L 136 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Udmåling af tilskud til
ansættelse af hjælpere til borgerstyret personlig
assistance).
Fremsat den 19. februar 2009 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Udmåling af tilskud til
ansættelse af hjælpere til borgerstyret personlig
assistance)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 979 af 1. oktober 2008, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 549 af 17. juni
2008, og senest ved § 1 i lov nr. 1346 af 19. december
2008, foretages følgende ændringer:
1.§ 95 stk. 6,
ophæves.
2.
Efter § 96 indsættes:
Ȥ 96
a. Velfærdsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kommunalbestyrelsens udmåling af
tilskud til borgerstyret personlig assistance, herunder om
dækning af udgifter til hjælpernes løn, udgifter
ved varetagelse af arbejdsgiveropgaver og administrative opgaver
m.v. samt andre udgifter for borgeren, der er forbundet med den
modtagne hjælp.
Stk. 2. Tilskud til
borgerstyret personlig assistance efter §§ 95 og 96
udbetales månedsvis forud.
Stk. 3.
Velfærdsministeren kan fastsætte nærmere regler
om udbetaling og regulering af tilskud, regnskabsaflæggelse
og tilbagebetaling af tilskud.
§ 96
b. Flytter en person fra en kommune, der udbetaler tilskud
efter §§ 95 eller 96, skal den hidtidige
opholdskommune, uanset reglerne i § 9 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
fortsætte udbetalingen af tilskud, indtil den nye
opholdskommune har truffet afgørelse om tilskud efter
§§ 95 eller 96.
Stk. 2. Har en kommune
udbetalt tilskud efter stk. 1, har kommunen krav på refusion
herfor fra den nye opholdskommune. Refusionskravet omfatter
tilskud, som den hidtidige opholdskommune har betalt efter
borgerens flytning fra den tidligere opholdskommune og frem til
datoen for den nye opholdskommunes afgørelse.
§ 96
c. Hvis en borger, der modtager tilskud efter
§§ 95 og 96, dør, bortfalder tilskuddet ved
udgangen af den måned, hvor dødsfaldet er sket, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen dækker dog eventuelle udgifter til
hjælpere i minimum en måned efter udgangen af den
måned, hvor dødsfaldet er sket.
Stk. 3.
Velfærdsministeren kan fastsætte nærmere regler
om udbetaling.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Formålet med lovforslaget er at give
velfærdsministeren mulighed for at fastsætte
nærmere regler om kommunalbestyrelsens udmåling af
tilskud til borgerstyret personlig assistance (BPA), så
kommunalbestyrelsen udmåler et tilskud, der reelt gør
det økonomisk muligt for borgere med BPA at rekruttere og
fastholde de nødvendige hjælpere med de
fornødne kvalifikationer. Forslaget skal desuden sikre, at
det udmålte tilskud tager højde for de øvrige
elementer, der indgår i hjælpernes
ansættelsesforhold i en BPA-ordning. Forslaget
vedrører således hjælpernes løn, udgifter
ved varetagelse af arbejdsgiveropgaver og administrative opgaver
m.v. Forslagets målgruppe er personer med et omfattende
hjælpebehov, som modtager hjælp efter servicelovens
§§ 95 og 96 om kontant tilskud til BPA. Der er i dag
cirka 1.200 personer, der modtager hjælp efter
§ 96, og 900 personer, der modtager hjælp efter
§ 95.
Reglerne om BPA blev indført ved lov nr. 549 af 17.
juni 2008 om ændring af lov om social service og lov om
friskoler og private grundskoler m.v. (Forældres
udførelse af hjælp til børn i hjemmet m.m.,
udvidede beføjelser til Ankestyrelsen og de sociale
nævn, borgerstyret personlig assistance, styrket indsats over
for kvinder og børn på krisecentre m.v.). Med denne
lov blev der fra 1. januar 2009 mulighed for, at borgere, som
modtager hjælp i form af et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens
§§ 95 og 96, kan indgå aftale om at overdrage
tilskuddet til ansættelse af hjælpere til en
nærtstående, en forening eller en privat virksomhed,
der herefter er arbejdsgiver i arbejdsretlig forstand for
hjælperne.
