Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 26. maj 2009
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik
og lov om integration af udlændinge i Danmark
(En styrket beskæftigelsesrettet
indsats over for sygemeldte m.fl.)
§ 1
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1545 af 20. december
2006, § 3 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,
§ 17 i lov nr. 523 af 6. juni 2007, lov nr. 389 af 27.
maj 2008, § 8 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og
§ 18 i lov nr. 283 af 15. april 2009, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 7 indsættes:
»Kapitel 5 a
Arbejdsgivers
opfølgning
§ 7
a. Arbejdsgiveren skal indkalde en sygemeldt
lønmodtager til en personlig samtale om, hvordan og
hvornår lønmodtageren kan vende tilbage til arbejdet.
Samtalen skal holdes senest 4 uger efter den første sygedag.
Arbejdsgiveren skal på baggrund af samtalen give oplysninger
til kommunen, jf. stk. 4.
Stk. 2. Giver
sygdommen eller praktiske omstændigheder ikke mulighed for en
personlig samtale, holdes samtalen så vidt muligt telefonisk.
Lønmodtagerens manglende medvirken i samtalen har ikke
konsekvenser for retten til sygedagpenge.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren har ikke pligt til at indkalde til samtale, hvis
lønmodtageren er i opsagt stilling og fratræden sker
inden 8 uger efter den første sygedag.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
anvendelsen af stk. 1-3, herunder om, hvilke oplysninger
arbejdsgiveren skal give til kommunen, og om, hvornår og
hvordan oplysningerne skal gives.
Stk. 5. Der kan ved
kollektiv overenskomst eller aftale fastsættes retningslinjer
for afholdelsen af de personlige samtaler, der er nævnt i
stk. 1, herunder retningslinjer, der fraviger stk. 2, 1.
pkt., og stk. 3.
Fastholdelsesplan
§ 7
b. Den sygemeldte lønmodtager kan anmode om at
få udarbejdet en fastholdelsesplan, hvis lønmodtageren
ikke forventes at vende tilbage til arbejdet inden 8 uger regnet
fra første sygedag. Arbejdsgiveren og lønmodtageren
udarbejder fastholdelsesplanen sammen. Planen beskriver, hvordan
lønmodtageren hurtigst muligt kan vende helt eller delvis
tilbage til arbejdspladsen. Lønmodtageren kan når som
helst i sygeforløbet anmode om, at der udarbejdes en
fastholdelsesplan.
Stk. 2. Hvis
arbejdsgiveren vurderer, at der ikke skal udarbejdes en
fastholdelsesplan, kan arbejdsgiveren afslå det.
Stk. 3. Hvis den
syge lønmodtager har fået udarbejdet en
fastholdelsesplan, skal lønmodtageren tage planen med til
første opfølgningssamtale hos kommunen, efter at
planen er udarbejdet.
Stk. 4. Der kan ved
kollektiv overenskomst eller aftale fastsættes retningslinjer
for udarbejdelse af en fastholdelsesplan som nævnt i
stk. 1.
Arbejdsløshedskassens
opfølgning over for syge forsikrede ledige
§ 7
c. Arbejdsløshedskassen skal indkalde en sygemeldt
forsikret ledig til en personlig samtale om, hvordan og
hvornår den syge igen kan stå aktivt til rådighed
for arbejdsmarkedet. Samtalen skal afholdes senest 4 uger efter den
første sygedag. Arbejdsløshedskassen skal på
baggrund af samtalen give oplysninger til kommunen.
Stk. 2. Hvis det
på grund af sygdommen ikke er muligt at holde en personlig
samtale, skal samtalen så vidt muligt holdes telefonisk.
Stk. 3.
Arbejdsløshedskassen skal kun holde samtale med en
sygemeldt, for hvilken arbejdsløshedskassen har udfyldt en
anmodning om sygedagpenge.
