L 17 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg.
(Hjælp til stemmeafgivningen).
Fremsat den 9. oktober 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om kommunale og regionale valg
(Hjælp til stemmeafgivningen)
§ 1
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 583 af 23. juni 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 49, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 3« til: »jf. dog stk.
4«.
2.§ 49, stk. 2, ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Hjælp til stemmeafgivning ydes af 2 valgstyrere eller
tilforordnede vælgere. I stedet for den ene valgstyrer eller
tilforordnede vælger kan vælgeren forlange hjælp
til stemmeafgivningen af en person, der er udpeget af
vælgeren selv.
Stk. 3. En kandidat, der
er opstillet i storkredsen, må ikke som valgstyrer eller
tilforordnet vælger yde hjælp til
stemmeafgivning.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3.§ 61, stk. 4 , ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 4. Hvis
vælgeren ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen eller
udfylde og underskrive følgebrevet, skal den eller de
stemmemodtagere, brevstemmen afgives til, yde den fornødne
hjælp, jf. dog stk. 6. Ud over stemmemodtageren eller, hvis
der medvirker flere stemmemodtagere, i stedet for den ene af disse,
kan vælgeren forlange hjælp til stemmeafgivningen af en
person, der er udpeget af vælgeren selv. Er der ydet
hjælp, skal dette fremgå af følgebrevet.
Stk. 5. En kandidat, der
er opstillet i storkredsen, må ikke som stemmemodtager yde
hjælp til stemmeafgivning.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
§ 2
I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 584 af 23.
juni 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 25 indsættes som
stk. 3 :
»Stk. 3. En
kandidat må ikke som valgstyrer eller tilforordnet
vælger yde hjælp til stemmeafgivning.«
2. I
§ 26 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke :
»Stk. 5. En kandidat
må ikke som stemmemodtager yde hjælp til
brevstemmeafgivning.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§ 3
I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 585 af 23. juni 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 55, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 3« til: »jf. dog stk.
4«.
2.§ 55, stk. 2, ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Hjælp til stemmeafgivning ydes af 2 valgstyrere eller
tilforordnede vælgere. I stedet for den ene valgstyrer eller
tilforordnede vælger kan vælgeren forlange hjælp
til stemmeafgivningen af en person, der er udpeget af
vælgeren selv.
Stk. 3. En kandidat, der
er opstillet i kommunen eller regionen, må ikke som
valgstyrer eller tilforordnet vælger yde hjælp til
stemmeafgivning.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3.§ 67, stk. 4, ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 4. Hvis
vælgeren ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen eller
udfylde og underskrive følgebrevet, skal den eller de
stemmemodtagere, brevstemmen afgives til, yde den fornødne
hjælp, jf. dog stk. 6. Ud over stemmemodtageren eller, hvis
der medvirker flere stemmemodtagere, i stedet for den ene af disse
kan vælgeren forlange hjælp til stemmeafgivningen af en
person, der er udpeget af vælgeren selv. Er der ydet
hjælp, skal dette fremgå af følgebrevet.
Stk. 5. En kandidat, der
er opstillet i kommunen eller regionen, må ikke som
stemmemodtager yde hjælp til stemmeafgivning.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. april 2009.
§ 5
§ 1 finder anvendelse for folketingsvalg,
der udskrives ved lovens ikrafttræden eller senere.
§ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning | |
2. Lovforslagets indhold | |
2.1. Udvidelse af
retten til at udpege en personlig hjælper til
stemmeafgivningen | |
2.1.1.
Gældende ret vedrørende hjælp til
stemmeafgivningen på valgdagen | |
2.1.2.
Gældende ret vedrørende hjælp til
brevstemmeafgivningen | |
2.1.3.
Reglerne i de øvrige nordiske lande om hjælp til
stemmeafgivning | |
2.1.4.
Baggrunden for forslaget om ændring af reglerne for
hjælp til stemmeafgivning | |
2.1.5.
Forslagets indhold | |
2.1.5.1.
Afstemning på valgdagen | |
2.1.5.2.
Brevstemmeafgivning | |
2.2. Forbud mod,
at kandidater som myndighedspersoner kan yde hjælp til
stemmeafgivningen | |
2.2.1.
Gældende ret | |
2.2.2.
Baggrunden for forslaget | |
3. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | |
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | |
5. Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser | |
6. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne | |
7. Forholdet til EU-retten | |
8. Hørte myndigheder og
organisationer | |
9. Sammenfattende skema | |
1. Indledning
Med lovforslaget får vælgere med behov for
hjælp til stemmeafgivningen ret til at forlange, at
hjælpen ydes af en person, som vælgeren selv har
udpeget, når blot der samtidig medvirker en myndighedsperson.
Hermed udvides retten til at udpege en personlig hjælper til
at yde hjælp ved stemmeafgivningen til at gælde alle
vælgere, herunder fysisk og psykisk handicappede, der har
behov for hjælp til stemmeafgivningen. Efter de
gældende regler er det alene blinde og svagsynede
vælgere, der har ret til at udpege en personlig hjælper
ved stemmeafgivningen på valgdagen. Endvidere udvides retten
til at modtage hjælp af en personligt udpeget hjælper
til også at gælde vælgere med behov for
hjælp ved brevstemmeafgivningen. Efter de gældende
regler er det kun stemmemodtageren, der må yde hjælp
til brevstemmeafgivning. Der gælder ikke nogen særregel
for blinde og svagsynede vælgere ved
brevstemmeafgivning.
De foreslåede ændringer vedrører
folketingsvalg, folkeafstemninger, valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet samt kommunale og regionale valg.
Ønsker vælgeren hjælp fra en personligt
udpeget hjælper, skal der ifølge lovforslaget fremover
i alle tilfælde tillige medvirke en myndighedsperson i form
af en valgstyrer eller tilforordnet vælger på valgdagen
henholdsvis en stemmemodtager ved brevstemmeafgivning. Herved
modvirkes risikoen for utilbørlig påvirkning af
vælgeren ved stemmeafgivningen og offentlighedens tillid til
valghandlingen sikres. Det foreslås, at der fremover
også medvirker en myndighedsperson ved blinde og svagsynede
vælgeres stemmeafgivning for også at beskytte disse
vælgere imod risikoen for utilbørlig påvirkning
ved stemmeafgivningen. Ved ophævelsen af den særlige
regulering af blindes og svagsynedes mulighed for hjælp ved
stemmeafgivningen og indførelsen af de nye regler sikres, at
alle vælgere, der har brug herfor, har samme adgang til
hjælp til stemmeafgivningen. Ønsker vælgeren
ikke hjælp fra en personligt valgt hjælper, ydes
hjælpen som hidtil af to valgstyrere eller tilforordnede
vælgere på valgdagen henholdsvis af den eller de
brevstemmemodtagere, der medvirker ved brevstemmeafgivning.
For at sikre vælgeren yderligere mod utilbørlig
påvirkning ved stemmeafgivningen, indeholder lovforslaget
endvidere en regel om, at en person, der er opstillet som kandidat
til valget i den pågældende storkreds ved
folketingsvalg eller opstillet som kandidat til valget af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet eller opstillet som kandidat til
valget i den pågældende kommune eller region ved
kommunale og regionale valg, ikke må yde hjælp til
stemmeafgivningen i sin egenskab af myndighedsperson.
Vælgeren kan derimod godt udpege en person, der er opstillet
som kandidat til valget, som personlig hjælper til
stemmeafgivningen.
Baggrunden for lovforslaget er, at Danmark den 30. marts 2007
har undertegnet FN's konvention om handicappedes rettigheder. I
artikel 29 i FN's konvention om handicappedes rettigheder er der
fastsat nærmere regler om handicappedes deltagelse i det
politiske og offentlige liv herunder, at alle handicappede selv
skal kunne udpege en hjælper til brug ved stemmeafgivning.
Ved lovforslaget sikres, at den danske valglovgivning bringes i
fuld overensstemmelse med ordlyden af artikel 29 i FN's konvention
om handicappedes rettigheder. Endvidere sikres det, at alle
handicappede vælgere har samme adgang til hjælp i
forbindelse med stemmeafgivningen, samt at vælgere med behov
for hjælp til stemmeafgivningen også kan udpege en
personlig hjælper ved brevstemmeafgivning.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Udvidelse af retten til at
udpege en personlig hjælper til stemmeafgivningen
2.1.1. Gældende ret
vedrørende hjælp til stemmeafgivningen på
valgdagen
Ved stemmeafgivningen på valgdagen ved valg til
Folketinget, valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet samt
kommunale og regionale valg er den almindelige fremgangsmåde
efter folketingsvalglovens §§ 47 og 48, der
også gælder ved valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. § 25, stk. 1, i loven herom, samt
lov om kommunale og regionale valg §§ 53 og 54,
følgende:
- vælgeren
bevæger sig ind i stemmelokalet og derefter ind i
stemmerummet medbringende en stemmeseddel,
- vælgeren er
alene i stemmerummet og dér foretager afkrydsning af
stemmesedlen, og
- efter
afkrydsningen sammenfolder vælgeren stemmesedlen,
træder ud af stemmerummet og lægger den i
stemmekassen.
Det er dog ikke alle vælgere, der er i stand til at
afgive deres stemme uden hjælp. Lige siden 1901, hvor der ved
rigsdagsvalg blev indført skriftlig og hemmelig
stemmeafgivning, og hvor de regler om den almindelige
fremgangsmåde ved stemmeafgivningen, der stadig er
gældende, blev indført, har valglovgivningen for
rigsdagsvalg og senere folketingsvalg indeholdt en bestemmelse om,
at vælgere, der ikke er i stand til at foretage afstemningen
på den foreskrevne almindelige måde, kan forlange
fornøden bistand ved stemmeafgivningen. Samtidig blev det
bestemt, at der tillige kunne ske de nødvendige tillempelser
i den foreskrevne fremgangsmåde, jf. § 41, stk. 5,
i lov nr. 16 af 7. februar 1901 om valgene til Rigsdagen.
Tilsvarende regler for hjælp til stemmeafgivningen har sammen
med kravet om skriftlig og hemmelig afstemning været
gældende for kommunale valg siden 1908, jf. § 12,
stk. 6, i lov nr. 79 af 25. april 1908 om kommunale valg og RT 1903
A 2597 og 2599. Reglerne følger i dag af
folketingsvalglovens § 49, stk. 1, der også
gælder ved valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet,
jf. § 25, stk. 1, i loven herom, samt lov om kommunale og
regionale valg § 55, stk. 1.
