L 168 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om
beskatning af pensionsordninger m.m. (Særlig
udbetalingsmulighed for indestående i Særlig
Pensionsopsparing som led i aftale om forårspakke 2.0).
Fremsat den 25. marts 2009 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og lov om beskatning af pensionsordninger
m.m.
(Særlig udbetalingsmulighed for
indestående i Særlig Pensionsopsparing som led i aftale
om forårspakke 2.0)
§ 1
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2008, som
ændret ved § 7 i lov nr. 515 af 17. juni 2008,
§ 7 i lov nr. 517 af 17. juni 2008, lov nr. 1063 af 6.
november 2008 og lov nr. 117 af 17. februar 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 17 f indsættes efter stk.
5 som nye stykker:
»Stk. 6. Såfremt det
den 15. maj 2009 eller senere ved ændring af en kontohavers
skattemæssige årsopgørelse for et
indkomstår i perioden 1998-2003 konstateres, at der er
opkrævet for lidt eller for meget i særlig
pensionsopsparing, foretager de statslige told- og
skattemyndigheder ikke opkrævning af restbeløb eller
udbetaling af overskydende beløb. Endvidere indstilles
inddrivelsen af ikke rettidigt indbetalt særlig
pensionsopsparing tillige med renter senest den 1. juni 2009.
Stk. 7. Såfremt
det for en kontohaver omfattet af § 2 a, stk. 1-7,
konstateres, at der er indbetalt for lidt eller for meget i
pensionsopsparing, sker der ikke regulering af den
pågældendes særskilte SP-konto. l. pkt. finder
tilsvarende anvendelse på indbetalinger omfattet af stk. 3,
3. pkt.
Stk. 8. En kontohaver
kan anmode told- og skatteforvaltningen om kompensation for
skatteværdien af det fradrag eller den bortseelse, som ved en
ændring af kontohaverens skattemæssige
årsopgørelse for et indkomstår i perioden
1998-2003 kan henføres til den for meget indbetalte
særlige pensionsopsparing, hvis kontohaveren ikke kan udnytte
fradrags- eller bortseelsesretten ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst i kontohaverens nye
årsopgørelse. En anmodning efter 1. pkt. skal indgives
til told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter
datoen for ændringen af kontohaverens skattemæssige
årsopgørelse for et indkomstår i perioden
1998-2003.«
Stk. 6-9 bliver herefter stk. 9-12.
2. I
§ 17 f indsættes som
stk. 12 :
»Stk. 12. Uanset
stk. 11, 2. pkt., kan indestående hidrørende fra
en konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond, der i medfør
af § 7 a, stk. 1 i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond er overflyttet til den pågældendes
særskilte SP-konto i Arbejdsmarkedets
Tillægspension eller til en SP-konto i et andet
pensionsinstitut, ikke udbetales efter § 17 j,
stk. 7-9.«
3. I
§ 17 j indsættes som
stk. 7-11 :
»Stk. 7. Uanset
stk. 1 kan kontohaver i perioden fra den 1. juni 2009 til den
31. december 2009 anmode Arbejdsmarkedets Tillægspension om
udbetaling af det samlede indestående på den
særskilte SP-konto indbetalt i medfør af
§ 17 f, stk. 1- 3, som et engangsbeløb, jf.
dog § 17 f, stk. 12.
Stk. 8. Uanset
stk. 1 kan en kontohaver, der har overflyttet
indestående på en særskilt SP-konto indbetalt i
medfør af § 17 f, stk. 1-3, til en
særskilt SP-konto i et andet pensionsinstitut, i perioden fra
den 1. juni 2009 til den 31. december 2009 anmode dette
pensionsinstitut om at udbetale det samlede indestående
på den særskilte SP-konto som et engangsbeløb,
jf. dog § 17 f, stk. 12.
Stk. 9. En
kontohaver, til hvem udbetalingen af indeståendet på
den særskilte SP-konto er påbegyndt efter stk. 1,
kan i perioden fra den 1. juni 2009 til den 31. december 2009
anmode Arbejdsmarkedets Tillægspension eller det
pensionsinstitut, hvortil den særskilte SP-konto måtte
være overflyttet, om, at det resterende indestående
på den særskilte SP-konto udbetales som et
engangsbeløb, jf. dog § 17 f, stk. 12. 1. pkt. finder
tilsvarende anvendelse på en kontohaver, der har udskudt
udbetalingen af SP-indeståendet efter stk. 5.
Stk. 10.
Indestående på en særskilt SP-konto, som
udbetales efter kontohavers anmodning i henhold til stk. 7-9,
opgøres som værdien af den del af investeringskontoen,
som hidrører fra indbetalinger i henhold til § 17
f, stk. 1-3, samt den del af indeståendet på
kontantkontoen, som relaterer sig til midler indbetalt i henhold
til § 17 f, stk. 1-3, med fradrag for
pensionsafkastskat og omkostninger.
Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for udbetalingen og opgørelse af SP-konti m.v. efter
stk. 7-10.«
4. I
§ 17 k, stk. 1,
indsættes som 2. pkt. :
»Valgmuligheden efter 1. pkt. skal være udnyttet
inden den 1. oktober 2009.«
5. I
§ 17 k indsættes som
stk. 5 :
»Stk. 5. Efter 1.
oktober 2009 kan investeringsinstitutter ikke godkendes til at
indgå i SP-valg efter § 17 k.«
§ 2
I lov om beskatning af pensionsordninger m.m.
(pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1120
af 10. november 2006, som ændret senest ved § 23 i
lov nr. 1344 af 19. december 2008, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 29 C indsættes:
Ȥ 29 D. Ved
udbetaling af Særlig Pensionsopsparing efter § 17
j, stk. 7-10, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
svares en afgift på 35 pct. af den del af udbetalingen, der
ikke overstiger 15.000 kr. Af den del af udbetalingen, der
overstiger 15.000 kr., svares en afgift på 50
pct.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 4
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger til
lovforslaget
1. Indledning og baggrund for
lovforslaget
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 1. marts 2009 aftale
om forårspakke 2.0 - Vækst, klima og lavere skat. I
lyset af den konjunkturmæssige situation, er parterne enige
om at give mulighed for udbetaling af de opsparede midler i
SP-ordningen i 2009. Det følger af aftalen, at beskatning af
hævede indskud udgør 35 pct. af de første
15.000 kr. og 50 pct. af resten. Skatteministeren fremsætter
lovforslag om, den del af den politiske aftale i forårspakke
2.0. om, at en genoptagelse af indbetalingerne af SP-bidrag til
Arbejdsmarkedets Tillægspension fremover kræver et
selvstændigt lovgivningsinitiativ.
