L 131 (som fremsat): Forslag til lov om visse
personalemæssige spørgsmål i forbindelse med
Grønlands Selvstyres overtagelse af sagsområder.
Fremsat den 5. februar 2009 af
finansministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om visse personalemæssige
spørgsmål i forbindelse med Grønlands
Selvstyres overtagelse af sagsområder
§ 1.
Loven finder anvendelse i forbindelse med Grønlands
Selvstyres overtagelse af sagsområder efter lov om
Grønlands Selvstyre.
§ 2.
Grønlands Selvstyre overtager det ikketjenestemandsansatte
personale, som på tidspunktet for Grønlands Selvstyres
overtagelse af et sagsområde gør tjeneste inden for
det pågældende sagsområde ved en dansk myndighed
i Grønland.
Stk. 2.
Grønlands Selvstyre sikrer, at de pligter og rettigheder,
der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse (virksomhedsoverdragelsesloven), finder
tilsvarende anvendelse i forbindelse med den overtagelse, der er
nævnt i stk. 1.
Stk. 3. Vedkommende
minister kan efter forhandling med Grønlands Selvstyre
bestemme, at stk. 1 og 2 ikke skal gælde for ansatte i
nærmere angivne stillinger.
§ 3.
Loven træder i kraft den 21. juni 2009.
§ 4.
I lov om statens tjenestemænd i Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 574 af 5. august 1991, som
ændret ved § 4 i lov nr. 365 af 2. juni 1999, lov
nr. 1264 af 20. december 2000 og § 1 i lov nr. 1426 af
22. december 2004, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13 a indsættes efter
stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Vedkommende minister kan efter forhandling med Grønlands
Selvstyre bestemme, at stk. 2-5 ikke skal gælde for
ansatte i nærmere angivne stillinger.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
2. I
§ 41 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Vedkommende grønlandske myndighed kan efter
finansministerens nærmere bestemmelse indgå aftaler,
der vedrører ansættelsesvilkår for
tjenestemænd, som i henhold til § 13 a,
stk. 2, fortsætter deres tjeneste under de
grønlandske myndigheder, men opretholder deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske
myndighed.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3. I
§ 41, stk. 3, der bliver
stk. 4, ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1-3«.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at regulere visse
personalemæssige spørgsmål i forbindelse med
Grønlands Selvstyres overtagelse af sagsområder efter
lov om Grønlands Selvstyre.
Administrationen af de sagsområder, der på
grundlag af det samtidig fremsatte forslag til lov om
Grønlands Selvstyre vil overgå til selvstyret,
varetages i dag af personale ved danske myndigheder. I forbindelse
med grønlandsk overtagelse af et sagsområde
opstår der spørgsmål om
ansættelsesforholdene for det personale, der hidtil har
varetaget opgaverne på det pågældende
område, herunder om det pågældende personale skal
overgå til ansættelse under selvstyret.
Spørgsmålet vil f.eks. kunne opstå i de
tilfælde, hvor grønlandsk overtagelse af et
sagsområde indebærer oprettelse af nye
grønlandske myndigheder og nedlæggelse af de danske
myndigheder, der hidtil har haft ansvaret for det
pågældende område. Som et eksempel på et
sådant tilfælde kan nævnes en fremtidig
grønlandsk overtagelse af politiet.
Den foreslåede regulering af de personalemæssige
spørgsmål indebærer, at Grønlands
Selvstyre overtager de overenskomstansatte og andre
ikketjenestemandsansatte, som på tidspunktet for selvstyrets
overtagelse af et sagsområde gør tjeneste inden for
det pågældende sagsområde ved en dansk myndighed
i Grønland. Selvstyret sikrer, at de pligter og rettigheder,
der følger af virksomhedsoverdragelsesloven, finder
tilsvarende anvendelse i forbindelse med overtagelsen.
