L 143 (som fremsat): Forslag til lov om oprettelse af
et nationalt center for undervisning i natur, teknik og
sundhed.
Fremsat den 26. februar 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om oprettelse af et nationalt center for
undervisning i natur, teknik og sundhed
Kapitel 1
Oprettelse og formål
§ 1.
Undervisningsministeren opretter et nationalt center for
undervisning i natur, teknik og sundhed. Centeret har til
formål at styrke interessen for, rekrutteringen til og
kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
§ 2.
Centeret arbejder for opfyldelsen af sit formål ved
1) at støtte
læreres og institutionsledelsers arbejde med at styrke, forny
og udvikle undervisningen i natur, teknik og sundhed samt relevante
tilgrænsende fagområder i grundskolen,
ungdomsuddannelserne og de relevante videregående
uddannelser, herunder gennem it-baserede
undervisningsmaterialer.
2) at indsamle og
formidle forsknings-, udviklings- og praksisbaseret viden inden for
undervisningen i natur, teknik og sundhed via en web-portal samt
ved efter- og videreuddannelse af lærere,
3) at
understøtte netværksdannelser for lærere og
netværksdannelser mellem uddannelsesinstitutionerne og det
omgivende samfund, herunder offentlige og private virksomheder,
og
4) at yde
støtte til udviklingsprojekter, der fremmer kvaliteten og
fornyelsen af undervisningen i natur, teknik og sundhed samt
tilgrænsende fagområder.
Stk. 2. Centeret kan
gennemføre andre aktiviteter, herunder konsulentbistand og
rådgivning, i det omfang, det er foreneligt med varetagelsen
af centerets opgaver efter stk. 1.
§ 3.
Centeret er en selvejende institution inden for den offentlige
forvaltning.
§ 4.
Nærmere regler om centerets forhold, herunder
centerbestyrelsens ansvar og opgaver samt centerets
regnskabsføring og revision, fastsættes i en
vedtægt i overensstemmelse med kapitel 2 og 3.
Stk. 2. Centerets navn
fastsættes i vedtægten.
Stk. 3. Vedtægten
fastsættes af undervisningsministeren efter indstilling fra
centerbestyrelsen.
Kapitel 2
Centerets ledelse
§ 5.
Centerets overordnede ledelse varetages af en centerbestyrelse
på op til 7 medlemmer, der i deres personlige egenskab
udpeges således:
1) Op til 5
medlemmer udpeges af undervisningsministeren.
2) 1 medlem udpeges
af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.
3) 1 medlem udpeges
af undervisningsministeren og ministeren for videnskab, teknologi
og udvikling i forening. Dette medlem skal så vidt muligt
være tilknyttet et tilsvarende udenlandsk center.
Stk. 2.
Centerbestyrelsens funktionsperiode er fire år.
Bestyrelsesmedlemmerne kan genudpeges én gang.
Stk. 3.
Centerbestyrelsen vælger sin formand af egen midte.
Stk. 4.
Centerbestyrelsen fastlægger centerets organisation, herunder
etableringen af decentrale enheder. Bestyrelsen sikrer, at centeret
deltager i nationale og internationale netværksdannelser med
andre væsentlige interessenter inden for undervisning i
natur, teknik og sundhed.
§ 6.
Centerets daglige ledelse forestås af en
centerdirektør, der ansættes og afskediges af
centerbestyrelsen.
§ 7.
Der nedsættes et rådgivende organ, som så vidt
muligt sammensættes af personer tilknyttet tilsvarende
udenlandske centre. De nærmere vilkår for det
rådgivende organ fastsættes i vedtægten.
§ 8.
Der nedsættes et repræsentantskab, som
sammensættes således, at bruger- og aftagerinteresser
afspejles. De nærmere vilkår for
repræsentantskabet fastsættes i vedtægten.
Kapitel 3
Tilskud, regnskab, revision og
nedlæggelse
§ 9.
Undervisningsministeren yder tilskud til centerets drift.
Tilskuddets størrelse fastsættes på de
årlige finanslove.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler i
vedtægten om udbetalingen af tilskud, og om at ministeren kan
give påbud, tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde og
kræve tilskud tilbagebetalt.
§ 10.
Centeret kan i overensstemmelse med sit formål oppebære
indtægter i form af gaver, tilskud og lignende fra fonde,
organisationer og virksomheder samt offentlige myndigheder.