1.1. Om SP-ordningen
Den Midlertidige Pensionsopsparing blev indført ved lov
nr. 803 af 24. oktober 1997. Hjemlen til opkrævningen af
Den Midlertidige Pensionsopsparing blev indsat i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension som et nyt kapitel 5 b »Midlertidig pensionsopsparing«.
Efter den dagældende lovs § 17 b blev der for 1998
opkrævet en midlertidig pensionsopsparing til
Arbejdsmarkedets Tillægspension på 1,0 pct. af
bidragsgrundlaget efter § 8, stk. 1, litra a, b, d
og e, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsfonde for
lønmodtagere m.fl. og selvstændigt erhvervsdrivende
omfattet af bidragspligten efter § 7, stk. 1 og 3, i
samme lov.
Ved lov nr. 468 af 1. januar 1998, hvor
ordningen ændrede navn fra Midlertidig Pensionsopsparing
til Særlig Pensionsopsparing (SP), blev bestemmelserne i
§ 17 b flyttet til § 17 f.
Nærværende lovforslag giver alene adgang til at
få udbetalt midler, der er opkrævet efter
bestemmelsen i den tidligere lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspensions § 17 b i afsnittet om Den
Midlertidige Pensionsopsparing og den ved dette
lovforslags fremsættelse gældende lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension § 17 f om
indbetaling til Særlig Pensionsopsparing. Adgangen til at
få udbetalt indeståendet på den særskilte
SP konto omfatter ikke midler på en SP-konto, der
hidrører fra en konto i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget udmønter aftalen om udbetaling af midler i
SP-ordningen. Det fremgår af bilag 2 til aftale om
forårspakke 2.0, at medlemmer af Særlig
Pensionsopsparing og nuværende pensionister med
løbende udbetaling fra SP-ordningen i perioden fra den 1.
juni 2009 til 31. december 2009 kan anmode om at få udbetalt
indeståendet på deres SP-konto som et
engangsbeløb. Kontohavere, der har flyttet deres
indestående i SP-ordningen til en særskilt SP-konto i
et andet pensionsinstitut, vil også have mulighed for at
anmode om at få udbetalt indeståendet på
SP-kontoen som et engangsbeløb i den pågældende
periode.
Forslaget indeholder en særlig
opgørelsesbestemmelse, der skal finde anvendelse på
opgørelsen af den særskilte SP-konto efter kontohavers
anmodning i perioden fra den 1. juni 2009 til 31. december 2009.
Arbejdsmarkedets Tillægspension vil efter forslaget,
når Arbejdsmarkedets Tillægspension modtager en
anmodning om udbetaling af Særlig Pensionsopsparing,
realisere værdierne på kontohavers særskilte
SP-konto. Det indkomne beløb fra salget af de underliggende
aktiver vil herefter fratrækkes pensionsafkastskat og
omkostninger, og nettobeløbet indsættes på
kontohavers kontantkonto. Inden beløbet udbetales til
kontohaver vil der blive fratrukket afgift til SKAT, jf.
lovforslagets § 2.
Det er frivilligt, om medlemmet af SP-ordningen vil have
indeståendet udbetalt. Hvis SP-opsparingen ønskes
hævet, sker dette samlet - dvs. hele indeståendet efter
afgift udbetales. Efter den 31. december 2009 vil beløb,
hvor kontohavere ikke har anmodet om at få udbetalt
indeståendet i perioden fra den 1. juni 2009 til den 31.
december 2009, fortsætte i SP-ordningen efter de i
øvrigt gældende regler, og SP-ordningen opretholdes
inden for det gældende regelsæt for de personer, der
ikke ønsker at hæve opsparingen.
Såvel omkostningerne ved etablering af muligheden for i
perioden fra den 1. juni 2009 til den 31. december 2009 at anmode
om udbetaling af SP-indeståendet, afholdes af samtlige
SP-kontohavere via reguleringspuljen i SP-ordningen. Omkostninger
forbundet med selve opgørelsen af den enkelte SP-konto
bæres af den enkelte SP-kontohaver.
Endelig sker der med lovforslaget en fastlåsning af for
meget eller for lidt opkrævet i særlig
pensionsopsparing. Fastlåsningen er nødvendig for at
sikre, at efterfølgende ændringer af
årsopgørelsen for disse indkomstår ikke giver
anledning til ændret beregning af Særlig
Pensionsopsparing og dermed regulering af SP-konti.
Aftalen om forårspakke 2.0 fastsætter, at det
alene er midler opkrævet i Særlig Pensionsopsparing
efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. den
nuværende § 17 f, der efter anmodning kan komme til
udbetaling under de særlige udbetalingsregler. Forslaget
indeholder derfor også bestemmelser om, at midler, der
hidrører fra en konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
og som er overført til en SP-konto i Arbejdsmarkedets
Tillægspension eller i andet pensionsinstitut i medfør
af reglerne om flytteret i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, ikke omfattes den særlige udbetalingsmulighed,
der følger af aftalen om forårspakke 2.0.
Aftalen om forårspakke 2.0 udmøntes således
at også personer, der modtager kontanthjælp eller
starthjælp, og som tillige er kontohavere, i perioden fra den
1. juni 2009 til 31. december 2009 kan anmode om at få
udbetalt indeståendet på deres SP-konto. Tilsvarende
gælder for kontanthjælps- og
starthjælpsmodtagere, der som kontohavere har flyttet deres
indestående i SP-ordningen til en særskilt SP-konto i
et andet pensionsinstitut. Der vil med hjemmel i den eksisterende
bemyndigelsesbestemmelse i § 15 i lov om aktiv
socialpolitik blive fastsat regler, hvorefter kommunen skal se bort
fra formue, som hidrører fra den ekstraordinære
udbetaling af SP-opsparingen.
Forslaget indeholder yderligere forslag til ændring af
pensionsbeskatningsloven, hvorefter der skal betales 35 pct. afgift
af udbetalte beløb op til 15.000 og 50 pct. af det
resterende udbetalte beløb. Dermed sikres der
tidsmæssig sammenhæng mellem indførelse af
udbetalingsmuligheden og de afgiftsregler, der gælder for
anmodninger om udbetaling af indestående på en SP-konto
indtil den 31. december 2009.
Efter de gældende regler sker udbetalinger fra
SP-ordningen - bortset fra engangsbeløb - som årlige
rater over en periode på 10 år eller som
månedlige rater over en periode på 10 år. Der
betales en afgift på 40 pct. af engangsbeløb, mens
løbende udbetalinger skal medregnes til den skattepligtige
indkomst som personlig indkomst. Efter gældende regler
udbetales Særlige Pensionsopsparing (SP) først ved det
65. år.