For tjenestemænd, der er ansat i henhold til lov om
statens tjenestemænd i Grønland, finder den
lovgivning, der blev gennemført ved lov nr. 636 af 19.
december 1975, anvendelse. Det indebærer, at
tjenestemændene fra overgangstidspunktet tilbydes
ansættelse som tjenestemand under vedkommende
grønlandske myndighed med løn-, ansættelses- og
pensionsvilkår, der svarer til de under ansættelse i
staten gældende. Tjenestemænd, der er ansat eller
udnævnt i anden stilling den 1. januar 1976 eller senere, har
pligt til at overgå til ansættelse som tjenestemand
under vedkommende grønlandske myndighed. Hvis en
tjenestemand, der er ansat eller udnævnt før den l.
januar 1976, ikke måtte ønske at overgå til
ansættelse under vedkommende grønlandske myndighed,
fortsætter tjenestemanden sin tjeneste under vedkommende
grønlandske myndighed, således at
ansættelsesforholdet til staten opretholdes.
Selvstyreloven indeholder ikke bestemmelser om
opgavefordelingen mellem myndighederne i Grønland, f.eks.
mellem myndigheder under Grønlands Selvstyre og de
grønlandske kommuner.
Personalemæssige forhold i forbindelse med selvstyrets
overtagelse af sagsområder behandles i kapitel 11 i
Grønlandsk-dansk Selvstyrekommissions
betænkning.
Der henvises tillige til bemærkningerne til forslaget
til lov om Grønlands Selvstyre.
Lovforslaget har i overensstemmelse med hjemmestyrelovens
§ 12 været forelagt de grønlandske
myndigheder til udtalelse.
2. Overenskomstansatte m.v.
Forholdene for overenskomstansatte og andre
ikketjenestemandsansatte, som på tidspunktet for
Grønlands Selvstyres overtagelse af et sagsområde
gør tjeneste inden for det pågældende
sagsområde ved en dansk myndighed i Grønland,
foreslås reguleret på den måde, at
Grønlands Selvstyre overtager dette personale.
Lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse (virksomhedsoverdragelsesloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 710 af 20. august 2002, gælder
ikke for Grønland, jf. lovens § 8.
Virksomhedsoverdragelsesloven finder heller ikke anvendelse
på overførelse af administrative funktioner mellem
offentlige administrative myndigheder, jf. lovens § 1,
stk. 2. Dette indebærer bl.a., at loven ikke finder
anvendelse for ansatte, der er beskæftiget med
myndighedsopgaver.
Med henblik på at skabe et ensartet retsgrundlag for
hele det ikketjenestemandsansatte personale foreslås det
imidlertid, at Grønlands Selvstyre ved lovgivning sikrer, at
de pligter og rettigheder, der følger af
virksomhedsoverdragelsesloven, finder tilsvarende anvendelse i
forbindelse med overtagelsen.
En sådan lovgivning vil bl.a. indebære, at
Grønlands Selvstyre indtræder i de rettigheder og
forpligtelser over for de ansatte, der bestod på
overdragelsestidspunktet i henhold til kollektive overenskomster og
aftaler, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er
fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, og individuel aftale
om løn- og arbejdsforhold.
En grønlandsk lovgivning af denne karakter vil
endvidere indebære, at afskedigelse som følge af
overtagelsen ikke anses for rimeligt begrundet i myndighedens
forhold, medmindre afskedigelsen skyldes økonomiske,
tekniske eller organisatoriske årsager, der medfører
beskæftigelsesmæssige ændringer.
Virksomhedsoverdragelsesloven indeholder herudover bl.a.
bestemmelser, der har betydning for Grønlands Selvstyres
tiltrædelse af de kollektive overenskomster, staten har
indgået for dette personale. Grønlands Selvstyre skal
inden for nærmere angivne frister underrette det
pågældende fagforbund, hvis selvstyret ikke
ønsker at tiltræde overenskomsten. I modsat fald anses
Grønlands Selvstyre for at have tiltrådt
overenskomsten.
De danske myndigheder underretter i rimelig tid inden
Grønlands Selvstyres overtagelse af et sagsområde
repræsentanter for de ansatte om forskellige forhold af
betydning i forbindelse med overtagelsen, f.eks. om datoen for
overtagelsen og om følgerne af overtagelsen for de
ansatte.