Hjælpen til stemmeafgivningen ydes efter de
gældende regler af to valgstyrere eller tilforordnede
vælgere. En blind eller svagsynet vælger kan dog
forlange hjælp af en person, der er udpeget af vælgeren
selv, jf. folketingsvalglovens § 49, stk. 2, der
også gælder ved valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. § 25, stk. 1, i loven herom, samt
lov om kommunale og regionale valg § 55, stk. 2.
Hjælpen til stemmeafgivningen blev oprindelig
udøvet af et dertil særligt udvalgt medlem af
valgbestyrelsen eller en dertil af valgbestyrelsen særlig
tilforordnet vælger, jf. rigsdagsvalgloven af 1901
(§ 41, stk. 5) og den kommunale valglov af 1908
(§ 12, stk. 6). Ved rigsdagsvalgloven af 1915
(§ 34, stk. 6) blev denne almindelige bestemmelse om
hjælp til stemmeafgivningen udbygget med en regel om, at en
blind vælger kan forlange, at 2 af valgstyrerne eller af de
tilforordnede vælgere yder vedkommende bistand ved
stemmeafgivningen.
Ved den kommunale valglov af 1924 (§ 20, stk. 9, i
lov nr. 101 af 29. marts 1924) fik en blind vælger adgang til
at forlange, at bistand ved stemmeafgivningen enten blev ydet af en
af vedkommende selv udpeget tilstedeværende person eller af 2
af valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrerne eller de tilforordnede
vælgere. Ved en ændring af rigsdagsvalgloven af 1947
(lov nr. 422 af 7. oktober 1947) (§ 36) blev adgangen for
blinde vælgere til selv at udpege en hjælper
lovfæstet også for så vidt angår
folketingsvalg. I bemærkningerne til lovforslaget (RT 1946-47
A 4483-84) blev henvist til, at en tilsvarende adgang allerede var
indført ved kommunale valg. Ved rigsdagsvalgloven af 1948
(§ 35, stk. 11, i lov nr. 279 af 9. juni 1948) blev
bestemmelsen tydeliggjort, således at svagsynede
vælgere udtrykkeligt blev sidestillet med blinde
vælgere, jf. herved bemærkningerne til lovforslaget (RT
1947-48 A 3926). På tilsvarende måde blev svagsynede
sidestillet med blinde i den kommunale valglov af 1950
(§ 20, stk. 9, i lov nr. 72 af 24. februar 1950).
Der er ikke i forarbejderne til de ovenfor anførte love
anført nogen nærmere begrundelse for
indførelsen af den særlige regel for blinde og
svagsynede. Det antages, at reglen er begrundet i, at blinde og
svagsynede i modsætning til andre ikke selv har mulighed for
at kontrollere, at afkrydsningen af stemmesedlen er sket i
overensstemmelse med pågældendes tilkendegivelse herom,
jf. betænkning nr. 1084/1986 om en ny folketingsvalglov, side
83.
Indenrigsministeriets valglovsudvalg af 1983 overvejede i
betænkning nr. 1084/1986 om en ny folketingsvalglov, side
83-84, om også andre grupper af vælgere end blinde og
svagsynede skulle have adgang til selv at udpege en hjælper i
stedet for at være henvist til at få hjælp af 2
valgstyrere eller tilforordnede hjælpere. Udvalget fandt
imidlertid ikke at kunne anbefale en udvidelse af adgangen til selv
at udpege en hjælper. Udvalget henviste til, at en adgang for
vælgeren til selv at udpege en hjælper ville kunne
føre til misbrug i form af utilbørlig
påvirkning eller dobbelt stemmeafgivning (for
hjælperen) og dermed være betænkelig af
retssikkerhedsgrunde, jf. de fundamentale principper om hemmelig
afstemning og om, at hver vælger kun har én
stemme.
De almindelige regler om hjælp til stemmeafgivningen
på valgdagen blev ændret ved folketingsvalgloven af
1987 (lov nr. 271 af 13. maj 1987), hvor det blev bestemt, at
hjælp til stemmeafgivningen i alle tilfælde skal ydes
af 2 valgstyrere eller tilforordnede vælgere, dog med
opretholdelse af særreglen for blinde og svagsynede
vælgere, der bevarede deres ret til selv at udpege en
hjælper. Tilsvarende ændringer blev gennemført i
den kommunale valglov i 1989 (lov nr. 140 af 8. marts 1989). Det
anføres i forarbejderne til de nævnte love, at dette
stort set svarer til gældende fortolkning af de
daværende regler (FT 1986-87 A 3319 og FT 1988-89 A
2818).
Det er en forudsætning for at få hjælp til
stemmeafgivningen, at vælgeren umiddelbart over for dem, der
yder hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilket
parti eller hvilken kandidat vælgeren ønsker at
stemme, jf. folketingsvalglovens § 49, stk. 3, der
også gælder ved valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. § 25, stk. 1, i loven herom, samt
den tilsvarende bestemmelse i lov om kommunale og regionale valg,
§ 55, stk. 3.
Udtrykkelige bestemmelser herom blev indsat i
folketingsvalgloven af 1987 og den kommunale valglov af 1989. Det
anføres i forarbejderne til de nævnte love, at dette
stort set svarer til gældende fortolkning af de
daværende regler (FT 1986-87 A 3319 og FT 1988-89 A 2818).
Det anføres i den betænkning, der lå til grund
for de nævnte love, at hjælp til afkrydsning af
stemmesedlen efter sagens natur kun kan gives, hvis vælgeren
er i stand til over for hjælperen at tilkendegive utvetydigt,
på hvilket parti eller hvilken kandidat vælgeren
ønsker at stemme. Under hensyn til de fundamentale
principper om hemmelig afstemning og om, at hver vælger kun
har én stemme, må det yderligere kræves, at
tilkendegivelsen skal ske umiddelbart fra vælgeren til
hjælperen, jf. betænkning nr. 1084/1986 om en ny
folketingsvalglov, side 82 og betænkning nr. 1138/1988 om en
ny kommunal valglov og en ny Europa-Parlamentsvalglov, side
86.
En af vælgeren medbragt håndskrevet eller
maskinskrevet seddel m.v. om, hvor på stemmesedlen
vælgeren ønsker krydset sat, kan ikke anses som en
umiddelbar tilkendegivelse om, på hvilket parti eller hvilken
kandidat vælgeren ønsker at stemme. En tilkendegivelse
formidlet gennem tolk kan heller ikke anses for en umiddelbar
tilkendegivelse, jf. i det hele betænkning nr. 1084/1986,
side 82 og betænkning nr. 1138/1988, side 86. Det er
endvidere forudsat i valglovgivningen, at den nødvendige
kommunikation om vælgerens stemmeafgivning mellem
vælgeren og dem, der yder bistand til vælgerens
stemmeafgivning, foregår på dansk, jf.
Indenrigsministeriets brev af 9. november 1989 til Ishøj
Byråd.
2.1.2. Gældende ret
vedrørende hjælp til brevstemmeafgivningen
Udøvelsen af valgretten ved folketingsvalg foregik
indtil 1911 alene ved personligt fremmøde på
valgdagen. Ved lov nr. 117 af 29. maj 1911 om søfolks adgang
til at deltage i folketingsvalg og valg af valgmænd til
landstinget fik søfolk, der ved deres virksomhed som
søfolk var forhindret i at komme personligt til stede og
afgive stemme i den valgkreds (kommune), i hvilken de var
valgberettiget, adgang til at brevstemme. Gruppen af vælgere
med adgang til brevstemmeafgivning er gradvis blevet udvidet. Ved
folketingsvalgloven af 1953 (§ 55 i lov nr. 171 af 31.
marts 1953) og tilsvarende ved den kommunale valglov af 1953
(§ 52, stk. 1, i lov nr. 336 af 22. december 1953) blev
der for vælgere, der på grund af ophold uden for den
kommune, hvor de var opført på valglisten, var
forhindret i at møde frem på valgdagen, indført
en almindelig adgang til at brevstemme.
Ved brevstemmeafgivningen ved valg til Folketinget, valg af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet samt kommunale og regionale
valg er den almindelige fremgangsmåde, at vælgeren
udfylder stemmesedlen uden overværelse af andre og
lægger den i konvolutten. Derefter udfylder vælgeren
følgebrevet og underskriver dette i overværelse af
stemmemodtageren, der attesterer stemmeafgivningen, jf.
folketingsvalglovens § 61, stk. 3, der også
gælder ved valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet,
jf. § 26, stk. 5, i loven herom, samt lov om kommunale og
regionale valg § 67, stk. 3. Ved brevstemmeafgivning
på sygehuse, plejehjem og ældreboliger og visse andre
boliger og boformer m.v. samt i kriminalforsorgens institutioner
eller i vælgerens hjem afgives brevstemmen dog til to
stemmemodtagere, jf. nærmere folketingsvalglovens
§ 55, der også gælder ved valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet, jf. § 25, stk. 1, i
loven herom, samt den tilsvarende bestemmelse i § 61 i
lov om kommunale og regionale valg.
Ved brevstemmeafgivning kan en vælger, der ikke er i
stand til at udfylde stemmesedlen eller udfylde og underskrive
følgebrevet, få hjælp af stemmemodtageren, jf.
folketingsvalglovens § 61, stk. 4, der også
gælder ved valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet,
jf. § 26, stk. 5, i loven herom, samt tilsvarende
§ 67, stk. 4, i den kommunale og regionale valglov.
Medvirker flere stemmemodtagere, skal hjælpen ydes af begge
stemmemodtagere, jf. de nærmere regler herom i de
bekendtgørelser, der er udstedt om brevstemmeafgivning
på de ovennævnte institutioner, hvor brevstemmen
afgives til to stemmemodtagere. Der henvises til § 14 i
bekendtgørelse nr. 757 af 26. juni 2007 om
brevstemmeafgivning i kriminalforsorgens anstalter og arresthusene,
§ 19 i bekendtgørelse nr. 758 af 26. juni 2007 om
brevstemmeafgivning i vælgerens hjem, § 15 i
bekendtgørelse nr. 591 af 23. juni 2008 om
brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social
service og boliglovgivningen samt § 15 i
bekendtgørelse nr. 760 af 26. juni 2007 om
brevstemmeafgivning på sygehuse. Der er derimod ikke ved
brevstemmeafgivning nogen særregel for blinde og svagsynede,
der ligeledes er henvist til at modtage hjælp af
stemmemodtageren og ikke som ved stemmeafgivning på valgdagen
selv kan udpege en personlig hjælper. Er der ydet
hjælp, skal det fremgå af følgebrevet.
