L 15 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Merudgiftsydelse og øget
fleksibilitet ved pasning af nærtstående med handicap
eller alvorlig sygdom).
Fremsat den 9. oktober 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Merudgiftsydelse og øget
fleksibilitet ved pasning af nærtstående med handicap
eller alvorlig sygdom)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 979 af 1. oktober 2008, som senest
ændret ved § 1, nr. 8-11, i lov nr. 549 af 17. juni
2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 100, stk. 4,
indsættes efter »herfor«: », herunder
nærmere regler om personkredsen for
merudgiftsydelsen«.
2. I
§ 118, stk. 1,
indsættes efter »langvarig«: », herunder
uhelbredelig,«.
3.§ 118, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Personen
kan ansættes i indtil 6 måneder med henblik på at
passe den nærtstående. Pasningsperioden kan
forlænges med indtil 3 måneder, hvis særlige
forhold taler herfor. Pasningen kan opdeles i perioder af hele
måneder. Efter aftale med den arbejdsgiver, som har givet
orlov til pasning af en nærtstående, kan pasningen
opdeles i kortere perioder. Pasningen kan deles af flere personer,
hvis de alle opfylder betingelserne for ansættelse efter stk.
1.«
4. I
§ 118 indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4. Hvis to
eller flere personer deles om pasningsordningen, kan den samlede
aflønning ikke overstige den aflønning, der
nævnes i stk. 2. Lønnen udbetales
forholdsmæssigt i forhold til delingen af
pasningsordningen.
Stk. 5. Der kan ydes
én pasningsordning til ét sammenhængende
sygdomsforløb eller handicap. Samme nærtstående
kan dog blive omfattet af pasningsordningen igen, hvis der
tilstøder den pågældende en anden lidelse eller
funktionsevnenedsættelse, som anført i stk. 1, og hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 6.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Servicelovens
§ 100, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, træder dog i kraft den 1. december 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder to elementer: En præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen vedrørende merudgiftsydelse for
voksne og en ændring af reglerne om pasning af
nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom.
Med den første del af lovforslaget ønsker
regeringen at præcisere, at bemyndigelsesbestemmelsen i
servicelovens § 100, stk. 4, giver
velfærdsministeren adgang til at fastsætte
nærmere regler om personkredsen for merudgiftsydelsen.
Den anden del af lovforslaget vedrører servicelovens
§ 118 om pasning af nærtstående med handicap
eller alvorlig sygdom og er et led i implementeringen af
regeringens kvalitetsreform. Med denne del af lovforslaget
ønsker regeringen at forbedre mulighederne for, at personer
med tilknytning til arbejdsmarkedet kan passe
nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom.
2. Lovforslagets formål og
baggrund
2.1. Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen om merudgiftsydelse
Udviklingen i den administrative praksis siden sommeren 2007,
således som den er blevet fortolket af kommunerne på
baggrund af Ankestyrelsens principafgørelse C-27-07, har
ført til, at nogle borgere, som har nødvendige
merudgifter som en direkte konsekvens af deres nedsatte
funktionsevne, og som hidtil har fået støtte efter
servicelovens § 100, har fået frakendt deres
merudgiftsydelse eller har fået afslag på en
ansøgning om denne ydelse med henvisning til, at de ikke
opfylder kriterierne for at være omfattet af
personkredsen.
Formålet med lovforslaget er at bringe den kommunale
praksis vedrørende merudgiftsydelsens personkreds tilbage
til det gældende før sommeren 2007.
Det sker ved at præcisere, at bemyndigelsesbestemmelsen
i § 100, stk. 4, i lov om social service giver
velfærdsministeren adgang til at fastsætte
nærmere regler om personkredsen for merudgiftsydelsen.
Baggrunden for forslaget er, at der med udviklingen i den
kommunale praksis siden sommeren 2007 har vist sig at være
behov for at præcisere personkredsen for merudgiftsydelsen,
således at personkredsen bringes i overensstemmelse med det
overordnede kompensationsprincip på handicapområdet.
For at sikre dette vurderes det, at der er behov for en
præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen i servicelovens
§ 100, stk. 4, og at der i den tilhørende
bekendtgørelse foretages den nødvendige
afgrænsning af den personkreds, der er omfattet af
bestemmelsen.