3. Tjenestemænd
3.1. Gældende regler
3.1.1. Generelt
Forholdene for de statstjenestemænd, der er ansat i
henhold til lov om statens tjenestemænd i Grønland, og
som på tidspunktet for Grønlands Selvstyres
overtagelse af et sagsområde gør tjeneste inden for
det pågældende sagsområde ved en dansk myndighed
i Grønland, reguleres af de gældende bestemmelser i
lov om statens tjenestemænd i Grønland og lov om
pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland.
Lov om statens tjenestemænd i Grønland blev
ændret ved lov nr. 636 af 19. december 1975 med henblik
på at regulere tjenestemændenes forhold i forbindelse
med ændringer i opgavefordelingen mellem staten og de
grønlandske myndigheder. Der henvises til Folketingstidende
1975-76, tillæg A, spalte 2033.
Hvis en statsinstitution eller et forvaltningsområde
overgår fra staten til Grønlands hjemmestyre eller til
en kommune, tilbydes de tjenestemænd, der er ansat under
institutionen eller forvaltningsområdet, fra
overgangstidspunktet ansættelse som tjenestemænd under
den nye styrelse med løn-, ansættelses- og
pensionsvilkår, der svarer til de for de
pågældende tjenestemænd under ansættelse i
staten gældende, jf. § 13 a, stk. 1, i lov om
statens tjenestemænd i Grønland. Denne bestemmelse vil
finde anvendelse i forbindelse med Grønlands Selvstyres
overtagelse af sagsområder efter selvstyreloven.
Ved lovændringen i 1975 blev der indført et
bredere ansættelsesområde for tjenestemænd. For
tjenestemænd, der ansættes eller udnævnes i anden
stilling den 1. januar 1976 eller
senere, fastsættes ansættelsesområdet
»i geografisk henseende til tjenestemandsstillinger i
Grønland under staten, Grønlands hjemmestyre eller en
kommune«, jf. § 11 a i lov om statens
tjenestemænd i Grønland.
Disse tjenestemænd har således pligt til at
overgå til ansættelse som tjenestemand under
vedkommende grønlandske myndighed i forbindelse med
Grønlands Selvstyres overtagelse af sagsområder.
Tjenestemænd, der er ansat eller udnævnt i anden
stilling før den 1. januar 1976,
er ikke omfattet af § 11 a i lov om statens
tjenestemænd i Grønland. Hvis en sådan
tjenestemand ikke måtte ønske at overgå til
ansættelse under vedkommende grønlandske myndighed,
fortsætter tjenestemanden sin tjeneste under institutionen
eller forvaltningsområdet, således at
ansættelsesforholdet til staten opretholdes, jf.
§ 13 a, stk. 2, i lov om statens tjenestemænd
i Grønland. Disse tjenestemænd har ikke krav på
ventepenge, rådighedsløn eller pension som
følge af institutionens eller forvaltningsområdets
overgang, og de har pligt til at underkaste sig de forandringer i
deres tjenesteforretningers beskaffenhed, som er en følge af
institutionens eller forvaltningsområdets overgang til anden
styrelse, jf. lovens § 13 a, stk. 3 og 4.
Tjenestemændene kan efter § 13 a, stk. 5, i
indtil 5 år efter overgangstidspunktet søge
ansættelse under den nye styrelse på de vilkår,
der er nævnt i § 13 a, stk. 1, dvs.
løn-, ansættelses- og pensionsvilkår, der svarer
til de vilkår, der var gældende for dem under
ansættelse i staten.
Bestemmelserne i § 11 a og § 13 a i lov om
statens tjenestemænd i Grønland gælder ikke for
dommere ved Grønlands Landsret,
jf. lovens § 34, stk. 2. Det indebærer, at
landsdommeren ikke har det brede ansættelsesområde, der
er nævnt i § 11 a, og ikke har pligt til
overgå til ansættelse under vedkommende
grønlandske myndighed. I forarbejderne til § 34,
stk. 2 (Folketingstidende 1975-76, tillæg A, spalte
2040) anføres herom, at det på grund af den
særlige karakter af tjeneste som dommer findes
hensigtsmæssigt ikke at indføre det brede offentlige
ansættelsesområde for sådan særlig
tjeneste. Landsdommeren skal heller ikke have tilbud efter lovens
§ 13 a, stk. 1, om at overgå til
ansættelse under vedkommende grønlandske
myndighed.