Adgangen til hjælp til brevstemmeafgivning blev
først lovfæstet ved en ændring af
folketingsvalgloven i 1980 (lov nr. 145 af 30. april 1980)
(§ 58, stk. 3), hvorefter stemmemodtageren skal yde den
fornødne bistand, hvis vælgeren ikke er i stand til
egenhændigt at udfylde stemmesedlen eller underskrive
følgebrevet. En tilsvarende adgang til hjælp ved
brevstemmeafgivning blev indført ved en ændring af den
kommunale valglov i 1981 (lov nr. 143 af 30. marts 1981)
(§ 58, stk. 3). I bemærkningerne til lovforslagene
(FT 1979-80, 2. saml., A 3594-95, og FT 1980-81 A 2549) blev
henvist til, at denne regel om hjælp til udfyldelse af
brevstemmesedlen m.v. var i overensstemmelse med det princip, der
har fundet udtryk i den almindelige bestemmelse om hjælp til
stemmeafgivning på valgdagen. Der er ikke i
bemærkningerne til lovforslagene anført nogen
begrundelse for, at særreglen om hjælp til de blindes
eller svagsynedes hjælp til stemmeafgivning ikke tillige er
medtaget i forbindelse med brevstemmeafgivning.
Det er ligesom ved afstemningen på valgdagen en
forudsætning for at få hjælp til
brevstemmeafgivningen, at vælgeren umiddelbart over for dem,
der yder hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilket
parti eller hvilken kandidat vælgeren ønsker at
stemme, jf. folketingsvalglovens § 61, stk. 5, der
også gælder ved valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. § 26, stk. 5, i loven herom, samt
den tilsvarende bestemmelse i lov om kommunale og regionale valg
§ 67, stk. 5. Udtrykkelige bestemmelser herom blev indsat
i folketingsvalgloven af 1987 og den kommunale valglov af 1989, jf.
afsnit 2.1.1.
2.1.3. Reglerne i de øvrige
nordiske lande om hjælp til stemmeafgivning
I Sverige har vælgere ikke
ret til at medbringe en ekstra hjælper til at få
bistand til sin stemmeafgivning på afstemningsstedet, men kan
i stedet i visse tilfælde stemme ved bud eller brev uden
myndighedspersoners medvirken.
I Sverige ydes ved valg til Rigsdagen, Europa-Parlamentet,
landsting og kommunalbestyrelser hjælp til stemmeafgivning
på afstemningsstedet på valgdagen af en
myndighedsperson. En vælger, der på grund af
funktionsnedsættelse eller lignende ikke selv kan afgive
stemme, kan forlange at få hjælp af en myndighedsperson
til sin stemmeafgivning i den udstrækning, dette
behøves, jf. kap. 7, § 3, i den svenske valglov
(lov 2005:837). Vælgeren har ikke ret til at medbringe en
ekstra hjælper til at få bistand til sin
stemmeafgivning på afstemningsstedet. Der sondres ikke i
øvrigt mellem forskellige handicapgrupper. Herudover kan
bl.a. vælgere, der på grund af sygdom,
funktionsnedsættelse eller alder ikke selv kan tage hen til
afstemningsstedet, eller som betjenes af et landpostbud, afgive
stemme ved bud, jf. nærmere den svenske valglovs kap. 7,
§§ 4 - 10. Stemmen afgives i dette tilfælde
uden for afstemningsstedet i nærvær af to personer,
dels den person, der benyttes som bud, dels et vidne, og afleveres
af budet til afstemningsstedet. Budet skal være fyldt 18
år og kan bl.a. være vælgerens
ægtefælle eller nære beslægtede, en person,
der yder vælgeren personlig hjælp, en tilforordnet af
kommunen eller et landpostbud. Vidnet skal være fyldt 18
år. Det er ikke et krav, at budet eller vidnet er en
myndighedsperson. Endvidere kan vælgere, som opholder sig i
udlandet eller er på et skib i udenrigsfart, afgive stemme
ved brev, jf. nærmere den svenske valglovs kap. 7,
§§ 11 - 15. Stemmen afgives i dette tilfælde i
nærvær af to vidner, der skal være fyldt 18
år, og sendes af vælgeren ved brev til den centrale
valgmyndighed. Det er ikke et krav, at vidnerne er
myndighedspersoner.
Både i Norge og Finland har personer med alvorlig
henholdsvis væsentlig funktionsnedsættelse ret til
personligt at udpege en hjælper i forbindelse med
stemmeafgivningen.
I Norge har vælgere, der har
behov for bistand til at stemme ved valg til Stortinget, fylkesting
og kommunalbestyrelser, ret til at få hjælp til sin
stemmeafgivning af en myndighedsperson (en stemmemodtager). Det
gælder såvel ved stemmeafgivning på valgdagen,
jf. § 9-5 (5) i den norske valglov (lov nr. 57 af 28.
juni 2002 om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer med
senere ændringer), som ved brevstemmeafgivning
(forhåndsstemmegivningen), jf. den norske valglovs
§ 8-4 (1). Vælgere med alvorlig psykisk eller
fysisk funktionsnedsættelse har dog ret til selv at udpege en
ekstra hjælper blandt de personer, som er til stede, i
tillæg til den myndighedsperson, som ellers skal medvirke,
jf. de ovennævnte bestemmelser i den norske valglov. Den
nuværende bestemmelse herom blev indført ved en
ændring af den norske valglov i 2005 (lov nr. 18 af 15. april
2005). Tidligere kunne privatpersoner yde bistand til
vælgerens stemmeafgivning uden medvirken fra en
myndighedsperson. I bemærkningerne til lovforslaget (Besl.O.
nr. 54 (2004-05) blev der imidlertid henvist til, at der i en del
tilfælde havde vist sig vanskeligt for myndighedspersonerne
at kontrollere, hvorvidt vælgeren faktisk ønskede
hjælp af en hjælper. Dette gjaldt navnlig i
tilfælde, hvor vælgeren har sprogproblemer. Der kan
være situationer, hvor et mere sprogkyndigt familiemedlem
insisterer på at være med vælgeren inde i
stemmerummet, uden at det er muligt for myndighedspersonerne at
kontrollere, om det virkelig er det, vælgeren ønsker.
Sådanne situationer vil åbne for, at hjælperen
kan udsætte vælgeren for utilbørlig
påvirkning. Den eneste måde at sikre, at vælgeren
ikke udsættes for utilbørlig påvirkning fra den
udvalgte hjælper, var ifølge lovforslagets
bemærkninger at stille krav om, at der altid er en
myndighedsperson tilstede ved assisteret stemmeafgivning.
I Finland har vælgere, der
fremsætter ønske herom, ret til ved valg til
rigsdagen, republikkens præsident, Europa-Parlamentet og ved
kommunalvalg at få hjælp af en særligt dertil
udpeget myndighedsperson (valbiträde) på
afstemningsstedet på valgdagen, jf. § 73 i den
finske valglov (lov nr. 714 af 2. oktober 1998). Vælgere,
hvis evne til at udfylde stemmesedlen er væsentligt nedsat,
har ret til i stedet at udpege en personlig hjælper
(biträde) ved stemmeafgivning på afstemningsstedet. Det
er ikke et krav, at der ud over den personlige hjælper af
eget valg medvirker en myndighedsperson ved stemmeafgivelsen.
Kandidater til valget må ikke medvirke som myndighedsperson
(valbiträde) eller som personlig hjælper, jf. i det hele
den finske valglovs § 73. Vælgere, som i
øvrigt har ret til at brevstemme, kan ved sin
brevstemmeafgivning (förhandsröstning) forlange at
få bistand af en myndighedsperson, enten den
myndighedsperson, der forestår brevstemmeafgivningen
(valförrättare), eller et medlem af valgbestyrelsen, jf.
den finske valglovs § 58. Vælgere, hvis evne til at
udfylde stemmesedlen er væsentligt nedsat, har ret til i
stedet at udpege en personlig hjælper (biträde) ved
brevstemmeafgivningen. Det er ikke et krav, at der ud over den
personlige hjælper af eget valg medvirker en myndighedsperson
ved stemmeafgivelsen. Kandidater til valget må ikke ved
brevstemmeafgivningen medvirke som myndighedsperson eller som
personlig hjælper, jf. den finske valglovs
§§ 15, 17 og 58.
2.1.4. Baggrunden for forslaget om
ændring af reglerne for hjælp til stemmeafgivning
I 2002 indledte FN forhandlinger om en international
konvention til beskyttelse af rettighederne for personer med
handicap. Forhandlingerne resulterede i et udkast til en konvention
samt en frivillig protokol om en individuel klagemekanisme.
Konventionen og protokollen blev vedtaget på FN's
generalforsamling den 13. december 2006. Konventionen er
undertegnet af Danmark den 30. marts 2007.
I konventionens artikel 29 er fastsat nærmere regler om
handicappedes deltagelse i det politiske og offentlige liv.
Ifølge bestemmelsen i artikel 29 skal medlemsstaterne
garantere handicappede deres politiske rettigheder og mulighed for
at gøre brug af dem på lige fod med andre, herunder
sørge for at garantere handicappedes ret til at udtrykke
deres frie vilje som vælgere og i den forbindelse tillade, at
de, såfremt de ønsker det, kan få hjælp
til at afgive deres stemme af en person, de selv udpeger.
Konventionens artikel 29 lyder bl.a. som følger:
»Deltagerstaterne skal garantere handicappede deres
politiske rettigheder og muligheder for at gøre brug af dem
på lige fod med andre og sørge for:
(a) at handicappede reelt kan deltage i
fuldt omfang i det politiske liv og offentlige liv på lige
fod med andre, enten direkte eller gennem frit valgte
repræsentanter, hvilket omfatter deres ret og mulighed for at
stemme og stille op til valg, bl.a. ved: |
| (i) at sikre, at valgregler, procedurer,
faciliteter og valgmateriale er egnet og tilgængeligt samt
let at forstå og benytte, |
| (ii) at sikre, at handicappede har ret til
at stemme hemmeligt ved valg og folkeafstemninger uden trusler samt
ret til at stille op til valg, at have et embede og udføre
alle former for offentlige funktioner i alle centrale og lokale
styrer og, hvor det er hensigtsmæssigt, fremme brug af ny
teknologi og hjælpemidler, |
| (iii) at garantere handicappedes ret til
at udtrykke deres frie vilje som vælgere og i den forbindelse
tillade at de, såfremt de ønsker det, kan få
hjælp til at afgive deres stemme af en person, de selv
udpeger, |
(b) .« | |
Konventionen er endnu ikke ratificeret af Danmark. Regeringen
agter at tage skridt til en ratifikation af konventionen i
overensstemmelse med de gældende procedurer herfor.
