L 160 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af retsplejeloven, lov om ændring af lov om tinglysning og
forskellige andre love samt lov om ændring af søloven
og forskellige andre love. (Visse ændringer i forbindelse med
overgangen til digital tinglysning).
Fremsat den 26. februar 2009 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven, lov om
ændring af lov om tinglysning og forskellige andre love samt
lov om ændring af søloven og forskellige andre
love
(Visse ændringer i forbindelse med
overgangen til digital tinglysning)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1069 af 6. november 2008, som ændret ved § 15 i lov
nr. 1336 af 19. december 2008, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 488, stk. 2,
indsættes som 3. pkt.:
»Ved digitale pantebreve, der er eller har
været tinglyst eller registreret i skibsregistret eller i
Dansk Internationalt Skibsregister, skal anmodningen i stedet
indeholde en præcis henvisning til dokumentet i tingbogen,
bilbogen, andelsboligbogen, personbogen, skibsregistret eller Dansk
Internationalt Skibsregister.«
2. I
§ 581 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. Er
et digitalt pantebrev blevet slettet i tingbogen i medfør af
stk. 1, kan den, der ifølge oplysningerne i tingbogen
har ret til at gøre eventuelle personlige fordringer efter
pantebrevet gældende over for skyldneren, kræve, at
Tinglysningsretten konverterer det digitale pantebrev til et
papirdokument. Papirdokumentet er at anse som et originalt
gældsbrev.«
§ 2
I lov nr. 539 af 8. juni 2006 om ændring af
lov om tinglysning og forskellige andre love (Digital tinglysning)
foretages følgende ændringer:
1.§ 3, nr. 2,
ophæves.
2. I
§ 13, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Justitsministeren kan endvidere bestemme, at
tinglysningslovens § 49 d, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 80, træder i kraft på et andet
tidspunkt end de øvrige dele af loven.«
3.§ 15, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Nye
rettigheder over eller ændringer i et forud for lovens
ikrafttræden tinglyst pantebrev skal tinglyses for at
opnå beskyttelse mod aftaler om pantebrevet og mod
retsforfølgning. Dette gælder også overdragelse
eller anden overførsel af pantebrevet. Ved tinglysningen
skal pantebrevet konverteres til et digitalt pantebrev. Den aftale
eller retsforfølgning, der skal kunne fortrænge en
utinglyst ret over pantebrevet, skal selv være tinglyst og
erhververen ifølge aftalen være i god tro.«
4.§ 15, stk. 8, affattes
således:
»Stk. 8. Nye
rettigheder over eller ændringer i et forud for lovens
ikrafttræden tinglyst ejerpantebrev skal tinglyses for at
opnå beskyttelse mod aftaler om pantebrevet og mod aftaler om
eller retsforfølgning mod pantet. Dette gælder
også overdragelse eller anden overførsel af
rettigheder over ejerpantebrevet. Ved tinglysningen skal
ejerpantebrevet konverteres til et digitalt ejerpantebrev.
Tinglysningslovens § 1 a, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2, finder anvendelse.«
5. I
§ 15 indsættes efter
stk. 13 som nye stykker:
»Stk. 14.
Anmeldere, som er autoriseret efter reglerne i tinglysningslovens
kapitel 7 b, kan aflyse papirbaserede pantebreve uden
forudgående konvertering. Anmelderen skal forud for
aflysningen kontrollere, at der foruden bemyndigelse fra den, der
ifølge tinglysningssystemet er berettiget til at råde
over den pågældende ret, også foreligger samtykke
til aflysningen fra eventuelle andre indehavere af
omsætningsbeskyttede rettigheder.
Stk. 15. Hvis der i
forbindelse med aflysning af pantebrevet efter stk. 14 sker
tinglysning af et tilsvarende digitalt pantebrev, udløser
tinglysningen af det digitale pantebrev ikke tinglysningsafgift.
Afgiftsfriheden forudsætter, at anmeldelse til tinglysning af
det nye pantebrev sker senest samtidig med aflysning af det
tidligere pantebrev og senest fem år efter lovens
ikrafttræden.«
Stk. 14 og 15 bliver herefter stk. 16 og 17.
§ 3
I lov nr. 526 af 7. juni 2006 om ændring af
søloven og forskellige andre love (Digital
skibsregistrering, pant, udlæg m.v. i fiskerirettigheder,
fordeling af bjærgeløn og skibes hjemsted) foretages
følgende ændring:
1.§ 3, nr. 1 og 2,
ophæves.
§ 4
Stk. 1.
Justitsministeren kan bestemme, at der i forbindelse med overgangen
til digital tinglysning ikke kan anmeldes dokumenter til
tinglysning i en nærmere bestemt periode, som ikke kan
overstige tre uger.
Stk. 2. Dokumenter,
som anmeldes til tinglysning inden for den i medfør af
stk. 1 fastsatte lukkeperiode, afvises.
Stk. 3.
Fastsættes der i medfør af § 13,
stk. 2, 1. pkt., i lov nr. 539 af 8. juni 2006 forskellige
ikrafttrædelsestidspunkter for tingbogen, bilbogen,
andelsboligbogen og personbogen, kan ministeren fastsætte
forskellige lukkeperioder som nævnt i stk. 1 for
tinglysning i de enkelte bøger.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. juli 2009.
§ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Ved lov nr. 539 af 8. juni 2006 om ændring af lov om
tinglysning og forskellige andre love (Digital tinglysning)
(herefter loven om digital tinglysning) blev det
lovgivningsmæssige grundlag for at indføre digital
tinglysning i Danmark tilvejebragt. Formålet er at erstatte
den papirbaserede tinglysning med en tinglysningsordning baseret
på digital kommunikation og digitale dokumenter. Med
undtagelse af lovens § 12, som vedrører planloven,
fastsætter justitsministeren tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Bortset fra § 12, stk. 2 og 4,
er loven endnu ikke trådt i kraft.
Efter lovens vedtagelse har Domstolsstyrelsen i tæt
samarbejde med de berørte dele af erhvervslivet forberedt de
tekniske løsninger, der skal danne grundlag for det kommende
digitale tinglysningssystem. Endvidere har Justitsministeriet i
dialog med repræsentanter for de større
tinglysningsbrugere arbejdet med udformningen af de administrative
forskrifter til gennemførelse af tinglysningsreformen.
Domstolsstyrelsen, Finansrådet og Realkreditrådet
har tilkendegivet, at man finder det nødvendigt og
forsvarligt at lukke helt for anmeldelse af dokumenter til
tinglysning i en kortere periode i forbindelse med, at den digitale
tinglysningsordning iværksættes.
Under forberedelsen af overgangen til digital tinglysning er
der endvidere konstateret et behov for nogle justeringer af
lovgrundlaget, herunder bl.a. ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelserne, med henblik på at sikre en mere
effektiv gennemførelse af overgangen.
Dette lovforslag indeholder på den baggrund forslag til
ændringer i loven om digital tinglysning, som skal lette
overgangen fra papirbaseret til digital tinglysning. Forslaget skal
således gøre det muligt at sætte bestemmelserne
vedrørende autorisation af anmeldere i kraft før de
øvrige dele af loven og mindske arbejdet i forbindelse med
konvertering af visse papirbaserede pantebreve til digitale
pantebreve ved at gøre det muligt for visse autoriserede
anmeldere at aflyse papirbaserede pantebreve og tinglyse nye
digitale pantebreve uden at skulle betale tinglysningsafgift. Med
lovforslaget præciseres endvidere, at overdragelse eller
anden overførsel af et forud for lovens ikrafttræden
tinglyst pantebrev kræver, at pantebrevet i forbindelse med
tinglysningen heraf konverteres til et digitalt pantebrev.
Endvidere foreslås det at give hjemmel til at lukke for
anmeldelse af dokumenter til tinglysning i en periode op til de nye
reglers ikrafttræden.
Yderligere indeholder lovforslaget en regel om, at
fordringshaveren kan kræve konvertering af digitale
pantebreve til fysiske dokumenter (gældsbreve) i situationer,
hvor et digitalt pantebrev, der ikke har opnået fuld
dækning på en tvangsauktion, slettes af tingbogen, men
hvor der vedbliver at være en personlig fordring på
skyldneren, efter at panteretten i ejendommen er
ophørt.
Endelig indeholder forslaget nogle mere teknisk prægede
ændringer vedrørende tvangsfuldbyrdelsesreglerne i
retsplejelovens § 478, stk. 4, og § 488,
stk. 2.
2. Gældende ret
2.1. Aflysning af panterettigheder,
der ikke opnår dækning på tvangsauktion
Efter retsplejelovens § 581 kan køberen af
fast ejendom på tvangsauktion kræve, at de rettigheder,
der ikke fik dækning på auktionen, slettes af
tingbogen.
Hvor et pantebrev i medfør af denne bestemmelse slettes
af tingbogen, vil pantebrevet ikke længere give sikkerhed i
fast ejendom. Et pantebrev, der foruden at give sikkerhed i fast
ejendom, også - hvilket er det sædvanlige - er
forbundet med en personlig gældsforpligtigelse, er samtidig
et gældsbrev. Selvom panteretten er bortfaldet, vil
pantebrevet som udgangspunkt fortsat være bærer af den
personlige fordring mod skyldneren.