Stk. 4. Den
sygemeldte har pligt til at deltage i samtalen, hvis sygdommen
tillader det. Hvis den sygemeldte ikke møder til samtalen,
skal arbejdsløshedskassen indberette dette til kommunen og
angive årsagen, hvis arbejdsløshedskassen kender
den.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
anvendelsen af stk. 1-4, herunder om, hvilke oplysninger
arbejdsløshedskassen skal give til kommunen, og om,
hvornår og hvordan oplysningerne skal gives.«
2. I
§ 12 indsættes efter
»foretage en visitation«: »i tilknytning til den
første opfølgningssamtale«.
3. I
§ 13, stk. 1,
udgår »samtaleform ved første og
efterfølgende opfølgninger samt«.
4.§ 13, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. I
sager, der er omfattet af § 12, nr. 1 og 3, skal der
første gang senest følges op inden udgangen af den 8.
uge regnet fra første fraværsdag. Der skal anden gang
senest følges op inden 3 måneder regnet fra
første fraværsdag. Herefter skal der følges op
senest hver 3. måned.«
5.§ 13, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. I
sager, der er omfattet af § 12, nr. 2, skal der
første gang senest følges op inden udgangen af den 8.
uge regnet fra første fraværsdag. Herefter skal der
følges op mindst hver 4. uge.«
6.§ 13, stk. 4 og 7, ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og 5.
7.§ 13, stk. 5, der bliver
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Ved
alle opfølgninger holdes der individuelle samtaler.
Opfølgningssamtalen kan ske telefonisk, hvis sygemeldtes
helbredssituation skønnes uproblematisk og tilbagevenden
på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt,
hvor samtalen skal finde sted. Opfølgningssamtalen kan ske
telefonisk, når sygdommen forhindrer individuel samtale,
når den sygemeldte er i tilbud, eller når den
sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet
delvis. Når sygdommen forhindrer en samtale, kan
opfølgningen ske ved brev, digitalt eller på anden
måde uden kontakt til den sygemeldte. Ved opfølgningen
skal der altid tages nødvendigt hensyn til den syges
helbredstilstand.«
8. I
§ 15, stk. 1,
ændres »optræning« til: »indsats
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats«.
9. I
§ 15, stk. 2,
ændres »opfølgning« til:
»samtale«.
10. I
§ 15 indsættes efter
stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3. Hvis
den sygemeldte har fået udarbejdet en fastholdelsesplan, jf.
§ 7 b, skal planen så vidt muligt indgå i
opfølgningen.
Stk. 4. Har den
sygemeldte fået udarbejdet en jobplan efter kapitel 9 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal kommunen vurdere, om
jobplanen kan videreføres i en opfølgningsplan efter
§ 16.
Stk. 5. Kommunen
skal ved hver samtale vurdere, om den sygemeldte er fuldt
uarbejdsdygtig, eller om den sygemeldte kan vende gradvis tilbage
til arbejdet, jf. § 10, stk. 1, og § 17.
Vurderer kommunen, at sygemeldte er fuldt uarbejdsdygtig, begrundes
det i den konkrete sag.
Stk. 6. Indsatsen
skal tilpasses den sygemeldtes forudsætninger og behov samt
den sygemeldtes helbredstilstand og ressourcer.
Stk. 7. I
forbindelse med den første samtale med den sygemeldte tager
kommunen kontakt til arbejdspladsen og indgår i en dialog om
arbejdspladsens mulighed for, at den sygemeldte helt eller gradvis
kan vende tilbage til arbejdspladsen.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 8.
11. I
§ 15, stk. 3, der bliver
stk. 8, ændres »opfølgning« til:
»samtale«.
12.§ 19 affattes
således:
Ȥ 19. Kommunen kan
overlade det til andre aktører at udføre opgaver og
træffe afgørelse efter denne lov, jf. dog stk. 2.
Ansvaret for indsatsen påhviler fortsat kommunen.
Stk. 2. Kommunen
kan ikke overlade det til andre aktører at træffe
afgørelse om retten til sygedagpenge efter denne lov.
Stk. 3. Kommunen
kan overlade det til andre aktører at vurdere, om en person
er helt eller delvis uarbejdsdygtig. Anden aktør kan dog kun
træffe afgørelse herom, hvis aktøren og den
sygemeldte er enige i vurderingen af hel eller delvis
uarbejdsdygtighed.
