L 16 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge
(dagtilbudsloven). (Frokostmåltid i daginstitutioner
m.v.).
Fremsat den 9. oktober 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dag-, fritids- og
klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)
(Frokostmåltid i daginstitutioner
m.v.)
§ 1
I lov nr. 501 af 6. juni 2007 om dag-, fritids-
og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 16 ophæves overskriften:
»Forældrebetalt
madordning«
2.
Efter § 16 indsættes:
»Mad i
daginstitutioner
§ 16
a. Der skal i alle daginstitutioner omfattet af
§ 19 tilbydes et sundt frokostmåltid til alle
børn som en del af dagtilbudsydelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældre kan medbringe
barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i
forældrebetalingen, jf. § 32 stk. 2, hvis barnet
har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som
kræver en specialkost, og kommunalbestyrelsen vurderer, at
den ikke på forsvarlig vis kan tilbyde barnet et
frokostmåltid efter stk. 1.«
3.
§ 17, stk. 1, affattes således:
»Kommunalbestyrelsen kan for dagtilbud
omfattet af § 19, stk. 2 og 3, beslutte at give mulighed
for forældrebetalte madordninger for den mad, der ikke
udgør frokostmåltidet efter § 16 a.
Kommunalbestyrelsen fastsætter de overordnede rammer for
disse forældrebetalte madordninger i kommunen.«
4.§ 25, stk. 1, affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen skal ved manglende
overholdelse af pasningsgarantien med virkning fra den 1. i den
følgende måned hæve tilskuddet efter
§ 32, stk. 1, til mindst 73 procent og tilskuddet efter
§ 32, stk. 2, og § 33, stk. 1, til mindst 78
procent for alle børn i dagtilbud i kommunen, indtil
pasningsgarantien kan opfyldes, og kommunalbestyrelsen har fastsat
nye tilskudsprocenter og egenbetalingsandele.«
5.§ 31, stk. 2 og 3, affattes
således:
»Stk. 2. Tilskud
efter stk. 1 fastsættes i forhold til de budgetterede
bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud, bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.
Stk. 3. Tilskud og
egenbetaling fastsættes på grundlag af dagtilbuddenes
vedtagne budgetter.«
6.§ 32 affattes
således:
Ȥ 32. Tilskud til
kommunale daginstitutioner og selvejende daginstitutioner, jf.
§ 31, stk. 1, skal udgøre mindst 70 procent og
forældrenes egenbetaling højst 30 procent af de
budgetterede bruttodriftsudgifter efter § 31, stk. 2, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Ved reduktion af
forældrebetalingen efter § 16 a, stk. 2, skal
tilskuddet efter § 31, stk. 1, udgøre mindst 75
procent og forældrenes egenbetaling højst 25 procent
af de budgetterede bruttodriftsudgifter, jf. § 31, stk.
2.
Stk. 3. Ved optagelse i
en kommunal eller selvejende daginstitution beregnes
kommunalbestyrelsens tilskud og forældrenes egenbetaling
på grundlag af de budgetterede bruttodriftsudgifter for den
enkelte daginstitution eller på grundlag af de gennemsnitlige
budgetterede bruttodriftsudgifter for daginstitutioner af samme
type i kommunen.«
7.§ 33 affattes
således:
Ȥ 33. Tilskud til
kommunal dagpleje, jf. § 31, stk. 1, skal udgøre
mindst 75 procent og forældrenes egenbetaling højst 25
procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter, jf.
§ 31, stk. 2.
Stk. 2. Ved optagelse i
kommunal dagpleje beregnes kommunalbestyrelsens tilskud og
forældrenes egenbetaling på grundlag af de
gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter for den kommunale
dagpleje.«
8. I
§ 36, stk. 2, ændres
»og § 21, stk. 2 og 3« til:
»§ 21, stk. 2 og 3, og §§ 31-34, jf.
dog §§ 43-44«.
9. I
§ 41, stk. 3, ændres
»§ 31, stk. 2, og §§ 32-34, jf. dog
§§ 42-44« til: »§§ 31-34,
jf. dog §§ 42-44«.
10. I
§ 41, stk. 5, ændres
»§ 31, stk. 2, og §§ 32-34«
til: »§§ 31-34«.
11.§ 57, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Tilskud
og egenbetaling fastsættes på grundlag af
fritidshjemmenes vedtagne budgetter.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Dagtilbudslovens
§ 31, stk. 3, og § 57, stk. 3, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 5 og nr. 11, træder i kraft den
1. januar 2009.
§ 3
Stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan med virkning for alle daginstitutioner i
kommunen, jf. dagtilbudslovens § 19, beslutte, at der i
perioden fra den 1. januar 2009 til og med 31. december 2009 skal
tilbydes et sundt frokostmåltid til alle børn som en
del af dagtilbudsydelsen.