Med reglerne om BPA blev der dermed et behov for, at borgerens
tilskud, der hidtil alene har dækket udgifter til
ansættelse af hjælpere i hjemmet og de deraf afledte
udgifter til f.eks. forsikring, ledsagelse m.v., fremover
også skal omfatte udgifter til varetagelse af
arbejdsgiveropgaver og øvrige administrationsudgifter til
foreninger og private virksomheder, der indgår en aftale med
borgeren om at udføre denne opgave.
Det foreslås derfor at give velfærdsministeren
mulighed for at fastsætte nærmere regler om, at der ved
udmåling af tilskud også skal indgå sådanne
udgifter, hvis tilskuddet overdrages til en forening eller en
privat virksomhed.
Baggrunden for forslaget er endvidere, at det har vist sig, at
den kommunale praksis for udmåling af tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens
§§ 95 og 96 er meget forskellig. Det skyldes, at der
ikke er fastsat nærmere regler for udmåling af
støtte til ansættelse af handicaphjælpere.
Hvor stort set alle kommuner hidtil har taget udgangspunkt i
samme timeløn (niveauet for uuddannet plejepersonale), er
der i praksis store forskelle særligt i forhold til
aflønning i nattetimer (brug af rådighedsløn
frem for løn inklusive nattillæg), mulighed for
arbejdsmarkedspension og løn under sygdom for
handicaphjælperne. Dette har medført, at mange borgere
oplever, at det i stigende grad er blevet vanskeligt at rekruttere
og fastholde hjælpere med de lønvilkår,
udmålingen af tilskud har givet borgeren mulighed for at
tilbyde.
Handicaporganisationer og faglige organisationer på
området har derfor gennem de senere år peget på,
at den kommunale udmåling af tilskud og de heraf afledte
lønforhold for handicaphjælpere er en væsentlig
barriere for BPA. Det skyldes, at lønforholdene gør
det vanskeligt for borgerne at rekruttere og fastholde de
nødvendige hjælpere. Dermed kan intentionerne med BPA,
om at sikre borgeren en selvstændig tilværelse med
mulighed for et aktivt liv, blive modvirket.
Formålet med de regler, som vil blive udstedt
administrativt, hvis lovforslaget vedtages er at sikre, at
kommunalbestyrelsen udmåler og udbetaler et tilskud til
borgere med BPA, der gør det økonomisk muligt at
rekruttere og fastholde de nødvendige hjælpere. Dermed
får borgere med omfattende funktionsnedsættelser, der
modtager hjælp i form af BPA, en reel mulighed for at
fastholde eller opbygge et selvstændigt liv.
Herudover foreslås det fastsat i loven, at tilskuddet
udbetales månedsvis forud, så borgere, der modtager
tilskuddet, eller nærtstående, foreninger eller private
virksomheder, der har fået overdraget tilskuddet sikres de
nødvendige økonomiske rammer for at ansætte
hjælpere til BPA. Det foreslås desuden, at
velfærdsministeren kan fastsætte regler for udbetaling
og regulering af tilskuddet, for aflæggelse af regnskab og
for eventuel tilbagebetaling af midler, der er udbetalt til
ansættelse af hjælpere.
Det foreslås desuden, at der fastsættes
særlige regler for udbetaling af tilskud til BPA i
forbindelse med flytning over kommunegrænser. Det er herved
hensigten at sikre, at borgere, der modtager hjælp i form af
BPA, sikres bedre og mere ensartede regler i forbindelse med
flytning over kommunegrænsen.
Endelig foreslås regler for ophør af tilskud til
BPA i tilfælde af dødsfald. Hensigten er at
undgå, at f.eks. nærtstående, der har fået
overdraget tilskuddet til ansættelse af hjælpere til
BPA, som arbejdsgivere skal udrede løn i opsigelsesperioden
til de ansatte hjælpere uden at modtage tilskud til
dækning af denne udgift. Ændringen betyder, at disse
nærtstående ikke bliver pålagt økonomiske
byrder i forbindelse med dødsfald. Det foreslås
også, at velfærdsministeren kan fastsætte regler
om, hvem tilskuddet udbetales til i forbindelse med
dødsfald.
Lovforslaget er en udmøntning af en del af
satspuljeaftalen for 2009.
