L 154 (som fremsat): Forslag til lov om midlertidig
udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms.
Fremsat den 25. februar 2009 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om midlertidig udskydelse af
betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
samt moms
Kapitel 1
Betaling af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
§ 1.
Forfaldstidspunktet efter opkrævningslovens § 2,
stk. 5, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
månederne februar 2009 til og med juli 2009 udskydes til den
1. i den anden måned efter udløbet af
afregningsperioden, mens den sidste rettidige indbetalingsdag
udskydes til den 10. i den anden måned efter udløbet
af afregningsperioden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Hvis den
sidste rettidige indbetalingsdag, som er nævnt i stk. 1,
er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den
nærmest følgende hverdag som sidste rettidige
indbetalingsdag.
§ 2.
Forfaldstidspunktet efter opkrævningslovens § 2,
stk. 6, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
månederne februar 2009 til og med juli 2009 udskydes til den
sidste hverdag (bankdag) i den første måned efter den
måned, indkomsten vedrører.
Stk. 2. Sidste
rettidige indbetalingsdag for beløb omfattet af stk. 1
er forfaldsdagen.
§ 3.
For indeholdelsespligtige, for hvem skatteministeren i
medfør af kildeskattelovens § 56 og
arbejdsmarkedsbidragslovens § 13, stk. 8, har
fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, finder §§ 1 og 2 ikke
anvendelse.
Betaling af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag ved foreløbige fastsættelser
§ 4.
Har told- og skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. eller 2.
pkt., fastsat en virksomheds tilsvar af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag foreløbigt til et
skønsmæssigt beløb, finder de betalingsfrister,
som følger af §§ 1 og 2, anvendelse i stedet
for opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt.
Dette gælder dog ikke i tilfælde, hvor betalingsfristen
efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt.,
er længere end de frister, som følger af
§§ 1og 2.
Kapitel 2
Betaling af moms
§ 5.
Den frist for angivelse af moms, som følger af momslovens
§ 57, stk. 2, udskydes for månederne januar
2009 til og med juni 2009 til den 25. i den anden måned efter
afgiftsperiodens udløb.
Stk. 2. Hvis den
sidste rettidige angivelsesdag, som er nævnt i stk. 1,
er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den
nærmest følgende hverdag som sidste rettidige
angivelsesdag.
§ 6.
Beløb, som skal udbetales til en virksomhed efter
opkrævningslovens § 12, stk. 1, kan uanset
opkrævningslovens § 12, stk. 4, ikke
tilbageholdes som følge af, at en angivelse for en afsluttet
afregningsperiode ikke er indgivet, når
1) angivelsen for
afregningsperioden er omfattet af de udskudte angivelsesfrister i
§ 5, og
2) den udskudte
angivelsesfrist for afregningsperioden ikke er udløbet.
§ 7.
Den frist for angivelse af moms, som følger af momslovens
§ 57, stk. 3, udskydes til den 2. juni 2009 for
så vidt angår januar kvartal 2009. For april kvartal
2009 udskydes fristen til den 1. september 2009.
§ 8.
For virksomheder, der i medfør af momslovens § 57,
stk. 4, anvender kalenderhalvåret som afgiftsperiode for
såvel anden halvdel af kalenderåret 2008 som
første halvdel af kalenderåret 2009,
sammenlægges anden halvdel af kalenderåret 2008 med
første halvdel af kalenderåret 2009 således, at
angivelsesfristen for den samlede periode udløber den 1.
september 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En
virksomhed kan ved at indgive særskilt momsangivelse for
anden halvdel af kalenderåret 2008 vælge, at
stk. 1 ikke skal finde anvendelse.
Stk. 3. En
momsangivelse indgivet i medfør af stk. 2 kan
tilbagekaldes, indtil den angivelsesfrist, som er nævnt i
stk. 1, er udløbet. Hvis virksomhedens moms
vedrørende anden halvdel af kalenderåret 2008 er
indbetalt, kan momsangivelsen dog kun tilbagekaldes, hvis den
indbetalte moms tilbagebetales efter § 9. Den
særskilte momsangivelse anses for tilbagekaldt ved
tilbagebetaling efter § 9.
Kapitel 3
Tilbagebetaling af indbetalt A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms
§ 9.
Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler efter anmodning
indbetalte skatter og afgifter m.v. omfattet af
§§ 1, 2, 5 eller 7 samt særskilt indbetalt
moms omfattet af § 8 vedrørende anden halvdel af
kalenderåret 2008, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Tilbagebetaling af beløb omfattet af §§ 1, 2,
5 eller 7 kan kun ske, hvis indbetalingen er sket inden for de
normale betalingsfrister, som følger af
opkrævningslovens § 2, stk. 5 og 6, samt
opkrævningslovens § 2, stk. 3 og 4, jf.
momslovens § 57, stk. 2 og 3.
Stk. 3. Anmodning
om tilbagebetaling efter stk. 1 skal indgives senest 2 uger
før de frister, som følger af §§ 1, 2,
5, 7 og § 8, stk. 1, er udløbet.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
§ 10.
Loven træder i kraft den 13. marts 2009.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Stk. 3. Loven har
virkning fra den 25. februar 2009.
§ 11.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Likviditeten i erhvervslivet er presset på grund af den
aktuelle kreditkrise. Derfor har regeringen vurderet, at det nu er
nødvendigt at gennemføre lempelser af virksomhedernes
betalingsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms.
Regeringen har på den baggrund besluttet at imødekomme
virksomhedernes ønske om længere frister for betaling
af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms.
Det foreslås, at fristerne for betaling af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag det næste halve år udskydes
løbende med en måned i en rullende ordning.
Tilsvarende udskydes afregningen af momsen for virksomheder, der
afregner moms månedligt, det næste halve år
løbende med en måned i en rullende ordning. For
virksomheder, der afregner moms kvartalsvis, udskydes fristen med
gennemsnitlig 20 dage for januar og april kvartal 2009. For
virksomheder, der afregner moms halvårligt foreslås det
at sammenlægge momsperioden for andet halvår af 2008
med momsperioden for første halvår af 2009.
2. Lovforslagets formål og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at give erhvervslivet en
likviditetsindsprøjtning ved at udskyde virksomhedernes
betalingsfrister for skat og moms. Herved får virksomhederne
mulighed for at råde over beløbene
længere.
Forslaget har størst virkning for de virksomheder, som
har mange ansatte og stor omsætning. Men virkningerne af
initiativet er ikke begrænset til disse virksomheder. Det
skyldes, at forbedringen af virksomhedernes likviditet ved
udskydelsen af betalingsfristen for skat og moms letter presset
på efterspørgslen af likviditet i bankerne. Hermed
får bankerne bedre mulighed for at låne ud til andre.
På den måde vil lempelsen af betalingsfristerne
også få en gavnlig effekt generelt på
likviditeten i samfundet.
3. Gældende ret
Efter de gældende regler skal større virksomheder
betale indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag den sidste hverdag
(bankdag) i den måned, som indkomsten vedrører. Ved
større virksomheder forstås, virksomheder, hvis
årlige tilsvar af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
ikke oversiger 1 mio. kr. henholdsvis 250.000 kr. Den indeholdte
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for lønnen for februar 2009
skal således indbetales senest den 27. februar 2009.
Små og mellemstore virksomheder skal betale indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag senest den 10. i måneden efter
den måned, som indkomsten vedrører. Ved små og
mellemstore virksomheder forstås virksomheder, hvis
årlige tilsvar af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
oversiger 1 mio. kr. henholdsvis 250.000 kr. Det betyder, at
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for lønnen for
februar 2009 skal indbetales senest den 10. marts 2009.
Store virksomheder afregner moms månedligt. Ved store
virksomheder forstås virksomheder, hvis samlede årlige
momspligtige leverancer overstiger 15. mio. kr. Momsen skal
afregnes senest den 25. i måneden efter afregningsperioden.
For juni måned skal momsen dog afregnes en måned og 17
dage efter afregningsperiodens udløb. Det betyder, at momsen
for januar 2009 skal betales senest den 25. februar 2009.
Mellemstore virksomheder og nyregistrerede virksomheder
afregner moms kvartalsvis. Ved mellemstore virksomheder
forstås virksomheder, hvis samlede årlige momspligtige
leverancer overstiger 1 mio. kr. men højst udgør 15
mio. kr. Momsen for januar kvartal skal angives og betales senest 1
måned og 10 dage efter kvartalets udløb. Det betyder,
at momsen for januar kvartal 2009 skal angives og betales senest
den 11. maj 2009, idet den 10. maj 2009 er en søndag, og
fristen derfor er udskudt til den første
efterfølgende hverdag.