Højesteret har i dom af 17. april 2007, gengivet i UfR
2007, side 1835, fastslået, at pantebrevets oprindelige
karakter af enten et simpelt gældsbrev eller et
omsætningsgældsbrev fastholdes efter sletning i
tingbogen. Et dokument, der er omfattet af gældsbrevslovens
§ 11, stk. 2, nr. 3, mister således ikke sin
karakter af et omsætningsgældsbrev, fordi pantebrevet
efter en tvangsauktion ikke længere giver pant i fast
ejendom.
Pantebreve, som stiftes efter overgangen til digital
tinglysning - og pantebreve, der konverteres til digitale
pantebreve - vil alene eksistere som digitale dokumenter.
Overdragelse, underpantsætning og andre rettigheder over
pantebreve, der samtidig indeholder en personlig
gældsforpligtelse, vil - så længe der eksisterer
en panteret - skulle tinglyses for at opnå
omsætningsbeskyttelse. Der henvises i øvrigt herom til
pkt. 2.3 og 3.4 nedenfor.
Ved § 3, stk. 1, i loven om digital tinglysning
gennemføres en ændring af retsplejelovens
§ 478, stk. 4, således at tvangsfuldbyrdelse
skal kunne foretages hos den, der som skyldner,
selvskyldnerkautionist eller pantsætter har forpligtet sig
ved et digitalt pantebrev, der er eller har været tinglyst.
Den personlige gældsforpligtelse, der er knyttet til et
digitalt pantebrev, der er blevet slettet i forbindelse med en
tvangsauktion, vil således kunne anvendes til at foretage
udlæg i pantsætterens øvrige aktiver.
Der er derimod ikke i loven om digital tinglysning i
øvrigt taget stilling til, hvordan dokumentation for den
personlige fordring i medfør af et pantebrev sikres,
når et pantebrev slettes fra tingbogen i forbindelse med en
tvangsauktion. Efter sletningen fra tingbogen vil oplysningerne om
pantebrevet være registreret i et historisk register, indtil
der efter arkivlovens regler kan ske kassation.
2.2.
Ikrafttrædelsesbestemmelserne
Efter § 13, stk. 5 og 6, i loven om digital
tinglysning træder lovens § 12, nr. 2 og 4, i kraft
den 15. september 2006, mens miljøministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
§ 12, nr. 1 og 3. § 12 vedrører
ændringer i lov om planlægning.
For de øvrige dele af loven fastsætter
justitsministeren efter § 13, stk. 1, tidspunktet
for lovens ikrafttræden. Efter stk. 2 kan
justitsministeren bestemme, at loven træder i kraft på
forskellige tidspunkter for så vidt angår tingbogen,
bilbogen, andelsboligbogen og personbogen.
Justitsministeren har således mulighed for at
sætte lovens regler i kraft for f.eks. tingbogen på et
tidligere tidspunkt end for de øvrige bøger. Derimod
har ministeren ikke mulighed for at bestemme, at visse bestemmelser
i loven sættes i kraft på et tidligere tidspunkt end
andre bestemmelser, herunder bestemmelserne om autoriserede
anmeldere.
2.3. Overdragelse eller anden
overførsel af tinglyste pantebreve
Alle rettigheder over fast ejendom skal som udgangspunkt
tinglyses i medfør af tinglysningslovens § 1,
stk. 1, for at opnå beskyttelse mod aftaler om
ejendommen og mod retsforfølgning. Dette gælder ikke
blot rettigheder, der stiftes i forhold til ejendommens ejer, men
også rettigheder, der stiftes i forhold til den, der har en
begrænset ret i ejendommen.
Efter tinglysningslovens § 2 kræver
overdragelse eller anden overførsel af tinglyste pantebreve
imidlertid ikke tinglysning.
Efter de gældende regler sikres rettigheder i
forbindelse med overdragelse mv. af tinglyste pantebreve i fast
ejendom mod aftaler og retsforfølgning ved foretagelse af de
sikringsakter, der er fastsat i gældsbrevsloven.
Sikringsakten ved overdragelse er typisk
rådighedsberøvelse af pantebrevet, hvilket i praksis
sker ved, at modtageren får pantebrevet i hænde. En
sådan ordning kan imidlertid ikke fungere i et
papirløst tinglysningssystem, hvor pantebrevet alene vil
foreligge i elektronisk form. Med loven om digital tinglysning vil
sikringsakten ved overdragelse mv. af panterettigheder i fast
ejendom i stedet være registreringen - tinglysningen - af
rettighederne.
Med loven om digital tinglysning ophæves den
nugældende bestemmelse i tinglysningslovens § 2 som
en konsekvens af indførelse af digitale pantebreve.
Sikringsakten ved overdragelse eller anden overførsel af
digitale pantebreve, herunder skadesløsbreve og
ejerpantebreve, vil herefter som nævnt være
tinglysning. Hermed bliver sikringsakten ved overdragelse eller
anden overførsel af panterettigheder den samme som ved
overdragelse af andre rettigheder over fast ejendom, jf.
tinglysningslovens § 1, stk. 1, der som
anført også vedrører rettigheder, der stiftes i
forhold til den, der har en begrænset ret i ejendommen.
Ophævelsen af bestemmelsen i § 2 får
også betydning i forhold til eksisterende papirbaserede
pantebreve. Stiftelse af nye rettigheder over et eksisterende
pantebrev, herunder overdragelse af pantebrevet, vil således
efter ikrafttræden af loven om digital tinglysning - som
konsekvens af ophævelsen af den eksisterende § 2 -
skulle tinglyses, jf. tinglysningslovens § 1,
stk. 1.
Med henblik på, at denne tinglysning kan ske i det
digitale tinglysningssystem, fastsætter § 15,
stk. 3, i loven om digital tinglysning, at papirbaserede
pantebreve skal konverteres til digitale pantebreve, når der
skal tinglyses rettigheder over eller ændringer i et
sådant pantebrev efter lovens ikrafttræden. En
tilsvarende regel gælder efter bestemmelsen i § 15,
stk. 8, for ejerpantebreve.
Særlig for så vidt angår ejerpantebreve, er
der med tinglysningslovens § 1 a, som affattet ved § 1,
nr. 2, i loven om digital tinglysning, taget højde for, at
pantsætningen af ejerpantebreve efter lovens
ikrafttrædelse som følge af dematerialiseringen ikke
længere vil kunne ske ved håndpantsætning. Der er
derfor med § 1 a givet nærmere regler for stiftelse af
underpant i et ejerpantebrev og for overdragelse eller anden
overførsel af sådanne rettigheder.
2.4. Konvertering af papirbaserede
pantebreve
Som anført ovenfor under punkt 2.3 skal rettigheder
over pantebreve efter den nye tinglysningsordning tinglyses for at
opnå omsætningsbeskyttelse.
Efter § 15, stk. 7, i loven om digital
tinglysning skal rettigheder over tinglyste ejerpantebreve, som
inden lovens ikrafttræden har opnået beskyttelse mod
aftaler og mod retsforfølgning efter reglerne i
gældsbrevsloven, senest fem år efter lovens
ikrafttræden tinglyses efter reglerne i loven for at bevare
deres beskyttelse. I forbindelse med denne tinglysning skal
ejerpantebrevet samtidig konverteres til et digitalt
dokument.
Rettigheder over et ejerpantebrev, som stiftes efter lovens
ikrafttræden, er således først sikret mod
aftaler og retsforfølgning, når rettigheden er
tinglyst, mens rettigheder, som er beskyttet ved lovens
ikrafttræden, efter overgangsordningen bevarer deres
beskyttelse uden tinglysning i fem år fra lovens
ikrafttræden, hvorefter også disse rettigheder vil
skulle tinglyses.
For rettigheder over andre pantebreve, som har opnået
omsætningsbeskyttelse efter de hidtidige regler, gælder
ingen tilsvarende femårsregel. Disse rettigheder bevarer
således deres beskyttelse uden tidsbegrænsning.
På samme måde som for ejerpantebreve gælder
også for andre papirbaserede pantebreve, at de i det digitale
tinglysningssystem skal konverteres til digitale pantebreve i
forbindelse med tinglysning af nye rettigheder over eller
ændringer i pantebrevet.
Tinglysning af rettigheder over et papirbaseret pantebrev og
samtidig konvertering af papirdokumentet til et digitalt pantebrev
sker efter reglerne i loven om digital tinglysning ved indsendelse
af papirdokumentet til Tinglysningsretten.
Det betyder, at stort set alle papirbaserede ejerpantebreve og
en betydelig del af de øvrige papirbaserede pantebreve vil
skulle indsendes til Tinglysningsretten med henblik på
konvertering i løbet af de første fem år efter
lovens ikrafttræden.
2.5. Lukning af tinglysningen
Hverken i tinglysningsloven eller i loven om digital
tinglysning er der taget udtrykkelig stilling til muligheden for at
holde tinglysningen lukket.
Tinglysningsloven forholder sig bl.a. i § 14
indirekte til det forhold, at tinglysningen ikke er åben hver
dag, idet det følger af bestemmelsen, at dagbogen
føres, for hver dag tinglysningskontoret er åbent.
Tinglysningsloven indeholder dog ingen udtrykkelig normering af
tinglysningskontorernes åbningstider eller lukkedage.
Tinglysningskontorerne har hidtil holdt lukket i weekender,
på helligdage, juleaftensdag, nytårsaftensdag og
grundlovsdag. Dette indebærer, at to dokumenter, der kommer
frem til tinglysningskontoret eksempelvis skærtorsdag og
påskedag, begge anses for anmeldt tirsdag efter påske,
hvor der igen er åbent, og dermed ligestilles i
tingbogen.