Stk. 2. Centeret kan
have indtægter ved indtægtsdækket virksomhed, jf.
§ 2, stk. 2.
§ 11.
Centerets regnskabsår er finansåret. Ved
regnskabsårets afslutning udarbejder centeret en
årsrapport efter Undervisningsministeriets anvisninger.
Årsrapporten skal underskrives af centerbestyrelsen og
centerdirektøren.
§ 12.
Rigsrevisor reviderer centerets regnskab, jf. § 2, stk. 1, i
lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Stk. 2.
Centerbestyrelsen udpeger en intern revisor, som skal være
statsautoriseret eller registreret revisor, til at udføre
revision i henhold til regler fastsat i vedtægten.
Centerbestyrelsen underretter undervisningsministeren og
rigsrevisor om den udpegede interne revisor og om skift af intern
revisor.
Stk. 3.
Undervisningsministeren og rigsrevisor kan aftale, at
revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde
mellem rigsrevisor og den interne revisor. Rigsrevisor kan
pålægge centerbestyrelsen at udpege en anden intern
revisor til at udføre revisionsopgaven, hvis den interne
revisor ikke på tilfredsstillende måde opfylder de
krav, der er fastsat i vedtægten, til revision eller i
øvrigt ikke opfylder pligterne som intern revisor.
Stk. 4. Opfylder den
interne revisor ikke på tilfredsstillende måde kravene
til revision i denne lov og regler fastsat i vedtægten, eller
tilsidesætter revisor i øvrigt sine pligter som
revisor, kan undervisningsministeren pålægge
centerbestyrelsen inden for en nærmere angiven frist at
udpege en anden intern revisor.
Stk. 5.
Centerbestyrelsen påser, at den interne revisor opfylder
bestemmelserne om uafhængighed i § 11 i lov om
statsautoriserede og registrerede revisorer. Bestyrelsen må
ikke udpege en intern revisor, der samtidig er revisor for udlejer
af ejendomme m.v., som centeret anvender, eller for fonde,
selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer
udlejeren, med mindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Undervisningsministeren fastsætter i vedtægten regler
om, hvornår et lejeforhold er af uvæsentligt
omfang.
§ 13.
Nedlægges centeret, tilfalder den del af centerets
nettoformue, der hidrører fra statstilskuddet, jf. § 9,
stk. 1, staten. Resten af nettoformuen anvendes efter
undervisningsministerens godkendelse i overensstemmelse med
centerets formål.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter i vedtægten regler
om, at afviklingen af centerets formue forestås af et
likvidationsudvalg.
Kapitel 4
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 14.
Loven træder i kraft den 1. maj 2009.
Stk. 2. .
Undervisningsministeren kan udbetale tilskud til centerets drift,
jf. § 9, stk. 1, når centerets vedtægt er fastsat.
Indtil centerbestyrelsen har ansat en centerdirektør,
varetages sekretariatsfunktionen for centerbestyrelsen af
Undervisningsministeriet.
Stk. 3.
Centerbestyrelsens første funktionsperiode udløber
den 31. december 2012.
§ 15.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Det fremgår af regeringens (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) aftale om finansloven for 2009 med Dansk Folkeparti og
Liberal Alliance, at der skal etableres et center for undervisning
i natur, teknik og sundhed.
Det er en del af regeringens globaliseringsstrategi "Fremgang,
fornyelse og tryghed" fra 2006, at flere unge skal
gennemføre en videregående uddannelse inden for natur,
teknik og sundhed. På den baggrund besluttede regeringen at
nedsætte en arbejdsgruppe, som fik til opgave at udarbejde
forslag til en national strategi for styrkelse af undervisningen i
natur, teknik og sundhed i hele uddannelsessystemet.
Arbejdsgruppen blev nedsat af videnskabsministeren og
undervisningsministeren i maj 2007 og afgav i februar 2008
rapporten "Et fælles løft".
Arbejdsgruppen peger i rapporten på en række
udfordringer, hvoraf de vigtigste er:
1) Af
konkurrencemæssige hensyn skal flere vælge at uddanne
og beskæftige sig inden for naturvidenskab, tekniske fag,
ingeniørvidenskab og sundhedsområdet (velstandsudfordring).
