L 175 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om forbrugerklager og retsplejeloven. (Tvangsfuldbyrdelse af
klagenævnsafgørelser m.v.).
Fremsat den 26. marts 2009 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbrugerklager og
retsplejeloven
(Tvangsfuldbyrdelse af
klagenævnsafgørelser m.v.)
§ 1
I lov nr. 456 af 10. juni 2003 om
forbrugerklager, som ændret senest ved § 160 i lov nr.
1336 af 19. december 2008, foretages følgende
ændringer:
1.§ 4 ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ 4.
Forbrugerklagenævnet og godkendte, private klage- eller
ankenævn skal forkynde en afgørelse for den
erhvervsdrivende, hvis forbrugeren har fået helt eller
delvist medhold. Den erhvervsdrivende skal i forbindelse med
forkyndelsen have oplysning om indholdet af §§ 4 a - 4
c.
§ 4
a. Hvis den erhvervsdrivende ikke ønsker at
være bundet af den afgørelse, som
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn har truffet, skal den erhvervsdrivende skriftligt
meddele dette til nævnet inden 30 dage fra forkyndelsen af
afgørelsen.
§ 4
b. En anmodning fra den erhvervsdrivende om genoptagelse af
klagesagen, der er indgivet skriftligt til nævnet inden
udløbet af fristen i § 4 a, har opsættende
virkning. Fristen i § 4 a regnes herefter fra det tidspunkt,
hvor anmodningen om genoptagelse er blevet afvist, eller hvor
nævnet har truffet afgørelse i genoptagelsessagen.
§ 4
c. Nævnets afgørelse i klagesagen kan
tvangsfuldbyrdes i forhold til den erhvervsdrivende efter
udløbet af fristerne i §§ 4 a og 4 b, medmindre
den erhvervsdrivende forinden har givet skriftlig meddelelse til
nævnet om, at den pågældende ikke ønsker
at være bundet af afgørelsen.
Stk. 2. En anmodning til
fogedretten om tvangsfuldbyrdelse skal være bilagt den
nævnsafgørelse, der danner grundlag for anmodningen om
tvangsfuldbyrdelse, og en erklæring fra nævnet om, at
den erhvervsdrivende ikke inden for fristerne i §§ 4 a og
4 b har meddelt, at den pågældende ikke ønsker
at være bundet af afgørelsen.
§ 4
d. Når der er truffet afgørelse i en klagesag,
kan hver af parterne indbringe sagen for domstolene.
Stk. 2. Hvis
afgørelser eller forlig indgået i forbindelse med
klagebehandlingen ikke efterleves, kan Forbrugerstyrelsen på
forbrugerens anmodning indbringe sagen for domstolene på
forbrugerens vegne.
Stk. 3.
Forbrugerstyrelsens afgørelser efter stk. 2 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
2. I
§ 5, stk. 2, indsættes som
2. pkt. :
»Det er endvidere en betingelse for
godkendelse, at klage- eller ankenævnets formand og
eventuelle næstformænd er dommere.«
3.§ 12, stk. 2, 2. pkt., affattes
således:
»Formanden og næstformændene skal
være dommere og kan være dommere fra de overordnede
retter.«
4.§ 14, stk. 4, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
§ 2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1069 af 6. november 2008, som ændret ved § 15 i lov
nr. 1336 af 19. december 2008 og senest ved lov nr. 187 af 18.
marts 2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 478, stk. 1, nr. 7, ændres
»regreskrav« til: »regreskrav, og«.
2. I
§ 478, stk. 1, indsættes som
nr. 8 :
»8)
afgørelser omfattet af § 4 c i lov om forbrugerklager,
som er truffet af Forbrugerklagenævnet eller godkendte,
private klage- eller ankenævn.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2. §§ 4 -
4 d i lov om forbrugerklager, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, finder anvendelse på klager, der indgives efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 3. En forud for
lovens ikrafttræden beskikket formand eller
næstformand, som ikke er dommer, for et godkendt, privat
klage- eller ankenævn, kan uanset § 5, stk. 2, i lov om
forbrugerklager, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2,
forblive i hvervet, indtil udløbet af beskikkelsen.
Genbeskikkelse kan ikke finde sted.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
baggrund
1.1. Formål
En afgørelse truffet af Forbrugerklagenævnet
eller et af de godkendte, private klage- eller ankenævn er i
dag ikke bindende for parterne. Hvis den erhvervsdrivende ikke
efterlever en afgørelse, hvor forbrugeren har fået
helt eller delvist medhold, kan forbrugeren ikke få
tvangsfuldbyrdet afgørelsen, men er nødt til
først at indbringe sagen for domstolene for at få
gennemført sit krav.
Formålet med lovforslaget er at sikre forbrugeren et
velfungerende og effektivt klagenævnssystem, idet det navnlig
foreslås, at afgørelser truffet af
Forbrugerklagenævnet og de godkendte, private klage- eller
ankenævn fremover som udgangspunkt skal kunne
tvangsfuldbyrdes i forhold til den erhvervsdrivende.
1.2. Baggrund
Regeringen iværksatte i 2002 en klagenævnsreform,
hvis overordnede formål var at sikre forbrugerne flere og
bedre klagemuligheder. Lov om forbrugerklager
(forbrugerklageloven), der trådte i kraft 1. januar 2004, er
en udmøntning af reformen. Ifølge lovens forarbejder
skal loven evalueres, når den har været i kraft i 3
år.
Der blev på den baggrund udarbejdet en
redegørelse, der blev oversendt til Folketingets
Erhvervsudvalg den 23. maj 2007. Redegørelsen indeholder
bl.a. en vurdering af indfrielsen af lovens
målsætninger i forhold til bl.a. oprettelse af
godkendte, private klagenævn, sagsbehandlingstider ved
Forbrugerklagenævnet og efterlevelse af afgørelser.
Lovforslaget er afledt af den lovevaluering, der har fundet
sted.
Med forbrugerklageloven blev der indført en bred
hjemmel for ministeren til at fastsætte regler om
offentliggørelse af information og statistik om forskellige
forhold inden for forbrugerklageområdet bl.a. med det
formål at øge efterlevelsen af
klagenævnsafgørelser.
Evalueringen af loven har vist, at de initiativer, der er
iværksat med henblik på at øge efterlevelsen af
klagenævnsafgørelser (fx elektronisk
offentliggørelse af navne på erhvervsdrivende, der
ikke efterlever en klagenævnsafgørelse), ikke er
tilstrækkeligt effektive, idet en del afgørelser ved
Forbrugerklagenævnet stadig ikke efterleves af de
erhvervsdrivende.
Spørgsmålet om tvangsfuldbyrdelse af
nævnsafgørelser i privatretlige tvister har
været overvejet gennem en årrække ud fra hensynet
til at sikre en effektiv forbrugerbeskyttelse.
Også i forbindelse med udarbejdelsen af lov om
forbrugerklager i 2003 blev muligheden overvejet, men det var
dengang vurderingen, at spørgsmålet havde så
nær sammenhæng med Retsplejerådets
daværende overvejelser om en inkassoproces og en
småsagsproces i forbindelse med reformen af den civile
retspleje, at det ikke ville være hensigtsmæssigt
på daværende tidspunkt at indføre adgang til
tvangsfuldbyrdelse af klagenævnsafgørelser.