Små virksomheder afregner moms halvårligt. Ved
små virksomheder forstås virksomheder, hvis samlede
årlige momspligtige leverancer ikke overstiger 1 mio. kr.
Momsen for første halvår skal angives og betales
senest 2 måneder efter udløbet af første
halvår. Det betyder, at momsen for perioden fra 1. juli til
31. december 2008 skal betales senest den 2. marts 2009, idet 1.
marts 2009 er en søndag, og momsen for perioden fra 1.
januar 2009 til 30. juni 2009 skal betales senest den 1. september
2009.
4. Lovforslaget
4.1. Forslagets baggrund
Baggrunden for forslaget er et ønske om at lette
likviditeten som følge af, at den aktuelle kreditkrise
fortsætter. Det medfører, at erhvervslivets likviditet
er presset, og det er svært selv for sunde virksomheder at
skaffe den fornødne likviditet til driften. På den
baggrund ønsker regeringen at udskyde virksomhedernes
frister for betaling af skat og moms i det næste halve
år med henblik på at forøge likviditeten i
foråret og sommeren 2009. Ordningen skal således
løbe frem til udgangen af august måned 2009, hvor
ordningen med udskydelse af fristerne ophører.
Likviditetslettelsen henover foråret og sommeren 2009 giver
virksomhederne bedre mulighed for at klare sig i den kommende
tid.
4.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås at udskyde virksomhedernes betaling af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med en måned i en
periode på et halvt år startende allerede med A-skatten
m.v. for februar måned. Tilsvarende foreslås det, at
udskyde virksomhedernes månedlige momsbetalinger med en
måned i det næste halve år startende med momsen
for januar måned. For virksomheder, der afregner moms
kvartalsvis, foreslås det at forlænge fristen for
afgivelse og betaling med 20 dage for januar kvartal, mens
udskydelsen for april kvartal alene udgør 13 dage, fordi
fristen for april kvartal efter de gældende regler allerede
er udskudt 7 dage af hensyn til afviklingen af sommerferie i
virksomhederne. For virksomheder, der afregner moms
halvårligt, foreslås det at sammenlægge
momsperioden for andet halvår af 2008 med momsperioden for
første halvår af 2009.
4.2.1. Udskydelse af betalingen af
indeholdt A-skat m.v.
For større virksomheder, der skal indberette og betale
den indeholdte A-skat m.v. senest den sidste hverdag (bankdag) i
den måned, som indkomsten vedrører, betyder forslaget,
at betalingen af den indeholdte A-skat for februar måned 2009
udskydes en måned fra sidst i februar måned til sidst i
marts måned. Tilsvarende udskydes betalingen af den
indeholdte A-skat m.v. for marts måned fra den sidste bankdag
i marts måned til den sidste bankdag i april måned
etc.
For virksomheder, der skal indberette og betale den indeholdte
A-skat m.v. senest den 10. i måneden efter den måned,
som indkomsten vedrører, betyder forslaget, at betalingen af
den indeholdte A-skat for februar måned udskydes en
måned fra den 10. marts 2009 til den 14. april 2009. Fristen
udskydes helt til den 14. april på grund af
påskehelligdagene. Tilsvarende udskydes betalingen af den
indeholdte A-skat m.v. for marts måned fra betaling i april
måned til betaling i maj måned etc.
Ordningen fortsætter på samme måde frem til
og med den indeholdte A-skat m.v. for juli måned.
Der er tale om en rullende månedlig udskydelse, som skal
løbe i 6 måneder. Ordningen træder i kraft for
den indeholdte A-skat m.v. for februar måned og omfatter den
indeholdte A-skat m.v. fra februar måned til og med juli
måned. På den måde har virksomhederne i det
næste halve år hele tiden en måneds udskydelse
med betalingen af den indeholdte A-skat m.v.
Ordningen udfases ved, at betalingen af indeholdt A-skat m.v.
for august måned betales til den sædvanlige frist
samtidig med, at den udskudte A-skat m.v. for juli måned
også betales. Det betyder, at der skal ske indbetaling af
indeholdt A-skat m.v. for både juli måned og august
måned samtidig. Den dobbelte betaling skal for store
virksomheder ske senest den 31. august 2009 og for små og
mellemstore virksomheder senest den 10. september 2009. Herefter
ophører ordningen ,og virksomhederne skal gå tilbage
til at betale indeholdt A-skat m.v. til de sædvanlige
frister.
Forslaget om udskydelse af betalingen af indeholdt A-skat
omfatter kun en udskydelse af betalingen. Virksomhederne skal
fortsat indberette, hvad der er indeholdt i A-skat m.v. til
indkomstregistret til de sædvanlige frister. Det er
nødvendigt af hensyn til at sikre, at oplysningerne i
indkomstregisteret er opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de
enkelte måneder.
Hermed kan indkomstregistret fortsat danne de korrekte
elektroniske skattetrækkort, og ordningen med
lønindeholdelse over det elektroniske skattetrækkort
kan tilsvarende afvikles uden ændringer som følge af
regeringens forslag om at udskyde betalingsfristerne for indeholdt
A-skat m.v.
For lønmodtagere, som via det elektroniske
skattetrækkort får inddrevet gæld til det
offentlige, sker der således ingen ændring i
afviklingen af gælden. De vil fortsat blive godskrevet det
indeholdte beløb, selvom beløbet ikke er
videreindbetalt til staten. Tilsvarende vil staten viderebetale de
indberettede lønindeholdte beløb til de respektive
offentlige kreditorer efter de sædvanlige regler.
4.2.2. Udskydelse af fristerne for
angivelse og betaling af moms
EU's momsregler sætter visse rammer for
afregningsperioden og kredittiden for moms. Afregningsperioden
må ikke overstige et år, og kredittiden må
maksimalt være 2 måneder. Det betyder, at momsen skal
betales senest 2 måneder efter udløbet af
afregningsperioden.
Virksomheder, der afregner moms halvårligt, har
således allerede den maksimale kredittid efter EU's regler.
Det er derfor ikke muligt at forlænge disse virksomheders
kredittid yderligere. Derimod er det muligt at forlænge
afregningsperioden fra et halvt år til et år. En
sammenlægning af momsperioden for andet halvår af 2008
med momsperioden for første halvår af 2009 vil betyde,
at betalingen af momsen for andet halvår af 2008 blev skudt
fra 2. marts 2009 til 1. september 2009.
Virksomheder, som afregner moms kvartalsvis, har en kredittid
på 1 måned og 10 dage. Deres kredittid kan derfor
forlænges med 20 dage op til den maksimale kredittid på
2 måneder.
Virksomheder, der afregner moms månedligt, har en
kredittid på 25 dage. For disse virksomheder er det derfor
muligt at forlænge kredittiden med op til gennemsnitlig 35
dage op til den maksimale kredittid på 2 måneder.
Det foreslås at udskyde angivelsen og betalingen af moms
for virksomheder, der afregner moms månedligt, i de
næste 6 måneder. Den normale kredittid for betaling af
moms for virksomheder, som afregner moms månedligt, er
på 25 dage. Det foreslås at forlænge kredittiden
med 30 dage startende med afregningen af momsen for januar
måned. Herved udskydes betalingsfristen med en måned,
og virksomhederne skal fortsat afregne momsen den 25. i en
måned, hvorved det bliver nemmere for virksomhederne af huske
fristen.
Momsen for januar 2009 skal efter de almindelige regler
angives og betales senest den 25. februar 2009. Efter forslaget
udskydes denne frist til den 25. marts 2009, hvor momsen for januar
senest skal angives og betales. Tilsvarende udskydes momsen for
februar til angivelse og betaling i april og så videre. Den
løbende udskydelse af angivelses- og betalingsfristen
fortsætter 6 måneder frem til og med momsen for juni.
Momsen for juni skal således angives og betales den 25.
august 2009. Herefter ophører udskydelsen. Det har den
konsekvens, at der senest den 25. august 2009 skal angives og
betales moms for både juni og juli måned.
Tilsvarende forslås det at udskyde angivelsen og
betalingen af moms for virksomheder, der afregner moms kvartalsvis.
Udskydelsen omfatter angivelsen og betalingen af momsen for januar
og april kvartaler. For disse virksomheder er den normale kredittid
på en måned og 10 dage. Det foreslås at
forlænge kredittiden med 20 dage for januar kvartal og 13
dage for april kvartal. Herved kommer kredittiden for disse to
kvartaler op på den efter EU-reglerne maksimalt tilladte
kredittid på 2 måneder.