Endelig foreslås det, at det ikke længere skal
være muligt at tilmelde nye investeringsinstitutter til
SP-valg, ligesom kontohavere, der ikke inden den 1. oktober 2009
har udnyttet retten i SP valg til at placere deres
indestående i en eller flere investeringspuljer, ikke
fremover kan anvende denne valgmulighed.
SP-valg fungerer som en unit-link lignende ordning, hvor
SP-kontohaverne har mulighed for at vælge at investere sine
SP-midler indirekte i de tilmeldte fonde. Kontohaveren får
således mulighed for at lade sine SP-midler forvalte af en
eller flere andre investeringsforvaltere end Arbejdsmarkedets
Tillægspension og mulighed for at vælge sin egen
investeringsprofil - uden at skulle flytte sine midler væk
fra Arbejdsmarkedets Tillægspensions administration heraf.
Kontohaveren foretager det konkrete valg som en procentuel
fordeling af sine SP-midler på de valgte fonde, hvorefter SP
investerer i de valgte fonde svarende til kontohavernes valg.
Kontohaveren kan anvende mulighederne for valg af fonde i SP-valg
via internettet såvel som ved indsendelse af en blanket.
SP-valg har imidlertid vist sig at være en dyr ordning at
administrere, idet ordningen bruges af relativt få
kontohavere.
Med forslaget igangsættes udmøntningen af den
politiske aftale, der ligger til grund for nærværende
lovforslag. Af aftalen fremgår det således, at der skal
sikres en effektiv administration af de tilbageværende
SP-medlemmers konti.
Formålet med ophøret af optagelse af
nye investeringsinstitutter og muligheden for kontohaverne til
at anvende denne valgmulighed er således første
skridt hen i mod en gradvis afvikling af det frie valg inden
for SP-ordningen jf. § 17 k. Når alle kontohavere
får mulighed for at få udbetalt indeståendet
på deres SP-konto, er forudsætningerne for den interne
valgfrihed i SP-ordningen ikke længere til stede.
Muligheden for den enkelte kontohaver for at flytte
indeståendet på sin SP-konto til et andet
pensionsinstitut jf. § 17 n opretholdes uafhængig
af lovforslaget.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Det er usikkert, hvor mange der vil hæve deres
SP-opsparing. Hvis fx halvdelen af hele formuen
hæves (og ikke sættes ind på anden
pensionsopsparing), øges skatteindtægterne i 2009
umiddelbart med 9-10 mia. kr., mens de disponible
indkomster øges med 14-15 mia. kr. Hvis en
fjerdedel hæves, er virkningerne halvt så
store. Disse umiddelbare virkninger modsvares af tilsvarende
mindre udbetalinger, skat og disponibel indkomst senere. Da
beskatningen ved udbetaling i 2009 er lidt lavere end
indkomstskat og modregning ved udbetaling efter gældende
regler i øvrigt, vil der dog være tale om
en beskeden varig reduktion i skatteindtægterne
skønnet til 25-50 mio. kr. Heri er indregnet et
begrænset merprovenu fra større opsparing uden for
pensionsordninger, herunder mindre gældssætning, som
følge af den udbetalte SP-opsparing. Finansårseffekten
i 2009 skønnes til 8-9 mia. kr. under forudsætning af,
at halvdelen af formuen i SP udbetales.
Lovforslaget vil medføre engangsudgifter i SKAT til
systemtilretninger på 4.260.000 kr. og driftsudgifter
på 320.000 kr., som for hovedpartens vedkommende skal
afholdes i 2009. Udgifterne skyldes nødvendige
ændringer af Slutsystemet og SP-registeret, så der kan
foretages fastlåsning af indkomstårene 1998 til og med
2003. Fastlåsningen er nødvendig for at sikre, at
efterfølgende ændringer af årsopgørelsen
for disse indkomstår ikke giver anledning til ændret
beregning af Særlig Pensionsopsparing og dermed regulering af
SP-konti. Dertil kommer ændringer af pensionsafgiftssystemet
med henblik på opkrævning af de afgifter, der skal
opkræves i forbindelse med den foreslåede
ekstraordinære udbetaling af indeståender på
SP-konti.
Indførelsen af muligheden for at anmode om at
indestående på en særskilt SP-konto udbetales,
vil medføre behov for tilpasninger i de eksisterende
IT-systemer, der håndterer beregning og udbetaling af
indestående SP-midler i Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Systemudvikling mv. i forbindelse med
etablering af de nødvendige tilpasninger forventes at
udgøre ca. 50 mio. kr. Hertil kommer omkostninger til
udarbejdelse og udsendelse af orienteringsbrev til samtlige
kontohavere. Samlet set forventes etableringsomkostningerne at
udgøre ca. 70 mio. kr.
Ud over etableringsomkostningerne forventes øgede
omkostninger til kunderådgivning generelt samt behandling og
effektuering af konkrete udbetalingsanmodninger. Disse omkostninger
er variable og primært afhængige af, hvor mange
kontohavere der vælger at få udbetalt SP-midler, og
hvor mange kontohavere der henvender sig. Under forudsætning
af, at 5 pct. af kontohaverne henvender sig, og halvdelen af
kontohaverne anmoder om udbetaling, forventes de variable
omkostninger at beløbe sig til 28 mio. kr. Det
foreslås, at såvel etableringsomkostninger som variable
omkostninger afholdes af samtlige SP-kontohavere via
reguleringspuljen i SP-ordningen, jf. § 17 p, idet alle
kontohavere er omfattet af muligheden for at anmode om udbetaling
af indestående på den særskilte SP-konto.
4. Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Kommunerne skal være opmærksomme på at
bortse fra udbetalt SP-opsparing for kontanthjælpsmodtagere,
idet der, hvis lovforslaget vedtages, med hjemmel i den
eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 15 i lov om
aktiv socialpolitik vil blive fastsat regler, hvorefter kommunen
skal se bort fra formue, som hidrører fra den
ekstraordinære udbetaling af SP-opsparingen.
5. Økonomiske og
administrative omkostninger for erhvervslivet
Pensionsinstitutter, der administrerer en særskilt
SP-konto, der er overflyttet i medfør af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension § 17 n, og hvor
kontohaveren anmoder om at få indeståendet på
SP-kontoen udbetalt i medfør af lovforslaget, skal udbetale
SP-indeståendet i overensstemmelse med denne lov.
Omkostninger forbundet hermed for de private pensionsinstitutter
vurderes at være små, idet disse som følge af
investeringsaftalerne i langt de fleste tilfælde vil have
mulighed for at pålægge kunden et gebyr, der afspejler
pensionsinstituttets omkostninger.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget betyder, at borgere, der har en SP-konto, og som
ønsker at benytte udbetalingsmuligheden, skal meddele
Arbejdsmarkedets Tillægspension eller det pensionsinstitut,
hvortil de måtte have flyttet deres SP-konto, at de
ønsker indeståendet på SP-kontoen udbetalt. Der
vil blive etableret en enkel procedure herfor.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring i Forsikring og Pension, Finansrådet,
Investeringsforeningsrådet, Grønlands Hjemmestyre samt
Rigsombuddet på Færøerne.