Selv om tinglysningsloven ikke indeholder præcise rammer
for, hvornår tinglysningen kan holde lukket, følger
det forudsætningsvis, at der efter en lukning skal ske en
sædvanlig tinglysningsmæssig behandling af dokumenter,
der er kommet frem til tinglysningskontoret under lukningen.
Der er således ikke efter de gældende regler
mulighed for at lukke tinglysningen med den virkning, at dokumenter
ikke modtages til tinglysning i lukkeperioden.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Retsplejelovens regler om
tvangsfuldbyrdelse på grundlag af digitale dokumenter
Lovforslaget indeholder nogle lovtekniske ændringer
vedrørende reglerne om tvangsfuldbyrdelse på grundlag
af digitale dokumenter.
Forslaget indeholder således en ophævelse af
§ 3, nr. 1, i lov nr. 526 af 7. juni 2006 om
ændring af søloven og forskellige andre love (Digital
skibsregistrering, pant, udlæg m.v. i fiskerirettigheder,
fordeling af bjærgeløn og skibes hjemsted), hvorved
der i retsplejelovens § 478, stk. 4, indsættes
et nyt 2. pkt.
Ophævelsen af denne bestemmelse, som endnu ikke er
trådt i kraft, er begrundet i, at bestemmelsens affattelse
ikke tager højde for indførelsen af digital
tinglysning, men alene digital skibsregistrering. Loven om digital
tinglysning indeholder en affattelse af retsplejelovens
§ 478, stk. 4, som tager højde for både
den digitale tinglysning og den digitale skibsregistrering.
Da det må forventes, at lov nr. 526 af 7. juni 2006 vil
blive sat i kraft senere end loven om digital tinglysning, er det
fundet rigtigst at ophæve den nævnte bestemmelse for
derved at skabe klarhed om, at det er affattelsen i loven om
digital tinglysning, der vil være gældende efter
ikrafttræden af begge de nævnte love.
Lovforslaget indeholder endvidere en nyaffattelse af
retsplejelovens § 488, stk. 2, 3. pkt., samt en
ophævelse af de ændringer af § 488,
stk. 2, som er indeholdt i § 3, nr. 2, i loven om
digital tinglysning og § 3, nr. 2, i lov nr. 526 af 7.
juni 2006 om ændring af søloven og forskellige andre
love.
Forslaget er af lovtekniske grunde nødvendiggjort af
den senere ændring af bestemmelsen i § 488,
stk. 2, som er foretaget ved lov nr. 500 af 6. juni 2007 om
ændring af forskellige lovbestemmelser som følge af
forældreansvarsloven.
De formuleringer af retsplejelovens § 488,
stk. 2, som er indeholdt i lov om digital tinglysning og den
ovenfor nævnte lov om ændring af søloven og
forskellige andre love, tager således ikke højde for
de ændringer, der er foretaget som følge af
forældreansvarsloven, og som er trådt i kraft.
Med forslaget tages der højde for nyaffattelsen af
retsplejelovens § 488, stk. 2. Der tilsigtes ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til de
ændringer af retsplejelovens § 488, stk. 2,
der blev vedtaget med loven om digital tinglysning og
ændringsloven vedrørende søloven mv.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1,
§ 2, nr. 1, og § 3 samt bemærkningerne
hertil.
3.2. Konvertering af digitale
pantebreve til fysiske dokumenter
Som nævnt under pkt. 2.1 kan køberen af en fast
ejendom på tvangsauktion efter retsplejelovens
§ 581 kræve de rettigheder, der ikke fik
dækning på auktionen, slettet af tingbogen. Pantebreve,
som samtidig er gældsbreve, vil herefter ikke længere
give pant i fast ejendom, men vil fortsat typisk være
bærere af en personlig gældsforpligtigelse.
Pantebreve, som stiftes eller konverteres efter overgangen til
digital tinglysning, vil alene eksistere som elektroniske
dokumenter.
Der gælder ikke krav om, at et gældsbrev skal
foreligge som et papirdokument, men for så vidt angår
omsætningsgældsbreve knytter der sig imidlertid
retsvirkninger til den fysiske dokumentbesiddelse, jf.
gældsbrevslovens kapitel 2. Når et pantebrev, der alene
eksisterer elektronisk, slettes fra tingbogen, kan der for den, der
har ret til at gøre den personlige fordring gældende,
være behov for, at der sker konvertering til et fysisk
dokument. Retten i henhold til en sådan personlig fordring
(et sådant gældsbrev) vil ikke længere kunne
opnå omsætningsbeskyttelse efter tinglysningslovens
regler. Derimod vil gældsbrevslovens regler finde anvendelse,
hvilket for negotiable fordringers vedkommende forudsætter,
at der kan foretages effektiv rådighedsberøvelse, jf.
gældsbrevslovens §§ 14 og 22.
Hvor et digitalt pantebrev på baggrund af en
tvangsauktion slettes i tingbogen, uden at kravet efter pantebrevet
har opnået fuld dækning, foreslås det derfor, at
det digitale pantebrev kan konverteres til et fysisk
gældsbrev.
Ved en sådan konvertering sikres der dels dokumentation
for den personlige gældsforpligtelse, dels at rettigheder
over gældsbrevet, der ikke længere kan opnå
omsætningsbeskyttelse efter tinglysningslovens regler, kan
omsættes efter reglerne i gældsbrevsloven.
Det dokument, der udstedes, vil efter forslaget være at
anse som et originalt gældsbrev. Det forudsættes i den
forbindelse, at det papirbaserede gældsbrev får samme
omsættelighed, som det digitale pantebrev havde. Om praksis
vedrørende spørgsmålet om omsættelighed i
forhold til slettede papirbaserede pantebreve, henvises til pkt.
2.1 ovenfor, hvor Højesterets dom i U 2007, side 1835, er
omtalt. Da et tinglyst pantebrev, der giver pant i fast ejendom,
som udgangspunkt er negotiabelt, jf. tinglysningslovens
§ 27, stk. 2, som affattet ved § 1, nr.
36, i loven om digital tinglysning, vil det gældsbrev, der
udstedes, sædvanligvis også få karakter af et
negotiabelt gældsbrev.
Efter forslaget er det den, der ifølge oplysningerne i
tingbogen har ret til at gøre en fordring gældende
over for skyldneren efter et pantebrev, der kan kræve, at
Tinglysningsretten konverterer et pantebrev, der ikke har
opnået dækning på en tvangsauktion, til et fysisk
gældsbrev.
Den skyldner, der efter udslettelsen af pantebrevet fra
tingbogen vælger ekstraordinært at betale
restgælden i henhold til den personlige fordring, eller
indgår aftale med kreditor om ændring af skyldforholdet
- f.eks. nedskrivning - kan imidlertid have behov for at sikre sig
mod mulig ekstinktion af sådanne forhold. Dette kan ske ved,
at skyldneren kræver kvittering (påtegning) på
gældsbrevet i overensstemmelse med gældsbrevslovens
§ 21. For at der kan ske påtegning på
gældsbrevet, skal der foreligge et fysisk dokument, dvs. at
der på rettighedshaverens anmodning skal være sket
konvertering af det udslettede digitale pantebrev.
Ved konverteringen af det digitale pantebrev attesterer
Tinglysningsretten, at det fysiske dokument træder i stedet
for det digitale pantebrev og er at anse som et originalt
gældsbrev.
At dokumentet er at anse som et originalt gældsbrev
indebærer, at der alene kan udstedes ét sådant
dokument. Tinglysningsretten vil således skulle registrere
disse konverteringer med henblik på at sikre, at der ikke
udstedes flere fysiske dokumenter på grundlag af det samme
digitale pantebrev.
En konvertering af et digitalt pantebrev til et
gældsbrev kræver, at Tinglysningsretten fortsat har
oplysninger om pantebrevet, herunder hvem der ifølge
oplysningerne i tingbogen har ret til at gøre eventuelle
personlige fordringer efter pantebrevet gældende over for
skyldneren.
Når et pantebrev slettes fra tingbogen, registreres det
i et historisk register, hvor det står, indtil det i
medfør af arkivlovens regler kan slettes. Kassation af
offentlige myndigheders arkivalier må først finde
sted, når der ikke længere er administrativt eller
retligt behov for dem, jf. § 4, stk. 2, i
arkivbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 591 af 26.
juni 2003 om offentlige arkivalier og om offentlige arkivers
virksomhed).
Som anført under pkt. 2.1 vil den personlige
gældsforpligtelse, der er knyttet til et digitalt pantebrev,
som er blevet slettet i forbindelse med en tvangsauktion,
udgøre et tilstrækkeligt grundlag for
tvangsfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens § 478,
stk. 4. Der vil i den forbindelse ikke være behov for,
at der sker konvertering til et papirdokument, jf. forslaget til 3.
pkt. i retsplejelovens § 488, stk. 2, (lovforslagets
§ 1, nr. 1) hvorefter en anmodning om tvangsfuldbyrdelse
på baggrund af et digitalt pantebrev skal indeholde en
præcis henvisning til dokumentet i eksempelvis en af
tingbøgerne. Så længe en sådan personlig
gældsforpligtelse kan anvendes som udlægsfundament,
må Tinglysningsretten antages at have en pligt til at bevare
oplysningerne herom i det historiske register og vil som
følge heraf også have pligt til på anmodning at
konvertere de digitale oplysninger til et fysisk
gældsbrev.