Lovforslaget berører ikke
ansættelsesvilkårene for de statstjenestemænd,
der er ansat i henhold til den danske lov om tjenestemænd og
udstationeret i Grønland.
3.1.2. Udbetaling og refusion af
løn og pension m.v.
De danske myndigheder udbetaler løn og pension m.v. til
de tjenestemænd, der opretholder deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed.
Efter bestemmelsen i § 13 a, stk. 6, i lov om
statens tjenestemænd i Grønland (der efter forslaget
bliver § 13 a, stk. 7) refunderer vedkommende
styrelse under hjemmestyret eller kommunen fra institutionens eller
forvaltningsområdets overgang staten lønninger og
andre pligtige ydelser til de i lovens § 13 a,
stk. 2, nævnte tjenestemænd, der fortsætter
tjenesten ved institutionen eller forvaltningsområdet, men
opretholder ansættelsesforholdet til staten. Endvidere
indbetales pensionsbidrag efter derom gældende regler.
Til dækning af pensionsbyrden for
statstjenestemænd, der i henhold til § 13 a,
stk. 2, i lov om statens tjenestemænd i Grønland
gør tjeneste under hjemmestyret eller en kommune, indbetaler
hjemmestyret eller kommunen til statskassen et løbende
pensionsbidrag, der fastsættes som en procentsats af
tjenestemandens pensionsgivende lønningsindtægt, jf.
§ 24 b, stk. 3, i lov om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland.
3.2. Ændringer i lov om statens
tjenestemænd i Grønland
Det foreslås, at der foretages enkelte justeringer i lov
om statens tjenestemænd i Grønland i forbindelse med
den foreslåede regulering af forholdene for
overenskomstansatte m.v.
Det foreslås således, at vedkommende minister
efter forhandling med Grønlands Selvstyre kan bestemme, at
§ 13 a, stk. 2-5, i lov om statens
tjenestemænd i Grønland ikke skal gælde for
ansatte i nærmere angivne stillinger. Der henvises til
forslagets § 4, nr. 1, og til pkt. 4.
Det foreslås endvidere, at vedkommende
grønlandske myndighed efter finansministerens nærmere
bestemmelse kan indgå aftaler, der vedrører
ansættelsesvilkår for tjenestemænd, som i henhold
til § 13 a, stk. 2, i lov om statens
tjenestemænd i Grønland fortsætter deres
tjeneste under de grønlandske myndigheder, men opretholder
deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed.
Bestemmelsen indebærer, at finansministeren kan delegere
kompetencen til at indgå aftaler om løn- og andre
ansættelsesvilkår i henhold til
tjenestemandslovgivningens regler herom for disse
tjenestemænd til vedkommende grønlandske myndighed.
Der henvises til forslagets § 4, nr. 2 og 3.
4. Ansatte i visse stillinger
Lovforslaget indeholder bestemmelser om, at vedkommende
minister efter forhandling med Grønlands Selvstyre kan
bestemme, at ansatte i nærmere angivne stillinger ikke skal
have pligt til at fortsætte deres tjeneste under de
grønlandske myndigheder, jf. for så vidt angår
ikketjenestemandsansatte forslagets § 2, stk. 3, og
for så vidt angår tjenestemænd den i
§ 4, nr. 1, foreslåede bestemmelse i § 13
a, stk. 6, i lov om statens tjenestemænd i
Grønland. Den foreslåede bestemmelse i § 13
a, stk. 6, vil kun have betydning for tjenestemænd, der
er ansat eller udnævnt før den 1. januar 1976.
Bestemmelserne tager bl.a. sigte på ansatte i visse
stillinger inden for politi og retsvæsen. Bestemmelserne
omfatter ansatte, som af retlige eller andre grunde ikke bør
pålægges pligt til at fortsætte tjenesten under
de grønlandske myndigheder. For tjenestemænd kan
bestemmelsen også anvendes i tilfælde, hvor
Grønlands Selvstyre finder, at stillingen bør
varetages af en person, der ikke er udlånt, men ansat under
de grønlandske myndigheder.