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Hvis halvdelen af kontohaverne hæver
indeståendet på SP-kontoen forventes et skatteprovenu
på 9-10 mia. kr. Modstykket hertil er lavere skattebetalinger
senere. Det varige provenutab udgør 25-50 mio. kr.
årligt. | Udbetalingsmuligheden skønnes at
medføre udgifter til systemomlægninger for SKAT
på ca. 4,5 mio. kr. Udgiften til systemtilretninger og
etableringsomkostninger for ATP skønnes at udgøre ca.
70 mio. kr. Dette finansieres via reguleringspuljen jf.
§ 17 p. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunerne skal være
opmærksomme på at bortse fra udbetalt SP-opsparing for
kontanthjælpsmodtagere. | ATP skal udarbejde og udsende af
orienteringsbrev til samtlige kontohavere samt opgøre
SP-konti for et ukendt antal kontohavere, |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Der skønnes at være små
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
forbundet med lovforslaget som følge af håndtering af
evt. anmodninger om udbetaling af indeståendet på en
overflyttet SP-konto til et pensionsinstitut. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Kontohavere i SP ordningen, der
ønsker udbetaling af indestående i SP-ordningen skal
anmode Arbejdsmarkedets Tillægspension eller det
pensionsinstitut hvortil de har flyttet deres særskilte
SP-konto om udbetaling af midlerne senest den 31. december
2009. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
§ 17 f, stk. 6, gælder, at såfremt
kontohaveren er fyldt 64½ år, og det ved en
efterfølgende ændring af en skattemæssig
årsopgørelse for kontohaveren konstateres, at der er
opkrævet for lidt eller for meget i pensionsopsparing,
foretager SKAT ikke opkrævning af restbeløb eller
udbetaling af overskydende beløb. Tilsvarende indstilles
inddrivelsen af ikke rettidigt indbetalt pensionsopsparing tillige
med renter senest en måned før, kontohaveren fylder 65
år. Inddrivelse af ikke rettidigt indbetalt pensionsopsparing
m.v. vedrørende det indkomstår, hvor kontohaveren
fylder 64 år, indstilles dog senest den 1. november i
året efter indkomståret.
Konstateres det ved dødsfald, at kontohaveren er i
restance med ikke rettidigt indbetalt pensionsopsparing
vedrørende indkomstår, der ligger mindst 2 år
forud for dødsfaldet, eller en ændring af en
skattemæssig årsopgørelse for kontohaveren
vedrørende indkomstår, der ligger mindst 2 år
forud for dødsfaldet, er ved at blive gennemført, kan
Arbejdsmarkedets Tillægspension efter anmodning fra SKAT
meddele, at udbetaling sættes i bero i indtil 3 måneder
fra registrering af dødsfaldet. Det samme gælder for
opkrævet pensionsopsparing vedrørende
indkomståret før dødsfaldet, hvis
dødsfaldet er registreret efter den 1. september i
dødsåret. Udbetaling ved dødsfald sker i
øvrigt efter reglerne i § 17 i.
Efter § 17 f, stk. 7, gælder, at hvis en
kontohaver omfattet af § 2 a, stk. 1-7, er fyldt
64½ år og det efterfølgende konstateres, at der
er indbetalt for lidt eller for meget i pensionsopsparing, sker der
ikke regulering af den pågældendes særskilte
konto, jf. § 17 h. Tilsvarende gælder indbetaling
omfattet af stk. 3, 3. pkt.
I lyset af muligheden for at anmode om udbetaling af
Særlige Pensionsopsparing i perioden fra den 1. juni 2009 til
31. december 2009 for alle kontohavere uanset alder, er det
nødvendigt, at alle kontohavere omfattes af en ordning,
hvorefter ændringer af skattemæssige
årsopgørelser vedrørende et indkomstår i
perioden 1998-2003 ikke fører til opkrævning af
restbeløb eller udbetaling af overskydende beløb,
således at der sker ensartet skattemæssig behandling
ved opgørelsen af en SP-konto. En tilsvarende ordning
følger af gældende ret for kontohavere, der er fyldt
64½ år, og som har mulighed for at få SP-kontoen
udbetalt efter de almindelige udbetalingsregler, jf. beskrivelsen
ovenfor.
Forslaget om ophør af opkrævning af
restbeløb eller udbetaling af overskydende beløb
gælder dog kun for årsopgørelser, som er
ændret den 15. maj 2009 eller senere. Herved undgås
såvel restindbetalinger til Særlig Pensionsopsparing
som dobbeltudbetalinger af overskydende beløb. Henset til,
at indbetalingerne til Særlig Pensionsopsparing har
været suspenderet fra og med 2004, vil hovedparten af alle
kontohavere på nuværende tidspunkt have fået
afsluttet deres årsopgørelser for de år, hvor
der blev betalt til Særlig Pensionsopsparing. Endvidere
foreslås det, at inddrivelsen af ikke rettidigt indbetalt
pensionsopsparing tillige med renter indstilles for alle restancer
senest den 1. juni 2009.
Med forslaget sikres det, at ingen får SP-bidrag
udbetalt to gange. Efter gældende regler vil en ændring
af årsopgørelsen, der indebærer, at der er
opkrævet for meget SP-bidrag for det pågældende
indkomstår, betyde, at det for meget opkrævede
SP-bidrag tilbagebetales af SKAT sammen med udsendelsen af den nye
åropgørelse. Efterfølgende reducerer
Arbejdsmarkedets Tillægspension skatteyderens
indestående på SP-kontoen med det for meget
opkrævede SP-bidrag og tilbagefører beløbet til
SKAT. Har en person anmodet om at få SP-bidraget
ekstraordinært udbetalt i medfør af denne lov, ville
konsekvensen ved opretholdelse af gældende regler
således være, at personen får udbetalt pengene to
gange. Fastlåsningen af SP-bidraget betyder således, at
SKAT ikke omberegner og udbetaler det overskydende SP-bidrag. Der
gives således også fradrag ved opgørelsen af
indkomstskatten for det oprindeligt beregnede SP-bidrag. Dette
modsvares af, at det samlede indestående inkl. det for meget
opkrævede på SP-kontoen beskattes ved udbetalingen
efter denne lov, eller i forbindelse med ordinær udbetaling
ved pensionsalder.
