L 177 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om fødevarer. (Offentliggørelse af oplysninger
om kosttilskud).
Fremsat den 26. marts 2009 af
ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (Eva Kjær Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
fødevarer
(Offentliggørelse af oplysninger om
kosttilskud)
§ 1
I lov nr. 526 af 24. juni 2005 om
fødevarer, som ændret senest ved lov nr. 96 af 10.
februar 2009, foretages følgende ændringer:
1.Overskriften til kapitel 13 affattes
således:
»Kontrol og
offentliggørelse af kontrolresultater m.v.«
2.
Efter § 56 indsættes:
Ȥ 56
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
offentliggøre oplysninger om kosttilskud, der er anmeldt til
markedsføring i Danmark.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2009.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de afvigelser,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Fødevareministeriet har til brug for en styrkelse af
oplysningsindsatsen vedrørende kosttilskud besluttet at
etablere en Internetportal, som skal indeholde forbrugerrettet
information om kosttilskud. I den forbindelse foreslås der
indført hjemmel til, at oplysninger, som virksomhederne er
forpligtet til at indberette til Fødevarestyrelsen
(fødevareregionerne), inden de markedsfører et
kosttilskudsprodukt på det danske marked, skal kunne stilles
til rådighed for offentligheden ved systematisk
offentliggørelse af relevante oplysninger om de anmeldte
kosttilskud.
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
Der er ikke i dag hjemmel i lov nr. 526 af 24. juni 2005 om
fødevarer (fødevareloven) til systematisk
offentliggørelse af registrerede oplysninger om kosttilskud,
der er anmeldt til markedsføring i Danmark.
Kosttilskud er en særlig kategori af fødevarer,
der reguleres af kosttilskudsdirektivet (2002/46/EF). Direktivet er
gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 683 af
21. juli 2003 om kosttilskud
(kosttilskudsbekendtgørelsen).
Kosttilskud er fødevarer, der 1) har til formål
at supplere den normale kost 2) er koncentrerede kilder til
næringsstoffer eller andre stoffer med en
ernæringsmæssig eller fysiologisk virkning, alene eller
kombinerede, og 3) markedsføres i dosisform, f.eks. kapsler,
pastiller, tabletter, piller og andre lignende former, pulverbreve,
væskeampuller, dråbedispenseringsflasker og andre
lignende former for væske og pulvere beregnet til at blive
indtaget i mindre afmålte mængder, jf.
kosttilskudsbekendtgørelsens § 2.
Det er ikke i overensstemmelse med fællesskabsreglerne
at kræve, at kosttilskudsprodukterne skal godkendes af
fødevaremyndighederne inden markedsføring.
Den virksomhed, der er ansvarlig for markedsføringen af
produktet, er i overensstemmelse med den generelle
fødevarelovgivning ansvarlig for, at produktet overholder
gældende regler, herunder om sikkerhed, virkning,
mærkning osv.
Som led i gennemførelsen af kosttilskudsdirektivet blev
det besluttet at etablere en anmeldelsesordning for kosttilskud,
der ønskes markedsført i Danmark. Således skal
producenten eller den, der er ansvarlig for markedsføringen
af kosttilskudsproduktet i Danmark, fremsende en model af den
mærkning, der anvendes for varen samt - i visse
tilfælde - andre oplysninger om produktets indhold og
fremstillingsmetode. Oplysningerne skal indsendes til
Fødevarestyrelsen (fødevareregionerne) senest
samtidig med markedsføringen af produktet, jf.
kosttilskudsbekendtgørelsens § 5.
Formålet med anmeldelsesordningen er at lette styrelsens
kontrol med kosttilskud på det danske marked. Det faktum, at
et produkt er anmeldt til markedsføring i Danmark, betyder
alene, at det er registreret hos fødevareregionerne, men
ikke, at det er vurderet eller godkendt af myndighederne i forhold
til virkning eller sikkerhed. Oplysningerne bruges som led i
tilrettelæggelsen af regionernes kontrol med produkter, der
markedsføres i Danmark.