Stk. 4. Hvis
kommunen skønner, at flere aktører er næsten
lige effektive i forhold til at bringe personen i ordinær
beskæftigelse, skal den sygemeldte kunne vælge mellem
disse aktører.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,
hvordan indsatsen kan varetages af andre aktører, og om
sagsbehandling, underretning til kommunen, klagefrister
m.v.«
13.§ 21 affattes
således:
Ȥ 21. Retten til
sygedagpenge bortfalder,
1) så
længe den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke
ved kommunens opfølgning, jf. kapitel 6, herunder indsatsen
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller ved
samtalen med arbejdsløshedskassen, jf. § 7 c,
2) så
længe den sygemeldte mod lægens opfordring afviser at
lade sig indlægge på sygehus eller modtage
nødvendig lægebehandling eller mod lægens eller
kommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig
optræning for at genvinde arbejdsevnen, eller
3) hvis den
sygemeldte ved sin adfærd forhaler helbredelsen.
Stk. 2. Bortfald af
sygedagpenge efter stk. 1, nr. 1 eller 2, er betinget af, at
kommunen har givet den sygemeldte en skriftlig orientering om
konsekvenserne af, at den sygemeldte undlader at medvirke ved
opfølgning eller afviser at modtage nødvendig
lægebehandling eller deltage i hensigtsmæssig
optræning eller i indsatsen efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 3. Retten til
sygedagpenge ophører fra dagen efter det tidspunkt, hvor
betingelserne for udbetaling ikke længere er opfyldt.
Stk. 4. Udbetaling
af sygedagpenge, der er bortfaldet efter stk. 1, nr. 1 eller
2, genoptages dagen efter det tidspunkt, hvor betingelserne for
udbetaling af sygedagpenge på ny er opfyldt, hvis dette sker,
senest 4 uger efter at den sygemeldte er blevet underrettet om
bortfaldet.
Stk. 5. Når
kommunen partshører lønmodtageren i forbindelse med
muligt bortfald af sygedagpenge efter stk. 1, skal en
arbejdsgiver, der er berettiget til refusion efter § 54,
orienteres om det mulige bortfald af sygedagpenge.«
14. I
§ 25, stk. 1,
ændres »13 uger« til: »26 uger«.
15. I
§ 26, stk. 2,
ændres »mere end 13 uger« til: »mere end 26
uger«.
16. I
§ 27, stk. 1, indsættes
efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) den
sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse
på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til
det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt
afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et
fleksjob eller til førtidspension, således at
sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.
17.§ 31 affattes
således:
Ȥ 31. En arbejdsgivers
pligt til at udbetale sygedagpenge til en lønmodtager, der
opfylder beskæftigelseskravet i § 30, stk. 2,
ophører fra det tidspunkt i arbejdsgiverperioden, hvor
ansættelsesforholdet er ophørt. Er
ansættelsesforholdet aftalt at skulle ophøre ved
lønmodtagerens sygdom, er arbejdsgiveren dog fortsat
forpligtet til inden for arbejdsgiverperioden at udbetale
sygedagpenge indtil det tidspunkt, hvor ansættelsesforholdet
af andre grunde skulle ophøre.
Stk. 2. Ved
ophør af arbejdsgiverens forpligtelse efter stk. 1
inden for arbejdsgiverperioden, jf. § 30, stk. 1,
udbetaler kommunen sygedagpengene i den resterende del af denne
periode.«
18.§ 36, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Hvis
den skriftlige sygemelding afleveres efter fristens udløb,
bortfalder lønmodtagerens ret til sygedagpenge fra
arbejdsgiveren fra og med den dag, hvor arbejdsgiveren skulle have
haft sygemeldingen i hænde, og til og med den dag, hvor
arbejdsgiveren har modtaget sygemeldingen. Dette gælder dog
ikke, hvis der foreligger en rimelig grund til, at
lønmodtageren ikke har opfyldt kravet, eller hvis
arbejdsgiveren ikke senest 2. arbejdsdag efter den dag, hvor
dokumentationen skulle have været arbejdsgiveren i
hænde, gør indsigelse over for lønmodtageren
mod dokumentationens form eller forsinkelse.«
19.§ 36, stk. 4 og 5, ophæves.
