L 148 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Kunstrådet og lov om Statens Kunstfond. (Regler om
repræsentantskaber m.v.).
Fremsat den 25. februar 2009 af
kulturministeren (Carina Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Kunstrådet
og lov om Statens Kunstfond
(Regler om repræsentantskaber
m.v.)
§ 1
I lov nr. 230 af 2. april 2003 om
Kunstrådet, som ændret ved §6 i lov nr. 563 af 24.
juni 2005, foretages følgende ændringer:
1.Lovens titel affattes
således:
»Lov om Statens
Kunstråd«
2.
Overalt i loven ændres »Kunstrådet« til:
»Statens Kunstråd« og
»Kunstrådets« til: »Statens
Kunstråds«.
3. I
§ 2, stk. 1,
ændres »teater« til:
»scenekunst«.
4. I
§ 6, stk. 1,
ændres »et fagudvalg for teater« til: »et
fagudvalg for scenekunst«.
5.§ 6, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Kulturministeren udpeger 2 medlemmer til hvert fagudvalg.
Repræsentantskabet, jf. kapitel 3, udpeger 3 medlemmer til
hvert fagudvalg. For så vidt angår fagudvalget for
musik, udpeger kulturministeren dog 3 medlemmer, og
repræsentantskabet udpeger 4 medlemmer. Ved nedsættelse
af et udvalg for dansk billedkunst i udlandet udpeger ministeren 2
medlemmer, og repræsentantskabet udpeger 3 medlemmer.
Kulturministeren udpeger tillige formanden for hvert fagudvalg
blandt medlemmerne. Hvis et udvalg for dansk billedkunst i udlandet
nedsættes, udpeger kulturministeren en fælles formand
for fagudvalget for billedkunst og udvalget for dansk billedkunst i
udlandet.«
6.§ 6, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6.
Medlemmer af Statens Kunstråd, Statens Kunstråds
fagudvalg samt udvalget for dansk billedkunst i udlandet kan i 3
år efter beskikkelsesperiodens udløb ikke beskikkes
til et andet af de nævnte organer. Medlemmer af Statens
Kunstfonds udvalg kan ligeledes ikke i 3 år efter
beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til Statens
Kunstråd og dets udvalg. Medlemmer af Statens Kunstråd
og Statens Kunstråds udvalg kan ikke samtidig være
medlem af andre af Statens Kunstråds organer eller Statens
Kunstfonds organer, medmindre andet følger af denne lov.
Samtidigt medlemskab af Statens Kunstråds og Statens
Kunstfonds repræsentantskaber er muligt, og medlemmer udpeget
af Folketingets partier til repræsentantskabet for Statens
Kunstråd, jf. § 10, skal samtidig være medlem
af repræsentantskabet for Statens Kunstfond.«
7.§ 8, stk. 1, affattes
således:
»Der nedsættes et
repræsentantskab, der har til opgave at udpege medlemmer til
Statens Kunstråd, til dets fagudvalg og et udvalg for dansk
billedkunst i udlandet, såfremt et sådant
nedsættes, jf. § 6.«
8.§ 8, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Repræsentantskabet skal følge Statens Kunstråds
virksomhed. Statens Kunstråds regnskab og beretning
forelægges repræsentantskabet til bemærkninger,
inden det af Statens Kunstråd forelægges
kulturministeren.«
9.§ 8, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Repræsentantskabet arrangerer i samarbejde med Statens
Kunstfonds repræsentantskab et årligt seminar om
kunstens rolle i samfundet.«
10.§ 9, stk. 1, affattes
således:
»Medlemmer af repræsentantskabet
beskikkes for 4 år. Genbeskikkelse kan finde sted en gang.
Afgår et medlem inden udløbet af sin
beskikkelsesperiode, foretages nybeskikkelse kun for den resterende
del af perioden.«
11.§ 11, stk. 3,
ophæves.
§ 2
I lov om Statens Kunstfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1002 af 29. november 2003, som
ændret ved § 7 i lov nr. 563 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Kunstrådet« til:
»Statens Kunstråd« og
»Kunstrådets« til: »Statens
Kunstråds«.
2. I
§ 1, stk. 2,
ændres »teaterkunsten« til:
»scenekunsten«.
3. I
§ 4, stk. 1,
ændres »udvalg for film- og teaterkunsten« til:
»udvalg for film- og scenekunsten«.
4.§ 5, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Medlemmerne af repræsentantskabet beskikkes for et tidsrum af
4 år. Genbeskikkelse kan finde sted en gang. Afgår et
medlem inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages
nybeskikkelse kun for den resterende del af perioden. Medlemmer af
Statens Kunstfonds udvalg kan ikke samtidig være medlem af
andre af Statens Kunstfonds organer eller af Statens Kunstråd
og dets organer, medmindre andet følger af denne lov.