Stk. 2. Træffer
kommunalbestyrelsen beslutning i medfør af stk. 1, skal
kommunens tilskud til kommunale daginstitutioner og selvejende
daginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens § 19, stk.
2 og 3, udgøre mindst 70 procent og forældrenes
egenbetaling højst 30 procent af de budgetterede
bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud, bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældre kan medbringe
barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i
forældrebetalingen, hvis barnet har en lægedokumenteret
allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og
kommunalbestyrelsen vurderer, at den ikke på forsvarlig vis
kan tilbyde barnet et frokostmåltid i daginstitutionen. I
disse tilfælde finder dagtilbudslovens § 31, stk.
2, anvendelse.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan for dagtilbud omfattet af dagtilbudslovens
§ 19, stk. 2 og 3, beslutte at give mulighed for
forældrebetalte madordninger for den mad, der ikke
udgør frokostmåltidet. Kommunalbestyrelsen
fastsætter de overordnede rammer for disse madordninger.
Stk. 5. Hvis
kommunalbestyrelsen ikke overholder pasningsgarantien jf.
dagtilbudslovens §§ 23-25, skal tilskuddet efter
dagtilbudslovens § 25, stk. 1, til børn i
daginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens § 19, stk.
2 og 3, hæves til mindst 73 procent. For de forældre,
som medbringer barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i
forældrebetalingen finder dagtilbudslovens § 25,
stk. 1, anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Regeringen ønsker at sikre, at alle børn mellem
0 år og frem til skolealderen får et sundt
frokostmåltid, når de er i daginstitution.
I finanslovsaftalen 2008 er der indgået aftale mellem
regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance om, at alle børn
i daginstitutioner mellem 0 år og frem til skolealderen
senest 1. januar 2010 skal tilbydes et sundt frokostmåltid
som en del af dagtilbudsydelsen.
I forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for
2009 mellem regeringen og KL er det aftalt, at det nuværende
loft for forældrebetalingsandelen på 25 procent
hæves med 5 procentpoint til 30 procent svarende til, at den
enkelte kommune får mulighed for at opkræve
forældrebetaling for frokostmåltidet. For kommuner, som
allerede tilbyder et frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen i kommunens daginstitutioner, er det en
lokalpolitisk prioritering at vælge at hæve
egenbetalingen fra de nuværende 25 procent.
Jf. kommuneaftalen for 2009 er det endvidere aftalt, at der
åbnes op for muligheden for at ændre tilskud og
forældrebetaling i løbet af året, således
at tilskuddet og forældrebetalingen tilsammen skal
udgøre de samlede bruttodriftsudgifter ved en plads i
dagtilbud.
Lovforslaget indeholder således to
ændringer:
1)
Frokostmåltid i alle daginstitutioner som en del af
dagtilbudsydelsen, og justering af loftet for
forældrebetaling.
2) Ændring af
reglerne om fastsættelse af kommunalbestyrelsens tilskud og
forældrenes egenbetaling til dagtilbud.
2. Gældende ret
2.1 Frokostmåltid i
daginstitutioner
Der er ikke i dag i lovgivningen fastsat krav om, at
børn i daginstitutioner skal have serveret et
frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen. I nogle
kommuner tilbydes børn således et frokostmåltid
som en del af dagtilbudsydelsen, mens børn i andre kommuner
har madpakke med hjemmefra, fordi et frokostmåltid ikke er en
del af dagtilbudsydelsen i kommunen.
Siden 1. juli 2003 har kommunalbestyrelsen gennem reglerne om
forældrebetalte madordninger haft adgang til at beslutte at
give mulighed for forældrebetalte madordninger for
børn i alderen 3 år og ældre, hvorefter
forældrebestyrelsen i de enkelte daginstitutioner har kunnet
beslutte, om der skulle etableres en forældrebetalt
madordning eller ej. I de tilfælde, hvor
forældrebestyrelsen har besluttet at etablere en madordning,
har de forældre, som ønskede at benytte ordningen,
selv betalt udgiften hertil. Ordningen blev udvidet til at omfatte
børn i alderen 0-2 år i 2005, og i 2007 blev der givet
mulighed for at tildele tilskud ud fra forældrenes
økonomiske forhold. Der har således været tale
om en frivillig ordning for forældre og daginstitutioner.
Forældrebetalte madordninger har hidtil kunnet omfatte
enkelte eller alle måltider i daginstitutioner. Der er
således mange daginstitutioner, som allerede i dag har fuldt
forældrefinansierede madordninger i forhold til f.eks.
frokostmåltidet eller eftermiddagsmad.