2. Gældende ret og
lovforslagets indhold
Det følger af servicelovens §§ 95 og 96,
at kommunalbestyrelsen kan yde kontant tilskud til ansættelse
af handicaphjælpere. Efter de gældende regler kan
kommunalbestyrelsen udbetale tilskud til ansættelse af
hjælpere efter servicelovens § 95, stk. 6, på
baggrund af anslåede udgifter. Det fremgår dog af
bemærkningerne til lov nr. 549 af 17. juni 2008, jf.
lovforslag L154 fremsat den 28. marts 2008, at tilskuddet skal tage
udgangspunkt i de udgifter, der er forbundet med den
pågældende foranstaltning. Det forudsættes
desuden, at tilskuddet maksimalt kan udgøre et beløb,
der svarer til kommunens udgift i forbindelse med levering af
tilsvarende serviceydelser efter § 83 om personlig og
praktisk hjælp, og § 84 om afløsning eller
aflastning. Kommunen skal ved beregningen af tilskuddet tage hensyn
til alle de udgifter, der er forbundet med at udføre
opgaverne, herunder også udgifterne til administration m.v. i
forbindelse med udførelsen.
Efter servicelovens § 96 er der ikke fastsat regler
for udmålingen eller udbetalingen af tilskuddet. Det
fremgår dog af Ankestyrelsens praksis på området,
at kommunalbestyrelsens udmåling skal være
tilstrækkelig til at sikre, at borgeren har mulighed for at
ansætte de nødvendige hjælpere. Det
fremgår desuden af vejledning nr. 96 af 5. december 2006 om
særlig støtte til voksne, at der i udmålingen af
beløbene skal tages højde for de udgifter, der
følger af anden lovgivning, som f.eks. skat, ferie og
feriepenge m.v. efter ferieloven, ATP, forsikringer m.v.
Grundlaget for udmålingen efter § 95 er
§ 83 om personlig og praktisk hjælp og
§ 84 om afløsning eller aflastning. Lovforslaget
ændrer ikke på, at hjælp efter servicelovens
§§ 95 og 96 er en kommunal opgave og et kommunalt
ansvar. Kommunalbestyrelsen skal derfor føre tilsyn med
hjælp ydet efter disse bestemmelser.
Kommunalbestyrelsen skal som grundlag for afgørelsen
tage afsæt i servicelovens krav om, at formålet med
hjælpen er at yde en helhedsorienteret indsats med tilbud,
der er afpasset den enkelte borgers behov. Lovforslaget
medfører ingen ændringer heri.
Lovforslaget medfører ingen ændringer i, at det
er kommunalbestyrelsens ansvar at foretage en individuel og
helhedsorienteret behovsvurdering med udgangspunkt i, hvad den
enkelte selv kan klare. Ved vurderingen skal der tages stilling
til, hvilke funktioner hjælperne skal dække, i hvor
mange timer og på hvilke tidspunkter hjælpen ydes.
Vurderingen skal ses i sammenhæng med formålet med BPA
om at skabe en fleksibel og sammenhængende ordning, der
sikrer borgerens mulighed for at leve et så normalt og
selvstændigt liv som muligt. Udmålingen af
hjælpen skal foretages i et samarbejde med borgeren og med
fornøden sagkundskab og bistand fra personer med kendskab
til formålet og funktionen med den borgerstyrede personlige
assistance.
Med forslaget er det som nævnt hensigten at bemyndige
velfærdsministeren til at fastsætte bindende og mere
ensartede regler for kommunalbestyrelsens udmåling af tilskud
efter servicelovens §§ 95 og 96. Lovforslaget giver
derfor en hjemmel til velfærdsministeren til at
fastsætte regler om udmåling af tilskud, der
dækker såvel udgifter til hjælpernes løn,
som udgifter til arbejdsgiveropgaver, administration m.v. og til de
øvrige udgifter, der følger af at have hjælpere
i og udenfor hjemmet.
Forslaget indebærer, at der kan fastsættes
bindende regler for det kontante tilskud, som borgeren har til
rådighed til ansættelse af hjælpere til BPA.
Forslaget indebærer ikke regulering af
ansættelsesforholdene for hjælperne. Løn- og
ansættelsesforholdene for hjælperne forudsættes
også fremover at være et spørgsmål, som
reguleres af arbejdsmarkedets parter.