2) Lande med et
højt økonomisk udviklingsstade og med et højt
fagligt niveau i naturvidenskab har særlig svært ved at
stimulere interessen for naturfagene. I Danmark er der ikke mindst
blandt pigerne få, der interesserer sig for naturfagene (interesseudfordring).
3) Elevinteressen,
især blandt pigerne, er især centreret om biologi,
hvilket ikke umiddelbart matcher optagelseskravene på
videregående uddannelser, men til gengæld indeholder en
række nye muligheder i forhold til f.eks. bioteknologi (faglighedsudfordring).
Arbejdsgruppen peger i sin rapport på behovet for en
samlet strategi, som skal samtænke undervisningen i natur,
teknik og sundhed. Dels er der et væsentligt overlap i
rekrutteringspotentialet inden for disse fagområder, dels er
visse dele af faget biologi (primært sundhedsområdet)
nøglen til mange elevers, ikke mindst pigernes, interesse
for naturfagene. Endelig ligger der en række nye erhvervs- og
uddannelsesmuligheder ved at kombinere fagområder inden for
natur, teknik og sundhed.
Arbejdsgruppen har fremlagt sine anbefalinger i ti punkter,
herunder om udvikling og fornyelse af indhold og form af
undervisningen, efteruddannelse af lærerne i grundskolen og
nytænkning og samtænkning af målbeskrivelserne
for natur, teknik og sundhed i hele uddannelsessystemet fra
grundskolen over ungdomsuddannelserne til de videregående
uddannelser. På væsentlige punkter matcher
anbefalingerne de tiltag, der allerede arbejdes med i
Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet. Arbejdsgruppen
peger imidlertid på, at der til støtte for
lærernes arbejde i grundskolen og i ungdomsuddannelserne og
for at sikre en bedre synergi mellem eksisterende initiativer er
behov for et nationalt center for undervisning i natur, teknik og
sundhed til at løse en række opgaver, der i dag ikke
løses ad anden vej.
2. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at undervisningsministeren opretter et
nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, der
har til formål at styrke interessen for, rekrutteringen til
og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed i det
danske uddannelsessystem.
2.1. Opgaverne for et nationalt
center for undervisning i natur, teknik og sundhed
Centeret skal formidle kontakter og information mellem
kommuner, grundskoler, gymnasier, voksenuddannelsescentre,
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, erhvervsakademier,
professionshøjskoler, universiteter,
forskningsinstitutioner, virksomheder og uformelle
læringsmiljøer. Centeret skal som led heri skabe
kontakt mellem virksomheder og uddannelsessystemet, bl.a. ved at
danne netværk mellem personer fra uddannelsesinstitutioner og
virksomheder og opsamle erfaringer fra
skole/virksomhedssamarbejdet. Centeret skal endvidere skabe
sammenhæng mellem uddannelsesmålene og de aktiviteter,
der gennemføres på museer, i naturvidenskabelige
centre (science-centre) og i andre uformelle
læringsmiljøer.
Centeret skal endvidere understøtte initiativer med
henblik på at skabe sammenhæng på langs i
uddannelseskæden fra indskoling til videregående
uddannelser med henblik på at reducere overgangsproblemer
mellem grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående
uddannelser.
Centerets opgaver kan sammenfattes således:
- At
understøtte fornyelse af undervisningens form og indhold,
herunder gennem it-baserede undervisningsmaterialer, og bidrage til
at skabe bedre sammenhæng i uddannelsessystemet.
- At bidrage til at
udvikle efteruddannelse af lærere og undervisere, så
der sker en løbende kvalitetsudvikling af undervisningen, og
så interessen blandt elever og studerende fremmes.
- At skabe et bedre
samspil mellem forskellige sektorer, både mellem det formelle
uddannelsessystem og uformelle læringsmiljøer (private
og offentlige virksomheder, museer, oplevelsescentre mv.) og mellem
forskellige dele af uddannelsessystemet.
- At bidrage til at
skabe danske netværk for undervisere, kommuner, uformelle
læringsmiljøer mv. med henblik på videndeling og
struktureret erfaringsopsamling.
- At indgå i
internationale netværk med tilsvarende udenlandske centre med
henblik på videndeling.
- At indsamle og
formidle erfaringer fra praksis og forskning i fagdidaktik med
henblik på formidling af viden til brug for evidensbaseret
udvikling af undervisningsforløb mv. i en dansk
sammenhæng.
