Fremsat den 25. marts 2009 af
transportministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om taxikørsel
m.v.
(Krav til miljøegenskaber og
energieffektivitet for køretøjer omfattet af
taxilovgivningen)
§ l
I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 517 af 24. juni 1999, som ændret
ved § 17 i lov nr. 473 af 9. juni 2004 og lov nr. 1591 af
20. december 2006, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 1, nr. 10,
ændres »disciplinærbod, samt« til:
»disciplinærbod,«.
2. I
§ 12, stk. 1, nr. 11,
ændres »tilladelse.« til: » tilladelse
samt«.
3. I
§ 12, stk. 1,
indsættes som nr. 12:
»12) krav til
miljøegenskaber og energieffektivitet for de af loven
omfattede køretøjer.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
og baggrund
Lovforslaget indebærer, at der i taxiloven
indsættes en bestemmelse om, at transportministeren
bemyndiges til at fastsætte krav om miljøegenskaber og
energieffektivitet til køretøjer omfattet af
lovgivningen.
Lovforslaget er en udmøntning af aftalen
om »En Grøn Transportpolitik« af 29. januar
2009. Det fremgår af aftalen, at der skal stilles energikrav
til taxier, som sikrer energiklasse C eller bedre.
Der skal endvidere indføres krav om
partikelfiltre, der efter en indfasningsperiode gøres
obligatorisk i 2011. Det fremgår af aftalen, at regeringen
skal fremsætte lovforslag i foråret 2009 med henblik
på, at ændringerne kan få virkning fra 1.
september 2009.
Det indgår i regeringens skatteaftale med
Dansk Folkeparti, at registreringsafgiften for hyrevogne
omlægges, så tilskyndelsen til at anskaffe
miljørigtige vogne øges. Registreringsafgiften for
hyrevogne forhøjes fra 20 pct. til 70 pct., men samtidig
forhøjes bundgrænsen for registreringsafgiften fra
12.100 kr. til 230.000. Omlægningen træder i kraft 1.
januar 2010.
Dette lovforslag supplerer således
skatteaftalens initiativ om omlægning af
registreringsafgiften.
2. Gældende ret
Der er i dag ikke regler i taxilovgivningen, der
indeholder hjemmel til at stille krav til køretøjers
miljøegenskaber og energieffektivitet.
Generelt stilles der en række krav om
indretning og udstyr til køretøjer, f.eks. krav til
bremser, lygter og miljøegenskaber. Disse krav bygger i al
væsentlighed på fælles EU-regler. Der er ikke
fastsat krav om energieffektivitet for det enkelte
køretøj, men EU stiller krav til fabrikanterne om, at
den enkelte fabrikant i gennemsnit for alle modeller løbende
skal fremstille mere energieffektive køretøjer. I
henhold til taxilovgivningen er der yderligere fastsat en
række krav til taxiers indretning, f.eks. krav om at bilen
mindst skal være indrettet til 5 personer, føreren
medregnet, om antal døre til ind- og udstigning samt at
passagerrummet skal være forsynet med belysning. Desuden
stilles en række tekniske krav til taxametre,
kontrolapparater, taglygte og friskilt m.v.
3. Lovforslagets indhold
Som en opfølgning på
transportaftalens mål om at sikre en mere miljøvenlig
og energieffektiv vognpark foreslås det, at taxiloven
ændres således, at ministeren bemyndiges til at stille
krav til miljøegenskaber og energieffektivitet hos
køretøjer omfattet af taxilovgivningen ved
udskiftning af disse.
Det vurderes at være hensigtsmæssigt,
at kravene til miljøegenskaber og energieffektivitet for
køretøjer omfattet af lovgivningen fastsættes
ved ændring af bekendtgørelse nr. 399 af 4. maj 2006
om særlige krav til taxier m.v., med senere
ændring.
For så vidt angår energieffektivitet,
vil der i bekendtgørelsen blive fastsat krav om, at
køretøjer omfattet af taxilovgivningen skal
være i energiklasse C eller bedre, hvilket for dieselbiler
betyder mindst 16,1 km/l og for benzinbiler mindst 14,3 km/l.
