledning til mindre byrdefordelingsmæssige forskydninger
afhængigt af den konkrete fordeling af tilskud efter
ansøgning i det enkelte år. Da tilskuddene hvert
år fordeles til konkrete projekter efter ansøgning, er
det ikke muligt at forudse, hvilke kommuner, der i de kommende
år ville modtage tilskud.
Nedsættelsen af puljen til kommuner i
hovedstadsområdet med økonomiske vanskeligheder vil
kunne give anledning til mindre byrdefordelingsmæssige
forskydninger. I det omfang, at overskydende midler tilbagebetales
til de bidragende kommuner, vil nedsættelsen ikke give
anledning til byrdefordelingsmæssige forskydninger. Men i det
omfang, at midlerne alternativt ville blive udbetalt som tilskud
til bestemte kommuner, vil nedsættelsen i princippet kunne
indebære byrdefordelingsmæssige forskydninger. Da
puljen hvert år fordeles efter ansøgning, er det ikke
muligt at forudse, hvilke kommuner der i de kommende år ville
modtage tilskud.
Omlægningen af tilskuddet til ø-kommunerne
indebærer en forenkling af reglerne om tilskud til disse
kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring i KL.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/udgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indebærer en forbedring af
opgørelsen af kommunernes socioøkonomiske
udgiftsbehov samt en omlægning med henblik på at
undgå fremtidige utilsigtede udligningsvirkninger. Forslaget vil give anledning til mindre
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget indebærer en ændring af det kriterium i
opgørelsen af det socioøkonomiske udgiftsbehov, som
særligt sigter mod at afspejle kommunernes udgiftspres
på det specialiserede socialområde. Det nuværende
kriterium er baseret på antallet af voksne handicappede uden
for arbejdsstyrken. Handicappede er i den forbindelse defineret ud
fra en række nærmere fastlagte diagnoser.
Den foreslåede ændring indebærer, at gruppen
udvides, således at diagnoserne for udviklingshæmmede
medtages for alle aldersgrupper. For denne gruppe af diagnoser
indgår der således også børn og
unge.
Forslaget er en opfølgning på et analysearbejde
foretaget i Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg, hvor
det blev påvist, at en sådan ændring ville
medføre, at kriteriet i højere grad ville afspejle de
kommunale udgifter på det specialiserede
socialområde.
Til nr. 2
Det foreslås, at overskriften til kapitel 4 ændres
fra »Tilskud til ugunstigt stillede kommuner uden for
hovedstadsområdet« til: »Udligningstilskud til
kommuner med højt strukturelt underskud«
Forslaget skal ses i sammenhæng med den omlægning
af afgrænsningen af tilskudsordningen, som foreslås i
§ 1, nr. 3. Den foreslåede omlægning i § 1,
nr. 3, indebærer, at ordningen knyttes direkte op på
forholdet mellem den enkelte kommunes strukturelle underskud og det
landsgennemsnitlige strukturelle underskud.
Til nr. 3
Forslaget indebærer, at en kommune vil være
berettiget til tilskud, hvis kommunens strukturelle underskud
overstiger 96,5 pct. af det landsgennemsnitlige strukturelle
underskud for kommunerne.
Denne andel svarer til niveauet i 2009. Hvis denne regel havde
været gældende i 2009, ville den således have
medført den samme fordeling som den nuværende ordning.
Men reglen sikrer, at fremtidige kommunale opgaveændringer
eller andre ændringer i kommunernes udgiftsniveau ikke via
denne ordning fører til utilsigtede
byrdefordelingsmæssige forskydninger.
Til nr. 4
Forslaget indebærer sammen nr. 9 nedenfor, at der
overføres et beløb på 29,3 mio. kr. fra puljen
til særlig vanskeligt stillede kommuner til puljen til
tilskud til ø-kommunerne Ærø, Læsø
og Samsø. Puljen til særligt vanskeligt stillede
kommuner er i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner fastsat til 180 mio. kr. i 2007 pris- og lønniveau,
svarende til 194,2 mio. kr. i 2009 pris- og lønniveau.
Puljen foreslås nedsat til 164,9 mio. kr. i 2009 pris- og
lønniveau, svarende til den nævnte overførsel
af 29,3 mio. kr.
I forbindelse med puljen til særligt vanskeligt stillede
kommuner skal det bemærkes, at det vil indgå i
vurderingen af en kommunes behov for særtilskud, om kommunen
har en finansieringsmæssig belastning vedrørende
udgifter til sygedagpenge og dagpasning for personer, der bor i
udlandet men arbejder i Danmark. Dette skal ved en
finansieringsmæssig belastning tages i betragtning i
udmålingen af særtilskud.