Det er hensigten, at der vil blive fastsat regler om, at
kommunalbestyrelsen ved udmåling af tilskuddet til
ansættelse af hjælpere skal tage udgangspunkt i
lønniveauet for sammenlignelige faggrupper. Ved
udmålingen af tilskuddet til ansættelse af
hjælpere, skal der som minimum tages højde for
løn inklusive tidsbestemte tillæg, lokale
stedtillæg, øvrige tillæg, herunder funktions-
og kvalifikationstillæg, arbejdsgivers andel af
arbejdsmarkedspension, løn under sygdom, udgifter til
oplæring af nye hjælpere, kurser m.v. Det er en
forudsætning, at der ved fastlæggelse af niveauet for
udmålingen af udgifterne til aflønning skal foretages
en konkret vurdering af borgerens behov, herunder behov der kan
medføre, at det kan være nødvendigt at
ansætte hjælpere med særlige kvalifikationer
og/eller en særlig faglig baggrund. Det skal desuden
præciseres, at kommunalbestyrelsen ved udmålingen skal
tage højde for de udgifter, der følger af anden
lovgivning, herunder ferie og feriepenge, forsikring og bidrag til
barselsfonde m.v., som et led i dækning af løn og
andre ansættelsesudgifter til hjælpere.
Endelig er det hensigten, at der skal fastsættes regler
om udmåling af tilskud til dækning af udgifter ved
arbejdsgiveropgaver og administration af ordningerne, i det omfang
borgeren har valgt at overdrage sit tilskud til en
nærtstående, en forening eller en privat
virksomhed.
Det samlede tilskud til BPA pr. time kan maksimalt
udgøre et beløb, der svarer til kommunens
gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved levering af hjælp
i form af personlig og praktisk hjælp, jf. servicelovens
§ 83 samt ledsagelse, jf. servicelovens § 97 og
omkostninger ved afløsning eller aflastning jf.
servicelovens § 84.
Med forslaget fastsættes desuden, at udbetaling af det
kontante tilskud sker månedsvis forud. Samtidig
foreslås en bemyndigelse for ministeren til at
fastsætte regler for udbetaling og regulering af tilskuddet,
aflæggelse af regnskab, samt for eventuel tilbagebetaling af
tilskud udbetalt til BPA. Hvis en borger overdrager tilskuddet til
en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed,
forudsættes tilskuddet udbetalt direkte til den
nærtstående, foreningen eller virksomheden. Overdrages
tilskuddet til en forening eller en privat virksomhed, omfatter
tilskuddet også udgifter til varetagelse af
arbejdsgiveropgaver og administrative opgaver m.v.
Uanset reglerne i § 9 i retssikkerhedsloven om
opholdskommune og mellemkommunal refusion, foreslås det
desuden, at der i forbindelse med flytning over
kommunegrænsen fastsættes regler om den tidligere
opholdskommunes betaling af tilskud til BPA. Pligten foreslås
at gælde, indtil opholdskommunen, dvs. den kommune hvor
borgeren er flyttet til, har truffet en ny afgørelse i
forhold til borgerens hjælpebehov. Det foreslås
endvidere, at opholdskommunen skal dække den tidligere
opholdskommunes udgifter herved fra borgerens fraflytning og frem
til datoen for den nye opholdskommunes afgørelse.
Endelig foreslås regler for ophør af tilskud til
BPA, hvis en borger, der modtager tilskud til ansættelse af
hjælpere efter §§ 95 og 96, dør. Herved
sikres både hjælpere og nærtstående,
foreninger og private virksomheder klare regler for, hvornår
udbetalingen af tilskuddet ophører i forbindelse med
dødsfald. Det foreslås i den forbindelse, at
velfærdsministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler om, hvem tilskuddet kan udbetales til i
tilfælde af dødsfald.