Hvis den sidste rettidige frist for angivelse og betaling af
momsen falder på en lørdag, søndag eller
helligdag, anses den nærmest følgende hverdag som
sidste rettidige angivelses- og betalingsdag. Konkret betyder
udskydelsen således, at momsen for januar kvartal, der efter
de almindelige frister skal afregnes den 11. maj 2009, udskydes til
betaling den 2. juni 2009. Tilsvarende udskydes fristen
vedrørende april kvartal fra den 10. august 2009 til den 1.
september 2009. Herefter ophører udskydelsen af angivelses-
og betalingsfristen. For juli kvartal skal der således
angives og betales efter de almindelige frister.
For virksomheder, der afregner moms halvårligt
foreslås det at sammenlægge momsperioden for andet
halvår af 2008 med momsperioden for første
halvår af 2009. Den sædvanlige angivelses- og
betalingsfrist for momsen for andet halvår af 2008 er 2.
marts 2009. Som følge af sammenlægningen af
momsperioderne vil sidste rettidig betalingsfrist for den
forlængede momsperiode fra 1. juli 2008 til 30. juni 2009
være 1. september 2009.
Hvis en virksomhed for en momsperiode opgør et negativt
momstilsvar, kan virksomheden få udbetalt den overskydende
moms. Udbetalingen sker ved, at virksomheden angiver det negative
momstilsvar til SKAT. Hvis virksomheden angiver det negative
tilsvar til SKAT inden udløbet af angivelsesfristen, sker
udbetalingen senest 3 uger efter, at SKAT har modtaget
angivelsen.
Forslaget om at udskyde angivelses- og betalingsfristen for
moms udskyder ikke SKATs frist for at udbetale negativt momstilsvar
til virksomhederne. Selvom angivelsesfristen er udskudt, kan
virksomhederne således få den overskydende moms tilbage
lige så hurtigt som hidtil. Der sker ingen udskydelse af
fristen for at få udbetalt overskydende moms som følge
af forslaget om at udskyde angivelses- og betalingsfristen. Er
virksomhedens momstilsvar for afregningsperioden negativt, kan
virksomheden således ligesom efter de gældende regler
angive det negative momstilsvar til SKAT, så snart
afregningsperioden er udløbet. Herved vil virksomheden
få den overskydende moms tilbage senest 3 uger efter, at SKAT
har modtaget angivelsen. Hvis momstilsvaret for januar 2009 er
negativt, kan en virksomhed med månedlig momsafregning
således angive det negative momstilsvar straks efter
udløbet af januar måned og derved være sikret,
at SKAT senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen udbetaler den
overskydende moms.
Endvidere sikrer lovforslaget, at virksomheder med
halvåret som afregningsperiode fortsat kan indgive en
særskilt momsangivelse for andet halvår 2008 hvis de
måtte ønske det. Det må forventes særligt
at ville forekomme, hvis momstilsvaret er negativt.
Sammenlægningen af afregningsperioderne andet halvår
2008 og første halvår 2009 foreslås ikke at
finde anvendelse i sådanne tilfælde. Mulighederne for
at få udbetalt et negativ momstilsvar for andet halvår
2008 berøres således heller ikke af
lovforslaget.
5. Kommunikation
Grundet den korte tidsfrist mellem regeringens
præsentation af initiativet om udskydelse af betalingsfrister
for indeholdt A-skat og moms og de første betalingsfrister,
som udskydes, har Skatteministeriet og SKAT iværksat en
omfattende informationskampagne. Oplysning om initiativet er
præsenteret på Skatteministeriet hjemmeside og SKAT's
hjemmeside. Initiativet har også været omtalt i
nyhedsudsendelser i tv.
SKAT har udsendt mails til alle virksomheder, som SKAT har
e-mailadresser på, med information om de ændrede
frister for betaling af indeholdt A-skat og moms.
Derudover har SKAT indrykket annoncer i en række
dagblade. Den første annonce fortæller om, at de
større virksomheders frist den 25. februar 2009 for
angivelse og betaling af momsen for januar måned er udskudt
til den 25. marts 2009, samt at større virksomheders frist
den 27. februar for betaling af indeholdt A-skat for februar
måned er udskudt til 31. marts 2009. Den anden annonce
orienterer virksomhederne med frist den 2. og 10. marts om deres
fristudskydelse. (Fristen den 2. marts vedrører små
virksomheder med kvartalsafregning). Samtidig bliver der henvist
til, at man kan se en oversigt over alle udskudte frister på
www.skat.dk.
Derudover bliver informationen lagt inde i SKAT's
indberetningssystemer, hvor virksomhederne indberetter moms og
indeholdt A-skat.
Oplysningen om udskydelse af momsfrister vil således
fremgå af TastSelv Erhverv, hvor virksomhedene indberetter
moms. Hvis en virksomhed ikke måtte være
opmærksom på, at fristen for angivelse og betaling af
momsen er udskudt, vil virksomheden opdage det senest, når
momsen forsøges angivet i TastSelv Erhverv. Det
bemærkes, at praktisk talt alle virksomheder anvender den
digitale indberetningsløsning i TastSelv Erhverv.
Tilsvarende vil oplysningen om udskydelsen af fristen for at
indbetale indeholdt A-skat fremgå af den digitale
løsning for indberetning til indkomstregisteret. Når
virksomheden logger ind i systemet, vil der være oplysninger
om, at det indberettede beløb først skal indbetales
senere.
På den måde vil alle virksomheder, der anvender de
digitale løsninger, blive mindet om at betalingsfristen er
udskudt, når de logger ind i systemet. Skulle informationen
om udskydelsen af betalingsfristen være undgået
virksomhedens opmærksomhed, vil informationen i
indberetningssystemerne således fange de sidste virksomheder.
Skulle det alligevel smutte for nogle virksomheder, og pengene
bliver indbetalt for tidligt, er der indsat hjemmel i lovforslaget
til, at SKAT kan udbetale beløbet til virksomheden igen med
henblik på, at virksomheden indbetaler beløbet igen,
når den udskudte frist oprinder.
6. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Den forslåede midlertidige udskydelse af
betalingsfristerne for indbetaling af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag
og moms vil primært medføre et umiddelbart rentetab
for det offentlige i 2009. Hertil kommer, at forslaget må
forventes at medføre en mindre forøgelse af tab
på debitorer ud over den stigning i tabene, der må
påregnes som følge af den aktuelle konjunktur- og
likviditetssituation.
Det samlede rentetab skønnes at udgøre 1,41 mia.
kr. i 2009, fordelt med 0,6 mia. kr. vedrørende A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag og med 0,7 mia. kr. på
momsområdet. Forøgede tab på debitorer
skønnes på sigt at stige med 0,14 mia. kr. som
følge af forslaget.
Det samlede umiddelbare tab ved forslaget udgør 1,56
mia. kr., som alene vedrører staten.
Den varige virkning af forslaget skønnes til et tab ca.
på 30 mio. kr.
Forslaget vil medføre, at virksomhederne sparer
renteudgifter eller opnår større renteindtægter,
hvilket umiddelbart forøger deres skattegrundlag, ligesom
der på sigt fremkommer forøgede aktionærskatter
og øgede forbrugsafgifter. Herved reduceres det varige
provenutab til ca.14 mio. kr.
6.1. A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
På finansloven for 2009 er der budgetteret med samlede
A-skatter på 318,5 mia. kr. og arbejdsmarkedsbidrag på
ca. 68 mia. kr. Af disse ca. 386,5 mia. kr. skønnes de 251,3
mia. kr. eller ca. 65 pct. at vedrøre den private sektor.
På månedsbasis skønnes de samlede indbetalinger
af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag fra den private sektor i
gennemsnit at udgøre lidt under 21 mia. kr. i gennemsnit.
Hertil kommer et mindre beløb vedrørende restancer
inddrevet gennem A-skattetræk. På denne baggrund
skønnes de samlede månedlige indbetalinger af A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag fra den private sektor at udgøre ca.
21 mia. kr. i gennemsnit. Heraf vedrører ca. 18 mia. kr.
store virksomheder, som afregner de indeholdte beløb den
sidste bankdag i måneden, og ca. 3 mia. kr. små
virksomheder, der afregner de indeholdte beløb den 10. i den
efterfølgende måned.
Den foreslåede midlertidige udskydelse af
betalingsfristerne for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag fra og med
indeholdte beløb vedrørende februar måned 2009
vil medføre et rentetab for staten. Rentetabet
skønnes på baggrund af ovenstående at
udgøre ca. 0,1 mia. kr. pr. måned i 6 måneder
eller i alt ca. 0,6 mia. kr. i 2009, beregnet med en rente på
5,75 pct. p.a.