Spørgsmålet om, hvor længe en sådan
personlig gældsforpligtelse kan gøres gældende,
må afgøres ud fra de almindelige
forældelsesregler. Forældelsesfristen for fordringer
ifølge gældsbreve er 10 år, jf.
forældelseslovens § 5, stk. 1, nr. 1.
Forældelsen kan imidlertid afbrydes efter reglerne i
forældelseslovens kapitel 5. Dette kan f.eks. ske ved
indgivelse af anmodning om udlæg, jf. reglerne herom i
§ 16. I så fald løber der en helt ny
forældelsesfrist for fordringen.
I de situationer, hvor der er sket konvertering til
papirdokument, vil det digitale dokument ikke længere
eksistere. Derfor vil det heller ikke længere være
muligt at foretage tvangsfuldbyrdelse på grundlag af det
tidligere tinglyste pantebrev efter retsplejelovens
§ 478, stk. 4. En eventuel tvangsfuldbyrdelse vil
herefter alene kunne ske på grundlag af papirdokumentet
(gældsbrevet).
Det bemærkes i den forbindelse, at fogeden,
såfremt en anmodning om tvangsfuldbyrdelse indgives med
henvisning til et udslettet pantebrev, ved kontrol af det relevante
tinglysningsregister vil kunne konstatere, at der i givet fald
måtte være sket konvertering af det digitale pantebrev
til et fysisk gældsbrev.
Bestemmelsen har i øvrigt alene betydning, hvor
skyldforholdet fremgår af pantebrevet, og dermed ikke for
ejerpantebreve og skadesløsbreve, hvor størrelsen og
de nærmere vilkår for afviklingen af gælden
fremgår af et underliggende skyldforhold. Her vil det
personlige gældsansvar følge af det underliggende
forhold.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
3.3. Ikrafttrædelse af
autorisationsordningen
Tinglysningslovens § 49 d som affattet ved loven om
digital tinglysning indeholder reglerne om autorisation af
anmeldere, herunder reglerne om hvem der kan autoriseres,
betingelserne for autorisation, reglerne om sikkerhedsstillelse og
justitsministerens hjemmel til at udstede nærmere regler om
disse forhold.
For at det nye tinglysningssystem straks kan anvendes af
brugerne i overensstemmelse med forudsætningerne,
foreslås det, at Tinglysningsretten skal kunne behandle
ansøgninger om autorisation og meddele autorisationer,
før de øvrige dele af loven træder i kraft.
Uden denne mulighed vil tinglysning enten skulle ske ved anvendelse
af rettighedshavers egen digitale signatur, hvis vedkommende har en
sådan, eller på grundlag af en fuldmagt, der skal
indsendes til Tinglysningsretten, og det vil kunne give anledning
til forsinkelser i tinglysningsekspeditionerne i forbindelse med,
at det nye system tages i brug.
Det foreslås således, at justitsministeren
bemyndiges til at sætte § 49 d i kraft på et
andet (tidligere) tidspunkt end de øvrige dele af
loven.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
3.4. Overdragelse eller anden
overførsel af tinglyste papirbaserede pantebreve
Efter vedtagelsen af loven om digital tinglysning har der i
den juridiske litteratur været rejst tvivl om, hvorvidt
ophævelsen af den gældende tinglysningslovs
§ 2 medfører, at der skal ske tinglysning af
overdragelser eller anden overførsel af tinglyste pantebreve
for at opnå omsætningsbeskyttelse.
Det har bl.a. været anført, at der ved en
overdragelse af et tinglyst pantebrev ikke skabes en rettighed over
fast ejendom, som kræver tinglysning efter § 1,
stk. 1, fordi overdragelse af den begrænsede ret over
ejendommen - som panteretten udgør - hverken fastslår,
stifter, forandrer eller ophæver en ret over den pantsatte
ejendom, jf. tinglysningslovens § 10, stk. 1, jf.
§ 1, stk. 1. Endvidere har det været
anført, at en erhverver af et papirbaseret pantebrev ikke
har behov for at få sin erhvervelse tinglyst for at
opnå omsætningsbeskyttelse, da den relevante og
tilstrækkelige sikringsakt - effektiv
rådighedsberøvelse - for sådanne rettigheder
fortsat følger af gældsbrevsloven.
Som det imidlertid fremgår under pkt. 2.3 ovenfor, vil
sikringsakten ved overdragelse eller anden overførsel af
tinglyste pantebreve efter loven om digital tinglysnings
ikrafttræden være tinglysning. Dette gælder
også i forhold til overdragelser mv., af forud for lovens
ikrafttræden tinglyste pantebreve (dvs. papirbaserede
pantebreve). I forhold til sådanne papirbaserede pantebreve
følger det således af § 15, stk. 3 - og
for ejerpantebreves vedkommende § 15, stk. 8 - at
pantebrevet skal konverteres til et digitalt pantebrev ved
tinglysning af nye rettigheder over eller ændringer i et
sådant pantebrev.
I bemærkningerne til § 15, stk. 3, i
loven om digital tinglysning er det anført, at kravet om
konvertering af et papirbaseret pantebrev til et digitalt pantebrev
f.eks. gælder i tilfælde, hvor et pantebrev, der giver
pant i fast ejendom, overdrages.
Det kan dog ikke afvises, at en erhverver af en rettighed
ifølge et tinglyst papirbaseret pantebrev også efter
ikrafttræden af loven om digital tinglysning ville kunne
få den opfattelse, at iagttagelse af sikringsakten efter
gældsbrevslovens regler er tilstrækkelig, og som
følge heraf risikere at lide et retstab.
For at undgå tvivl om, hvad der er rette sikringsakt i
forbindelse med stiftelse af nye rettigheder over (ikke
konverterede) pantebreve, der er tinglyst forud for lovens
ikrafttræden, foreslås en præcisering af
bestemmelserne i § 15, stk. 3 og 8.
Præciseringen har til formål at fastslå, at der
efter loven om digital tinglysnings ikrafttræden også
skal ske tinglysning af overdragelse mv. af papirbaserede
pantebreve, for at der opnås omsætningsbeskyttelse, og
at det papirbaserede pantebrev ved tinglysningen skal konverteres
til et digitalt pantebrev.
3.5. Konvertering af papirbaserede
pantebreve
Som anført under pkt. 2.2 ovenfor vil stort set alle
papirbaserede ejerpantebreve og et betydeligt antal af de
øvrige papirbaserede pantebreve skulle indsendes til
Tinglysningsretten med henblik på konvertering efter lovens
ikrafttræden.
Med henblik på at begrænse de administrative
byrder ved denne konvertering foreslås det, at det
papirbaserede pantebrev i stedet for at blive konverteret til et
digitalt dokument kan aflyses elektronisk og samtidig erstattes af
et digitalt pantebrev.
De her omhandlede pantebreve er som udgangspunkt negotiable,
hvilket indebærer, at overdragelser af pantebrevene efter de
gældende regler som udgangspunkt beskyttes mod aftaler og
retsforfølgning ved, at rettighedshaver får dokumentet
i hænde i overensstemmelse med gældsbrevslovens regler.
Den tinglyste kreditor vil således kunne have overdraget
pantebrevet til tredjemand, uden at dette fremgår af
tingbogen. Tinglysningsretten vil på den baggrund ikke have
mulighed for at konstatere, hvem der er berettiget i medfør
af dokumentet, uden at få pantebrevet tilsendt fysisk.
Det er baggrunden for, at der efter § 15 i loven om
digital tinglysning ikke kan foretages ændringer (herunder
aflysninger) af sådanne pantebreve uden forudgående
konvertering ved indsendelse af papirdokumentet til
Tinglysningsretten.
Justitsministeriet finder det imidlertid forsvarligt at give
de autoriserede anmeldere, som i øvrigt vil kunne disponere
over rettigheder af denne type efter de regler, der vil gælde
for anmelderordningen, adgang til elektronisk at aflyse
sådanne pantebreve i stedet for at indsende dem med henblik
på konvertering.
I forbindelse med de dispositioner, som anmeldere kan foretage
efter tinglysningslovens kapitel 7 b, vil kontrol af tingbogen
(eller efter omstændighederne en af de øvrige
bøger) normalt være det nødvendige og
tilstrækkelige middel til at konstatere, hvem der er
berettiget til at disponere over den pågældende ret. Da
dette imidlertid ikke er tilfældet i forbindelse med
aflysning af et papirbaseret pantebrev, over hvilket der vil kunne
være stiftet rettigheder ved eksempelvis
håndpantsætning, foreslås det, at anmelderen skal
sikre, at der foreligger samtykke til aflysningen fra eventuelle
andre indehavere af omsætningsbeskyttede rettigheder,
herunder f.eks. rettighedshavere ifølge sekundær
pantsætning eller transport af pantebrevet samt andre, der
har en omsætningsbeskyttet ret ifølge det
papirbaserede pantebrev. Anmelderen kan alene forventes at sikre,
at der foreligger samtykke til aflysningen fra de rettighedshavere,
der har erhvervet en omsætningsbeskyttet ret i forhold til
pantebrevet. Bliver anmelderen imidlertid bekendt med, at der
foreligger ikke omsætningsbeskyttede rettigheder, bør
anmelderen også indhente samtykke fra disse rettighedshavere.