Kravene skal opfyldes i forbindelse med udskiftning af
køretøjer erhvervet efter bekendtgørelsens
ikrafttræden.
Med hensyn til miljøegenskaber vil der i
bekendtgørelsen blive fastsat krav om, at
køretøjer omfattet af lovgivningen skal være
én Euronorm (fælles EU-regler om luftforurening for
køretøjer) bedre, end det er krævet for andre
køretøjer, således at køretøjerne
udover at være mere energieffektive får bedre
miljøegenskaber.
Det vil betyde, at køretøjer som
registreres inden den 1. januar 2011, skal opfylde Euro 5 i stedet
for Euro 4. Køretøjer, der registreres mellem den 1.
januar 2011 og den 1. september 2015, skal opfylde Euro 6 i stedet
for Euro 5. Det betyder i praksis for dieselbiler erhvervet efter
bekendtgørelsens ikrafttræden, at de skal være
forsynet med partikelfilter inden 1. januar 2011, og fra 1. januar
2011 at dieselbiler vil være omfattet af skærpede krav
til udslip af kvælstofozider (NOx). For benzinbiler er der
kun mindre skærpelser for Euro 5 og 6 i forhold til
gældende krav til Euro 4.
Der vil endvidere blive fastsat krav om
eftermontering af partikelfilter på taxier, der ikke er
udskiftet 5 år efter lovens ikrafttræden.
Der skal yderligere i bekendtgørelsen
fastsættes lempeligere krav til visse limousiner,
»storvogne« og handicapindrettede vogne m.v. De
detaljerede krav skal fastsættes nærmere i forbindelse
med udarbejdelse af bekendtgørelsen.
Der skal løbende i bekendtgørelsen
kunne justeres i kravene til miljøegenskaber og
energieffektivitet for køretøjer omfattet af
lovgivningen i takt med den teknologiske udvikling.
Der vil i bekendtgørelsen blive taget
hensyn til bindende aftaler, indgået inden lovens
ikrafttræden, om leverancer af taxier med henblik på
levering inden udgangen af 2009.
4. Administrative og
økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative eller økonomiske konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner.
5. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger til, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
En ændring af taxilovgivningen med henblik
på at fremme mere energieffektive køretøjer kan
have afledte konsekvenser for erhverv reguleret af
taxilovgivningen, herunder eventuelt økonomiske
konsekvenser.
Det er vanskeligt præcist at
fastsætte de økonomiske konsekvenser, idet dette vil
være afhængigt af den enkelte taxivognmands valg af
køretøj. Ved køb af mere energieffektive
køretøjer opnås en betydelig besparelse
på brændstofudgiften, og det energieffektive
køretøj vil typisk være billigere end samme
model med større motor.
Ifølge de nugældende regler i
registreringsafgiftsloven betaler en taxi en reduceret
registreringsafgift (20 pct. mod 105-180 pct. for almindelige
personbiler) og kan, efter at have kørt 250.000 kilometer
(heraf mindst 97.000 besatte kilometer) og mindst to år,
eller efter at have kørt 210.000 kilometer (heraf mindst
115.000 besatte kilometer) og mindst tre år, frit
sælges og registreres til almindelig privat
personkørsel uden at betale yderligere registreringsafgift.
Som nævnt ovenfor under punkt 1 er der med regeringens
skatteaftale med Dansk Folkeparti lagt op til en ændring af
disse regler.
Biler med tilladelse til limousinekørsel
efter lov om taxikørsel kan sælges uden afgift,
når de har kørt mindst 3 år og mindst 125.000 km
(heraf mindst 112.000 besatte kilometer) eller mindst 2 år og
mindst 150.000 km (heraf mindst 135.000 besatte kilometer).