2.2. Øget fleksibilitet ved
pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom
Formålet med denne del af lovforslaget er at skabe mere
fleksibilitet i den gældende ordning for pasning i hjemmet af
nærtstående med betydelig og varig nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig
lidelse således, at det blandt andet bliver muligt at
forlænge den nugældende pasningsperiode på 6
måneder med indtil 3 måneder, at opdele pasningen i
flere perioder og at lade flere personer deles om pasningen.
De nugældende regler i lov om social service, der
trådte i kraft 1. oktober 2002, har været fulgt gennem
lovovervågning. Som et led i lovovervågningen har
Servicestyrelsen foretaget en undersøgelse af brugen af
pasningsordningen. Undersøgelsen viser blandt andet, at en
række brugerorganisationer finder, at der er behov for en
mere fleksibel ordning. F.eks. oplever brugerorganisationerne 6
måneders-grænsen som uhensigtsmæssig, og der
peges på et behov for, at flere skal kunne dele pasningen, og
at pasningen skal kunne opdeles i flere perioder. Behovet for
øget fleksibilitet gælder især i forhold til
gruppen af alvorligt syge, herunder særligt kræftramte,
hvor behandlingsforløb og mange indlæggelser kan give
problemer i forhold til tilrettelæggelse af en
hensigtsmæssig pasningsordning og i forhold til
pasningsordningens tidsmæssige begrænsning.
Undersøgelsen peger desuden på et behov for at udvide
personkredsen til også at omfatte uhelbredeligt syge.
Uhelbredeligt syge personer, der modtager livsforlængende
behandling, er ikke omfattet af de gældende regler i
pasningsordningen efter servicelovens § 118, eller af
reglerne om pasning af døende, medmindre de befinder sig i
terminalfasen.
Ifølge Den Sociale Ressourceopgørelse fra
Danmarks Statistik var der i 2006 146 ansættelser under
ordningen. Siden 2003 har der årligt været en stigning
på ca. 10-20 ansættelser. Det er ud fra de
tilgængelige indberetninger ikke muligt at identificere
brugerne af ordningen yderligere, eksempelvis på køn,
alder etc.
3. Gældende ret
3.1. Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen om merudgiftsydelse
Den gældende bemyndigelsesbestemmelse i servicelovens
§ 100, stk. 4, giver velfærdsministeren adgang til
at fastsætte regler om, hvilke udgifter der kan ydes
hjælp til, og betingelserne herfor. Muligheden for at
fastsætte nærmere regler for personkredsen er hidtil
fortolket som omfattet af betingelserne for ydelsen.
Merudgiftsydelsen gives til personer mellem 18 og 65 år
med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til
personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der
efter § 15 a i lov om social pension har opsat
udbetalingen af folkepensionen.
Det har således siden ikrafttrædelsen af
servicelovens § 100 i sin nugældende form pr. 1.
januar 2003 været, og er fortsat, intentionen med
merudgiftsydelsen, at den er rettet mod personer med varigt nedsat
funktionsevne. Herved forstås en varig lidelse, hvis
konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den
daglige tilværelse, og som medfører, at der må
sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltninger, jf.
den nugældende bekendtgørelse om nødvendige
merudgifter ved den daglige livsførelse. Som eksempler
herpå kan nævnes udviklingshæmning,
sindslidelser, epilepsi, nedsat bevægelsesfunktion,
hjerneskade, nedsat talefunktion, manglende eller svagt syn samt
manglende eller nedsat hørelse. Eksemplerne er ikke
udtømmende.
Det er den samlede vurdering af funktionsnedsættelsen i
forhold til den daglige tilværelse, og de deraf
affødte behov for kompensation for merudgifter, der er
afgørende for berettigelsen til merudgiftsydelsen. Der skal
således foretages et konkret og individuelt skøn over
den pågældendes muligheder for at klare sig i sin
daglige tilværelse.