20.
Efter § 36 indsættes:
Ȥ 36
a. En arbejdsgiver kan forlange en
lægeerklæring, en såkaldt
mulighedserklæring, af en lønmodtager ved kortvarigt,
ved gentaget og ved langvarigt sygefravær.
Lægeerklæringen har til formål at bidrage til, at
lønmodtageren fastholdes i arbejde.
Lægeerklæringen består af to dele.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren og lønmodtageren udfylder i fællesskab
første del af erklæringen på baggrund af en
samtale. I erklæringen beskrives medarbejderens
funktionsnedsættelser, påvirkede jobfunktioner og
eventuelle skåneinitiativer aftalt mellem arbejdsgiver og
lønmodtager.
Stk. 3. Lægen
udfylder anden del af erklæringen på baggrund af en
samtale med lønmodtageren og oplysningerne i den
første del af erklæringen. Denne del indeholder
lægens vurdering af arbejdsgiverens og lønmodtagerens
beskrivelse af funktionsnedsættelse og arbejdsmuligheder,
lægens forslag til skåneinitiativer og forventet
varighed af den periode, hvor arbejdet skal tilpasses eller helt
eller delvist fravær fra arbejdet anses for
påkrævet.
Stk. 4.
Arbejdsgiveren kan forlange lægeerklæringen udarbejdet
på et hvilket som helst tidspunkt i lønmodtagerens
sygeforløb eller i tilknytning til et forløb med
gentagne sygemeldinger. Erklæringen skal afgives på en
blanket godkendt af Arbejdsmarkedsstyrelsen. Erklæringen
betales af arbejdsgiveren.
Stk. 5.
Arbejdsgiveren skal indkalde lønmodtageren til samtalen
efter stk. 2 med et rimeligt varsel. Lønmodtageren har
pligt til at møde op til samtalen. Hvis lønmodtageren
ikke kan møde op på grund af sygdommen, kan samtalen
holdes telefonisk, hvis sygdommen tillader det. Hvis
lønmodtageren ikke deltager i samtalen, bortfalder
lønmodtagerens ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren fra
og med den dag, hvor lønmodtageren skulle have deltaget i
samtalen, og til og med den dag, hvor samtalen gennemføres.
Dette gælder dog ikke, hvis der er en rimelig grund til, at
lønmodtageren ikke deltager i samtalen.
Stk. 6.
Arbejdsgiveren kan fastsætte en rimelig frist for,
hvornår lægeerklæringen skal være
arbejdsgiveren i hænde. Afleveres erklæringen ikke
inden for fristen, bortfalder lønmodtagerens ret til
sygedagpenge fra arbejdsgiveren fra og med den dag, hvor
arbejdsgiveren skulle have haft erklæringen i hænde, og
til og med den dag, hvor arbejdsgiveren modtager erklæringen.
Dette gælder dog ikke, hvis der er en rimelig grund til, at
lægeerklæringen ikke er arbejdsgiveren i hænde
inden for fristen.«
21.§ 37 ophæves.
22.§ 53, stk. 2, nr. 3,
affattes således:
»3)
lønmodtagere, der er berettiget til sygedagpenge på
grund af delvis uarbejdsdygtighed, og hvor arbejdsgiveren ikke
tilbyder deltidsbeskæftigelse.«
23. I
§ 62, stk. 2,
ændres »52« til: »8«.
24. I
§ 62 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Staten afholder 35 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra
og med 9. uge og til og med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det
aktuelle sygefravær og ansættelsesforhold. Er den
sygemeldte i perioden vendt gradvis tilbage i arbejde eller i
tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, afholder staten dog 65 pct. af
kommunens udgifter fra det tidspunkt, hvor den sygemeldte
påbegynder arbejde eller tilbud.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
25. I
§ 62 indsættes efter
stk. 4, der bliver stk. 5, som stk.