2.2. Fastsættelse af tilskud og
egenbetaling for dagtilbud
Efter de gældende regler i dagtilbudsloven om tilskud og
forældrebetaling for dagtilbud og fritidshjem, skal
kommunalbestyrelsens driftstilskud og forældrenes
egenbetaling fastsættes for et år ad gangen på
grundlag af de vedtagne budgetter. Kommunalbestyrelsen kan dog ved
budgetvedtagelsen fastsætte, at tilskud og egenbetaling
ændres i løbet af året, men i disse
tilfælde skal kommunalbestyrelsen ved budgetvedtagelsen
fastsætte beløbene og ikrafttrædelsesdatoer for
ændringerne.
3. Den foreslåede ordning
3.1. Frokostmåltid i
daginstitutioner
Det foreslås at indføre et sundt
frokostmåltid i alle daginstitutioner, så alle
børn indtil skolestart sikres et sundt måltid mad i
daginstitutionen I tilknytning hertil ændres loftet for den
maksimale forældrebetalingsandel fra det nuværende 25
procent til 30 procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter
svarende til, at den enkelte kommune får mulighed for at
opkræve forældrebetaling for frokostmåltidet. For
kommuner, som allerede tilbyder et frokostmåltid som en del
af dagtilbudsydelsen i kommunens daginstitutioner, er det en
lokalpolitisk prioritering at vælge at hæve
egenbetalingen fra de nuværende 25 procent.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at alle
børn i daginstitutioner får et sundt måltid midt
på dagen. Et fælles måltid sund mad i
daginstitutionen vil medvirke til at fremme gode kostvaner,
forebygge fedme og bidrage til børnenes generelle
velvære og udvikling.
Herudover vil et fælles måltid mad i
daginstitutionen bidrage til at aflaste børnefamiliernes
travle hverdag, idet forældre fremover ikke skal
afsætte tid til at smøre madpakker til deres
børn i daginstitutionen. Det skal dog bemærkes, at det
fortsat er forældrene, der har det overordnede ansvar for at
sikre, at deres børn får en sund kost. Dette
understreges af, at det med forslaget er forældrene, der
finansierer udgifterne til et frokostmåltid.
Det foreslås, at forslaget om et obligatorisk
frokostmåltid gælder alle daginstitutioner efter
dagtilbudslovens § 19, det vil sige kommunale
daginstitutioner, selvejende daginstitutioner og
privatinstitutioner samt eksisterende puljeordninger efter
dagtilbudslovens § 102.
Private pasningsordninger, jf. dagtilbudslovens
§§ 78 og 80, omfattes ikke af lovforslaget. Dette er
begrundet i, at private pasningsordninger ikke er omfattet af de
øvrige indholdsmæssige lovkrav, der gælder for
dagtilbud, herunder blandt andet kravet om udarbejdelse af
pædagogiske læreplaner,
børnemiljøvurderinger og
forældreindflydelse.
Dagplejen er ikke omfattet af lovforslaget, da kost allerede i
dag i praksis er en del af dagplejeydelsen. Der henvises til, at
dagplejere i henhold til dagplejeoverenskomsten i dag er forpligtet
til at drage omsorg for barnets pasning og pleje, herunder ydelse
af kost, så længe barnet opholder sig i
dagplejehjemmet. Ligeledes har kommunale dagplejere efter
ligningslovens § 9H et skattemæssigt fradrag for
blandt andet udgifter til kost til børnene i
dagplejehjemmet. Da børn således allerede i praksis
får kost i dagplejen, er der ikke fundet grund til at
regulere dette yderligere.
Det obligatoriske frokostmåltid bliver en del af
dagtilbudsydelsen og udgiften hertil vil indgå i
dagtilbuddenes bruttodriftsudgifter. Der ydes efter § 43
i dagtilbudsloven fripladstilskud og søskendetilskud til
nedsættelse af forældrenes egenbetaling for
dagtilbudsydelsen i det omfang, betingelserne herfor er
opfyldt.
Det foreslås, at loven om frokostmåltid i
daginstitutioner træder i kraft 1. januar 2010. Kommuner, der
ønsker at indføre et frokostmåltid i 2009, vil
gennem lovforslagets overgangsbestemmelse få mulighed for at
hæve forældrebetalingen fra 1. januar 2009, hvis
frokostmåltidet indgår som en del af dagtilbudsydelsen
for børn indtil skolestart i alle daginstitutioner i
kommunen.
3.2. Fastsættelse af tilskud og
egenbetaling for dagtilbud
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen får mulighed
for at regulere driftstilskud og forældrenes egenbetaling for
dagtilbud løbende hen over året.