- At yde
støtte til projekter, der fremmer kvaliteten og fornyelsen
af undervisningen i natur, teknik og sundhed samt
tilgrænsende områder. Projekter kan samfinansieres med
andre interessenter inden for natur, teknik og sundhed.
Det foreslås, at centeret skal kunne gennemføre
andre aktiviteter, herunder konsulentbistand og rådgivning, i
det omfang dette er foreneligt med centerets kerneopgaver, jf.
ovenfor.
2.2. Organisation og
økonomi
Det foreslås, at centeret oprettes som en selvejende
institution inden for den offentlige forvaltning. Det
indebærer, at centeret vil være omfattet af bl.a.
forvaltningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandsloven.
Centeret vil som en selvejende institution bedre end en
statsinstitution kunne etablere et mere hensigtsmæssigt
samarbejde med private virksomheder og fonde, herunder i
forbindelse med finansiering af projekter m.v.
Centerets forhold reguleres i en vedtægt, der
fastsættes af undervisningsministeren efter indstilling fra
centerbestyrelsen. I vedtægten vil der ud over de med
lovforslaget foreslåede regler, bl.a. blive fastsat regler
om,
- at bestyrelsen
over for undervisningsministeren er ansvarlig for centerets samlede
virksomhed, herunder for forvaltningen af de statslige tilskud,
- at bestyrelsen i
særlige tilfælde kan afsættes,
- at bestyrelsen
skal forvalte centerets midler, så de bliver til
størst mulig gavn for centeret,
- hvorledes
bestyrelsen skal anbringe likvide midler,
- at centeret i sit
virke skal være uafhængigt,
- hvilke
vilkår og betingelser for tilskud der skal gælde,
herunder om budget- og bevillingssystem og om udbetaling af
tilskud,
- at centeret skal
følge de af finansministeren indgåede eller aftalte
bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår,
herunder om pensionsforhold for centerets ansatte,
- at bestyrelsen
skal sikre, at centeret varetager sine opgaver i overensstemmelse
med en årlig arbejdsplan og en 3-årig strategi, som er
godkendt af undervisningsministeren,
- at bestyrelsen
skal vedtage det årlige budget efter indstilling fra
direktøren.
Centerets overordnede ledelse foreslås varetaget af en
centerbestyrelse på op til syv medlemmer, hvoraf op til fem
medlemmer udpeges af undervisningsministeren, ét medlem
udpeges af videnskabsministeren, og ét medlem, der så
vidt muligt skal være tilknyttet et tilsvarende udenlandsk
center, udpeges af videnskabsministeren og undervisningsministeren
i fællesskab. Bestyrelsesmedlemmerne udpeges i deres
personlige egenskab og skal besidde høj faglig viden i
forhold til centerets opgaver.
Centerbestyrelsen, vil være ansvarlig for centerets
organisering og skal i den forbindelse etablere decentrale enheder
spredt over landet. Bestyrelsen skal endvidere sikre, at centeret
deltager i nationale og internationale netværksdannelser med
andre væsentlige interessenter inden for undervisning i
natur, teknik og sundhed.
Centerets internationale orientering sikres endvidere ved
etablering af et rådgivende organ, som så vidt muligt
sammensættes af personer tilknyttet tilsvarende udenlandske
centre. Endvidere nedsættes et repræsentantskab, som
sammensættes således, at bruger- og aftagerinteresser
fra uddannelsesinstitutionerne, erhvervslivet, naturvidenskabelige
centre (science centre), naturfagsdidaktiske miljøer,
museer, besøgstjenester mv. afspejles. Det rådgivende
organ og repræsentantskabet skal bidrage med sparring og
inspiration til centerets ledelse.
Den daglige ledelse af centeret skal forestås af en
centerdirektør, som centerbestyrelsen ansætter og
afskediger.
Centeret forudsættes ikke at eje bygninger og
anlæg, men at dække sit lokalebehov m.v. ved at leje
sig ind hos eksisterende relevante fagmiljøer.
Det foreslås, at centeret modtager tilskud fra
Undervisningsministeriet til dets drift. Tilskuddets
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove.