Forslaget indebærer endvidere, at at puljen
fastsættes til et beløb i 2009 pris- og
lønniveau, og at puljen fra 2010 reguleres med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Til nr. 5
Forslaget indebærer en ændret afgræsning af
de EU-støtteordninger, hvor velfærdsministeren kan
tildele tilskud til den kommunale medfinansiering af projekter. I
henhold til forslaget vil EU-støtteordningerne blive
afgrænset i forhold til, om de bidrager til erhvervsudvikling
og beskæftigelsesfremme, jf. tilskudsordningens
formål.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at den
nye programperiode for EU's strukturfonde bl.a. har betydet
ændringer af hvilke geografiske områder i Danmark, der
kan opnå finansiering fra fondene.
Til nr. 6
Forslaget indebærer en ændret afgræsning af
de kommuner, der kan modtage tilskud til kommunal medfinansiering
af EU-projekter. I relation til denne pulje vil særlig
vanskeligt stillede kommuner fremover blive forstået som
kommuner, hvis strukturelle underskud pr. indbygger er mindst 25
pct. højere end landsgennemsnittet. Et højt
strukturelt underskud vurderes at være en god indikator for
en kommunes samlede økonomiske situation.
Forslagets baggrund er, at de ugunstigt stillede kommuner nu
omfatter hovedparten af kommunerne uden for
hovedstadsområdet.. Det er vurderingen, at den gældende
afgrænsning derfor ikke længere er i overensstemmelse
med tilskudspuljens formål.
Til nr. 7
Forslaget er en redaktionel ændring som følge af
den foreslåede ændring af afgrænsningen af de
EU-støtteordninger, der er omfattet af ordningen med tilskud
til den kommunale medfinansiering. Der henvises til
bemærkningerne til nr. 5 ovenfor.
Til nr. 8
Forslaget indebærer, at størrelsen af puljen
nedsættes fra de nuværende 0,1 pct. til 0,07 pct. af
beskatningsgrundlaget for kommunerne i hovedstadsområdet. Der
er vurderingen, at der ikke længere er behov for en pulje af
den nuværende størrelse. Det kan i den forbindelse
nævnes, at puljen for 2009 udgør 324,2 mio. kr. Hvis
den foreslåede nedsættelse havde været
gældende for 2009, ville puljen i stedet have udgjort 226,9
mio. kr.
Til nr. 9
Forslaget indebærer, at tilskuddet efter § 21,
stk. 2, til kommunerne på Ærø, Læsø
og Samsø fastsættes til 69,8 mio. kr. i 2009 pris- og
lønniveau.
Tilskuddet fremkommer som en samling af det tidligere tilskud
efter § 21, stk. 2, på 29,7 mio. kr., de tidligere
amtslige ulovbestemte tilskud vedr. færgedrift og transport
af unge under uddannelse på 10,8 mio. kr. og de tre kommuners
særtilskud efter § 16 på 29,3 mio. kr.
De tidligere amtslige ulovbestemte tilskud vedr.
færgedrift og transport af unge under uddannelse er i
forbindelse med kommunalreformen overtaget af staten i en
fireårig periode. Hensigten har været, at tilskuddene
derefter skulle overgå til bloktilskuddet. Omlægning af
disse tilskud til Læsø, Samsø og
Ærø til et nyt samlet § 21 tilskud efter
objektive kriterier et udtryk for, at dette tilskud fortsat
ønskes målrettet til disse ø-kommuner.
Fordelingen af det nye § 21-tilskud mellem de tre
kommuner sker på baggrund af et fast grundtilskud til hver
kommune samt en fordeling på baggrund af en
transportnøgle baseret på antallet af passagerer og
mængden af fragt på færgeruterne til og fra de
tre øer. Disse tal opgøres af Danmarks
Statistik.
Ordningen tages op til revision efter en fireårig
periode. Denne periode løber fra 2009 til 2012.
Forslaget indebærer endvidere, at puljen foreslås
fastsat til et beløb i 2009 pris- og lønniveau, og at
puljen fra 2010 reguleres med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 20. juni
2009 med virkning fra og med tilskudsåret 2010.
Ændringerne vil således kunne indgå i
Velfærdsministeriets udmelding ultimo juni 2009 af tilskuds-
og udligningsbeløb for 2010.
Det foreslås, at den ændrede afgrænsning af
de EU-støtteordninger, hvor der kan ydes tilskud til den
kommunale medfinansiering af projekter i særlig vanskeligt
stillede kommuner, får virkning fra og med fordeling af
tilskud i efteråret 2009, hvor ansøgningsfristen er
fastsat til 1. oktober 2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, som ændret ved
§ 12 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, § 15 i lov
nr. 477 af 17. juni 2008 og lov nr. 548 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer: |
§ 5 Stk. 2. .. 9) antallet af handicappede uden for
arbejdsstyrken med en vægt på 5 pct. | | 1.§ 5,
stk. 2, nr. 9, affattes således: »9) Antallet af
udviklingshæmmede personer på 65 år og derunder
samt antallet af 20-59-årige personer uden for arbejdsstyrken
med øvrige handicap med en vægt på 5
pct.« |
Kapitel 4 Tilskud til ugunstigt stillede kommuner
uden for hovedstadsområdet | | 2.Overskriften
til kapitel 4 affattes således: »Udligningstilskud til kommuner med
højt strukturelt underskud« |
§ 12.