Formålet med forslaget er at skabe større
fleksibilitet for kommunerne, så kommunalbestyrelsen har
mulighed for at ændre i tilskud og egenbetaling for dagtilbud
og fritidshjem hen over året samt at sikre, at
forældrebetalingen og det kommunale tilskud fastsættes
på et retvisende grundlag både ved vedtagelse af
budgettet for det kommende år og ved eventuelle senere
ændringer, uanset om disse medfører stigninger eller
fald i tilskud og forældrebetaling. Med forslaget bevares
ligebehandlingen af tilbud, uanset om de er kommunale, selvejende
eller private, og ligebehandling af forældre, uanset om
forældrene har valgt et offentligt eller privat tilbud, eller
et tilbud i egen kommune eller i en anden kommune.
Afledt af lovforslaget vil der i bekendtgørelsen om
pasningsgaranti, kommunens tilskud til brug for dag-, fritids- og
klubtilbud, forældrenes egenbetaling og indhentelse af
børneattester mv. blive fastsat nye regler for varsel i
forbindelse med kommunens ændring af tilskud og egenbetaling.
Varslet skal sikre, at forældre og institutioner i god tid
bliver oplyst om ændringer i tilskud og
forældrebetaling, så de har mulighed for at indrette
sig herpå. Varselsperioden forlænges fra det
nuværende 1 måned til tre måneder, dog to
måneder, når ændringen sker i tilknytning til
vedtagelse af det kommende års budget.
Det foreslås, at adgangen til at regulere tilskud og
forældrebetaling løbende over året træder
i kraft 1. januar 2009.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Udgifterne til at indføre et frokostmåltid i alle
daginstitutioner bliver fuldt forældrebetalte. Med forslaget
får kommunerne mulighed for at hæve
forældrebetalingen med op til 5 procent point. For kommuner,
der allerede tilbyder et frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen, er det en lokalpolitisk prioritering at
vælge at hæve egenbetalingen fra de nuværende 25
procent. Forslaget er økonomiforhandlet med
kommunerne.
Der er etableret en kvalitetsfond med henblik på at
løfte de fysiske rammer for børn og unge på
dagtilbuds-, folkeskole- og ældreområdet samt
vedrørende idrætsfaciliteter. Kvalitetsfonden er
på i alt 22 mia.kr. til statslig medfinansiering af kommunale
investeringer i perioden 2009-2018. Det fremgår af
regeringsgrundlaget fra november 2007 vedrørende
tidssvarende indretning af institutioner, at kvalitetsfonden bl.a.
skal "sikre, at køkkener i nye og renoverede institutioner
er indrettet sådan, at der kan laves sund mad." Det er aftalt
med kommunerne, at der udmøntes 9 mia. kr. fra
kvalitetsfonden i perioden 2009-2013 med henblik på bl.a. at
løfte de fysiske rammer for børn og unge på
dagtilbudsområdet. Kvalitetsfondsmidlerne fordeles mellem
kommunerne efter blok-tilskudsnøglen
(befolkningstallet).
Der forventes at være marginale merudgifter for staten
til autorisation af køkkener i daginstitutioner og den
efterfølgende løbende kontrol.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring til
følgende organisationer: Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), FOA - fag og
arbejde, Daginstitutionernes LandsOrganisation (DLO),
Landsforeningen af forældre til børn i dagtilbud
(FOLA), Socialpædagogernes Landsforbund (SL), Kommunernes
Landsforening (KL), Foreningen af socialchefer i Danmark,
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF), FTF,
Børnerådet, Det Centrale Handicapråd og Danske
Handicaporganisationer (DH).
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Forslaget er neutralt for
kommunerne. | Der forventes at være marginale
merudgifter for staten til autorisation af køkkener i
daginstitutionerne og den efterfølgende løbende
kontrol. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forholdet indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Som følge af lovforslaget om frokostmåltid i
daginstitutioner er der indsat en ny overskrift, som omfatter
både frokostmåltid i daginstitutioner og
forældrebetalte madordninger, jf. dagtilbudslovens
§ 17.
Til nr. 2
Bestemmelsen i § 16 a er ny.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at alle
børn får et sundt frokostmåltid, mens de er i
daginstitution. Forslaget sigter mod, at alle børn som
udgangspunkt spiser det frokostmåltid, der tilbydes i
daginstitutionen. De enkelte forældres eventuelle fravalg af
frokostmåltidet medfører ikke en reduktion i
forældrenes egenbetaling for dagtilbudspladsen, jf. dog
§ 16 a, stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1, gælder alle daginstitutioner
omfattet af § 19 i dagtilbudsloven, dvs. kommunale
daginstitutioner, selvejende daginstitutioner og
privatinstitutioner. Endvidere gælder bestemmelsen
eksisterende puljeordninger omfattet af dagtilbudslovens
§ 102.
Et sundt frokostmåltid betegner, at måltidet skal
følge de til enhver tid gældende officielle danske
anbefalinger for kost til børn i den relevante aldersgruppe.
Information om anbefalingerne kan findes på
Fødevarestyrelsens hjemmeside www.altomkost.dk.
Frokostmåltidet omfatter både mad og drikkelse.