Spørgsmålet om tvangsfuldbyrdelse af
nævnsafgørelser blev endvidere overvejet i forbindelse
med politi- og domstolsreformen i 2006 (lov nr. 538 af 8. juni
2006), der blandt andet bygger på Retsplejerådets
betænkning nr. 1401/2001 om reform af den civile retspleje I
(Instansordningen, byrettens sammensætning og almindelige
regler om sagsbehandlingen i første instans). I
Retsplejerådets betænkning anføres det bl.a., at
afgørelser i privatretlige tvister, der er truffet af et
administrativt nævn, herunder Forbrugerklagenævnet,
eller af et af de godkendte, private klage- eller ankenævn,
ikke bør kunne tvangsfuldbyrdes, idet nævnene ikke
træffer afgørelse under tilsvarende retsgarantier som
domstolene. Der kan således ikke - således som det er
tilfældet ved domstolene - over for et nævn afgives
mundtlig forklaring af parter og vidner under strafansvar.
Retsplejerådet anfører endvidere, at domstolene er
samfundets grundigste og forfatningsmæssigt centrale
tvistløsningsorgan, og at det er domstolenes centrale
funktion at afgøre retstvister endeligt. I forarbejderne til
lovforslaget om politi- og domstolsreformen (lovforslag nr. L 168
af 1. marts 2006) er der ud over henvisningen til
Retsplejerådets synspunkter også henvist til, at de
fleste nævnsafgørelser i praksis efterleves
frivilligt, og at forbrugerne med bl.a. reglerne om
betalingspåkrav i retsplejelovens kapitel 44 a og den ved
politi- og domstolsreformen indførte småsagsproces for
krav på op til 50.000 kr. har tilstrækkeligt gode og
effektive midler til at få gennemtvunget en
nævnsafgørelse i de få tilfælde, hvor
nævnets afgørelse ikke efterleves frivilligt.
Ud fra hensynet til at sikre en effektiv forbrugerbeskyttelse
er der efter regeringens opfattelse i dag behov for at
indføre yderligere regler, der letter gennemførelsen
af en forbrugers krav, når forbrugeren har fået helt
eller delvis medhold i en klagesag, og den erhvervsdrivende ikke
efterlever afgørelsen. Regeringen lægger herved
vægt på, at evalueringen af forbrugerklageloven har
vist, at de initiativer, der er iværksat med henblik på
at øge efterlevelsen af klagenævnsafgørelser
(fx den elektroniske offentliggørelse af navne på
erhvervsdrivende, der ikke efterlever en
klagenævnsafgørelse), ikke er tilstrækkeligt
effektive, idet 10-20 procent af Forbrugerklagenævnets
afgørelser stadig ikke efterleves af de erhvervsdrivende.
Efterlevelsesprocenten beregnes normalt ud fra de sager, hvori der
foreligger oplysninger om efterlevelse. Da der ikke foreligger
oplysninger om efterlevelse i alle sager, er tallene behæftet
med en vis usikkerhed, og den reelle efterlevelsesprocent kan
derfor være lavere.
I langt hovedparten af de sager, der ikke efterleves af den
erhvervsdrivende, må det formentlig antages, at den manglende
efterlevelse ikke er begrundet i, at den erhvervsdrivende har en
forventning om at ville kunne vinde en eventuel retssag om det
spørgsmål, der er afgjort af et nævn. Den
erhvervsdrivende bør derfor ikke blot kunne forholde sig
passivt i forhold til nævnsafgørelsen.
Økonomi- og Erhvervsministeriet udarbejdede på
den baggrund lovforslag om ændring af lov om forbrugerklager,
der blev sendt i høring den 6. februar 2009 med
høringsfrist den 20. februar 2009.
Høringssvarene fra bl.a. præsidenterne fra
henholdsvis Højesteret, Østre og Vestre Landsret gav
udtryk for betydelige forbehold over for lovforslagets bestemmelser
om, at klagenævnsafgørelser skulle kunne
tvangsfuldbyrdes.
Præsidenten for Højesteret fandt, at lovudkastet
greb ind i retsplejelovens regler om tvangsfuldbyrdelse
på en måde, der var i direkte strid med tidligere
overvejelser i Retsplejerådet og med forudsætningerne i
det lovforslag, der ligger til grund for den nyligt
gennemførte politi- og domstolsreform, og som også er
omtalt i lovudkastet. På denne baggrund anførte
Præsidenten for Højesteret bl.a., at lovudkastet gav
anledning til væsentlige retssikkerhedsmæssige
betænkeligheder.
Præsidenterne for henholdsvis Østre og Vestre
Landsret delte disse synspunkter.Flere af de øvrige
høringssvar gav derudover udtryk for betænkelighed
ved, at lovforslaget kunne medføre, at en forbruger mod sin
vilje risikerede at blive inddraget i en retssag, som den
erhvervsdrivende anlagde, med eventuel risiko for at blive
påført fx sagsomkostninger m.v. Flere anførte,
at en adgang til fri proces burde indgå i forslaget. For
Forbrugerrådet har det været en væsentlig
forudsætning, at forbrugerne sikres fri proces, således
at de ikke i forbindelse med en retssag påføres
udgifter.
På baggrund af de indkomne høringssvar er dette
lovforslag ændret på en række punkter i forhold
til det lovforslag, som blev sendt i høring, hvorved en
række af de problemer og spørgsmål, som
lovforslaget i den oprindelige form rejste,
imødegås.
Nærværende lovforslag indeholder stadig et element
af tvangsfuldbyrdelse. Efter lovforslaget skal den erhvervsdrivende
nu inden en bestemt frist meddele nævnet, hvis vedkommende
ikke ønsker at være bundet af nævnets
afgørelse. Meddeles dette, må sagen indbringes for
domstolene af forbrugeren. Hvis den erhvervsdrivende ikke inden
fristens udløb meddeler nævnet, at vedkommende ikke
ønsker at være bundet af afgørelsen,
gælder udgangspunktet i lovforslaget derimod fortsat, dvs. at
der gives forbrugeren adgang til tvangsfuldbyrdelse under visse
betingelser.
Samtidig indebærer lovforslaget, at en forbruger ikke
mod sin vilje bliver tvunget ud i en retssag, idet
procesinitiativet nu ligger hos forbrugeren i modsætning til
i det oprindelige lovforslag.
Forbrugerklagenævnets formænd er efter
gældende ret dommere og de private klage- eller
ankenævns formænd er som hovedregel dommere. For at
sikre et fortsat højt kvalitetsniveau i sagsbehandlingen i
de godkendte, private klage- eller ankenævn foreslås
det desuden i lovforslaget, at formanden og næstformanden i
et godkendt, privat klage- eller ankenævn skal være
dommere.