Manglende efterlevelse af denne forpligtelse vil kunne
medføre et erstatningsansvar efter reglerne i
tinglysningslovens § 49 c, stk. 3 og 4.
Autoriserede anmeldere vil således, før et
pantebrev aflyses, skulle sikre sig, at der foreligger samtykke
hertil fra såvel kreditor efter pantebrevet som fra
eventuelle andre rettighedshavere.
En rettighedshavers samtykke til aflysning af et papirbaseret
pantebrev med henblik på tinglysning af et tilsvarende
digitalt pantebrev, vil normalt være betinget af, at der
samtidig sker tinglysning af rettighedshaverens ret over
pantebrevet i medfør af § 15, stk. 2 og 7, i
loven om digital tinglysning. Anmelderen vil pådrage sig
erstatningsansvar, hvis en sådan betingelse ikke
opfyldes.
Hvor det papirbaserede pantebrev aflyses med henblik på,
at det skal erstattes af et digitalt pantebrev, vil tinglysningen
af det nye digitale pantebrev være en disposition, som det
efter tingbogen er debitor efter pantebrevet, der er berettiget til
at foretage. Anmeldelse af det elektroniske pantebrev
forudsætter derfor, at debitor har givet anmelderen samtykke
til at foretage denne tinglysning. Debitor må i den
forbindelse forventes at betinge sit samtykke af, at det digitale
pantebrev afspejler eventuelle påtegninger på
pantebrevet af interesse for debitor, eksempelvis ved at
pantebrevet nedskrives i overensstemmelse med påtegninger om
betaling af ekstraordinære afdrag eller lignende. Hvis
påtegningerne ikke overføres til tingbogen i
forbindelse med konverteringen af papirpantebrevet til et digitalt
pantebrev, vil anmelderen kunne pådrage sig erstatningsansvar
efter reglen i tinglysningslovens § 49 c, stk. 3,
hvis en senere godtroende erhverver af det digitale pantebrev
ekstingverer skyldnerens indsigelser om f.eks. at have betalt et
ekstraordinært afdrag.
Bestemmelserne vil få tilsvarende betydning for
aflysning af fysiske pantebreve og samtidig tinglysning af
tilsvarende digitale pantebreve i henholdsvis bilbogen,
andelsboligbogen og personbogen, jf. den kommende § 49 c,
stk. 6, i tinglysningsloven.
Det bemærkes i øvrigt, som også
anført under pkt. 2.3 og 3.4, at enhver rettighed over
pantebrevet, som stiftes efter loven om digital tinglysnings
ikrafttræden, herunder en panthavers videreoverdragelse af
pantebrevet, vil skulle tinglyses for at opnå beskyttelse mod
aftaler og retsforfølgning. Selvom ordensmæssige
hensyn kunne tale for, at anmelderen i forbindelse med aflysningen
bør drage omsorg for, at papirdokumentet destrueres, eller
at det på anden måde tydeliggøres, at dokumentet
er aflyst, er der - også efter den foreslåede
præcisering af bestemmelsen i § 15, stk. 3 og
8, jf. forslagets § 2, nr. 3 og 4 - ikke risiko for, at
aftaleerhververe lider tab som følge af, at de fysisk
får overdraget et aflyst pantebrev. Der er således ikke
fundet behov for at pålægge anmeldere en pligt til at
sikre, at papirpantebrevet destrueres eller lignende, når det
er blevet aflyst og erstattet af et digitalt pantebrev.
Efter reglerne i tinglysningsafgiftsloven udløser
tinglysning af et nyt digitalt pantebrev i forbindelse med
aflysning af et papirbaseret pantebrev tinglysningsafgift.
Konvertering ved indsendelse af papirdokumentet til
Tinglysningsretten vil derimod være afgiftsfri.
Finansrådet og Realkreditrådet har over for
Domstolsstyrelsen tilkendegivet, at banker og realkreditinstitutter
af ressourcemæssige grunde kan forventes at ville
foretrække elektronisk aflysning af papirbaserede pantebreve
og samtidig tinglysning af digitale pantebreve, frem for at benytte
fremgangsmåden med konvertering ved fremsendelse af
papirdokumenter til Tinglysningsretten, hvis disse to
fremgangsmåder ligestilles i afgiftsmæssig
henseende.
Hensynet til at begrænse det resssourceforbrug, som vil
være forbundet med fremsendelse og behandling af et meget
stort antal papirdokumenter, taler således for en
afgiftsmæssig ligestilling af de to
fremgangsmåder.
Det foreslås derfor, at aflysning af et pantebrev uden
forudgående konvertering og samtidig tinglysning af et nyt
tilsvarende digitalt pantebrev kan ske afgiftsfrit.
Herefter vil et papirbaseret pantebrev afgiftsfrit kunne
omdannes til et digitalt pantebrev enten ved indsendelse af det
papirbaserede pantebrev og konvertering af dette, eller ved
aflysning af det hidtidige pantebrev og tinglysning af et nyt
tilsvarende digitalt pantebrev.
Det vil være en forudsætning for afgiftsfriheden,
at tinglysning af det digitale pantebrev sker senest samtidig med
aflysning af det papirbaserede pantebrev og senest fem år
efter ikrafttrædelsen af loven om digital tinglysning. Dette
svarer til den tidsfrist, der gælder for tinglysning af
rettigheder over ejerpantebreve, som er stiftet før lovens
ikrafttræden.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 5, og
bemærkningerne hertil.
3.6. Lukkeperiode i forbindelse med,
at den digitale tinglysningsordning sættes i kraft
I forbindelse med forberedelsen af de tekniske systemer, som
skal danne grundlag for den digitale tinglysning, har der vist sig
et behov for i en kortere periode op til de nye reglers
ikrafttræden at kunne lukke helt for indlevering af
dokumenter til tinglysning.
For det første er der behov for at lukke for modtagelse
af papirdokumenter, for at behandlingen af samtlige indleverede
papirdokumenter kan afsluttes inden overgangen til det nye system,
så der ikke er et efterslæb af dokumenter, som skal
behandles efter de hidtidige regler. Dernæst vil der
være behov for at kunne fastfryse indholdet af tingbogen for
at sikre, at alle data overføres korrekt fra det gamle
system til det nye.
En lukning af tinglysningen, som indebærer, at der i
lukkeperioden ikke vil kunne anmeldes dokumenter til tinglysning,
betyder, at overdragelser, pant og andre rettigheder, som stiftes i
lukkeperioden, og som efter reglerne i tinglysningsloven skal
tinglyses for at opnå beskyttelse mod aftaler og
retsforfølgning, ikke vil kunne opnå denne
beskyttelse, før tinglysningen igen åbner. Efter
lukkeperiodens ophør vil tinglysning skulle ske efter de nye
regler.
Dette vil betyde, at eksempelvis en pantsætning, der
foretages i lukkeperioden, ikke vil kunne opnå
omsætningsbeskyttelse før de nye regler er trådt
i kraft. Pantet vil derfor skulle anmeldes til tinglysning
elektronisk, når tinglysningen åbner igen, og pantet
vil herefter opnå prioritet i henhold til det
nøjagtige tidspunkt på dagen, hvor anmeldelsen sker,
og må derfor respektere eventuelle andre rettigheder, der er
anmeldt tidligere.
At der i lukkeperioden ikke vil være mulighed for at
anmelde dokumenter til tinglysning, vil blandt andet betyde, at et
pantebrev, som udstedes til sikkerhed for en gæld, der er
stiftet i lukkeperioden, og som tinglyses umiddelbart efter, at der
på ny åbnes for anmeldelse af dokumenter til
tinglysning, ikke vil kunne omstødes i medfør af
konkurslovens § 70 under henvisning til, at sikringsakten
ikke er foretaget uden unødigt ophold.
Det foreslås, at justitsministeren bemyndiges til at
bestemme, at der i forbindelse med overgangen til digital
tinglysning lukkes helt eller delvist for anmeldelser til
tinglysning i en periode, som ikke kan overstige tre uger.
Tilsvarende hensyn gør sig gældende i forhold til
de øvrige tinglysningsregistre, og det foreslås
derfor, at der på samme måde skal kunne træffes
beslutning om i en periode på op til tre uger at lukke for
tinglysning i bilbogen, personbogen og andelsboligbogen i
forbindelse med overgangen til digital tinglysning i disse dele af
tinglysningssystemet.
Der henvises til lovforslagets § 4 og
bemærkningerne hertil.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget vurderes at indebære positive
administrative konsekvenser for Tinglysningsretten i forbindelse
med konvertering af ejerpantebreve fra papirdokumenter til digitale
dokumenter.
Forslaget skønnes ikke i øvrigt at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget forventes tilsvarende at indebære positive
erhvervsadministrative konsekvenser for den finansielle sektor og
andre, som i forbindelse med overgangen til digital tinglysning
ellers skulle have papirbaserede pantebreve konverteret til
digitale pantebreve.
Forslaget indebærer endvidere, at såvel
erhvervsliv som borgere og myndigheder må indrette sig
på i en kortere periode ikke at kunne få dokumenter
tinglyst. Dette vil kunne nødvendiggøre at visse dele
af erhvervslivet i denne kortere periode må
tilrettelægge deres sagshåndtering anderledes end
normalt.
