L 184 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love.

(Sammenlægning af Arbejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, finansiering af arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes vejledningspligt og tilsyn med kommunerne m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 31-03-2009

Skriftlig fremsættelse (31. marts 2009)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Sammenlægning af Arbejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, finansiering af arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes vejledningspligt og tilsyn med kommunerne m.v.)

(Lovforslag nr. L 184).

Lovforslaget er en del af den samlede udmøntning af aftalen om et enstrenget kommunalt beskæftigelses­system, som blev indgået i forbindelse med finanslovsaftalen for 2009. Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love samt ophævelse af lov om supplerende aktiveringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse (Etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelses­system m.v.).


Lovforslaget udmønter den del af aftalen, der vedrører sammenlægningen af Arbejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Sammenlægningen understøtter et enstrenget beskæftigelsessystem og er et naturligt led i bestræbelserne på at sikre en stadig større sammenhæng i beskæftigelsessystemet i forhold til ydelser og indsats for såvel forsikrede som ikke-forsikrede personer på arbejdsmarkedet.


Lovforslaget udmønter også nye regler om kommunal finansiering af udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge og udgifter ved aktivering af forsikrede ledige. Derved får kommunerne et incitament til at få forsikrede ledige i job og give dem aktive tilbud. Samtidig vil den kommunale bæredygtighed i et kommunalt beskæftigelsessystem blive sikret.


Som konsekvens af den kommunale finansiering foreslås det, at aktiveringsydelsen afskaffes og at reglerne om aktiveringsydelse ophæves. Desuden foreslås muligheden for 14-dagesudbetalinger af dagpenge mv. afskaffet.


Endvidere foreslås, at reglerne om forvaltningsmyndighedernes og arbejdsløshedskassernes vejledningspligt harmoniseres, at der indføres krav om, at kommunalbestyrelsen behandler resultaterne af Arbejdsdirektoratets tilsyn på et møde og at direktoratet skal orienteres herom. Direktoratet kan endvidere bede kommunen om at orientere om opfølgning i konkrete sager om fx en persons evt. tilsidesættelse af oplysningspligten.


Forslaget om kommunal finansiering af udgifterne til dagpenge og udgifter ved aktivering af forsikrede ledige er samlet set økonomisk neutralt for staten og kommunerne under ét. De samlede kommunale merudgifter kompenseres i en særlig tilskudsordning på beskæftigelsesområdet.


De samlede økonomiske konsekvenser ved indførelse af en enstrenget beskæftigelsesindsats indeholder - ud over de økonomiske konsekvenser i nærværende lovforslag - også udgifter til aktivering og løntilskud til forsikrede ledige, jf. det samtidigt fremsatte lovforslag om etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelses­system m.v. Samlet set er der ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige under ét ved indførelse af den enstrengede beskæftigelsesindsats.


Lovforslagets øvrige elementer vurderes at have ingen eller helt ubetydelige økonomiske konsekvenser.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.