6 og 7:
»Stk. 6.
Staten afholder 65 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge
efter § 53, stk. 2, nr. 3, i op til 13 uger regnet
fra det tidspunkt, hvor kommunen får oplyst, at der ikke kan
ske gradvis tilbagevenden til arbejdet.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for, hvornår kommunerne opfylder betingelserne for at
få 65 pct. refusion efter stk. 3.«
26. I
§ 77 indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Kommunens henvisning til andre aktører efter denne lov kan
indbringes for Beskæftigelsesankenævnet.
Stk. 3. Andre
aktørers afgørelse, jf. § 19, kan inden 4
uger indbringes for kommunen.«
§ 2
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. maj 2008, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1587 af 20. december 2006 og lov nr. 1396 af
27. december 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, nr. 5, udgår
»og som, jf. kapitel 6 i lov om en aktiv socialpolitik, skal
have et tilbud som led i afklaring af den enkeltes
arbejdsevne,«.
2. I
§ 3, stk. 2,
ændres »kapitel 10 og 11« til: »kapitel
10-12«.
3. I
§ 3, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »fleksjob m.v.«: »og
§ 78.«
4. I
§ 3, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »§§ 76 og 77 om
hjælpemidler« til: »kapitel 14 om
hjælpemidler og mentor og kapitel 15 om
befordringsgodtgørelse«.
5. I
§ 22 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5. For
personer omfattet af § 2, nr. 5, kan tilbud efter kapitel
10-12 også gives med henblik på fastholdelse af
tilknytning til arbejdsmarkedet.«
6. I
§ 24 indsættes som
stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Tilbud til personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, kan
ikke række ud over den dato, hvortil personen er berettiget
til sygedagpenge efter lov om sygedagpenge. Begrænsningen
gælder dog ikke tilbud, der gives som led i forrevalidering
efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 5. Tilbud til
personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager
ledighedsydelse eller særlig ydelse, kan ikke række ud
over den dato, hvortil personen er berettiget til ledighedsydelse
eller særlig ydelse efter lov om aktiv
socialpolitik.«
7. I
§ 26, stk. 1,
ændres »§ 2, nr. 1« til:
»§ 2, nr. 1 og 5«.
8. I
§ 26, stk. 2,
indsættes efter »2-4«: »og 7«.
9. I
§ 32, stk. 2,
udgår », med henblik på afprøvning af
personens rådighed, jf. lov om aktiv socialpolitik
§§ 74 b, 74 c, 74 g og 74 i«.
10. I
§ 42, stk. 2,
udgår »med henblik på afprøvning af
personens rådighed, jf. lov om aktiv socialpolitik
§§ 74 b, 74 c, 74 g og 74 i«.
11. I
§§ 40, 47 og 67 ændres »samt til frikøb
og opkvalificering af en mentor, jf. § 78« til:
»samt til mentor, jf. §§ 78-80«.
12. I
§ 51, stk. 1,
ændres »§ 2, nr. 1-4, 6« til:
»§ 2, nr. 1-6«.
13. I
§ 51, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Det gælder dog ikke personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 5, og som er i et
ansættelsesforhold.«
14. I
§ 51, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, skal
have modtaget dagpenge eller ydelser efter § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. eller modtaget sygedagpenge
under sygdom efter lov om sygedagpenge i sammenlagt mere end 6
måneder.«
15. I
§ 52, nr. 1, ændres
»§ 2, nr. 1-4« til: »§ 2, nr.
1-5«.
16. I
§ 54 ændres
»§ 2, nr. 1-3« til: »§ 2, nr.
1-3 og 5«.
17. I
§ 55, stk. 1,
ændres »§ 2, nr. 1-3« til:
»§ 2, nr. 1-3 og 5«.
18. I
§ 55 indsættes efter
stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6. Ved
ansættelse af en person, der er omfattet af § 2,
nr. 5, fastsættes arbejdstiden efter aftale mellem kommunen,
arbejdsgiveren og personen.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
19. I
§ 61, stk. 1,
ændres »§ 2, nr. 1-3« til:
»§ 2, nr. 1-3 og 5«.