I de tilfælde, hvor en ændring af
årsopgørelsen fører til, at der er betalt for
lidt SP-bidrag, vil der efter forslaget ikke blive opkrævet
SP, og de personer beholder pengene i stedet for at skulle
indbetale dem til SP-kontoen. Fastlåsningen indebærer
således, at der gives fradrag i indkomstskatten for det
oprindeligt beregnede SP-bidrag, og der overføres ikke
yderligere SP-bidrag til SP-kontoen. Dvs., at der er
overensstemmelse mellem det SP-beløb, der er givet fradrag
for i indkomstskatten, og det SP-bidrag, der er overført til
SP-kontoen og som beskattes ved udbetalingen efter denne lov, eller
i forbindelse med ordinær udbetaling ved pensionsalder.
Det foreslås endelig ved den ændrede affattelse af
bestemmelsen i § 17 f, stk. 7, at bestemmelsen om
ophør af opkrævning af restbeløb eller
udbetaling af overskydende beløb ligeledes kommer til at
gælde for kontohavere, hvor der er indbetalt til
Særlige Pensionsopsparing via overførselsindkomst og
Lønmodtagernes Garantifond.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 8 medfører, at
en kontohaver, der - på grund af den fastfrysning af
SP-indeståendet, som følger af den foreslåede
bestemmelse i stk. 6, hvorefter told- og skattemyndighederne ikke
skal udbetale overskydende beløb, der er opkrævet for
meget i SP-bidrag for et indkomstår i perioden 1998-2003 -
stilles ringere end efter gældende ret, gives mulighed for at
anmode told- og skatteforvaltningen om kompensation for
skatteværdien af det fradrag eller bortseelse, som ved en
ændring af kontohaverens skattemæssige
årsopgørelse for et indkomstår i perioden
1998-2003 kan henføres til den for meget indbetalte
pensionsopsparing. Dette gælder dog kun i tilfælde,
hvor kontohaveren ikke kan udnytte fradrags- eller
bortseelsesretten for det for meget indbetalte SP-bidrag i
forbindelse med opgørelsen af den skattepligtige indkomst i
kontohaverens nye årsopgørelse.
Den foreslåede ordning omfatter alene ændringer af
skattemæssige årsopgørelser
(ansættelsesændringer), der finder sted den 15. maj
2009 eller senere, idet det alene er ændringer efter denne
dato, hvor de statslige told- og skattemyndigheder ikke skal
foretage udbetaling af overskydende beløb, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 17 f, stk. 6, i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Bestemmelsen tager sigte på de helt enkeltstående
situationer, hvor f.eks. en verserende skattesag ved
Landsskatteretten eller domstolene vedrørende
indkomstårene 1998-2003 måtte føre til en
afgørelse om, at den pågældende skatteyder ikke
er skattepligtig i Danmark. 1 et sådant tilfælde vil
den pågældende skatteyder ikke skulle betale
indkomstskat til Danmark, og den pågældende vil derfor
heller ikke kunne udnytte et fastlåst fradrag for SP-bidrag
til at opnå en reduktion i indkomstskatten. Eftersom
fastlåsningen af SP-bidraget som nævnt indebærer,
at det for meget opkrævede SP-bidrag fremover udbetales af
Arbejdsmarkedets Tillægspension med beskatning af
indeståendet på SP-kontoen ved udbetaling som et
engangsbeløb efter de foreslåede bestemmelser i §
17 f, stk. 7-9, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
eller - hvis der ikke fremsættes anmodning senest den 31.
december 2009 om udbetaling af SP-indeståendet som et
engangsbeløb - efter de almindelige regler ved opnået
pensionsalder, vil skatteyderen i eksemplet blive stillet ringere
end efter gældende ret. Det skyldes, at overskydende
SP-bidrag i dag udbetales af SKAT sammen med udsendelsen af
årsopgørelsen uden beskatning, hvilken udbetaling dog
modsvares af, at det skattemæssige fradrag, som
hidrører fra det overskydende SP-bidrag, reduceres
tilsvarende.
Anmodningen om kompensation skal indgives inden 6
måneder efter ændringen af den skattemæssige
årsopgørelse. Hvis anmodningen ikke er fremsat senest
på datoen for 6månedersfristens udløb, kan
kontohaveren ikke gøre krav om kompensation
gældende.
Til nr. 2
Det følger af aftalen om forårspakke 2.0, at det
udelukkende er midler opkrævet til Særlig
Pensionsopsparing efter § 17 f (tidligere § 17
b) i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, der kan komme
til udbetaling under de særlige udbetalingsregler, der
fastsættes i medfør af lov om pensionsbeskatning og
efter dette forslags § 1, nr. 3. Forslaget
indebærer, at midler, der er overflyttet fra en konto i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, og som er indgået på
en særskilt SP-konto i Arbejdsmarkedets Tillægspension
eller i et andet pensionsinstitut, ikke omfattes af den
foreslåede mulighed for udbetaling af SP-opsparingen. Det
bemærkes i den forbindelse, at både ATP og
pensionsinstitutter, der administrer en SP-konto kan udsondre
værdien af midler, der er overflyttet fra en konto i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond til en SP-konto.
Til nr. 3.
Der foreslås indsat en udtrykkelig særregel,
hvorefter SP-kontohavere kan anmode om udbetaling af
indestående på deres SP-konto i perioden fra den 1.
juni 2009 til den 31. december 2009. Anmodning om udbetaling skal
være Arbejdsmarkedets Tillægspension i hænde
senest den 31. december 2009. Reglerne om afgift ved udbetaling
fremgår af lovforslagets § 2.
Adgangen til at anmode om udbetaling af hele
SP-indeståendet gælder også for personer, der har
udnyttet SP-valg. Disse personer vil således også frem
til den 31. december 2009 kunne anmode om udbetaling af deres
indestående på SP-kontoen. Kontoen vil blive opgjort
efter bestemmelsen i forslaget til ny § 17 j,
stk. 10. Det er i den sammenhæng uden betydning, om en
kontohaver har benyttet SP-valg eller ej.
Det foreslås videre, at SP-kontohavere, der har flyttet
deres SP-konto til et andet pensionsinstitut, ligeledes kan anmode
pensionsinstituttet om at udbetale indeståendet på
SP-kontoen. De foreslåede regler om udbetaling, mv. i dette
lovforslag finder tilsvarende anvendelse på udbetalingen af
evt. udflyttede SP-konti.
SP-kontohavere, hvor udbetalingen af SP-indeståendet er
påbegyndt efter § 17 j, stk. 1, kan efter
lovforslaget vælge at anmode om udbetaling af det resterende
SP-indestående i perioden fra den 1. juni 2009 til den 31.
december 2009. Indeståendet opgøres i så fald
efter reglerne i den foreslåede § 17 j,
stk. 10 samt eventuelle regler udstedt i medfør af
§ 17 j, stk. 11. Disse kontohavere skal ligeledes
anmode Arbejdsmarkedets Tillægspension om udbetaling af det
resterende indestående på SP-kontoen. Det
foreslås videre, at SP-kontohavere, der har valgt at udskyde
udbetalingen af SP-indeståendet, skal have mulighed for i
perioden fra 1. juni til den 31. december 2009 at anmode om
udbetaling at SP-kontoen.