Ud over de ændringer, som er indeholdt i lovforslaget,
jf. nærmere herom nedenfor, vil der i 2009 - med henblik
på at forbedre gennemsigtigheden omkring
klagesagsbehandlingen ved Forbrugerklagenævnet - blive
iværksat et elektronisk "Track and Trace"-system, så
parterne i en klagesag - dvs. forbrugeren og den erhvervsdrivende -
over internettet kan følge forløbet af sagen hos
Forbrugerklagenævnet. Systemet vil give parterne adgang til
at læse relevante dokumenter og til at afgive svar digitalt i
sagen. Systemet skal samtidig fungere som en vejviser for
forbrugerne, således at de kan få hjælp til at
blive henvist til det rette klagenævn, hvis klagen ikke
hører under Forbrugerklagenævnets
kompetenceområde.
Der er i de senere år gennemført regler i
retsplejeloven om behandlingen af sager om mindre krav (lovens
kapitel 39) og sager om betalingspåkrav (lovens kapitel 44
a), der blandt andet letter en forbrugers adgang til at føre
retssager mod en erhvervsdrivende. En forbruger, der opfylder de
økonomiske betingelser herfor i retsplejeloven, kan
endvidere få fri proces til en retssag mod en
erhvervsdrivende, når den pågældende har
fået helt eller delvist medhold i Forbrugerklagenævnet
eller et godkendt, privat klage- eller ankenævn, medmindre
det er åbenbart, at den pågældende ikke kan
få medhold under retssagen, jf. retsplejelovens §§
325 og 327. Hertil kommer, at mange har en
retshjælpsforsikring, der dækker omkostningerne ved, at
en forbruger fører retssag mod en erhvervsdrivende.
Uanset disse muligheder i lovgivningen finder regeringen, at
der som supplement til de foreslåede regler om adgang til
tvangsfuldbyrdelse af klagenævnsafgørelser bør
etableres en ordning, der yderligere styrker forbrugerens
muligheder for bistand i forbindelse med en retssag.
Regeringen vil på den baggrund foreslå en ordning,
der indebærer, at Forbrugerstyrelsen sikrer, at en eventuel
retssag mod en erhvervsdrivende kan føres for forbrugeren,
således at det blandt andet undgås, at en forbruger af
økonomiske årsager afholder sig fra at føre
sagen. Den nærmere udformning af en sådan ordning,
herunder ordningens samspil med de ovennævnte regler i
retsplejeloven, er for øjeblikket under overvejelse i
regeringen.
Et lovforslag herom vil derfor blive fremsat i
folketingssamlingen 2009/2010 med henblik på
ikrafttræden samtidig med dette lovforslag.
2. Gældende ret
2.1. Klagenævns
sammensætning og behandling af sager
I dag behandler Forbrugerklagenævnet klager fra
forbrugere over erhvervsdrivende vedrørende varer og
arbejds- og tjenesteydelser, som ikke hører under et
godkendt, privat klage- eller ankenævn. Der findes i dag
følgende 18 private klage- eller ankenævn, som er
godkendt af økonomi- og erhvervsministeren efter
forbrugerklageloven:
* Ankenævnet for Bedemandsbranchen
* Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
* Ankenævnet for Dyrlæger
* Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber
* Ankenævnet for Forsikring
* Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme
* Ankenævnet for Huseftersyn
* Ankenævnet for Investeringsforeninger
* Ankenævnet for Køreundervisning
* Ankenævnet for Tekniske Installationer
* Ankenævnet på Energiområdet
* Byggeriets Ankenævn
* Håndværkets Ankenævn
* Klagenævnet for Ejendomsformidling
* Pakkerejse-Ankenævnet
* Pengeinstitutankenævnet
* Realkreditankenævnet
* Teleankenævnet.
Forbrugerklagenævnet træffer afgørelse i
klagesager på møder, der ledes af en formand, som er
dommer, med deltagelse af et lige antal repræsentanter for
forbruger- og erhvervsinteresser. Nævnsbehandlingen sikrer,
at en sag afgøres, efter at der har været reel
mulighed for en meningsudveksling med deltagelse af
nævnsmedlemmer med såvel juridisk erfaring som
forbruger- og brancheviden. Der opnås derved en afbalanceret
vurdering af parternes indbyrdes rettigheder og forpligtelser samt
af de kvalitetskrav, der med rimelighed kan stilles til en bestemt
vare eller ydelse.
De godkendte, private klage- eller ankenævn
træffer afgørelse efter lignende principper.
Lov om forbrugerklager stiller i dag alene krav om, at
Forbrugerklagenævnets formand og næstformand skal
være dommere. Loven indeholder ikke tilsvarende krav i
forhold til de godkendte, private klage- eller ankenævn. I
vejledningen om godkendelse af private klage- eller ankenævn
er der fastsat bestemmelser om, at formanden og eventuelle
næstformænd skal være jurist og som udgangspunkt
være dommere. Formand og næstformænd i de
godkendte, private klage- og ankenævn er i dag som hovedregel
dommere.
Den indledende sagsbehandling i både
Forbrugerklagenævnet og de godkendte, private klage- eller
ankenævn varetages af nævnenes sekretariater, der bl.a.
sørger for, at der skaffes det fornødne grundlag for,
at der kan træffes afgørelse i en sag.
2.2. Forbrugerklagenævnets
sekretariatsafgørelser
Forbrugerstyrelsen har som sekretariat for
Forbrugerklagenævnet - i modsætning til, hvad der
gælder for de godkendte, private klage- eller ankenævn
- efter forbrugerklagelovens § 14, stk. 5, en bemyndigelse til
på nævnets vegne at afvise klager, der ikke
skønnes egnet til behandling, eller klager, hvor det
må anses for åbenbart, at der ikke kan gives
forbrugeren medhold.
Efter lovens § 14, stk. 4, har Forbrugerstyrelsen
derudover bemyndigelse til at træffe afgørelse
på nævnets vegne i visse sager i overensstemmelse med
nævnets praksis og i andre sager, hvor der ikke er tvivl om
sagens udfald. Bemyndigelsen efter stk. 4 har typisk været
anvendt i ukomplicerede sager og i sager, hvor den erhvervsdrivende
ikke har svaret i sagen. Denne mulighed blev indført med lov
om forbrugerklager i 2003 med henblik på at koncentrere
nævnets indsats om sager af mere principiel karakter og for
at gøre sagsbehandlingstiden kortere.
2.3. Genoptagelse
Når Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat
klage- eller ankenævn har truffet afgørelse i en
klagesag, har begge parter i dag ret til at begære sagen
genoptaget. Beslutningen om, hvorvidt en sag skal genoptages,
træffes af formanden for nævnet og forudsætter,
at der foreligger særlige grunde herfor. Der er i dag ikke
nogen frist for, hvornår en sag kan begæres genoptaget.
En afgørelse truffet af sekretariatet kan under samme
betingelser genoptages af sekretariatet. Afviser sekretariatet at
genoptage sagen, er der klageadgang til nævnets formand.
Træffes der beslutning om genoptagelse, skal sagen
forelægges nævnet. Reglerne herom findes i
bekendtgørelse om forbrugerklager §§ 15 og 16 og
er ligeledes fastsat i vedtægterne for de godkendte, private
klage- eller ankenævn.
2.4. Nævnsafgørelsers
retlige status
En afgørelse truffet af Forbrugerklagenævnet
eller de godkendte, private klage- eller ankenævn er efter
gældende ret ikke bindende for parterne og kan derfor ikke
tvangsfuldbyrdes efter reglerne i retsplejeloven.