Der ydes et årligt tilskud til de kommuner uden for
hovedstadsområdet, hvor forskellen mellem kommunens
udgiftsbehov efter § 3 pr. indbygger og kommunens
beregnede skatteindtægter efter § 6 pr. indbygger
overstiger 25 pct. af de gennemsnitlige kommunale nettodrifts- og
anlægsudgifter pr. indbygger. | | 3. I
§ 12, stk. 1 og 2, ændres »25 pct. af de
gennemsnitlige kommunale nettodrifts- og anlægsudgifter pr.
indbygger« til: »96,5 pct. af den tilsvarende
landsgennemsnitlige forskel«. |
Stk. 2.
Tilskuddet pr. indbygger efter stk. 1 beregnes som 32 pct. af den
del af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov efter § 3
pr. indbygger og kommunens beregnede skatteindtægter efter
§ 6 pr. indbygger, der overstiger 25 pct. af de
gennemsnitlige kommunale nettodrifts- og anlægsudgifter pr.
indbygger. Det samlede tilskud fremkommer ved at gange med
kommunens indbyggertal. | | |
Stk. 3.
Udgifterne til tilskud efter stk. 1 finansieres af staten, jf.
§ 14, stk. 4. | | |
Stk. 4.
Udligningsprocenten i stk. 2 reguleres efter § 25. | | |
§ 16.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
særlig vanskeligt stillede kommuner. Tilskudsrammen
udgør 180 mio. kr. og reguleres fra og med 2008 med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor. | | 4. I
§ 16 ændres »180 mio. kr.« til:
»164,9 mio. kr.« og »2008« til:
»2010«. |
§ 17.
Med det formål at bidrage til erhvervsudvikling og
beskæftigelsesfremme i særlig vanskeligt stillede
kommuner kan indenrigs- og sundhedsministeren inden for en
årlig ramme, jf. stk. 2, give tilsagn om og yde tilskud til
særlig vanskeligt stillede kommuner, som medfinansierer
projekter, der har modtaget eller kan forventes at modtage tilskud
fra de regionale EU-støtteordninger. Ved særlig
vanskeligt stillede kommuner forstås kommuner, som i
tilskudsåret modtager tilskud efter § 12. | | 5. I
§ 17, stk. 1, 1. pkt., ændres »regionale
EU-støtteordninger« til:
»EU-støtteordninger, der bidrager til
erhvervsudvikling og beskæftigelsesfremme«. 6. I
§ 17, stk. 1, 2. pkt., ændres »som i
tilskudsåret modtager tilskud efter § 12«
til: »hvis strukturelle underskud pr. indbygger er mindst 25
pct. højere end landsgennemsnittet«. |
Stk. 2. Den
årlige tilsagnsramme udgør 18,1 mio. kr.
Tilsagnsrammen reguleres fra og med 2007 én gang
årligt med den forventede pris- og lønudvikling for
den kommunale sektor. | | |
Stk. 3.
Tilskud til kommuner efter stk. 1 og 2 udbetales af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet til kommunen umiddelbart efter, at kommunen har
modtaget tilsagn om tilskud fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
dog tidligst, når projektet har opnået tilsagn om
tilskud fra de regionale EU-støtteordninger. | | 7. I
§ 17, stk. 3 og4, ændres »de regionale
EU-støtteordninger« til:
»EU-støtteordningerne«. |
Stk. 4. I
tilfælde af hel eller delvis tilbagebetaling af midler
modtaget fra de regionale EU-støtteordninger skal der ske en
tilsvarende tilbagebetaling af tilskuddet fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. | | |
§ 19.
Til kommuner i hovedstadsområdet, der har særlige
økonomiske vanskeligheder, ydes et årligt tilskud. Den
samlede tilskudspulje fastsættes til 0,1 pct. af
beskatningsgrundlaget for kommunerne i hovedstadsområdet.
Samtlige hovedstadsområdets kommuner bidrager hertil i
forhold til indbyggertallet. Hvis hele puljen for et
tilskudsår ikke udbetales som tilskud efter 1. pkt.,
tilbagebetales det overskydende beløb til
hovedstadsområdets kommuner i forhold til
indbyggertallet. | | 8. I
§ 19 ændres »0,1 pct. « til:
»0,07 pct.«. |
§ 21. ... Stk. 2. Til
Læsø, Samsø og Ærø Kommuner ydes
et samlet tilskud på 26,9 mio. kr. Tilskuddet reguleres fra
og med tilskudsåret 2007 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter de nærmere
regler om fordelingen af tilskuddet. | | 9. I
§ 21, stk. 2, ændres »26,9 mio. kr.«
til: »69,8 mio. kr.« og »2007« til:
»2010«. |
| | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 20. juni 2009 og har virkning fra
tilskudsåret 2010, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
17, stk. 1, 3 og 4, i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 5, 6 og 7, træder i kraft den 20. juni 2009 og har
virkning for fordeling af tilskud fra den 1. oktober 2009. |