Kravet om, at frokostmåltidet skal være sundt, omfatter
det samlede frokostmåltid. Det er op til lokal beslutning, om
maden skal være varm eller kold, om maden skal være
økologisk, om maden skal tilberedes i institutionen, leveres
fra kommunalt storkøkken eller privat leverandør
mv.
Kommunalbestyrelsen skal i relation til ovenstående
sikre, at der etableres faciliteter til madlavning i den enkelte
daginstitution eller, at der indgås aftaler med levering af
et frokostmåltid fra eventuelle kommunale
fælleskøkkener eller private leverandører. Der
henvises i den sammenhæng til www.fvst.dk for så vidt
angår autorisation /registrering af
daginstitutionskøkkener og de indretningsmæssige krav
til køkkenerne.
Forslaget medfører, at kommunalbestyrelsen ved
godkendelse af en privatinstitution skal påse, at et
frokostmåltid er en del af dagtilbudsydelsen i
privatinstitutionen herunder, at privatinstitutionen har de
nødvendige godkendte køkkenfaciliteter afhængig
af den valgte frokostordning.
Dagplejen er ikke omfattet af bestemmelsen. Der henvises til
de almindelige bemærkninger herom jf. afsnit 3.1.
Bestemmelsen i § 16 a, stk. 2, er ny.
Reglerne på dagtilbudsområdet tager udgangspunkt i
princippet om, at der ikke fastsættes særskilt
forældrebetaling afhængigt af i hvilken
udstrækning, indholdet i dagtilbudsydelsen er rettet mod det
enkelte barn. Bestemmelsen er udtryk for en fravigelse af dette
grundlæggende princip, og bestemmelsen er alene rettet mod de
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen, efter en konkret
vurdering, finder, at kommunen ikke på forsvarlig vis kan
tilbyde et barn et frokostmåltid i dagtilbuddet. Bestemmelsen
dækker således de tilfælde, hvor et barn har en
lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, der kræver
en speciel og kompleks kostsammensætning, der kræver
specialviden at tilberede, og som kommunalbestyrelsen vurderer, at
den ikke forsvarligt kan tilbyde barnet.
Til nr. 3
Bestemmelsen er en delvis videreførelse af den
eksisterende § 17 i dagtilbudsloven.
Det foreslås, at en forældrebetalt madordning kan
anvendes til mad og drikkelse, der ikke udgør det
obligatoriske frokostmåltid efter § 16 a.
Således kan en forældrebetalt madordning efter
bestemmelsen eksempelvis anvendes til frugtordninger, morgenmad
eller eftermiddagsmad. Bestemmelsen giver ikke mulighed for at
finansiere dele af det obligatoriske frokostmåltid efter
loven gennem en forældrebetalt madordning.
Til nr. 4
Bestemmelsen er en konsekvensændring. Ved
kommunalbestyrelsens manglende overholdelse af pasningsgarantien
hæves kommunalbestyrelsens tilskud med 3 procentpoint og
forældrenes egenandel reduceres med 3 procentpoint.
Procenterne tilrettes som følge af de nye grænser for
forældrenes egenandel og kommunens tilskud i
daginstitutioner.
Til nr. 5
§ 31, stk. 2 som affattet ved dette forslag er en
videreførelse af den eksisterende § 31, stk. 2, i
dagtilbudsloven dog således, at procentsatserne for tilskud
og forældrenes egenbetaling er udtaget af bestemmelsen. Det
videreføres således, at de budgetterede
bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, danner
grundlaget for tilskud og forældrebetaling.
Det foreslås i stk. 3, at tilskud og egenbetaling kan
ændres i løbet af året således, at
tilskuddet og forældrebetalingen tilsammen udgør de
samlede bruttodriftsudgifter ved en plads. Tilskuddet og
forældrebetalingen skal som hidtil fastsættes på
grundlag af dagtilbuddenes vedtagne budgetter. Bestemmelsen giver
kommunalbestyrelsen mulighed for at foretage ændringer i
tilskud og forældrebetaling i løbet af året,
således at forældrebetalingen og det kommunale tilskud
til en plads i dagtilbud fastsættes på et retvisende
grundlag ved såvel vedtagelsen af budgettet for det kommende
år som ved ændringer i løbet af
året.
Ændringer i tilskud og forældrebetaling henover
året, skal offentliggøres i overensstemmelse med
reglerne om sammenlignelig brugerinformation, jf. lov nr. 253 af
28. marts 2006 om fremme af frit valg for borgerne ved levering af
serviceydelser i kommune og bekendtgørelse nr. 783 af 12.
juni 2007 om sammenlignelig brugerinformation.dk.
Nærmere regler om tidsfrister m.v. fastsættes af
velfærdsministeren i en bekendtgørelse, jf.
§ 44.