Herudover vil den forlængede kredittid kunne
medføre øgede tab på debitorer Dette tab
skønnes dog at ville være yderst beskedent.
6.2. Moms
Den foreslåede midlertidige udskydelse af
betalingsfristerne vedrører på momsområdet de
store virksomheder, der afregner månedligt, og de mellemstore
virksomheder, der afregner kvartalvist. Endvidere vil der for de
små virksomheder ske en sammenlægning af
afgiftsperioderne for 2. halvår 2008 og 1. halvår 2009,
hvilket reelt betyder, at afregningen vedrørende 2.
halvår 2008 udskydes med et halvt år fra 2. marts 2009
til 1. september 2009.
De store virksomheder med månedsafregning vil få
forlænget deres kredittid med 30 dage for månederne
januar - maj og med 8 dage for juni måned. Det er på
finansloven for 2009 lagt til grund, at momsindbetalingerne
(brutto) fra de store virksomheder gennemsnitligt udgør ca.
25,1 mia. kr. månedligt. Rentetabet ved udskydelsen af
betalingsfristerne kan for de store virksomheder opgøres til
ca. 0,625 mia. kr. ved en rente på 5,75 pct. p.a.
De mellemstore virksomheder med kvartalsafregning vil få
forlænget deres kredittid med 20 dage for januar kvartal og
med 13 dage for april kvartal. Det er på finansloven for 2009
lagt til grund, at momsindbetalingerne (brutto) fra de mellemstore
virksomheder gennemsnitligt udgør ca. 14,9 mia. kr. pr.
kvartal. Rentetabet ved udskydelsen af betalingsfristerne kan
opgøres til ca. 0,075 mia. kr. ved en rente på 5,75
pct. p.a.
For små virksomheder med halvårsafregning betyder
forslaget, at afregningen pr. 2. marts 2009 vedrørende 2.
halvår 2008 udskydes et halvt år. Det er på
finansloven for 2009 lagt til grund, at momsindbetalingerne
(brutto) fra de små virksomheder pr. 2. marts udgør
ca. 3,8 mia. kr. Rentetabet ved udskydelsen af betalingsfristerne
kan opgøres til ca. 0,11 mia. kr. ved en rente på 5,75
pct. p.a.
Det samlede rentetab i 2009 på momsområdet
skønnes således at udgøre 0,81 mia. kr.
Herudover skønnes den længere kredittid at
medføre større tab på debitorer for de
månedsafregnende virksomheder på omkring 20 mio. kr.
pr. måned og for de kvartalsafregnende omkring 5 mio. kr. pr.
kvartal. Det samlede tab, som vil fremkomme over en
årrække, anslås til 0,125 mia. kr.
7. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes med en vis usikkerhed at
medføre samlede engangsudgifter på ca. 2-2,3 mio. kr.
for SKAT. Heraf skønnes udgifter til ændring af
IT-systemer at udgøre ca. 1-1,3 mio. kr., mens udgiften til
information og vejledning skønnes at udgøre ca. 1
mio. kr. Endvidere skønnes det, at der i SKAT vil være
et årligt ressourcetræk på 10 årsværk
i forbindelse med udbetalinger af for tidligt indbetalt A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms og telefonbetjening i forbindelse
hermed. Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
regioner og kommuner.
8. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Den foreslåede udskydelse af betalingsfristerne for
A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms vil primært bidrage til
at afhjælpe det likviditetspres, som mange virksomhederne i
øjeblikket lider under. Den samlede udskydelse af betalinger
som følge af forslaget skønnes at udgøre ca.
65 mia. kr. Forøgelsen af den gennemsnitlige kredit
skønnes at udgøre ca. 49 mia. kr. i det halve
år, som ordningen løber. Herudover giver udskydelsen
af betalingerne virksomhederne en rentefordel, som er modstykket
til statens rentetab ved ordningen.
Forlængelsen af kredittiden for indbetalingen af
A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag vil umiddelbart gavne alle
virksomheder med ansatte, mens forlængelsen af
momskredittiden vil gavne store og mellemstore virksomheder, der er
momspligtige. Forslaget retter sig dermed primært mod
virksomheder med stor økonomisk aktivitet. Men de
øvrige virksomheder vil også få gavn af
forlængelsen af kredittiderne Det skyldes, at nogle
virksomheder ikke selv kan bruge deres likviditetsforøgelse,
men i stedet sætter penge i banken eller reducerer deres
likviditetstræk i pengeinstitutterne. Herved får
pengeinstitutterne bedre muligheder for at låne ud til andre
virksomheder, som ikke er omfattet eller kun i mindre grad direkte
er berørt af forlængelserne af kredittiderne. Hermed
gavner forslaget det samlede erhvervsliv.
9. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Med forslaget får virksomhederne midlertidigt
forlænget fristen for at indbetale indeholdt A-skat og moms
for afregningsperioden. De længere frister vil generelt
være en lettelse af irritationsbyrder for
erhvervslivet.
For indeholdt A-skat er ordningen bygget op som en rullende
kreditforlængelse på en måned startende allerede
for februar måned. Det betyder, at virksomhederne slipper for
at håndtere en indbetaling af A-skat i februar. Når
ordningen udfases til efteråret skal der til gengæld
indbetales for to måneder samtidig. Virksomhederne skal
imidlertid fortsat indberette til indkomstregisteret til de
sædvanlige frister. Forslaget vil derfor ikke have
væsentlige administrative lettelser for virksomhedernes
håndtering af indeholdt A-skat.
For virksomheder, der afregner moms månedligt, udskydes
den sidste rettidige frist for både angivelsen og betalingen.
Det må forventes, at denne del af ordningen vil betyde en
mindre administrativ lettelse for virksomhederne, fordi de slipper
for en angivelse og betaling i forbindelse med indfasningen af
ordningen mod i stedet for at lave en dobbelt angivelse og betaling
ved udfasning af ordningen.
For virksomheder, som afregner moms kvartalsvis, betyder
ordningen, at fristen for afregning af momsen udsættes. Der
sker ikke ændring i antallet af administrative handlinger,
som skal udføres. Det er kun tidspunktet for
udførelsen af de administrative arbejde, som udskydes.
Udskydelsen vil derfor ikke have administrative konsekvenser for
disse virksomheders momsbetaling. Dog vil den længere frist
kunne betyde en lettelse af en irritationsbyrde, fordi
virksomhederne for de to afregninger for henholdsvis januar og
april kvartal får en længere frist til at afregne og
betale. Omvendt må det forventes, at virksomhederne vil
opleve administrative omstillingsbyrder. Samlet er det derfor
vurderingen af udskydelsen af betalingsfristen for kvartalsmomsen
ikke har administrative konsekvenser for erhvervslivet af
betydning.
For virksomheder, der afregner moms halvårligt betyder
forslaget om sammenlægning af to perioder en midlertidig
lettelser af de administrative byrder, idet disse virksomheder kun
skal foretage én afregning og betaling af momsen i stedet
for to afregninger og betalinger. Omvendt vil ordningen kun have
betydning for afregningsperioden 1. juli 2008 til 30. juni 2009.
Herefter skal virksomhederne gå tilbage til de gamle regler
med halvårlig afregning af moms. Forslaget vil derfor
også være forbundet med omstillingsbyrder for disse
virksomheder.
I det omfang virksomhederne kommer til at indbetale indeholdt
A-skat eller moms inden den udskudt frist, og virksomhederne
ønsker at få pengene udbetalt igen med henblik
på at indbetale beløbet igen senere, skal virksomheden
bede SKAT om at få beløbet udbetalt. Det vil betyde en
administrativ byrde for disse virksomheder.
Der foreligger ikke beregninger over hvad de administrative
konsekvenser kan opgøres til i AMVAB systemet.
10. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
11. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
12. Forholdet til EU-retten
EU's momsregler fastsætter visse rammer for kredittiden
og angivelsesperioden. Kredittiden må højst være
på 2 måneder. Afregningsperioden skal som hovedregel
fastsættes til en, to eller tre måneder, men det er
muligt at fastsætte andre perioder, så længe
afregningsperioden ikke overstiger et år.
Lovforslagets udskydelse af fristen for betaling af momsen for
virksomheder, der afregner moms månedligt, og virksomheder,
der afregner moms kvartalvis, overholder dette krav, idet
kredittiden ikke er forlænget udover 2 måneder.
