L 130 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om dyrlæger. (Sprogkrav, egenkontrol med
dyrevelfærd, betaling for udført kontrol og
praktiserende dyrlægers uafhængighed).
Fremsat den 5. februar 2009 af
ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dyrlæger
(Sprogkrav, egenkontrol med
dyrevelfærd, betaling for udført kontrol og
praktiserende dyrlægers uafhængighed)
§ 1
I lov nr. 433 af 9. juni 2004 om dyrlæger,
som ændret ved § 31 i lov nr. 431 af 6. juni 2005,
§ 2 i lov nr. 105 af 20. februar 2006, § 3 i lov nr. 1557
af 20. december 2006 og § 46 i lov nr. 1336 af 19. december
2008, foretages følgende ændringer:
1.§ 3, stk. 4, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 4. Den, der
autoriseres som dyrlæge i medfør af stk. 1 eller 3,
skal aflægge et dyrlægeløfte, hvis ordlyd
fastsættes af ministeren.
Stk. 5. Ministeren
fastsætter regler om sprogkrav for dyrlæger, der
udøver dyrlægegerning i Danmark.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
2.§ 8 a affattes således:
Ȥ 8
a . En praktiserende dyrlæge må ikke praktisere
uden tilladelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri, hvis dyrlægen gennem ejerskab,
ansættelsesforhold eller på anden måde har
økonomiske interesser i virksomheder, der fremstiller,
indfører, udfører, oplagrer, forhandler, fordeler,
udleverer, opsplitter eller emballerer lægemidler til dyr.
Tilladelse kan kun gives i særlige tilfælde.
Stk. 2. Reglen i stk. 1
finder ikke anvendelse for dyrlægers fordeling, opsplitning
og udlevering af lægemidler til brug i
dyrlægepraksis.
Stk. 3. Hvis en
praktiserende dyrlæges ægtefælle, samlever eller
beslægtede i lige linje gennem ejerskab,
ansættelsesforhold eller på anden måde har
betydelige økonomiske interesser i en virksomhed, der
fremstiller, indfører, udfører, oplagrer, forhandler,
fordeler, udleverer, opsplitter eller emballerer lægemidler
til dyr, skal dyrlægen give ministeren oplysning derom.
Stk. 4. Ministeren kan
fastsætte regler om, hvornår og på hvilken
måde oplysningerne, som nævnt i stk. 3, skal gives.
Ministeren kan meddele forbud mod, at dyrlægen praktiserer,
hvis de forhold, der oplyses, er af en sådan karakter, at de
skønnes at kunne påvirke den praktiserende
dyrlæges ordinationsadfærd.«
3.
Efter § 8 a indsættes:
Ȥ 8
b. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om dyrlægers forpligtelser i
forbindelse med egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger.
Stk. 2. De
dyrlæger, der er omfattet af loven, afholder omkostningerne
ved de tilsyn og den kontrol, der udføres efter reglerne
fastsat i medfør af stk. 1. Ministeren kan fastsætte
regler herom.«
4. I
§ 38, stk. 1, indsættes
efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) uden
tilladelse praktiserer som dyrlæge i tilfælde, hvor en
tilladelse efter § 8 a, stk. 1, er
påkrævet,«
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.
5. I
§ 38, stk. 1, nr. 3, der bliver
nr. 4, indsættes efter »undlader at efterkomme«:
»forbud efter § 8 a, stk. 4, 2. pkt.,«.
6.§ 38, stk. 1, nr. 4, der bliver
nr. 5, affattes således:
»5) undlader
at meddele oplysninger efter § 8 a, stk. 3, eller oplysninger,
som er afkrævet vedkommende efter § 11, stk. 1, 1. pkt.,
§ 11, stk. 2, og § 32, stk. 3, eller«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2009.
Stk. 2. En praktiserende
dyrlæge, der ved lovens ikrafttræden er omfattet af
dyrlægelovens § 8 a, stk. 1, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2, skal senest 6 måneder efter lovens
ikrafttræden have indgivet ansøgning om tilladelse,
jf. § 8 a, stk. 1. Dispensationer givet i henhold til § 8
a, stk. 2, som affattet ved § 3 i lov nr. 1557 af 20. december
2006, bevarer deres gyldighed, indtil der er givet tilladelse efter
den nye § 8 a, stk. 1, dog senest indtil 6 måneder efter
lovens ikrafttræden. En praktiserende dyrlæge, der ved
lovens ikrafttræden er omfattet af den nye § 8 a, stk.
3, skal senest 6 måneder efter lovens ikrafttræden give
ministeren oplysning om forholdet.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de afvigelser,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en række ændringer af lov
om dyrlæger. Der foreslås en ændring af
sprogkravet til dyrlæger, således at kravet om at en
dyrlæge skal beherske det danske, svenske eller norske sprog
afløses af en bemyndigelse for fødevareministeren til
at fastsætte nærmere regler om sprogkrav. Endvidere
foreslås en ændring af lovens bestemmelser om, at den
praktiserende dyrlæge eller dennes ægtefælle,
samlever eller beslægtede i lige linje, hverken direkte eller
indirekte, må have økonomiske interesser i
virksomheder, der producerer, importerer eller distribuerer
lægemidler til dyr. Ændringen foretages for at
undgå tvivl om lovens overensstemmelse med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention med tilhørende
protokoller. I overensstemmelse med aftalen om finansloven for 2006
mellem regeringen og Dansk Folkeparti foreslås det endvidere,
at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, bemyndiges
til at kunne fastsætte regler for dyrlæger i
forbindelse med indførelse af egenkontrolordning med
dyrevelfærd.