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 25. september 2007
under henvisning til bestemmelsen i ombudsmandslovens
§ 17, stk. 1, hvorefter ombudsmanden af egen drift kan
optage en sag til undersøgelse, anmodet det tidligere
Indenrigs- og Sundhedsministerium om en udtalelse vedrørende
artikel 29 i FN's konvention om handicappedes rettigheder. Det
Centrale Handicapråd har endvidere ved brev af 12. oktober
2007 rettet henvendelse til den tidligere indenrigs- og
sundhedsminister i forlængelse af ministerens besøg i
rådet den 19. september 2007. Rådet har i sin
henvendelse bl.a. berørt forskellige spørgsmål
om handicappede personers deltagelse i valghandlingen, herunder
valglovgivningens muligheder for at yde hjælp til selve
valghandlingen. Rådet henviser i sin henvendelse blandt andet
til den uligebehandling, der finder sted, når personer med
handicap - med undtagelse af blinde og svagtseende - ikke har
mulighed for selv at udpege den person, der kan hjælpe med at
afkrydse stemmesedlen.
Center for Ligebehandling af Handicappede har ved brev af 15.
juli 2008 til Velfærdsministeriet rejst en række
forskellige spørgsmål om personer med
funktionsnedsættelses mulighed for at afgive stemme, herunder
spørgsmålet om retten til selv at udpege en personlig
hjælper ved stemmeafgivningen.
På baggrund af de omtalte henvendelser har
Velfærdsministeriet overvejet hensigtsmæssigheden af
den gældende retstilstand, hvorefter alene blinde og
svagsynede vælgere har ret til selv at udpege en personlig
hjælper, og hvorefter denne ret alene gælder på
valgdagen.
Den gældende ordning, hvorefter vælgeren er sikret
hjælp fra en eller to myndighedspersoner ved
stemmeafgivningen, sikrer i meget høj grad, at det er
vælgerens eget ønske, der er afgørende for
stemmeafgivningen, og at offentligheden bevarer tilliden til
valghandlingen. Alligevel finder Velfærdsministeriet, at der
er behov for at bringe reglerne i bedre overensstemmelse med FN's
konvention om handicappedes rettigheder, herunder navnlig
bestemmelsen i artikel 29 (a) (iii), hvorefter handicappede skal
garanteres retten til at udtrykke deres frie vilje som
vælgere, herunder ved at tillade, at de, såfremt de
ønsker det, kan få hjælp til at afgive deres
stemme af en person, de selv udpeger. Samtidig finder
Velfærdsministeriet det vigtigt at sikre, at adgangen for
vælgeren til selv at udpege en hjælper ikke
fører til misbrug i form af utilbørlig
påvirkning eller dobbelt stemmeafgivning (for
hjælperen).
2.1.5. Forslagets indhold
2.1.5.1. Afstemning på
valgdagen
På denne baggrund foreslås det, at retten til at
udpege en personlig hjælper til at yde hjælp ved
stemmeafgivningen udvides til at gælde alle vælgere,
herunder fysisk og psykisk handicappede, der har behov for
hjælp til stemmeafgivningen. Efter de gældende regler
er det alene blinde og svagsynede vælgere, der har ret til at
udpege en personlig hjælper ved stemmeafgivningen på
valgdagen. Herved bringes reglerne i fuld overensstemmelse med FN's
konvention om handicappedes rettigheder, herunder navnlig
bestemmelsen i artikel 29 (a) (iii), hvorefter handicappede skal
garanteres retten til at udtrykke deres frie vilje som
vælgere, herunder ved at tillade, at de, såfremt de
ønsker det, kan få hjælp til at afgive deres
stemme af en person, de selv udpeger. Endvidere sikres, at der
gælder de samme regler for hjælp til stemmeafgivningen
til de vælgere, der har behov herfor, uanset om de er blinde,
svagsynede eller af andre grunde ikke er i stand til at
gennemføre stemmeafgivningen på den foreskrevne
almindelige måde.
Ønsker vælgeren hjælp fra en personligt
udpeget hjælper, skal der ifølge lovforslaget fremover
i alle tilfælde tillige medvirke en myndighedsperson i form
af en valgstyrer eller tilforordnet vælger på valgdagen
henholdsvis en stemmemodtager ved brevstemmeafgivning. Herved
modvirkes risikoen for utilbørlig påvirkning af
vælgeren ved stemmeafgivningen, jf. det tidligere
anførte i afsnit 2.1.3. om erfaringerne i Norge med en
adgang til at modtage bistand af en personligt udpeget
hjælper uden en myndighedspersons medvirken. Samtidig sikres
offentlighedens tillid til valghandlingen og dennes neutralitet.
Herved tages der højde for de betænkeligheder, der
førte til, at Indenrigsministeriets valglovsudvalg af 1983
ikke kunne anbefale en udvidelse af adgangen for vælgeren til
selv at udpege en hjælper i stedet for en myndighedsperson,
jf. afsnit 2.1.1. På den anden side tilgodeser deltagelsen af
en person, som er udpeget af vælgeren selv, vælgerens
interesse i at kunne afgive sin stemme med assistance fra en
person, som vælgeren kender og har tillid til. Ved
myndighedspersonens medvirken gøres der således intet
indgreb i vælgerens rettigheder efter
handicapkonventionen.
Det foreslås, at der også medvirker en
myndighedsperson ved blinde og svagsynede vælgeres
stemmeafgivning for også at beskytte disse vælgere imod
risikoen for utilbørlig påvirkning ved
stemmeafgivningen. Ved ophævelsen af den særlige
regulering af blindes og svagsynedes mulighed for hjælp ved
stemmeafgivningen sikres, at alle vælgere, der har brug
herfor, har samme adgang til hjælp til
stemmeafgivningen.
2.1.5.2. Brevstemmeafgivning
Endvidere foreslås det, at den nævnte adgang til
under en myndighedspersons tilstedeværelse at modtage
hjælp af en personligt udpeget hjælper udvides til
også at gælde vælgere med behov for hjælp
ved brevstemmeafgivningen. Efter de gældende regler er det
kun stemmemodtageren, der må yde hjælp til
brevstemmeafgivning. Der gælder ikke nogen særregel for
blinde og svagsynede vælgere ved brevstemmeafgivning.
Velfærdsministeriet finder det vigtigt at sikre, at retten
til at modtage hjælp af en personligt udpeget hjælper
også gælder ved brevstemmeafgivning. Baggrunden herfor
er, at behovet for hjælp til stemmeafgivning er det samme,
uanset om der afgives brevstemme eller stemmes på
valgdagen.
Det vil som hidtil være en forudsætning for at yde
bistand til stemmeafgivningen, at vælgeren umiddelbart over
for dem, der yder hjælp, utvetydigt kan tilkendegive,
på hvilket parti eller hvilken kandidat vælgeren
ønsker at stemme, jf. folketingsvalglovens § 49,
stk. 3. Under hensyn til de fundamentale principper om hemmelig
afstemning og om, at hver vælger kun har én stemme,
må det efter Velfærdsministeriets opfattelse
kræves, at vælgerens tilkendegivelse om sin
stemmeafgivning er både utvetydig og umiddelbar, jf. afsnit
2.1.1.
Der henvises nærmere til lovforslagets § 1,
nr. 2 (§ 49, stk. 2) og 3 (§ 61, stk. 4),
§ 2 samt § 3, nr. 2 (§ 55, stk. 2) og
3 (§ 67, stk. 4).
2.2. Forbud mod, at kandidater som
myndighedspersoner kan yde hjælp til stemmeafgivningen
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler kan en vælger, der er
opstillet som kandidat, vælges som valgstyrer og tilforordnet
vælger, jf. folketingsvalglovens §§ 29, stk.
3, henholdsvis 30, stk. 2, der gælder tilsvarende for valg af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet, jf. denne lovs
§ 17, stk. 2, samt lov om kommunale og regionale valg
§§ 16, stk. 3, henholdsvis 17, stk. 3. De
pågældende bestemmelser, der er en lovfæstelse af
hidtidig praksis, blev for folketingsvalgs vedkommende indsat ved
en ændring af folketingsvalgloven i 1980 (lov nr. 145 af 30.
april 1980) (§ 27, stk. 2, 2. pkt., henholdsvis
§ 33, stk. 3, 3. pkt.). Bestemmelserne udgik siden af
folketingsvalgloven af 1987 (lov nr. 271 af 13. maj 1987) som
værende overflødige (FT 1986-87 A 3311-12) for
derefter at blive genindsat ved en ændring af
folketingsvalgloven i 2003 (lov nr. 1209 af 27. december 2003). For
kommunalvalgs vedkommende blev de pågældende
bestemmelser indsat ved en ændring af den kommunale valglov i
2003 (lov nr. 1209 af 27. december 2003). Indsættelsen af de
nugældende bestemmelser ved lovændringen i 2003 blev i
forarbejderne begrundet med den langvarige tradition for, at
kandidater kunne varetage disse hverv, og substitutionsproblemer
ved afvikling af navnlig de kommunale valg, uanset hvad der
måtte følge af almindelige retsgrundsætninger om
inhabilitet (FT 2003-04 A 1919-20).
Et medlem af kommunalbestyrelsen henholdsvis
regionsrådet, der er opstillet som kandidat, kan tilsvarende
godt vælges som medlem eller stedfortræder af
valgbestyrelsen ved valget til kommunalbestyrelsen henholdsvis
regionsrådet, jf. lov om kommunale og regionale valg
§ 14, stk. 2. Bestemmelsen herom blev indsat ved en
lovændring i 2003 (lov nr. 1209 af 27. december 2003) med
samme begrundelse som ved den tilsvarende lovændring af
folketingsvalgloven.