Denne ordning betegnes frikørselsordningen
og indebærer typisk med den gældende lovgivning, at det
kan være fordelagtigt for taxivognmænd at købe
store biler, idet de nedskrives mindre i værdi end ved
køb af en mindre bil. Imidlertid bindes der et større
beløb i en stor bil. Der kan opstilles en række
beregningseksempler, der viser såvel overskud som underskud
ved salg af en frikørt taxi. Denne fordel, der i visse
tilfælde leder til, at det kan betale sig at investere i
store biler, reduceres med skatteaftalens omlægning.
Et krav om, at køretøjer omfattet
af taxilovgivningen skal være i energiklasse C, vurderes ikke
at ville begrænse valget af bilmærker markant.
Baggrunden herfor er, at der i dag findes
bilmodeller i energiklasse C inden for stort set alle
bilmærker, der markedsføres i Danmark. Undtagelsen
herfra er meget luksusprægede køretøjer. Der
findes således i dag mere end 350 modelvarianter med
dieselmotor, der er i energiklasse C.
Der er enkelte eksempler på
køretøjer, der allerede i dag kører som
taxier, og som er i en bedre energiklasse end energiklasse C.
Der ventes nye modeller i foråret 2009 med
nye energieffektive dieselmotorer, som vil være i
energiklasse C og formentlig også enkelte i energiklasse B.
Disse modeller vil også leveres med automatgear, som bl.a. ud
fra en arbejdsmiljømæssig synsvinkel er et krav for de
fleste taxivognmænd og taxichauffører.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Krav om, at nye køretøjer skal
være i energiklasse C eller bedre, skønnes på
taxiområdet at give en årlig CO2-reduktion på
18.000 tons i 2013, svarende til en reduktion på ca. 17 pct.
i forhold til nuværende taxier.
En mere energieffektiv taxibestand forventes
også på længere sigt at give en afsmitning
på bilparken i øvrigt, idet taxier efter at være
frikørt typisk sælges til private købere.
Endelig forventes, at krav om mere
miljøvenlige køretøjer vil have en positiv
effekt på luftkvaliteten i byområder som følge
af et lavere udslip af partikler og kvælstofoxider (NOx).
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Der er opnået politisk enighed om et
EU-direktivforslag om fremme af mere rene og energieffektive
vejtransportkøretøjer (KOM(2007)0817). Dette
lovforslag vurderes at være i overensstemmelse med
direktivets mulighed for at fastsætte tekniske
specifikationer for energi- og miljøpræstationer for
køretøjer, som udfører offentlig
personbefordring.
Det vurderes, at ændringer i
bekendtgørelse om særlige krav til taxier m.v. som
udkast skal notificeres i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF. Ændringerne vil
således først kunne træde i kraft, når
EU-proceduren er gennemført.
10. Høring
Lovforslaget er sendt til høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark
(C.A.T.), Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Taxi
Råd, Danske Advokater, Danske Bilimportører, Danske
Busvognmænd, Danske Regioner, Danske Taxivognmænds
Arbejdsgiverforening, De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI),
Den Danske Bilbranche, Det Centrale Handicapråd, Det
Økologiske Råd, DI, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Forenede Danske
Motorejere, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,
Landsorganisationen i Danmark, NOAH-Trafik, Rigspolitiet,
Rådet for Større Færdselssikkerhed,
Storkøbenhavns Taxi-Fører Forening og
Storkøbenhavns Taxinævn.
Der er på baggrund af de indkomne
høringssvar udarbejdet et høringsnotat, der er
fremsendt til Trafikudvalget.
11. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | En virksomhed vil alt andet lige
opnå en besparelse i forbindelse med anvendelse af et mere
brændstoføkonomisk køretøj til
erhvervsmæssig kørsel. Endvidere vil et
energieffektivt køretøj typisk være billigere
end samme model med større motor. | Der kan opstilles en række
beregningseksempler, der viser såvel overskud som underskud
ved salg af en frikørt taxi. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Krav om, at nye køretøjer
skal være i energiklasse C eller bedre, skønnes
på taxiområdet at give en årlig CO2-reduktion på 18.000 tons i 2013.