Forslaget om sammenlægning af momsperioden for 2.
halvår 2008 med momsperioden for første halvår
2009 medfører, at afregningsperioden bliver på et
år. Hermed overholder denne del af lovforslaget også
EU-rettens krav om, at afregningsperioden ikke må overstige
et år.
EF-traktatens regler om statsstøtte gælder fuldt
ud på skatteområdet. Dette betyder, at det ved
anvendelse af skatteinstrumenter skal vurderes, om anvendelse af
instrumentet er foreneligt med traktatens statsstøtteregler,
afledte regler og retspraksis.
Af Kommissionens meddelelse om anvendelsen af
statsstøttereglerne på foranstaltninger
vedrørende direkte beskatning af virksomhederne
1)fremgår det, at en foranstaltning
udgør statsstøtte, hvis den - helt eller delvis -
fritager bestemte virksomheder, sektorer eller regioner fra de
byrder, som følger af en normal anvendelse af det
almindelige system, uden at denne fritagelse berettiges ved dette
systems karakter eller forvaltning.
Fristforlængelsen ydes alle virksomheder, som betaler
A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms i Danmark. Det faktum, at der
indføres forskellige frister for virksomhederne
afhængig af om virksomheden er stor eller mellemstor, eller
om virksomheden betaler moms kvartalsvis eller månedligt,
indebærer ikke, at ordningen er selektiv. Der er tale om en
videreførelse af de eksisterende regler på
området for betaling af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms.
Ordningen er således af generel natur og vil ikke
udgøre statsstøtte i EF-traktatens artikel 87 (1)
forstand.
13. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været udsendt i
høring.
14. Sammenfattende skema
Samlet vurdering
af konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | | Forlængelsen af kredittiderne
skønnes at medføre et umiddelbart rentetab for staten
på ca. 1,41 mia. kr. i 2009, hvortil kommer øgede tab
på debitorer på ca. 0,15 mia. kr. Det varige provenutab
udgør ca. 30 mio. kr. Afledte virkninger i form af
øgede indkomstskatter m.v. reducerer på sigt det
varige tab provenutabet til ca. 14 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | | Lovforslaget skønnes at
medføre en engangsudgift for SKAT på ca. 2-2,3 mio.
kr. samt et ressourcetræk på 10
årsværk. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vil bidrage til
afhjælpning det likviditetspres, som mange virksomheder nu
lider under. Herudover vil virksomheder, der kun i mindre grad
berøres af direkte af forslaget, lettere kunne opnå
kredit i bankerne. Endelig vil virksomhederne få en
rentefordel som modsvarer statens rentetab. | |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Samlet skønnes lovforslaget ikke at
medføre administrative lettelser for erhvervslivet af
betydning. | Forslaget vil medføre nogle
omstillingsbyrder for de berørte virksomheder |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne. |
Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser |
Forholdet til EU-retten | Den foreslåede ordning vil ikke
udgøre statsstøtte i EF-traktatens forstand, og den
overholder rammerne i EU-reglerne for fastsættelse af
kredittider og afgivelsesperioder for moms. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til kapitel 1
Til § 1
Den foreslåede § 1 omhandler små og
mellemstore virksomheders afregning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for månederne februar til og med juli
2009.
Ved små og mellemstore virksomheder forstås
virksomheder, hvis årlige tilsvar af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag ikke overstiger 1 mio. kr. henholdsvis 250.000
kr.
Forslaget indebærer, at forfaldstidspunkterne og
betalingsfristerne for de pågældende måneder
udskydes til de forfaldstidspunkter henholdsvis betalingsfrister,
der efter opkrævningsloven gælder for tilsvaret af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for den
efterfølgende måned.
Forfaldstidspunktet udskydes således til den 1. i den
anden måned efter afregningsperiodens udløb, og
betalingsfristen udskydes til den 10. i den anden måned efter
afregningsperiodens udløb. Falder betalingsfristen herefter
på en lørdag, søndag eller helligdag, udskydes
betalingsfristen til den nærmest følgende
hverdag.
Det bemærkes, at fristen for indberetning til
indkomstregisteret om indkomsten og indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for de pågældende måneder
ikke udskydes med forslaget. Indberetningen til indkomstregisteret
skal således for de pågældende måneder
fortsat foretages senest den 10. i måneden efter den
måned indberetningen vedrører eller den nærmest
følgende hverdag, hvis denne dag er en lørdag
søndag eller helligdag. Dette følger af
§ 4, stk. 1, 1. og 3. pkt., i lov om et
indkomstregister.
Konsekvensen af lovforslaget er, at der gælder
følgende forfaldstidspunkter, indberetningsfrister og
betalingsfrister:
Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Forfaldstidspunkt | Betalingsfrist |
Februar 2009 | 10. marts 2009 | 1. april 2009 | 14. april 2009 |
Marts 2009 | 14. april 2009 | 1. maj 2009 | 11. maj 2009 |
April 2009 | 11. maj 2009 | 1. juni 2009 | 10. juni 2009 |
Maj 2009 | 10. juni 2009 | 1. juli 2009 | 10. juli 2009 |
Juni 2009 | 10. juli 2009 | 1. august 2009 | 10. august 2009 |
Juli 2009 | 10. august 2009 | 1. september 2009 | 10. september 2009 |
For august 2009 og fremefter foreslås det, at
forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter
opkrævningsloven igen finder anvendelse. Dette
indebærer, at tilsvaret af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2009 forfalder samtidig med
tilsvaret for juli 2009, og at der gælder samme
betalingsfrist for disse to måneder.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en udskydelse
af forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter
opkrævningslovens § 2, stk. 5. Det er
således de udskudte forfaldstidspunkter og betalingsfrister,
der danner grundlag for afgørelser efter
opkrævningsloven, om hvorvidt en betaling er rettidig og
dermed for afgørelser om konsekvenserne af forsinket
betaling. Dette gælder således f.eks. i forhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 1, om renter ved
forsinket betaling, og § 11, stk. 1, nr. 1, og
stk. 12, om sikkerhedsstillelse.
Efter § 10 i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige er lønindeholdelse for gæld omfattet af
loven integreret i indeholdelsen af A-skat. Derfor finder
udskydelsen af forfaldstidspunktet og betalingsfristen for
indeholdt A-skat tilsvarende anvendelse for lønindeholdte
beløb. Virksomheden indeholder fortsat et samlet
beløb, som omfatter såvel A-skat som
lønindeholdte beløb, og afregner det samlede
beløb til SKAT.
Til § 2
Den foreslåede § 2 omhandler store
virksomheders afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
for månederne februar til og med juli 2009.
Ved store virksomheder forstås virksomheder, hvis
årlige tilsvar af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
overstiger 1 mio. kr. henholdsvis 250.000 kr.
Forslaget indebærer, at forfaldstidspunkterne og
betalingsfristerne for de pågældende måneder
udskydes til de forfaldstidspunkter henholdsvis betalingsfrister,
der efter opkrævningsloven gælder for tilsvaret af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for den
efterfølgende måned.
Såvel forfaldstidspunktet som betalingsfristen udskydes
således til den sidste hverdag (bankdag) i den første
måned efter afregningsperiodens udløb.
Det bemærkes, at fristen for indberetning til
indkomstregisteret om indkomsten og indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for de pågældende måneder
ikke udskydes med forslaget. Indberetningen til indkomstregisteret
skal således for de pågældende måneder
fortsat foretages senest den sidste hverdag (bankdag) i den
måned, oplysningerne vedrører. Dette følger af
§ 4, stk. 1, 4. pkt., i lov om et
indkomstregister.
Konsekvensen af lovforslaget er, at der gælder
følgende indberetningsfrister, forfaldstidspunkter og
betalingsfrister:
Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Forfaldstidspunkt og
betalingsfrist |
Februar 2009 | 27. februar 2009 | 31. marts 2009 |
Marts 2009 | 31. marts 2009 | 30. april 2009 |
April 2009 | 30. april 2009 | 29. maj 2009 |
Maj 2009 | 29. maj 2009 | 30. juni 2009 |
Juni 2009 | 30. juni 2009 | 31. juli 2009 |
Juli 2009 | 31. juli 2009 | 31. august 2009 |
For august 2009 og fremefter foreslås det, at
forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter
opkrævningsloven igen finder anvendelse. Dette
indebærer, at tilsvaret af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2009 forfalder samtidig med
tilsvaret for juli 2009, og at der gælder samme
betalingsfrist for disse to måneder.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en udskydelse
af forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter
opkrævningslovens § 2, stk. 6. Det er
således de udskudte forfaldstidspunkter og betalingsfrister,
der danner grundlag for afgørelser efter
opkrævningsloven, om hvorvidt en betaling er rettidig og
dermed for afgørelser om konsekvenserne af forsinket
betaling. Dette gælder således f.eks. i forhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 1, om renter ved
forsinket betaling, og § 11, stk. 1, nr. 1, og
stk. 12, om sikkerhedsstillelse.