Ingen, der er opstillet som kandidat til folketingsvalg
henholdsvis valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, kan
derimod vælges som medlem eller stedfortræder til
valgbestyrelsen for en opstillingskreds i storkredsen, hvor
vedkommende er opstillet, henholdsvis for en opstillingskreds i
hele landet, jf. folketingsvalglovens § 27, stk. 1,
henholdsvis Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 2. Et
forbud mod, at kandidater til folketingsvalg blev valgt som medlem
af valgbestyrelsen i vedkommende stor- eller amtskreds, blev under
henvisning til almindelige retsgrundsætninger om inhabilitet
(FT 1979-80, 2. Saml., A 3589-90, sammenholdt med B 650) indsat ved
en ændring af folketingsvalgloven i 1980 (lov nr. 145 af 30.
april 1980) (§ 18, stk. 4). Forbuddet fandt tilsvarende
anvendelse for valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i
kraft af den dagældende henvisning i
Europa-Parlamentsvalglovens § 11 til folketingsvalglovens
§ 18. Forbuddet blev opretholdt i folketingsvalgloven af
1987 og blev i overensstemmelse med, hvad der blev antaget at
følge af principperne i det dagældende forbud mod at
beklæde hvervet som medlem af valgbestyrelsen, udtrykkeligt
udstrakt til også at gælde hvervet som
stedfortræder til valgbestyrelsen. Den nugældende
særskilte bestemmelse i Europa-Parlamentsvalgloven blev
indsat i Europa-Parlamentsvalgloven af 1988 (lov nr. 746 af 1.
december 1988).
Efter de gældende regler er der i almindelighed ikke
noget forbud mod, at personer, der er opstillet som kandidater og i
overensstemmelse med de ovennævnte regler medvirker til
valget som myndighedsperson, jf. ovenfor, yder hjælp som
myndighedsperson til en vælgers stemmeafgivning.
Kandidater til valget må dog ikke udpeges som
stemmemodtagere ved brevstemmeafgivning i kriminalforsorgens
institutioner, jf. § 3, stk. 3, i bekendtgørelse
nr. 757 af 26. juni 2007, i vælgerens hjem, jf.
§ 10, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 758 af 26. juni
2007, i visse boformer og boliger efter lov om social service og
boliglovgivningen, jf. § 4, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 591 af 23. juni 2008, samt på
sygehuse, jf. § 4, stk. 3, i bekendtgørelse nr.
760 af 26. juni 2007.
Kandidater, der er opstillet til folketingsvalg for et parti i
en storkreds henholdsvis opstillet til valget af vedkommende
kommunalbestyrelse eller regionsråd eller til valget af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet, må ikke medvirke til
at tælle stemmerne op for det parti henholdsvis den
kandidatliste, som de selv er opstillet for. En kandidat, der til
folketingsvalg er opstillet uden for partierne i storkredsen, kan
tilsvarende ikke deltage i optællingen af, hvor mange stemmer
der er afgivet for hver kandidat uden for partierne. Endvidere kan
en kandidat, der er opstillet til folketingsvalg for et parti i en
storkreds henholdsvis opstillet til valget af vedkommende
kommunalbestyrelse eller regionsråd eller til valget af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet, ikke deltage i
opgørelsen af, hvorledes de afgivne stemmer for det
pågældende parti henholdsvis den pågældende
kandidatliste fordeler sig på personlige stemmer for hver
kandidat og partistemmer henholdsvis listestemmer. Der henvises til
folketingsvalglovens § 74 a, Europa-parlamentsvalglovens
§ 28, stk. 4, og § 78 a i den kommunale og
regionale valglov. De nævnte begrænsninger i
kandidaters medvirken i stemmeoptællingen, som er indeholdt i
gældende lovgivning, blev indført ved en
lovændring i 2003 (lov nr. 1209 af 27. december 2003). I
bemærkningerne til lovforslaget (FT 2003-04 A 1920) henvistes
til behovet for at undgå konkrete interessekonflikter ved
kandidaternes medvirken i stemmeoptællingen og til de
pågældende kandidaters egen interesse i at undgå
at blive udsat for beskyldninger om uregelmæssigheder i
forbindelse med optælling m.v. af stemmer for eget parti/egen
kandidatliste.
2.2.2. Baggrunden for forslaget
Samtidig med, at Velfærdsministeriet har overvejet
muligheden for en eventuel udvidelse af handicappedes og andre
vælgere med behov for hjælp til stemmeafgivningens
adgang til hjælp med stemmeafgivningen, har ministeriet
tillige overvejet, om der burde være nogen
begrænsninger i, hvem der som myndighedsperson kunne yde
hjælp til stemmeafgivning.
Et af de hensyn, som har været afgørende for den
foreslåede ændring i reglerne om hjælp til
stemmeafgivning, er, at reglerne så vidt muligt skal beskytte
vælgeren mod utilbørlig påvirkning ved
stemmeafgivningen, jf. afsnit 2.1.5.
For yderligere at mindske risikoen for utilbørlig
påvirkning af stemmeafgivningen har Velfærdsministeriet
fundet det hensigtsmæssigt at foreslå, at en person,
der virker som hjælper ved stemmeafgivningen som myndighedsperson (valgstyrer,
valgtilforordnet eller kommunalt ansat udpeget som stemmemodtager),
ikke selv må være opstillet som kandidat til valg i den
pågældende storkreds (ved folketingsvalg), kommune
eller region (ved kommunale og regionale valg), eller til valget af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet. Herved undgås
konkrete interessekonflikter ved de pågældende
kandidaters medvirken til valghandlingen, og desuden undgår
de pågældende kandidater at blive udsat for
beskyldninger om uregelmæssigheder i forbindelse med
optælling m.v. af stemmer for eget parti eller kandidatliste.
Endvidere undgås situationer, hvor kandidatens medvirken til
vælgerens egen stemmeafgivning opfattes som intimiderende af
vælgeren selv.
Et forbud mod kandidaters bistand ved vælgeres
stemmeafgivning ligger således i forlængelse af de
tilsvarende hensyn til valghandlingens legitimitet og neutralitet,
der har begrundet de begrænsninger i kandidaters medvirken
ved stemmeoptællingen, jf. folketingsvalglovens
§ 74 a, Europa-parlamentsvalglovens § 28, stk.
4, og § 78 a i den kommunale og regionale valglov.
Hertil kommer, at det i de situationer, hvor personlig
hjælper udpeget af vælgeren medvirker til
stemmeafgivningen, er særlig vigtigt, at myndighedspersonen
gennem sin medvirken til vælgerens stemmeafgivning sikrer, at
vælgeren ikke udsættes for utilbørlig
påvirkning ved stemmeafgivningen.
Samtidig er det ikke fundet nødvendigt at lade de
hjælpere, som vælgerne selv udpeger, omfatte af denne
begrænsning, da myndighedspersonen i kraft af sin neutralitet
forudsættes på tilstrækkelig og betryggende vis
at kunne sikre den pågældende vælger mod
utilbørlig påvirkning fra den personlige
hjælper, også hvis denne selv skulle være
kandidat til det pågældende valg.
Der henvises nærmere til lovforslagets § 1,
nr. 2 (§ 49, stk. 3) og 3 (§ 61, stk. 5) samt
§ 3, nr. 2 (§ 55, stk. 3) og 3 (§ 67,
stk. 5).
3. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om, at alle vælgere, der har behov for
hjælp til stemmeafgivningen får ret til at udpege en
personlig hjælper til at yde bistand ved vælgerens
stemmeafgivning, skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige. Der er tale
om en frivillig ordning for vælgeren uden omkostninger for
kommunerne, idet den personlige hjælper ikke får krav
på vederlag fra det offentlige for sin bistand. Det forhold,
at der ved anvendelsen af en personlig hjælper kun skal
medvirke én i stedet for to myndighedspersoner ved
vælgerens stemmeafgivning, vurderes ikke at give en
nævneværdig økonomisk gevinst for
kommunerne.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
6. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Alzheimerforeningen, Center for Ligebehandling af
Handicappede, Dansk Blindesamfund, Danske Ældreråd,
Danske Regioner, De Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Landsforeningen af Nuværende og Tidligere Psykiatribrugere,
Landsforeningen Bedre Psykiatri, Landsforeningen LEV,
Landsforeningen SIND, Muskelsvindfonden,
Pårørendegruppen for svage ældre,
Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Ældreforum,
Ældremobiliseringen og ÆldreSagen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
nr. 2.
Til nr. 2
Til § 49, stk. 2
Det foreslås i 1. pkt. , at
hjælp til stemmeafgivning på valgdagen ved
folketingsvalg ydes af to valgstyrere eller tilforordnede
vælgere. Bestemmelsen svarer til den gældende
bestemmelse i folketingsvalglovens § 49, stk. 2.
Hjælp til stemmeafgivning kan som hidtil kun ydes
vælgere, der på grund af manglende førlighed,
svagelighed eller lignende ikke kan bevæge sig ind i
stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt foretage
stemmeafgivningen på den i folketingsvalglovens
§ 48 foreskrevne fremgangsmåde. Blinde og
svagsynede vælgere vil som hidtil skulle have behov for
hjælp. Ved ydelse af hjælpen kan der ske de
nødvendige lempelser i den i folketingsvalglovens
§ 48 foreskrevne fremgangsmåde, herunder gives
adgang til at foretage stemmeafgivning uden for stemmelokalet, jf.
i det hele folketingsvalglovens § 49, stk. 1.
Hjælp til afkrydsning af stemmesedlen kan endvidere som
hidtil kun ydes, såfremt vælgeren umiddelbart over for
dem, der yder hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på
hvilket parti eller hvilken kandidat vælgeren ønsker
at stemme, jf. folketingsvalglovens § 49, stk. 3.
Det foreslås i 2. pkt. , at
vælgeren i stedet for den ene valgstyrer eller tilforordnede
vælger, jf. § 49, stk. 2, 1. pkt., kan forlange
hjælp til stemmeafgivningen på valgdagen ved
folketingsvalg af en person, der er udpeget af vælgeren selv.
Med bestemmelsen ophæves den gældende særregel i
folketingsvalglovens § 49, stk. 2, 1. pkt., for blinde og
svagsynede vælgere, der i stedet for at få hjælp
til stemmeafgivningen af 2 valgstyrere eller tilforordnede
vælgere kan forlange hjælp af en person, der er udpeget
af vælgeren selv. I stedet udvides retten til at få
hjælp til stemmeafgivning af en personligt udpeget
hjælper til at gælde alle vælgere, herunder
fysisk og psykisk handicappede, der på grund af manglende
førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan bevæge
sig ind i stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt
foretage stemmeafgivningen på den foreskrevne
fremgangsmåde i folketingsvalglovens § 48.
