L 167 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkeskolen. (Ændring af censorordningen ved
skriftlige afgangsprøver i folkeskolen).
Fremsat den 25. marts 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Ændring af censorordningen ved
skriftlige afgangsprøver i folkeskolen)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1049 af 28. august 2007, som
ændret ved § 4 i lov nr. 208 af 31. marts 2008, lov nr.
369 af 26. maj 2008, lov nr. 476 af 17. juni 2008 og § 135 i
lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages følgende
ændring:
1.§ 14, stk. 4, 2. pkt., affattes
således:
»Undervisningsministeren fastsætter endvidere
regler om censorer og kan herunder fastsætte, at
kommunalbestyrelsen skal udpege et antal censorer til at
bedømme afgangsprøver i nærmere angivne
fag.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2009.
Stk. 2. De hidtil
gældende regler finder anvendelse på afviklingen af
sygeprøver i vinterterminen 2009/2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Formålet med lovforslaget er at give mulighed for, at
faglæreren kan deltage i bedømmelsen af elevernes
skriftlige afgangsprøver i folkeskolen.
Med skoleåret 2006/2007 blev folkeskolens
afgangsprøver obligatoriske, og der blev samtidig
indført en ny censorordning for de skriftlige
afgangsprøver. Efter den gældende censorordning
bedømmes de skriftlige afgangsprøver af to censorer -
en statsligt beskikket censor og en kommunalt udpeget censor.
Siden indførelsen i skoleåret 2006/2007 har der
fra flere sider været udtrykt ønske om, at
faglæreren kan deltage i bedømmelsen af de skriftlige
afgangsprøver. Dansklærerforeningen og
Matematiklærerforeningen har i den forbindelse anført,
at lærerne bør inddrages i dialogen om
karaktergivningen, idet det er dem, der har fulgt elevernes
udvikling. Endvidere finder foreningerne, at kontakten mellem
lærer og censor i forbindelse med bedømmelsen af
prøverne er en god lejlighed til faglig dialog om den
undervisning, der ligger til grund for eksaminationen.
På denne baggrund foreslås det, at
bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte regler om censorer
ændres således, at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at de kommunalt udpegede censorer alene
medvirker ved bedømmelsen i nærmere angivne fag. Det
påtænkes aktuelt at ændre censorordningen ved de
bundne skriftlige afgangsprøver således, at det
fremover vil være faglæreren og en statsligt beskikket
censor, der bedømmer prøven.
2. Censorordningen ved de skriftlige
afgangsprøver
2.1. Gældende ret
Ved afslutningen af folkeskolens 9. klassetrin skal hver elev
aflægge 5 bundne prøver og 2 prøver, som
udvælges efter udtrækning (udtræksprøver),
jf. folkeskolelovens § 14, stk. 1 og 2. Derudover kan eleverne
indstille sig til folkeskolens afgangsprøver i en
række nærmere angivne valgfag, jf. folkeskolelovens
§ 14, stk. 3. Prøverne aflægges som mundtlige,
praktisk/mundtlige eller skriftlige prøver og
bedømmes af henholdsvis faglærere og censorer.
Det fremgår af folkeskolelovens § 14, stk. 4, 2.
pkt., at undervisningsministeren fastsætter regler om
censorer, og at ministeren kan fastsætte, at
kommunalbestyrelsen skal udpege et antal censorer.
Bemyndigelsesbestemmelsen blev affattet ved lov nr. 313 af 19.
april 2006, og bemyndigelsen er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 351 af 19. maj 2005 med senere
ændringer om prøver og eksamen i folkeskolen m.v. og i
de almene studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser. Det
fremgår af bekendtgørelsens § 31, stk. 2, at
bedømmelsen ved folkeskolens skriftlige afgangsprøver
foretages af to censorer. Endvidere fremgår det af
bekendtgørelsens § 24, stk. 3, at
Undervisningsministeriet beskikker en af de to censorer til
prøver med skriftlig besvarelse ved folkeskolens
afgangsprøver, og at kommunalbestyrelsen udpeger den anden
censor.
Der aflægges i dag skriftlige afgangsprøver i
dansk og matematik (bundne prøver), engelsk
(udtræksprøve) samt valgfagene tysk og fransk
(frivillige prøver).
2.2. Den foreslåede ordning
Der har siden indførelsen af den gældende
censorordning fra flere sider været fremsat ønske om,
at faglæreren kommer til at indgå i bedømmelsen
af elevernes skriftlige prøver.
Matematiklærerforeningen har bl.a. anført, at den
gældende ordning er uhensigtsmæssig, idet den ikke
giver læreren mulighed for at lave slutevaluering af egen
undervisning. Dansklærerforeningen har anført, at
nogle lærere savner den faglige dialog med den beskikkede
censor, som var mulig ved den tidligere ordning, og at en del
lærere savner den indsigt i elevernes udbytte af
undervisningen, det giver selv at rette elevernes opgaver.
Det foreslås på den baggrund, at
bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte regler om censorer
ændres således, at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at de kommunalt udpegede censorer alene
medvirker ved bedømmelsen i nærmere angivne fag. Det
påtænkes aktuelt at ændre censorordningen ved de
bundne skriftlige afgangsprøver således, at det
fremover vil være faglæreren og en statsligt beskikket
censor, der deltager i bedømmelsen af prøven.