Til nr. 6
Det foreslås i stk. 1, at kommunens tilskud til
daginstitutioner som følge af forslaget om et obligatorisk
frokostmåltid i daginstitutioner ændres til 70 procent,
og at loftet for forældrenes egenbetaling hæves til 30
procent, så tilskuddet og forældrenes egenbetaling
tilsammen udgør de samlede bruttodriftsudgifter ved en plads
i daginstitution.
Det foreslås i stk. 2, at i de tilfælde, hvor
kommunalbestyrelsen, efter en konkret vurdering, finder, at
kommunen ikke på forsvarlig vis kan tilbyde et barn et
frokostmåltid i daginstitutionen, skal tilskuddet efter
§ 31, stk. 1, mindst udgøre 75 procent af de
budgetterede bruttodriftsudgifter. Beregningen af tilskuddet efter
bestemmelsen skal ske efter de tilskudsregler, der gælder for
den konkrete plads. Har barnet eksempelvis plads i en anden
kommune, skal reglerne om beregning af tilskud over
kommunegrænsen anvendes ved beregningen af tilskuddet efter
§ 32, stk. 2. Har barnet plads i en privatinstitution,
skal reglerne om tilskud til privatinstitutioner anvendes ved
beregningen af tilskuddet efter § 32, stk. 2.
Den foreslåede stk. 3 er en videreførelse af den
eksisterende § 32 i dagtilbudsloven.
Til nr. 7
Det foreslås i stk. 1, at tilskuds- og
forældrebetalingsprocenterne for dagplejen reguleres
særskilt, således at der med forslaget bliver en
tilskudsbestemmelse for henholdsvis daginstitutioner og dagplejen.
Opsplitningen skyldes, at der med forslaget indføres
forskellige tilskuds- og forældrebetalingsandele for
henholdsvis daginstitutioner og dagpleje.
Den foreslåede stk. 2 er en videreførelse af den
eksisterende § 33 i dagtilbudsloven, dog er det
præciseret, at tilskud og egenbetaling skal beregnes på
grundlag af de gennemsnitlige budgetterede
bruttodriftsudgifter.
Til nr. 8
Der er i forslaget til dagtilbudslovens § 36, stk.
2, tilføjet en henvisning til dagtilbudslovens
§§ 31-34, jf. dog §§ 42-44, som
fastsætter reglerne for beregning af tilskud.
Til nr. 9
Forslaget til dagtilbudslovens § 31 medfører
en redaktionel ændring i forslaget til dagtilbudslovens
§ 41, stk. 3. I § 41, stk. 3, foreslås
det således at henvise til hele § 31 - og ikke som
tidligere kun til § 31, stk. 2.
Til nr. 10
Forslaget til dagtilbudslovens § 31 medfører
en redaktionel ændring i forslaget til dagtilbudslovens
§ 41, stk. 5. Der henvises i øvrigt til
bemærkningen til nr. 9.
Til nr. 11
Det foreslås i stk. 3, at tilskud og egenbetaling for
fritidshjem kan fastsættes i løbet af året
således, at tilskuddet og forældrebetalingen tilsammen
udgør de samlede bruttodriftsudgifter ved en plads.
Tilskuddet og forældrebetalingen skal som hidtil
fastsættes på grundlag af fritidshjemmenes vedtagne
budgetter. Bestemmelsen giver kommunalbestyrelsen mulighed for at
foretage ændringer i tilskud og forældrebetaling i
løbet af året, således at
forældrebetalingen og det kommunale tilskud til en plads i
dagtilbud fastsættes på et retvisende grundlag ved
såvel vedtagelsen af budgettet for det kommende år som
ved ændringer i løbet af året.
Ændringer i tilskud og forældrebetaling henover
året skal offentliggøres i overensstemmelse med
reglerne om sammenlignelig brugerinformation, jf. lov nr. 253 af
28. marts 2006 om fremme af frit valg for borgerne ved levering af
serviceydelser i kommune og bekendtgørelse nr. 783 af 12.
juni 2007 om sammenlignelig brugerinformation.dk.
Nærmere regler om tidsfrister m.v. fastsættes af
velfærdsministeren i en bekendtgørelse jf.
§ 44.
Til § 2
Det foreslås, at loven om frokostmåltid i
daginstitutioner træder i kraft 1. januar 2010, så
kommunerne har mulighed for at sikre, at der etableres faciliteter
til madlavning i den enkelte daginstitution eller, at der
indgås aftaler om levering af et frokostmåltid fra
eventuelle kommunale fælleskøkkener eller private
leverandører.
I forbindelse med kommuneøkonomiaftalen for 2009mellem
regeringen og KL er det aftalt, at ændringen i
fastsættelse af kommunens tilskud og forældrenes
egenbetaling skal træde i kraft 1. januar 2009.