Efterleves en afgørelse ikke af den erhvervsdrivende,
er forbrugeren derfor henvist til at indbringe sagen for
domstolene.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ændring af lov om
forbrugerklager
3.1.1. Tvangsfuldbyrdelse og
forkyndelse
Lovforslaget indebærer, at et klage- eller
ankenævn fremover skal forkynde en afgørelse for den
erhvervsdrivende, hvis forbrugeren har fået helt eller
delvist medhold. Kravet om forkyndelse skal ses i sammenhæng
med, at nævnsafgørelserne nu under visse betingelser
vil kunne tvangsfuldbyrdes over for den erhvervsdrivende.
Hvis den erhvervsdrivende ikke ønsker at være
bundet af afgørelsen, skal den pågældende
skriftligt meddele det til nævnet inden en frist på 30
dage fra forkyndelsen af afgørelsen. Forholder den
erhvervsdrivende sig passivt, vil afgørelsen efter
udløbet af fristen kunne tvangsfuldbyrdes. Den
erhvervsdrivende skal efter lovforslaget oplyses om sin
retsstilling i forbindelse med forkyndelsen.
Hvis den erhvervsdrivende inden for fristen skriftligt
meddeler nævnet, at den pågældende ikke
ønsker at være bundet af afgørelsen, er det som
hidtil op til forbrugeren at indbringe sagen for domstolene.
Forbrugerstyrelsen vejleder i den forbindelse forbrugeren om
mulighederne for fri proces og retshjælpsdækning og kan
udtage stævning på forbrugerens vegne.
For at undgå, at en forbrugers retsstilling skal
være forskellig afhængig af, om forbrugerens klage skal
behandles ved Forbrugerklagenævnet eller ved et godkendt,
privat klage- eller ankenævn, omfatter lovforslaget
både afgørelser truffet af Forbrugerklagenævnet
og de godkendte, private klage- eller ankenævn.
Om grundlaget for og fremgangsmåden ved
tvangsfuldbyrdelse henvises til pkt. 3.2. nedenfor.
3.1.2. Genoptagelse
Der er i dag ikke fastsat en frist for, at en part kan anmode
om at få genoptaget en sag, når der er truffet
afgørelse i en klagesag. For de afgørelser, hvor
forbrugeren har fået helt eller delvist medhold,
fastsættes der i den foreslåede nye bestemmelse i
§ 4 b, en frist for den erhvervsdrivende på 30 dage for
at anmode om at få genoptaget sagen. Efter udløbet af
fristen kan der ikke længere ske genoptagelse af sagen.
Bestemmelsen regulerer alene den erhvervsdrivendes adgang til
genoptagelse. Forbrugerens adgang til at begære en sag
genoptaget begrænses således ikke ved
lovforslaget.
3.1.3. Nævnssekretariaternes
sagsbehandling
Forbrugerklagenævnet er en offentlig myndighed, og
nævnets sagsbehandling skal derfor ske i overensstemmelse med
almindelige forvaltningsretlige principper, ligesom
forvaltningsloven og offentlighedsloven gælder for
nævnet.
De godkendte, private klage- eller ankenævn er ikke
myndigheder, men private organer, og er derfor ikke omfattet af
bl.a. forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Økonomi- og erhvervsministeren kan efter
forbrugerklagelovens § 5, stk. 4, fastsætte regler for
godkendelse af private klage- eller ankenævn. Af
forarbejderne til § 5 fremgår, at det er ministeren, der
fastlægger kriterierne for godkendelse af klagenævn, og
at der skal lægges vægt på, at nævnet
opfylder principperne om uafhængighed, åbenhed,
kontradiktion, effektivitet, lovlighed, frihed og
repræsentation, som forudsat i Europa Kommissionens
henstilling om de principper, der finder anvendelse på
organer med ansvar for udenretslig bilæggelse af tvister
på forbrugerområdet (98/257/CE). Der skal derudover
bl.a. være sikkerhed for, at der er åbenhed omkring
sagsbehandlingsprocedurer. Det fremgår bl.a. af bestemmelsen
i § 5, stk. 2, at ministerens godkendelse (efter lovens §
5, stk. 1) kun kan meddeles, hvis klagenævnets
vedtægter indeholder bestemmelser om nævnets
sammensætning og sagsbehandling, som er betryggende for
parterne.
Det vil i forbindelse med gennemførelsen af loven blive
præciseret i bekendtgørelsesform, at det som
betingelse for godkendelse vil gælde, at bl.a. de
nævnte forvaltningsretlige principper m.v. også
gælder for sagsbehandlingen ved de private klage- eller
ankenævn. Det vil bl.a. blive sikret, at de respektive
sekretariater af egen drift fremskaffer det fornødne
faktiske og retlige grundlag for afgørelsen og at parterne i
fornødent omfang vejledes om deres retsstilling.
3.1.4. Forbrugerstyrelsens fremtidige
rolle i forbindelse med en eventuel retssag
I dag er der som nævnt under pkt. 2.4. mulighed for, at
forbrugeren kan få bistand fra Forbrugerstyrelsen til at
indbringe en sag for domstolene i tilfælde af, at en
afgørelse eller et forlig indgået i forbindelse med
klagebehandlingen ved Forbrugerklagenævnet eller et godkendt,
private klage- eller ankenævn ikke efterleves af den
erhvervsdrivende. Forbrugerstyrelsen vejleder endvidere forbrugeren
om fremgangsmåden ved sagsanlæg om mulighederne for fri
proces og retshjælpsdækning m.v., ligesom styrelsen
udtager stævning på forbrugerens vegne, hvis
forbrugeren ønsker det. Den foreslåede bestemmelse i
§ 4 d i lov om forbrugerklager, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 1, er en videreførelse af den gældende
bestemmelse i § 4 i lov om forbrugerklager.
Som anført i afsnit 1.2. vil regeringen i
folketingssamlingen 2009/2010 - med henblik på, at ordningen
kan træde i kraft samtidig med nærværende
lovændring - fremsætte lovforslag om en ordning,
hvorefter Forbrugerstyrelsen kan sikre, at en eventuel retssag mod
en erhvervsdrivende kan føres for forbrugeren, således
at det bl.a. undgås, at en forbruger af økonomiske
årsager afholder sig fra at føre sagen.
3.1.5. Forbrugerklagenævnets
sekretariatsafgørelser
Forbrugerklagenævnet kan i medfør af den
gældende bestemmelse i forbrugerklagelovens § 14, stk.
4, bemyndige sekretariatet (Forbrugerstyrelsen) til at træffe
afgørelse på nævnets vegne. Bemyndigelsen giver
mulighed for, at sekretariatet kan træffe egentlige
afgørelser i visse klagesager i overensstemmelse med
nævnets praksis. Muligheden for at træffe
sekretariatsafgørelser blev indført ved lov om
forbrugerklager i 2003, bl.a. for at sagsbehandlingstiderne skulle
blive kortere. Sekretariatsafgørelserne er imidlertid ikke
nået op på det antal, som var forventet med
indførelsen af bestemmelsen, bl.a. fordi sagerne er blevet
mere komplicerede, og dermed har muligheden for at træffe
sekretariatsafgørelser ikke haft den tilsigtede effekt
på sagsbehandlingstiden.