2.2. Fødevareministeriets
overvejelser
Det er Fødevareministeriets vurdering, at der er et
voksende salg af kosttilskud til danske forbrugere, der finder sted
uden for rammerne af myndighedernes kontrol. Dette drejer sig
især om kosttilskud, der markedsføres til danske
forbrugere enten via udenlandske hjemmesider eller af
ikke-registrerede fødevarevirksomheder, og som ikke er
anmeldt til fødevareregionerne. Det er desuden
Fødevarestyrelsens erfaring, at en del af disse kosttilskud
er sundhedsskadelige eller markedsføres med vildledende
anprisninger, hvilket ikke nødvendigvis er tydeligt for
forbrugerne. Ved en mulighed for forbrugerne m.fl. for via
Internetportalen at konstatere, om et bestemt produkt er anmeldt
til fødevaremyndighederne, vil den pågældende
forbruger kunne konstatere, at produktet indgår i
myndighedernes kontrol.
Det er Fødevareministeriets vurdering, at forbrugerne i
højere grad selv bør være i stand til at
vurdere udbuddet af kosttilskud. En del af de oplysninger, som
Fødevarestyrelsen er i besiddelse af, bør derfor
kunne stilles til rådighed for offentligheden, dvs.
forbrugere, virksomheder, sundhedsfagligt personale og andre
interesserede. Dermed vil interesserede selv via Internetportalen
kunne orientere sig om det samlede udbud af kosttilskud i danske
forretninger.
Der er ikke i dag hjemmel til systematisk
offentliggørelse af registrerede oplysninger om
kosttilskudsprodukterne.
Det foreslås derfor, at der etableres den
fornødne hjemmel til en sådan
offentliggørelse.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Gennemførelse af lovforslaget har begrænsede
administrative konsekvenser for staten. Det vurderes, at der vil
være en éngangsudgift på ca. 0,1 mill. kr. til
etablering af en Internetportal med offentliggørelse af
oplysninger over anmeldte kosttilskud samt mindre udgifter til den
løbende drift. De forventede merudgifter afholdes inden for
Fødevareministeriets rammer. Lovforslaget har ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for regioner eller
kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende organisationer og myndigheder m.v.:
Advokatrådet, Astma- og Allergiforbundet, Bager- og
Konditormestre i Danmark, Center for Miljø og Toksikologi
på DHI Vand-Miljø-Sundhed, Coop Danmark, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Restauranter
og Caféer, Dansk Erhverv, Dansk Varefakta Nævn, Danske
Slagtermestres Landsforening, Datatilsynet, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dyrlægeforening,
Diabetesforeningen, DMA Danish Meat Association,
Forbrugerrådet, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Fødevareindustrien, Gigtforeningen, Grønlands
Hjemmestyre, Helsebranchens Leverandørforening, HORESTA,
Håndværksraadet, Dansk Supermarked, Kost- og
Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Landbrugsraadet og Mejeriforeningen.
9. Sammenfattende skema
| Positive Konsekvenser/mindreudgifter | Negative Konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | 0,1 mill. kr. til etablering samt mindre
udgifter til den løbende drift |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Med bestemmelsen indføres hjemmel til, at
fødevareministeren kan offentliggøre oplysninger om
kosttilskud, der er anmeldt til markedsføring i Danmark. Det
er hensigten, at beføjelsen skal udøves af
Fødevarestyrelsen. Oplysningerne vil kunne
offentliggøres på Fødevarestyrelsens
hjemmeside.
Det er hensigten kun at offentliggøre oplysninger, der
i henhold til gældende regler i forvejen skal fremgå af
produktets mærkning, for eksempel produktnavn, navn på
den virksomhed, der markedsfører produktet, ingrediensliste,
næringsdeklaration og lignende. Oplysninger, som er
ejendomsretligt beskyttet eller på anden måde kan
betragtes som omhandlende drifts- eller forretningsforhold eller
lignende, der kan anses for fortrolige, vil ikke blive
offentliggjort. Lovforslaget tilsigter således ikke
fravigelse af den generelle tværgående lovgivning m.v.,
herunder straffeloven, offentlighedsloven, forvaltningsloven og
persondataloven.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2009.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovens
territoriale gyldighedsområde. Det foreslås, at de
foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at de vil kunne
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland ved
kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov nr. 526 af 24. juni 2005 om
fødevarer, som senest ændret ved § 1 i lov
nr. 96 af 10. februar 2009, foretages følgende
ændringer: |
| | |
Kapitel 13 | | 1. Overskriften
til kapitel 13 affattes således: |
Kontrol og offentliggørelse af
kontrolresultater | | »Kontrol og offentliggørelse
af kontrolresultater m.v.« |
| | |
| | 2.
Efter§ 56 indsættes: |
| | Ȥ 56
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
offentliggøre oplysninger om kosttilskud, der er anmeldt til
markedsføring i Danmark.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2009. |