2. Ændring af sprogkravet til
dyrlæger
2.1. Gældende ret
Dyrlægelovens § 3, stk. 4, indeholder krav om, at
den, der autoriseres som dyrlæge i medfør af stk. 1 og
3, skal beherske det danske, svenske eller norske sprog samt
aflægge et dyrlægeløfte, hvis ordlyd
fastsættes af fødevareministeren. Ministeren kan i
særlige tilfælde meddele tilladelse til, at en person,
der ikke behersker det danske, svenske eller norske sprog,
autoriseres som dyrlæge. Formålet med sprogkravet er,
at dyrlægen skal kunne udøve sit erhverv på
betryggende vis.
I praksis kan de fornødne sprogkundskaber dokumenteres
eksempelvis ved fremlæggelse af skriftlig dokumentation for,
at et skandinavisk sprogkursus eller et skandinavisk fagkursus, der
forudsætter gode sproglige forudsætninger for fagligt
at kunne deltage, er bestået. Hvis et sådant skriftligt
grundlag ikke eksisterer, kan der afholdes en almindelig samtale
med kandidaten med henblik på afklaring af, om de
fornødne sproglige forudsætninger er til stede.
I EU-retten gælder et grundlæggende forbud mod
direkte og indirekte diskrimination, der påvirker adgangen
til arbejdsmarkedet. Som indirekte diskrimination betragtes bl.a.
regler i national lovgivning, der reelt virker mere hæmmende
eller generende for statsborgere fra andre EU-medlemsstater end for
medlemsstatens egne borgere. Eksempelvis kan et krav om kendskab
til bestemte sprog være udtryk for indirekte
diskrimination.
EU-retten forhindrer dog ikke, at der nationalt kan
fastsættes betingelser for sprogkrav i forbindelse med
erhvervsudøvelsen. Det følger således af art.
53 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, at de
personer, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer anerkendes,
skal være i besiddelse af de sprogkundskaber, der er
nødvendige for at kunne udøve erhvervet i
værtsmedlemsstaten. Det følger imidlertid ligeledes af
EU-retten, at de sprogkrav, der stilles, skal være objektivt
begrundet og proportionale.
2.2. Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Der har været rejst spørgsmål om, hvorvidt
den gældende formulering af dyrlægelovens § 3,
stk. 4, er forenelig med EU-retten. Sprogkravet i § 3, stk. 4,
foreslås derfor erstattet af en bestemmelse, der giver
fødevareministeren hjemmel til at fastsætte regler om
sprogkrav for dyrlæger, der udøver
dyrlægegerning i Danmark. For dyrlæger, der er
EU-statsborgere eller EØS-statsborgere eller statsborgere i
et tredjeland, vil der alene blive stillet krav om besiddelse af de
sprogkundskaber, der er nødvendige for at kunne udøve
erhvervet på betryggende vis.
Det vurderes at være nødvendigt for
erhvervsudøvelsen, at dyrlægen kan gøre sig
bekendt med de regler, der er forbundet med udøvelsen af
dyrlægegerningen. Det vil i nogle tilfælde kunne
være nødvendigt at kræve, at der er en
dansktalende person til stede på arbejdspladsen, og at denne
har forudsætningerne for at forstå og videreformidle
gældende dansk lovgivning. Det vil i andre tilfælde
kunne være nødvendigt at kræve, at
dyrlægen selv behersker sproget, eksempelvis hvis
dyrlægen skal udfærdige attester og andre dokumenter
på dansk. Det vil endvidere kunne være en
forudsætning, at dyrlægen er i stand til at
udfærdige recepter i overensstemmelse med gældende
regler herom, ligesom det vil kunne være en
forudsætning - eksempelvis for varetagelsen af et offentligt
embede som embedsdyrlæge - at dyrlægen behersker dansk,
svensk eller norsk.
3. Ændring af bestemmelsen om,
at praktiserende dyrlæger ikke må have interesser i
medicinalvirksomheder m.v.
3.1. Gældende ret
Den gældende § 8 a, stk. 1, fastsætter, at en
praktiserende dyrlæge eller dennes ægtefælle,
samlever eller beslægtede i lige linje, hverken direkte eller
indirekte, må have interesser i virksomheder, der producerer,
importerer eller distribuerer lægemidler til dyr. Der kan i
særlige tilfælde dispenseres herfra. Formålet med
bestemmelsen er at sikre dyrlægers uafhængighed af
økonomiske interesser, når de ordinerer
lægemidler.