Som en del af satspuljeaftalen for 2008 er der afsat midler
til en evaluering af fleksible og brugervenlige
hjælperordninger. Det foreslås, at evaluering af
nærværende lovforslag indgår i den samlede
evaluering af lov nr. 549 af 17. juni 2008. For eksempel ved at
gennemføre en spørgeskemaundersøgelse om bl.a.
rekruttering og fastholdelse hos ca. 100 personer, der modtager
hjælp efter §§ 95 og 96. Undersøgelsen
forventes gennemført i 2009 og igen i 2011. I den samlede
evaluering i 2011 foreslås endvidere en undersøgelse
af kommunernes udmåling af tilskud. Der forventes samlet set
afsat yderligere 0,3 mio. kr. til denne del af evalueringen af de
midler, der blev afsat til fleksible og brugervenlige
hjælperordninger ved satspuljeaftalen for 2008. Det
bemærkes, at eventuelle ændringer i den samlede
beskæftigelsessituation på arbejdsmarkedet må
forventes at påvirke borgernes muligheder for at rekruttere
og fastholde hjælpere, hvorfor det kan være vanskeligt
at isolere effekten af de nye udmålingsregler.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ved satspuljeaftalen for 2009 er der afsat 120 mio. kr. i 2009
og frem til at give velfærdsministeren mulighed for at
fastsætte nærmere regler om kommunalbestyrelsens
udmåling af tilskud til BPA. Eventuelt uforbrugte midler
forudsættes tilbageført til satspuljen.
Lovforslaget medfører økonomiske konsekvenser
for kommunerne til dækning af udgifterne til hjælpere i
opsigelsesperioden ved dødsfald samt ved indførelsen
af bindende og ensartede udmålingsregler for støtte
efter §§ 95 og 96 vedrørende hjælpernes
lønforhold m.v. Der afsættes med forslaget ikke midler
til overdragelse af tilskud til foreninger eller private
virksomheder til varetagelse af arbejdsgiveropgaver og
administrative opgaver m.v., idet det er dækket med lov nr.
549 af 17. juni 2008 eller til lønadministration, som
kommunalbestyrelsen skal dække efter de gældende
regler.
Lovforslaget medfører administrative merudgifter for
kommunerne på 4 mio. kr. i 2009 og 3 mio. kr. årligt
fra 2010 og frem. Merudgifterne dækker forøget
administration i forbindelse med implementeringen af de nye regler
for udmåling af støtte.
Lovforslaget medfører administrative konsekvenser for
staten til statsforvaltningernes behandling af klagesager.
Merudgiften udgør 1,2 mio. kr. årligt.
Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne og regionerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Virksomheder og foreninger kan tilbyde at levere BPA til
personer, der har mulighed for at få dækket deres
hjælpebehov efter servicelovens §§ 95 og 96.
Lovforslaget forventes at medvirke til at sikre, at kommunerne
udmåler tilskuddet til BPA mere ensartet, så
forskellene mellem kommunerne på dette område mindskes.
Det forventes derfor, at forslaget vil gøre det nemmere for
virksomheder og foreninger, der ønsker at tilbyde BPA til
borgerne, at administrere disse ordninger.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører administrative lettelser for
borgerne, idet det forventes, at borgerne vil få lettere ved
at rekruttere og fastholde de nødvendige
hjælpere.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Center for Ligebehandling af
Handicappede, DA, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Fagligt Fælles Forbund (3F), FOA, KL,
Konkurrencestyrelsen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, LO, Sjældne Diagnoser og
Socialchefforeningen.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgifter for stat, kommuner og regioner
på 120 mio. kr. årligt i 2009 og frem. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De administrative merudgifter udgør
5,2 mio. kr. i 2009 og 4,2 mio. kr. i 2010 og frem. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsede positive
konsekvenser. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgere | Lovforslaget forventes at medføre
administrative lettelser for borgerne, da borgerne vil få
lettere ved at rekruttere og fastholde hjælpere. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget har ingen EU-retlige
konsekvenser. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ophævelsen af servicelovens § 95, stk. 6, om
udbetaling af tilskuddet på baggrund af anslåede
udgifter, er en konsekvens af, at der i lovforslagets
§ 1, nr. 2, foreslås fastsat en
bemyndigelsesbestemmelse for velfærdsministeren til at
fastsætte nærmere regler om udmåling af tilskud
til personer, der modtager hjælp i form af BPA efter
servicelovens §§ 95 eller 96.
Til nr. 2
Forslaget indebærer ingen ændringer for så
vidt angår udmålingen af borgerens hjælpebehov.