Herudover vil centeret i overensstemmelse med sit formål
kunne oppebære indtægter i form af gaver, tilskud og
lignende fra fonde, organisationer og virksomheder samt offentlige
myndigheder. Centeret vil endvidere kunne have indtægter, der
hidrører fra indtægtsdækket virksomhed, fx
konsulentbistand og rådgivning. Det forventes, at centeret i
løbet af få år vil have en indkomst på
mere end 40 mio. kr. årligt, hvoraf 20 mio. kr. vil stamme
fra tilskud fra Undervisningsministeriet.
2.3. Ekstern evaluering
Det foreslås, at der foretages en ekstern evaluering af
centeret i 2013. Evalueringen vil bl.a. omfatte forhold som
finansieringen af centerets virksomhed, centerets udvikling af
faglige netværk, centerets støtte til
udviklingsprojekter, centerets kvalitetsforbedring af praksis
på skolerne, centerets indsamling og formidling af viden,
herunder om best practice og reduktion af overgangsproblemer mellem
de forskellige dele af uddannelsessystemet. Evalueringen vil blive
foretaget efter følgende succeskriterier:
- At lærerne
i natur, teknik og sundhed oplever centerets formidling som
inspirerende, relevant og praksisorienteret.
- At kommunerne
oplever, at centeret bidrager til at udvikle kommunale strategier
for undervisningen i natur, teknik og sundhed.
- At centeret
formår at samarbejde med aktørerne i de formelle og
uformelle læringsmiljøer samt offentlige og private
virksomheder.
- At disse
aktører oplever effektiv koordinering fra centeret af
læringsmiljøernes indsats for at fremme undervisningen
i natur, teknik og sundhed.
Undervisningsministeren og Videnskabsministeren vil på
baggrund af evalueringen tage stilling til, om centerets
organisation og virksomhed har fungeret tilfredsstillende, eller om
der skal ske ændringer, herunder ændringer der
medfører behov for lovændring.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Der er på finansloven for 2009 afsat 15 mio. kr. i 2009,
10 mio. kr. i 2010 og 20 mio. kr. i 2011 og følgende
år til tilskud til et nationalt center for natur, teknik og
sundhed.
Det skønnes, at etableringsomkostningerne i 2009
udgør 5 mio. kr. Herefter udgør de ordinære
driftsudgifter 10 mio. kr. i 2009, 10 mio. kr. i 2010 og 20 mio.
kr. i 2011 og følgende år. Udnyttes den afsatte ramme
ikke fuldt ud i 2009, vil mindreforbruget blive overført til
2010.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
Det forventes, at centerdannelsen vil bidrage til en
øget tilgang af mere kvalificeret arbejdskraft inden for
natur, teknik og sundhed til offentlige arbejdspladser i staten,
kommunerne og regionerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det forventes, at centerdannelsen vil bidrage til en
øget tilgang af mere kvalificeret arbejdskraft inden for
natur, teknik og sundhed til erhvervslivet dels ved at medvirke til
øget tilgang til uddannelser inden for natur, teknik og
sundhed, dels gennem en forbedret kvalitet af undervisningen.
Lovforslaget har ikke i øvrigt økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovudkastet har været i høring hos:
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, ACE Denmark -
Akkrediteringsinstitutionen, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademikernes Centralorganisation, Akkrediteringsrådet,
Børne- og Kulturchefforeningen, Center for Ligebehandling af
Handicappede, Center for Skov, Landskab og Planlægning,
Cirius, Danfoss Universe, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Forskningspolitiske Råd, Danmarks Grundforskningsfond,
Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Danmarks
Konservative Studerende, Danmarks Liberale Studerende, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri (DI), Dansk
Laborantforening, Dansk Magisterforening, Dansk
Naturvidenskabsformidling, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Teknisk
Lærerforbund, Danske Bioanalytikere, Danske Erhvervsskoler,
Danske Fysioterapeuter Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, De Samvirkende
Invalideorganisationer (DSI), Det Centrale Handicapråd, Det
Frie Forskningsråd, Det Kongelige Danske Videnskabernes
Selskab, Det Strategiske Forskningsråd, Efterskoleforeningen,
Experimentarium, Fagligt Fælles Forbund, Forbundet af
Pædagoger og Klubfolk (BUPL), Foreningen af