Der foreslås fastsat en særlig
opgørelsesbestemmelse for SP-konti, hvor kontohaver anmoder
om at få udbetalt indeståendet i perioden fra den 1.
juni 2009 til den 31. december 2009. Det følger af forslaget
til stk. 10, at Arbejdsmarkedets Tillægspension,
når Arbejdsmarkedets Tillægspension modtager en
anmodning om udbetaling af Særlig Pensionsopsparing,
realiserer værdierne på kontohavers særskilte
SP-konto (investeringskonto). Det indkomne beløb fra salget
fratrækkes pensionsafkastskat og omkostninger, og
nettobeløbet indsættes på kontohavers
kontantkonto. Inden beløbet udbetales til kontohaver
fratrækkes afgift til SKAT.
Endelig foreslås der indsat en bemyndigelsesbestemmelse
til beskæftigelsesministeren med henblik på udstedelse
af en bekendtgørelse om de nærmere regler for
udbetaling, opgørelse af konti m.v. Den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse kan udnyttes med henblik på
fastsættelse af nærmere regler om anmodning om
udbetaling, udbetalingsform og sagsbehandlingstid mv.
§ 49 i bekendtgørelse 1056 af 10. december 2003 om
valgfrihed i SP-ordningen vil blive justeret med henblik på
oplysninger om indestående i SP-ordningen for så vidt
angår 2008.
Til nr. 4.
Det foreslås, at det ikke længere skal være
muligt for SP-kontohavere, at udnytte retten i SP-valg til at
placere deres indestående i en eller flere investeringspuljer
i lovens § 17 k og l fra den 1. oktober 2009. Med denne
foranstaltning igangsættes udmøntningen af den
politiske aftale, der ligger til grund for nærværende
lovforslag. Af aftalen fremgår det således, at der skal
sikres en effektiv administration af de tilbageværende
SP-medlemmers konti. Formålet med ophøret af
valgmuligheden i SP-valg er således det første
skridt hen imod en afvikling af det frie valg jf.
§ 17 k og l inden for SP-ordningen.
Til nr. 5.
Det foreslås, at investeringsinstitutter ikke kan
godkendes til at indgå i SP-valg efter den 1. oktober 2009.
Bestemmelsen har til formål at påbegynde en
hensigtsmæssig afvikling af SP-valg, jf. også
bemærkningerne til nr. 4. Af aftalen fremgår det
således, at der skal sikres en effektiv administration af de
tilbageværende SP-medlemmers konti. Sigtet med ophøret
af optagelse af nye fonde er første skridt hen i
mod nedlæggelsen af det frie valg jf. § 17
k og l inden for SP-ordningen.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås i en ny bestemmelse i
pensionsbeskatningslovens § 29 D at fastsætte
reglerne for beskatningen af udbetalingen af indeståendet
på SP-kontoen.
Det foreslås i § 29 D, stk. 1, at der af
den udbetalte SP-opsparing betales en afgift på 35 pct. af de
første 15.000 kr. og 50 pct. af udbetalinger over 15.000
kr., jf. lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
§ 17 j, stk. 7.
Det fremgår af pensionsbeskatningslovens § 29
B, stk.1, at engangsbeløb, der udbetales fra SP-opsparing,
jf. § 17 i, stk. 1 og 3, og § 17 j,
stk. 1, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
pålægges en afgift på 40 pct. Det samme
gælder for udbetalinger af indestående på
SP-konto, der er overflyttet til et andet pensionsinstitut i
medfør af § 17 n i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Forslaget betyder, at hvis kontohaveren i
perioden 1. juni 2009 - 31. december 2009 anmoder om at få
sin SP-opsparing udbetalt, skal der betales 35 pct. i afgift af
opsparingen op til 15.000 kr. i stedet for 40 pct. efter reglerne i
pensionsbeskatningslovens § 29 B, nr. 2. For den del
af opsparingen, der er over 15.000 kr., skal der betales 50 pct. i
afgift af denne del, i stedet for indkomstskat efter gældende
regler, idet der ville være tale om løbende
udbetalinger.
Til § 3
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til § 4
Der foreslås, at loven ikke gælder for
Grønland og Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
Bekendtgørelse
af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension nr. 767 af 8. juli
2008 | | |
§ 17
f. Der opkræves en særlig pensionsopsparing til
Arbejdsmarkedets Tillægspension på 1,0 pct. af
bidragsgrundlaget efter § 8, stk. 1, litra a, b, d,
e og g, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag for
lønmodtagere m.fl. og selvstændigt erhvervsdrivende
omfattet af bidragspligten efter § 7, stk. 1 og 2, i
samme lov, jf. dog stk. 2 og 6. For 2004-2008 er satsen dog
0,0 pct. Lov om arbejdsmarkedsbidrags regler om opkrævning,
angivelse og indbetaling, periodisering, indberetning, straf,
regulering m.v. og skattekontrollovens § 11 F om
terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret og anvendelse
af disse oplysninger til samkøring og sammenstilling med
kontrolformål finder tilsvarende anvendelse for
pensionsopsparing efter 1. pkt., jf. dog stk. 2 og 6. | | |
Stk. 2.
For personer omfattet af bidragspligten efter lov om
arbejdsmarkedsbidrag § 7, stk. 1, litra a, jf.
§ 8, stk. 1, litra a og b, og § 11,
stk. 1, § 7, stk. 1, litra b samt litra c, jf.
§ 8, stk. 1, litra e, og § 11,
stk. 1, opkræves pensionsopsparing efter stk. 1, 1.
pkt., første gang af løn, vederlag m.v., der ved
indeholdelse af foreløbig skat efter kildeskatteloven
henregnes til en periode i det kalenderår, hvor personen
fylder 17 år, og sidste gang af løn, vederlag m.v.,
der ved indeholdelse af foreløbig skat efter
kildeskatteloven henregnes til en periode i det kalenderår,
hvor personen fylder 64 år. For personer omfattet af
bidragspligten efter lov om arbejdsmarkedsbidrag § 7,
stk. 1, litra a, jf. § 8, stk. 1, litra a og b,
§ 11, stk. 4 og 8, og § 7, stk. 1,
litra c, jf. § 8, stk. 1, litra e, og
§ 11, stk. 4, § 7, stk. 1, litra e,
og § 7, stk. 2, opkræves pensionsopsparing
første gang for det indkomstår, hvor personen fylder
17 år, og for sidste gang for det indkomstår, hvor
personen fylder 64 år. | | |
Stk. 3.