20. I
§ 64 indsættes efter
stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6. Ved
ansættelse af personer, der er omfattet af § 2, nr.
5, udgør løntilskuddet 59,71 kr. pr. time til private
arbejdsgivere. Tilskuddet til offentlige arbejdsgivere udgør
115,43 kr. pr. time.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
21. I
§ 66, 2. pkt., ændres
»§ 2, nr. 1« til: »§ 2, nr. 1
og 5«.
22. I
§ 73 a indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om det individuelle kontaktforløb, herunder om
sygemelding.«
23.§ 74 a ophæves.
24. I
overskriften til kapitel 14
ændres »introduktion ved tilbud« til:
»mentor m.v.«
25.§ 76, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Til
personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, kan der gives
støtte til særlige udgifter, der er en
nødvendig følge af uddannelsen eller af en nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for
personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som, jf.
kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, deltager i tilbud som led i
afklaringen af den enkeltes arbejdsevne.«
26.§ 78 affattes
således:
Ȥ 78. Med henblik
på at fremme, at personer kan opnå eller fastholde
aktiviteter, tilbud, ansættelse i fleksjob eller i
ordinær ansættelse, kan der ydes støtte til en
mentorfunktion.«
27.§ 79 affattes
således:
Ȥ 79. Hvis en virksomhed
eller en uddannelsesinstitution får støtte til at
varetage en mentorfunktion, skal indsatsen ligge ud over, hvad
arbejdsgiveren eller uddannelsesinstitutionen sædvanligvis
forventes at varetage, og mentorfunktionen skal være
afgørende for aktiviteten, tilbuddet eller
ansættelsen.«
28.§ 80 affattes
således:
»§ 80. Støtte til
en mentorfunktion i en virksomhed eller en uddannelsesinstitution
bevilges til dækning af lønomkostninger ved
frikøb af medarbejderen, der varetager mentorfunktionen,
eller honorar til en ekstern konsulent. Med henblik på at
forbedre en medarbejders mulighed for at varetage mentorfunktionen,
kan der bevilges tilskud til køb af uddannelse for
medarbejderen.
Stk. 2. Ud fra en
konkret vurdering af behov og forudsætninger hos personen,
der har brug for mentor, fastsættes et timetal for
mentorfunktionen i samarbejde med virksomheden eller
uddannelsesinstitutionen. Hvis der ydes støtte til en
mentorfunktion for flere personer, kan der fastsættes et
timetal for mentorfunktionen pr. plads i stedet for til den enkelte
person.«
29.§ 82, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. For
personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 7, afholder
kommunen den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en
følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det
samme gælder for personer, der er omfattet af § 2,
nr. 5, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, deltager
i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes
arbejdsevne.«
30.§ 101 ophæves.
31. I
§ 110, stk. 1-3,
§ 120 og § 122 ændres
»§§ 99 og 101« til:
»§ 99«.
32. I
§ 110, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »kapitel 13«: »samt tilskud
efter §§ 76 og 77«.
33. I
§ 118, stk. 1,
ændres »§§ 83, 99 og 101« til:
»§§ 83 og 99«.
34. I
§ 119, stk. 1,
ændres »§ 2, nr. 4 og 5« til:
»§ 2, nr. 4«.
35. I
§ 119 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af en kommunes driftsudgifter i
forbindelse med tilbud efter kapitel 10 til personer, der er
omfattet af § 2, nr. 5.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
36. I
§ 119, stk. 2, der
bliver stk. 3, ændres »§§ 82, 99 og
101« til: »§§ 82 og 99«.
37. I
§ 119, stk. 3, der
bliver stk. 4, ændres »§ 2, nr. 4«
til: »§ 2, nr. 4 og 5«.
38. I
§ 121, stk. 2, ændres
»§§ 73 b, 74 og 74 a« til:
»§§ 73 b og 74«.