Den person, vælgeren udpeger til at yde sig hjælp
til stemmeafgivningen, kan kun yde hjælpen i stedet for den ene af de to valgstyrere
eller tilforordnede vælgere, der efter 1. pkt. skal yde
hjælp til stemmeafgivningen. Dette gælder i
modsætning til hidtil også blinde og svagsynede
vælgere. Den særlige ret, som blinde og svagsynede har
efter den gældende lovgivning til selv at udpege en
hjælper til at yde hjælp til stemmeafgivningen på
valgdagen, uden at nogen myndighedsperson er til stede, jf.
folketingsvalglovens § 49, stk. 2, 2. pkt.,
foreslås ophævet for også at beskytte disse
vælgere imod risikoen for utilbørlig påvirkning
ved stemmeafgivningen. Ønsker vælgeren at udpege en
personlig hjælper til at yde hjælp til
stemmeafgivningen, ydes hjælpen således i forening af
den person, som er udpeget af vælgeren, og en valgstyrer
eller tilforordnet vælger. Vælgere, der har behov for
hjælp til stemmeafgivningen, vil med andre ord alene kunne
forlange hjælp af en person, der er udpeget af vælgeren
selv, når der samtidig medvirker
en myndighedsperson i form af en valgstyrer eller tilforordnet
vælger. Kravet om yderligere medvirken ved en valgstyrer
eller tilforordnet vælger er foreslået for at modvirke
eventuel utilbørlig påvirkning af vælgerens
stemmeafgivning.
Det er vælgeren, der efter
bestemmelsen skal forlange hjælp til sin stemmeafgivning af
en person, vælgeren selv har udpeget. Det skal vælgeren
gøre over for en valgstyrer eller tilforordnet vælger.
Det er ikke tilstrækkeligt, at vælgeren ledsages af en
anden person hen til valgstyrer eller tilforordnet vælger.
Der stilles dog ikke store krav til formen for vælgerens
tilkendegivelse om sit ønske om, at en bestemt person yder
bistand til vælgerens stemmeafgivning, blot denne er
utvetydig og ikke kan misforstås. Vælgerens
tilkendegivelse kan f.eks. ske på et andet sprog end dansk og
kan eventuelt formidles gennem tolk. Vælgerens
tilkendegivelse om sit ønske om, at en bestemt person yder
bistand til vælgerens stemmeafgivning, behøver
således ikke - i modsætning til vælgerens
tilkendegivelse om, hvilken kandidat eller hvilket parti
vælgeren stemmer på, jf. folketingsvalglovens
§ 49, stk. 3, der med forslaget bliver stk. 4 - at
være umiddelbar.
Der er ikke begrænsninger i, hvilken person vælgeren ønsker
at udpege til at yde sig bistand ved stemmeafgivningen.
Hjælperen behøver ikke at have valgret til det valg,
hvortil vælgeren ønsker at stemme. Hjælperen
behøver heller ikke at være myndig, men skal dog have
en sådan alder og modenhed, at vedkommende forstår
karakteren af sin virksomhed. Et medlem af valgbestyrelsen, en
valgstyrer eller tilforordnet vælger kan også udpeges
af vælgeren til at yde sig bistand. Vælgeren kan
derimod ikke bestemme, hvilken anden valgstyrer eller tilforordnet
vælger der som myndighedsperson skal yde vælgeren
bistand. En kandidat til valget kan også udpeges af
vælgeren selv, men kan ikke deltage som myndighedsperson, jf.
det foreslåede forbud i § 49, stk. 3, om
kandidaters medvirken som myndighedspersoner til en vælgers
stemmeafgivning.
Den person, vælgeren udpeger til at yde sig bistand ved
stemmeafgivningen, er ikke forpligtet til at påtage sig eller
at udføre dette hverv, hvorimod hvervet som valgstyrer eller
tilforordnet vælger er et borgerligt ombud, jf.
folketingsvalglovens § 31, stk. 1 og 2. Der ydes
følgelig heller ikke vederlag fra det offentlige til at yde
en vælger bistand ved stemmeafgivningen.
At hjælpen ydes i forening
mellem myndighedspersonen og den person, der er udpeget af
vælgeren selv, indebærer bl.a., at vælgeren
umiddelbart over for såvel den person, der er udpeget af
vælgeren selv, som myndighedspersonen skal afgive en
utvetydig tilkendegivelse af, på hvilket parti eller hvilken
kandidat vælgeren ønsker at stemme. Det er ikke
tilstrækkeligt, at vælgerens tilkendegivelse af,
hvorledes vælgeren ønsker at stemme, alene opfattes
som utvetydig af den person, der er udpeget af vælgeren selv.
Uenighed herom mellem myndighedspersonen og den person, der er
udpeget af vælgeren selv vil indebære, at
vælgerens tilkendegivelse om sin stemmeafgivning ikke kan
betragtes som utvetydig, hvis tvivlen ikke umiddelbart kan afklares
ved supplerende neutrale spørgsmål til
vælgeren.
At hjælpen ydes i forening mellem myndighedspersonen og
den person, der er udpeget af vælgeren selv, indebærer
endvidere, at den praktiske bistand til selve stemmeafgivningen
ydes af både myndighedspersonen og den person, der er udpeget
af vælgeren selv. I det omfang, en praktisk opgave kun kan
udføres af én person alene, f.eks. afkrydsning
på stemmesedlen, må det aftales mellem
myndighedspersonen og den person, der er udpeget af vælgeren
selv, hvem der udfører opgaven. I tilfælde af uenighed
kan det almindelige hensyn til valghandlingens uforstyrrede
afvikling i ro og orden føre til, at en valgstyrer må
tilkaldes for at give anvisninger for stemmeafgivningens afvikling,
som hjælperen skal rette sig efter, jf. folketingsvalglovens
§ 50.
Den person, vælgeren udpeger til at yde sig bistand ved
stemmeafgivningen, er forpligtet til at yde bistand i
overensstemmelse med valglovgivningen.
Dette er en forudsætning for, at vedkommende yder
vælgeren bistand ved stemmeafgivningen. Valgstyrerne skal
sørge for, at vælgerne ikke bliver udsat for
valgagitation i stemmelokalerne eller andre steder i umiddelbar
tilknytning hertil, jf. folketingsvalglovens § 50, 3.
pkt. Valgstyrerne skal endvidere sikre, at vælgerne kan
afgive stemme uden at blive udsat for nogen form for
holdningsmæssig påvirkning umiddelbart inden, jf.
almindelige valgretlige grundsætninger om neutralitet med
hensyn til de ydre omstændigheder ved valghandlingens
afvikling. Valgstyrerne kan endvidere begrænse antallet af
vælgere, der må være til stede, når
hensynet til ro og orden i stemmelokalerne kræver det, jf.
folketingsvalglovens § 50, 2. pkt. Af disse regler
følger, at den person, vælgeren udpeger til at yde sig
bistand ved stemmeafgivningen, ikke må give vælgeren
råd eller opfordring med hensyn til, hvilket parti eller
hvilken kandidat vælgeren skal stemme på, sammenlign
folketingsvalglovens § 51, og derved udsætte
vælgeren for valgagitation, ligesom vedkommende heller ikke
må udsætte vælgeren for anden form for
holdningsmæssig påvirkning. Vedkommende må heller
ikke optræde støjende eller truende eller på
anden måde forstyrre den offentlige ro og orden. Vedkommende
må ikke forhindre, at kun vælgeren, myndighedspersonen
og hjælperen overværer vælgerens stemmeafgivning,
sammenlign folketingsvalglovens § 48, stk. 1. Det
tilkommer i første række den myndighedsperson, der er
til stede ved stemmeafgivningen, at påse, at disse principper
bliver overholdt ved stemmeafgivningen, og hvis dette ikke er
tilfældet, at afbryde stemmeafgivningen og tilkalde en
valgstyrer. Hjælperen skal som andre personer i stemmelokalet
rette sig efter valgstyrernes anvisninger og skal om
fornødent, hvis valgstyreren bestemmer dette, forlade
lokalet, jf. folketingsvalglovens § 50, 1. og 2. pkt. Den
fornødne hjælp til vælgerens stemmeafgivning
må, medmindre vælgeren frabeder sig bistand, herefter
ydes af to valgstyrere eller tilforordnede vælgere i
overensstemmelse med den almindelige regel herom, eller
vælgeren kan udpege en ny personlig hjælper. Det
bemærkes herved, at den person, vælgeren har udpeget
til at yde bistand ved sin stemmeafgivning, ikke kan betragtes som
hørende til de personer, der står for afstemningen, og
som efter folketingsvalglovens § 50, 1. pkt., har ret til
at opholde sig i lokalerne.
Den foreslåede regel om hjælp til stemmeafgivning
vil foruden folketingsvalg også gælde ved valg af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet, jf. lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet § 25, stk. 1, hvorefter
afstemning på valgdagen finder sted efter reglerne i kapitel
7 i lov om valg til Folketinget med de afvigelser, der
følger af, at der ikke kan opstilles kandidater uden for
partierne. Endvidere vil den foreslåede bestemmelse
gælde ved folkeafstemninger, der afholdes efter grundlovens
§ 20, stk. 2, § 29, stk. 2, og § 42,
jf. folketingsvalglovens § 99, stk. 1, hvorefter
afstemningen på afstemningsdagen finder sted i
overensstemmelse med reglerne i kapitel 7 for folketingsvalg.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.1.
Til § 49, stk. 3
Det foreslås i bestemmelsen, at en kandidat, der er
opstillet til folketingsvalg i den pågældende
storkreds, ikke må yde hjælp til en vælgers
stemmeafgivning på valgdagen ved folketingsvalget i sin
egenskab af valgstyrer eller tilforordnet vælger, det vil
sige i sin egenskab af myndighedsperson. Derimod er der ikke noget
i vejen for, at en kandidat, der er opstillet til folketingsvalg i
den pågældende storkreds, udpeges af vælgeren til
at yde hjælp til stemmeafgivningen. Dette gælder,
uanset om kandidaten også er valgstyrer eller tilforordnet
vælger.
Den foreslåede bestemmelse udelukker alene kandidatens
medvirken til en vælgers stemmeafgivning i sin egenskab af
valgstyrer eller tilforordnet vælger. Kandidaten kan efter
gældende regler ikke vælges som medlem eller
stedfortræder til valgbestyrelsen for en opstillingskreds i
storkredsen, hvor vedkommende er opstillet, jf.
folketingsvalglovens § 27, stk. 1.