Kommunalbestyrelsen skal derfor fortsat i samarbejde med borgeren
foretage en individuel og helhedsorienteret vurdering af borgerens
hjælpebehov. I vurderingen skal indgå, hvilke
funktioner hjælpen skal dække, hvor mange timer og
på hvilke tidspunkter. Der skal i den forbindelse tages
højde for, at hensigten med hjælpen er at sikre
borgeren mulighed for at leve et så selvstændigt og
normalt liv som muligt, på trods af et omfattende
hjælpebehov. Ved vurderingen af hjælpebehovet efter
§ 96 tager kommunalbestyrelsen udgangspunkt i borgerens
samlede behov, herunder både behovet for hjælp i
hjemmet og udenfor hjemmet.
I lighed med de gældende regler, kan BPA efter
§ 96 kun kombineres med andre
hjælpeforanstaltninger, eksempelvis personlig og praktisk
hjælp, i det omfang borgeren selv foretrækker en
sådan løsning.
Det er samtidig fortsat en forudsætning for reglerne om
BPA, at der ved udmålingen af udgifterne til aflønning
tages udgangspunkt i en konkret vurdering af borgerens behov og, at
der kan være behov for at ansætte hjælpere med
særlige kvalifikationer og/eller særlig faglig
baggrund. I forbindelse med udmålingen af timer til BPA skal
der desuden udmåles til oplæring af nye hjælpere
samt til personalemøder og medarbejderudviklingssamtaler
m.v., i det omfang hjælpen varetages af mere end én
hjælper.
Forslagets § 96 a indebærer, at
velfærdsministeren kan fastsætte nærmere regler
for udmålingen af det kontante tilskud til aflønning
af hjælpere. Der skal fastsættes regler om, at
kommunalbestyrelsen ved udmåling af tilskud til
ansættelse af hjælpere skal tage udgangspunkt i
lønniveauet for sammenlignelige faggrupper, inklusive
udgifter til tidsbestemte tillæg, stedtillæg,
funktions- og kvalifikationstillæg m.v., arbejdsgiverens
andel af arbejdsmarkedspension, løn under sygdom og barsel,
barnets 1. og 2. sygedag, feriepenge m.v. efter ferieloven, ferie,
ATP m.v.
Med lovforslaget får ministeren også en
bemyndigelse til at fastsætte regler for udmåling af
tilskud til dækning af de øvrige direkte udgifter, der
følger af BPA, som for eksempel lovpligtige bidrag til
barselsfonde, lovpligtige forsikringer, udgifter til kurser i
forflyttelsesteknik, kommunikation m.v.
Der skal ligeledes fastsættes regler om udmåling
af tilskud til dækning af udgifter ved arbejdsgiveropgaver og
administration af ordningerne, i det omfang borgeren har valgt at
overdrage sit tilskud til andre. Det gælder f.eks. udgifter
til udformning af kontrakter (ansættelseskontrakter,
kontrakter med borgere og kommuner), oplæring og vejledning
af borgeren i de opgaver, der følger af BPA, i
begrænset omfang at medvirke til at udforme jobannoncer,
jobbeskrivelser og deltage ved ansættelsessamtaler, oprette
personalesager, forestå eventuel afskedigelse af
hjælpere, medvirke til at sikre overholdelse af
arbejdsmiljøregler, i et vist omfang at medvirke til at
sikre vikardækning, lønadministration, regnskab,
ledelse og kontorhold inklusive afledte udgifter til IT, husleje
m.v.
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 549 af
17. juni 2008, at borgere, der selv ønsker at være
arbejdsgiver for deres hjælpere, og nærtstående,
der påtager sig at være arbejdsgiver for
hjælperne, ikke forudsættes aflønnet for denne
opgave. Kommunalbestyrelsen skal efter samme lov tilbyde at
varetage lønadministrationen for borgere og
nærtstående, der er arbejdsgiver for hjælperne i
arbejdsretlig forstand, jf. § 95, stk. 5, og
§ 96, stk. 4.
Det samlede tilskud til dækning af udgifter til
løn m.v., arbejdsgiveropgaver og administration i en BPA pr.
time kan maksimalt udgøre et beløb, der svarer til
kommunens gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved levering af
hjælpen i form af personlig og praktisk hjælp og
ledsagelse i medfør af servicelovens §§ 83 og
97 samt omkostninger forbundet med § 84 om
afløsning eller aflastning.