Da der ved sekretariatsafgørelser ikke er tale om
afgørelser, der træffes på et egentligt
nævnsmøde med deltagelse af både forbruger- og
erhvervsrepræsentanter under ledelse af en formand, der er
dommer, bør sådanne afgørelser ikke kunne
tvangsfuldbyrdes. For at undgå at en forbruger stilles
forskelligt afhængigt af, om en sag er afgjort af
nævnet eller af sekretariatet, foreslås det, at
bemyndigelsen til at træffe sådanne
sekretariatsafgørelser ophæves, således at disse
sager fremover skal forelægges for nævnet til
afgørelse.
Sekretariatet vil stadig på nævnets vegne kunne
afvise klager, der ikke skønnes egnet til behandling eller
afvise klager, hvor det må anses for åbenbart, at der
ikke kan gives forbrugeren medhold, jf. den gældende §
14, stk. 5.
Det bemærkes, at de godkendte, private klage- eller
ankenævns sekretariater ikke har en sådan bemyndigelse
til at træffe afgørelse på nævnets
vegne.
3.2. Ændring af
retsplejeloven
De foreslåede regler om adgang til tvangsfuldbyrdelse af
afgørelser truffet af Forbrugerklagenævnet og
godkendte, private klage- eller ankenævn indebærer, at
retsplejelovens § 478 om grundlaget for tvangsfuldbyrdelse
må ændres, således at de pågældende
nævnsafgørelser kommer til at udgøre et
tvangsfuldbyrdelsesgrundlag. Med den foreslåede bestemmelse i
§ 478, stk. 1, nr. 8, fastslås det derfor, at
tvangsfuldbyrdelse fremover kan ske på grundlag af
afgørelser omfattet af lov om forbrugerklager § 4 c,
der er truffet af Forbrugerklagenævnet eller godkendte,
private klage- eller ankenævn. Forbrugeren vil således
ikke som hidtil være henvist til som udgangspunkt at
opnå dom for sit krav over for den erhvervsdrivende for at
opnå et tvangsfuldbyrdelsesgrundlag.
Tvangsfuldbyrdelse af afgørelser truffet af
Forbrugerklagenævnet eller godkendte, private klage- og
ankenævn vil efter lovforslaget skulle ske i overensstemmelse
med de almindelige regler om tvangsfuldbyrdelse i retsplejelovens
fjerde afsnit. Det indebærer, at fogedretten vil kunne tage
stilling til enhver indsigelse, herunder alle
gyldighedsindsigelser, mod den nævnsafgørelse, der
danner grundlag for anmodningen om tvangsfuldbyrdelse, jf.
retsplejelovens § 501, stk. 1.
Det følger imidlertid af retsplejelovens § 501,
stk. 4, at fogedretten kan nægte en bevisførelse, som
på grund af dens omfang eller beskaffenhed eller af andre
særlige grunde bør ske under almindelig rettergang.
Under en bevisførelse om tvangsfuldbyrdelse af en
nævnsafgørelse vil der kunne blive tale om
fremlæggelse af dokumenter, afhøring af parter og i
rimeligt omfang tillige afhøring af vidner. Syn og
skøn må anses for at ligge uden for rammerne af
bevisførelsen i fogedretten, ligesom en bevisførelse,
der kræver afholdelse af flere retsmøder i fogedretten
eller subsidiære afhøringer ved en anden ret, normalt
også må falde uden for rammerne af § 501, stk.
4.
Hvis en prøvelse af indsigelsen indebærer en
bevisførelse, der går ud over de rammer, der
følger af § 501, stk. 4, må fogedretten
nægte at fremme fogedforretningen. Hvis fogedforretningen
nægtes fremme, kan forbrugeren anlægge en civil sag for
at få et nyt tvangsfuldbyrdelsesgrundlag i form af en
dom.
4. Lovovervågning
Loven vil blive evalueret, når den har været i
kraft i tre år, og der bl.a. vil blive set på, om loven
har medført den ønskede lettelse af forbrugerens
adgang til at få gennemført sit krav. Økonomi-
og Erhvervsministeriet (Forbrugerstyrelsen) vil
efterfølgende udarbejde en redegørelse, der efter
høring af organisationer m.v. vil blive oversendt til
Folketingets Erhvervsudvalg.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at ville medføre
økonomiske og administrative omkostninger for det
offentlige.
6. De økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have direkte
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. De administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget skønnes i et vist omfang at medføre
øget administration for erhvervslivet m.v. i en
størrelsesorden på ca. 250.000 kr. Der vil bl.a.
skulle ske forkyndelse af visse afgørelser,
opfølgning på afgørelser samt vejledes om
muligheder for at indbringe en sag for
domstolene/fogedretten.
8. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vil ikke medføre administrative
konsekvenser for borgere.
9. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.fl.
Det tidligere lovforslag har været i høring
hos:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Ankenævnet for
Bedemandsbranchen, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro,
Ankenævnet for Dyrlæger, Ankenævnet for
Fondsmæglerselskaber, Ankenævnet for Forsikring,
Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme, Ankenævnet
for Huseftersyn, Ankenævnet for Investeringsforeninger,
Ankenævnet for Køreundervisning, Ankenævnet for
Tekniske Installationer, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arriva Danmark, Associerede Danske Arkitekter, BAT Bornholm Amts
Trafikselskab, Metroselskabet, Begravelse Danmark,
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Brancheorganisationen ForbrugerElektronik, BFE, Byggeriets
Ankenævn, CAD - Centralforeningen af Autoreparatører i
Danmark, DAF - Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks
Aktive Forbrugere, Danmarks Fotohandler Forening, Danmarks
Optikerforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks
Skohandlerforening, Danmarks Sportshandler-Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Bil-Forhandler Union, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Danske Fjernvameværkers Forening, Dansk Industri, Dansk IT,
Dansk Kørelærer-Union, Dansk Møbeltransport
Forening, Dansk Postordre Handel, Dansk Detail, Danske Advokater,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Bedemænd, Danske
Cykelhandlere, Danske Møbelhandlere, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Bilbranche, Den Danske Fondsmæglerforening, DI Handel,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Dong Energy,
DS Håndværk og Industri, DSB, DSB S-Tog A/S,
Energistyrelsen, FDB, FDIH - Foreningen for Distance- og
Internethandel, FDM, FEHA, Finansforbundet, Finansrådet,
Fondsrådet, Forbrugerklagenævnets Formand,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske
Internetleverandører, Foreningen af Danske InternetMedier
(FDIM), Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Forsikring & Pension, FynBus, Glarmesterlauget i Danmark,
Grundejernes Landsorganisation, HK/Danmark, HNG/NGMN, HORESTA
Hotel-, Restaurant- og Turisterhverv, Håndværkets
Ankenævn, Håndværksrådet,
InvesteringsForeningsRådet, IT-Brancheforeningen, ITEK,
Klagenævnet for Ejendomsformidling, Kommunernes
Landsforening, Midttrafik, Naturgas Fyn, Nordjyllands
Trafikselskab, Pakkerejse-Ankenævnet, Parcelhusejernes
Landsforening, Pengeinstitutankenævnet, Praktiserende
Dyrlægers Arbejdsgiverforening, præsidenterne for
Højesteret, Vestre og Østre Landsret, samt alle
byretter, Realkreditankenævnet, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rejsearrangører i Danmark,
Retsplejerådet, RID Rejsearrangører i Danmark,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Karosseribygger og
Autooprettere, Statens Luftfartsvæsen, Sydtrafik, Tekniq
Installatørernes Organisation, Teleankenævnet,
Telekommunikationsindustrien i Danmark og Trafikselskabet
Movia.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget skønnes ikke at have
direkte økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Administrative omkostninger ved
forkyndelse af visse afgørelser, opfølgning på
afgørelser samt øget vejledning om muligheder for at
indbringe en sag for domstolene/fogedretten |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i §
4 er ny og indebærer, at Forbrugerklagenævnet og
de godkendte, private klage- eller ankenævn skal forkynde en
afgørelse for den erhvervsdrivende, hvis forbrugeren har
fået helt eller delvist medhold.