Den kommunale praksis har siden sommeren 2007 udviklet sig
restriktivt i forhold til personkredsen for merudgiftsydelsen og i
forhold til det overordnede kompensationsprincip på
handicapområdet. Det synes, som om denne praksis har taget
udgangspunkt i en vurdering af enkelte elementer af borgerens
funktionsnedsættelse frem for en helhedsvurdering. Der har
været eksempler på, at der er blevet lagt
afgørende vægt på evnen til i overvejende grad
at varetage personlig pleje, eller evnen til at deltage i huslige
gøremål. Det synes desuden, at der stilles stadig
større krav til antallet og arten af
hjælpeforanstaltninger. Det er denne udvikling i praksis, som
søges ændret ved forslaget og den efterfølgende
ændring af bekendtgørelsen.
3.2. Øget fleksibilitet ved
pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom
Der gives i dag mulighed for, at en person med tilknytning til
arbejdsmarkedet kan ansættes af kommunalbestyrelsen til at
passe en alvorligt syg eller handicappet nærtstående.
Ansættelse kan i dag maksimalt ske i 6 måneder med
mulighed for, at pasningsperioden kan opdeles i 2 perioder på
hver indtil 3 måneder. Med ordningen gives der mulighed for
at varetage pleje og praktiske og personlige opgaver for personen i
en kortere periode, hvor det enten overvejes, hvilke
foranstaltninger der er behov og mulighed for på
længere sigt, eller hvor der er behov for i en
afgrænset periode at varetage pleje- og omsorgsopgaver, der
er uforenelige med at passe et erhvervsarbejde. Formålet kan
også være at varetage særlige omsorgsopgaver, som
f.eks. deltagelse i behandlinger på sygehus samt praktiske og
sociale støttefunktioner. Ordningen supplerer servicelovens
øvrige bestemmelser, som f.eks. § 42 om tabt
arbejdsfortjeneste til forældre med et handicappet barn,
§ 83 om praktisk og personlig hjælp og pleje,
§ 94 om retten til at udpege en person til at
udføre praktisk og personlig hjælp,
§§ 95 eller 96 om kontant tilskud og § 119
om pasning af døende.
4. Lovforslagets hovedindhold
4.1. Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen om merudgiftsydelse
Med denne del af lovforslaget præciseres det, at
bemyndigelsesbestemmelsen i servicelovens § 100, stk. 4,
giver velfærdsministeren adgang til at fastsætte
nærmere regler om personkredsen for merudgiftsydelsen.
Samtidig med præciseringen af bemyndigelsesbestemmelsen vil
der blive udstedt en ny bekendtgørelse om nødvendige
merudgifter ved den daglige livsførelse, hvor definitionen
af begrebet "varigt nedsat funktionsevne" ændres,
således at personkredsen for merudgiftsydelsen på ny
bringes i overensstemmelse med den kommunale praksis før
sommeren 2007 og kompensationsprincippet.
Bekendtgørelsen vil blive ændret, således
at der ved varigt nedsat funktionsevne forstås en langvarig
lidelse, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende
karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at
der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige
hjælpeforanstaltninger.
Med denne ændring af bekendtgørelsen forventes
det, at praksis for personkredsen for merudgiftsydelsen bringes i
overensstemmelse med intentionerne med ydelsen og med
kompensationsprincippet.
Velfærdsministeriet vil løbende følge
udviklingen i administrativ praksis og følge antallet af
modtagere af merudgiftsydelsen.
4.2. Øget fleksibilitet ved
pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom
Med lovforslaget bliver det muligt at forlænge den
nugældende pasningsperiode på 6 måneder med
indtil 3 måneder, hvis særlige forhold taler for det.
Det bliver muligt at opdele pasningen i flere perioder af hele
måneders varighed, ligesom det bliver muligt at lade flere
personer dele pasningen.
For at øge fleksibiliteten foreslås det
endvidere, at pasningen kan opdeles i kortere perioder end en
måned, hvis den arbejdsgiver, som har givet orlov til pasning
af en nærtstående, er indforstået hermed. Det vil
f.eks. kunne være en løsning, hvis to eller flere
personer deler pasningen, og det er hensigtsmæssigt at bevare
tilknytningen til arbejdspladsen i pasningsperioden.
Hvis to eller flere personer deler pasningen, deler de
på tilsvarende vis den aflønning, der er fastsat i
servicelovens § 118, stk. 2.