Bestemmelsen er således med til at sikre, at
dyrlæger kun ordinerer lægemidler, der har den bedste
kliniske effekt, og som udgør den mindste risiko for
fødevaresikkerheden. Dette opnås bedst ved at
tilvejebringe sikkerhed for, at de praktiserende dyrlæger kun
ordinerer lægemidler baseret på et objektivt og fagligt
grundlag, uden nogen form for hensyntagen til egne eller
nærtståendes økonomiske interesser.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1557 af 20. december 2006
om ændring af lov om lægemidler, lov om
apoteksvirksomhed og lov om dyrlæger (Gennemsigtighed ved
rabatordninger m.v. på medicinområdet, liberalisering
af dele af lægemiddeldistributionen samt forbedring af
dyrevelfærd og fødevaresikkerhed) og trådte i
kraft den 2. april 2007.
Bestemmelsen er udtryk for et ønske om at sikre
fødevaresikkerheden og dyrevelfærden og knytter sig
til den politiske aftale, der blev indgået den 8. juni 2006
mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
bl.a. liberaliseringen af distributionen af lægemidler til
produktionsdyr. Bestemmelsen skal som et element heri sikre en
fuldstændig økonomisk uafhængighed mellem
praktiserende dyrlæger og virksomheder, der producerer,
importerer eller distribuerer lægemidler til dyr,
således at dyrlægen er upåvirket af
økonomiske interesser i sit ordinationsvalg.
3.2. Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Der er blevet rejst spørgsmål om, hvorvidt den
gældende bestemmelse er i overensstemmelse med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention med tilhørende
protokoller, herunder bl.a. konventionens art. 12 om retten til
indgåelse af ægteskab. Det foreslås på den
baggrund, at reglen i § 8 a ændres, således at der
ikke er tvivl om, hvorvidt bestemmelsen er i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser.
Efter forslaget til en ny § 8 a, stk. 1, stilles der krav
om, at en praktiserende dyrlæge ikke må praktisere uden
tilladelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri, hvis den pågældende dyrlæge gennem
ejerskab, ansættelsesforhold eller på anden måde
har økonomiske interesser i virksomheder, der fremstiller,
indfører, udfører, oplagrer, forhandler, fordeler,
udleverer, opsplitter eller emballerer lægemidler til dyr,
jf. den tilsvarende opregning af virksomheder i § 39 i lov nr.
1180 af 12. december 2005 om lægemidler
(lægemiddelloven).
Ved økonomiske interesser forstås i denne
forbindelse interesser af en vis betydning eller
størrelsesorden. Eksempelvis vil besiddelse af en ubetydelig
aktiepost eller tilsvarende ubetydelig ejerandel i en virksomhed
ikke medføre krav om tilladelse efter den foreslåede
§ 8 a, stk. 1.
Det er hensigten, at tilladelsen kun vil kunne gives i
særlige tilfælde. Kravet om, at der skal opnås
tilladelse for at kunne praktisere, retter sig alene mod den
praktiserende dyrlæge.
Tilladelse vil f.eks. kunne opnås, hvis en praktiserende
dyrlæges personlige tilknytning til de pågældende
typer medicinalvirksomheder, jf. lægemiddellovens § 39,
er af midlertidig karakter, f.eks. i forbindelse med
dyrlægens deltagelse i kliniske afprøvninger af
lægemidlers effekt på produktionsdyr.
Reglen i § 8 a, stk. 2, er indsat med henblik på at
skabe overensstemmelse med § 39, stk. 3, nr. 2, i
lægemiddelloven, der tillader læger, dyrlæger og
tandlæger at fordele, opsplitte og udlevere lægemidler
til brug i praksis uden forudgående tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen.
Det foreslås endvidere med den nye § 8 a, stk. 3,
at dyrlægen skal forpligtes til at oplyse om situationen,
hvis dyrlægens ægtefælle, samlever eller
beslægtede i lige linje har en betydelig økonomisk
interesse i virksomheder, der håndterer lægemidler til
dyr jævnfør reglerne herom i lægemiddellovens
§ 39. I tilknytning til den foreslåede oplysningspligt i
relation til dyrlægens nærtstående foreslås
det, at der gives en bemyndigelse for ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte regler
om, hvornår og på hvilken måde oplysningerne skal
gives samt en bemyndigelse for ministeren til at meddele forbud
mod, at dyrlægen praktiserer, hvis dyrlægens
ægtefælle, samlever eller beslægtedes tilknytning
til virksomheden er af en sådan karakter, at den kan
påvirke den praktiserende dyrlæges
ordinationsadfærd. Med henblik på at sikre at
dyrlægernes retssikkerhed tilgodeses, vil
Fødevarestyrelsen i sin generelle kontrolvejledning
udførligt beskrive, hvorledes bestemmelsen vil blive
administreret i forhold til kapitel 6 om rettighedsfratagelse i lov
nr. 433 af 9. juni 2004 om dyrlæger.