Medlemmer af udvalg efter § 4 kan ikke i 3 år efter
beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til Statens
Kunstråd og dets udvalg. For medlemmer af udvalg efter
§ 4 gælder endvidere, at medlemmerne i 3 år
efter beskikkelsesperiodens ophør ikke kan beskikkes til et
andet udvalg efter § 4. Medlemmer af Statens
Kunstråd og dets udvalg kan ligeledes ikke i 3 år efter
beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til Statens Kunstfonds
udvalg, jf. § 4. Samtidigt medlemskab af Statens
Kunstfonds og Statens Kunstråds repræsentantskaber er
muligt, og medlemmer udpeget af Folketingets partier skal samtidig
være medlem af repræsentantskabet for Statens
Kunstråd. Medlemmer udpeget af de partier, der er
opstillingsberettiget til og repræsenteret i Folketinget og
af KL (Kommunernes Landsforening), skal være folkevalgte
politikere.«
5.§ 5, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Repræsentantskabet arrangerer i samarbejde med Statens
Kunstråds repræsentantskab et årligt seminar om
kunstens rolle i samfundet.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2009.
Stk. 2. Formanden
for Statens Kunstråds billedkunstudvalg og for et udvalg for
dansk billedkunst i udlandet udpeges pr. 1. april 2011, jf.
§ 1, nr. 5.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det følger af § 14 i lov nr. 230 af 2. april
2003 om Kunstrådet, at loven skal tages op til revision i
folketingssamlingen 2008/2009. Derfor iværksatte
Kulturministeriet i efteråret 2007 en uvildig
undersøgelse af, hvordan den eksisterende
kunststøttestruktur fungerer. Det var konsulentfirmaet Pluss
Leadership, der gennemførte undersøgelsen, som
involverede interviews med tidligere og nuværende medlemmer
af Kunstrådet, ansatte, samarbejdspartnere og brugere.
Undersøgelsen konkluderede, at støttestrukturen
overordnet set er velfungerende. Den tostrengede
kunststøttestruktur fungerer - med kun få og små
overlap. Kunstrådets sammensætning vurderedes
også som hensigtsmæssig, ligesom den generelle
arbejdsdeling og relation mellem Kunstråd og fagudvalg.
Undersøgelsen pegede også på
forbedringspotentialer. Hvad angår strukturen, pegedes der i
rapporten på, at repræsentantskabets funktion som rent
udpegningsorgan kunne præciseres, eller evt. kunne de to
repræsentantskaber slås sammen. Rapporten pegede
også på, at fagudvalget for billedkunst og et udvalg
for dansk billedkunst i udlandet, såfremt et sådant
nedsættes, med fordel kunne samorganiseres.
Som et led i forberedelsen til dette lovforslag fremlagde
kulturministeren i efteråret et oplæg til mindre
ændringer i lov om Kunstrådet og lov om Statens
Kunstfond. Oplægget blev forhandlet med Folketingets partier,
og resultatet af disse forhandlinger blev en politisk aftale med
alle Folketingets partier.
Aftalen peger på, at repræsentantskabets opgave
som udpegende organ skal tydeliggøres.
Repræsentantskabet har i dag to hovedfunktioner: Det skal
dels udpege medlemmer til Statens Kunstråd og dets udvalg,
dels følge Statens Kunstråds virksomhed. En
tydeliggørelse af den udpegende funktion indebærer
således en nedtoning af den del af Kunstrådets
repræsentantskabs funktion, der består i at
følge virksomheden.
Den politiske aftale peger imidlertid også på en
tredje funktion, nemlig en såkaldt debatskabende funktion,
som repræsentantskabet i dag alene har i kraft af det
fælles møde, som repræsentantskabet
ifølge den nuværende lovgivning skal afholde en gang
om året med repræsentantskabet for Statens Kunstfond.
Ifølge den politiske aftale om revision af
kunstrådsloven udvides dette årlige møde mellem
de to repræsentantskaber til et seminar for
kunstmiljøet bredt om forskellige aspekter af
spørgsmålet om kunstens rolle i samfundet. Samtidig
fastholdes det dog, at Statens Kunstråds
repræsentantskabs funktion primært er at udpege
medlemmer til rådet.
Aftalen indebærer endvidere, at karensreglerne, for
så vidt angår begge repræsentantskaber,
afskaffes. Parterne er desuden enige om, at Statens Kunstråds
repræsentantskab gives en mulighed for, i en periode på
to år, at forbedre fremmødeprocent og vise betydningen
af det årlige seminar om kunstens rolle i samfundet.
Parterne er endvidere enige om, at de to år,
repræsentantskabet får til at forbedre sin
fremmødeprocent, også bruges til at observere, om det
fortsat er en god ide, at de medlemmer af repræsentantskabet,
der udpeges af partierne, nødvendigvis skal være
folkevalgte politikere.
Den nuværende parallelitet mellem Kunstrådets
repræsentantskab og Statens Kunstfonds repræsentantskab
vedrørende karensregler tilstræbes opretholdt. Det
betyder, at lov om Statens Kunstfond ændres, dog kun for
så vidt angår repræsentantskabet.
Aftalen indebærer desuden, at der for Kunstrådets
to udvalg på billedkunstområdet - såfremt et
udvalg for dansk billedkunst i udlandet nedsættes - fra
næste kunstrådsperiode udpeges en fælles formand,
og endelig at Kunstrådets navn ændres til
»Statens Kunstråd«.
2. Gældende ret
I 2003 gennemførtes med lov nr. 230 af 2. april 2003 om
Kunstrådet en større reform af
kunststøttesystemet. Før reformen var der 9
selvstændige råd, sekretariater og selvejende
institutioner, der varetog støtten til de forskellige
kunstgenrer eller forestod international kulturudveksling eller
fremstød på kunstområderne. Med reformen blev
disse 9 institutioner og råd slået sammen under
Kunstrådet og Kunststyrelsen.
Kunststøttestrukturen blev således tostrenget,
idet Statens Kunstfond blev opretholdt. Statens Kunstfond
forestår primært støtte til enkeltpersoner,
f.eks. arbejdslegater og livsvarige ydelser, mens Kunstrådet
varetager støtten til formidling og produktion
forestået af projekter og institutioner. Både Statens
Kunstfond og Kunstrådet sekretariatsbetjenes af
Kunststyrelsen.
Kunstrådet er i dag organiseret således, at der er
et overordnet organ - Kunstrådet - og 4 fagudvalg for
henholdsvis litteratur, teater, billedkunst og musik. Derudover har
ministeren ifølge lovgivningen mulighed for at oprette et
udvalg for dansk billedkunst i udlandet. Det har ministeren hidtil
gjort.
Statens Kunstfond er organiseret med en bestyrelse og 8
tremandsudvalg for hhv. billedkunstnerisk udsmykning, legater og
indkøb på billedkunstområdet, litteratur, film
og teater, klassisk tonekunst, rytmisk tonekunst,
kunsthåndværk og design og arkitektur.
Såvel Statens Kunstfond som Kunstrådet har et
repræsentantskab bestående af repræsentanter for
kunstnerorganisationer mv. Repræsentantskabernes
primære opgave er at udpege medlemmer til råd og fond
og deres respektive udvalg. For fondens vedkommende udpeger
repræsentantskabet 2 af 3 medlemmer af udvalgene.
Kulturministeren udpeger formændene for udvalgene. For
Kunstrådets vedkommende udpeger repræsentantskabet 3 af
5 medlemmer (for musikudvalget dog 4 af 7 medlemmer).
Kulturministeren udpeger de resterende, herunder formændene.
Selve Kunstrådet består af en formand udpeget af
ministeren, formændene for de fire faste udvalg og 5
medlemmer udpeget af Kunstrådets
repræsentantskab.
Repræsentantskabernes rolle består ifølge
loven af to opgaver: Dels udpeger de medlemmer til henholdsvis
råd og fond og respektive udvalg, dels følger
repræsentantskaberne henholdsvis Kunstrådets og Statens
Kunstfonds virksomhed. Repræsentantskabet for Statens
Kunstfond har yderligere den opgave at afgive indstilling til
kulturministeren om de ydelser, der tillægges kunstnere for
livstid - også kendt som de livsvarige ydelser - som optages
på finansloven årligt.
Det gælder for alle udvalg under Kunstfond og
Kunstråd, at medlemmer kun kan sidde i én periode.
Herefter har man 3 års karensperiode, hvor man ikke kan sidde
i noget andet organ under Kunstråd eller Kunstfond.
3. Forslagets indhold
Det foreslås, at Kunstrådets navn ændres til
»Statens Kunstråd«.
Det foreslås, at den nye lovgivning kommer til at
indeholde bestemmelse om, at der ved skiftet til næstkommende
Kunstråd, om tre år, udpeges én fælles
formand til Kunstrådets to udvalg på
billedkunstområdet.
Desuden foreslås det, at den nye lovgivning afskaffer
karensreglerne for repræsentantskabet i Statens
Kunstråd såvel som i Statens Kunstfond.
Det foreslås også, at den nye lovgivning
tydeliggør, at Statens Kunstråds
repræsentantskabs primære opgave er at være
udpegende organ.
Ydermere foreslås det, at repræsentantskaberne for
henholdsvis Statens Kunstråd og Statens Kunstfond i
fællesskab får ansvaret for et årligt seminar for
kunstmiljøet bredt om kunstens rolle i samfundet.
Som lovgivningen for Kunstrådet og Statens Kunstfond er
udformet i dag, er det tydeligt, at der er en parallelitet lovene
imellem. For så vidt angår karensbestemmelser for
repræsentantskaberne, foreslås det, at der i den nye
lovændring lægges vægt på, at parallelitet
lovene imellem bibeholdes.
4. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Forslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos:
Rigsrevisionen, Konkurrencestyrelsen, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Statens Kunstfond, Akademiraadet, Foreningen af Kunsthaller i
Danmark, Organisationen Danske Museer, Kunstnersammenslutningernes
Samråd, Foreningen af Unge Kunstnere og Kunstformidlere,
Foreningen af Danske Kunstkritikere, Billedkunstnernes Forbund,
Danske Billedkunstneres Fagforening, Dansk Gallerisammenslutning,
Dansk Forfatterforening, Danske Skønlitterære
Forfattere, Den Danske Forlæggerforening, Danske Dramatikeres
Forbund, Danmarks Teaterforeninger, Foreningen af Små Teatre,
Dansk Skuespillerforbund, Dansk Artistforbund, De Danske
Dansekompagnier, Børneteatersammenslutningen, Danske Teatres
Fællesorganisation, Sammenslutningen af Danske Scenografer,
Foreningen af Danske Sceneinstruktører, Danske
Populærautorer, Foreningen af Danske Dramaturger,
Fællesrådet for Moderne Dans, Dansk Komponist Forening,
Dansk Kor Forbund, Dansk Musiker Forbund, Dansk Tonekunstner
Forening, Danske Jazz, Beat og Folkemusik Autorer,
Fællesrådet for udøvende kunstnere,
Landsdelsorkesterforeningen, Spillesteder.dk, Dansk Solist-Forbund,
Dansk Kapelmesterforening, Danske Kunsthåndværkere,
Foreningen Danske Designere, Dansk Kunstnerråd, DAMUSA Dansk
Musikskolesammenslutning, Børne- og Kulturchefforeningen,
Udvalget for Børneteater og Opsøgende Teater,
Kunstrådet, Kunstrådets repræsentantskab,
Kunststyrelsen, Kulturministeriets Rektorkollegium,
Bibliotekslederforeningen, Danmarks Biblioteksforening, DAMU Dansk
Amatør Musik Union, DAKU Dansk AmatørKor Union, Musik
& Ungdom, Dansk Musikpædagogisk Forening, Assitej,
Kunstrådets repræsentantskab, Statens Kunstfonds
repræsentantskab, Landsdelsscenernes Samarbejdsudvalg
10. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser eller
merudgifter | Negative konsekvenser eller
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Kunstrådets navn ændres til »Statens
Kunstråd«, og lovens titel bliver således
»lov om Statens Kunstråd«. Navnet ændres,
fordi flere kommuner har etableret kunstråd, hvilket giver
anledning til forvekslinger, når der, særligt i
pressen, blot henvises til »Kunstrådet«.
Til nr. 2
Kunstrådets navn ændres til »Statens
Kunstråd«, jf. bemærkninger til lovforslagets
§ 1 nr. 1.
Til nr. 3
I loven ændres »teater« til
»scenekunst«, således at der kommer
overensstemmelse mellem, hvad der refereres til i lovgivningen, og
hvordan der faktisk refereres til området.
Til nr. 4
I loven ændres »et fagudvalg for teater« til
»et fagudvalg for scenekunst«, således at der
kommer overensstemmelse mellem, hvad udvalget hedder i
lovgivningen, og hvad udvalget faktisk kaldes.
Til nr. 5
Strukturen i Kunstrådet indebærer, at formanden
for billedkunstudvalget sidder i Kunstrådet, og formanden for
det internationale billedkunstudvalg ikke sidder i
Kunstrådet. Således forhindrer den nuværende
struktur en gedigen koordinering med begge billedkunstudvalg af
rådets overordnede temaer og retningslinjer i forbindelse med
f.eks. handlingsplan og vanskeliggør også en
koordinering af de to billedkunstudvalgs arbejde og uddelinger. Det
foreslås derfor, at kulturministeren fra næste periode
for Statens Kunstråd - såfremt der bliver nedsat et
udvalg for dansk billedkunst i udlandet - udpeger en fælles
formand for Statens Kunstråds billedkunstudvalg og udvalget
for dansk billedkunst i udlandet. En fælles formand for de to
udvalg, som det i øvrigt også ses hos Statens
Kunstfonds to billedkunstudvalg (det billedkunstneriske udvalg for
kunst i det offentlige rum og det billedkunstneriske
indkøbs- og legatudvalg) og to tonekunstudvalg
(tonekunstudvalget for den klassiske musik og tonekunstudvalget for
den rytmiske musik), vil sikre koordination dels udvalgene imellem,
dels de respektive udvalg og Statens Kunstråd imellem.
Til nr. 6
Det foreslås, at karensreglerne for
repræsentantskabet i Statens Kunstråd såvel som i
Statens Kunstfond afskaffes, således at det fremover vil
være muligt at sidde i repræsentantskabet i mere end
én periode, idet genbeskikkelse kan finde sted en gang. Det
vil endvidere være muligt at sidde i både Statens
Kunstråds repræsentantskab og Statens Kunstfonds
repræsentantskab på én gang, ligesom det vil
være muligt at blive beskikket til råd,
rådsudvalg og fondsudvalg efter en periode i
repræsentantskabet. Eftersom Statens Kunstråds
repræsentantskab ikke uddeler midler, anses det ikke for
nødvendigt at opretholde karensregler for
repræsentantskabet for fortsat at kunne sikre
kunststøttesystemets legitimitet. Tværtimod vil
erfaring fra repræsentantskabet være med til at styrke
et potentielt medlem af f.eks. et udvalg for råd eller fond
til at varetage de opgaver, der hører til hvervet som
udvalgsmedlem. Arbejdet i henholdsvis råd og fond vil
være bekendt for et udvalgsmedlem, der allerede har erfaring
fra repræsentantskabet. Ligeledes vil erfaring fra Statens
Kunstråd eller fra et udvalg under rådet eller fonden
kunne styrke repræsentantskabsarbejdet. De nye karensregler
vil være gældende fra lovens ikrafttrædelse og
vil således omfatte de siddende
repræsentantskabsmedlemmer. Paralleliteten til reglerne
omkring Statens Kunstfond søges bevaret, hvilket betyder, at
bestemmelser for begge repræsentantskaber revideres.
Til nr. 7
I den nuværende lovgivning har Kunstrådets
repræsentantskab til opgave at »foretage
indstillinger« til kulturministeren om medlemmer til
Kunstrådet, dets fagudvalg samt i givet fald til udvalget for
dansk billedkunst i udlandet. Som konsekvens af lovforslagets
understregning af Statens Kunstråds repræsentantskabs
udpegende rolle understreges dette ved netop at erstatte ordene
»foretage indstillinger« med ordet
»udpege«.
Til nr. 8
Repræsentantskabets funktion foreslås med dette
lovforslag primært at blive at udpege medlemmer til Statens
Kunstråd og dets udvalg. Repræsentantskabets funktion
med at følge Statens Kunstråds virksomhed nedtones.
Med den ny lovgivning vil det således fremover være
Statens Kunstråd selv, der fremsender regnskab for Statens
Kunstråds virksomhed til kulturministeren. Denne
ændring foretages for at tydeliggøre, at det er
Statens Kunstråd, der har ansvaret for sine egne regnskaber.
Statens Kunstråds regnskab og beretning forelægges
repræsentantskabet til bemærkninger, inden det af
Statens Kunstråd forelægges kulturministeren.
Til nr. 9
Den nuværende lovgivning pålægger
Kunstrådets repræsentantskab at mødes med
Statens Kunstfonds repræsentantskab én gang
årligt til en fælles drøftelse af
Kunstrådets og Statens Kunstfonds virksomhed. Ud over at
diskutere eventuelle overlap i støtteordningerne har denne
årlige drøftelse - ligesom de almindelige
repræsentantskabsmøder - blandt andet haft til
formål at skabe betingelser for, at politikere fik chance for
at mødes og debattere med repræsentanter fra de
kunstfaglige miljøer og vice versa. For at skabe bedre
rammer for denne politisk-kunstfaglige debat får
repræsentantskabet i fællesskab med Statens Kunstfonds
repræsentantskab ansvaret for et årligt seminar om
kunstens rolle i samfundet. Det politiske ønske om
afholdelse af et årligt seminar skal ses i lyset af, at
lovgivningen siden dens oprindelse har lagt vægt på, at
der var et årligt forum, hvor repræsentanter for
kunstfaglige organisationer eller institutioner fik lejlighed til
at mødes med folkevalgte politikere. Der har fra politisk
side været et ønske om, at det årlige
møde kunne favne mere bredt både deltagermæssigt
og emnemæssigt, end det har været muligt med de
hidtidige fælles møder mellem
repræsentantskaberne.
Til nr. 10
I den nuværende lovgivning kan genbeskikkelse ikke finde
sted. Det foreslås med den nye lov at gøre
genbeskikkelse mulig engang, for så vidt angår
repræsentantskabet.
Til nr. 11
Repræsentantskabets nugældende funktion med at
følge Kunstrådets virksomhed foreslås nedtonet,
jf. bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.
7.
Til § 2 (ændring af
lov om Statens Kunstfond)
Til nr. 1
Kunstrådets navn ændres til »Statens
Kunstråd«, jf. bemærkninger til lovforslagets
bestemmelse nr. 1.
Til nr. 2
I loven ændres »teaterkunsten« til
»scenekunsten«, således at der kommer
overensstemmelse mellem, hvad der referes til i lovgivningen, og
hvordan der faktisk refereres til området.
Til nr. 3
I loven ændres »udvalget for film- og
teaterkunsten« til »udvalget for »film- og
scenekunsten«, således at der kommer, overensstemmelse
mellem hvad udvalget hedder i lovgivningen, og hvad udvalget
faktisk kaldes.
Til nr. 4
Som lovgivningen for Statens Kunstfond og Kunstrådet er
udformet i dag, er der parallelitet lovene imellem med hensyn til
reglerne om repræsentantskaberne. Denne parallelitet
foreslås i denne lovændring bibeholdt. Det
foreslås således at afskaffe karensreglerne for
repræsentantskabet i Statens Kunstfond såvel som i
Statens Kunstråd, så det fremover dels vil være
muligt at sidde i repræsentantskabet i mere end én
periode, dels vil være muligt at sidde i både Statens
Kunstfonds repræsentantskab og Statens Kunstråds
repræsentantskab på én gang, ligesom det vil
være muligt at blive beskikket til fondsudvalg, råd og
rådsudvalg efter en periode i repræsentantskabet.
Genbeskikkelse kan finde sted en gang. Det anses ikke for
nødvendigt at opretholde karensregler for
repræsentantskabet for fortsat at kunne sikre
kunststøttesystemets legitimitet. Tværtimod vil
erfaring fra repræsentantskabet være med til at styrke
et potentielt medlem af f.eks. et udvalg i fond eller råd til
at varetage de opgaver, der hører til hvervet som
udvalgsmedlem. Arbejdet i henholdsvis fond og råd vil
være bekendt for et udvalgsmedlem, der allerede har erfaring
fra repræsentantskabet. Ligeledes vil erfaring fra Statens
Kunstfonds bestyrelse eller fra et udvalg under fonden eller
rådet kunne styrke repræsentantskabsarbejdet. De nye
karensregler vil være gældende fra lovens
ikrafttrædelse og vil således omfatte de siddende
repræsentantskabsmedlemmer. Paralleliteten til reglerne
omkring Statens Kunstråd søges bevaret, hvilket
betyder, at bestemmelser for begge repræsentantskaber
revideres.
Til nr. 5
Den nuværende lovgivning pålægger Statens
Kunstfonds repræsentantskab at mødes med
Kunstrådets repræsentantskab én gang
årligt til en fælles drøftelse af Statens
Kunstfonds og Kunstrådets virksomhed. Ud over at diskutere
eventuelle overlap i støtteordningerne har denne
årlige drøftelse - ligesom de almindelige
repræsentantskabsmøder - blandt andet haft til hensigt
at skabe betingelser for, at politikere fik chance for at
mødes og debattere med repræsentanter fra de
kunstfaglige miljøer og vice versa. For at skabe bedre
rammer for denne politisk-kunstfaglige debat foreslås det, at
repræsentantskabet i fællesskab med Statens
Kunstråds repræsentantskab får ansvaret for et
årligt seminar. Det politiske ønske om afholdelse af
et årligt seminar skal ses i lyset af, at lovgivningen siden
dens oprindelse har lagt vægt på, at der var et
årligt forum, hvor repræsentanter for kunstfaglige
organisationer eller institutioner fik lejlighed til at
mødes med folkevalgte politikere. Der har fra politisk side
været et ønske om, at det årlige møde
kunne favne mere bredt både deltagermæssigt og
emnemæssigt, end det har været muligt med de hidtidige
fælles møder mellem repræsentantskaberne.
Til § 3
De nuværende formænd er udpeget for perioden 1.
april 2007 til 31. marts 2011. Med den nye bestemmelse udpeges
én fælles formand for de to billedkunstneriske udvalg
fra 1. april 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 230 af 2. april 2003 om
Kunstrådet foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Lovens titel
affattes således: |
| | »Lov om Statens
Kunstråd« |
| | |
| | 2. Overalt i
loven ændres »Kunstrådet« til:
»Statens Kunstråd« og
»Kunstrådets« til: »Statens
Kunstråds«. |
| | |
| | 3. I
§ 2, stk. 1, ændres »teater« til:
»scenekunst«. |
| | |
| | 4.I
§ 6, stk. 1, ændres »et fagudvalg for
teater« til: »et fagudvalg for scenekunst«. |
| | |
§ 6
. | | 5.§ 6, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3.
Kulturministeren udpeger 2 medlemmer til hvert fagudvalg.
Repræsentantskabet, jf. kapitel 3, udpeger 3 medlemmer til
hvert fagudvalg. For så vidt angår fagudvalget for
musik, udpeger kulturministeren dog 3 medlemmer, og
repræsentantskabet udpeger 4 medlemmer. Ved nedsættelse
af et udvalg for dansk billedkunst i udlandet udpeger ministeren 2
medlemmer, og repræsentantskabet udpeger 3 medlemmer.
Kulturministeren udpeger tillige formanden for hvert fagudvalg
blandt medlemmerne samt formanden for udvalget for dansk
billedkunst i udlandet. | | »Stk. 3. Kulturministeren udpeger
2 medlemmer til hvert fagudvalg. Repræsentantskabet, jf.
kapitel 3, udpeger 3 medlemmer til hvert fagudvalg. For så
vidt angår fagudvalget for musik, udpeger kulturministeren
dog 3 medlemmer, og repræsentantskabet udpeger 4 medlemmer.
Ved nedsættelse af et udvalg for dansk billedkunst i udlandet
udpeger ministeren 2 medlemmer, og repræsentantskabet udpeger
3 medlemmer. Kulturministeren udpeger tillige formanden for hvert
fagudvalg blandt medlemmerne. Hvis et udvalg for dansk billedkunst
i udlandet nedsættes, udpeger kulturministeren en
fælles formand for fagudvalget for billedkunst og udvalget
for dansk billedkunst i udlandet.« |
| | |
| | 6.
§ 6, stk. 6, affattes således: |
Stk. 6.
Medlemmer af Kunstrådet, Kunstrådets fagudvalg,
udvalget for dansk billedkunst i udlandet samt Kunstrådets
repræsentantskab kan i 3 år efter beskikkelsesperiodens
udløb ikke beskikkes til et andet af de nævnte
organer. Medlemmer af Statens Kunstfonds udvalg samt af
repræsentantskabet for Statens Kunstfond kan ligeledes ikke i
3 år efter beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til
Kunstrådet og tilhørende organer. Medlemmer af
Kunstrådet og tilhørende organer kan ikke samtidig
være medlem af andre af Kunstrådets organer eller af
Statens Kunstfond og tilhørende organer. Dette gælder
dog ikke fagudvalgsformændenes medlemskab af
Kunstrådet, jf. stk. 2. Endvidere skal medlemmer udpeget
af Folketingets partier til repræsentantskabet for
Kunstrådet, jf. § 10, samtidig være medlem af
repræsentantskabet for Statens Kunstfond. | | »Stk. 6. Medlemmer af Statens
Kunstråd, Statens Kunstråds fagudvalg samt udvalget for
dansk billedkunst i udlandet kan i 3 år efter
beskikkelsesperiodens udløb ikke beskikkes til et andet af
de nævnte organer. Medlemmer af Statens Kunstfonds udvalg kan
ligeledes ikke i 3 år efter beskikkelsesperiodens
udløb beskikkes til Statens Kunstråd og dets udvalg.
Medlemmer af Statens Kunstråd og Statens Kunstråds
udvalg kan ikke samtidig være medlem af andre af Statens
Kunstråds organer eller Statens Kunstfonds organer, medmindre
andet følger af denne lov. Samtidigt medlemskab af Statens
Kunstråds og Statens Kunstfonds repræsentantskaber er
muligt, og medlemmer udpeget af Folketingets partier til
repræsentantskabet for Statens Kunstråd, jf.
§ 10, skal samtidig være medlem af
repræsentantskabet for Statens Kunstfond.« |
| | |
§ 8
. | | 7.§ 8, stk. 1, affattes
således: |
Der nedsættes et
repræsentantskab, der har til opgave at foretage
indstillinger til kulturministeren om medlemmer til
Kunstrådet, dets fagudvalg samt i givet fald til udvalget for
dansk billedkunst i udlandet, jf. § 6. | | »Der nedsættes et
repræsentantskab, der har til opgave at udpege medlemmer til
Statens Kunstråd, til dets fagudvalg og et udvalg for dansk
billedkunst i udlandet, såfremt et sådant
nedsættes, jf. § 6. « |
| | |
| | 8.§ 8, stk. 2, affattes
således: |
Stk. 2.
Repræsentantskabet skal endvidere følge
Kunstrådets virksomhed. Repræsentantskabet
forelægger ministeren det fra Kunstrådet modtagne
regnskab og den modtagne beretning med de bemærkninger, som
det ønsker at knytte hertil. | | »Stk. 2. Repræsentantskabet
skal følge Statens Kunstråds virksomhed. Statens
Kunstråds regnskab og beretning forelægges
repræsentantskabet til bemærkninger, inden det af
Statens Kunstråd forelægges
kulturministeren.« |
| | |
| | 9.§ 8, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3.
Repræsentantskabet mødes én gang årligt
med repræsentantskabet for Statens Kunstfond til en
fælles drøftelse af Kunstrådets og Statens
Kunstfonds virksomhed. | | »Stk. 3. Repræsentantskabet
arrangerer i samarbejde med Statens Kunstfonds
repræsentantskab et årligt seminar om kunstens rolle i
samfundet.« |
| | |
§ 9
. | | 10.§ 9, stk. 1, affattes
således: |
Medlemmerne af repræsentantskabet
beskikkes for 4 år. For medlemmer, der er udpeget efter
§ 10, stk. 2, kan umiddelbar genbeskikkelse ikke
finde sted. Afgår et medlem inden udløbet af sin
beskikkelsesperiode, foretages nybeskikkelse for den resterende del
af perioden. | | »Stk. 1. Medlemmer af
repræsentantskabet beskikkes for 4 år. Genbeskikkelse
kan finde sted en gang. Afgår et medlem inden udløbet
af sin beskikkelsesperiode, foretages nybeskikkelse kun for den
resterende del af perioden.« |
| | |
§ 11. | | |
Stk. 3.
Repræsentantskabet for Kunstrådet forelægger
beretningen og regnskabet for kulturministeren, jf. § 8,
stk. 2. | | 11.§ 11,
stk. 3, ophæves. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 1002 af 29. november 2003 om
Statens Kunstfond foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1.
»Overalt i loven ændres »Kunstrådet«
til: »Statens Kunstråd. Og
»Kunstrådets« til: »Statens
Kunstråds« |
| | |
| | 2. »I
§ 1. stk. 2,
ændres »teaterkunsten« til:
»scenekunsten«.« |
| | |
| | 3. »I
§ 4. stk. 1, ændres »udvalg for film- og
teaterkunsten« til: »udvalg for film- og
scenekunsten«. « |
| | |
§ 5. | | 4.§ 5, stk. 2, affattes
således: |
Stk. 2.
Medlemmerne af repræsentantskabet beskikkes for et tidsrum af
4 år. Afgår et medlem inden udløbet af sin
beskikkelsesperiode, foretages nybeskikkelse kun for den resterende
del af perioden. Medlemmer af Statens Kunstfond og
tilhørende organer kan ikke samtidig være medlem af
andre af Kunstfondens organer eller af Kunstrådet og
tilhørende organer, medmindre andet fremgår af denne
lov. Medlemmer af de i § 4 omhandlede udvalg samt
medlemmer af repræsentantskabet kan ikke i 3 år efter
beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til Kunstrådet
og tilhørende organer. For medlemmer af de i § 4
omhandlede udvalg gælder endvidere, at medlemmerne i 3
år efter beskikkelsesperiodens ophør ikke kan
beskikkes til et andet af de i § 4 omhandlede udvalg
eller til Kunstfondens repræsentantskab. For medlemmer af
Kunstfondens repræsentantskab gælder, at medlemmer ikke
i 3 år efter beskikkelsesperiodens udløb kan beskikkes
til et af de i § 4 omhandlede udvalg. Medlemmer af
Kunstrådet og tilhørende organer kan ligeledes ikke i
3 år efter beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til
Statens Kunstfonds udvalg, jf. § 4, eller til
repræsentantskabet for Statens Kunstfond. Medlemmer udpeget
af Folketingets partier skal samtidig være medlem af
repræsentantskabet for Kunstrådet. Medlemmer udpeget af
de opstillingsberettigede og repræsenterede partier i
Folketinget og af KL skal være folkevalgte politikere. | | »Stk. 2. Medlemmerne af
repræsentantskabet beskikkes for et tidsrum af 4 år.
Genbeskikkelse kan finde sted en gang. Afgår et medlem inden
udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages nybeskikkelse
kun for den resterende del af perioden. Medlemmer af Statens
Kunstfonds udvalg kan ikke samtidig være medlem af andre af
Kunstfondens organer eller af Kunstrådet og dets organer,
medmindre andet følger af denne lov. Medlemmer af udvalg
efter § 4 kan ikke i 3 år efter
beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til Statens
Kunstråd og dets udvalg. For medlemmer af udvalg efter
§ 4 gælder endvidere, at medlemmerne i 3 år
efter beskikkelsesperiodens ophør ikke kan beskikkes til et
andet udvalg efter § 4 omhandlede udvalg. Medlemmer af
Statens Kunstråd og dets udvalg kan ligeledes ikke i 3
år efter beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til
Statens Kunstfonds udvalg, jf. § 4. Samtidigt medlemskab
af Statens Kunstfonds og Statens Kunstråds
repræsentantskaber er muligt, og medlemmer udpeget af
Folketingets partier skal samtidig være medlem af
repræsentantskabet for Statens Kunstråd. Medlemmer
udpeget af de partier, der er opstillingsberettiget til og
repræsenteret i Folketinget og af KL (Kommunernes
Landsforening) skal være folkevalgte politikere.« |
| | |
| | 5.§ 5, stk. 4, affattes
således: |
Stk. 4.
Repræsentantskabet mødes én gang årligt
med repræsentantskabet for Kunstrådet til en
fælles drøftelse af Kunstrådets og Statens
Kunstfonds virksomhed. | | »Stk. 4.
Repræsentantskabet arrangerer i samarbejde med Statens
Kunstråds repræsentantskab et større
årligt seminar om kunstens rolle i samfundet.« |
| | |
| | § 3 |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2009. |
| | |
| | Stk. 2.
Formanden for Statens Kunstråds billedkunstudvalg og for et
udvalg for dansk billedkunst i udlandet udpeges pr. 1. april 2011,
jf. § 1, nr. 5. |