L 172 Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.

(Krav til miljøegenskaber og energieffektivitet for køretøjer omfattet af taxilovgivningen).

Af: Transportminister Lars Barfoed (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-03-2009

Skriftlig fremsættelse (25. marts 2009)

20081_l172_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (25. marts 2009)

Transportministeren (Lars Barfoed)::

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v. (Krav til miljøegenskaber og energieffektivitet for køretøjer omfattet af taxilovgivningen)

(Lovforslag nr. L 172).

Lovforslaget har til formål at indsætte den nødvendige hjemmelsbestemmelse i lov om taxikørsel m.v. til brug for fastsættelse af regler om krav til køretøjers miljøegenskaber og energieffektivitet.

Med lovforslaget får transportministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om krav til køretøjers miljøegenskaber og energieffektivitet.

Lovforslaget er en udmøntning af aftalen om "En Grøn Transportpolitik" af 29. januar 2009. Det fremgår af aftalen, at der skal stilles energikrav til taxier, som sikrer energiklasse C eller bedre.

Der skal endvidere indføres krav om partikelfiltre, der efter en indfasningsperiode gøres obligatorisk i 2011. Det fremgår af aftalen, at regeringen skal fremsætte lovforslag i foråret 2009 med henblik på, at ændringerne kan få virkning fra 1. september 2009.

Kravene fastsættes i bekendtgørelsesform, hvor der stilles krav om, at køretøjer omfattet af taxilovgivningen skal være i energiklasse C eller bedre. Kravet stilles i forbindelse med udskiftningen af køretøjet efter bekendtgørelsens ikrafttræden. Der skal fastsættes lempeligere krav til visse limousiner, "storvogne" og handicapindrettede biler.

Herudover skal der i bekendtgørelsen fastsættes krav om, at bilerne skal være én Euronorm bedre, end det er krævet for andre biler samt at taxier, der ikke er udskiftet 5 år efter lovens ikrafttræden, skal have eftermonteret partikelfilter.

Endelig skal der løbende kunne justeres i minimumskravene til energiklasserne i takt med den teknologiske udvikling.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.