En mere energieffektiv taxibestand forventes også på
længere sigt at give en afsmitning på bilparken i
øvrigt. Endelig forventes, at krav om mere
miljøvenlige køretøjer vil have en positiv
effekt på luftkvaliteten i byområder som følge
af et lavere udslip af partikler og kvælstofoxider
(NOx). | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det vurderes, at udkast til
ændringer i bekendtgørelse om særlige krav til
taxier m.v. skal notificeres i overensstemmelse med
informationsproceduredirektivet. Ændringerne vil
således først kunne træde i kraft, når
EU-proceduren er gennemført. |
|
Bemærkningerne til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af ændringen i nr. 3.
Til nr. 3
Efter den nugældende § 12 i
taxiloven er der ikke hjemmel til, at ministeren kan
fastsætte krav til køretøjers
miljøegenskaber og energieffektivitet.
Den foreslåede ændring af
§ 12 indebærer, at der skabes en sådan
hjemmel.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet ved
administrativt at stille krav om, at der i forbindelse med
udskiftning af køretøjer erhvervet efter
bekendtgørelsens ikrafttræden skal ske udskiftning til
køretøjer i minimum energiklasse C.
Der skal i bekendtgørelsen åbnes for
lempeligere krav til visse limousiner, »storvogne« og
handicapindrettede biler. De nærmere lempeligere krav
fastsættes i forbindelse med udarbejdelse af
bekendtgørelsen.
Herudover skal der fastsættes krav om, at
køretøjerne skal være én Euronorm bedre,
end der er krævet i fælles EU-regler om luftforurening
for biler.
Det vil medføre, at
køretøjer som registreres inden den 1. januar 2011
skal opfylde Euro 5 i stedet for Euro 4. Køretøjer,
der registreres mellem den 1. januar 2011 og den 1. september 2015,
skal opfylde Euro 6 i stedet for Euro 5. Det betyder i praksis for
dieselbiler erhvervet efter bekendtgørelsens
ikrafttræden, at de skal være forsynet med
partikelfilter inden 1. januar 2011, og fra 1. januar 2011 at
dieselbiler vil være omfattet af skærpede krav til
udslip af kvælstofozider (NOx). For benzinbiler er der kun
mindre skærpelser for Euro 5 og 6 i forhold til
gældende krav til Euro 4.
Der sker en løbende udvikling af
teknologien. Det kan derfor forventes, at der inden for en kort
årrække f.eks. vil være flere
køretøjer i andre energiklasser, der
imødekommer branchens behov. Der skal derfor løbende
i bekendtgørelsesform kunne justeres i krav til
miljøegenskaber og energieffektivitet for de af loven
omfattede køretøjer i takt med den teknologiske
udvikling.
Der vil i bekendtgørelsen blive taget
hensyn til bindende aftaler, indgået inden lovens
ikrafttræden, om leverancer af taxier med henblik på
levering inden udgangen af 2009.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den
1. juli 2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | § 12. Trafikministeren kan
fastsætte regler om […] 10) godkendelse og drift af
bestillingskontorer, herunder tidsbegrænsning af
godkendelsen, tilbagekaldelse, nægtelse af fornyelse og
bortfald, voldgift, eksklusion og gennemførelse af
disciplinærbod, samt | | § 1 1. I
§ 12, stk. 1, nr. 10, ændres
»disciplinærbod, samt« til:
»disciplinærbod,«. | 11) andre forhold vedrørende taxi- og
sygetransportvirksomhed, herunder kontrolforanstaltninger for den
kørsel, der er undtaget fra kravet om tilladelse. […] | | 2. I
§ 12, stk. 1, nr. 11, ændres
»tilladelse.« til: »tilladelse samt«. | | | | | | 3. I
§ 12 indsættes efter stk. 1, nr. 11, som nr.
12: | | | »12) krav til miljøegenskaber og
energieffektivitet for de af loven omfattede
køretøjer.« | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2009. |
|