Reglen foreslås først og fremmest indført
for at sikre vælgernes tillid til, at alle dele af
valghandlingen foregår på et sagligt og neutralt
grundlag. Endvidere sikres vælgeren mod, at den blotte
tilstedeværelse af en kandidat til valget i den
pågældende storkreds kan opfattes af vælgeren som
intimiderende.
Det er ikke fundet nødvendigt at lade de
hjælpere, som vælgerne selv udpeger, omfatte af denne
begrænsning. Forbuddet i den foreslåede regel i
§ 49, stk. 3, mod, at en valgstyrer eller tilforordnet
vælger medvirker som hjælper, hvis den
pågældende selv er kandidat til folketingsvalget i den
pågældende storkreds, sikrer, at valgstyreren eller den
tilforordnede vælger vil være neutral. Derved vil
valgstyreren eller den tilforordnede vælger på
tilstrækkelig og betryggende vis kunne sikre den
pågældende vælger mod utilbørlig
påvirkning fra den personlige hjælper, også hvis
sidstnævnte selv skulle være kandidat til det
pågældende valg.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.2.
Til nr. 3
Det foreslås, at den nuværende bestemmelse i
folketingsvalglovens § 61, stk. 4, om hjælp til
brevstemmeafgivning, hvorefter hjælp til brevstemmeafgivning
ydes af stemmemodtageren, erstattes af en ny bestemmelse om
hjælp til brevstemmeafgivning (stk. 4) og om forbud mod, at
en kandidat, der er opstillet i storkredsen, yder hjælp til
brevstemmeafgivning som stemmemodtager (stk. 5).
Til § 61, stk. 4
Bestemmelsen vedrører den situation, hvor en
vælger som følge af fysisk eller psykisk handicap
eller af anden grund har behov for hjælp til at afgive
brevstemme efter bestemmelserne i folketingsvalglovens kapitel 8.
Det foreslås i stk. 4, 1. pkt. ,
at den eller de stemmemodtagere, brevstemmen til folketingsvalg
afgives til, skal yde den fornødne hjælp, hvis
vælgeren ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen eller
udfylde og underskrive følgebrevet. Bestemmelsen svarer til
den gældende bestemmelse i folketingsvalgslovens
§ 61, stk. 4, 1. pkt., bortset fra, at det med
formuleringen "den eller de stemmemodtagere, brevstemmen afgives
til", præciseres, at hjælpen skal ydes af begge
brevstemmemodtagere, hvis brevstemmen skal afgives til to
stemmemodtagere. Om brevstemmen skal afgives til to i stedet for
én stemmemodtager, afhænger af gældende
lovgivning. Dette gælder brevstemmer, der afgives på
sygehuse og kriminalforsorgens institutioner (folketingsvalglovens
§ 55, stk. 1, jf. § 54, stk. 1 og 3), på
de boformer og boliger efter lov om social service og
boliglovgivningen, hvor der sker brevstemmeafgivning, samt i
vælgerens eget hjem (folketingsvalglovens § 55,
stk. 2, jf. § 54, stk. 2 og 3).
Det fastsættes endvidere i stk. 4,
2. pkt. , at vælgeren ud over stemmemodtageren eller,
hvis der medvirker flere stemmemodtagere, i stedet for den ene af
disse kan forlange hjælp til brevstemmeafgivningen ved
folketingsvalg af en person, der er udpeget af vælgeren selv.
Om brevstemmen skal afgives til to i stedet for af én
brevstemmemodtager, afhænger af gældende lovgivning,
jf. ovenfor.
Med bestemmelsen gives der dermed som noget nyt adgang til,
for alle fysisk og psykisk handicappede samt andre med behov for
hjælp til brevstemmeafgivningen, at vælgeren selv kan
udpege en hjælper til brevstemmeafgivningen.
Den særlige ret, som blinde og svagsynede har efter den
gældende lovgivning til selv at udpege en hjælper til
at yde hjælp til stemmeafgivningen på valgdagen, jf.
folketingsvalglovens § 49, stk. 2, 2. pkt., har ikke
tilsvarende været gældende i forbindelse med
brevstemmeafgivning. Vælgere, der ikke selv har været i
stand til at udfylde brevstemmesedlen eller udfylde og underskrive
følgebrevet, herunder blinde og svagsynede vælgere,
har derfor hidtil alene været henvist til at få
hjælp af stemmemodtageren, jf. folketingsvalglovens
§ 61, stk. 4. Behovet for hjælp til stemmeafgivning
for handicappede vælgere og andre vælgere med
særlige behov er imidlertid det samme, uanset om der afgives
brevstemme eller stemmes på valgdagen. På denne
baggrund foreslås det, at der også i forbindelse med
brevstemmeafgivning indføres en adgang for vælgere med
behov for hjælp til at udfylde brevstemmesedlen og/eller
udfylde og underskrive følgebrevet m.v. til at kunne udpege
en hjælper efter eget valg, som i forening med
stemmemodtageren skal yde den nødvendige hjælp til
brevstemmeafgivningen. Hermed ligestilles vælgere, der har
behov for hjælp til stemmeafgivningen, uanset om de stemmer
på valgdagen eller brevstemmer efter reglerne i
folketingsvalglovens kapitel 8.
At hjælpen ydes i forening
mellem myndighedspersonen og den person, der er udpeget af
vælgeren selv, indebærer endvidere, at den praktiske
bistand til selve stemmeafgivningen ydes af både
myndighedspersonen og den person, der er udpeget af vælgeren
selv. I det omfang, en praktisk opgave kun kan udføres af en
person alene, f.eks. afkrydsning på stemmesedlen, udfyldning
og underskrift af følgebrevet i stedet for vælgeren
samt attestationen på følgebrevet af vælgerens
stemmeafgivning, må det aftales mellem myndighedspersonen og
den person, der er udpeget af vælgeren selv, hvem der
udfører opgaven. Den, der attesterer på
følgebrevet, må ikke samtidig underskrive
følgebrevet på vælgerens vegne, jf. almindelige
valgretlige principper, der er kodificeret i § 14, stk.
4, i bekendtgørelse nr. 757 af 26. juni 2007 om
brevstemmeafgivning i kriminalforsorgens anstalter og arresthusene,
§ 19, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 758 af 26. juni
2007 om brevstemmeafgivning i vælgerens hjem, § 15,
stk. 4, i bekendtgørelse nr. 591 af 23. juni 2008 om
brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social
service og boliglovgivningen, samt § 15, stk. 4, i
bekendtgørelse nr. 760 af 26. juni 2007 om
brevstemmeafgivning på sygehuse.
I tilfælde af uenighed kan det almindelige hensyn til
valghandlingens uforstyrrede afvikling i ro og orden føre
til, at brevstemmeafstemningen må afbrydes. Den
fornødne hjælp til vælgerens brevstemmeafgivning
må, medmindre vælgeren frabeder sig bistand, herefter
ydes af en eller to stemmemodtagere i overensstemmelse med de
almindelige regler i lovgivningen herom.
Den person, vælgeren udpeger til at yde sig bistand ved
brevstemmeafgivningen, er forpligtet til at yde bistand i
overensstemmelse med valglovgivningen.
Dette er en forudsætning for, at vedkommende yder
vælgeren bistand ved brevstemmeafgivningen. Den person,
vælgeren udpeger til at yde sig bistand ved
brevstemmeafgivningen, må - i lighed med, hvad der
gælder ved stemmeafgivning på valgdagen - ikke give
vælgeren råd eller opfordring med hensyn til, hvilket
parti eller hvilken kandidat vælgeren skal stemme på,
sammenlign folketingsvalglovens § 62. Dette gælder,
uanset at hjælperen ikke kan betragtes som hørende til
de personer, der forestår afstemningen. Vedkommende må
heller ikke udsætte vælgeren for anden form for
holdningsmæssig påvirkning, jf. i det hele almindelige
valgretlige grundsætninger om neutralitet med hensyn til de
ydre omstændigheder ved valghandlingens afvikling.
Vedkommende må heller ikke optræde støjende
eller truende eller på anden måde forstyrre den
offentlige ro og orden ved brevstemmeafgivningen, jf. almindelige
valgretlige grundsætninger herom. Vedkommende må ikke
forhindre, at kun vælgeren, myndighedspersonen og
hjælperen overværer vælgerens
brevstemmeafgivning, sammenlign folketingsvalglovens
§ 61, stk. 3. Det tilkommer i første række
den myndighedsperson, der er til stede ved stemmeafgivningen, at
påse, at disse principper bliver overholdt ved
brevstemmeafgivningen, og hvis dette ikke er tilfældet, at
afbryde brevstemmeafgivningen. Den fornødne hjælp til
vælgerens brevstemmeafgivning må, medmindre
vælger frabeder sig bistand, herefter ydes af en eller to
stemmemodtagere i overensstemmelse med de almindelige regler i
lovgivningen herom.
Den foreslåede regel vil foruden folketingsvalg
også gælde ved valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lov om valg til Europa-Parlamentet
§ 26, stk. 5, hvorefter fremgangsmåden ved
brevstemmeafgivning m.v. reguleres af reglerne i kapitel 8 i lov om
valg til Folketinget. Den foreslåede regel vil endvidere
gælde ved folkeafstemninger, der afholdes efter grundlovens
§ 20, stk. 2, § 29, stk. 2, og § 42,
jf. folketingsvalglovens § 100, stk. 1, hvorefter der ved
folkeafstemning kan brevstemmes i overensstemmelse med reglerne i
kapitel 8 for folketingsvalg.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.5. Om bestemmelsens nærmere indhold henvises til de
specielle bemærkninger til § 1, nr. 1
(§ 49, stk. 2).
Det fastsættes endelig i stk. 4, 3.
pkt. , at det skal fremgå af følgebrevet,
såfremt der er ydet hjælp til brevstemmeafgivningen.
Bestemmelsen svarer til den gældende bestemmelse i
folketingsvalglovens § 61, stk. 4, 2. pkt.
Til § 61, stk. 5
Det fastsættes i bestemmelsen, at en kandidat, der er
opstillet til folketingsvalg i storkredsen, ikke som stemmemodtager
må yde hjælp til brevstemmeafgivningen ved
folketingsvalget. Hensigten med den foreslåede regel er - som
for den tilsvarende regel ved hjælp til stemmeafgivningen
på valgdagen foreslået i § 49, stk. 3, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2 - at undgå enhver tvivl
om, at den pågældende stemmemodtager både formelt
som reelt er upartisk og neutral og for at sikre vælgeren mod
utilbørlig påvirkning.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.2. Om bestemmelsens nærmere indhold henvises til de
specielle bemærkninger til § 1, nr. 1
(§ 49, stk. 3).