§ 3
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1460 af 12. december 2007, som
ændret ved § 4 i lov nr. 346 af 18. april 2007,
§ 1 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, § 31 i
lov nr. 1344 af 19. december 2008 og § 4 i lov nr. 286 af 15.
april 2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 47, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Revalideringen tilrettelægges, således at
beskæftigelsesmålet for jobplanen, jf. § 50,
så vidt muligt rettes mod områder, hvor der er gode
eller rigtig gode beskæftigelsesmuligheder.«
2.
Efter § 47 indsættes:
»Andre aktører
§ 47
a. Kommunen kan overlade det til andre aktører at
udføre opgaver og træffe afgørelse om
erhvervsrettede aktiviteter, herunder aktiviteter som led i
forrevalidering, efter § 46, § 47, stk. 1
og 2, og § 50. Ansvaret for indsatsen påhviler
fortsat kommunen.
Stk. 2. Hvis
kommunen skønner, at flere aktører er næsten
lige effektive i forhold til at bringe personen i
beskæftigelse, skal personen kunne vælge mellem disse
aktører.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,
hvordan indsatsen kan varetages af andre aktører, og om
sagsbehandling, underretning til kommunen, klagefrister
m.v.«
3.§ 74 a, stk. 5, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Reglerne om sygeopfølgning i § 12 b
finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ledighedsydelse. Dog
foretages den løbende vurdering efter § 12 b,
stk. 2, og opfølgningen efter stk. 4 som led i det
individuelle kontaktforløb efter § 73 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.«
4. I
§ 74 i, stk. 3,
ændres »§ 74 b finder tilsvarende
anvendelse« til: »§ 74 a, stk. 5, og
§ 74 b finder tilsvarende anvendelse«.
5. I
§ 98 indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Kommunens henvisning til andre aktører efter § 47
a kan indbringes for Beskæftigelsesankenævnet.
Stk. 4. Andre
aktørers afgørelse, jf. § 47 a, kan inden 4
uger indbringes for kommunen.«
6. I
§ 104, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
»Under tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats til modtagere af ledighedsydelse
refunderer staten 65 pct. af kommunens udgifter til
ledighedsydelse.«
7. I
§ 104, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Under tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats til modtagere af særlig
ydelse refunderer staten 65 pct. af kommunens udgifter til
særlig ydelse.«
8. I
§ 104 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvornår kommunerne opfylder betingelserne for at
få 65 pct. refusion efter stk. 1 og 2.«
§ 4
I lov om integration af udlændinge i Danmark
(integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1593 af 14.
december 2007, som ændret ved § 32 i lov nr. 1344
af 19. december 2008 og § 8 i lov nr. 286 af 15. april 2009,
foretages følgende ændringer:
1.§ 23 d affattes
således:
Ȥ 23
d. Med henblik på at fremme, at udlændinge kan
opnå eller fastholde beskæftigelsesrettede aktiviteter,
tilbud efter §§ 23 a-23 c eller ansættelse
uden løntilskud, kan der ydes støtte til en
mentorfunktion.
Stk. 2.
§§ 79 og 80 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og de regler, som
beskæftigelsesministeren fastsætter i medfør af
§ 81 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
finder tilsvarende anvendelse.«
2. I
§ 23 e, stk. 2,
udgår »og § 24 a, stk. 2«.
3.§ 24 a, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
4. I
§ 24 b, stk. 5,
ændres »§ 24 a, stk. 3« til:
»§ 24 a, stk. 2«.
5. I
§ 45, stk. 3,
ændres »§ 24 a, stk. 3« til:
»§ 24 a, stk. 2«.
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser |
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 6. juli 2009, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
§ 7 c i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, § 1, nr. 2-7, 9 og 11,
§ 15, stk. 4, 5 og 7, i lov om sygedagpenge som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 10, § 21,
stk. 5, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 13, § 36, stk. 3, i lov om sygedagpenge som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 18, § 1, nr. 19-21,
§ 53, stk. 2, nr. 3, i lov om sygedagpenge som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 22, § 2, nr. 22, § 74
a, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik som ændret ved
denne lovs § 3, nr. 3, og § 74 i, stk. 3,
i lov om aktiv socialpolitik som ændret ved denne lovs
§ 3, nr. 4, træder i kraft den 5. oktober 2009.