Ministeren får også bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om udmåling af andre
udgifter i forbindelse med hjælp i og uden for hjemmet,
f.eks. udgifter til annoncering, porto, ekstra forbrugsudgifter,
husleje i forbindelse med hjælperværelse i det omfang
udgiften ikke dækkes efter andre regler, ekstraudgifter til
entre, transport m.v. til hjælperne, jf. beretningen for B 83
(Forslag til folketingsbeslutning om dækning af handicappedes
merudgift ved at have handicaphjælpere m.fl. i eget hjem)
afgivet af Socialudvalget den 5. september 2007. Der kan
fastsættes regler for udbetaling af tilskud til dækning
af disse udgifter for borgeren. Det fulde hjælpebehov kan
ikke samtidig dækkes efter både §§ 95 og
96 og ved udbetaling af bistands- eller plejetillæg eller
merudgiftsydelse efter servicelovens § 100.
Samtidig foreslås det med forslagets § 96 a,
stk. 2, at udbetaling af tilskud til BPA sker månedsvis
forud. Herved sikres de nødvendige økonomiske rammer
for ansættelse af hjælpere til den enkelte borger. I
bekendtgørelsen fastsættes det bl.a., at borgeren skal
give meddelelse til kommunalbestyrelsen med mindst en måneds
varsel fra udgangen af måneden, hvor borgeren har
indgået aftale om overdragelse af tilskud til BPA til en
forening, en virksomhed eller en nærtstående. Herved
sikres, at kommunalbestyrelsen og foreningen, virksomheden eller
den nærtstående kan nå at indgå en aftale
om udbetaling af tilskuddet.
Med forslagets § 96 a, stk. 3, etableres der
samtidig en bemyndigelse for velfærdsministeren til at
fastsætte nærmere regler for udbetaling og eventuel
tilbagebetaling af tilskud til BPA samt for regnskab for tilskud
til BPA. Det er hensigten, at disse regler skal være så
enkle og smidige som muligt, samtidig med at det sikres, at der
sker en årlig opgørelse over tilskud og udgifter til
ordningen. I forbindelse med den årlige opgørelse over
tilskuddet og regnskabet herfor, kan der eksempelvis
fastsættes regler om, at borgeren efter aftale med
kommunalbestyrelsen kan overføre uforbrugte midler/timer til
det efterfølgende år.
Der kan desuden fastsættes regler om regulering af
tilskuddet, f.eks. i de helt særlige situationer, hvor
udgifterne til løn til hjælpere i væsentligt
omfang viser sig at overskride forudsætningerne for
udmålingen af tilskuddet, eksempelvis på grund af
ekstraordinært højt sygefravær blandt
hjælperne. Hvis baggrunden for de forøgede udgifter er
en ændring af borgerens behov, forudsættes
kommunalbestyrelsen, på samme måde som efter de
gældende regler, hurtigst muligt at foretage en revurdering
af borgerens behov og samlede udmåling.
Det foreslås samtidig, at der med forslagets
§ 96 b fastsættes regler om pligten til at udbetale
tilskud til BPA ved flytning over kommunegrænser. Herved
sikres, at borgere, der modtager hjælp i form af BPA, kan
fastholde deres hjælpere ved flytning med kort varsel. Herved
er det også i højere grad muligt at tage højde
for opsigelsesvarsler m.v. for hjælperne. Det foreslås
desuden, at opholdskommunen refunderer udgifterne til den tidligere
opholdskommune fra fraflytningstidspunktet og frem til den dato,
hvor den nye opholdskommune træffer afgørelse om
borgerens hjælpebehov.
