Skriftlig fremsættelse (6.
februar 2009)
Videnskabsministeren (Helge Sander):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om radiofrekvenser.
(Lovforslag nr. L 133)
Lovforslaget udmønter den politiske tillægsaftale
af 20. juni 2007 om »Nye, overordnede principper for
frekvensadministrationen i Danmark«.
Lovforslaget indeholder en række ændringer i
forhold til den gældende frekvenslov. Det drejer sig blandt
andet om, at metoderne for tildeling af tilladelser revideres, at
der gives markedet mulighed for i højere grad at beslutte,
hvad radiofrekvenserne skal anvendes til, og at adgangen til at
overdrage tilladelser udvides. Samtidig skal væsentlige
samfundsmæssige hensyn varetages, og der skal fortsat ske en
sikring af konkurrencen. Anvendelse af de nye principper for
frekvensadministrationen på radiofrekvenser afsat til radio-
eller tv-formål vil kun ske efter aftale herom mellem
videnskabsministeren og teleforligskredsen og kulturministeren og
medieaftalekredsen.
Den politiske forankring af de overordnede frekvenspolitiske
rammer foreslås sikret ved, at videnskabsministeren
også fremover udsteder et frekvenspolitisk rammemandat.
Rammemandatet udgør den overordnede politiske ramme for
prioriteringen af radiofrekvenser og for den generelle
frekvensadministration.
Den politiske forankring foreslås dernæst sikret
ved, at videnskabsministeren skal træffe beslutninger
på en række områder. Det gælder for
eksempel ved valg af tildelingsmetode, hvor væsentlige
samfundsmæssige hensyn skal varetages i forbindelse med
udstedelsen af tilladelser, og hvor efterspørgslen efter
bestemte radiofrekvenser er større end de
frekvensressourcer, der er til rådighed. Endvidere skal
videnskabsministeren træffe beslutning om, hvorvidt
frekvensanvendelsen i et bestemt frekvensbånd skal
liberaliseres, så tilladelser kan udstedes uden krav om
anvendelse af en bestemt teknologi eller udbud af en bestemt
tjeneste.
Tilladelser vil fortsat som udgangspunkt blive udstedt efter
princippet om »først-til-mølle«. Er der
tvivl om, hvorvidt der er frekvensknaphed, det vil sige, hvorvidt
efterspørgslen er større end udbuddet af
radiofrekvenser, gives IT- og Telestyrelsen mulighed for at
iværksætte en fremlysning af radiofrekvenserne. Ved en
fremlysning opfordrer IT- og Telestyrelsen interesserede parter til
at ansøge om tilladelse til at anvende bestemte
radiofrekvenser, hvorefter IT- og Telestyrelsen ved fristens
udløb objektivt kan konstatere, om der foreligger
frekvensknaphed.
Hvor IT- og Telestyrelsen kan konstatere, at der er
frekvensknaphed, og hvor der ikke er væsentlige
samfundsmæssige hensyn, der skal varetages, i forbindelse med
udstedelsen af tilladelser, foreslås det, at IT- og
Telestyrelsen gives mulighed for at holde auktion. Dermed
gøres udstedelsen af tilladelser hurtigere og
smidigere.
Det foreslås, at adgangen til at overdrage tilladelser
udvides. Det skal således ud over at overdrage hele
tilladelser være muligt at overdrage eller tilbagelevere dele
af en tilladelse. Overdragelser vil som udgangspunkt kunne ske uden
IT- og Telestyrelsens forudgående godkendelse. For
tilladelser udstedt på baggrund af videnskabsministerens
beslutning om auktion eller udbud, foreslås det, at
videnskabsministeren kan fastsætte regler om
forudgående godkendelse af overdragelse. Det skyldes, at der
i disse tilfælde skal varetages væsentlige
samfundsmæssige hensyn.
For at forhindre konkurrenceskadelig koncentration på
markedet og hamstring af frekvensressourcer, foreslås det, at
en tilladelsesindehaver ikke må etablere en så
betydende markedsposition, at tilladelsesindehaveren til skade for
konkurrencen vil kunne hindre effektiv udnyttelse af
frekvensressourcer.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
velvillig behandling i det høje Ting.