Ved forkyndelsen sikres det, at den erhvervsdrivende modtager
afgørelsen og dermed får den fornødne tid til
at tage stilling til, om den pågældende vil acceptere
at være bundet af afgørelsen.
Da lovforslaget alene regulerer den erhvervsdrivendes forhold,
er der ikke behov for, at der også sker forkyndelse af
afgørelsen i forhold til forbrugeren.
Pligten og udgiften til at forkynde en afgørelse
påhviler efter bestemmelsen det enkelte nævn. Da
pligten til forkyndelse er begrænset til at omfatte
afgørelser, hvor forbrugeren har fået helt eller
delvist medhold og derudover kun skal ske i forhold til den
erhvervsdrivende, begrænses de administrative og
økonomiske byrder, der er forbundet hermed. Forkyndelsen
skal ske i overensstemmelse med reglerne herom i retsplejelovens
kapitel 17.
Det foreslås endvidere i bestemmelsen, at den
erhvervsdrivende i forbindelse med forkyndelsen skal have oplysning
om indholdet af §§ 4 a-4 c. Om indholdet af disse
bestemmelser henvises til bemærkningerne nedenfor.
Den foreslåede bestemmelse i §
4 a er ny og indebærer, at den erhvervsdrivende
fremover pålægges en pligt til at reagere inden en vis
frist, hvis den pågældende ikke ønsker at
være bundet af nævnsafgørelsen.
Den erhvervsdrivende skal således, hvis den
pågældende ikke ønsker at være bundet af
en afgørelse, hvor forbrugeren har fået helt eller
delvist medhold, skriftligt meddele dette til nævnet inden 30
dage, fra afgørelsen er forkyndt. Meddelelsen skal
være skriftlig, men behøver ikke at være
ledsaget af en begrundelse. Meddelelsen kan afgives både med
ordinær post og elektronisk, fx pr. e-mail eller telefax.
Meddelelsen skal være modtaget i nævnet inden
udløbet af fristen. En rettidigt modtaget meddelelse
indebærer, at den erhvervsdrivende ikke er bundet af
afgørelsen, som således ikke kan tvangsfuldbyrdes.
Ønsker forbrugeren at gå videre med sagen, må
forbrugeren derfor anlægge en civil sag mod den
erhvervsdrivende.
Den foreslåede bestemmelse i §
4 b, der er ny, vedrører den erhvervsdrivendes
mulighed for at begære en sag genoptaget i det
tilfælde, hvor forbrugeren har fået helt eller delvist
medhold i en nævnsafgørelse. Fristen er sammenfaldende
med fristen efter § 4 a og forudsætter således
ligeledes, at afgørelsen er forkyndt og dermed modtaget. Er
begæringen fremsat rettidigt, det vil sige skriftligt
indgivet til nævnet inden udløbet af fristen på
30 dage, får begæringen opsættende virkning.
Fristen efter § 4 a regnes herefter fra det tidspunkt, hvor
anmodningen om genoptagelse enten er blevet afvist, eller
nævnet har truffet afgørelse i genoptagelsessagen.
Efter udløbet af fristen på 30 dage kan sagen ikke
længere genoptages.
Forbrugerens adgang til at begære en sag genoptaget er
ikke omfattet af reglen og er derfor ikke begrænset af en 30
dages frist.
Den foreslåede nye bestemmelse i § 4 c, stk. 1, indebærer, at en
afgørelse, hvor forbrugeren har fået helt eller
delvist medhold, kan tvangsfuldbyrdes efter udløbet af
fristerne i §§ 4 a og 4 b. Det gælder dog ikke,
hvis den erhvervsdrivende forinden har givet skriftlig meddelelse
til nævnet om, at den pågældende ikke
ønsker at være bundet af afgørelsen, jf.
forslaget til § 4 a.
Som det fremgår af forslaget til § 4, skal
nævnet i forbindelse med afgørelsens forkyndelse
gøre udtrykkeligt opmærksom på indholdet af
§§ 4 a-4 c, således at den erhvervsdrivende kender
sin retsstilling.
Har nævnet inden fristens udløb modtaget en
skriftlig meddelelse fra den erhvervsdrivende om, at denne ikke
ønsker at være bundet af afgørelsen, må
forbrugeren - som det også er tilfældet efter
gældende ret - indbringe sagen for domstolene og opnå
dom over den erhvervsdrivende for på denne måde af
få et tvangsfuldbyrdelsesgrundlag. En erhvervsdrivende, der
er uenig i nævnets afgørelse, vil selvsagt også
kunne indbringe sagen for domstolene.
Hvis forbrugeren ikke er tilfreds med nævnets
afgørelse, fordi forbrugeren kun har fået delvist
medhold - fx hvis forbrugeren ønsker at hæve et
køb, men kun har fået medhold i et ønske om
afslag i købesummen - og efterfølgende selv
indbringer sagen for domstolene, er den erhvervsdrivende ikke
bundet af nævnsafgørelsen, selv om fristen på de
30 dage er udløbet.
Stk. 2 fastlægger de nærmere krav til forbrugerens
anmodning til fogedretten om tvangsfuldbyrdelse af en
nævnsafgørelse. Anmodningen skal være bilagt den
nævnsafgørelse, der danner grundlag for anmodningen om
tvangsfuldbyrdelse, og en erklæring fra nævnet om, at
den erhvervsdrivende ikke inden for fristerne i forslaget til
§ 4 a har meddelt, at den pågældende ikke
ønsker at være bundet af afgørelsen. Hvis den
erhvervsdrivende ikke har afgivet rettidig meddelelse til
nævnet om, at den pågældende ikke ønsker
at være bundet af afgørelsen, udfærdiger
nævnet således på anmodning fra forbrugeren en
erklæring (fx i form af et brev) herom, som forbrugeren skal
anvende i forbindelse med anmodning til fogedretten om
tvangsfuldbyrdelse af afgørelsen.
Adgangen til tvangsfuldbyrdelse efter forslaget til § 4 c
omfatter ikke de sagsomkostninger, der er forbundet med en sags
behandling i klagenævnet, og som nogle nævn i
medfør af lov om forbrugerklager pålægger de
erhvervsdrivende, idet disse omkostninger efter gældende ret
kan inddrives ved udpantning efter lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige.
