L 124 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af retsplejeloven. (Udvidelse af adgangen til i retskendelser om
telefonaflytning m.v. at anføre den person, som aflytningen
angår).
Fremsat den 4. februar 2009 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Udvidelse af adgangen til i retskendelser
om telefonaflytning m.v. at anføre den person, som
aflytningen angår)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1069 af 6. november 2008, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 781, stk. 1, nr. 3,
udgår »193, stk. 1,«.
2. I
§ 781, stk. 2,
udgår », eller § 263, stk. 3, jf.
stk. 2«.
3. I
§ 783, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »kapitel 12 eller 13«:
»eller §§ 123 eller 180, § 183,
stk. 2, § 191, § 192 a, stk. 2,
§§ 228, 237 eller 245, § 246, jf.
§ 245, § 252, stk. 1, § 261,
stk. 2, eller §§ 262 a eller 288«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2009.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2 |
2. | Gældende
ret | 3 |
| 2.1. Indgreb i
meddelelseshemmeligheden | 3 |
| 2.2. Særligt om kravet om
telefonnumre i retskendelsen | 4 |
3. | Lovforslagets
udformning | 6 |
4. | Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser mv. | 8 |
5. | Hørte
myndigheder mv. | 8 |
6. | Sammenfattende
skema | 9 |
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at forenkle
fremgangsmåden for politiets indhentelse af retskendelse om
telefonaflytning mv. i en række sager om alvorlig
personfarlig kriminalitet mv.
Efter de gældende regler skal en retskendelse om
telefonaflytning mv. bl.a. angive de telefonnumre, indgrebet
angår. Hvis den mistænkte f.eks. skifter telefon, skal
der således som udgangspunkt indhentes en ny retskendelse om
aflytning af det nye telefonnummer.
Hvis der er tale om efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 eller 13 (terrorisme mv.), kan der dog i
en retskendelse om telefonaflytning mv. ud over bestemte
telefonnumre også anføres den person, som indgrebet
angår (den mistænkte). En sådan retskendelse
giver politiet mulighed for - inden for den periode, som
retskendelsen omfatter - at iværksætte aflytning af
alle de telefonnumre, der er bestemte grunde til at antage bliver
benyttet af den mistænkte. Politiet behøver
således ikke løbende at indhente nye retskendelser,
hvis den mistænkte f.eks. ofte skifter mobiltelefon.
Lovforslaget går ud på at udvide denne adgang til
i en retskendelse om telefonaflytning mv. ud over bestemte
telefonnumre også at angive den person, indgrebet
angår, til også at omfatte en række bestemmelser
i straffeloven om alvorlig personfarlig kriminalitet mv. Forslaget
omfatter bl.a. drab, grov vold, vold og trusler mv. mod vidner,
ildspåsættelse mv., hvor andres liv udsættes for
overhængende fare, grov narkotikakriminalitet, grov
våbenkriminalitet og røveri, jf. nærmere pkt. 3
nedenfor. Det er således politiets erfaring, at der
også i sådanne sager om alvorlig personfarlig
kriminalitet mv., herunder navnlig når sådanne
forbrydelser begås som led i mere systematisk og organiseret
kriminalitet som f.eks. banderelateret kriminalitet, kan være
et væsentligt praktisk behov for at forenkle
fremgangsmåden for politiets indhentelse af retskendelse med
henblik på at tilpasse disse regler til den teknologiske
udvikling, når det gælder telekommunikation mv.
Lovforslaget indebærer ingen ændringer i
retsplejelovens betingelser for, at der kan foretages
telefonaflytning mv. Telefonaflytningen mv. skal således som
hidtil være af afgørende betydning for
efterforskningen, og der skal foreligge bestemte grunde til at
antage, at der på den pågældende måde gives
meddelelser til eller fra en mistænkt.
Der foreslås heller ikke ændringer af de regler,
som i øvrigt gælder for retskendelser om
telefonaflytning mv., der ud over bestemte telefonnumre også
angiver den person, indgrebet angår. Politiet vil
således, hvis lovforslaget vedtages - ligesom det
gælder i dag i sager vedrørende mulige forbrydelser
omfattet af straffelovens kapitel 12 eller 13, hvor der i
retskendelsen er angivet også den person, indgrebet
angår - skulle underrette retten snarest muligt efter
udløbet af den periode, retskendelsen omfatter, om de
telefonnumre, der er blevet aflyttet, og som ikke er anført
i kendelsen, samt om de bestemte grunde, der er til at antage, at
der på de pågældende telefonnumre gives
meddelelser til eller fra den mistænkte. Retten skal herefter
underrette den beskikkede advokat, som har mulighed for at
indbringe spørgsmålet om lovligheden af indgrebet for
retten.
2. Gældende ret
2.1. Indgreb i
meddelelseshemmeligheden
Reglerne om indgreb i meddelelseshemmeligheden er fastsat i
retsplejelovens kapitel 71, der blev indsat ved lov nr. 227 af 6.
juni 1985 om ændring af retsplejeloven (Telefonaflytning
mv.). Denne lovændring byggede på
Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1023/1984 om
politiets indgreb i meddelelseshemmeligheden og anvendelse af
agenter.