Forslaget skønnes ikke i øvrigt at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner og
indeholder ikke miljømæssige konsekvenser eller
EU-retlige aspekter.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindre administrativ lettelse for
Tinglysningsretten i forbindelse med konvertering af pantebreve til
digitale pantebreve. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Mindre administrativ lettelse for brugerne
af tinglysningssystemet i forbindelse med konvertering af
pantebreve til digitale pantebreve. | Ingen af betydning. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
5. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret,
Tinglysningsretten, Sø- og Handelsretten og samtlige
byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet, Danske
Advokater, Danske Boligadvokater, DI, Dansk Erhverv,
Realkreditrådet, Realkreditforeningen, Finansrådet,
Finans og Leasing, Dansk Kreditråd, Datatilsynet,
Foreningen af Pantefogeder i Danmark, Business Danmark, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Den Danske
Landinspektørforening, Praktiserende Landinspektørers
Forening, Forbrugerrådet, Forbrugerombudsmanden, Formanden
for Forbrugerklagenævnet, Forsikring & Pension,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede
Revisorer FRR, Danske Regioner og Kommunernes Landsforening.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter forslaget kan tvangsfuldbyrdelse foretages på
grundlag af et tinglyst digitalt pantebrev.
Med forslaget tilsigtes ingen indholdsmæssig
ændring i forhold til den affattelse af bestemmelsen, som er
indeholdt i § 3, nr. 2, i loven om digital
tinglysning.
§ 3, nr. 2, i loven om digital tinglysning
gennemfører en indholdsmæssig ændring af
retsplejelovens § 488, stk. 2, 3. pkt., hvorved der
indføres hjemmel til tvangsfuldbyrdelse på grundlag af
tinglyst eller registreret digitalt pantebrev. Bestemmelsen
indeholder imidlertid en affattelse af hele retsplejelovens
§ 488, stk. 2.
Siden vedtagelsen af loven om digital tinglysning er der
vedtaget en ændring af retsplejelovens § 488,
stk. 2, 1. pkt., som der ikke tages højde for ved den
affattelse af bestemmelsen, som er vedtaget ved loven om digital
tinglysning.
Bestemmelsen i § 1 indeholder på den baggrund
en affattelse af § 488, stk. 2, 3. pkt., som tager
højde for indførelsen af digital tinglysning og
digital skibsregistrering, og som tillige tager højde for
den gennemførte ændring af bestemmelsens 1. pkt.
Forslaget til § 1, nr. 1, skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 1, og
§ 3.
Til nr. 2
Bestemmelsen giver den, som efter oplysningerne i tingbogen er
berettiget til at gøre eventuelle personlige fordringer
efter et digitalt pantebrev gældende over for skyldneren, ret
til at kræve, at Tinglysningsretten konverterer det digitale
pantebrev til et fysisk dokument, når dokumentet er blevet
slettet i tingbogen, fordi det ikke har opnået dækning
på en tvangsauktion.
Retten til at kræve konvertering tilkommer den, der
efter tingbogen kan gøre kravet gældende over for
skyldneren, men ikke andre afledte rettighedshavere. Selve
konverteringen vil ikke være forbundet med omkostninger for
rettighedshaveren.
Der kan alene stilles krav om konvertering af pantebreve, som
bærer fordringer. Ejerpantebreve og skadesløsbreve vil
således ikke kunne kræves konverteret, da disse alene
giver sikkerhed i fast ejendom, mens et eventuelt skyldforhold vil
bestå uafhængigt af pantebrevet.
Tinglysningsretten vil ved konverteringen skulle påse,
at alle relevante oplysninger i tingbogen kommer til at
fremgå af det fysiske dokument. Det vil i den forbindelse
også skulle fremgå, hvilken omsættelighed der har
været knyttet til det hidtidige digitale pantebrev, og som
dermed skal knyttes til det papirbaserede gældsbrev.
Krav om konvertering skal fremsættes over for
Tinglysningsretten. Da det dokument, der udstedes ved
konverteringen, efter forslaget er at anse som et originalt
gældsbrev, kan en sådan udstedelse kun ske én
gang. Når der er sket konvertering til et fysisk
gældbrev, vil der ikke længere kunne ske
tvangsfuldbyrdelse på baggrund af det digitale pantebrev, som
tidligere har været tinglyst.
Retten i henhold til det gældsbrev, som udstedes som
følge af konverteringen, vil, da der ikke længere er
knyttet en tilhørende ret over en fast ejendom til
gældsbrevet, ikke længere kunne opnå
omsætningsbeskyttelse efter tinglysningslovens regler.
Derimod vil gældsbrevslovens regler finde anvendelse
herpå.
Der foreslås ikke en tidsfrist for at fremsætte
anmodning om konvertering. En anmodning herom må typisk
forventes at blive fremsat i nær tidsmæssig
sammenhæng med tvangsauktionen, men dette er ikke noget
krav.
Konvertering af det digitale pantebrev kan kun foretages,
så længe Tinglysningsretten fortsat har oplysningerne
om pantebrevet. Tinglysningsretten har i medfør af
arkivlovgivningens regler pligt til at opbevare oplysninger om det
slettede pantebrev i det historiske register så længe,
der er retligt behov herfor. Det må antages, at et
sådant behov kan bestå så længe, der ikke
er indtrådt forældelse af fordringen efter
forældelseslovens regler.
Ved Tinglysningsrettens konvertering af det digitale pantebrev
vil der ikke være taget stilling til, om der kan være
opstået forældelse af det pågældende
skyldforhold.
Den foreslåede bestemmelse vil også finde
anvendelse, når digitale pantebreve med pant i en andel i en
andelsboligforening slettes som udækkede efter en
tvangsauktion, idet det følger af retsplejelovens
§ 559 a, stk. 5, at bl.a. reglen i § 581
finder anvendelse, når der afholdes tvangsauktion over en
andelsbolig.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsen ophæver den endnu ikke ikraftsatte
bestemmelse i § 3, nr. 2, i loven om digital
tinglysning.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr.
1, samt til pkt. 3.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Til nr. 2
Bestemmelsen bemyndiger justitsministeren til at sætte
tinglysningslovens § 49 d, som affattet ved loven om
digital tinglysning, i kraft på et andet tidspunkt end de
øvrige dele af loven.
Bestemmelsen skal give mulighed for, at Tinglysningsretten kan
modtage og behandle ansøgninger om autorisation og meddele
autorisationer forud for det tidspunkt, hvor de øvrige
regler om digital tinglysning træder i kraft. Herved vil de
autoriserede anmeldere kunne være klar på det
tidspunkt, hvor de nye regler om digital tinglysning træder i
kraft. Justitsministeren vil så vidt muligt sætte
§ 49 d i kraft senest tre uger før overgangen til
digital tinglysning. Perioden vil således i en vis
udstrækning falde sammen med lukkeperioden for tinglysningen,
som foreslået i lovforslagets § 4. Som
anført under bemærkningerne til § 4 vil
lukkeperioden dog ikke få betydning i forhold til
Tinglysningsrettens behandling af ansøgninger om
autorisation som anmelder, heller ikke selv om disse
ansøgninger indkommer til Tinglysningsretten under
lukkeperioden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3 og 4
Med den foreslåede affattelse af § 15,
stk. 3 og 8, præciseres det, at foretagelse af
ændringer i og stiftelse af rettigheder - herunder
overdragelse eller anden overførsel - over et papirbaseret
pantebrev skal tinglyses for at opnå
omsætningsbeskyttelse. Pantebrevet vil i forbindelse hermed
skulle konverteres til et digitalt pantebrev.
Der er tale om en præcisering af bestemmelsen for at
undgå tvivl om, hvad den korrekte sikringsakt i forbindelse
med overdragelse af tinglyste papirbaserede pantebreve efter lovens
ikrafttræden vil være. Selv om reglerne i
gældsbrevslovens kapitel 2 i forhold til sådanne
pantebreve fortsat er gældende, vil det afgørende i
forhold til, om en erhverver opnår
omsætningsbeskyttelse være, om rettigheden er blevet
tinglyst. Pantebrevet vil i den forbindelse skulle konverteres til
et digitalt pantebrev.
Særligt for så vidt angår nr. 4, der
vedrører papirbaserede ejerpantebreve, bemærkes, at
det efter loven om digital tinglysnings ikrafttræden ikke
længere vil være muligt at opnå en
omsætningsbeskyttet ret ved at få håndpant i et
ejerpantebrev og i den forbindelse foretage
rådighedsberøvelse enten ved at få
ejerpantebrevet fysisk i sin besiddelse eller give bindende
underretning til den primære håndpanthaver. Det
afgørende vil i stedet være, om rettigheden over
ejerpantebrevet er tinglyst. Rettigheder i et ejerpantebrev vil
efter ikrafttrædelsen af loven om digital tinglysning skulle
stiftes som underpant, jf. tinglysningslovens § 1 a, som
affattet ved § 1, nr. 2, i loven om digital tinglysning. Det
følger af denne bestemmelse, at den nødvendige og
tilstrækkelige sikringsakt ved stiftelse af primære
underpanterettigheder er tinglysning. Er der tale om stiftelse af
senere rettigheder i eller inden for rammen af et ejerpantebrev vil
der - udover at rettigheden vil skulle tinglyses - også
skulle gives underretning til en primær underpanthaver for at
afskære denne fra at udvide gælden inden for
ejerpantebrevets ramme, jf. § 1 a, stk. 3. Særligt for
så vidt angår overdragelse eller anden
overførsel af underpanterettigheder i et ejerpantebrev,
følger det af § 1 a, stk. 4, at sådanne
dispositioner skal tinglyses for at opnå beskyttelse mod
aftaler, der i god tro indgås om pantebrevet, og mod
retsforfølgning.