Efter § 10 i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige er lønindeholdelse for gæld omfattet af
loven integreret i indeholdelsen af A-skat. Derfor finder
udskydelsen af forfaldstidspunktet og betalingsfristen for
indeholdt A-skat tilsvarende anvendelse for lønindeholdte
beløb. Virksomheden indeholder fortsat et samlet
beløb, som omfatter såvel A-skat som
lønindeholdte beløb, og afregner det samlede
beløb til SKAT.
Til § 3
Det foreslås, at udskydelsen af forfaldstidspunkterne og
betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
ikke skal gælde for offentlige institutioner m.v., som er
omfattet af de regler om fremrykket afregning, skatteministeren har
fastsat i medfør af kildeskattelovens § 56 og
arbejdsmarkedsfondslovens § 13, stk. 8.
Reglerne om fremrykket afregning af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag er fastsat i § 27 i
bekendtgørelse nr. 419 af 21. maj 2008 om kildeskat
(kildeskattebekendtgørelsen) og i § 17 i
bekendtgørelse nr. 1524 af 14. december 2006 om
arbejdsmarkedsbidrag som bl.a. ændret ved
bekendtgørelse nr. 406 af 19. maj 2008.
Disse regler omfatter samme kreds af institutioner m.v.,
nemlig:
1) ministerier og
institutioner, hvis driftsudgifter er optaget på statens
bevillingslove,
2) institutioner,
foreninger og fonde, hvor vedkommende minister i henhold til
§ 2, stk. 2, i lov om statens regnskabsvæsen
m.v. har bestemt, at lovens regler skal finde anvendelse,
3) ikke-statslige
institutioner, hvor staten yder tilskud til dækning af
institutionens driftsudgifter på halvdelen eller mere,
4) regioner og
kommuner,
5) kommunale
fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes
selvstyre, hvori der alene deltager kommuner, og hvis regnskab
optages i en kommunes regnskab, samt
6) selvejende
institutioner med driftsoverenskomst med en region eller en
kommune.
Til § 4
Efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, kan
SKAT fastsætte en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter
m.v. foreløbigt til et skønsmæssigt
beløb. Forudsætningen for dette er, at virksomheden
ikke rettidigt har angivet eller indberettet til
indkomstregisteret. Det foreløbigt fastsatte tilsvar skal
betales senest 14 dage efter påkrav. Denne frist
fremgår af opkrævningslovens § 4,
stk. 1, 3. pkt.
Ved dette lovforslags §§ 1 og 2 er det
foreslået, at betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag udskydes. Imidlertid udskydes fristen for
indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til
indkomstregisteret ikke. Det vil sige, at f.eks. en lille
virksomhed vil skulle indberette til indkomstregisteret for februar
2009 senest den 10. marts 2009, dog vil den indeholdte A-skat og
det indeholdte arbejdsmarkedsbidrag først skulle betales
senest den 14. april 2009. En stor virksomhed vil f.eks. skulle
indberette til indkomstregisteret for februar 2009 senest den 27.
februar 2009, og betalingsfristen er den 31. marts.
Hvis sådanne virksomheder ikke indberetter rettidigt til
indkomstregisteret, vil SKAT kunne foretage en foreløbig
fastsættelse. Dette bør dog ikke kunne føre
til, at virksomheden skal betale det foreløbigt fastsatte
tilsvar før den udskudte betalingsfrist (den 14. april 2009
henholdsvis den 31. marts i eksemplerne ovenfor).
Derfor er det i forslagets § 4 foreslået, at
betalingsfristen for foreløbigt fastsatte tilsvar efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt.,
erstattes af den udskudte betalingsfrist efter de foreslåede
bestemmelser i § 1 henholdsvis § 2, når
der er tale om foreløbig fastsættelse af indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag omfattet af disse
bestemmelser.
Der kan dog være situationer, hvor den 14-dages frist,
der følger af opkrævningslovens § 4,
stk. 1, 3. pkt., vil udløbe senere end de udskudte
betalingsfrister for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag efter
forslaget. Dette er tilfældet, hvis den foreløbige
fastsættelse foretages senere end to uger før
udløbet af den udskudte betalingsfrist efter forslaget. Det
foreslås, at i denne situation er det betalingsfristen
på 14 dage efter opkrævningslovens § 4,
stk. 1, 3. pkt., der finder anvendelse på det
foreløbigt fastsatte tilsvar.
Til kapitel 2
Til § 5
Den foreslåede § 5 omhandler fristen efter
momslovens § 57, stk. 2, for angivelse af moms for
månederne januar til og med juni 2009 for virksomheder, som
anvender kalendermåneden som afregningsperiode for
moms.
Denne bestemmelse omfatter virksomheder, hvis samlede
årlige momspligtige leverancer overstiger 15 mio. kr.
Bestemmelsen omfatter personer, som har flere virksomheder
registreret hver for sig, og hvis årlige momspligtige
leverancer samlet for virksomhederne overstiger denne grænse,
jf. momslovens § 57, stk. 5. Derudover omfatter
bestemmelsen nyregistrerede virksomheder med forventede samlede
årlige afgiftspligtige leverancer på over 20 mio. kr.,
jf. momslovens § 47, stk. 5. Endelig omfatter
bestemmelsen virksomheder, som efter anmodning til SKAT har
fået tilladelse til at anvende kalendermåneden som
afregningsperiode, uanset at de samlede årlige momspligtige
leverancer er mindre end de nævnte grænser, jf.
momslovens § 57, stk. 7. Virksomheder, der er sat
på forkortet afregning, jf. momslovens § 62, er
ikke omfattet af den foreslåede bestemmelse om udskydelse af
angivelses- og betalingsfristen for momsen.
Forslaget indebærer, at angivelsesfristerne for januar
til og med juni 2009 som udgangspunkt udskydes med en måned
fra den 25. i den første måned efter
afregningsperiodens udløb til den 25. i den anden
måned efter afregningsperiodens udløb.
Angivelsesfristen såvel som den udskudte angivelsesfrist er
dog den nærmest følgende hverdag, hvis den 25. falder
på en lørdag, søndag eller helligdag.
Efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, er
betalingsfristen sammenfaldende med angivelsesfristen. Udskydelsen
af angivelsesfristen fører dermed til, at betalingsfristen
for momsen for de pågældende måneder ligeledes
udskydes med som udgangspunkt en måned. Sammenhængen
mellem angivelsesfristen og betalingsfristen opretholdes
således. Forfaldstidspunktet er efter opkrævningslovens
§ 2, stk. 4, den 1. i den måned, hvor
angivelse skal indgives. Forfaldstidspunktet for momsen for de
pågældende måneder udskydes således
også, så forfaldstidspunktet efter forslaget er den 1.
i den anden måned efter udløbet af
afregningsperioden.
Konkret indebærer lovforslaget følgende
forfaldstidspunkter og betalingsfrister:
Afregningsperiode | Forfaldstidspunkt | Angivelses- og
betalingsfrist |
Januar 2009 | 1. marts 2009 | 25. marts 2009 |
Februar 2009 | 1. april 2009 | 27. april 2009 |
Marts 2009 | 1. maj 2009 | 25. maj 2009 |
April 2009 | 1. juni 2009 | 25. juni 2009 |
Maj 2009 | 1. juli 2009 | 27. juli 2009 |
Juni 2009 | 1. august 2009 | 25. august 2009 |
For juli 2009 og fremefter foreslås det, at de normale
angivelsesfrister efter momsloven samt forfaldstidspunkter og
betalingsfrister efter opkrævningsloven igen finder
anvendelse. Dette indebærer, at momsangivelsen for juni og
juli 2009 skal indgives inden for samme frist, at
betalingsfristerne for de to måneders moms er de samme, og at
momsen for de to måneder forfalder til betaling
samtidig.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en udskydelse
af angivelsesfristerne efter momslovens § 57,
stk. 2, og som konsekvens heraf udskydes forfaldstidspunkterne
og betalingsfristerne efter opkrævningslovens § 2,
stk. 4, tilsvarende. Det er således de udskudte
angivelsesfrister, forfaldstidspunkter og betalingsfrister, der
danner grundlag for afgørelser efter momsloven og
opkrævningsloven om, hvorvidt en angivelse eller betaling er
rettidig og dermed for afgørelser om konsekvenserne af
forsinket betaling. Dette gælder således f.eks. i
forhold til momslovens § 62, jf. opkrævningslovens
§ 11, om forkortet afregningsperiode og
opkrævningslovens § 4 om foreløbig
fastsættelse ved manglende rettidig angivelse.