Studenterkursusrektorer, Foreningen til Unge Handelsmænds
Uddannelse, Forskningsrådet for Natur og Univers,
Forskningsrådet for Sundhed og Sygdom, Frie Grundskolers
Fællesråd, Frie Skolers Lærerforening, Frit Forum
- Socialdemokratiske Studerende. Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening,
Handelshøjskolen i København, Handelsskolernes
Lærerforening, HK, Højteknologifonden,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Universitetet i
København, KL, Københavns Universitet,
Landbrugsrådet, Landsforbundet af Voksen- og
Ungdomsundervisere (LVU), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Lederforeningen for VUC, Ledernes Hovedorganisation, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds,
Naturvidenskabernes Hus, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, PROSA,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rigsrevisionen,
Roskilde Universitetscenter, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de Gymnasiale
Uddannelser, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Erhvervsrettet
Voksen- og Efteruddannelse, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Evaluering af Kvalitetsudvikling af Folkeskolen
(Skolerådet), Rådet for Teknologi og Innovation, Skole
og Samfund, Skolelederne, Studierådet for
Ingeniørstuderende i Danmark, Syddansk Universitet og
Sygeplejestuderendes Landsforbund.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der er på finansloven for 2009 afsat
15 mio. kr. i 2009, 10 mio. kr. i 2010, 20 mio. kr. i 2011 og
følgende år. Det skønnes, at
etableringsomkostningerne i 2009 udgør 5 mio. kr. Herefter
udgør de ordinære driftsudgifter 10 mio. kr. i 2009,
10 mio. kr. i 2010 og 20 mio. kr. i 2011 og følgende
år. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at undervisningsministeren opretter et
nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed med
det formål, at styrke interessen for, rekrutteringen til og
kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed. Kvaliteten
gælder såvel faglige mål som undervisningsmetoder
og undervisningsforløb. Centeret skal formidle kontakter og
viden mellem uddannelsesinstitutionerne, kommuner, virksomheder og
uformelle læringsmiljøer.
Til § 2
I stk. 1 stilles forslag til de overordnede opgaver til
opfyldelsen af centerets formål.
Det foreslås i nr. 1, at centeret skal støtte
lærerne og institutionslederne, der er de helt centrale
aktører i forhold til undervisningen i natur, teknik og
sundhed. Støtten retter sig mod at styrke, forny og udvikle
undervisningen i natur, teknik og sundhed og tilgrænsende
fagområder herunder gennem it-baserede
undervisningsmaterialer, i grundskolen og ungdomsuddannelserne, og
de relevante videregående uddannelser. Ved tilgrænsende
fagområder tænkes først og fremmest på
matematik og it. De relevante videregående uddannelser
omfatter ikke mindst læreruddannelserne.
Med nr. 2 foreslås det, at centeret skal indsamle og
formidle forsknings-, udviklings- og praksisbaseret viden inden for
undervisningen i natur, teknik og sundhed. Formidlingen sker bl.a.
ved etablering af en web-portal og ved efter- og videreuddannelse
af lærere.
Med nr. 3 foreslås det, at centeret skal
understøtte netværksdannelser. Det kan fx være
netværk for lærere i grundskolen i et geografisk
område, netværk på tværs af
institutionsformer og netværk mellem uddannelsesinstitutioner
og forskningsinstitutioner, virksomheder og uformelle
læringsmiljøer som museer og naturvidenskabelige
centre (science-centre).
Med nr. 4 fastslås det, at centeret skal yde
støtte til udviklingsprojekter, der fremmer kvaliteten og
fornyelsen af undervisningen i natur, teknik og sundhed og
tilgrænsende fagområder. Ved tilgrænsende
fagområder tænkes først og fremmest på
matematik og it. Projekter kan være samfinansierede af
statslige og private midler afhængig af projektets
karakter.
Med stk. 2 foreslås det, at centeret får mulighed
for at kunne gennemføre andre aktiviteter, herunder
konsulentbistand og rådgivning, i det omfang det er
foreneligt med varetagelsen af centerets opgaver efter stk. 1.
Sådanne opgaver gennemføres som
indtægtsdækket virksomhed, jf. også den
foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2.