Ikketjenestemandsansatte, der i medfør af
§ 2, stk. 3, undtages fra § 2, stk. 1
og 2, opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende
danske myndighed. Der sker ikke ændringer i dette
ansættelsesforhold som følge af, at de undtages fra
den nævnte bestemmelse.
Det forudsættes, at de danske myndigheder og
Grønlands Selvstyre aftaler de nærmere vilkår,
herunder refusion af lønudgifter m.v., hvis de
pågældende udlånes med henblik på at
fortsætte tjenesten under Grønlands Selvstyre.
Tjenestemænd, der i medfør af den
foreslåede bestemmelse i § 13 a, stk. 6, i lov
om statens tjenestemænd i Grønland undtages fra
pligten til at fortsætte tjenesten under de
grønlandske myndigheder, opretholder ligeledes deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed. Der sker
ikke ændringer i dette ansættelsesforhold som
følge af, at de undtages fra den nævnte pligt. Det
indebærer bl.a., at de vil kunne pålægges at
overtage en anden stilling eller afskediges i samme omfang som
hidtil. Der vil i den forbindelse kunne opstå
spørgsmål om krav på rådighedsløn
eller ventepenge m.v.
Vedkommende minister kan betinge sig, at Grønlands
Selvstyre løbende refunderer eventuelle merudgifter til
rådighedsløn, ventepenge eller pension til
tjenestemænd, der på foranledning af selvstyret
undtages fra pligten til fortsat at gøre tjeneste under de
grønlandske myndigheder, og som det som følge heraf
måtte blive nødvendigt at afskedige.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Lovforslaget regulerer visse personalemæssige
spørgsmål i forbindelse med Grønlands
Selvstyres overtagelse af sagsområder i henhold til forslaget
til lov om Grønlands Selvstyre. Der henvises til
bemærkningerne til dette lovforslag.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
6. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har været i høring hos
Grønlands hjemmestyre, Færøernes landsstyre,
Højesteret, Præsidenterne for Østre og Vestre
Landsret samt Domstolsstyrelsen.
Lovforslaget har endvidere været i høring hos
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Offentligt Ansattes
Organisationer, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Akademikernes Centralorganisation,
Den Danske Dommerforening og
Dommerfuldmægtigforeningen.
Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/ Mindre udgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Grønlands Selvstyre overtager det
ikketjenestemandsansatte personale og udbetaler løn m.v. til
dette personale. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har konsekvenser for statens
administration af løn og pension til ansatte på
områder, der overtages af Grønlands Selvstyre.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for kommuner og
regioner. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Efter forslaget finder loven anvendelse på visse
personalemæssige spørgsmål i forbindelse med
Grønlands Selvstyres overtagelse af sagsområder efter
det samtidig fremsatte forslag til lov om Grønlands
Selvstyre.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1,
at Grønlands Selvstyre overtager det
ikketjenestemandsansatte personale, som på tidspunktet for
Grønlands Selvstyres overtagelse af et sagsområde
gør tjeneste inden for det pågældende
sagsområde ved en dansk myndighed i Grønland.
Det foreslås i stk. 2
endvidere, at Grønlands Selvstyre ved lovgivning sikrer, at
de pligter og rettigheder, der følger af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse
(virksomhedsoverdragelsesloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
710 af 20. august 2002, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse
med overtagelsen.
Forslaget indebærer bl.a., at de pågældende
overgår til ansættelse hos Grønlands Selvstyre.
Endvidere vil den omhandlede lovgivning regulere Grønlands
Selvstyres tiltrædelse af de overenskomster, staten har
indgået. Der henvises til pkt. 2 i de almindelige
bemærkninger.
Der er enighed mellem regeringen og landsstyret om, at den
grønlandske lovgivning skal træde i kraft samtidig med
loven om Grønlands Selvstyre og loven om visse
personalemæssige spørgsmål i forbindelse med
Grønlands Selvstyres overtagelse af sagsområder.