Endelig foreslås i § 96 c, at der
fastsættes regler for tilskud til BPA i forbindelse med
dødsfald. Det foreslås, at tilskuddet bortfalder ved
udgangen af den måned, hvor en borger, der har modtaget
hjælp i form af BPA, dør. Desuden foreslås, at
kommunalbestyrelsen som minimum skal dække dokumenterede
udgifter til hjælpere i forbindelse med dødsfald i en
måned ud over den måned, hvor dødsfaldet er
sket. Der tages her udgangspunkt i, at kommunalbestyrelsen skal
dække de direkte og indirekte udgifter til hjælpernes
løn m.v. Det gælder f.eks. løn,
arbejdsmarkedspension og lovpligtige bidrag, forsikringer m.v. Det
foreslås endvidere, at ministeren får bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om udbetalingen af
tilskuddet i denne situation. Hensigten hermed er så vidt
muligt at undgå usikkerhed om, hvem der varetager opgaverne
med f.eks. aflønning og opsigelse af hjælperne i
forbindelse med dødsfald.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om social service,
jf. lovbekendtgørelse nr. 979 af 1. oktober 2008, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 549 af 17. juni
2008, og senest ved § 1 i lov nr. 1346 af 19. december
2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 95.Hvis
kommunalbestyrelsen ikke kan stille den nødvendige
hjælp til rådighed for en person, der har behov for
hjælp efter §§ 83 og 84, kan
kommunalbestyrelsen i stedet udbetale et tilskud til hjælp,
som den pågældende selv antager. Stk. 2. En person med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der
har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte
til løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
i mere end 20 timer ugentligt, kan vælge at få udbetalt
et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende
selv antager. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde
beslutte, at hjælpen efter stk. 2 fortsat skal gives som
naturalhjælp eller udbetales til en nærtstående
person, som passer den pågældende. Stk. 4. Det er en betingelse for tilskud til
ansættelse af hjælpere efter stk. 1-3, at
tilskudsmodtageren er i stand til at fungere som arbejdsleder for
hjælperne. Det er desuden en betingelse, at
tilskudsmodtageren kan fungere som arbejdsgiver for
hjælperne, medmindre den pågældende indgår
aftale med en nærstående, en forening eller en privat
virksomhed om, at tilskuddet overføres til den
nærstående, foreningen eller den private virksomhed,
der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.
Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne
vedrørende spørgsmål om ansættelse og
afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af den
nærstående, foreningen eller den private virksomhed i
samråd med den pågældende. Stk. 5. I de situationer, hvor
tilskudsmodtageren er arbejdsgiver, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde at varetage lønudbetalinger m.v. Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan udbetale
tilskuddet efter stk. 1, 2 og 3 som et fast beløb på
grundlag af anslåede udgifter. | | 1.§ 95
stk. 6, ophæves. |
| | |
| | 2. Efter
§ 96 indsættes: »§ 96 a.
Velfærdsministeren kan fastsætte nærmere regler
om kommunalbestyrelsens udmåling af tilskud til borgerstyret
personlig assistance, herunder om dækning af udgifter til
hjælpernes løn, udgifter ved varetagelse af
arbejdsgiveropgaver og administrative opgaver m.v. samt andre
udgifter for borgeren, der er forbundet med den modtagne
hjælp. Stk. 2. Tilskud til borgerstyret personlig
assistance efter §§ 95 og 96 udbetales
månedsvis forud. Stk. 3. Velfærdsministeren kan
fastsætte nærmere regler om udbetaling og regulering af
tilskud, regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af
tilskud. § 96 b. Flytter en
person fra en kommune, der udbetaler tilskud efter
§§ 95 eller 96, skal den hidtidige opholdskommune,
uanset reglerne i § 9 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, fortsætte
udbetalingen af tilskud, indtil den nye opholdskommune har truffet
afgørelse om tilskud efter §§ 95 eller
96. Stk. 2. Har en kommune udbetalt tilskud efter
stk. 1, har kommunen krav på refusion herfor fra den nye
opholdskommune. Refusionskravet omfatter tilskud, som den hidtidige
opholdskommune har betalt efter borgerens flytning fra den
tidligere opholdskommune og frem til datoen for den nye
opholdskommunes afgørelse. § 96 c. Hvis en
borger, der modtager tilskud efter §§ 95 og 96,
dør, bortfalder tilskuddet ved udgangen af den måned,
hvor dødsfaldet er sket, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen dækker dog
eventuelle udgifter til hjælpere i minimum en måned
efter udgangen af den måned, hvor dødsfaldet er
sket. Stk. 3. Velfærdsministeren kan
fastsætte nærmere regler om udbetaling.« |
| | |
| | § 2 Loven træder i
kraft den 1. juni 2009. |