For personer omfattet af § 2 a, stk. 1-7,
opkræves der endvidere, indtil udgangen af det år, hvor
den pågældende fylder 64 år, en særlig
pensionsopsparing på 1,0 pct. af de i bestemmelsen
nævnte dagpenge, godtgørelser m.v. Dette gælder
dog ikke personer, der modtager ydelser efter § 29 i lov
om social service, jf. § 2 a, stk. 4. For
personer, der får udbetalt lønkrav m.v., jf.
§ 2, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes
Garantifond, indbetaler og indberetter Lønmodtagernes
Garantifond 1 pct. i Særlig Pensionsopsparing af de
nævnte ydelser. Dette sker månedsvis og direkte til
Arbejdsmarkedets Tillægspension. De nævnte
bidragssatser, jf. 1. og 3. pkt., er for 2004 og 2005 0,0 pct. For
personer omfattet af § 2 a, stk. 2, for hvem
arbejdsgiveren udbetaler dagpenge ved sygdom, beregnes der fortsat
bidrag, indtil arbejdsgiveren har indstillet opkrævningen
heraf, dog senest den 31. maj 2004, hvorefter satsen for resten af
2004 og 2005 er 0,0 pct. | | |
Stk. 4.
Opkrævede beløb efter stk. 1 overføres af
de statslige told- og skattemyndigheder til Arbejdsmarkedets
Tillægspension. | | |
Stk. 5.
Opkrævede beløb efter stk. 3 indbetales til
Arbejdsmarkedets Tillægspension. | | |
| | |
| | 1. I
§ 17 f indsættes efter stk. 5 som nye
stykker: |
| | »Stk. 6.
Såfremt det den 15. maj 2009 eller senere ved ændring
af en kontohavers skattemæssige årsopgørelse for
et indkomstår i perioden 1998-2003 konstateres, at der er
opkrævet for lidt eller for meget i særlig
pensionsopsparing, foretager de statslige told- og
skattemyndigheder ikke opkrævning af restbeløb eller
udbetaling af overskydende beløb. Endvidere indstilles
inddrivelsen af ikke rettidigt indbetalt særlig
pensionsopsparing tillige med renter senest den 1. juni 2009. |
| | Stk. 7.
Såfremt det for en kontohaver omfattet af § 2 a, stk.
1-7, konstateres, at der er indbetalt for lidt eller for meget i
pensionsopsparing, sker der ikke regulering af den
pågældendes særskilte SP-konto. l. pkt. finder
tilsvarende anvendelse på indbetalinger omfattet af stk. 3,
3. pkt. |
| | Stk. 8. En
kontohaver kan anmode told- og skatteforvaltningen om kompensation
for skatteværdien af det fradrag eller den bortseelse, som
ved en ændring af kontohaverens skattemæssige
årsopgørelse for et indkomstår i perioden
1998-2003 kan henføres til den for meget indbetalte
særlige pensionsopsparing, hvis kontohaveren ikke kan udnytte
fradrags- eller bortseelsesretten ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst i kontohaverens nye
årsopgørelse. En anmodning efter 1. pkt. skal indgives
til told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter
datoen for ændringen af kontohaverens skattemæssige
årsopgørelse for et indkomstår i perioden
1998-2003.« |
| | Stk. 6-9 bliver herefter stk. 9-12. |
Stk. 6.
Såfremt kontohaveren er fyldt 64½ år og det ved
en efterfølgende ændring af en skattemæssig
årsopgørelse for kontohaveren konstateres, at der er
opkrævet for lidt eller for meget i pensionsopsparing,
foretager de statslige told- og skattemyndigheder ikke
opkrævning af restbeløb eller udbetaling af
overskydende beløb. Tilsvarende indstilles inddrivelsen af
ikke rettidigt indbetalt pensionsopsparing tillige med renter
senest en måned før, kontohaveren fylder 65 år.
Inddrivelse af ikke rettidigt indbetalt pensionsopsparing m.v.
vedrørende det indkomstår, hvor kontohaveren fylder 64
år, indstilles dog senest den 1. november i året efter
indkomståret. Såfremt det ved dødsfald
konstateres, at kontohaveren er i restance med ikke rettidigt
indbetalt pensionsopsparing vedrørende indkomstår, der
ligger mindst 2 år forud for dødsfaldet, eller en
ændring af en skattemæssig årsopgørelse
for kontohaveren vedrørende indkomstår, der ligger
mindst 2 år forud for dødsfaldet, er ved at blive
gennemført, kan Arbejdsmarkedets Tillægspension efter
anmodning fra de statslige told- og skattemyndigheder meddele, at
udbetaling sættes i bero i indtil 3 måneder fra
registrering af dødsfaldet. 4. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for opkrævet pensionsopsparing vedrørende
indkomståret før dødsfaldet, såfremt
dødsfaldet er registreret efter den 1. september i
dødsåret. Udbetaling ved dødsfald sker i
øvrigt efter reglerne i § 17 i. | | |
Stk. 7.
Såfremt en kontohaver omfattet af § 2 a,
stk. 1-7, er fyldt 64½ år og det
efterfølgende konstateres, at der er indbetalt for lidt
eller for meget i pensionsopsparing, sker der ikke regulering af
den pågældendes særskilte konto, jf.
§ 17 h. Tilsvarende gælder indbetaling omfattet af
stk. 3, 3. pkt. | | |
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
skatteministeren fastsætte nærmere regler til
gennemførelse af reglerne i stk. 1, 2, 4 og 6. | | |
Stk. 9.
Indeståendet på en konto i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, jf. lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, kan
overflyttes til den pågældendes særskilte konto.
Overflyttede midler behandles efter overflytningen efter samme
regler som bidrag, der er godskrevet efter § 17 g.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om modtagelsen af beløb efter dette stykke. | | |
| | |
| | 2. I
§ 17 f indsættes som stk. 12: |
| | »Stk. 12. Uanset stk. 11, 2.
pkt., kan indestående hidrørende fra en konto i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, der i medfør af
§ 7 a, stk. 1 i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond er overflyttet til den pågældendes
særskilte SP-konto i Arbejdsmarkedets
Tillægspension eller til en SP-konto i et andet
pensionsinstitut, ikke udbetales efter § 17 j,
stk. 7-9.« |
| | |
§ 17
j. Pensionsopsparing udbetales forud fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension til kontohaveren fra den 1. i måneden
efter det fyldte 65. år, i det omfang der er sket
godskrivning på kontoen efter § 17 g. Dette
gælder dog ikke indestående beløb på
kontantkontoen, hvis SP-kontoen er flyttet til et andet
pensionsinstitut, jf. § 17 n. Pensionsopsparingen
udbetales som et engangsbeløb, som årlige rater over
en periode på 10 år eller som månedlige rater
over en periode på 10 år.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension
nærmere regler om, hvornår udbetaling sker som
engangsbeløb og i rater, og om opgørelsen af
udbetalingsbeløb efter stk. 2 og 3. | | 3. I
§ 17 j indsættes som stk. 7-11: |
Stk. 2.