Vedkommende minister kan efter forslaget i stk. 3 efter forhandling med
Grønlands Selvstyre, bestemme, at stk. 1 og 2 ikke skal
gælde for ansatte i nærmere angivne stillinger.
Bestemmelsen tager bl.a. sigte på ansatte i visse
stillinger inden for politi og retsvæsen. Bestemmelsen
omfatter ansatte, som af retlige eller andre grunde ikke bør
pålægges pligt til at fortsætte tjenesten under
Grønlands Selvstyre.
Ansatte, der i medfør af den foreslåede
bestemmelse undtages fra stk. 1 og 2, opretholder deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed. Der sker
ikke ændringer i dette ansættelsesforhold som
følge af, at de undtages fra de nævnte bestemmelser.
Det forudsættes, at de danske myndigheder og Grønlands
Selvstyre aftaler de nærmere vilkår, herunder refusion
af lønudgifter m.v., hvis de pågældende
udlånes med henblik på at fortsætte tjenesten
under Grønlands Selvstyre.
For så vidt angår tjenestemænd henvises til
den bestemmelse, der er foreslået i § 4, nr.
1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 21. juni
2009 samtidig med den foreslåede lov om Grønlands
Selvstyre.
Til § 4
(Ændringer i lov om statens
tjenestemænd i Grønland)
Det foreslås, at der foretages enkelte justeringer i lov
om statens tjenestemænd i Grønland i forbindelse med
den foreslåede regulering af forholdene for
overenskomstansatte m.v.
Efter den i nr. 1 foreslåede
bestemmelse i § 13 a, stk. 6, i lov om statens
tjenestemænd i Grønland kan vedkommende minister efter
forhandling med Grønlands Selvstyre bestemme, at
§ 13 a, stk. 2-5, i lov om statens
tjenestemænd i Grønland ikke skal gælde for
ansatte i nærmere angivne stillinger.
Den foreslåede bestemmelse vil kun have betydning for
tjenestemænd, der er ansat eller udnævnt før den
1. januar 1976.
Bestemmelsen tager bl.a. sigte på ansatte i visse
stillinger inden for politi og retsvæsen. Bestemmelsen
omfatter ansatte, som af retlige eller andre grunde ikke bør
pålægges pligt til at fortsætte tjenesten under
de grønlandske myndigheder. Bestemmelsen kan også
anvendes i tilfælde, hvor Grønlands Selvstyre finder,
at stillingen bør varetages af en person, der ikke er
udlånt, men ansat under de grønlandske
myndigheder.
Tjenestemænd, der i medfør af den
foreslåede bestemmelse undtages fra pligten til at
fortsætte tjenesten under de grønlandske myndigheder,
opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske
myndighed. Der sker ikke ændringer i dette
ansættelsesforhold som følge af, at de undtages fra
den nævnte pligt. Det indebærer bl.a., at de vil kunne
pålægges at overtage en anden stilling eller afskediges
i samme omfang som hidtil. Der vil i den forbindelse kunne
opstå spørgsmål om krav på
rådighedsløn eller ventepenge m.v.
Vedkommende minister kan betinge sig, at Grønlands
Selvstyre løbende refunderer eventuelle merudgifter til
rådighedsløn, ventepenge eller pension til
tjenestemænd, der på foranledning af selvstyret
undtages fra pligten til fortsat at gøre tjeneste under de
grønlandske myndigheder, og som det som følge heraf
måtte blive nødvendigt at afskedige.
For så vidt angår ikketjenestemænd henvises
til den bestemmelse, der er foreslået i § 2,
stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger.
Efter den i nr. 2 foreslåede
bestemmelse i § 41, stk. 3, i lov om statens
tjenestemænd i Grønland kan vedkommende
grønlandske myndighed efter finansministerens nærmere
bestemmelse indgå aftaler, der vedrører
ansættelsesvilkår for tjenestemænd, som i henhold
til § 13 a, stk. 2, i lov om statens
tjenestemænd i Grønland fortsætter deres
tjeneste under de grønlandske myndigheder, men opretholder
deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed.