Forslaget til § 4 d, der er
ny, svarer til indholdet af den gældende bestemmelse i §
4 om parternes adgang til at indbringe en sag for domstolene,
når der er truffet afgørelse i en klagesag.
Bestemmelsen giver således Forbrugerstyrelsen mulighed for at
udtage stævning på en forbrugers vegne, såfremt
denne anmoder herom. I dag vejleder Forbrugerstyrelsen forbrugeren
om de forskellige domstolsmuligheder og om muligheden for fri
proces eller retshjælpsdækning. I småsager
kontakter Forbrugerstyrelsen forbrugerens forsikringsselskab med
henblik på at afklare, om der er en eventuel
retshjælpsdækning og udtager i givet fald
stævning for forbrugeren. Bestemmelsen vil være
relevant i de tilfælde, hvor den erhvervsdrivende efter
§ 4 a, meddeler nævnet, at han ikke ønsker at
være bundet af afgørelsen. Sagen må i så
fald indbringes for domstolene, såfremt forbrugeren
ønsker dette.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i § 5, stk. 2, indsættes
et nyt 2. pkt. , hvorefter det er en
forudsætning for godkendelse af et godkendt, privat klage-
eller ankenævn, at formand og eventuelle
næstformænd er dommere.
I dag er der alene et krav i lov om forbrugerklager om, at
Forbrugerklagenævnets formandskab skal være dommere.
Loven indeholder ikke et tilsvarende krav i forhold til de
godkendte, private klage- eller ankenævn, men i vejledning om
godkendelse af private klage- eller ankenævn er der fastsat
bestemmelser om, at formanden (og eventuelle
næstformænd) for godkendte, private klagenævn
skal være jurist og som
udgangspunkt dommer. I praksis er stort set alle de private
nævns formænd dommere. Flere af nævnene har i dag
formænd og næstformænd fra de overordnede
retter.
For at skabe parallelitet mellem kravene til
Forbrugerklagenævnets formænd og de godkendte, private
klage- eller ankenævns formænd, indføres der en
bestemmelse om, at også formænd og
næstformænd for et godkendt, privat klage- eller
ankenævn skal være dommere.
Kravet om, at formanden og en eventuel næstformand i et
godkendt, privat klage- eller ankenævn skal være
dommere, indebærer, at beskikkelsen af en byretsdommer som
formand eller næstformand ikke skal forelægges for
Bibeskæftigelsesnævnet, jf. retsplejelovens § 47
a, stk. 1. Ønskes en dommer fra de overordnede retter
beskikket som formand eller næstformand i et godkendt, privat
klage- eller ankenævn, skal dette derimod godkendes af
Bibeskæftigelsesnævnet, jf. § 47 a, stk. 2.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse i §
12, stk. 2, 2. pkt. , fastsætter, at formand og
næstformænd for Forbrugerklagenævnet skal
være dommere og kan være dommere fra de overordnede
retter. Bestemmelsen tilsigter at give mulighed for, at en formand
eller næstformand efter en konkret vurdering kan udpeges fra
både en byret eller fra de overordnede retter. Bestemmelsen
indebærer, at der ikke skal ske forelæggelse for
Bibeskæftigelsesnævnet, uanset om det er en
byretsdommer eller en dommer fra de overordnede retter, der
ønskes beskikket som formand eller næstformand for
Forbrugerklagenævnet, jf. retsplejelovens § 47 a, stk.
2.
Det følger af forslaget til ny formulering af §
12, stk. 2, 2. pkt., at bestemmelsen om Forbrugerklagenævnets
formand og næstformand ikke må have særlig
tilknytning til hverken forbrugernes eller erhvervslivets
organisationer, ikke videreføres. Bestemmelsen er vurderet
at være overflødig.
Til nr. 4
Bemyndigelsen i den gældende lovs § 14, stk. 4,
til, at sekretariatet kan træffe afgørelse i visse
typer sager, foreslås ophævet. Baggrunden herfor er, at
der ikke er tale om afgørelser, der træffes på
et egentligt nævnsmøde med deltagelse af både
forbruger- og erhvervsrepræsentanter og under ledelse af en
formand. Det vil derfor ikke være hensigtsmæssigt at
gøre sådanne sekretariatsafgørelser
eksigible.
Sekretariatets bemyndigelse til at afvise klager, når
klagen ikke skønnes egnet til behandling, eller når
det må anses for åbenbart, at der ikke kan gives
forbrugeren medhold i en klage, opretholdes, jf. den gældende
bestemmelse i lovens § 14, stk. 5, der bliver til stk.
4.
§ 12, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 598 af 14. juni
2006 om forbrugerklager, er udstedt med hjemmel i § 14, stk.
4, og vil derfor, hvis lovforslaget vedtages, blive ophævet
for så vidt angår reglerne om bemyndigelse til
sekretariatsafgørelser.
Til § 2
Til nr. 1
Forslaget til retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 7 er en
konsekvensrettelse som følge af den forslåede
bestemmelse i retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 8, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 2.
Til nr. 2
Forslaget til retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 8,
indebærer, at tvangsfuldbyrdelse fremover vil kunne ske
på grundlag af afgørelser omfattet af den
foreslåede bestemmelse i § 4 c i lov om forbrugerklager,
der er truffet af Forbrugerklagenævnet og godkendte, private
klage- og ankenævn.
Om sagens behandling i fogedretten henvises til pkt. 3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Forslaget til stk. 1 fastlægger lovens
ikrafttræden. Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2 indeholder overgangsregler og fastslår, at de nye
regler om tvangsfuldbyrdelse har virkning for klager, der indgives
til Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage-
eller ankenævn efter denne dato. Klager, der er indgivet
inden lovens ikrafttræden, skal behandles efter de hidtil
gældende regler. Det vil bl.a. betyde, at der for disse sager
fortsat vil være mulighed for, at sekretariatet træffer
afgørelser efter forbrugerklagelovens § 14, stk.
4.
Stk. 3 fastslår, at en forud for lovens
ikrafttræden beskikket formand eller næstformand for et
godkendt, privat klage- og ankenævn, som ikke er dommer, kan
forblive i hvervet, indtil udløbet af beskikkelsen.
Genbeskikkelse kan ikke finde sted. Bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med forslagets § 5, stk. 2, i lov om
forbrugerklager, hvorefter formanden eller en eventuel
næstformand for et godkendt, privat klage- eller
ankenævn fremover skal være dommer.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Lovens § 1 kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for disse landsdele med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lovgivning
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov nr. 456 af 10. juni 2003 om
forbrugerklager, som senest ændret ved § 160 i lov nr.
1336 af 19. december 2008, foretages følgende
ændringer: |
| | 1.§ 4
ophæves, og i stedet indsættes: |
§ 4.
Når der er truffet afgørelse i en klagesag, kan hver
af parterne indbringe sagen for domstolene. | | Ȥ 4.