Til § 6
Opkrævningslovens § 12, stk. 4, omhandler
tilbageholdelse af udbetaling af negativ moms samt
godtgørelser af for meget betalte skatter og afgifter. SKAT
kan således tilbageholde sådanne udbetalinger, hvis
angivelser eller indberetninger til indkomstregisteret
vedrørende afsluttede afregningsperioder ikke er
indgivet.
Efter lovforslagets § 5 udskydes angivelsesfristen
for moms for januar til og med juni 2009 for virksomheder med
kalendermåneden som afregningsperiode. Udskydelsen er som
udgangspunkt på en måned. Dette fører til, at
angivelsen for en måned rettidigt kan indgives efter
udløbet af den næste måned. Hvis f.eks. en
virksomhed har negativ moms for februar 2009, og angiver denne den
27. april, vil SKAT efter opkrævningslovens § 12,
stk. 4, kunne tilbageholde den negative moms, hvis
virksomheden ikke har indgivet momsangivelse for marts 2009.
Fristen for momsangivelsen for marts måned 2009 er
først den 25. maj. Medmindre angivelsen for marts
måned 2009 indgives før udløbet af den udskudte
angivelsesfrist, vil SKAT dermed have mulighed for at tilbageholde
udbetalingen af negativ moms for februar 2009.
Virksomheden vil naturligvis kunne sikre sig en hurtig
udbetaling af negativ moms ved at angive før udløbet
af angivelsesfristen. Dette vil også kunne hindre, at den
ovennævnte problemstilling bliver aktuel, hvis den negative
momsangivelse indgives inden udløbet af måneden efter
den måned, den vedrører.
Det er dog ikke hensigten med udskydelsen af
angivelsesfristerne for moms, at det skal føre til, at SKAT
i videre udstrækning end i dag får mulighed for at
tilbageholde udbetalinger af negativ moms.
Det foreslås derfor, at tilbageholdelse efter
opkrævningsloven ikke kan ske som følge af manglende
angivelse vedrørende moms for en afsluttet måned, hvis
følgende er tilfældet:
- angivelsesfristen
for momsen for den afsluttede måned, der ikke er angivet for,
er omfattet af udskydelsen af angivelsesfristen for virksomheder
med kalendermåneden som afregningsperiode, jf. lovforslagets
§ 5, og
- den udskudte
angivelsesfrist for den pågældende måned ikke er
udløbet.
Til § 7
Den foreslåede § 7 omhandler fristen efter
momslovens § 57, stk. 3, for angivelse af moms for
januar og april kvartal 2009 for virksomheder, som anvender
kvartalet som afregningsperiode for moms.
Denne bestemmelse omfatter virksomheder, hvis samlede
årlige momspligtige leverancer overstiger 1 mio. kr., men
højst udgør 15 mio. kr. Bestemmelsen omfatter
personer, som har flere virksomheder registreret hver for sig, og
hvis årlige momspligtige leverancer samlet for virksomhederne
ligger inden for dette interval, jf. momslovens § 57,
stk. 5. Derudover omfatter bestemmelsen nyregistrerede
virksomheder med forventede samlede årlige afgiftspligtige
leverancer, som ikke overstiger 20 mio. kr., jf. momslovens
§ 47, stk. 5. Endelig omfatter bestemmelsen
virksomheder, som efter anmodning til SKAT har fået
tilladelse til at anvende kvartalet som afregningsperiode, uanset
at de samlede årlige momspligtige leverancer er på 1
mio. kr. eller mindre, jf. momslovens § 57, stk. 7.
Virksomheder, der er sat på forkortet afregning, jf.
momslovens § 62, er ikke omfattet af den foreslåede
bestemmelse om udskydelse af angivelses- og betalingsfristen for
momsen.
Forslaget indebærer, at angivelsesfristen for januar
kvartal udskydes til den 2. juni 2009. For april kvartal udskydes
angivelsesfristen til den 1. september.
Efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, er
betalingsfristen sammenfaldende med angivelsesfristen. Udskydelsen
af angivelsesfristen fører dermed til, at betalingsfristen
for momsen for de pågældende kvartaler ligeledes
udskydes til de nævnte datoer. Sammenhængen mellem
angivelsesfristen og betalingsfristen opretholdes således.
Forfaldstidspunktet er efter opkrævningslovens § 2,
stk. 4, den 1. i den måned, hvor angivelse skal
indgives. Forfaldstidspunktet for momsen for de
pågældende kvartaler udskydes således også,
så forfaldstidspunktet efter forslaget er den 1. juni 2009
for januar kvartal 2009 og den 1. september 2009 for april kvartal
2009.
Oversigtsmæssigt ser de udskudte frister efter
lovforslaget således ud:
Afregningsperiode | Forfaldstidspunkt | Angivelses- og
betalingsfrist |
Januar kvartal 2009 | 1. juni 2009 | 2. juni 2009 |
April kvartal 2009 | 1. september 2009 | 1. september 2009 |
For juli kvartal 2009 og fremefter foreslås det, at de
normale angivelsesfrister efter momsloven samt forfaldstidspunkter
og betalingsfrister efter opkrævningsloven igen finder
anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en udskydelse
af angivelsesfristerne efter momslovens § 57,
stk. 3, og som konsekvens heraf udskydes forfaldstidspunkterne
og betalingsfristerne efter opkrævningslovens § 2,
stk. 4, tilsvarende. Det er således de udskudte
angivelsesfrister, forfaldstidspunkter og betalingsfrister, der
danner grundlag for afgørelser efter momsloven og
opkrævningsloven om, hvorvidt en angivelse eller betaling er
rettidig og dermed for afgørelser om konsekvenserne af
forsinket betaling. Dette gælder således f.eks. i
forhold til momslovens § 62, jf. opkrævningslovens
§ 11, om forkortet afregningsperiode og
opkrævningslovens § 4 om foreløbig
fastsættelse ved manglende rettidig angivelse.
Til § 8
Den foreslåede § 8 omhandler virksomheder, som
efter momslovens § 57, stk. 4, anvender
halvåret som afregningsperiode for moms. Det foreslås,
at afregningsperioden andet halvår 2008 slås sammen med
afregningsperioden første halvår 2009 til én
afregningsperiode for disse virksomheder. Angivelsesfristen for den
sammenlagte afregningsperiode foreslås at være
angivelsesfristen for første halvår 2009. Det vil sige
den 1. september 2009.
Momslovens § 57, stk. 4, omfatter virksomheder,
hvis samlede årlige momspligtige leverancer ikke overstiger 1
mio. kr. Bestemmelsen omfatter endvidere personer, som har flere
virksomheder registreret hver for sig, og hvis årlige
momspligtige leverancer samlet for virksomhederne ikke overstiger 1
mio. kr. Virksomheder, der er sat på forkortet afregning, jf.
momslovens § 62, er ikke omfattet af den foreslåede
sammenlægning af afregningsperioderne.
Forslaget indebærer, at virksomhederne ikke
særskilt skal angive moms for andet halvår 2008. Efter
de gældende regler skal angivelse for andet halvår 2008
indgives senest den 2. marts 2009. Til gengæld skal
virksomhederne samlet angive for andet halvår 2008 og
første halvår 2009 med frist den 1. september
2009.
Det foreslås, at sammenlægningen af de to
afregningsperioder alene kan ske for virksomheder, som anvender
halvåret som afregningsperiode for såvel andet
halvår 2008 som første halvår 2009. Det er
således en forudsætning for sammenlægning af to
halvårlige afregningsperioder, at der er to halvårlige
afregningsperioder. Hvis en virksomhed pr. 1. januar 2009 har
skiftet til eller fra halvåret som afregningsperiode, vil
enten andet halvår 2008 eller første halvår 2009
ikke være en afregningsperiode, og dermed kan den
foreslåede sammenlægning af to afregningsperioder
på et halvt år ikke ske.
Virksomheder, som pr. 1. januar 2009 er overgået fra at
afregne moms halvårligt til at afregne kvartalsvist, vil
være omfattet af den foreslåede § 7, da de
vil afregne kvartalsvist for januar og april kvartal 2009.
Efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, er
betalingsfristen sammenfaldende med angivelsesfristen.