Til § 2
Til nr. 1
Det fastsættes i bestemmelsen, at en kandidat, der
opstiller til valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, ikke
som valgstyrer eller tilforordnet vælger må yde
hjælp til stemmeafgivningen i nogen del af landet. Kandidaten
kan efter de gældende regler ikke vælges som medlem
eller stedfortræder til valgbestyrelsen for en
opstillingskreds i hele landet, jf. Europa-Parlamentsvalglovens
§ 16, stk. 2.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.2. Om bestemmelsens nærmere indhold henvises til de
specielle bemærkninger til § 1, nr. 1
(§ 49, stk. 3).
Til nr. 2
Det fastsættes i bestemmelsen, at en kandidat, der
opstiller til valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, ikke
som stemmemodtager må yde hjælp til
brevstemmeafgivningen i nogen del af landet.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.2. Om bestemmelsens nærmere indhold henvises til de
specielle bemærkninger til § 1, nr. 1
(§ 49, stk. 3).
Til § 3
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
nr. 2.
Til nr. 2
I lighed med den foreslåede regulering for
folketingsvalg fastsættes det i bestemmelsen som noget nyt,
at en vælger i stedet for den ene af de to valgstyrere eller
tilforordnede vælgere, der yder hjælp til vedkommendes
stemmeafgivning, kan forlange hjælp til stemmeafgivningen
på valgdagen ved kommunale og regionale valg af en person,
der er udpeget af vælgeren selv (§ 55, stk. 2, 2.
pkt.), og at en kandidat, der er opstillet til valg i kommunen
eller regionen, ikke må yde hjælp til en vælgers
stemmeafgivning i sin egenskab af valgstyrer eller tilforordnet
vælger (§ 55, stk. 3).
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.5. og afsnit 2.2.2. Om bestemmelsens nærmere indhold
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2, idet de
heri gengivne bestemmelser i folketingsvalglovens
§§ 31 og 48 - 51 svarer til bestemmelserne i
§ 18 og §§ 54 - 57 i lov om kommunale og
regionale valg.
Til nr. 3
I lighed med den foreslåede regulering for
folketingsvalg fastsættes det i bestemmelsen som noget nyt,
at en vælger ud over stemmemodtageren eller, hvis der
medvirker flere stemmemodtagere, i stedet for den ene af disse kan
forlange hjælp til brevstemmeafgivningen ved kommunale og
regionale hjælp af en person, der er udpeget af
vælgeren selv (§ 67, stk. 4, 2. pkt.), og at en
kandidat, der er opstillet til valg i kommunen eller regionen, ikke
som stemmemodtager må yde hjælp til stemmeafgivning
(§ 67, stk. 5).
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.5. og afsnit 2.2.2. Om bestemmelsens nærmere indhold
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 3, idet de
heri gengivne bestemmelser i folketingsvalglovens
§§ 54, 55, 61 og 62 svarer til bestemmelserne i
§§ 60, 61, 67 og 68 i lov om kommunale og regionale
valg.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2009.
Til § 5
Det foreslås, at ændringerne i folketingsvalgloven
først får virkning for folketingsvalg, der udskrives
fra og med lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Til § 6
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 583 af 23. juni 2008, foretages
følgende ændringer: |
§ 49.
Vælgere, der på grund af manglende førlighed,
svagelighed eller lignende ikke kan bevæge sig ind i
stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt foretage
stemmeafgivningen på den foreskrevne måde, jf. §
48, kan forlange fornøden hjælp til stemmeafgivningen,
jf. dog stk. 3. Der kan herved ske de nødvendige lempelser i
den foreskrevne fremgangsmåde, herunder gives adgang til at
foretage stemmeafgivning umiddelbart uden for stemmelokalet. | | 1. I
§ 49, stk. 1, 1. pkt., ændres »jf. dog stk.
3« til: »jf. dog stk. 4«. |
| | |
Stk. 2.
Hjælp til stemmeafgivning ydes af 2 valgstyrere eller
tilforordnede vælgere. En blind eller svagsynet vælger
kan dog forlange hjælp af en person, der er udpeget af
vælgeren selv. Stk. 3.
Hjælp til afkrydsning af stemmesedlen kan kun ydes,
såfremt vælgeren umiddelbart over for dem, der yder
hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilket parti
eller hvilken kandidat vælgeren ønsker at
stemme. | | 2.§ 49, stk. 2, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 2.
Hjælp til stemmeafgivning ydes af 2 valgstyrere eller
tilforordnede vælgere. I stedet for den ene valgstyrer eller
tilforordnede vælger kan vælgeren forlange hjælp
til stemmeafgivningen af en person, der er udpeget af
vælgeren selv. Stk. 3. En
kandidat, der er opstillet i storkredsen, må ikke som
valgstyrer eller tilforordnet vælger yde hjælp til
stemmeafgivning.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
| | |
§ 61.
Vælgere, der ønsker at brevstemme, skal vise
fornøden legitimation til brevstemmemodtageren. Herefter
udleveres brevstemmematerialet, jf. § 60. Stk. 2.
... Stk. 3.
... | | |
Stk. 4. Hvis
vælgeren ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen eller
udfylde og underskrive følgebrevet, skal stemmemodtageren
yde den fornødne hjælp, jf. dog stk. 5. Er der ydet
hjælp, skal dette fremgå af følgebrevet. Stk. 5.
Hjælp til udfyldning af stemmesedlen kan kun ydes,
såfremt vælgeren umiddelbart over for den, der yder
hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilket parti
eller hvilken kandidat vælgeren ønsker at
stemme. Stk. 6.
. | | 3.§ 61, stk. 4, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 4.
Hvis vælgeren ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen
eller udfylde og underskrive følgebrevet, skal den eller de
stemmemodtagere, brevstemmen afgives til, yde den fornødne
hjælp, jf. dog stk. 6. Ud over stemmemodtageren eller, hvis
der medvirker flere stemmemodtagere, i stedet for den ene af disse,
kan vælgeren forlange hjælp til stemmeafgivningen af en
person, der er udpeget af vælgeren selv. Er der ydet
hjælp, skal dette fremgå af følgebrevet. Stk. 5. En
kandidat, der er opstillet i storkredsen, må ikke som
stemmemodtager yde hjælp til stemmeafgivning.« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7. |
| | |
| | § 2 I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 584 af 23.
juni 2008, foretages følgende ændringer: |
§ 25.
Afstemning på valgdagen finder sted efter reglerne i kapitel
7 i lov om valg til Folketinget med de afvigelser, der
følger af, at der ikke kan opstilles kandidater uden for
partierne, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
. |
| 1. I
§ 25 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
En kandidat må ikke som valgstyrer eller tilforordnet
vælger yde hjælp til stemmeafgivning.« |
§ 26. Ved
valg til Europa-Parlamentet kan der brevstemmes efter reglerne i
kapitel 8 i lov om valg til Folketinget, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2.
. Stk. 3.
. Stk. 4.
. Stk. 5. Om
fremgangsmåden ved brevstemmeafgivning samt om modtagelse og
kontrol af brevstemmer gælder reglerne i kapitel 8 i lov om
valg til Folketinget. | | 2. I
§ 26 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: »Stk. 5.
En kandidat må ikke som stemmemodtager yde hjælp til
brevstemmeafgivning.« Stk. 5 bliver herefter stk. 6. |
| | § 3 I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 585 af 23. juni 2008, foretages
følgende ændringer: |
§ 55.
Vælgere, der på grund af manglende førlighed,
svagelighed eller lignende ikke kan bevæge sig ind i
stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt foretage
stemmeafgivningen på den foreskrevne måde, jf. §
54, kan forlange fornøden hjælp til stemmeafgivningen,
jf. dog stk. 3. Der kan herved ske de nødvendige lempelser i
den foreskrevne fremgangsmåde, herunder gives adgang til at
foretage stemmeafgivning umiddelbart uden for stemmelokalet. | | 1. I
§ 55, stk. 1, 1. pkt., ændres »jf. dog stk.
3« til: »jf. dog stk. 4«. |
Stk. 2.
Hjælp til stemmeafgivning ydes af 2 valgstyrere eller
tilforordnede vælgere. En blind eller svagsynet vælger
kan dog forlange hjælp af en person, der er udpeget af
vælgeren selv. Stk. 3.
Hjælp til afkrydsning af en stemmeseddel kan kun ydes,
såfremt vælgeren umiddelbart over for dem, der yder
hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilken
kandidatliste eller hvilken kandidat vælgeren ønsker
at stemme. | | 2.§ 55, stk. 2, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 2.
Hjælp til stemmeafgivning ydes af 2 valgstyrere eller
tilforordnede vælgere. I stedet for den ene valgstyrer eller
tilforordnede vælger kan vælgeren forlange hjælp
til stemmeafgivningen af en person, der er udpeget af
vælgeren selv. Stk. 3. En
kandidat, der er opstillet i kommunen eller regionen, må ikke
som valgstyrer eller tilforordnet vælger yde hjælp til
stemmeafgivning.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
§ 67.
Vælgere, der ønsker at brevstemme, skal vise
fornøden legitimation til brevstemmemodtageren. Herefter
udleveres brevstemmematerialet, jf. § 66. Stk. 2.
. Stk. 3.
... | | |
Stk. 4. Hvis
vælgeren ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen eller
udfylde og underskrive følgebrevet, skal stemmemodtageren
yde den fornødne hjælp, jf. dog stk. 5. Er der ydet
hjælp, skal dette fremgå af følgebrevet. Stk. 5.
Hjælp til udfyldning af stemmesedlen kan kun ydes,
såfremt vælgeren umiddelbart over for den, der yder
hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilken
kandidatliste eller hvilken kandidat vælgeren ønsker
at stemme. Stk. 6.
. | | 3.§ 67, stk. 4, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 4.
Hvis vælgeren ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen
eller udfylde og underskrive følgebrevet, skal den eller de
stemmemodtagere, brevstemmen afgives til, yde den fornødne
hjælp, jf. dog stk. 6. Ud over stemmemodtageren eller, hvis
der medvirker flere stemmemodtagere, i stedet for den ene af disse
kan vælgeren forlange hjælp til stemmeafgivningen af en
person, der er udpeget af vælgeren selv. Er der ydet
hjælp, skal dette fremgå af følgebrevet. Stk. 5. En
kandidat, der er opstillet i kommunen eller regionen, må ikke
som stemmemodtager yde hjælp til
stemmeafgivning.« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7. |