Kontoens indestående opgøres ved udbetalingens
påbegyndelse og ved indgangen til hvert år i
udbetalingsperioden efter reglerne i § 17 h,
stk. 5. Det beløb, der udbetales i hvert af de 10
år, udgør et beløb svarende til kontoens
indestående ved udbetalingens begyndelse henholdsvis ved
indgangen til hvert år i udbetalingsperioden divideret med
det antal år, hvori der endnu ikke er foretaget
udbetalinger. | | |
Stk. 3.
For konti, der udbetales i månedsvise rater, fastsætter
Arbejdsmarkedets Tillægspensions bestyrelse forud for hvert
kalenderår en rentesats. Den samlede udbetaling for et
år beregnes ved hvert års begyndelse som et fast
beløb på grundlag af kontoens indestående ved
årets begyndelse og den af bestyrelsen fastsatte rentesats,
således at den årlige udbetaling ved uændret
rentesats i hele udbetalingsperioden vil give lige store rater. Den
månedlige rate hæves på kontohavers konto. | | |
Stk. 4.
Hvis indeståendet på kontoen er mindre end den
månedlige rate, der skal udbetales, nedsættes raten til
indeståendet på kontoen, og udbetalingen
ophører. Hvis der ved udbetaling af den sidste rate fortsat
er et indestående på kontoen, forhøjes den
sidste rate tilsvarende. | | |
Stk. 5.
Personer, der er berettiget til udbetaling af pensionsopsparing
efter stk. 1, kan udskyde udbetaling eller påbegyndelse
af udbetaling til et senere tidspunkt, dog ikke ud over det fyldte
70. år. | | |
Stk. 6.
Beløb, der ikke har kunnet udbetales senest ved kontohavers
fyldte 85. år, er forældede og indgår i
reguleringspuljen, jf. § 17 p, stk. 1. | | |
| | »Stk. 7. Uanset stk. 1 kan
kontohaver i perioden fra den 1. juni 2009 til den 31. december
2009 anmode Arbejdsmarkedets Tillægspension om udbetaling af
det samlede indestående på den særskilte SP-konto
indbetalt i medfør af § 17 f, stk. 1- 3, som
et engangsbeløb, jf. dog § 17 f,
stk. 12. |
| | Stk. 8.
Uanset stk. 1 kan en kontohaver, der har overflyttet
indestående på en særskilt SP-konto indbetalt i
medfør af § 17 f, stk. 1-3, til en
særskilt SP-konto i et andet pensionsinstitut, i perioden fra
den 1. juni 2009 til den 31. december 2009 anmode dette
pensionsinstitut om at udbetale det samlede indestående
på den særskilte SP-konto som et engangsbeløb,
jf. dog § 17 f, stk. 12. |
| | Stk. 9.
En kontohaver, til hvem udbetalingen af indeståendet på
den særskilte SP-konto er påbegyndt efter stk. 1,
kan i perioden fra den 1. juni 2009 til den 31. december 2009
anmode Arbejdsmarkedets Tillægspension eller det
pensionsinstitut, hvortil den særskilte SP-konto måtte
være overflyttet, om, at det resterende indestående
på den særskilte SP-konto udbetales som et
engangsbeløb, jf. dog § 17 f, stk. 12. 1. pkt. finder
tilsvarende anvendelse på en kontohaver, der har udskudt
udbetalingen af SP-indeståendet efter stk. 5. |
| | Stk. 10.
Indestående på en særskilt SP-konto, som
udbetales efter kontohavers anmodning i henhold til stk. 7-9,
opgøres som værdien af den del af investeringskontoen,
som hidrører fra indbetalinger i henhold til § 17
f, stk. 1-3, samt den del af indeståendet på
kontantkontoen, som relaterer sig til midler indbetalt i henhold
til § 17 f, stk. 1-3, med fradrag for
pensionsafkastskat og omkostninger. |
| | Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for udbetalingen og opgørelse af SP-konti m.v.
stk. 7-10.« |
| | |
§ 17 k. Arbejdsmarkedets
Tillægspension etablerer og administrerer SP-valg, hvorefter
kontohaverne i Særlig Pensionsopsparing får mulighed
for at vælge at placere deres indestående helt eller
delvis i en eller flere investeringspuljer. | | 4. I
§ 17 k, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Valgmuligheden efter 1. pkt. skal
være udnyttet inden den 1. oktober 2009.« |
Stk. 2.
Midlerne i den enkelte investeringspulje placeres i andele eller
beviser i et investeringsinstitut omfattet af stk. 3.
Udlodninger fra et investeringsinstitut investeres umiddelbart i
andele eller beviser i samme investeringsinstitut. | | |
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med økonomi- og erhvervsministeren nærmere krav til de
investeringsinstitutter, hvis andele og beviser kan indgå i
SP-valg. | | |
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra Arbejdsmarkedets Tillægspension og efter forhandling med
økonomi- og erhvervsministeren nærmere krav til de
investeringsinstitutter, som indgår i SP-valg, herunder
tekniske krav og krav til rapportering om afkast, omkostninger m.v.
Beskæftigelsesministeren fastsætter på samme
måde regler om investeringsinstitutters dækning af
omkostninger i forbindelse med oprettelse og drift af den enkelte
investeringspulje samt om vilkår for
administrationsomkostninger og omkostninger i forbindelse med
handel med investeringsandele. | | |
| | |
| | 5. I
§ 17 k indsættes som stk. 5: |
| | »Stk. 5. Efter 1. oktober 2009 kan
investeringsinstitutter ikke godkendes til at indgå i SP-valg
efter § 17 k.« |
| | |
| | |
| | |
| | |
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
Bekendtgørelse
af lov om beskatning af pensionsordninger m.m.
(pensionsbeskatningsloven) nr. 1120 af 10. november
2006 | | |
| | |
| | 1. Efter
§ 29 C indsættes: |
§ 29 C. Ved
udbetaling af invalidesum som nævnt i § 8,
stk. 2, og § 11 A, stk. 4, svares en afgift
på 40 pct. af det udbetalte beløb. | | »§ 29
D. Ved udbetaling af Særlig Pensionsopsparing efter
§ 17 j, stk. 7-10, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension svares en afgift på 35 pct. af den del
af udbetalingen, der ikke overstiger 15.000 kr. Af den del af
udbetalingen, der overstiger 15.000 kr., svares en afgift på
50 pct.« |