Forbrugerklagenævnet og godkendte, private klage- eller
ankenævn skal forkynde en afgørelse for den
erhvervsdrivende, hvis forbrugeren har fået helt eller
delvist medhold. Den erhvervsdrivende skal i forbindelse med
forkyndelsen have oplysning om indholdet af §§ 4 a - 4
c. |
Stk. 2. Hvis
afgørelser eller forlig indgået i forbindelse med
klagebehandlingen ikke efterleves, kan Forbrugerstyrelsen på
forbrugerens anmodning indbringe sagen for domstolene på
forbrugerens vegne. | | § 4 a.
Hvis den erhvervsdrivende ikke ønsker at være bundet
af den afgørelse, som Forbrugerklagenævnet eller et
godkendt, privat klage- eller ankenævn har truffet, skal den
erhvervsdrivende skriftligt meddele dette til nævnet inden 30
dage fra forkyndelsen af afgørelsen. |
Stk. 3.
Forbrugerstyrelsens afgørelser efter stk. 2 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. | | § 4 b. En
anmodning fra den erhvervsdrivende om genoptagelse af klagesagen,
der er indgivet skriftligt til nævnet inden udløbet af
fristen i § 4 a, har opsættende virkning. Fristen i
§ 4 a regnes herefter fra det tidspunkt, hvor anmodningen om
genoptagelse er blevet afvist, eller hvor nævnet har truffet
afgørelse i genoptagelsessagen. |
| | § 4 c.
Nævnets afgørelse i klagesagen kan tvangsfuldbyrdes i
forhold til den erhvervsdrivende efter udløbet af fristerne
i §§ 4 a og 4 b, medmindre den erhvervsdrivende forinden
har givet skriftlig meddelelse til nævnet om, at den
pågældende ikke ønsker at være bundet af
afgørelsen. |
| | Stk. 2. En
anmodning til fogedretten om tvangsfuldbyrdelse skal være
bilagt den nævnsafgørelse, der danner grundlag for
anmodningen om tvangsfuldbyrdelse, og en erklæring fra
nævnet om, at den erhvervsdrivende ikke inden for fristerne i
§§ 4 a og 4 b har meddelt, at den pågældende
ikke ønsker at være bundet af afgørelsen. |
| | § 4 d.
Når der er truffet afgørelse i en klagesag, kan hver
af parterne indbringe sagen for domstolene. |
| | Stk. 2. Hvis
afgørelser eller forlig indgået i forbindelse med
klagebehandlingen ikke efterleves, kan Forbrugerstyrelsen på
forbrugerens anmodning indbringe sagen for domstolene på
forbrugerens vegne. |
| | Stk. 3.
Forbrugerstyrelsens afgørelser efter stk. 2 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.« |
| | |
§ 5.
--- | | 2. I § 5,
stk. 2, indsættes som 2. pkt.: |
Stk. 1.
--- | | |
Stk. 2. En
sådan godkendelse kan kun meddeles, hvis klage- eller
ankenævnets vedtægter indeholder bestemmelser om
nævnets sammensætning og sagsbehandling, som er
betryggende for parterne, samt bestemmelser om betaling af gebyrer
og omkostninger. | | »Det er endvidere en betingelse for
godkendelse, at klage- eller ankenævnets formand og
eventuelle næstformænd er dommere.« |
Stk. 3-4.
--- | | |
| | |
§ 12.
--- | | 3.§ 12,
stk. 2, 2. pkt.,affattes således: |
Stk. 1.
--- | | |
Stk. 2.
Nævnets medlemmer udnævnes af økonomi- og
erhvervsministeren. Formanden og næstformanden skal
være dommere og må ikke have særlig tilknytning
til hverken forbrugernes eller erhvervslivets organisationer.
Repræsentanterne for forbruger- og erhvervsinteresser
udnævnes efter indstilling fra forbrugernes og erhvervslivets
organisationer. | | »Formanden og
næstformændene skal være dommere og kan
være dommere fra de overordnede retter.« |
Stk. 3-4.
--- | | |
| | |
§ 14.
--- | | 4.§ 14,
stk. 4, ophæves. |
Stk. 1-3.
--- | | |
Stk. 4.
Nævnet kan bemyndige sekretariatet til at træffe
afgørelser i visse klagesager i overensstemmelse med
nævnets praksis samt i andre sager, hvor der ikke er tvivl om
sagens udfald. | | Stk. 5 bliver herefter stk. 4. |
Stk. 5.
Nævnet kan endvidere bemyndige sekretariatet til at
træffe de i stk. 2 og 3 nævnte afgørelser. | | |
| | § 2 |
| | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 6. november 2008, som
ændret ved § 15 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
foretages følgende ændring: |
| | 1. I § 478,
stk. 1, nr. 7, ændres »regreskrav« til:
»regreskrav, og«. |
| | 2. I § 478,
stk. 1, indsættes som nr. 8: |
§ 478.
Tvangsfuldbyrdelse kan ske på grundlag af | | |
1) domme og kendelser afsagt af domstole
eller af andre myndigheder, hvis afgørelser efter
lovgivningen kan tvangsfuldbyrdes, betalingspåkrav med
påtegning efter § 477 e, stk. 2, samt
beslutninger om sagsomkostninger truffet af de nævnte
myndigheder, | | |
2) forlig indgået for de under nr. 1
nævnte myndigheder samt forlig indgået under
vilkårsforhandling i henhold til lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning, | | |
3) aftaler om forældremyndighed, der
er anmeldt til eller godkendt af statsforvaltningen eller retten,
afgørelser om forældremyndighed, barnets bopæl
eller samvær, der er truffet af statsforvaltningen, aftaler
om barnets bopæl eller samvær, der er indgået
over for statsforvaltningen, samt aftaler om barnets bopæl
eller samvær, når det udtrykkeligt i aftalen er
bestemt, at den kan tjene som grundlag for fuldbyrdelse, | | |
4) udenretlige skriftlige forlig om
forfalden gæld, når det udtrykkeligt er bestemt i
forliget, at det kan tjene som grundlag for fuldbyrdelse, | | |
5) gældsbreve, der ikke er omfattet
af nr. 4, når det udtrykkeligt er bestemt i dokumentet, at
det kan tjene som grundlag for fuldbyrdelse, | | |
6) pantebreve; for så vidt
angår ejerpantebreve og skadesløsbreve, dog kun
når gældens størrelse og forfaldstidens
indtræden er erkendt af skyldneren eller klart fremgår
af omstændighederne, | | |
7) veksler for så vidt angår
vekselretlige krav og checks for så vidt angår
regreskrav. | | |
| | »8) afgørelser omfattet af
§ 4 b i lov om forbrugerklager, som er truffet af
Forbrugerklagenævnet eller godkendte, private klage- eller
ankenævn.« |
Stk. 2-4.
--- | | |
| | § 3 |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010. |
| | Stk. 2.
§§ 4 - 4 d i lov om forbrugerklager, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, finder anvendelse på klager, der
indgives efter lovens ikrafttræden. |
| | Stk. 3. En
forud for lovens ikrafttræden beskikket formand eller
næstformand, som ikke er dommer, for et godkendt, privat
klage- eller ankenævn, kan uanset § 5, stk. 2, i lov om
forbrugerklager, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2,
forblive i hvervet, indtil udløbet af beskikkelsen.
Genbeskikkelse kan ikke finde sted. |
| | |
| | § 4 |
| | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. |
| | Stk. 2. Lovens
§ 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |