L 147 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af universitetsloven. (Tildeling af dansk eksamensbevis for visse
uddannelser i udlandet, fleksible fripladser og stipendier
m.v.).
Fremsat den 25. februar 2009 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven
(Tildeling af dansk eksamensbevis for visse
uddannelser i udlandet, fleksible fripladser og stipendier
m.v.)
§ 1
I lov om universiteter (universitetsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1368 af 7. december 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Universitetet kan i særlige tilfælde udbyde en
uddannelse, hvor dele af uddannelsen ikke kan gennemføres i
Danmark, men skal gennemføres ved et eller flere udenlandske
universiteter efter aftale mellem de pågældende
universiteter om gensidig udveksling, jf. dog
stk. 1.«
2. I
§ 3 ophæves stk. 6, og i stedet indsættes som
stk. 6 og 7:
»Stk. 6.
Studerende, der er under uddannelse i medfør af stk. 4
og 5, følger, mens de er indskrevet på det udenlandske
universitet, reglerne for det pågældende universitet og
ikke reglerne fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 7. Ministeren
kan efter ansøgning fra et dansk universitet godkende, at en
af universitetets uddannelser kan udbydes af et eller flere
universiteter i udlandet. Ministeren fastsætter nærmere
regler om betingelserne for godkendelsen.«
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 8 og 9.
3. I
§ 3, stk. 7, der bliver
stk. 8, indsættes som 2.
pkt.:
»Tilsvarende kan det danske universitet udstede
eksamensbevis til en studerende, som i udlandet har
gennemført en uddannelse, der er godkendt i medfør af
stk. 7.«
4. I
§ 3, stk. 8, der bliver
stk. 9, ændres »stk. 7« til:
»stk. 8«.
5. I
§ 14, stk. 8,
ændres »5-8« til: »5-9«, og efter
»§ 15, stk. 2,« indsættes:
»§ 16 b, stk. 7,«.
6. I
§ 15, stk. 7,
ændres »stk. 1 og 4« til:
»stk. 1, 4 og 6«.
7.§ 19, stk. 7, affattes
således:
»Stk. 7.
Universitetet kan tildele hele eller delvise fripladser til visse
udenlandske studerende. Fripladserne kan tildeles med helt
stipendium, delvist stipendium eller uden stipendium. Stipendiet er
støtte til at dække leveomkostninger i Danmark, mens
den studerende gennemfører en hel eller dele af en
uddannelse ved universitetet, jf. § 4, stk. 1.
Rammen for fripladser og stipendier fastsættes på de
årlige finanslove. Desuden kan universitetet anvende overskud
optjent efter § 26, stk. 2, til at tildele
yderligere fripladser eller stipendier efter reglerne i 1. og 2.
pkt.«
8. I
§ 19, stk. 8,
ændres »stk. 6« til:
»stk. 7«.
9. I
§ 19, stk. 8,
indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) hvilke
uddannelser, der kan opnås friplads til,«
Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5.
10.§ 19, stk. 8, nr. 2, der
bliver nr. 3, affattes således:
»3)
ansøgning og tildeling af friplads og stipendium,«
11. I
§ 21 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Universitetet kan i forbindelse med udbud af uddannelser i udlandet
efter § 3, stk. 7, eller forskningssamarbejder yde
tilskud til et eller flere udenlandske universiteter. Rammerne for
tilskud fastlægges på de årlige
finanslove.«
12. I
§ 26, stk. 2,
ændres »hvortil der ikke ydes tilskud eller ikke er
givet friplads« til: »i det omfang, der ikke er ydet
tilskud eller givet friplads til aktiviteten«.
13. I
§ 26, stk. 4, 3. pkt.,
indsættes efter »omkostningerne« i »og
udgør ved tildeling af delvis friplads efter § 19,
stk. 7, differencen mellem værdien af den delvise
friplads og tilskuddet efter § 19,
stk. 2«.
14. I
§ 34, stk. 1,
ændres »Universitets- og Bygningsstyrelsen« til:
»ministeren«, og »af ministeren«
ændres til: »af denne«.
15. I
§ 34, stk. 2,
ændres »styrelsen« til:
»ministeren«.
16.§ 34, stk. 3,
ophæves.
17.
Efter § 36 indsættes i kapitel
6:
Ȥ 36
a. Ministeren kan bemyndige en statslig myndighed under
ministeriet eller, efter forhandling med vedkommende minister,
andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
kan fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af universitetslovens § 34, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 14-16.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | |
Indholdsfortegnelse |
| | |
1. | Baggrund for lovforslaget |
| 1.1. | Tildeling af eksamensbevis for visse
uddannelser i udlandet m.v. |
| 1.2. | Friplads- og stipendieordningen |
| 1.3. | Forskellige bestemmelser |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1. | Tildeling af eksamensbevis for visse
uddannelser i udlandet m.v. |
| 2.2. | Friplads- og stipendieordningen |
| 2.3. | Forskellige bestemmelser |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Høring |
9. | Sammenfattende skema |
1. Baggrunden for lovforslaget
1.1. Tildeling af eksamensbevis for
visse uddannelser i udlandet m.v.
Viden har ingen grænser. Med den hast, forskningens
områder og resultater vokser, er det afgørende, at
Danmark og de danske universiteter og forskere samarbejder med de
stærkeste forskningsmiljøer i verden.
De danske universiteter har allerede i dag et tæt
samarbejde med de bedste universiteter i verden, og intet tyder
på, at omfanget af dette samarbejde bliver mindre. For at
Danmark og de danske universiteter fortsat kan være forrest i
udviklingen, er der imidlertid behov for, at mulighederne for
samarbejde til stadighed forøges, og at de konkrete
initiativer intensiveres. Det internationale kredsløb af
viden og talent er under forandring, og de danske universiteter og
forskere skal have de bedste rammer for at anvende de muligheder,
som ligger heri.
Forslaget om ændring af universitetsloven tager dels
afsæt i aftaler om udmøntning af globaliseringspuljen
af 2. november 2006 og 5. november 2008 mellem regeringen (Venstre
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre og dels i processen med at
etablere et forskningssamarbejde i Kina.
I forbindelse med ministeren for videnskab, teknologi og
udviklings besøg i Kina i september 2007 blev der
indgået en bilateral aftale om et tættere
forskningssamarbejde mellem Danmark og Kina. Aftalen er resultatet
af et stadig tættere forskningssamarbejde mellem danske og
kinesiske forskere og universiteter. Besøget og den
bilaterale aftale blev i februar 2008 fulgt op med Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings strategi for et tættere
videnssamarbejde mellem Danmark og Kina.
Et af de 14 foreslåede initiativer i strategien var at
afdække mulighederne for at etablere »et dansk
universitet i Kina«. Projektet skulle gennemføres i
samarbejde mellem Danske Universiteter og Videnskabsministeriet.
På den baggrund nedsatte Danske Universiteter i foråret
2008 en arbejdsgruppe med repræsentanter for alle otte
universiteter og Videnskabsministeriet. Arbejdsgruppen anbefalede
på baggrund af et udredningsarbejde og et besøg
på en række af de bedste universiteter i Kina, at der
indledes et dansk-kinesisk forskningssamarbejde, som forankres ved
et førende kinesisk universitet, og at der i forbindelse med
samarbejdet udbydes uddannelser af det kinesiske universitet.
Efter at have undersøgt interessen blandt de danske
forskningsmiljøer for at indgå i samarbejde med
forskellige kinesiske universiteter, gennemførtes endnu et
besøg til Kina, hvorunder der blev indgået en aftale
om gensidig interesse for at oprette et dansk-kinesisk
forskningssamarbejde, som forankres ved Graduate University of
Chinese Academy of Sciences (GUCAS).
I oktober 2008 blev der på den baggrund underskrevet en
hensigtserklæring mellem Chinese Academy of Sciences og
Videnskabsministeriet samt mellem Graduate University of Chinese
Academy of Sciences, Danske Universiteter samt
Videnskabsministeriet.
Af hensigtserklæringen fremgår det, at der er
enighed om at oprette et dansk-kinesisk forskningssamarbejde
forankret ved et universitetscenter ved GUCAS. I aftalen
fremgår endvidere, at centeret skal søges finansieret
ligeligt mellem Danmark og Kina, baseres på gensidige
forskningsmæssige styrkepositioner, og at der skal udbydes
kandidat- og ph.d.-uddannelse af centeret.
De danske universiteter forventes at deltage i
fællesskab som dansk samarbejdspartner i centeret og
indgår derfor også i forskningssamarbejder på
tværs af de danske institutioner.
Forhandlingerne om en endelig aftale om samarbejdet forventes
afsluttet medio 2009.
De danske universiteter har udtrykt ønske om, at de nye
muligheder ikke begrænses til samarbejdet i Kina, men
også skal kunne anvendes i andre lande. Med forslaget er der
lagt op til en generel ordning. Videnskabsministeriet er imidlertid
ikke på nuværende tidspunkt involveret i konkrete
tiltag i andre lande end Kina.
Danmark skal kunne deltage i den rivende internationale
udvikling på forsknings- og uddannelsesområdet samtidig
med, at de enkelte initiativer har det fornødne fundament.
Med de nuværende regler kan danske universiteter ikke tildele
et dansk eksamensbevis til studerende fra udenlandske
universiteter, medmindre der er indgået en gensidig aftale
med udenlandske universiteter om parallelforløb og
fællesuddannelse, og mindst en tredjedel af uddannelsen er
gennemført ved et dansk universitet. Med lovforslaget sker
der en udvidelse af universiteternes muligheder på
området samtidig med, at kravene til en godkendt dansk
uddannelse fastholdes på et højt
kvalitetsniveau.
For at de danske universiteter kan indgå på lige
fod med udenlandske universiteter i den stadig mere
internationaliserede universitetssektor, er det nødvendigt
at udvikle de juridiske rammer for universiteternes internationale
arbejde. Processen med at udvide mulighederne for danske
universiteters internationale virke må forløbe
gradvist. I takt med at erfaringerne fra implementeringen
høstes, kan rammerne udvikles og på sigt give mulighed
for at udfolde ordningen yderligere.
Internationalt uddannelsessamarbejde bør være
baseret på gensidig tillid mellem universiteterne og
være baseret på fælles faglige fordele til gavn
for universiteternes forsknings- og undervisningsmiljøer og
dermed også de studerende. Samarbejdets og udbuddets kvalitet
sikres efter forslaget gennem samarbejdsaftaler mellem det eller de
deltagende danske universiteter og det eller de udenlandske
universiteter.
Det er forventningen, at det internationale samarbejde vil
betyde innovation og nyudvikling og dermed være med til at
skabe nye forskningsmiljøer og udvikle danske universiteters
udbud af kandidat- og ph.d.-uddannelser.
Danske studerende har fokus på deres internationale
muligheder. Allerede nu har de studerende mange muligheder for at
indarbejde internationale elementer i deres uddannelse. Med
forslaget får de studerende udvidet disse muligheder.
Forslaget forudsætter samarbejde i gensidig tillid. Den
udenlandske part må have sikkerhed for, at
uddannelsesudbuddet lever op til den høje internationale
standard, som danske universitetsuddannelser er kendt for. Idet der
skal udstedes danske eksamensbeviser for uddannelser udbudt og
gennemført i udlandet, må Danmark ligeledes have
sikkerhed for, at udbuddet lever op til denne kvalitet. Derfor skal
danske universiteter sikres indflydelse i samarbejdet. Vilkår
for indholdet af de aftaler, der skal indgås mellem de
deltagende danske universiteter og det eller de udenlandske
universiteter, fastsættes af videnskabsministeren.
1.2. Friplads- og
stipendieordningen
I 2006 blev der indført en friplads- og
stipendieordning, der gav universiteterne mulighed for at uddele et
vist antal fripladser med stipendium. Fripladser kunne tildeles de
bedst kvalificerede udenlandske studerende fra tredjelande, der
bliver optaget på kandidatuddannelser, som fuldt ud
gennemføres ved danske universiteter. Rammen for ordningen,
herunder antallet af fripladser og stipendier samt stipendiernes
størrelse, fastsættes på de årlige
finanslove.
Universiteterne har efterfølgende fremført, at
de ønsker en mere fleksibel friplads- og stipendieordning.
Argumenterne for dette har været, at de ønsker at
kunne tilbyde visse tredjelandsstuderende reduceret stipendium og
eventuelt delvis friplads på både bachelor- og
kandidatniveau for på den måde samlet at kunne tilbyde
et større antal fripladser.
Med forslaget foreslås etableret en mere fleksibel
friplads- og stipendieordning for visse udenlandske studerende.
Rammen for ordningen fastsættes som hidtil på de
årlige finanslove, herunder stipendiets maksimale
størrelse.
1.3. Forskellige bestemmelser
Endelig foreslås nogle tekniske justeringer af den
nuværende lov.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Tildeling af eksamensbevis for
visse uddannelser i udlandet m.v.
Med forslaget bliver det muligt i forbindelse med
forskningssamarbejder mellem danske og udenlandske
universiteter at udbyde uddannelser, som bygger på
resultaterne af disse forskningssamarbejder. De uddannelser,
der udbydes som led i et forskningssamarbejde, skal foregå i
umiddelbar tilknytning til samarbejdet. Uddannelserne vil derfor
blive udbudt af det udenlandske universitet, hvor
forskningssamarbejdet foregår. Efter forslaget kan
universiteterne frit tage initiativ til at igangsætte
sådanne forskningssamarbejder. Videnskabsministeren vil
fastsætte nærmere regler om, at der skal indgås
samarbejdsaftaler mellem det eller de deltagende danske
universiteter og det eller de udenlandske universiteter. Hvis flere
danske universiteter deltager i samarbejdet, skal der ligeledes
indgås en samarbejdsaftale mellem disse. Derudover
fastsættes overordnede krav til indholdet af
samarbejdsaftalerne. Der åbnes mulighed for, at et samarbejde
i særlige tilfælde kan nægtes godkendt for
eksempel af ligebehandlingshensyn.
Efter forslaget kan videnskabsministeren efter
ansøgning fra et dansk universitet godkende, at en af
universitetets uddannelser kan udbydes af et eller flere
universiteter i udlandet, som universitetet har et
forskningssamarbejde med. Uddannelsessamarbejder kan omhandle
eksisterende danske uddannelser, men også nye uddannelser,
der udvikles sammen med det eller de udenlandske universiteter. Det
er en forudsætning, at de pågældende uddannelser
akkrediteres til udbud i Danmark. Udbuddet i udlandet
påvirker ikke det danske uddannelsesudbud. Ved uddannelser,
som kan føre til lovregulerede erhverv, sker en eventuel
godkendelse efter drøftelse med vedkommende minister.
Godkendelsen af, at en af universitetets uddannelser kan
udbydes i udlandet, indebærer, at et dansk universitet kan
udstede et dansk eksamensbevis og tildele en dansk grad til
studerende, der har gennemført uddannelsen ved det
udenlandske universitet. Udstedelsen af det danske eksamensbevis er
en dansk forvaltningsakt og følger de almindelige danske
regler herom.
Det foreslås desuden, at universitetet kan yde tilskud
til et udenlandsk universitet, når det sker i forbindelse med
samarbejder efter forslagets § 1, nr. 2, eller andre
forskningssamarbejder. Det forudsættes i den forbindelse, at
universitetet og det udenlandske universitet indretter deres
samarbejde således, at de danske universiteter ikke
hæfter økonomisk ud over de aftalte tilskud.
2.2. Friplads- og
stipendieordningen
Friplads- og stipendieordningen tager sigte på at
tiltrække de bedst kvalificerede udenlandske studerende fra
tredjelande ved at tilbyde disse fripladser og stipendier til
støtte til dækning af leveomkostninger i Danmark.
Hovedprincippet er, at studerende, der kommer til Danmark for at
tage en universitetsuddannelse, skal medbringe
forsørgelsesgrundlaget fra hjemlandet, og at de ikke kan
oppebære sociale ydelser, eller SU, her i landet. Der
opkræves deltagerbetaling for udenlandske studerende, som
ikke har krav på ligestilling med danske studerende med
hensyn til adgang til gratis uddannelse, hverken efter EU-retten,
EØS-aftalen eller konventioner og aftaler, som Danmark har
indgået.
Med forslaget ændres friplads- og stipendieordningen
således, at den ud over som hidtil at omfatte studerende, der
optages på kandidatuddannelser, også giver mulighed for
at omfatte studerende, der optages på
bacheloruddannelser.
Universiteterne kan fortsat tildele hele fripladser med fuldt
stipendium. Derudover kan de vælge at tildele delvise
fripladser samt afgøre, om studerende, der er tildelt hel
eller delvis friplads, skal tildeles fuldt stipendium, delvist
stipendium eller slet intet stipendium.
Ordningen omfatter kun de studerende fra tredjelande, som
optages på en heltidsuddannelse på et dansk
universitet. Ordningen kan derfor ikke anvendes på
deltidsuddannelser.
Ordningen omfatter fortsat ikke de udenlandske studerende, der
er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem et dansk
universitet og et eller flere universiteter i udlandet, herunder
aftaler efter universitetslovens § 3, stk. 4 og 5,
idet disse aftaler forudsætter gensidighed og balance. For
udenlandske studerende, der studerer på danske universiteter
som led i udvekslingsprogrammer, bilaterale statslige aftaler eller
aftaler mellem danske og udenlandske universiteter, vil forholdene
ikke blive ændret som følge af ændringen af
friplads- og stipendieordningen.
Udbud og administration af fripladser og stipendier skal
varetages af universiteterne. Det betyder, at universiteterne
forestår udvælgelsen af de udenlandske studerende, og
universiteterne har dermed ansvaret for at udvælge de fagligt
bedst kvalificerede. Universiteterne forestår endvidere
udbetalingen af stipendier til de udenlandske studerende.
Ved at henlægge forvaltningen af friplads- og
stipendieordningen til universiteterne får universiteterne
mulighed for at anvende fripladser og stipendier i forbindelse med
indgåelse af aftale med udenlandske universiteter om
strategiske alliancer med henblik på at fastholde og udbygge
universiteternes internationale konkurrenceposition og høje
kvalitetsniveau.
Den nye ordning finansieres ved en overførsel til
universiteterne af de midler, der er afsat til taxametertilskud og
stipendier under den hidtidige friplads- og stipendieordning. Dette
betyder, at taxameter- og stipendiemidlerne for ordningen
overføres til det enkelte universitet. Universiteterne
disponerer frit over midlerne inden for rammerne i ordningen. Det
enkelte universitets økonomiske ramme skal således
dække udgifter til såvel undervisning som
stipendier.
Det forudsættes, at videnskabsministeren udnytter den
gældende hjemmel i universitetslovens § 19,
stk. 5, til at fastsætte, at studerende ikke kan
udløse taxametertilskud, hvis de er tildelt hel eller delvis
friplads.
Universiteterne får efter forslaget fortsat mulighed for
at tildele fripladser og stipendier for overskud optjent ved salg
af uddannelser til visse udenlandske studerende efter
universitetslovens § 19, stk. 7.
Universiteterne skal i deres årsrapporter, som noget
nyt, redegøre for, hvordan forbruget af midler til
fripladser og stipendier er fordelt på henholdsvis antal
årsstuderende inden for de forskellige
taxameterindplaceringer og omfanget af udbetalte stipendier. Hvis
det på denne baggrund registreres, at universiteterne ikke
udnytter den økonomiske ramme, kan videnskabsministeren
kræve, at overskydende midler tilbagebetales til
Videnskabsministeriet.
Skatteministeriet har oplyst, at studerende, der har
fået tilbudt friplads efter universitetsloven, er fritaget
for beskatning heraf, jf. ligningslovens § 31,
stk. 1, 6. pkt. Den del af stipendiet efter universitetsloven,
der vedrører dækning af leveomkostninger, er ligesom
andre uddannelsesstipendier skattepligtige.
2.3. Forskellige bestemmelser
Med forslaget foretages visse ændringer af mere teknisk
karakter. Bestemmelsen om klageadgang over retlige
spørgsmål ved universitetets afgørelser om
studerendes forhold fik sin nugældende ordlyd ved lov nr. 544
af 8. juni 2006. Ændringen af bestemmelsen var en
følge af Videnskabsministeriets omorganisering i maj 2006,
hvor universitetsforvaltningen, herunder klagesagerne på
universitetsområdet, blev overført til en
selvstændig styrelse, Universitets- og Bygningsstyrelsen. Ved
ændringen tillagdes Universitets- og Bygningsstyrelsen
direkte kompetencen til at behandle klagesagerne fra
universitetsområdet. Denne bestemmelse foreslås nu
ændret til en mere generel bemyndigelse til ministeren til at
kunne delegere sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed og i den forbindelse afskære klageadgang
over denne myndigheds afgørelser. Denne generelle
bemyndigelse er også blevet indføjet i andre af
ministeriets hovedlove. Endelig er der visse ændringer af
rent teknisk karakter.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Ved aftalen af 5. november 2008 om fordeling af midler fra
globaliseringspuljen blev der samlet afsat 10,8 mio. kr. i 2009 og
16,7 mio. kr. i 2010 til universitetscenteret ved GUCAS. Behovet
for et sådant bidrag til de samlede driftsomkostninger
anslås at vokse til ca. 25 mio. kr. i 2013, når
universitetscenteret er fuldt udbygget.
Det er en forudsætning for bevillingen, at
universiteternes tilskud til universitetscenteret årligt
udgør et tilsvarende beløb. Det er endvidere en
forudsætning, at de kinesiske parter yder et tilsvarende
tilskud, så der er paritet mellem de samlede danske og de
samlede kinesiske tilskud. Derudover vil der kunne ansøges
om midler fra de danske forskningsråd samt andre eksterne
finansieringskilder.
Endvidere vil der være udgifter til udlandsstipendier og
SU til danske studerende på centeret. Denne udgiftspost
modsvares imidlertid af en tilsvarende mindreudgift i Danmark. Hvis
forslaget medfører yderligere initiativer, vil disse skulle
finansieres særskilt.
Den nye friplads- og stipendieordning medfører ikke
merudgifter for staten. Udgifter vil blive afholdt inden for den
gældende økonomiske ramme. Lovforslaget forventes at
kunne medføre en vis stigning i antallet af
ansøgninger om opholdstilladelse fra udenlandske studerende,
der vil blive håndteret inden for eksisterende rammer.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Følgende myndigheder, organisationer m.v. er blevet
hørt over et udkast til lovforslaget: Københavns
Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde
Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet,
Handelshøjskolen i København, IT-Universitetet i
København, ACE Denmark - Akkrediteringsinstitutionen,
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikernes
Centralorganisation, Danish Institute for Study Abroad, Danmarks
Konservative Studerende, Danmarks Liberale Studerende, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, DI, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Det
Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Fagligt Fælles
Forbund, Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse, Frit
Forum - Socialdemokratiske Studerende, Ingeniørforeningen i
Danmark, Rigsrevisionen, Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte og Udlændingeservice.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Den nye friplads- og stipendieordning
medfører ikke merudgifter for staten. Lovforslaget forventes
at kunne medføre en vis stigning i antallet af
ansøgninger om opholdstilladelse fra udenlandske studerende,
der vil blive håndteret inden for eksisterende rammer.
Udgifter vil blive afholdt inden for den gældende
økonomiske ramme. | Der er afsat 10,8 mio. kr. i 2009 og 16,7
mio. kr. i 2010 til universitetscenteret ved GUCAS. Behovet for et
sådant bidrag til de samlede driftsomkostninger anslås
at vokse til ca. 25 mio. kr. i 2013, når universitetscenteret
er fuldt udbygget. Det er en forudsætning for bevillingen, at
universiteternes tilskud til universitetscenteret årligt
udgør et tilsvarende beløb. Forslaget har ingen
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lovteknisk rettelse af nummereringen i bestemmelsen. Ved lov
nr. 295 af 27. marts 2007 blev to stykker fejlagtigt nummereret som
stk. 6.
Til nr. 2
Det foreslåede stk. 6 er en konsekvens af den
lovtekniske rettelse efter nr. 1, men indholdsmæssigt bliver
bestemmelsen videreført uændret. Det foreslås i
stk. 7, at videnskabsministeren efter ansøgning fra et dansk
universitet kan godkende, at en af universitetets uddannelser kan
udbydes af et eller flere universiteter i udlandet.
Uddannelsessamarbejder kan omhandle eksisterende danske
uddannelser, men også nye uddannelser, der udvikles sammen
med det eller de udenlandske universiteter.
En betingelse for godkendelse er, at uddannelsen er
akkrediteret og godkendt af Akkrediteringsrådet og dermed
godkendt til udbud i Danmark ved et dansk universitet efter
§ 10 i lov om Akkrediteringsinstitutionen for
videregående uddannelser. Det er ikke et krav, at uddannelsen
rent faktisk udbydes i Danmark.
Universitetets indberetningspligt og rådets mulighed for
at tilbagekalde en akkreditering efter § 9 i lov om
Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser
følger af, at uddannelsen er akkrediteret og godkendt efter
§§ 5 og 10 i lov om Akkrediteringsinstitutionen for
videregående uddannelser.
Det følger af forslagets § 1, nr. 3, at
godkendelsen indebærer, at det danske universitet kan udstede
et dansk eksamensbevis og tildele en dansk grad til studerende, der
har gennemført uddannelsen ved et udenlandsk universitet.
Begrebet udenlandsk universitet skal i denne sammenhæng
forstås bredt, idet der kan være forskellige nationale
definitioner heraf. Det afgørende er, at den
pågældende institution har de nødvendige
forsknings- og uddannelsesmæssige kompetencer til at
forestå udbuddet.
Med forslaget bliver det muligt i forbindelse med
forskningssamarbejder mellem danske og udenlandske
universiteter at udbyde uddannelser, som bygger på
resultaterne af disse forskningssamarbejder. De uddannelser,
der udbydes som led i et forskningssamarbejde, skal foregå i
umiddelbar tilknytning til samarbejdet. Uddannelserne vil derfor
blive udbudt af det udenlandske universitet, hvor
forskningssamarbejdet foregår. For at anvende
bestemmelsen i forslagets § 1, nr. 2, vil danske
universiteter derfor som udgangspunkt skulle deltage i
forskningssamarbejder i det land, hvor man ønsker
at indgå samarbejde om at udbyde forskningsbaserede
universitetsuddannelser.
Uddannelser, der udbydes i udlandet efter denne bestemmelse,
udløser ikke taxametertilskud efter § 19,
stk. 2, i universitetsloven. Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte har oplyst, at studerende, der er
berettigede til at modtage udlandsstipendium, vil kunne søge
om udlandsstipendium til at finansiere udgifter til eventuel
brugerbetaling ved det eller de udenlandske universiteter. Der
lægges i den forbindelse vægt på, at uddannelsen
er godkendt i det land, hvor uddannelsen udbydes, og at den
studerende er optaget på det udenlandske universitet.
Det foreslås, at videnskabsministeren fastsætter
nærmere regler om betingelserne for godkendelse af, at en
uddannelse kan udbydes af et eller flere universiteter i udlandet.
De nærmere regler udarbejdes efter drøftelse med
universiteterne.
Videnskabsministeren vil fastsætte nærmere regler
om, at der skal indgås samarbejdsaftaler mellem det eller de
deltagende danske universiteter og det eller de udenlandske
universiteter. Hvis flere danske universiteter deltager i
samarbejdet, skal der ligeledes indgås en samarbejdsaftale
mellem de deltagende danske universiteter.
Det er hensigten, at videnskabsministeren vil bestemme, at
aftalerne med det eller de udenlandske universiteter blandt andet
skal indeholde vilkår om organisation og finansiering,
vilkår, der sikrer ytringsfriheden og forskningsfriheden
inden for de fagområder, der undervises og forskes i ved det
eller de udenlandske universiteter, vilkår om mulighed for
publicering m.v., vilkår om, at en eventuel deltagerbetaling
for den eller de pågældende uddannelser ikke må
overstige det danske udlandsstipendium, vilkår om sikring af
de studerendes retssikkerhed m.v. Formålet er at sikre
rammerne for den nødvendige forskningsfaglige og kritiske
debat inden for de pågældende fagområder. Det vil
for eksempel kunne ske gennem debatfora på universitetet og
universitetstidsskrifter m.v. Vilkårene til sikring af de
studerendes retssikkerhed kan blandt andet være krav om
undervisnings- og eksamenssprog, adgang til oplysninger inden for
studieområdet, krav på kvalificeret og pålidelig
bedømmelse ved eksamen, klageadgang til uvildig instans,
mulighed for omprøve, studenterindflydelse på
undervisningsforhold, lige adgang til optagelse baseret på en
faglig vurdering og adgang til orlov. Ved uddannelser, som kan
føre til lovregulerede erhverv, sker en eventuel godkendelse
efter drøftelse med vedkommende minister.
Endelig vil videnskabsministeren fastsætte nærmere
regler om, at et samarbejde i særlige tilfælde kan
nægtes godkendt for eksempel af sikkerhedspolitiske eller
ligebehandlingsmæssige hensyn. Dette betyder blandt andet, at
der på det eller de udenlandske universiteter skal være
reel fri adgang for personale og de studerende uanset race,
religion, køn m.v. Det er herunder hensigten, at
universiteterne - inden de går i gang med
realitetsforhandlinger med et bestemt universitet - kan få et
forhåndstilsagn fra videnskabsministeren om, at det angivne
land vil kunne opnå godkendelse. Ministeren vil som
udgangspunkt basere vurderingen på informationer fra blandt
andet Udenrigsministeriet.
Til nr. 3
Det foreslås, at de studerende optages på et
udenlandsk universitet inden for rammerne af en aftale mellem de
deltagende danske universiteter og det eller de udenlandske
universiteter. Hvis der er flere udenlandske universiteter i
samarbejdet, må den studerende kun være optaget
på ét af de udenlandske universiteter. Ved optagelsen
reguleres den studerendes forhold efter de regler, der gælder
for det pågældende udenlandske universitet. Begrebet
udenlandsk universitet skal forstås bredt, idet der kan
være forskellige nationale definitioner heraf. Det
afgørende er, at den pågældende institution har
de nødvendige forsknings- og uddannelsesmæssige
kompetencer til at forestå udbuddet.
Uddannelserne udbydes af det udenlandske universitet i
samarbejde med et af de deltagende danske universiteter. Det er en
forudsætning, at de studerende kan opnå både en
dansk og en udenlandsk grad - en såkaldt dobbeltgrad (double
degree). Det vil afhænge af national lovgivning, om der
fysisk bliver tale om to dokumenter eller et. Eksamensbeviset
udstedes af det af de deltagende danske universiteter, der er
godkendt til at udbyde uddannelsen i Danmark. I de tilfælde,
hvor flere danske universiteter er godkendte til at udbyde
uddannelsen i Danmark, skal det fremgå af samarbejdsaftalen
mellem de deltagende danske universiteter, hvilket universitet der
har tilsynet med udbuddet af uddannelsen og udsteder
eksamensbeviser. Det er dette universitet, der søger
videnskabsministeren om at opnå godkendelse af, at
uddannelsen udbydes ved et udenlandsk universitet.
Forudsætningen for at kunne udstede eksamensbevis efter
bestemmelsen er, at videnskabsministeren har godkendt, at
uddannelsen kan udbydes af et eller flere universiteter i udlandet,
jf. forslagets § 1, nr. 2. Godkendelsen af, at en af
universitetets uddannelser kan udbydes i udlandet, indebærer,
at et dansk universitet kan udstede et dansk eksamensbevis og
tildele en dansk grad til studerende, der har gennemført
uddannelsen ved det udenlandske universitet.
Udstedelsen af eksamensbeviset er en dansk forvaltningsakt.
Dette betyder blandt andet, at en studerende vil kunne klage efter
bestemmelserne i universitetslovens § 34.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 5
Ændringen af henvisningen til stk. 5-9 er en
konsekvens af bestemmelsen i § 10, stk. 9, om, at
bestyrelsen kan indgå aftale om forskningsbaseret
myndighedsbetjening og indgå aftale med en anden minister i
henhold til § 7.
Lovtekniske rettelser som følge af oprettelsen af
ph.d.-skoler, jf. lovens § 16 b. Henvisningen til
§ 16 b, stk. 7, indsættes som en konsekvens
af, at ph.d.-udvalget er tillagt
afgørelseskompetencer.
Til nr. 6
Lovteknisk rettelse som følge af oprettelsen af
akademiske råd for faglige enheder.
Til nr. 7
Det foreslås, at friplads- og stipendieordningen for
universitetsområdet gøres mere fleksibel samt kan
udvides til også at omfatte universiteternes
bacheloruddannelser. Som noget nyt i forhold til den tidligere
ordning kan der tildeles fripladser og stipendier til dele af en
bachelor- eller kandidatuddannelse.
Formålet med ordningen er fortsat at tiltrække
højt kvalificerede udenlandske studerende til
universiteternes uddannelser. Rammen for ordningen fastsættes
som hidtil på de årlige finanslove, herunder
stipendiets maksimale størrelse.
Ordningen foreslås administreret decentralt inden for en
centralt fastsat økonomisk ramme, der er
øremærket til fripladser og stipendier.
Videnskabsministeren har i bekendtgørelse nr. 282 af
31. marts 2006 om fripladser med stipendium som støtte til
leveomkostninger ved universiteterne fastsat nærmere regler
om universiteternes tildeling af fripladser og stipendier.
Videnskabsministeren vil ændre bekendtgørelsen
således, at den stemmer overens med den ændrede
ordning, som beskrevet i lovforslaget.
Med lovforslaget til en ny friplads- og stipendieordning er
det fortsat en forudsætning, at de udenlandske studerende
under ordningen opfylder adgangs- og optagelseskravene. Efter
optagelsen på et dansk universitet følger de
udenlandske studerende universitetslovens regler og de
bekendtgørelser, som er fastsat i medfør heraf, samt
universitetets egne regler. Disse studerende har således
samme rettigheder, herunder klageadgang, som andre studerende, der
er optaget og indskrevet på universitetsuddannelser efter de
almindelige regler herom.
Universiteterne kan alene eller i samarbejde med andre
universiteter markedsføre friplads- og
stipendieordningen.
Til nr. 8
Lovteknisk rettelse af henvisningen.
Til nr. 9
Det foreslås, at videnskabsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at friplads- og
stipendieordningen udvides til også at omfatte
universiteternes bacheloruddannelser. Ministeren kan anvende
bestemmelsen til at begrænse modellen til kun at omfatte
kandidatuddannelser, hvis ordningen medfører et
kvalitetsmæssigt fald eller giver uhensigtsmæssige
søgningsmønstre.
Det er ikke hensigten, at ordningen kan anvendes i forhold til
ph.d.-studerende. Der er imidlertid ikke noget til hinder for, at
universiteterne, hvis ansøgeren i øvrigt er
kvalificeret, anvender muligheden for at tildele friplads til
studerende, der er ph.d.-studerende efter 4+4-ordningen, for
så vidt angår indskrivning på
kandidatuddannelsen.
Til. nr. 10
Efter forslaget prioriterer universiteterne selv, hvordan de -
inden for den centralt fastsatte økonomiske ramme - tildeler
fripladser og stipendier til de bedst kvalificerede
ansøgere. Derfor fastsættes der ikke længere
centralt regler om udmålingen af fripladser og
stipendier.
De optagne studerende kan fortsat tildeles hele fripladser med
fuldt stipendium. Derudover kan universiteterne vælge at
tildele delvise fripladser samt vælge, om studerende, der er
tildelt delvise eller hele fripladser, skal tildeles fuldt
stipendium, delvist stipendium eller slet intet stipendium.
Afvejningen af, om den enkelte skal modtage hel eller delvis
friplads og fuldt, delvist eller intet stipendium, skal ske ud fra
saglige kvalitative kriterier. Universiteterne tildeler fripladser
og stipendier til de studerende, som ud fra et bredt sagligt
skøn, der især skal omfatte faglige kriterier,
må anses for at være de bedst kvalificerede
ansøgere. Det er universiteternes bestyrelser, der
fastlægger, inden for hvilke fagområder der kan
tildeles fripladser og stipendier. Der skal sikres et åbent
udbud.
Til nr. 11
Det foreslås, at universitetet inden for sit
formål kan yde tilskud til et udenlandsk universitet,
når det sker i forbindelse med samarbejder efter forslagets
§ 1, nr. 2, eller andre forskningssamarbejder.
Ved tilskud forstås både finansielle midler og
ressourcer som personale, udstyr m.v., som de danske universiteter
stiller til rådighed.
Den disponible ramme for de deltagende universiteters tilskud
efter bestemmelsen vil komme til at fremgå af finansloven.
Universitetet kan derudover anvende eksterne midler, der er
øremærkede til samarbejdet.
Det forudsættes, at universitetet og det udenlandske
universitet indretter deres samarbejde således, at de
deltagende danske universiteter ikke hæfter økonomisk
ud over de aftalte tilskud.
Til nr. 12
Med lovforslaget skal universiteterne fortsat opkræve
deltagerbetaling, i det omfang der ikke ydes tilskud eller ikke er
givet fuld friplads, jf. universitetslovens § 19,
stk. 2 og 5, og § 20, stk. 1, og lovforslagets
§ 1, nr. 7.
Universiteterne skal som noget nyt opkræve delvis
deltagerbetaling fra studerende, der er blevet tildelt delvis
friplads, jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
Til nr. 13
Som noget nyt skal universiteterne fastsætte
deltagerbetalingen for delvise fripladser. Deltagerbetalingen efter
denne bestemmelse skal udgøre differencen mellem
værdien af den delvise friplads og det til enhver tid
gældende uddannelsestaxameter for den pågældende
uddannelse, som dette fremgår af de årlige finanslove.
Værdien af den delvise friplads opgøres som en andel
af taxametertilskuddet for den pågældende
uddannelse.
Til nr. 14-16
Med lovforslagets § 1, nr. 17, kan
videnskabsministeren delegere sine kompetencer i medfør af
loven til for eksempel Universitets- og Bygningsstyrelsen.
Ministeren kan herunder afskære klageadgangen fra styrelsen
til ministeriet.
Der er således ikke længere behov for den
gældende bestemmelse i sin nuværende udformning, og det
findes derfor hensigtsmæssigt at føre klagesagerne
på universitetsområdet tilbage til
videnskabsministeren. Herved gøres lovens
kompetencefordeling også mere konsekvent. Ministeren
påtænker at delegere klagesagsområdet til
Universitets- og Bygningsstyrelsen.
Til nr. 17
(§ 36 a, stk.1)
Videnskabsministeren kan ulovbestemt delegere sine
beføjelser til myndigheder under Videnskabsministeriet efter
almindelige forvaltningsretlige regler. Beslutningen om, at en
kompetence overlades mere permanent f.eks. af en minister til en
styrelse, bør imidlertid af hensyn til borgernes mulighed
for at kunne vide, hvem der er rette myndighed, altid angives i en
bekendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsministeriets vejledning
nr. 153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af administrative
forskrifter. Det foreslås derfor, at der i loven
indsættes en hjemmel for videnskabsministeren til at
bemyndige en under Videnskabsministeriet oprettet styrelse eller
tilsvarende institution til at udøve de beføjelser,
der i loven er tillagt ministeren. Ministeren kan herefter i en
bekendtgørelse udnytte adgangen til at delegere opgaver og
beføjelser til en statslig myndighed under
ministeriet.
Bemyndigelseshjemlen er formuleret, så den kan rumme
statslige myndigheder, som organisatorisk er underordnet styrelser
placeret direkte under Videnskabsministeriet. Videnskabsministeren
kan således efter den foreslåede bestemmelse delegere
sine beføjelser efter loven til enhver myndighed inden for
Videnskabsministeriets administrative hierarki uanset myndighedens
placering i det administrative hierarki, herunder myndigheder, som
er underordnet styrelser.
For at sikre, at ministeren - hvis der træffes
beslutning om flytning af institutioner under ministeriet - kan
henlægge eventuelle myndighedsopgaver dertil, hvis dette
findes hensigtsmæssigt, foreslås bestemmelsen derfor
formuleret således, at ministeren også kan bemyndige
myndigheder uden for ministeriet til at udøve de
beføjelser, der i loven er tillagt ministeren.
Det foreslås på den baggrund, at
bemyndigelsesbestemmelsen formuleres, sådan at
videnskabsministeren efter forhandling med vedkommende minister kan
bemyndige andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, som i loven er tillagt videnskabsministeren. Der
er alene tale om statslige myndigheder. Der kan således ikke
i medfør af denne bestemmelse ske delegation til private
virksomheder eller organisationer. Omfanget af delegationen til den
pågældende statslige myndighed skal ske efter
forhandling med vedkommende minister.
(§ 36 a, stk. 2)
Det foreslås, at videnskabsministeren får hjemmel
til at fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder, at afgørelserne ikke skal kunne
påklages, hvilket betyder, at videnskabsministeren også
kan afskære klageadgangen fra organisatorisk underordnede
statslige myndigheder til styrelserne eller fra andre statslige
myndigheder. Videnskabsministeren kan f.eks. således ikke
blot afskære påklage til ministeren, men også
påklage til styrelserne. Muligheden for at afskære
klageadgang knytter sig kun til afgørelser på
områder, som er delegeret fra ministeren i henhold til loven.
Således vil ministeren ikke i denne bestemmelse have hjemmel
til at afskære klageadgang, der i øvrigt er fastsat i
lovgivningen m.v.
(§ 36 a, stk. 3)
Videnskabsministeren får hjemmel til at fastsætte
regler om udøvelsen af de beføjelser, som en anden
statslig myndighed efter forhandling med vedkommende minister
bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor ministeren udnytter
sin adgang til at delegere beføjelser til andre statslige
myndigheder uden for Videnskabsministeriet.
Til § 2
Til stk. 1.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2009.
Til stk. 2.
Det foreslås, at videnskabsministeren kan
fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af forslagets
§ 1, nr. 14-16, for at sikre, at disse bestemmelser
træder i kraft samtidig med en
delegationsbekendtgørelse udstedt i medfør af
§ 36 a, stk. 1, som affattet ved forslagets
§ 1, nr. 17.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om universiteter
(universitetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1368 af 7.
december 2007, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 3. Stk. 6.
Universitetet kan i særlige tilfælde udbyde en
uddannelse, hvor dele af uddannelsen ikke kan gennemføres i
Danmark, men skal gennemføres ved et eller flere udenlandske
universiteter efter aftale mellem de pågældende
universiteter om gensidig udveksling, jf. dog stk. 1. | | 1. I
§ 3 indsættes efter stk. 4 som nyt
stykke: »Stk. 5. Universitetet kan i
særlige tilfælde udbyde en uddannelse, hvor dele af
uddannelsen ikke kan gennemføres i Danmark, men skal
gennemføres ved et eller flere udenlandske universiteter
efter aftale mellem de pågældende universiteter om
gensidig udveksling, jf. dog stk. 1.« |
| | |
Stk. 6.
Studerende, der er under uddannelse i medfør af stk. 4
og 5, følger, mens de er indskrevet på det udenlandske
universitet, reglerne for det pågældende universitet og
ikke reglerne fastsat i medfør af denne lov. | | 2. I
§ 3 ophæves stk. 6, og i stedet
indsættes som stk. 6 og 7: »Stk. 6. Studerende, der er under
uddannelse i medfør af stk. 4 og 5, følger, mens
de er indskrevet på det udenlandske universitet, reglerne for
det pågældende universitet og ikke reglerne fastsat i
medfør af denne lov. |
| | Stk. 7.
Ministeren kan efter ansøgning fra et dansk universitet
godkende, at en af universitetets uddannelser kan udbydes af et
eller flere universiteter i udlandet. Ministeren fastsætter
nærmere regler om betingelserne for
godkendelsen.« Stk. 7 og 8 bliver herefter
stk. 8 og 9. |
| | |
Stk. 7.
Ministeren kan som led i en aftale om gensidig udveksling efter
stk. 4 og 5 bestemme, at det danske universitet kan udstede
eksamensbevis til studerende, der har gennemført dele af
deres uddannelse ved universitetet uden at have været optaget
på den pågældende uddannelse. | | 3. I
§ 3, stk. 7, der bliver stk. 8, indsættes
som 2. pkt.: »Tilsvarende kan det danske
universitet udstede eksamensbevis til en studerende, som i udlandet
har gennemført en uddannelse, der er godkendt i
medfør af stk. 7.« |
| | |
Stk. 8.
Ministeren fastsætter nærmere regler for
gennemførelsen af uddannelsen efter stk. 4 og 5 og for
udstedelse af eksamensbevis efter stk. 7 og kan i den
forbindelse fravige bestemmelserne i § 17, stk. 4,
§ 18, stk. 5 og 6, og § 34,
stk. 1. | | 4. I
§ 3, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres
»stk. 7« til: »stk. 8«. |
| | |
§ 14. Stk. 8.
Rektor tegner universitetet med undtagelse af dispositioner over
fast ejendom, jf. § 10, stk. 4, og træffer
afgørelse i alle sager, jf. dog § 10, stk. 1
og 5-8, § 15, stk. 2, og § 18, stk. 4
og 6. | | 5. I
§ 14, stk. 8, ændres »5-8« til:
»5-9«, og efter »§ 15,
stk. 2,« indsættes: »§ 16 b,
stk. 7,«. |
| | |
§ 15. Stk. 7.
De nærmere regler om nedsættelse af akademisk råd
efter stk. 1 og 4 fastsættes i vedtægten. | | 6. I
§ 15, stk. 7, ændres »stk. 1 og
4« til: »stk. 1, 4 og 6«. |
| | |
§ 19. Stk. 7.
Universitetet kan tildele fripladser med stipendium som
støtte til at dække leveomkostninger i Danmark til
visse udenlandske studerende, mens de gennemfører en
kandidatuddannelse ved universitetet. Antallet af fripladser med
stipendium og stipendiets størrelse fastsættes
på de årlige finanslove. Desuden kan universitetet
anvende overskud optjent efter § 26, stk. 2, til at
tildele yderligere fripladser eller fripladser med
stipendium. | | 7.§ 19, stk. 7, affattes
således: »Stk. 7. Universitetet kan tildele
hele eller delvise fripladser til visse udenlandske studerende.
Fripladserne kan tildeles med helt stipendium, delvist stipendium
eller uden stipendium. Stipendiet er støtte til at
dække leveomkostninger i Danmark, mens den studerende
gennemfører en hel eller dele af en uddannelse ved
universitetet, jf. § 4, stk. 1. Rammen for
fripladser og stipendier fastsættes på de årlige
finanslove. Desuden kan universitetet anvende overskud optjent
efter § 26, stk. 2, til at tildele yderligere
fripladser eller stipendier efter reglerne i 1. og 2.
pkt.« |
| | |
Stk. 8.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
administrationen af fripladser og stipendier efter stk. 6,
herunder om, 1) hvilke udenlandske studerende der kan
opnå fripladser og stipendium, 2) ansøgning, tildeling og
udmåling af friplads og stipendium, 3) udbetaling af stipendium og 4) ophør af friplads og stipendium
som følge af manglende studieaktivitet eller tilbagekaldelse
af tilsagn om friplads og stipendium som følge af, at
tilsagnet er givet på et urigtigt grundlag. | | 8. I
§ 19, stk. 8, ændres »stk. 6«
til: »stk. 7«. 9. I
§ 19, stk. 8, indsættes efter nr. 1 som nyt
nummer: »2) hvilke uddannelser der kan
opnås friplads til,« Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5. 10.§ 19, stk. 8, nr. 2, der
bliver nr. 3, affattes således: »3) ansøgning og tildeling af
friplads og stipendium,« |
| | |
§ 21.
Universitetet disponerer frit inden for sit formål ved
anvendelse af tilskud, indtægter og kapital under ét.
Det er en betingelse, at universitetet overholder
tilskudsbetingelser og disponeringsregler og varetager de opgaver,
der er givet tilskud til efter §§ 19 og 20. | | 11. I
§ 21 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Universitetet kan i
forbindelse med udbud af uddannelser i udlandet efter
§ 3, stk. 7, eller forskningssamarbejder yde tilskud
til et eller flere udenlandske universiteter. Rammerne for tilskud
fastlægges på de årlige finanslove.« |
Stk. 2.
Universitetet kan opspare tilskud til anvendelse til universitetets
formål i de følgende finansår. | | |
Stk. 3.
Universitetets likvide midler skal anbringes i overensstemmelse med
bekendtgørelse om anbringelse af fondes midler og
bestyrelsesvederlag m.v. | | |
| | |
§ 26. Stk. 2.
Universitetet skal opkræve fuld betaling for deltagelse i
undervisning og i prøver og anden bedømmelse, der
indgår i eksamen, under heltids- og deltidsuddannelse,
hvortil der ikke ydes tilskud eller ikke er givet friplads, jf.
§ 19, stk. 2, 5 og 7, og § 20,
stk. 1. | | 12. I
§ 26, stk. 2, ændres »hvortil der ikke
ydes tilskud eller ikke er givet friplads« til: »i det
omfang, der ikke er ydet tilskud eller givet friplads til
aktiviteten«. |
Stk. 4.
Universitetet udarbejder et beregningsgrundlag til brug ved
fastsættelse af deltagerbetaling efter stk. 1-3.
Deltagerbetalingen efter stk. 1 og 3 må sammen med et
eventuelt tilskud ikke overstige omkostningerne. Deltagerbetalingen
efter stk. 2 skal mindst svare til omkostningerne. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler for udarbejdelse af
beregningsgrundlag. | | 13. I
§ 26, stk. 4, 3. pkt., indsættes efter
»omkostningerne« »og udgør ved tildeling
af delvis friplads efter § 19, stk. 7, differencen
mellem værdien af den delvise friplads og tilskuddet efter
§ 19, stk. 2«. |
| | |
§ 34. Stk. 1.
Retlige spørgsmål ved universitetets afgørelser
om studerendes forhold kan indbringes for Universitets- og
Bygningsstyrelsen efter regler fastsat af ministeren. | | 14. I
§ 34, stk. 1, ændres »Universitets- og
Bygningsstyrelsen« til: »ministeren«, og
»af ministeren« ændres til: »af
denne«. |
Stk. 2.
Ministeren kan bestemme, at andre kan klage til styrelsen over
retlige spørgsmål i forbindelse med et universitets
afgørelser. | | 15. I
§ 34, stk. 2, ændres »styrelsen«
til: »ministeren«. |
Stk. 3.
Styrelsens afgørelser kan ikke indbringes for højere
administrativ myndighed. | | 16.
§ 34, stk. 3, ophæves. |
| | |
| | 17. Efter
§ 36 indsættes i kapitel 6: »§ 36
a. Ministeren kan bemyndige en statslig myndighed under
ministeriet eller, efter forhandling med vedkommende minister,
andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. |
| | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. |
| | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog
stk. 2. |
| | Stk. 2.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af universitetslovens
§ 34, som ændret ved denne lovs § 1, nr.
14-16. |