Den nuværende censorordning med en statslig og en
kommunal censor sikrer, at censur af skriftlige prøver til
udtræk kan gennemføres inden for rammerne af den
arbejdstidsaftale, som er gældende for lærerne frem til
og med skoleåret 2008/2009. Med den nye arbejdstidsaftale,
der træder i kraft den 1. august 2009, gives der mulighed
for, at arbejdstiden kan tilrettelægges, så
læreren også vil kunne medvirke ved bedømmelsen
af de skriftlige udtræksprøver. Da der er usikkerhed
om, hvor mange kommuner der fortsat vil være omfattet af
arbejdstidsaftalen fra 2005, foreslås det, at censorordningen
i første omgang alene ændres for så vidt
angår de bundne skriftlige afgangsprøver, dvs.
prøverne i skriftlig dansk og skriftlig matematik. For de
skriftlige udtræksprøver, dvs. på
nuværende tidspunkt skriftlig engelsk, vil den gældende
ordning med to censorer fortsat være gældende.
Den ændrede censorordning vil blive nærmere
fastlagt i en ny bekendtgørelse om folkeskolens
prøver, der vil blive udarbejdet efter vedtagelse af
lovforslaget med henblik på ikrafttræden den 1. august
2009.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
staten, da omfanget af den statslige censur ikke påvirkes.
Lovforslaget har endvidere ingen økonomiske konsekvenser for
kommunerne, da forslaget alene drejer sig om de bundne skriftlige
prøver, hvorved al medgået arbejdstid kan
forudindregnes i de pågældende faglæreres
arbejdstid.
4. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd,
Efterskoleforeningen, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk
(BUPL), Foreningen af private, selvejende gymnasier, studenter- og
hf-kurser, Frie Grundskolers Fællesråd, Frie Skolers
Lærerforening, Husholdnings- og håndarbejdsskolerne,
KL, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere,
Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud, Landsforeningen
af Ungdomsskoleledere, Landsorganisationen i Danmark,
Lederforsamlingen for Ungdommens Uddannelsesvejledning, Skole og
Samfund, Skolelederne, Ungdomsringen og Ungdomsskolernes
Udviklingscenter.
11. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 14, stk. 4)
Efter den foreslåede affattelse af folkeskolelovens
§ 14, stk. 4, 2. pkt.,
fastsætter undervisningsministeren regler om censorer og kan
herunder fastsætte, at kommunalbestyrelsen skal udpege et
antal censorer til at bedømme afgangsprøver i
nærmere angivne fag.
Den foreslåede bestemmelse svarer til den i dag
gældende bestemmelse i § 14, stk. 4, 2. pkt., med den
præcisering, at kommunalbestyrelsen skal udpege censorer til
at bedømme prøver i nærmere angivne fag.
Der findes i dag skriftlige afgangsprøver i dansk og
matematik (bundne prøver), engelsk
(udtræksprøve) samt tysk og fransk som valgfag
(frivillige prøver).
Undervisningsministeriet har aktuelt planer om at ændre
ordningen for de skriftlige bundne prøver, dvs. fagene
skriftlig dansk og skriftlig matematik, jf. nærmere herom
lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2. Ved
bedømmelsen af den skriftlige udtræksprøve i
engelsk samt de frivillige skriftlige prøver i valgfagene
tysk og fransk vil den hidtil gældende censorordning
således fortsat finde anvendelse.
Bestemmelsen udelukker ikke, at censorordningen senere kan
ændres for andre skriftlige afgangsprøver.
Til § 2
Det foreslås i § 2,
stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. august 2009.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, finder de hidtil
gældende regler anvendelse på afviklingen af
sygeprøver ved vinterterminen 2009/2010. Det betyder, at den
hidtil gældende censorordning, hvorefter to censorer
bedømmer de skriftlige afgangsprøver, finder
anvendelse på sygeprøverne for alle de skriftlige
prøver, herunder også prøverne i skriftlig
dansk og skriftlig matematik.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1049 af 28. august 2007, som
ændret ved § 4 i lov nr. 208 af 31. marts 2008, lov nr.
369 af 26. maj 2008, lov nr. 476 af 17. juni 2008 og § 135 i
lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 14
(.) | | |
Stk. 2-3
(.) | | |
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om folkeskolens
afgangsprøver, herunder om tidspunktet for prøvernes
afholdelse, om kravene i de enkelte fag ved prøverne, om
udtrækningen af fag og prøver, om antallet af
prøver i fagene, om prøvernes gennemførelse,
om hvilke prøver der udarbejdes centralt stillede opgaver
til, om bedømmelse og karaktergivning, om afgangsbevisernes
udformning, om sygeprøver, om aflæggelse af
prøver på særlige vilkår for elever med
særlige behov og om fritagelse for at aflægge
folkeskolens afgangsprøver for visse elever.
Undervisningsministeren fastsætter endvidere regler om
censorer og kan herunder fastsætte, at kommunalbestyrelsen
skal udpege et antal censorer. | | 1. § 14, stk. 4, 2. pkt., affattes
således: »Undervisningsministeren
fastsætter endvidere regler om censorer og kan herunder
fastsætte, at kommunalbestyrelsen skal udpege et antal
censorer til at bedømme afgangsprøver i nærmere
angivne fag.« |
Stk. 5
(.) | | |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2009 |
| | Stk. 2. De
hidtil gældende regler finder anvendelse på afviklingen
af sygeprøver i vinterterminen 2009/2010. |