Bestemmelsen indebærer, at finansministeren kan delegere
kompetencen til at indgå aftaler om løn- og andre
ansættelsesvilkår i henhold til
tjenestemandslovgivningens regler herom for disse
tjenestemænd til vedkommende grønlandske
myndighed.
Forslaget i nr. 3 er en konsekvens
af forslaget i nr. 2 og indebærer ikke
realitetsændringer.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | - - - § 3.
Loven træder i kraft den 21. juni 2009. |
| | § 4. I lov
om statens tjenestemænd i Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 574 af 5. august 1991, som
ændret ved § 4 i lov nr. 365 af 2. juni 1999, lov
nr. 1264 af 20. december 2000 og § 1 i lov nr. 1426 af
22. december 2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 13
a. Såfremt en statsinstitution eller et
forvaltningsområde overgår fra staten til
Grønlands hjemmestyre eller til en kommune, tilbydes de
under institutionen eller forvaltningsområdet ansatte
tjenestemænd fra overgangstidspunktet ansættelse som
tjenestemænd under den nye styrelse med
løn-ansættelses- og pensionsvilkår, der svarer
til de for de pågældende tjenestemænd under
ansættelse i staten gældende. | | |
Stk. 2.
Såfremt en statstjenestemand, der ikke er omfattet af
§ 11 a, ved overgangen af en statsinstitution eller et
forvaltningsområde ikke måtte ønske at
overgå til ansættelse under hjemmestyret eller
kommunen, fortsætter han sin tjeneste under institutionen
eller forvaltningsområdet således, at
ansættelsesforholdet til staten opretholdes. | | |
Stk. 3.
De i stk. 2 nævnte statstjenestemænd, der
opretholder ansættelsesforholdet til staten, har ikke krav
på ventepenge, rådighedsløn eller pension som
følge af institutionens eller forvaltningsområdets
overgang. | | |
Stk. 4.
De i stk. 2 nævnte statstjenestemænd er pligtige
at underkaste sig de forandringer i deres tjenesteforretningers
beskaffenhed, som er en følge af institutionens eller
forvaltningsområdets overgang til anden styrelse. | | |
Stk. 5.
De i stk. 2 nævnte statstjenestemænd kan i indtil
5 år efter overgangstidspunktet søge ansættelse
under den nye styrelse på vilkår som anført i
stk. 1. | | |
Stk. 6.
Vedkommende styrelse under hjemmestyret eller kommunen refunderer
fra institutionens eller forvaltningsområdets overgang staten
lønninger og andre pligtige ydelser til de i stk. 2
nævnte tjenestemænd, der fortsætter ved
institutionen eller forvaltningsområdet. Endvidere indbetales
pensionsbidrag efter derom gældende regler. | | 1. I
§ 13 a indsættes efter stk. 5 som nyt
stykke: »Stk. 6. Vedkommende minister kan
efter forhandling med Grønlands Selvstyre bestemme, at
stk. 2-5 ikke skal gælde for ansatte i nærmere
angivne stillinger.« Stk. 6 bliver herefter
stk. 7. |
| | |
§ 41.
Løn- og andre ansættelsesvilkår fastsættes
ved aftale mellem finansministeren og de i § 45
nævnte centralorganisationer. | | |
Stk. 2.
Aftale, der alene angår ansættelsesvilkår for
tjenestemænd under et enkelt ministerium kan dog efter
nærmere bestemmelse af finansministeren indgås af
vedkommende minister. | | |
Stk. 3.
Aftaler efter stk. 1 og 2 kan dog ikke indgås om
forhold, der bestemmes ved lov eller i henhold til lov eller
angår forvaltningens opgaver, organisation eller
personalebehov. | | 2. I
§ 41 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: »Stk. 3. Vedkommende
grønlandske myndighed kan efter finansministerens
nærmere bestemmelse indgå aftaler, der vedrører
ansættelsesvilkår for tjenestemænd, som i henhold
til § 13 a, stk. 2, fortsætter deres tjeneste
under de grønlandske myndigheder, men opretholder deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske
myndighed.« Stk. 3 bliver herefter
stk. 4. |
| | |
| | 3. I
§ 41, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»stk. 1 og 2« til:
»stk. 1-3«. |