Med forslaget udvides personkredsen til også at omfatte
uhelbredeligt syge personer. Hermed udvides bestemmelsen til
også at kunne anvendes i situationer, hvor der ydes
livsforlængende behandling.
Endelig foreslås det, at den samme person vil kunne
blive omfattet af en pasningsordning mere end en gang i sit
livsforløb, hvis der senere tilstøder den
pågældende en anden indgribende kronisk eller langvarig
lidelse eller varig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevnenedsættelse, og betingelserne for at etablere en
pasningsordning i øvrigt er opfyldt.
Med forslaget forventes flere personer at gøre brug af
ordningen. Det er ikke muligt at anslå antallet af fremtidige
brugere. Den forventede forøgelse af antallet af brugere af
ordningen er en følge af den forøgede fleksibilitet
og udvidelse af målgruppen, der forslås.
5. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Der er foretaget ligestillingsvurdering af lovforslaget for
så vidt angår ændringerne i servicelovens
§ 118 om pasning af nærtstående med handicap
eller alvorlig sygdom. Da flest kvinder er ansat under ordningen,
antages det, at det hovedsagligt er kvinder, der vil gøre
brug af mulighederne for forlængelse af pasningsperioden og
således opnå længere ansættelse under
pasningsorloven på bekostning af ansættelse på
det ordinære arbejdsmarked.
Omvendt vil det forhold, at pasningsorloven skal kunne deles
mellem to personer sandsynligvis medføre, at flere
mænd vil gøre brug af ordningen - typisk i situationer
hvor forældrepar passer et sygt eller handicappet barn.
Da der lægges op til, at ordningen kun kan
forlænges i særlige tilfælde, mens den som
udgangspunkt altid vil kunne deles, peger det samlede billede ikke
i retning af, at forslaget hæmmer ligestillingen mellem
mænd og kvinder.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget om en præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen om merudgiftsydelse, der giver
velfærdsministeren adgang til at fastsætte
nærmere regler om personkredsen for merudgiftsydelsen, har
ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige. Den
efterfølgende bekendtgørelsesændring har alene
til formål at bringe den kommunale praksis i overensstemmelse
med det, der var gældende før sommeren 2007. Da der i
de afsatte offentlige udgifter til merudgiftsydelse ikke er
indarbejdet konsekvenserne af den ændrede praksis, vil
bekendtgørelsesændringen ikke have økonomiske
konsekvenser for det offentlige i forhold til de afsatte
rammer.
Forslaget om øget fleksibilitet ved pasning af
nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom vurderes
samlet set ikke at have økonomiske konsekvenser for det
offentlige, da behovet for hjælp alternativt skal
dækkes på anden vis. Alternativerne til hjælp i
hjemmet vil ofte bestå i ophold på døgntilbud
eller plejebolig m.v. Det forventede øgede antal brugere af
ordningen og den øgede fleksibilitet skønnes at kunne
medføre en ubetydelig meradministration i kommunerne.
Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
I forhold til forslaget om øget fleksibilitet ved
pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom skønnes det forventede øgede antal brugere af
ordningen og den øgede fleksibilitet at ville medføre
en mindre forøgelse i erhvervslivets administration.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
11. Hørte myndigheder og
organisationer
11.1. Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelse om merudgiftsydelse
Denne del af lovforslaget vil samtidig med fremsættelsen
blive sendt i høring. Høringen vil udover relevante
ministerier og styrelser m.v. blive sendt til: Advokatrådet,
Ankestyrelsen, Center for Ligebehandling af Handicappede, Dansk
Handicap Forbund, Danske Regioner, Danske Handicaporganisationer,
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det
Centrale Handicapråd, Kommunernes Landsforening,
Sjældne Diagnoser og Socialchefforeningen.
11.2. Øget fleksibilitet ved
pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom
Denne del af lovforslaget har udover relevante ministerier og
styrelser m.v. været sendt i høring hos
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP-koncernen),
Ankestyrelsen, Børnerådet, Center for Ligebehandling
af Handicappede, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Handicap Forbund, Danske Regioner,
Danske Handicaporganisationer, Den Uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Fag
og Arbejde (FOA), Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Kommunernes Landsforening, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kræftens
Bekæmpelse, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes
Hovedorganisation, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Sjældne Diagnoser,
Socialchefforeningen, Ældremobiliseringen og
Ældresagen.
12. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget om øget fleksibilitet ved
pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom kan have mindre administrative konsekvenser for kommunerne,
da orloven kan opdeles i flere perioder og deles af flere
personer. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget om øget fleksibilitet ved
pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom kan have mindre administrative konsekvenser for
erhvervslivet, da orloven kan forlænges og opdeles i flere
perioder |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forholdet indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med tilføjelsen præciseres det, at
bemyndigelsesbestemmelsen giver velfærdsministeren adgang til
at fastsætte nærmere regler om personkredsen for
merudgiftsydelsen.
Med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen vil der blive udstedt
en ny bekendtgørelse om nødvendige merudgifter ved
den daglige livsførelse. I denne nye bekendtgørelse
vil begrebet "varigt nedsat funktionsevne" blive ændret,
således at der ved varigt nedsat funktionsevne forstås
en langvarig lidelse, hvis konsekvenser for den enkelte er af
indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som
medfører, at der ofte må sættes ind med ikke
uvæsentlige hjælpeforanstaltninger. Herved forventes
det, at den kommunale praksis for personkredsen for
merudgiftsydelsen på ny kan bringes i overensstemmelse med
det, der var gældende før sommeren 2007 og
kompensationsprincippet på handicapområdet.
Til nr. 2
Med tilføjelsen i stk. 1, udvides den personkreds, som
vil kunne modtage pleje og omsorg under ordningen. Alvorligt
uhelbredeligt syge har ikke været omfattet af den hidtil
gældende pasningsordning. Udvidelse af personkredsen til
også at omfatte alvorligt uhelbredeligt syge skal ses i
sammenhæng med den foreslåede mulighed for, at
pasningsorloven kan forlænges i særlige tilfælde,
eksempelvis hvor der gives livsforlængende behandling. Der
henvises til bemærkningerne til nr. 3.
Til nr. 3
Som led i en lovovervågning har Servicestyrelsen
gennemført en undersøgelse, der har vist behov for,
at pasningsordningen kan forlænges i særlige
tilfælde, f.eks. hvor der ydes livsforlængende
behandling. På denne baggrund indføres der hjemmel
til, at en pasningsordning kan forlænges i op til 3
måneder i umiddelbar tilknytning til den aftalte pasning,
hvis særlige forhold taler herfor. Et eksempel på et
særligt forhold, der vil kunne begrunde en forlængelse
af pasningsorloven kan være, at der viser sig behov for et
nyt eller længere behandlingsforløb end oprindeligt
antaget. Et andet eksempel på et særligt forhold, som
vil kunne begrunde en forlængelse af pasningsperioden er, at
der ydes livsforlængende behandling. Ved
livsforlængende behandling forstås behandling, hvor der
ikke er udsigt til helbredelse, bedring eller lindring, men alene
til en vis livsforlængelse, jf. sundhedslovens
§ 26, stk. 3. En forlængelse af pasningsordningen
med op til 3 måneder vil typisk kunne komme på tale,
hvis den nærtstående endnu ikke befinder sig i den
terminale fase med mulighed for etablering af et plejeforhold efter
servicelovens § 119. I vurderingen af, om der er grundlag
for en forlængelse af pasningsperioden på grund af en
livsforlængende behandling, vil indgå en lægelig
vurdering. Muligheden for at forlænge en pasningsperiode
betyder, at pasningen i særlige tilfælde vil kunne
strække sig over maksimalt 9 måneder.
Efter forslaget vil en pasning af en nærtstående
kunne opdeles i flere perioder af ned til 1 måneds varighed,
hvis den nærtståendes pasningsbehov m.v. begrunder en
sådan tilrettelæggelse. Der vil f.eks. kunne være
tale om, at behandlingsforløbet er tilrettelagt på en
sådan måde, at der er behov for en periodisk
pasningsordning. F.eks. kan der være et behov for pasning
forinden en indlæggelse på sygehus og behov for pasning
efter indlæggelse. En pasningsordning vil i sådanne
tilfælde kunne deles i to pasningsperioder afbrudt af en
periode, hvor den nærtstående er indlagt. Kommunen
bør dog ved vurderingen af pasningsforløbet overveje,
om der i forbindelse med handicappet eller sygdommen er
særlige omstændigheder, der medfører behov for,
at personen deltager ved kontrol, behandling eller
indlæggelse, f.eks. på grund af den
nærtståendes alder, svækkelse,
udviklingshæmning m.v.