Med den foreslåede formulering af § 8 a omfatter
opregningen af virksomheder, som en praktiserende dyrlæge
ikke må have økonomiske interesser i, den form for
erhvervsvirksomhed, der reguleres i lægemiddellovens §
39. Terminologien vil herefter være enslydende med den som
følger af lov nr. 1180 af 12. december 2005 om
lægemidler. Formålet med den foreslåede § 8
a er fortsat at sikre, at praktiserende dyrlæger i
forbindelse med ordinationsvalg og behandling af produktionsdyr
direkte og indirekte er fuldstændigt uafhængige af
økonomiske interesser i medicinalvirksomheder. En
praktiserende dyrlæge skal således være
økonomisk uafhængig af lægemiddel- eller
grossistvirksomheder og må ikke gennem ejerskab,
ansættelsesforhold eller på anden måde have
økonomiske interesser i de i bestemmelsen nævnte
virksomheder. Dyrlægen må heller ikke modtage betaling
eller anden form for vederlag fra sådanne virksomheder,
medmindre der opnås tilladelse til, at dyrlægen
praktiserer trods modtagelse af sådanne vederlag. Ved
vurderingen af, hvorvidt der er tale om en direkte eller indirekte
tilknytning til virksomheden, skal der bl.a. tages udgangspunkt i
dyrlægens eventuelle besiddelse af aktieposter, deltagelse i
bestyrelsesarbejde, samt dyrlægens økonomiske,
kontraktmæssige forhold og/eller øvrige
tilhørsforhold til virksomheden - herunder
ansættelsesforhold.
Som udgangspunkt vil der ikke være tale om direkte eller
indirekte økonomiske interesser, hvis en praktiserende
dyrlæge deltager i faglige konferencer og modtager
repræsentation m.v. sponsoreret af virksomheder, der
håndterer lægemidler til dyr efter reglerne i
lægemiddellovens § 39. Den foreslåede bestemmelse
tilsigter i øvrigt ikke at begrænse
lægemiddelvirksomheders nuværende adgang efter
lægemiddellovgivningen til at tilbyde økonomiske
fordele til sundhedspersoner i form af gaver af ubetydelig
værdi, når gaven kan anvendes i modtagers erhverv,
eller den gives til modtagerens mærkedag,
repræsentation, eller hvis der er tale om sponsorering af
faglig information og uddannelse om lægemidler m.v. Reglerne
om økonomiske fordele til sundhedspersoner fremgår af
bekendtgørelse nr. 272 af 21. marts 2007 om reklame m.v. for
lægemidler, kapitel 7. Dyrlæger er som andre
sundhedspersoner underlagt disse regler.
Det er hensigten med den foreslåede oplysningspligt i
§ 8 a, stk. 3, at de af dyrlægen indgivne oplysninger
vil blive vurderet med henblik på, om der foreligger
tilknytning af en sådan karakter, at den skønnes at
kunne påvirke den praktiserende dyrlæges
ordinationsadfærd og derved forringe dyrevelfærden
eller fødevaresikkerheden. Hvis det er tilfældet, vil
der kunne meddeles forbud mod, at dyrlægen praktiserer.
Den foreslåede § 8 a, stk. 3, skal således
medvirke til at sikre, at praktiserende dyrlæger i deres
ordinationsvalg også indirekte er fuldstændig
uafhængige af økonomiske interesser i
medicinalvirksomheder. Ved vurderingen af, hvorvidt dyrlægens
ægtefælle, samlever eller beslægtede i lige linje
har en betydelig økonomisk interesse i en
medicinalvirksomhed, vil der som udgangspunkt kunne lægges
vægt på de samme kriterier som ved vurderingen af
dyrlægens uafhængighed efter bestemmelsens stk.
1.
I forbindelse med udstedelse af tilladelser til praktiserende
dyrlæger efter den nye § 8 a, stk. 1, hvilket efter
forslaget kun vil kunne ske i særlige tilfælde samt ved
udstedelse af eventuelle forbud mod at praktisere, vil der blive
taget behørigt hensyn til Danmarks internationale
forpligtelser, særligt til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention med tilhørende
protokoller.
For at sikre, at personer, der omfattes af de foreslåede
regler, får rimelig tid til at bringe deres retsforhold i
overensstemmelse med lovens bestemmelser, foreslås en
overgangsperiode på 6 måneder fra lovens
ikrafttrædelse inden for hvilken dyrlæger, som er
omfattet af bestemmelsens stk. 1, skal have indgivet
ansøgning om tilladelse, og dyrlæger, som er omfattet
af stk. 3, skal indgive oplysning om forholdene. Det foreslås
endvidere, at dispensationer, der er givet efter den gældende
§ 8 a, stk. 2, bevarer deres gyldighed, indtil der er givet
tilladelse efter den nye § 8 a, stk. 1, dog senest indtil 6
måneder efter lovens ikrafttræden.
4. Dyrlægers forpligtelser i
forbindelse med egenkontrol med dyrevelfærd og afholdelse af
omkostninger forbundet med det offentliges kontrol heraf
4.1. Gældende ret
Der findes ikke på nuværende tidspunkt regler om
dyrlægers rådgivning mv. i forbindelse med egenkontrol
med dyrevelfærd, og følgelig eksisterer der ikke
regler for opkrævning af gebyrer i forbindelse med kontrol af
dyrlægers kontrol med egenkontrol med dyrevelfærd i
besætninger.
Der er ved lov nr. 530 af 6. juni 2007 om ændring af
dyreværnsloven indført hjemmel til at fastsætte
regler om egenkontrol med dyrevelfærd. Formålet med
kravet om egenkontrol er at sikre en bedre overholdelse af
lovgivningen på dyrevelfærdsområdet, og at dette
løbende kan dokumenteres gennem fornødne
registreringer.