Stk. 3.
§ 7 a og § 7 b i lov om sygedagpenge som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, § 15,
stk. 3, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 10, § 1, nr. 23-25, og § 3,
nr. 6-8, træder i kraft den 4. januar 2010.
Stk. 4.
§ 62, stk. 3 og 6, i lov om sygedagpenge som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 24 og 25, træder i
kraft den 4. januar 2010. Staten afholder fra og med den 4. januar
2010 65 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge i sager, hvor
den sygemeldte allerede er i tilbud eller er vendt gradvis tilbage
i arbejde. I sager, hvor lønmodtageren er delvis
uarbejdsdygtig før den 4. januar 2010, og hvor
arbejdsgiveren ikke tilbyder gradvis tilbagevenden, afholder staten
65 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge efter
§ 53, stk. 2, nr. 3, i lov om sygedagpenge som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 22, i op til 13 uger
regnet fra det tidspunkt, hvor kommunen har fået oplyst, at
der ikke kan ske gradvis tilbagevenden til arbejdet. Staten
afholder fra og med den 4. januar 2010 65 pct. af kommunens
udgifter til ledighedsydelse og særlig ydelse, hvis personen
allerede er i tilbud.
§ 6
I perioden fra og med den 1. januar 2010 til og med
den 31. december 2011 ydes refusion til kommunen uanset
bestemmelsen i § 62, stk. 4, i lov om
sygedagpenge.
§ 7
Stk. 1.
§§ 7 a og 7 b i lov om sygedagpenge som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, finder anvendelse over for
medarbejdere, der påbegynder en sygeperiode den 4. januar
2010 eller senere.
Stk. 2.
§ 7 c i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, finder anvendelse over for forsikrede ledige,
hvor arbejdsløshedskassen den 5. oktober 2009 eller senere
har udfyldt en anmodning om sygedagpenge.
Stk. 3.
§ 13, stk. 2, i lov om sygedagpenge som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 4, § 74 a, stk. 5, 2.
pkt., i lov om aktiv socialpolitik som affattet ved denne lovs
§ 3, nr. 3, og § 74 i, stk. 3, i lov om
aktiv socialpolitik som ændret ved denne lovs § 3,
nr. 4, finder først anvendelse, når den sygemeldte
efter lovens ikrafttræden har været til en
opfølgningssamtale efter de hidtidige regler.
Stk. 4.
§ 13, stk. 4, i lov om sygedagpenge som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 7, finder anvendelse over for
sygemeldte, der er til opfølgningssamtale den 5. oktober
2009 eller senere.
Stk. 5.
§ 15, stk. 4-6, i lov om sygedagpenge som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 10, finder anvendelse for
sygemeldte, der er til opfølgningssamtale den 5. oktober
2009 eller senere.
Stk. 6.
§ 21 i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 13, finder anvendelse på personer, hvor
sygedagpengene bortfalder den 6. juli 2009 eller senere.
Stk. 7.
§ 25, stk. 1, i lov om sygedagpenge som ændret
ved denne lovs § 1, nr. 14, finder anvendelse på
personer, der modtager sygedagpenge den 6. juli 2009 eller
senere.
Stk. 8. § 27, stk.
1, nr. 4, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs §
1, nr. 16, finder anvendelse på personer, der modtager
sygedagpenge den 6. juli 2009 eller senere.
Stk. 9.
§ 31 i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 17, finder anvendelse på
sygdomstilfælde, hvor første sygedag er den 6. juli
2009 eller senere.
Stk. 10.
§ 53, stk. 2, nr. 3, i lov om sygedagpenge som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 22, finder anvendelse
på sygdomstilfælde, hvor arbejdsgiveren den 5. oktober
2009 eller senere oplyser, at virksomheden ikke kan tilbyde
deltidsbeskæftigelse til en sygedagpengeberettiget
lønmodtager.