Til § 3
Det foreslås, at centeret etableres som en selvejende
institution inden for den offentlige forvaltning. Centeret vil
hermed være omfattet af den generelle lovgivning for den
offentlige sektor, herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven
og ombudsmandsloven.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at nærmere regler om
centerets forhold, herunder om bestyrelsens ansvar og opgaver og
centerets regnskabsføring og revision, fastsættes i
vedtægten. Der vil i vedtægten bl.a. blive fastsat
nærmere regler om det rådgivende organ, jf. § 7,
om repræsentantskabet, jf. § 8, om udbetaling af tilskud
m.v., jf. § 9, om krav til revision, jf. § 12, stk. 3, om
hvad det vil sige, at et lejemål er af uvæsentligt
omfang, jf. § 12, stk. 5, og om at afviklingen af centerets
formue i tilfælde af centerets nedlæggelse
forestås af et likvidationsudvalg. I øvrigt henvises
til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 2, at centerets navn skal
fastsættes i vedtægten.
Endelig foreslås det i stk. 3, at
undervisningsministeren fastsætter vedtægten efter
indstilling fra centerbestyrelsen. Der vil i vedtægten bl.a.
blive fastsat regler om, at bestyrelsen over for
undervisningsministeren er ansvarlig for centerets samlede
virksomhed, om at bestyrelsen skal forvalte centerets midler,
så de bliver til størst mulig gavn for centeret, og om
at bestyrelsen skal varetage sine opgaver i overensstemmelse med en
årlig arbejdsplan og en 3-årig strategi, som er
godkendt af undervisningsministeren. I øvrigt henvises til
afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Til § 5
Det foreslås i stk. 1, at centerets overordnede ledelse
varetages af en centerbestyrelse på op til 7 medlemmer,
hvoraf op til 5 udpeges af undervisningsministeren, 1 medlem
udpeges af videnskabsministeren og 1 medlem udpeges af begge
ministre i forening. Medlemmerne udpeges i deres personlige
egenskab og skal besidde høj faglighed i forhold til
centerets opgaver.
Det foreslås i stk. 2, at medlemmerne af
centerbestyrelsen bliver udpeget for en fireårig periode. Det
bemærkes, at centerbestyrelsens første
funktionsperiode udløber den 31. december 2012, jf.
lovforslagets § 15, stk. 3. Det foreslås endvidere, at
bestyrelsesmedlemmerne kun kan genudpeges én gang.
Det foreslås i stk. 3, at centerbestyrelsen vælger
formanden af egen midte.
Det foreslås i stk. 4, at centerbestyrelsen
fastlægger centerets organisation. Centeret etableres med en
lille central enhed samt decentrale enheder fordelt over hele
landet. Bestyrelsen beslutter, hvor mange decentrale enheder der
skal etableres, og deres placering. Med henblik på at sikre
centerets internationale og nationale orientering indgår
centeret i netværksdannelser med andre væsentlige
interessenter i Danmark og i udlandet inden for undervisning i
natur, teknik og sundhed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til § 6
Det foreslås, at den daglige ledelse forestås af
en centerdirektør, der ansættes og afskediges af
centerbestyrelsen. Centerbestyrelsen fastsætter
retningslinjer for centerdirektørens arbejde.
Til § 7
Det foreslås, at der nedsættes et rådgivende
organ af personer tilknyttet tilsvarende udenlandske centre, og at
de nærmere vilkår for rådet fastsættes i
vedtægten. Det rådgivende organ skal medvirke til at
sikre centerets internationale orientering. Det rådgivende
organ skal endvidere gennem sparring og rådgivning med
bestyrelsen medvirke til at sikre, at centerets virksomhed holder
høj international standard.
Til § 8
Det foreslås, at der nedsættes et
repræsentantskab, der skal bidrage med inspiration inden for
natur, teknik og sundhed til centerledelsen.
Repræsentantskabets sammensætning skal derfor afspejle
de relevante bruger- og aftagerinteresser i forhold til
undervisning i natur, teknik og sundhed. De nærmere
vilkår for repræsentantskabet foreslås fastsat i
vedtægten.
Til § 9
Det foreslås i stk. 1, at undervisningsministeren yder
et årligt tilskud til centerets drift, hvis størrelse
fastsættes på de årlige finanslove.
Det foreslås i stk. 2, at undervisningsministeren i
vedtægten kan fastsætte regler om udbetalingen af
tilskud og om, at ministeren kan give påbud, tilbageholde
tilskud, lade tilskud bortfalde og kræve tilskud
tilbagebetalt. Samme muligheder har undervisningsministeren i
forhold til de selvejende uddannelsesinstitutioner på
Undervisningsministeriets område.
Til § 10
Det foreslås i stk. 1, at centeret udover
driftstilskuddet fra Undervisningsministeriet vil kunne modtage
tilskud og gaver fra fonde, organisationer og virksomheder samt
offentlige myndigheder.