4.2. Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Med henblik på at medvirke til at sikre
landbrugsbesætningers indførelse og efterlevelse af
egenkontrollen foreslås det, at fødevareministeren
bemyndiges til administrativt at fastsætte regler om
dyrlægers forpligtelser i forbindelse med egenkontrol med
dyrevelfærd i landbrugsbesætninger.
Det er hensigten i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i den nye § 8 b, stk. 1, at fastsætte
regler om, at dyrlægen ved besøg i besætningen
blandt andet skal rådgive om og følge op på, om
besætningsejeren har etableret og følger et
egenkontrolprogram for dyrevelfærd. Ved manglende
overholdelse af kravet om at indføre og efterleve
egenkontrol med dyrevelfærd, er det hensigten, at
dyrlægen skal gøre besætningsejeren
opmærksom herpå med henblik på at få
forholdene ændret eller om nødvendigt kontakte rette
myndighed. Det er tillige hensigten at fastsætte
nærmere regler om antal besøg, sammenhæng med
eventuelle sundhedsrådgivningsaftaler m.v.
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre den 22. august 2008 indgået et fireårigt forlig
på veterinærområdet, hvori det bl.a. er aftalt,
at der skal ske en skærpelse af kontrollen med
stordyrspraktiserende dyrlæger, herunder kontrol med
dyrlægers auditering af egenkontrollen med besætninger.
Det fremgår endvidere af aftalen, at parterne er enige om en
gebyrfinansiering af ordningen.
Den foreslåede § 8b, stk. 2 om dyrlægers
betaling i forbindelse med kontrol med dyrlægers auditering
af egenkontrol med dyrevelfærd i besætninger, skal
således ses i sammenhæng med det indgående
veterinærforlig og landbrugsbesætningers
indførelse og efterlevelse af egenkontrol med
dyrevelfærd.
Den nye bestemmelse giver hjemmel til, at ministeren kan
fastsætte regler om, at dyrlægerne afholder de
omkostninger, der er forbundet med det offentliges faktiske
udgifter til kontrol med de pågældende dyrlægers
auditering af egenkontrollen med dyrevelfærd. Taksterne
herfor fastlægges som udgangspunkt således, at der
opnås fuld dækning for de omkostninger, der er
forbundet med det pågældende kontrolområde og
således, at der tilstræbes en balance over en
4-årig periode. Der kan ikke fastsættes takster, der
overstiger omkostningerne.
En tilsvarende hjemmel kendes blandt andet fra
fødevareområdet, hvor der i § 45 i lov nr. 526 af
24. juni 2005 om fødevarer er hjemmel for ministeren til at
fastsætte regler om opkrævning af gebyrer til
dækning af omkostninger ved tilsyn og kontrol efter loven
eller regler udstedt i medfør heraf.
Den nærmere udmøntning af egenkontrollen i
landbrugsbesætninger, herunder fastlæggelsen af de
specifikke krav, der skal stilles i forbindelse med
egenkontrolprogrammerne, vil ske i samarbejde med relevante
organisationer på området samt Justitsministeriet i
forbindelse med udfærdigelsen af de administrative
forskrifter på området.
5. Forholdet til
ligestillingsloven
Lovforslaget er udvalgt til at gennemgå en
ligestillingsvurdering. På den baggrund er der foretaget en
vurdering af lovforslaget med henblik på at sikre, at
lovforslaget ikke er kønsdiskriminerende eller på
anden måde kan medføre en utilsigtet skævhed
mellem kønnene.
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde forskellige
konsekvenser for den kvindelige og den mandlige del af befolkningen
eller for dele af disse grupper.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Dyrlægers forpligtelser, herunder forpligtelser i
forbindelse med egenkontrol med dyrevelfærd i
besætninger jf. den foreslåede § 8 b, vil kunne
have visse økonomiske og administrative konsekvenser for
landbrugsbesætningerne og dyrlægerne. Som anført
ovenfor i pkt. 4.2, vil den nærmere udmøntning af
egenkontrollen i landbrugsbesætninger, herunder
fastlæggelsen af de specifikke krav, der skal stilles til
egenkontrolprogrammerne og dyrlægernes relaterede
forpligtelser, blive foretaget i samarbejde med Justitsministeriet
i forbindelse med udfærdigelsen af de administrative
forskrifter på området. Det er derfor ikke muligt
på nuværende tidspunkt at skønne nærmere
over de økonomiske og administrative konsekvenser af denne
del af lovforslaget.
8. Administrative konsekvenser for
borgere
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU- retten
Reglen om sprogkravet i dyrlægelovens § 3, stk. 4,
foreslås ændret med henblik på at sikre
overensstemmelse med EU-retten. Forslaget indeholder ikke i
øvrigt EU-retlige aspekter.
11. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Bager- og Konditormester i Danmark, COOP A/S, CIRIUS, Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfjerkræ, Dansk Kvæg, Dansk
Landbrug, Dansk Handel og Service, Dansk Slagtefjerkræ,
Danske Regioner, Dansk Svineproduktion, Danske Svineproducenter,
Danske Slagtermestres Landsforening, Dansk Supermarked, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Patienter, Dansk Farmaceutforening,
Danske Veterinærhygiejnikeres Organisation, Danmarks
Apotekerforening, De Samvirkende Købmænd, Det Danske
Fjerkræraad, Den Danske Dyrlægeforening, Den
Almindelige Danske Lægeforening, DMA, Danmarks Restauranter
og Cafeer, Fagligt Fælles Forbund 3F, Farmakonomforeningen,
Danmarks Fiskeriforening, Datatilsynet, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Parallelimportører af Lægemidler,
Forbrugerrådet, Fødevareindustrien, Grønlands
Hjemmestyre, Industriforeningen for Generiske Lægemidler,
Håndværksrådet, HORESTA, Institut for
Menneskerettigheder, Konkurrencestyrelsen, Københavns
Kommune, Landbrugsraadet, Landbrugets Veterinære
Konsulenttjeneste (LVK), Lægemiddelindustriforeningen,
Mejeriforeningen, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Statens
Serum Institut, Veterinærmedicinsk Industriforening.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Omfanget af konsekvenserne kan
først afklares i forbindelse med udstedelsen i
bekendtgørelsesform af de nærmere regler for
udførsel af egenkontrol i landbrugsbesætninger |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Omfanget af konsekvenserne kan
først afklares i forbindelse med udstedelsen i
bekendtgørelsesform af de nærmere regler for
udførsel af egenkontrol i landbrugsbesætninger. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU- retten | Ændring af sprogkravet skal sikre
overensstemmelse med EU-retten. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse giver ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri hjemmel til at
fastsætte regler om sprogkrav for dyrlæger, der
udøver dyrlægegerning i Danmark.
Det foreslåede stk. 4 er en videreførelse af
dyrlægeløftet i gældende § 3, stk. 3. Det
foreslås således, at det gældende krav om
aflæggelse af dyrlægeløfte opretholdes, men at
kravet om beherskelse af dansk, norsk eller svensk erstattes af en
ny bestemmelse, der giver fødevareministeren hjemmel til at
fastsætte regler om sprogkrav for dyrlæger, der
udøver dyrlægegerning i Danmark.
For dyrlæger, der er EU-statsborgere eller
EØS-statsborgere og dyrlæger, der er statsborgere i et
tredjeland, vil der alene blive stillet krav om besiddelse af de
sprogkundskaber, der er nødvendige for at kunne udøve
erhvervet som dyrlæge på forsvarlig vis. Der henvises
til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Den foreslåede bestemmelse skal både sikre
overensstemmelse med EU-retten og skabe hjemmel til, at der fortsat
kan stilles sprogkrav, hvis betingelserne er objektivt begrundede
og proportionale.
Til nr. 2
Den foreslåede formulering af § 8 a, indeholder en
ændring i forhold til den gældende bestemmelse,
således at der ikke er tvivl om foreneligheden med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention med tilhørende
protokoller.
Ligesom den gældende § 8 a skal den nye bestemmelse
sikre, at praktiserende dyrlæger i forbindelse med
ordinationsvalg og behandling af produktionsdyr er fuldt ud
uafhængige af økonomiske interesser både direkte
og indirekte i virksomheder, der fremstiller, indfører,
udfører, oplagrer, forhandler, fordeler, udleverer,
opsplitter eller emballerer lægemidler til dyr. Opremsningen
af virksomheder er en fuldstændig parallel til
lægemiddellovens § 39.
Bestemmelsens stk. 3 indeholder et krav om, at hvis en
praktiserende dyrlæges ægtefælle, samlever eller
beslægtede i lige linje gennem ejerskab,
ansættelsesforhold eller på anden måde har
betydelige økonomiske interesser i en virksomhed, der
fremstiller, indfører, udfører, oplagrer, forhandler,
fordeler, udleverer, opsplitter og emballerer lægemidler til
dyr, skal dyrlægen give ministeren oplysning derom.
Det foreslås i stk. 4, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, hvornår og på hvilken
måde oplysningerne skal gives.
Det er hensigten, at de indgivne oplysninger vil blive
vurderet med henblik på, om der foreligger tilknytning af en
sådan karakter, at den skønnes at kunne påvirke
den praktiserende dyrlæges ordinationsadfærd og derved
forringe dyrevelfærden eller
fødevaresikkerheden.
Vurderes dette at være tilfældet, foreslås
det, at ministeren bemyndiges til at meddele forbud mod, at
dyrlægen praktiserer indtil de omstændigheder, der
begrunder forbuddet, ikke længere foreligger.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.2.
Til nr. 3
Med den nye § 8 b, stk. 1, foreslås det, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til
administrativt at fastsætte regler om dyrlægers
forpligtelser i forbindelse med egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger.
I § 8 b, stk. 2, foreslås det, at dyrlægerne
afholder de faktiske omkostninger, der er forbundet med det
offentliges udgifter til kontrol med de pågældende
dyrlægers kontrol med egenkontrollen i
landbrugsbesætninger efter reglerne fastsat i medfør
af § 8 b, stk. 1. Det foreslås endvidere, at ministeren
kan fastsætte regler herom.
