Skriftlig fremsættelse (31. marts
2009)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og forskellige
andre love (Sammenlægning af Arbejdsmarkedets Ankenævn
med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, finansiering af
arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes
vejledningspligt og tilsyn med kommunerne m.v.)
(Lovforslag nr. L 184).
Lovforslaget er en del af den samlede udmøntning af
aftalen om et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem,
som blev indgået i forbindelse med finanslovsaftalen for
2009. Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt
fremsatte lovforslag om ændring af lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love samt
ophævelse af lov om supplerende aktiveringstilbud til visse
ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse (Etablering af et
enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.).
Lovforslaget udmønter den del af aftalen, der
vedrører sammenlægningen af Arbejdsmarkedets
Ankenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Sammenlægningen understøtter et enstrenget
beskæftigelsessystem og er et naturligt led i
bestræbelserne på at sikre en stadig større
sammenhæng i beskæftigelsessystemet i forhold til
ydelser og indsats for såvel forsikrede som ikke-forsikrede
personer på arbejdsmarkedet.
Lovforslaget udmønter også nye regler om kommunal
finansiering af udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge og
udgifter ved aktivering af forsikrede ledige. Derved får
kommunerne et incitament til at få forsikrede ledige i job og
give dem aktive tilbud. Samtidig vil den kommunale
bæredygtighed i et kommunalt beskæftigelsessystem blive
sikret.
Som konsekvens af den kommunale finansiering foreslås
det, at aktiveringsydelsen afskaffes og at reglerne om
aktiveringsydelse ophæves. Desuden foreslås muligheden
for 14-dagesudbetalinger af dagpenge mv. afskaffet.
Endvidere foreslås, at reglerne om
forvaltningsmyndighedernes og arbejdsløshedskassernes
vejledningspligt harmoniseres, at der indføres krav om, at
kommunalbestyrelsen behandler resultaterne af Arbejdsdirektoratets
tilsyn på et møde og at direktoratet skal orienteres
herom. Direktoratet kan endvidere bede kommunen om at orientere om
opfølgning i konkrete sager om fx en persons evt.
tilsidesættelse af oplysningspligten.
Forslaget om kommunal finansiering af udgifterne til dagpenge
og udgifter ved aktivering af forsikrede ledige er samlet set
økonomisk neutralt for staten og kommunerne under ét.
De samlede kommunale merudgifter kompenseres i en særlig
tilskudsordning på beskæftigelsesområdet.
De samlede økonomiske konsekvenser ved
indførelse af en enstrenget beskæftigelsesindsats
indeholder - ud over de økonomiske konsekvenser i
nærværende lovforslag - også udgifter til
aktivering og løntilskud til forsikrede ledige, jf. det
samtidigt fremsatte lovforslag om etablering af et enstrenget
kommunalt beskæftigelsessystem m.v. Samlet set er der
ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige under
ét ved indførelse af den enstrengede
beskæftigelsesindsats.
Lovforslagets øvrige elementer vurderes at have ingen
eller helt ubetydelige økonomiske konsekvenser.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.