Skriftlig fremsættelse (12. marts
2009)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
aktiv socialpolitik og lov om integration af udlændinge i
Danmark (En styrket beskæftigelsesrettet indsats for
sygemeldte m.fl.)
(Lovforslag nr. L 165).
Lovforslaget er et led i regeringens målsætning om
at reducere sygefraværet. Initiativerne sigter på at
styrke virksomhedernes, arbejdsløshedskassernes,
kommunernes, de praktiserende lægers og den sygemeldtes egen
indsats for fastholdelse på arbejdsmarkedet.
I dag bliver mange syge mennesker overladt helt til sig selv
med stor risiko for, at de bliver udstødt fra
arbejdsmarkedet og ikke kommer tilbage til deres arbejdsplads efter
endt sygeforløb. Vi ønsker med lovforslaget et nyt
fokus på sygefravær. Det er afgørende, at
indsatsen altid tilpasses den syges forudsætninger og behov
og den enkeltes helbredstilstand og ressourcer. Kommunen skal
sikre, at den sygemeldte ikke oplever indsatsen som et yderligere
pres, så det bliver en yderligere belastning for den syge.
Opfølgningen må således aldrig forværre
den sygemeldtes helbredelse.
Lovforslaget udmønter de lovgivningsmæssige dele
af den aftale, der blev indgået den 5. november 2008 mellem
regeringen og partierne bag jobplanen (Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance) om nedbringelse af
sygefravær. Aftalen indgår som en del af finansloven
for 2009.
Med aftalen fik regeringen politisk opbakning til den
trepartsaftale om sygefravær, som regeringen indgik med
arbejdsmarkedets parter den 29. september 2008.
Lovforslaget betyder, at arbejdspladsen sætter tidligt
ind i et sygeforløb for at fastholde den sygemeldte i
beskæftigelse. Det foreslås, at arbejdsgiveren senest i
4. sygeuge skal have en samtale med lønmodtageren om,
hvornår og hvordan den syge igen kan vende tilbage til
arbejdet. Med ledige sygemeldte skal a-kassen holde samtalen.
Lovforslaget betyder også, at kommunerne kan give tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til alle
sygemeldte. Kommunens tilbud skal medvirke til at afkorte
sygeforløbet og skal forebygge, at den syge mister
tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Lovforslaget indeholder derudover følgende
forslag:
- Arbejdsgiveren
skal efter behov udarbejde en skriftlig fastholdelsesplan.
- Modtagere af
kontanthjælp, starthjælp, introduktionsydelse,
ledighedsydelse og særlig ydelse skal sygemelde sig.
- Lempeligere
konsekvenser, når sygemeldte ikke medvirker ved
opfølgningen.
- Jobcentrene
vurderer mulighed for gradvis tilbagevenden efter 8 ugers
sygdom.
- Statens refusion
lægges om, så jobcenteret får større
incitament til at give sygemeldte aktive tilbud.
- Jobcenterets
kontakt med sygemeldte sker i form af individuelle samtaler.
- Jobcenteret
får større mulighed for at benytte andre
aktører i sygeopfølgningen.
- Arbejdsgiverens
forpligtelse til at betale sygedagpenge stopper, når
ansættelsen slutter.
- Sygedagpenge til
førtidspensionister og til personer på 65 år og
derover.
-
Refusionsbestemmelsen i sygedagpengeloven afbureaukratiseres.
- Ny
lægeerklæring om arbejdsfastholdelse.
Samlet set vurderes det, at aftalen vil betyde, at 4.000
sygemeldte bevarer deres tilknytning til arbejdsmarkedet.
Aftalen indebærer nye initiativer for ca. 170 mio. kr.
årligt. Hertil kommer 280 mio. kr. til et forsøg med
afklaring og arbejdsfastholdelse, der løber over tre
år.
Det foreslås, at ændringerne træder i kraft
den 6. juli 2009. Af hensyn til bl.a. behovet for
it-understøtning samt for at give kommunerne, a-kasserne og
virksomhederne tid til at indarbejde ændringerne i deres
sagsbehandling foreslås det dog, at en række
ændringer først træder i kraft den 5. oktober
2009.
Det foreslås endelig, at arbejdsgiverens pligt til at
holde samtale med sygemeldte, at ændring af statens refusion
til kommunerne og afbureaukratisering af refusionsbestemmelsen
først træder i kraft den 4. januar 2010 af hensyn til
kommunernes refusionsopgørelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.