L 138 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. (Udvidelse af
adgangen for ATP til salg af administrative ydelser).
Fremsat den 25. februar 2009 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension
(Udvidelse af adgangen for ATP til salg af
administrative ydelser)
§ 1
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2008, som
ændret ved § 7 i lov nr. 515 af 17. juni 2008,
§ 7 i lov nr. 517 af 17. juni 2008, lov nr. 1063 af 6.
november 2008 og lov nr. 117 af 17. februar 2009, foretages
følgende ændring:
1.§ 26 b, stk. 3,
ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Midlerne kan placeres i dattervirksomheder, som Arbejdsmarkedets
Tillægspension ejer fuldt ud, og som har til formål at
tilbyde administrative ydelser, bortset fra formueforvaltning,
til:
1) Pensionskasser
og tilsvarende ordninger i livsforsikringsselskaber, der er
omfattet af lov om finansiel virksomhed,
2) virksomheder
etableret i et land inden for Den Europæiske Union eller i et
land, som Fællesskabet har indgået aftale med på
det finansielle område, som driver virksomhed enten som
arbejdsmarkedspensionsordning eller som arbejdsmarkedsrelateret
pensionskasse, og som har opnået tilladelse til sådan
virksomhed efter nationale bestemmelser fastsat efter fælles
europæisk regulering,
3)
pensionsordninger, myndigheder og andre udbydere af
alderdomssikring, efterløn og lignende med henblik på
information til medlemmer, kunder m.v.
4) ordninger efter
lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, eller
5) sammenslutninger
af de under nr..1-3 nævnte virksomheder eller til
administrationsvirksomheder for aftagere omfattet af nr.1-4.
Stk. 4. Et
eventuelt salg af ydelser fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
til en sådan dattervirksomhed, jf. stk. 3, skal ske
efter reglerne i § 23, stk. 4.«
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.
§ 2
Loven træder i kraft den 15. april 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund for
lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at give ATP mulighed for
via datterselskabet ATP PensionService A/S at sælge
administrative ydelser, bortset fra formueforvaltning, til
arbejdsmarkedspensionsordninger, som er etableret og driver
virksomhed inden for EU-/EØS-området. Samtidig
foreslås det, at ATP PensionService A/S får mulighed
for at levere ydelser til sammenslutninger,
administrationsfællesskaber og administrationsvirksomheder
for arbejdsmarkedspensionsordninger.
2. Lovforslagets indhold
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension har
rettet henvendelse til Beskæftigelsesministeren med henblik
på, at der etableres en mulighed for, at ATP via en helejet
dattervirksomhed kan sælge administrative ydelser, bortset
fra formueforvaltning, til arbejdsmarkedspensionsordninger, som er
etableret og driver virksomhed inden for
EU-/EØS-området.
ATP har i dag adgang til at sælge ydelser til
arbejdsmarkedspensionsordninger i Danmark. Siden 1990 har ATP
således haft hjemmel i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension til i Danmark at levere administrative ydelser
til pensionskasser og tilsvarende ordninger i
livsforsikringsselskaber, der er omfattet af lov om finansiel
virksomhed.
Via denne hjemmel har ATP gennem den helejede
dattervirksomhed, ATP PensionService A/S, siden 1990 leveret
administrative ydelser til en række danske
arbejdsmarkedspensionsordninger.
Overskuddet fra ATP PensionService A/S tilgår ATP's
medlemmer og pensionister via forøget bonuspotentiale i
ATP.
Med henblik på at skabe et fuldstændigt indre
marked for finansielle tjenester har EU vedtaget direktiv
2003/41/EF af 3. juni 2003. Direktivets formål er at etablere
et mere effektivt indre marked for arbejdsmarkedsrelaterede
pensionskasser, herunder en forenklet og mere effektiv
administration. Med direktivet er der ligeledes taget skridt imod
fælles og ensartede tilsynsregler.
Med lovforslaget får ATP PensionService A/S adgang til
at levere ydelser til arbejdsmarkedspensionsordninger eller
arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser etableret i et EU- eller
EØS-land. ATP PensionService A/S får således
mulighed for at tilpasse sig udviklingen i et indre marked for
arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger mv., herunder
grænseoverskridende pensionsordninger.
Samtidig foreslås det, at ATP PensionService A/S
får mulighed for at levere ydelser til sammenslutninger,
administrationsfællesskaber og administrationsvirksomheder
for arbejdsmarkedspensionsordninger.