Efter forslaget kan en tilrettelagt pasningsordning
ændres, hvis behovet for pasning ændrer sig, også
selv om personen er blevet ansat. Pasningsordningen kan
således forlænges, opdeles eller sammenlægges
efter behov. Dette vilkår skal fremgå af den
ansættelseskontrakt, som kommunen udformer.
Med forslaget indføres mulighed for, at flere personer
kan deles om pasningen af den nærtstående. Ofte vil det
være en stor arbejdsmæssig og
følelsesmæssig belastning at skulle passe en
nærtstående med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller med en indgribende kronisk eller
langvarig sygdom. Pasningen vil derfor ofte med fordel kunne deles
af f.eks. et forældrepar til et alvorligt sygt eller
handicappet barn eller af to eller flere søskende, der
passer en kræftsyg forælder. Der kan samlet udbetales
løn svarende til en fuldtidsansættelse, uanset at en
pasning deles af flere personer. Deler flere personer pasningen,
aflønnes de forholdsmæssigt.
For at åbne for yderligere fleksibilitet indeholder
forslaget mulighed for, at pasningen af en nærtstående,
med accept fra den arbejdsgiver som har givet orlov til pasning af
nærtstående, kan opdeles i kortere perioder end hele
måneder. Det vil f.eks. kunne være et ønske i
tilfælde, hvor to personer deler pasningen. En pasning vil
f.eks. kunne deles med en uge skiftevis til hver. Herved kan
lønmodtageren sikre sig en fortsat tilknytning til
arbejdsmarkedet, og arbejdsgiver kan fortsat gøre brug af
medarbejderen.
Til nr. 4
Lovforslaget åbner mulighed for, at en person kan passes
under ordningen mere end én gang over et livsforløb.
Personer, der har været passet efter stk. 1, vil dermed kunne
blive omfattet af en ny pasningsordning, hvis der tilstøder
den pågældende en anden indgribende kronisk eller
langvarig lidelse eller en betydelig og varig fysisk eller psykisk
funktionsevnenedsættelse, og betingelserne for etablering af
en pasningsordning i øvrigt er opfyldt. Denne ændring
tilgodeser den enkelte sygdomsramte eller handicappede person samt
administrative og retssikkerhedsmæssige hensyn. Det vil
f.eks. være uhensigtsmæssigt, hvis pasning under
ordningen i tilknytning til en svær kræftlidelse
må afvises med henvisning til, at pågældende
tidligere har modtaget hjælp i form af en pasningsordning,
f.eks. i forbindelse med en ulykke, transplantation m.v.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2009. Dog foreslås det, at § 1, nr. 1,
træder i kraft den 1. december 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 979 af 1. oktober 2008, som senest
ændret ved § 1, nr. 8-11, i lov nr. 549 af 17. juni
2008, foretages følgende ændringer: |
§ 100.
Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige
merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem
18 og 65 år, med varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social
pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en
betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte
funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller
andre bestemmelser i denne lov. | | |
Stk. 2.
Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de
sandsynliggjorte merudgifter for den enkelte, f. eks merudgifter
til individuel befordring, håndsrækninger og
fritidsaktiviteter. | | |
Stk. 3.
Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de
skønnede merudgifter udgør mindst 6.000 kr. pr.
år, svarende til 500 kr. pr. måned. Tilskuddet beregnes
med et basisbeløb på 1.500 kr. pr. måned.
Basisbeløbet øges første gang med 500 kr. pr.
måned til 2.000 kr. pr. måned, når de
skønnede merudgifter overstiger 21.000 kr. pr. år,
svarende til 1.750 kr. pr. måned. Herefter øges
basisbeløbet med 500 kr. pr. måned, hver gang
merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr. pr. år og 500 kr.
pr. måned. Tilskuddet afrundes til nærmeste hele
beløb, der er deleligt med 500. | | |
Stk. 4.