Med det foreslåede 4. pkt., der henviser til
tinglysningslovens § 1 a, præciseres det, at stiftelse
af nye rettigheder over et forud for lovens ikrafttræden
tinglyst papirbaseret ejerpantebrev alene kan ske ved
underpantsætning i overensstemmelse med reglerne herom i
§ 1 a, stk. 1-3, og at overdragelse eller anden
overførsel af en forud for lovens ikrafttræden stiftet
håndpanterettighed - ligesom det er tilfældet med
overdragelse mv. af underpanterettigheder - skal tinglyses for at
opnå beskyttelse mod aftaler, der i god tro indgås om
pantebrevet, og mod retsforfølgning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 5
Bestemmelsen giver mulighed for, at autoriserede anmeldere
afgiftsfrit kan omdanne papirbaserede pantebreve til digitale
pantebreve ved afløsningspantebrev.
I forslaget til stk. 14, 1.
pkt., indføres en hjemmel til, at de anmeldere, der
er autoriseret hertil, efter ikrafttrædelsen af det digitale
tinglysningssystem kan aflyse et papirbaseret pantebrev uden
forudgående konvertering af pantebrevet til et digitalt
dokument.
Forslaget til stk. 14, 2.
pkt., indeholder en udtrykkelig angivelse af, at den
autoriserede anmelder er forpligtet til forud for aflysningen at
sikre sig en bemyndigelse fra såvel den, der er berettiget
til at råde efter tingbogen, som fra eventuelle andre
indehavere af omsætningsbeskyttede rettigheder.
Anmelderen vil således skulle forestå kontrollen
af, at den, der disponerer, er berettiget hertil. Denne kontrol
foretages af Tinglysningretten, hvis papirdokumentet i stedet
indsendes til konvertering efter § 15, stk. 4 og 9,
i loven om digital tinglysning.
Efter det foreslåede stk. 15 vil tinglysning af et digitalt
pantebrev til erstatning for det papirbaserede pantebrev være
afgiftsfri. Afgiftsfriheden forudsætter, at det nye pantebrev
tinglyses senest samtidig med, at det tidligere pantebrev aflyses
og senest fem år efter loven om digital tinglysnings
ikrafttræden.
Muligheden for afgiftsfri omdannelse af pantebreve ved
tinglysning af afløsningspantebrev vil være et
alternativ til afgiftsfri omdannelse ved fremsendelse af det
fysiske dokument til Tinglysningsretten med henblik på
konvertering.
Det fremgår af bestemmelsen, at afgiftsfritagelsen
forudsætter, at det papirbaserede pantebrev erstattes af et
tilsvarende elektronisk pantebrev. Heri
ligger, at det elektroniske pantebrev i afgiftsmæssig
forstand er identisk med det aflyste papirbaserede dokument, og
således ikke ville udløse større variabel
tinglysningsafgift end det pantebrev, der aflyses.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til § 3
Det foreslås, at § 3, nr. 1 og 2, i lov nr.
526 af 7. juni 2006 om ændring af søloven og
forskellige andre love ophæves.
Lov nr. 526 af 7. juni 2006 indeholder i § 3, nr. 1
og 2, ændringer af retsplejelovens § 478,
stk. 4, og § 488, stk. 2, som ikke tager
højde for indførelsen af digital tinglysning, men
alene digital skibsregistrering.
Loven om digital tinglysning indeholder en affattelse af
bestemmelsen i § 478, stk. 4, som tager højde
for såvel digital tinglysning som digital
skibsregistrering.
På samme måde indeholder denne lovs § 1,
en affattelse af retsplejelovens § 488, stk. 2, som
tager højde for såvel digital tinglysning som digital
skibsregistrering.
Da det må forventes, at lov nr. 526 af 7. juni 2006 vil
blive sat i kraft på et senere tidspunkt end denne lov og
loven om digital tinglysning, foreslås bestemmelserne i
§ 3, nr. 1 og 2, ophævet, så det også
efter ikrafttræden af lov nr. 526 af 7. juni 2006 er klart,
at det er retsplejelovens § 478, stk. 4, som
affattet ved loven om digital tinglysning, og § 488,
stk. 2, som affattet ved denne lov, der er
gældende.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til § 4
Bestemmelsen i stk. 1
bemyndiger justitsministeren til at bestemme, at der i forbindelse
med overgangen til digital tinglysning ikke kan anmeldes dokumenter
til tinglysning i en nærmere bestemt periode, som ikke kan
overstige tre uger.
Lukning for anmeldelse af dokumenter til tinglysning i
medfør af bestemmelsen kan kun ske i forbindelse med
overgangen til digital tinglysning, hvilket indebærer, at
lukkeperioden skal ligge umiddelbart op til, at de nye regler
træder i kraft for den pågældende del af
tinglysningssystemet.
Lukningen har alene betydning for muligheden for at anmelde
dokumenter til tinglysning. Anden korrespondance til retten
modtages og behandles normalt. Er et dokument lyst med frist til
fremsendelse af bevis for anmelderens ret til at råde over
den pågældende ret, indebærer dette bl.a., at
beviset kan fremsendes til retten, eller at der kan anmodes om
fristforlængelse i den periode, hvor der er lukket for
anmeldelse af dokumenter til tinglysning. Der vil således
heller ikke være noget i vejen for, at retten tinglyser et
dokument, som anmeldes forud for lukkeperioden, med en frist, som
udløber i lukkeperioden. Tilsvarende vil Tinglysningsretten
i lukkeperioden eksempelvis kunne behandle ansøgninger om
autorisation som anmelder.
Bestemmelsen i stk. 2
præciserer, at dokumenter, som kommer frem til tinglysning i
lukkeperioden, afvises og derfor må anmeldes til tinglysning
på ny efter lukkeperiodens udløb efter de på
dette tidspunkt gældende regler. Dokumenter, der som
følge af bestemmelsen afvises, forudsættes returneret
til anmelderen hurtigst muligt.
Hvis den digitale tinglysning ikke sættes i kraft for
alle bøger (tingbogen, bilbogen, personbogen og
andelsboligbogen) på samme tid, kan ministeren efter stk. 3 fastsætte forskellige
lukkeperioder for de enkelte bøger.
I forhold til alle bøger gælder kravene i
stk. 1 om, at lukningen skal finde sted i forbindelse med, at
den pågældende bog overgår til digital
tinglysning, at der kun må være tale om én
lukkeperiode for hver bog, og at lukkeperioden for den enkelte bog
ikke kan overstige tre uger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.6 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli
2009.
For så vidt angår de foreslåede bestemmelser
i retsplejeloven, jf. lovforslagets § 1, vil reglerne
først få praktisk betydning, når muligheden for,
at der tinglyses digitale pantebreve - eller der registreres
digitale pantebreve i skibsregistret eller i Dansk Internationalt
Skibsregister - foreligger. I forhold til tinglysning af digitale
pantebreve vil det sige fra tidspunktet, hvor loven om digital
tinglysning træder i kraft for de enkelte bøger.
Til § 6
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 6. november 2008, som
ændret ved lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 488.
--- | | |
Stk. 2.
Ved fremsættelse af anmodning i henhold til § 478,
stk. 1, nr. 1-3, skal udskrift af afgørelsen,
betalingspåkravet med påtegning, forliget, bevillingen,
statsforvaltningens afgørelse, den anmeldte eller godkendte
forældremyndighedsaftale eller aftalen om barnets bopæl
eller samvær indleveres til fogedretten. Ved
fremsættelse af anmodning i henhold til et af de i
§ 478, stk. 1, nr. 4-7, nævnte dokumenter skal
det originale dokument indleveres, medmindre fogedretten anser det
for unødvendigt. | | 1. I
§ 488, stk. 2, indsættes som 3. pkt.: |
| | »Ved digitale pantebreve, der er
eller har været tinglyst eller registreret i skibsregistret
eller i Dansk Internationalt Skibsregister, skal anmodningen i
stedet indeholde en præcis henvisning til dokumentet i
tingbogen, bilbogen, andelsboligbogen, personbogen, skibsregistret
eller Dansk Internationalt Skibsregister. « |
| | |
§ 581.
Når auktionskøberen har opfyldt
auktionsvilkårene, og appelfristen er udløbet, uden at
underretning om appel er meddelt Tinglysningsretten, kan
køberen kræve de rettigheder, der ikke fik
dækning på auktionen, slettet af tingbogen. | | 2. I
§ 581 indsættes som stk. 2: |
| | »Stk. 2. Er et digitalt pantebrev
blevet slettet i tingbogen i medfør af stk. 1, kan den,
der ifølge oplysningerne i tingbogen har ret til at
gøre eventuelle personlige fordringer efter pantebrevet
gældende over for skyldneren, kræve, at
Tinglysningsretten konverterer det digitale pantebrev til et
papirdokument. Papirdokumentet er at anse som et originalt
gældsbrev.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 539 af 8. juni 2006 om
ændring af lov om tinglysning og forskellige andre love
(Digital tinglysning) foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 3 | | 1.§ 3, nr. 2, ophæves. |
1. --- | | |
2.