Det foreslås i stk. 2, at centeret kan drive
indtægtsdækket virksomhed. Den
indtægtsdækkede virksomhed vil navnlig være
konsulent- og rådgivningsvirksomhed, der udføres i
medfør af lovforslagets § 2, stk. 2.
Til § 11
Det foreslås, at centerets regnskabsår er
finansåret, at der ved regnskabsårets afslutning skal
udarbejdes en årsrapport efter Undervisningsministeriets
anvisninger, og at årsrapporten skal underskrives af
centerbestyrelsen og centerdirektøren. Nærmere regler
om centerets regnskabsføring vil blive fastsat i
vedtægten, jf. lovforslagets § 4, stk. 1.
Til § 12
Det foreslås i stk. 1, at centerets regnskab revideres
af rigsrevisor i overensstemmelse med § 2, stk. 1 i lov om
revision af statens regnskaber m.m.
I stk. 2 foreslås det at bestyrelsen endvidere udpeger
en intern revisor, der skal være statsautoriseret eller
registreret revisor. Den interne revision vil foregå
løbende og i tæt og hyppig dialog med
centerbestyrelsen og centerdirektøren.
Det foreslås i stk. 3, at undervisningsministeren og
rigsrevisor kan aftale, at revisionsopgaver kan varetages i et
nærmere samarbejde mellem rigsrevisor og den interne revisor.
Rigsrevisor kan pålægge centerbestyrelsen at skifte
intern revisor, hvis denne ikke opfylder sine opgaver på
tilfredsstillende måde.
I stk. 4 foreslås det, at undervisningsministeren kan
pålægge bestyrelsen at antage en anden revisor inden
for en nærmere frist, hvis revisor ikke på
tilfredsstillende måde opfylder kravene til revision i loven
og i vedtægten, eller revisor i øvrigt
tilsidesætter sine pligter som revisor. Efterkommer
bestyrelsen ikke dette påbud, kan undervisningsministeriet
iværksætte sanktioner ved at tilbageholde tilskud
midlertidigt, lade tilskud bortfalde helt eller delvist eller
kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Nærmere
regler herom fastsættes i vedtægten, jf. herved
lovforslagets § 9, stk. 2.
Endelig foreslås det i stk. 5, at bestyrelsen skal
påse, at den interne revisor opfylder bestemmelserne i lov om
statsautoriserede og registrerede revisorer om uafhængighed.
Bestyrelsen må ikke antage en revisor, der samtidig er
revisor for udlejer af ejendomme m.v., som centeret anvender, eller
for fonde m.v., der kontrollerer udlejer, med mindre lejeforholdet
er af uvæsentligt omfang. Undervisningsministeren vil i
centerets vedtægt fastsætte regler om, hvornår et
lejemål er af uvæsentligt omfang.
Til § 13
Med stk. 1 foreslås det, at den del af centerets
nettoformue, der hidrører fra statstilskuddet, tilfalder
staten i tilfælde af centerets nedlæggelse. Den
øvrige del af nettoformuen skal anvendes i overensstemmelse
med centerets formål efter undervisningsministerens
godkendelse. Denne fordeling afspejler den blandede statslige og
private finansiering af centerets virksomhed.
Det foreslås i stk. 2, at det i vedtægten
fastsættes, at afviklingen af centerets formue skal
forestås af et likvidationsudvalg. Likvidationsudvalget vil
blive nedsat af bestyrelsen, som skal fungere indtil
likvidationsudvalget er nedsat.
Til § 14
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj
2009.
Det foreslås i stk. 2, at statstilskuddet først
vil kunne udbetales, når centerets vedtægt er fastsat.
Ifølge lovforslagets § 4, stk. 3 fastsætter
undervisningsministeren vedtægten efter indstilling fra
bestyrelsen. Det forventes, at den første centerbestyrelse
indstiller vedtægten til undervisningsministerens godkendelse
senest den 1. september 2009. Det foreslås endvidere, at
Undervisningsministeriet yder bestyrelsen den fornødne
sekretariatsmæssige bistand, indtil bestyrelsen har ansat
centerdirektøren.
I Stk. 3 foreslås en overgangsbestemmelse om, at den
første bestyrelses funktionsperiode udløber med
udgangen af 2012.
Til § 15
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.