Det er hensigten i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i § 8 b, stk. 1, at fastsætte regler om, at
dyrlægen ved besøg i besætningen blandt andet
skal rådgive om og følge op på, om
besætningsejeren har etableret og følger et
egenkontrolprogram for dyrevelfærd. Ved manglende
overholdelse af kravet om at indføre og efterleve
egenkontrol med dyrevelfærd, er det hensigten, at
dyrlægen skal gøre besætningsejeren
opmærksom herpå med henblik på at få
forholdene ændret eller om nødvendigt kontakte rette
myndighed. Det er tillige hensigten at fastsætte
nærmere regler om antal besøg, sammenhæng med
eventuelle sundhedsrådgivningsaftaler m.v.
Den nærmere udmøntning af egenkontrollen i
landbrugsbesætninger, herunder fastlæggelsen af de
specifikke krav, der skal stilles i forbindelse med
egenkontrolprogrammerne, vil ske i samarbejde med relevante
organisationer på området samt Justitsministeriet,
hvorunder dyrevelfærd sorterer, i forbindelse med
udfærdigelsen af de administrative forskrifter på
området.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 4.2.
Til nr. 4
Ved den foreslåede ændring til lovens § 38,
stk.1, bliver det muligt at straffe en dyrlæge med
bøde, hvis denne praktiserer som dyrlæge i strid med
forbuddet i den nye § 8 a, stk. 1.
Til nr. 5
Ved den foreslåede bestemmelse bliver det muligt at
straffe en dyrlæge med bøde, hvis denne undlader at
efterkomme et forskriftsmæssigt forbud mod at praktisere, som
er udstedt i medfør af den nye § 8 a, stk. 4, 2.
pkt.
Til nr. 6
Ved den foreslåede bestemmelse bliver det muligt at
straffe en dyrlæge med bøde, hvis dyrlægen
undlader at meddele oplysninger efter den nye § 8 a, stk.
3.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den
1. juni 2009.
I stk. 2 foreslås det, at dyrlæger, der er
omfattet af den nye § 8 a, stk. 1, inden for en periode
på 6 måneder fra lovens ikrafttrædelse skal have
indgivet ansøgning om tilladelse. Det foreslås
endvidere, at eksisterende dispensationer videreføres,
indtil der er opnået en tilladelse dog senest indtil 6
måneder efter lovens ikrafttræden. Det foreslås
endelig, at dyrlæger omfattet af bestemmelsen i § 8 a,
stk. 3, inden for en periode på 6 måneder fra lovens
ikrafttrædelse skal have oplyst om forholdet. Bestemmelsen
skal sikre, at personer, der omfattes af de foreslåede
regler, får rimelig tid til at bringe deres retsforhold i
overensstemmelse med lovens bestemmelser.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovens
territoriale gyldighedsområde. Det foreslås, at de
foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at de vil kunne
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland ved
kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 433 af 9. juni 2004 om
dyrlæger, som ændret ved § 31 i lov nr. 431 af 6.
juni 2005, § 2 i lov nr. 105 af 20. februar 2006, § 3 i
lov nr. 1557 af 20. december 2006 og § 46 i lov nr. 1336 af
19. december 2008, foretages følgende ændringer: |
| | 1.§ 3, stk.
4, ophæves, og i stedet indsættes: |
§ 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri meddeler efter
anmodning autorisation som dyrlæge til den, der har
bestået veterinæreksamen ved Den Kgl. Veterinær-
og Landbohøjskole. Stk. 2.
Ministeren fastsætter regler om fremgangsmåden ved
meddelelse af autorisation. Stk. 3.
Ministeren kan meddele personer, der i udlandet har
gennemgået en uddannelse, som kan sidestilles med den i stk.
1 nævnte uddannelse, autorisation som dyrlæge her i
landet. Autorisationen kan gøres betinget af, at den
pågældende forinden har fulgt undervisningen i visse
fag ved Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole og
eventuelt aflagt prøve i disse fag. I autorisationen kan
fastsættes begrænsninger i den pågældendes
udøvelse af dyrlægegerning. | | |
Stk. 4. Den,
der autoriseres som dyrlæge i medfør af stk. 1 eller
3, skal beherske det danske, svenske eller norske sprog samt
aflægge et dyrlægeløfte, hvis ordlyd
fastsættes af ministeren. Ministeren kan dog i særlige
tilfælde meddele tilladelse til, at en person, der ikke
behersker det danske, svenske eller norske sprog, autoriseres som
dyrlæge. Stk. 5.
Ministeren offentliggør navnene på autoriserede
dyrlæger. | | »Stk. 4.
Den, der autoriseres som dyrlæge i medfør af stk. 1
eller 3, skal aflægge et dyrlægeløfte, hvis
ordlyd fastsættes af ministeren. Stk. 5.
Ministeren fastsætter regler om sprogkrav for dyrlæger,
der udøver dyrlægegerning i Danmark.« |
| | Stk. 5 bliver herefter stk. 6. |
§ 8 a. En
praktiserende dyrlæge eller dennes ægtefælle,
samlever eller beslægtede i lige linje må ikke gennem
ejerskab, ansættelsesforhold, eller på anden måde
have økonomiske interesser i virksomheder, der producerer,
importerer eller distribuerer lægemidler til dyr. Stk. 2.
Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan i særlige
tilfælde meddele dispensation fra stk. | | 2.§ 8 a
affattes således: »§ 8
a. En praktiserende dyrlæge må ikke praktisere
uden tilladelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri, hvis dyrlægen gennem ejerskab,
ansættelsesforhold eller på anden måde har
økonomiske interesser i virksomheder, der fremstiller,
indfører, udfører, oplagrer, forhandler, fordeler,
udleverer, opsplitter eller emballerer lægemidler til dyr.
Tilladelse kan kun gives i særlige tilfælde. Stk. 2. Reglen
i stk. 1 finder ikke anvendelse for dyrlægers fordeling,
opsplitning og udlevering af lægemidler til brug i
dyrlægepraksis. Stk. 3. Hvis
en praktiserende dyrlæges ægtefælle, samlever
eller beslægtede i lige linje gennem ejerskab,
ansættelsesforhold eller på anden måde har
betydelige økonomiske interesser i en virksomhed, der
fremstiller, indfører, udfører, oplagrer, forhandler,
fordeler, udleverer, opsplitter eller emballerer lægemidler
til dyr, skal dyrlægen give ministeren oplysning derom. Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, hvornår og på
hvilken måde oplysningerne, som nævnt i stk. 3, skal
gives. Ministeren kan meddele forbud mod, at dyrlægen
praktiserer, hvis de forhold, der oplyses, er af en sådan
karakter, at de skønnes at kunne påvirke den
praktiserende dyrlæges ordinationsadfærd.« |
| | 3. Efter §
8 a indsættes: »§ 8
b. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om dyrlægers forpligtelser i
forbindelse med egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger. Stk. 2. De
dyrlæger, der er omfattet af loven, afholder omkostningerne
ved de tilsyn og den kontrol, der udføres efter reglerne
fastsat i medfør af stk. 1. Ministeren kan fastsætte
regler herom.« |
§ 38.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der 1) overtræder § 2, stk. 2,
§ 6, stk. 3, § 8, § 8 a, stk. 1, § 9, §
10, stk. 1, § 11, stk. 3 og 6, § 12, stk. 1, § 13,
stk. 1, § 14, stk. 2-4 og 7, og § 30, stk. 1 og 2, 2) uden tilladelse efter § 7 betegner
sig som specialist, 3) undlader at efterkomme påbud
efter § 11, stk. 5, og § 15 a, eller påbud eller
forbud efter § 34, 4) undlader at meddele oplysninger, som er
afkrævet vedkommende efter § 11, stk. 1, 1. pkt., §
11, stk. 2, og § 32, stk. 3, eller 5) undlader at yde bistand efter §
32, stk. 3. Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den
ved handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed og der ved
overtrædelsen er 1) forvoldt skade på menneskers
eller dyrs sundhed eller fremkaldt fare herfor eller 2) opnået eller tilsigtet
opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved
besparelser. Stk. 3.
Såfremt en person, der helt eller delvis har mistet retten
til at virke som dyrlæge, udøver sådan
virksomhed, straffes vedkommende med bøde eller
fængsel i indtil 2 år. Stk. 4. I
regler, der er udstedt i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i reglerne. I reglerne kan der endvidere
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
regler fastsat af Det Europæiske Fællesskab om forhold,
som er omfattet af denne lov. Det kan endvidere fastsættes,
at straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år under
tilsvarende betingelser som anført i stk. 2. Stk. 5. Ved
udmåling af bødestraf i henhold til stk. 1 og 4 skal
der for forhold omfattet af §§ 8, 11, 12, 13, 14 eller 15
eller regler udstedt i medfør heraf ud over de almindelige
regler i straffeloven tages hensyn til antallet af
sundhedsrådgivningsaftaler, som den pågældende
dyrlæge har indgået. Stk. 6. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | 4. I § 38,
stk. 1, indsættes efter nr. 2 som nyt nummer: »3) uden tilladelse praktiserer som
dyrlæge i tilfælde, hvor en tilladelse efter § 8
a, stk. 1, er påkrævet,« Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6. 5. I § 38,
stk. 1, nr. 3, der bliver nr. 4, indsættes efter
»undlader at efterkomme«: »forbud efter § 8
a, stk. 4, 2. pkt.,«. 6.§ 38,
stk. 1, nr. 4, der bliver nr. 5, affattes således: »5) undlader at meddele oplysninger
efter § 8 a, stk. 3, eller oplysninger, som er afkrævet
vedkommende efter § 11, stk. 1, 1. pkt., § 11, stk. 2, og
§ 32, stk. 3, eller«. |
| | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2009. Stk. 2. En
praktiserende dyrlæge, der ved lovens ikrafttræden er
omfattet af dyrlægelovens § 8 a, stk. 1, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 2, skal senest 6 måneder efter
lovens ikrafttræden have indgivet ansøgning om
tilladelse, jf. § 8 a, stk. 1. Dispensationer givet i henhold
til § 8 a, stk. 2, som affattet ved § 3 i lov nr. 1557 af
20. december 2006, bevarer deres gyldighed, indtil der er givet
tilladelse efter den nye § 8 a, stk. 1, dog senest indtil 6
måneder efter lovens ikrafttræden. En praktiserende
dyrlæge, der ved lovens ikrafttræden er omfattet af den
nye § 8 a, stk. 3, skal senest 6 måneder efter lovens
ikrafttræden give ministeren oplysning om forholdet. |
| | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger. |