§ 488, stk. 2, affattes således: | | |
»Stk. 2. Ved fremsættelse af
anmodning i henhold til § 478, stk. 1, nr. 1-3, skal
udskrift af afgørelsen, betalingspåkravet med
påtegning, forliget, bevillingen, statsforvaltningens
afgørelse eller den godkendte aftale indleveres til
fogedretten. Ved fremsættelse af anmodning i henhold til et
af de i § 478, stk. 1, nr. 4-7, nævnte
dokumenter skal det originale dokument indleveres, medmindre
fogedretten anser det for unødvendigt. Ved digitale
pantebreve, der er eller har været tinglyst eller registreret
i skibsregisteret eller i Dansk Internationalt Skibsregister, skal
anmodningen i stedet indeholde en præcis henvisning til
dokumentet i tingbogen, bilbogen, andelsboligbogen, personbogen,
skibsregisteret eller Dansk Internationalt
Skibsregister.« | | |
| | |
§ 13 | | |
Stk. 1.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 5 og 6. | | 2. I
§ 13, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: |
Stk. 2.
Justitsministeren kan bestemme, at loven træder i kraft
på forskellige tidspunkter, for så vidt angår
tingbogen, bilbogen, andelsboligbogen og personbogen. | | |
| | »Justitsministeren kan endvidere
bestemme, at tinglysningslovens § 49 d, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 80, træder i kraft på et
andet tidspunkt end de øvrige dele af loven.« |
Stk. 3-6.
--- | | |
| | |
§ 15 | | |
Stk. 1.
Rettigheder over et tinglyst pantebrev, der forud for lovens
ikrafttræden har opnået beskyttelse mod aftaler og mod
retsforfølgning efter reglerne i gældsbrevsloven,
bevarer denne beskyttelse efter lovens ikrafttræden, jf. dog
stk. 7. | | |
Stk. 2.
Rettigheder som nævnt i stk. 1 kan tinglyses. Ved
tinglysningen skal de i stk. 1 nævnte pantebreve
konverteres til digitale pantebreve. | | |
Stk. 3.
Ved tinglysning af nye rettigheder over eller ændringer i et
forud for lovens ikrafttræden tinglyst pantebrev skal
pantebrevet konverteres til et digitalt pantebrev. | | 3.§ 15, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Nye rettigheder over
eller ændringer i et forud for lovens ikrafttræden
tinglyst pantebrev skal tinglyses for at opnå beskyttelse mod
aftaler om pantebrevet og mod retsforfølgning. Dette
gælder også overdragelse eller anden overførsel
af pantebrevet. Ved tinglysningen skal pantebrevet konverteres til
et digitalt pantebrev. Den aftale eller retsforfølgning, der
skal kunne fortrænge en utinglyst ret over pantebrevet, skal
selv være tinglyst og erhververen ifølge aftalen
være i god tro.« |
Stk. 4.
Ved anmeldelse til konvertering efter stk. 2 og 3 skal
anmelderen indsende det originale pantebrev til Tinglysningsretten.
Er pantebrevet bortkommet, skal anmelderen, før konvertering
kan finde sted, anlægge mortifikationssag efter reglerne i
lov om mortifikation af værdipapirer. | | |
Stk. 5.
Reglerne i stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse på
rettigheder, som forud for lovens ikrafttræden har
opnået beskyttelse mod aftaler og retsforfølgning, og
som er knyttet til papirbaserede dokumenter, der er tinglyst som
hæftelse. Ved anmeldelse til konvertering efter stk. 2
og 3 skal anmelderen indsende det originale dokument til
Tinglysningsretten eller på anden betryggende måde
dokumentere sin ret. | | |
Stk. 6.
Ikkenegotiable pantebreve udstedt til realkreditinstitutter i
henhold til lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v. anses for konverteret fra lovens ikrafttræden. | | |
Stk. 7.
Rettigheder i tinglyste ejerpantebreve, som inden denne lovs
ikrafttræden har opnået beskyttelse mod aftaler og mod
retsforfølgning efter reglerne i gældsbrevsloven, skal
senest 5 år efter lovens ikrafttræden tinglyses efter
reglerne i tinglysningsloven for at bevare denne beskyttelse. Det
er tilstrækkeligt for overholdelse af fristen, at rettigheden
er anmeldt til tinglysning, og at der er indsendt fornøden
dokumentation efter stk. 9 inden fristens udløb. Ved
tinglysning af rettigheder i et ejerpantebrev som nævnt i 1.
pkt., skal ejerpantebrevet samtidig konverteres til et digitalt
ejerpantebrev. | | |
Stk. 8.
Ved tinglysning af nye rettigheder eller ændringer i et forud
for lovens ikrafttræden tinglyst ejerpantebrev skal
ejerpantebrevet konverteres til et digitalt ejerpantebrev. | | 4.§ 15, stk. 8, affattes
således: »Stk. 8. Nye rettigheder over
eller ændringer i et forud for lovens ikrafttræden
tinglyst ejerpantebrev skal tinglyses for at opnå beskyttelse
mod aftaler om pantebrevet og mod aftaler om eller
retsforfølgning mod pantet. Dette gælder også
overdragelse eller anden overførsel af rettigheder over
ejerpantebrevet. Ved tinglysningen skal ejerpantebrevet konverteres
til et digitalt ejerpantebrev. Tinglysningslovens § 1 a,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, finder
anvendelse.« |
Stk. 9.
Ved konvertering efter stk. 7 og 8 skal anmelderen indsende
det originale ejerpantebrev til Tinglysningsretten. Er
ejerpantebrevet bortkommet, skal anmelderen, før
konvertering kan finde sted, anlægge mortifikationssag efter
reglerne i lov om mortifikation af værdipapirer, jf. dog
stk. 11. Anmelderen skal endvidere angive, hvorvidt der
består andre rettigheder i ejerpantebrevet eller inden for
rammen af ejerpantebrevet, samt i givet fald angive
rettighedshavernes identitet og rettighedernes indbyrdes placering
i prioritetsordenen. | | |
Stk. 10.
Ihændehaveren af et ejerpantebrev som nævnt i
stk. 7 og 8 har på begæring af pantsætteren
eller af andre rettighedshavere pligt til at medvirke til
gennemførelsen af en konvertering af ejerpantebrevet efter
stk. 9. | | |
Stk. 11.
Ejerpantebreve med sikkerhed i fast ejendom, hvor hovedstolen
maksimalt udgør 45.000 kr., kan på begæring af
en anmelder, der har fået tinglyst en
meddelelsespåtegning, konverteres til et digitalt
ejerpantebrev. | | |
Stk. 12.
Et papirbaseret pantebrev har efter konvertering til et digitalt
pantebrev ikke længere nogen retsvirkning. | | |
Stk. 13.
Ved anmeldelse efter dennes lovs ikrafttræden af dokumenter,
der giver panteret inden for rammen af et papirbaseret
ejerpantebrev, gælder reglen i tinglysningslovens
§ 15, stk. 6, 2. pkt., som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 21, ikke. | | |
| | |
| | 5. I
§ 15 indsættes efter stk. 13 som nye
stykker: |
| | »Stk. 14. Anmeldere, som er
autoriseret efter reglerne i tinglysningslovens kapitel 7 b, kan
aflyse papirbaserede pantebreve uden forudgående
konvertering. Anmelderen skal forud for aflysningen kontrollere, at
der foruden bemyndigelse fra den, der ifølge
tinglysningssystemet er berettiget til at råde over den
pågældende ret, også foreligger samtykke til
aflysningen fra eventuelle andre indehavere af
omsætningsbeskyttede rettigheder. |
| | Stk. 15.
Hvis der i forbindelse med aflysning af pantebrevet efter
stk. 14 sker tinglysning af et tilsvarende digitalt pantebrev,
udløser tinglysningen af det digitale pantebrev ikke
tinglysningsafgift. Afgiftsfriheden forudsætter, at
anmeldelse til tinglysning af det nye pantebrev sker senest
samtidig med aflysning af det tidligere pantebrev og senest fem
år efter lovens ikrafttræden.« |
Stk. 14-15.
--- | | Stk. 14 og 15 bliver herefter
stk. 16 og 17. |
| | |
| | § 3 |
| | I lov nr. 526 af 7. juni 2006 om
ændring af søloven og forskellige andre love (Digital
skibsregistrering, pant, udlæg m.v. i fiskerirettigheder,
fordeling af bjærgeløn og skibes hjemsted) foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 3 | | 1.§ 3,
nr. 1 og 2, ophæves. |
I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 910 af 27. september 2005, som
ændret senest ved lov nr. 279 af 5. april 2006, foretages
følgende ændringer: | | |
| | |
1. I
§ 478, stk. 4, indsættes som 2. pkt.: | | |
»I de i stk. 1, nr. 6,
nævnte tilfælde kan fuldbyrdelse endvidere foretages
hos den, der som skyldner, selvskyldnerkautionist eller
pantsætter har forpligtet sig ved et digitalt pantebrev, der
er eller har været registreret i skibsregisteret eller i
Dansk Internationalt Skibsregister.« | | |
| | |
2. I
§ 488, stk. 2, indsættes som 3. pkt.: | | |
»Ved digitale pantebreve, der er
eller har været registreret i skibsregisteret eller i Dansk
Internationalt Skibsregister, skal anmodningen i stedet indeholde
en præcis henvisning til dokumentet i skibsregisteret eller i
Dansk Internationalt Skibsregister.« | | |