Til § 3
Det foreslås, at give kommunalbestyrelsen mulighed for
fra den 1. januar 2009 at tilbyde et sundt frokostmåltid i
alle daginstitutioner i kommunen omfattet af dagtilbudslovens
§ 19. Der henvises til bemærkningerne til
§ 16 a i forhold til beskrivelsen af ordningen. Det
foreslås samtidig, at de regler, der knytter sig til
ordningen finder anvendelse, hvis kommunalbestyrelsen vælger
at tilbyde et sundt frokostmåltid allerede fra 2009. Det
betyder blandt andet, at kommunen med indførelsen af et
sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i alle
daginstitutioner i kommunen kan hæve forældrenes
egenbetaling op til det med lovforslaget foreslåede loft
på 30 procent for at dække udgifterne til maden. Der
henvises i det hele til de specielle bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 501 af 6. juni 2007 om dag-,
fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge
(dagtilbudsloven), foretages følgende ændringer: |
Forældrebetalt madordning | | 1. Efter
§ 16 ophæves overskriften: »Forældrebetalt
madordning« |
| | 2. Efter
§ 16 indsættes: »Mad i daginstitutioner § 16
a. Der skal i alle daginstitutioner omfattet af
§ 19 tilbydes et sundt frokostmåltid til alle
børn som en del af dagtilbudsydelsen, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældre kan medbringe
barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i
forældrebetalingen jf. § 32, stk. 2, hvis barnet
har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som
kræver en specialkost, og kommunalbestyrelsen vurderer, at
den ikke på forsvarlig vis kan tilbyde barnet et
frokostmåltid i daginstitutionen efter stk. 1.« |
§ 17.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give mulighed for madordninger
i dagtilbud efter § 19, stk. 2 og 3, og fastsætter
de overordnede rammer for madordningen. | | 3.§ 17 stk. 1, affattes
således: »Kommunalbestyrelsen kan for dagtilbud
omfattet af § 19, stk. 2 og 3, beslutte at give mulighed
for forældrebetalte madordninger for den mad, der ikke
udgør frokostmåltidet efter § 16 a.
Kommunalbestyrelsen fastsætter de overordnede rammer for
disse forældrebetalte madordninger i kommunen.« |
§ 25.
Kommunalbestyrelsen har pligt til med virkning fra den 1. i den
følgende måned efter brud på pasningsgarantien
at hæve tilskuddet efter § 31 til mindst 78 pct.
for alle børn i dagtilbud i kommunen, indtil
pasningsgarantien kan opfyldes og kommunalbestyrelsen har fastsat
nye tilskudsprocenter og egenbetalingsandele. | | 4.§ 25
stk. 1, affattes således: »Kommunalbestyrelsen skal ved manglende
overholdelse af pasningsgarantien med virkning fra den 1. i den
følgende måned hæve tilskuddet efter
§ 32, stk. 1, til mindst 73 procent og tilskuddet efter
§ 32, stk. 2 og § 33, stk. 1, til mindst 78
procent for alle børn i dagtilbud i kommunen, indtil
pasningsgarantien kan opfyldes, og kommunalbestyrelsen har fastsat
nye tilskudsprocenter og egenbetalingsandele.« |
§ 31. Stk. 2.
Tilskud efter stk. 1 skal udgøre mindst 75 pct. og
forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud bortset
fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse. Stk. 3. Tilskud og egenbetaling
fastsættes for et regnskabsår ad gangen på
grundlag af dagtilbuddenes vedtagne budgetter. | | 5.§ 31, stk. 2 og 3, affattes
således: »Stk.
2.Tilskud efter stk. 1, fastsættes i forhold til de
budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud, bortset
fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse.« Stk. 3.
Tilskud og egenbetaling fastsættes på grundlag af
dagtilbuddenes vedtagne budgetter.« |
§ 32.
Ved optagelse i en kommunal eller selvejende daginstitution
beregnes kommunalbestyrelsens tilskud og forældrenes
egenbetaling på grundlag af de budgetterede
bruttodriftsudgifter for den enkelte daginstitution eller på
grundlag af de gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter for
daginstitutioner af samme type i kommunen. [Udeladt] | | 6.§ 32
affattes således: »§ 32. Tilskud til kommunale
daginstitutioner og selvejende daginstitutioner, jf.
§ 31, stk. 1, skal udgøre mindst 70 procent og
forældrenes egenbetaling højst 30 procent af de
budgetterede bruttodriftsudgifter efter § 31, stk. 2, jf.
dog stk. 2. Stk. 2. Ved
reduktion af forældrebetalingen efter § 16 a, stk.
2, skal tilskuddet efter § 31, stk. 1, udgøre
mindst 75 procent og forældrenes egenbetaling højst 25
procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter, jf.