Velfærdsministeren fastsætter i en
bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes
hjælp til, og betingelserne herfor. | | 1. I § 100, stk. 4, indsættes
efter »herfor«: », herunder nærmere regler
om personkredsen for merudgiftsydelsen«. |
Stk. 5.
Personer, der modtager pension efter § 14 i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension, er ikke berettiget til ydelser efter denne
bestemmelse, medmindre de tillige er bevilget personlig
hjælpeordning efter § 96. | | |
§ 118. En person med tilknytning
til arbejdsmarkedet, der ønsker at passe
nærtstående med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig
lidelse i hjemmet, skal ansættes af kommunalbestyrelsen,
når | | 2. I § 118, stk. 1,
indsættes efter »langvarig «: », herunder
uhelbredelig,«. |
1) alternativet til pasning i hjemmet er
døgnophold uden for hjemmet eller plejebehovet svarer til et
fuldtidsarbejde, 2) der er enighed mellem parterne om
etablering af pasningsforholdet og 3) kommunalbestyrelsen vurderer, at der
ikke er afgørende hensyn, der taler imod, at det er den
pågældende person, der passer den
nærtstående. | | |
Stk. 2. Personen skal ansættes af
den kommune, hvor den nærtstående bor. Lønnen
udgør 16.556 kr. om måneden. Der betales
pensionsbidrag med i alt 12 pct., hvoraf de 4 pct. tilbageholdes i
lønnen, mens arbejdsgiveren betaler 8 pct. af
lønnen. | | |
Stk. 3. Personen kan ansættes i op
til 6 måneder i sammenhæng til at passe den
nærtstående. Aftale om en ansættelsesperiode
på mindre end 6 måneder kan ikke efterfølgende
ændres. Ansættelsesperioden kan efter ønske fra
personen opdeles i 2 perioder af indtil 3 måneder. En deling
af ansættelsesperioden eller aftale om
ansættelsesperioder på mindre end 3 måneder kan
ikke efterfølgende ændres. Den samlede
ansættelsesperiode kan højst være 6
måneder i alt for den pågældende
nærtstående. | | 3.§ 118, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Personen kan ansættes i indtil 6 måneder med henblik
på at passe den nærtstående. Pasningsperioden kan
forlænges med indtil 3 måneder, hvis særlige
forhold taler herfor. Pasningen kan opdeles i perioder af hele
måneder. Efter aftale med den arbejdsgiver som har givet
orlov til pasning af en nærtstående, kan pasningen dog
opdeles i kortere perioder. Pasningen kan deles af flere personer,
hvis de alle opfylder betingelserne for ansættelse efter stk.
1.« |
Stk. 4. Der indgås en
ansættelsesaftale mellem personen og kommunalbestyrelsen,
hvor de nærmere vilkår i forbindelse med
ansættelsesforholdet beskrives, herunder angivelse af, hvem
den nærtstående er, periodens længde,
arbejdsopgaverne, opsigelsesvarsler m.v. Hvis ansættelsen
på grund af undskyldelige omstændigheder afbrydes i
ansættelsesperioden, udbetaler kommunen løn til den
ansatte i 1 måned efter udgangen af den måned, hvor
ophøret finder sted. Såfremt personen får et
andet forsørgelsesgrundlag inden for denne periode,
bortfalder kommunens forpligtelse. | | 4. I § 118 indsættes efter stk. 3
som nye stykker: »Stk. 4.
Hvis to personer deles om pasningsordningen, kan den samlede
aflønning ikke overstige den aflønning, der
nævnes i stk. 2. Lønnen udbetales
forholdsmæssigt i forhold til delingen af
pasningsordningen. Stk. 5. Der
kan ydes én pasningsordning til ét
sammenhængende sygdomsforløb eller handicap. Samme
nærtstående kan dog blive omfattet af pasningsordningen
igen, hvis der tilstøder den pågældende en anden
lidelse eller funktionsevnenedsættelse, som anført i
stk. 1, og hvis betingelserne i øvrigt er
opfyldt.« Stk. 4 bliver herefter stk. 6. |
| | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2009, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Servicelovens § 100, stk. 4, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 1. december
2008. |