Denne del af forslaget skal ses i lyset af udviklingen af
organiseringen af arbejdsmarkedspensionsordninger, hvor
enkeltstående ordninger slår sig sammen i
sammenslutninger, administrationsfællesskaber og
administrationsvirksomheder.
Den administrative bistand vil være undergivet de samme
betingelser i forhold til prisfastsættelse, regnskab og
tilsyn, som gælder for ATP PensionService A/S nuværende
leverancer til arbejdsmarkedspensionsordninger i Danmark.
Et eventuelt salg af ydelser fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension til dattervirksomheden oprettet med hjemmel i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 26 b,
stk. 3 og 4 skal, som det fremgår af forslaget, fortsat
ske efter reglerne i § 23, stk. 4. Et sådant
salg er således omfattet af reglerne om
indtægtsdækket virksomhed. Den udøvede
virksomheden i datterselskabet skal regnskabsmæssigt
være adskilt fra Arbejdsmarkedets Tillægspensions
øvrige regnskab.
Ved indtægtsdækket virksomhed skal prisen på
den enkelte vare og ydelse fastsættes således, at der
ikke sker konkurrenceforvridning over for private eller offentlige
konkurrenter, og således at de langsigtede
gennemsnitsomkostninger dækkes.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF,
Akademikernes Centralorganisation, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Ledernes Hovedorganisation, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagforening, KL, Danske Regioner, Advokatrådet,
ATP, Forsikring og Pension, Foreningen af Firmapensionskasser
Rigsombudet på Færøerne og Landsstyret i
Grønland.
9. Sammenfatning af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Der foreslås en udvidelse af adgangen for ATP til gennem
et datterselskab at sælge administrative ydelser til
pensionsselskaber. Bestemmelsen giver ikke hjemmel til salg af
formueforvaltningsservice såsom investeringsrådgivning
og porteføljepleje. Samtidig foreslås det, at ATP
PensionService A/S får mulighed for at levere ydelser til
sammenslutninger, administrationsfællesskaber og
administrationsvirksomheder for
arbejdsmarkedspensionsordninger.
Bestemmelsens nr. 1 er en videreførelse af den
gældende bestemmelse, som indebærer, at ATP kan
sælge af administrative ydelser til
arbejdsmarkedspensionsordninger i Danmark organiseret enten
som:
-
tværgående pensionskasser,
-
arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktieselskaber eller
- kommercielle
pensions- og livsforsikringsaktieselskaber med tilsvarende
karakteristika som tværgående pensionskasser og
arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktieselskaber.
Nr. 2 indeholder en ny hjemmel for ATP til gennem et
datterselskab at levere administrative ydelser, bortset fra
formueforvaltning, til virksomheder etableret i et land inden for
Den Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet
har indgået aftale med på det finansielle område,
der driver virksomhed enten som arbejdsmarkedspensionsordning eller
som arbejdsmarkedsrelateret pensionskasse.
Arbejdsmarkedspensionsordning omfatter de virksomhedstyper,
som beskrevet i litra a), og hvor virksomheden har tilladelse til
sådan virksomhed efter nationale bestemmelser fastsat efter
fælles europæisk regulering,
Arbejdsmarkedsrelateret pensionskasse omfatter de ordninger,
der kan udledes af definitionen i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/41/EF af 3. juni 2003 om
arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers aktiviteter og tilsynet
hermed.
Arbejdsmarkedsrelateret pensionskasse omfatter efter
definitionen i direktivet: en pensionskasse, der uanset dens
juridiske status opererer på et kapitaliseringsgrundlag, og
som er oprettet adskilt fra ethvert pensionstegnende firma eller
fag med det formål at yde arbejdsmarkedsrelaterede pensioner
på grundlag af:
- en individuelt
eller kollektivt indgået aftale mellem arbejdsgiver(e) og
den/de ansatte eller deres respektive repræsentanter
eller
- en aftale
indgået med selvstændige i overensstemmelse med
lovgivningen i hjemlandet og i værtslandet, og hvis
aktiviteter er direkte knyttet hertil."
Direktivets henvisning til "hjemlandet" og "værtslandet"
sigter efter definitionen i direktivet til, at aftalen mellem
pensionskassen og de selvstændige skal overholde lovgivningen
både i det land, hvor pensionskassen har sit hjemsted, og i
det land, som regulerer medlemmernes pensionsaftale.
Direktivets bestemmelser er bl.a. implementeret i lov om
tilsyn med firmapensionskasser, som regulerer danske
firmapensionskasser.
Med et land, som Fællesskabet har indgået aftale
med på det finansielle område, forstås
EØS-landene, som p.t. omfatter Island, Norge og
Liechtenstein.
Ved fælles europæisk regulering forstås
direktiv 2002/83/EF af 5. november 2002 om livsforsikring og
direktiv 2003/41/EF af 3. juni 2003 om arbejdsmarkedsrelaterede
pensionskassers aktiviteter og tilsynet hermed, begge med senere
ændringer.
Nr. 3 er en videreførelse af den gældende
bestemmelse om levering af administrative ydelser til
"PensionsInfo", som er et samarbejde mellem pensionskasser,
livsforsikringsselskaber, banker, sparekasser og offentlige
myndigheder, som giver den enkelte borger et overblik over sin
pension.
Nr. 4. er en videreførelse af den gældende
bestemmelse for Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
I forbindelse med nærværende revision af
bestemmelsen gives der ATP adgang til at levere administrative
ydelser til sammenslutninger, administrationsfællesskaber
og/eller administrationsselskaber. Denne ændring
understøtter den aktuelle strukturtilpasning, som ses blandt
arbejdsmarkedspensionsordningerne, hvor der af driftsmæssige
årsager i stigende grad oprettes sammenslutninger og
fællesskaber. Med tilsvarende administrative ydelser sigtes
til, at der kan leveres samme bistand, som kan leveres direkte til
de enkelte virksomheder.
Nr. 5 er en videreførelse af den gældende
bestemmelse for så vidt angår levering af
administrative ydelser til sammenslutninger omkring PensionsInfo.
Med forslaget får ATP gennem et datterselskab tilsvarende
mulighed for at levere administrative ydelser til sammenslutninger
af de under nr. 1 og 2 nævnte virksomheder, dels til
administrationsvirksomheder for aftagere omfattet af nr. 1-4.
Til stk. 4. Med bestemmelsens henvisning til
§ 23, stk. 4 sikres, at ATP's salg af ydelser til
dattervirksomheden fortsat skal ske i henhold til reglerne om
indtægtsdækket virksomhed.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 15.
april 2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | I lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8.
juli 2008, som ændret ved § 7 i lov nr. 515 af 17.
juni 2008, § 7 i lov nr. 517 af 17. juni 2008, lov nr.
1063 af 6. november 2008 og lov nr. 117 af 17. februar 2009,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 26 b, stk. 3 | | 1.§ 26 b, stk. 3, ophæves
og i stedet indsættes: |
Stk. 3.
Midlerne kan placeres i dattervirksomheder, som Arbejdsmarkedets
Tillægspension ejer fuldt ud, og som har til formål at
tilbyde administrative ydelser bortset fra formueforvaltning til
pensionskasser og tilsvarende ordninger i livsforsikringsselskaber,
der er omfattet af lov om finansiel virksomhed eller ordninger
efter lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Selskabet kan
endvidere tilbyde administrative ydelser til pensionsordninger,
myndigheder og andre udbydere af alderdomssikring, efterløn
og lign., herunder til sammenslutninger af sådanne, med
henblik på information til medlemmer, kunder m.v. Et
eventuelt salg af ydelser fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
til et sådant selskab skal ske efter reglerne i
§ 23, stk. 4. | | »Stk. 3. Midlerne kan placeres i
dattervirksomheder, som Arbejdsmarkedets Tillægspension ejer
fuldt ud, og som har til formål at tilbyde administrative
ydelser, bortset fra formueforvaltning, til: 6) Pensionskasser og tilsvarende ordninger
i livsforsikringsselskaber, der er omfattet af lov om finansiel
virksomhed, 7) virksomheder etableret i et land inden
for Den Europæiske Union eller i et land, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område, som driver virksomhed enten som
arbejdsmarkedspensionsordning eller som arbejdsmarkedsrelateret
pensionskasse, og som har opnået tilladelse til sådan
virksomhed efter nationale bestemmelser fastsat efter fælles
europæisk regulering, |
| | 8) pensionsordninger, myndigheder og andre
udbydere af alderdomssikring, efterløn og lignende med
henblik på information til medlemmer, kunder m.v. |
| | 9) ordninger efter lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, eller |
| | 10) sammenslutninger af de under nr..1-3
nævnte virksomheder eller til administrationsvirksomheder for
aftagere omfattet af nr. 1-4. |
| | Stk. 4.
Et eventuelt salg af ydelser fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension til en sådan dattervirksomhed, jf.
stk. 3, skal ske efter reglerne i § 23,
stk. 4.«. |
| | Stk. 4-7 bliver herefter
stk. 5-8. |