Sammenlægningen af de to afregningsperioder til én
afregningsperiode med én angivelsesfrist for den sammenlagte
periode fører dermed til, at betalingsfristen for momsen for
den sammenlagte periode også er den 1. september 2009.
Sammenhængen mellem angivelsesfristen og betalingsfristen
opretholdes således. Forfaldstidspunktet er efter
opkrævningslovens § 2, stk. 4, den 1. i den
måned, hvor angivelse skal indgives. Forfaldstidspunktet for
momsen for den sammenlagte afregningsperiode er derfor efter
forslaget også den 1. september 2009.
Sammenlægningen foreslås alene for andet
halvår 2008 og første halvår 2009. Andet
halvår 2009 og første halvår 2010 og senere
halvår vil efter forslaget således fortsat være
selvstændige afregningsperioder.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en
sammenlægning af to afregningsperioder efter momslovens
§ 57, stk. 4, med den konsekvens, at der ikke
selvstændigt skal angives og afregnes moms for andet
halvår 2008. Det er således angivelsesfristen,
forfaldstidspunktet og betalingsfristen for den sammenlagte
afregningsperiode, der danner grundlag for afgørelser efter
momsloven og opkrævningsloven om, hvorvidt en angivelse eller
betaling er rettidig og dermed for afgørelser om
konsekvenserne af forsinket angivelse og betaling. Dette
gælder således f.eks. i forhold til momslovens
§ 62, jf. opkrævningslovens § 11, om
forkortet afregningsperiode og opkrævningslovens
§ 4 om foreløbig fastsættelse ved manglende
rettidig angivelse.
Det foreslås desuden, at virksomhederne ved at indgive
momsangivelse for andet halvår 2008 kan fravælge
sammenlægningen af afregningsperioderne andet halvår
2008 og første halvår 2009.
Dette har særligt betydning for virksomheder med
negativt momstilsvar for andet halvår 2008. Disse
virksomheder vil således ved at angive for dette halvår
kunne få det negative tilsvar udbetalt efter de
gældende regler for udbetaling af negativt momstilsvar.
Desuden kan der være virksomheder, som allerede har angivet
og betalt momsen for andet halvår 2008 og momstilsvaret er
så beskedent, at virksomheden ikke ønsker at anmode om
at få beløbet tilbagebetalt med henblik på
senere indbetaling.
En særskilt momsangivelse for andet halvår 2008
foreslås dog at kunne tilbagekaldes. Dette forslag tilgodeser
hensynet til virksomheder, som angiver for andet halvår 2008,
fordi de ikke er opmærksomme på den foreslåede
sammenlægning af afregningsperioderne andet halvår 2008
og første halvår 2009. Endvidere tilgodeser det
hensynet til virksomheder, som allerede har angivet for andet
halvår 2008. Sådanne virksomheder vil efter forslaget
kunne tilbagekalde den særskilte momsangivelse for andet
halvår 2008 og dermed opnå fordelene ved
sammenlægningen af denne afregningsperiode med
afregningsperioden første halvår 2009.
I de tilfælde, hvor momsen vedrørende andet
halvår 2008 ikke er indbetalt, foreslås det, at
tilbagekaldelsen kan ske inden for udløbet af
angivelsesfristen for den sammenlagte afregningsperiode omfattende
andet halvår 2008 og første halvår 2009.
Hvis momstilsvaret for andet halvår 2008 er indbetalt,
foreslås det, at tilbagekaldelse af den særskilte
momsangivelse for denne periode alene kan ske, hvis den indbetalte
moms tilbagebetales efter den foreslåede § 9.
Hvis momstilsvaret for andet halvår 2008 tilbagebetales
efter den foreslåede § 9, anses den særskilte
angivelse for denne afregningsperiode for tilbagekaldt.
Hvis momsen vedrørende andet halvår 2008 er
indbetalt, og virksomheden ønsker at tilbagekalde den
særskilte momsangivelse for andet halvår 2008, skal
virksomheden senest to uger for udløbet af betalingsfristen
for den sammenlagte afregningsperiode anmode om at få
tilbagebetalt denne moms. Tilbagebetales momsen, anses den
særskilte momsangivelse for bortfaldet.
Hvis en særskilt momsangivelse for andet halvår
2008 tilbagekaldes eller anses for tilbagekaldt, er konsekvensen
efter forslaget, afregningsperioden andet halvår 2008
slås sammen med første halvår 2009. Virksomheden
skal dermed angive det samlede momstilsvar for den sammenlagte
afregningsperiode senest den 1. september 2009 og betale det
samlede tilsvar senest denne dag.
Til kapitel 3
Til § 9
Efter lovforslagets § 10, stk. 3,
foreslås det, at lovforslaget får virkning fra og med
den 25. februar 2009.
Virksomhederne har derfor ikke haft megen tid til at indrette
sig på den foreslåede udskydelse af betalingsfristerne.
Det må derfor forventes, at der er virksomheder, som
indbetaler moms, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag efter de frister,
som ville gælde uden udskydelsen efter dette lovforslag.
Tilsvarende må det forventes, at der er virksomheder, der
særskilt afregner moms vedrørende andet halvår
2008 på trods af sammenlægningen af denne
afregningsperiode med første halvår 2009. Dette kan
enten skyldes, at de ikke er opmærksomme på udskydelsen
af fristerne henholdsvis sammenlægningen af
afregningsperioderne, eller at de allerede har sat beløbet
til betaling f.eks. via betalingsservice.
Virksomheder vil altid kunne indbetale forud for
udløbet af betalingsfristen.
Af de ovennævnte grunde bør virksomhederne dog
have mulighed for at få betalingen tilbage, hvis de uanset
udskydelsen af betalingsfristerne efter forslaget betaler inden for
de frister, der ville gælde uden udskydelsen.
Tilsvarende bør virksomhederne have mulighed for at
få en særskilt betaling af moms vedrørende andet
halvår 2008 tilbage. Her stilles ikke krav om, at momsen
vedrørende 2. halvår 2008 skal være indbetalt
rettidigt. Dette skyldes, at den særskilte momsangivelse for
andet halvår efter § 8 kan tilbagekaldes efter
§ 8. Et krav om rettidig betaling ville derfor stille
virksomheder, som har betalt for sent ringere, end virksomheder som
ikke har betalt.
Anmodninger om tilbagebetaling bør ikke
imødekommes, hvis anmodningen indgives kort tid før
udløbet af de udskudte frister. Her vil fordelen for
virksomheden ved at få det indbetalte beløb til
rådighed i en kort periode være ganske beskeden. Det
foreslås derfor, at anmodningen om tilbagebetaling skal
indgives senest 2 uger før udløbet af den udskudte
betalingsfrist henholdsvis fristen for indgivelse af angivelse af
moms for den sammenlagte afregningsperiode bestående af andet
halvår 2008 og første halvår 2009.
Tilbagebetalingsbeløb forrentes ikke, og
tilbagebetalingen sker uden modregning af skyld til det
offentlige.
Får en virksomhed tilbagebetalt et beløb efter
den foreslåede bestemmelse, vil virksomheden skulle foretage
betalingen igen inden for den udskudte betalingsfrist henholdsvis
som en del af det samlede momstilsvar for den sammenlagte
afregningsperiode bestående af andet halvår 2008 og
første halvår 2009.
Til § 10
Til stk. 1 og 2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og det foreslås,
at lovforslaget kan stadfæstes straks efter
vedtagelsen.
Disse forslag om ikrafttrædelse og stadfæstelse
skal ses i sammenhæng med, at lovforslaget efter det
foreslåede stk. 2 tillægges virkning fra den 25.
februar 2009. Det vil sige forud for en eventuel vedtagelse.
På den baggrund er det nødvendigt, at lovforslaget kan
stadfæstes hurtigt, således at det kan træde i
kraft hurtigst muligt.
Til stk. 3
Det foreslås, at loven får virkning fra og med den
25. februar 2009. Dette er fristen for angivelse af moms for januar
måned for virksomheder med kalendermåneden som
afregningsperiode. Den foreslåede regel om
virkningstidspunktet sikrer dermed, at lovforslaget kan få
virkning for disse angivelser og dermed for fristerne for betaling
af januar-momsen for virksomheder med kalendermåneden som
afregningsperiode.
Til § 11
Lovforslaget går ud på at udskyde nogle
forfaldstidspunkter, betalingsfrister og angivelsesfrister samt
sammenlægning af nogle afregningsperioder efter henholdsvis
opkrævningsloven og momsloven. Da ingen af disse love
gælder for Færøerne og Grønland,
foreslås det ligeledes, at den foreslåede lov ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1) EUT C 384 af 10/12/1998,
pkt. 3-9.