§ 31, stk. 2. Stk. 3. Ved
optagelse i en kommunal eller selvejende daginstitution beregnes
kommunalbestyrelsens tilskud og forældrenes egenbetaling
på grundlag af de budgetterede bruttodriftsudgifter for den
enkelte daginstitution eller på grundlag af de gennemsnitlige
budgetterede bruttodriftsudgifter for daginstitutioner af samme
type i kommunen.« |
§ 33.
Ved optagelse i kommunal dagpleje beregnes kommunalbestyrelsens
tilskud og forældrenes egenbetaling på grundlag af de
gennemsnitlige bruttodriftsudgifter for den kommunale
dagpleje. | | 7.§ 33
affattes således: »§ 33. Tilskud til kommunal
dagpleje, jf. § 31, stk. 1, skal udgøre mindst 75
procent og forældrenes egenbetaling højst 25 procent
af de budgetterede bruttodriftsudgifter, jf. § 31, stk.
2. Stk. 2. Ved
optagelse i kommunal dagpleje beregnes kommunalbestyrelsens tilskud
og forældrenes egenbetaling på grundlag af de
gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter for den kommunale
dagpleje.« |
§ 36. Stk. 2.
Driftstilskuddet svarer til de gennemsnitlige budgetterede
nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter,
jf. § 4, stk. 2, pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i
kommunen efter § 19, stk. 2 og 3, og § 21, stk.
2 og 3. | | 8. I
§ 36, stk. 2, ændres »og § 21, stk.
2 og 3« til: »§ 21, stk. 2 og 3, og
§§ 31-34, jf. dog
§§ 43-44«. |
§ 41. Stk. 3.
Tilskuddet kan dog højst svare til opholdskommunens
tilskudsprocent for aldersgruppen beregnet af de budgetterede
bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede dagtilbud i
institutionskommunen som beregnet i institutionskommunen, jf.
§ 31, stk. 2, og §§ 32-34, jf. dog
§§ 42-44. | | 9. I
§ 41, stk. 3, ændres »§ 31, stk. 2,
og §§ 32-34, jf. dog §§ 42-44«
til: »§§ 31-34, jf. dog
§§ 42-44«. |
§ 41. Stk. 5.
Forældrene skal betale forskellen mellem tilskuddet fra
opholdskommunen og bruttodriftsudgiften pr. plads i det benyttede
dagtilbud som beregnet i institutionskommunen, jf. § 31,
stk. 2, og §§ 32-34. | | 10. I
§ 41, stk. 5, ændres »§ 31, stk. 2,
og §§ 32-34« til:
»§§ 31-34«. |
§ 57. Stk. 3.
Tilskud og egenbetaling fastsættes for et regnskabsår
ad gangen på grundlag af fritidshjemmenes vedtagne
budgetter | | 11.§ 57, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Tilskud og egenbetaling fastsættes på grundlag af
fritidshjemmenes vedtagne budgetter.« |
| | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. januar 2010, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Dagtilbudslovens § 31, stk. 3, og § 57, stk. 3,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5 og nr. 11,
træder i kraft den 1. januar 2009. |
| | § 3 Stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan med virkning for alle daginstitutioner i
kommunen, jf. dagtilbudslovens § 19, beslutte, at der i
perioden fra den 1. januar 2009 til og med 31. december 2009 skal
tilbydes et sundt frokostmåltid til alle børn som en
del af dagtilbudsydelsen. Stk. 2.
Træffer kommunalbestyrelsen beslutning i medfør af
stk. 1, skal kommunens tilskud til kommunale daginstitutioner og
selvejende daginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens
§ 19, stk. 2 og 3, udgøre mindst 70 procent og
forældrenes egenbetaling højst 30 procent af de
budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud, bortset
fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældre kan medbringe
barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i
forældrebetalingen, hvis barnet har en lægedokumenteret
allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og
kommunalbestyrelsen vurderer, at den ikke på forsvarlig vis
kan tilbyde barnet et frokostmåltid i daginstitutionen. I
disse tilfælde finder dagtilbudslovens § 31, stk.
2, anvendelse. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan for dagtilbud omfattet af dagtilbudslovens
§ 19, stk. 2 og 3, beslutte at give mulighed for
forældrebetalte madordninger for den mad, der ikke
udgør frokostmåltidet. Kommunalbestyrelsen
fastsætter de overordnede rammer for disse
madordninger. Stk. 5. Hvis
kommunalbestyrelsen ikke overholder pasningsgarantien jf.
dagtilbudslovens §§ 23-25, skal tilskuddet efter
dagtilbudslovens § 25, stk. 1, til børn i
daginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens § 19, stk.
2 og 3, hæves til mindst 73 procent. For de forældre,
som medbringer barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i
forældrebetalingen finder dagtilbudslovens § 25,
stk. 1, anvendelse. |