Skriftlig fremsættelse (26.
februar 2009)
Kirkeministeren
(Birthe Rønn Hornbech):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og
sognebåndsløsning (Udvidelse af kredsen af
præster der kan modtage sognebåndsløsere).
(Lovforslag nr. L 157).
Formålet med lovforslaget er at udvide kredsen af
præster, som medlemmer af folkekirken kan løse
sognebånd til.
Det følger således af lovforslaget, at kredsen af
præster, som der kan løses sognebånd til,
udvides til udover de tjenestemandsansatte sognepræster
også at omfatte overenskomstansatte sognepræster, hvis
ansættelsesforhold er af en sådan karakter, at de har
sæde i et menighedsråd, og således opfylder
betingelsen herfor i § 2, stk. 1, i lov om menighedsråd.
En sådan ændring af loven vil betyde, at der fremover
kan løses sognebånd til tjenestemandsansatte
sognepræster samt overenskomstansatte præster, der er
ansat for en periode på et år eller mere, og
således har sæde i et menighedsråd.
Baggrunden for lovforslaget er, at Kirkeministeriet i
forbindelse med menighedsrådsvalget i november 2008 i
modsætning til tidligere kunne konstatere, hvilke
præster der havde modtaget sognebåndsløsere, da
der forud for valget blev oprettet en elektronisk
sognebåndsløserprotokol (SBL-registeret).
Kirkeministeriet kunne ved hjælp af protokollen konstatere,
at der var ca. 24 præster, der havde modtaget
sognebåndsløsere i strid med lovens bestemmelser.
Kirkeministeriet måtte derfor inden valgets afholdelse rette
henvendelse til disse præster for at få bragt forholdet
i overensstemmelse med gældende ret.
Erfaringerne fra valget henledte således
Kirkeministeriets opmærksomhed på, at der synes at
være et praktisk behov for, at medlemmer af folkekirken kan
løse sognebånd til andre præster end det er
muligt i henhold til den gældende lov om medlemskab af
folkekirken. Kirkeministeriet finder således ikke
længere, at det er tidssvarende, at retten til
sognebåndsløsning skal være afhængig af
præstens ansættelsesform. Det virker
uhensigtsmæssigt - og ulogisk for den enkelte
sognebåndsløser - at det er præstens
ansættelsesforhold, som er afgørende for, om
præsten kan modtage sognebåndsløsere.
Det er således disse forhold, som danner baggrund for
fremsættelsen af lovforslaget.
Det bemærkes at lovforslaget har været i
høring, hvor interessenter har haft mulighed for at give
deres mening til kende i perioden 18. december 2008 til 13. januar
2009.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
bemærkninger, der ledsager det, skal jeg indstille dette til
velvillig behandling i det høje Ting.