Efter retsplejelovens § 780, stk. 1, kan
politiets indgreb i meddelelseshemmeligheden bestå i at
1) aflytte
telefonsamtaler eller anden tilsvarende telekommunikation (telefonaflytning),
2) aflytte andre
samtaler eller udtalelser ved hjælp af et apparat (anden aflytning),
3) indhente
oplysning om, hvilke telefoner eller andre tilsvarende
kommunikationsapparater der sættes i forbindelse med en
bestemt telefon eller andet kommunikationsapparat, selv om
indehaveren af dette ikke har meddelt tilladelse hertil (teleoplysning),
4) indhente
oplysning om, hvilke telefoner eller andre tilsvarende
kommunikationsapparater inden for et nærmere angivet
område der sættes i forbindelse med andre telefoner
eller kommunikationsapparater (udvidet
teleoplysning),
5) tilbageholde,
åbne og gøre sig bekendt med indholdet af breve,
telegrammer og andre forsendelser (brevåbning) eller
6) standse den
videre befordring af forsendelser som nævnt i nr. 5 (brevstandsning).
Efter retsplejelovens § 780, stk. 2, kan
politiet foretage optagelser eller tage kopier af de samtaler,
udtalelser, forsendelser mv., som er nævnt i stk. 1,
hvis politiet er berettiget til at gøre sig bekendt med
indholdet heraf, jf. nedenfor.
De almindelige betingelser for, at politiet kan foretage
indgreb i meddelelseshemmeligheden, er fastsat i retsplejelovens
§ 781, stk. 1. Det følger af denne
bestemmelse, at der kun må foretages indgreb i
meddelelseshemmeligheden, hvis
1) der er bestemte grunde til at antage, at der
på den pågældende måde gives meddelelser
eller foretages forsendelser til eller fra en mistænkt,
2) indgrebet
må antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen (indikationskrav)
og
3) efterforskningen
angår en lovovertrædelse, der kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover, en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13
(forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed og mod
statsforfatningen, terrorisme mv.), en overtrædelse af
straffelovens § 124, stk. 2, § 125,
§ 127, stk. 1, § 228, § 235,
§ 266 eller § 281 (fangeflugt mv., unddragelse
af krigstjeneste, rufferi, udbredelse mv. af
børnepornografi, trusler og afpresning) eller en
overtrædelse af udlændingelovens § 59,
stk. 7, nr. 1-5 (bistand til udlændinge med ulovlig
indrejse mv.) (kriminalitetskrav).
Der er ikke fastsat noget krav til mistankens styrke
(mistankekrav) i § 781, stk. 1, men det er forudsat,
at mistanken skal være rimelig og konkret begrundet i de
foreliggende oplysninger, jf. betænkning nr. 1023/1984 side
97f.
Som en fravigelse af det almindelige kriminalitetskrav kan der
i medfør af § 781, stk. 2 og 3, foretages
telefonaflytning og teleoplysning i sager om fredskrænkelser
omfattet af straffelovens § 263, stk. 2
(»hacking«), samt teleoplysning i sager om gentagne
fredskrænkelser omfattet af straffelovens § 265
(overtrædelse af polititilhold) eller om overtrædelse
af straffelovens § 279 a (databedrageri) eller
§ 293, stk. 1 (brugstyveri), begået ved
anvendelse af en telekommunikationstjeneste samt i sager om
overtrædelse af værdipapirhandelslovens § 35,
stk. 1, § 36 eller § 39, stk. 1
(insiderhandel og kursmanipulation).
I overensstemmelse med den almindelige
proportionalitetsgrundsætning må der i medfør af
retsplejelovens § 782, stk. 1, ikke foretages
indgreb i meddelelseshemmeligheden, hvis det efter indgrebets
formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe,
som indgrebet må antages at forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb.
Efter § 783, stk. 1, sker indgreb i
meddelelseshemmeligheden efter rettens kendelse. I kendelsen
anføres de telefonnumre, lokaliteter, adressater eller
forsendelser, som indgrebet angår. Endvidere anføres
de konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det
støttes, at betingelserne for indgrebet er opfyldt. Efter
§ 783, stk. 3, fastsættes der i kendelsen det
tidsrum, inden for hvilket indgrebet i meddelelseshemmeligheden kan
foretages. Dette tidsrum skal være så kort som muligt
og må ikke overstige 4 uger. Tidsrummet kan ved kendelse
forlænges med højst 4 uger ad gangen.
Politiet kan således som udgangspunkt kun foretage
indgreb i meddelelseshemmeligheden efter at have indhentet en
retskendelse. Ville indgrebets øjemed blive forspildt, hvis
politiet skulle afvente en forudgående retskendelse, kan
politiet dog i medfør af § 783, stk. 4, selv
træffe beslutning om indgrebet og derefter - snarest muligt
og inden 24 timer - forelægge sagen for retten. Retten
afgør herefter ved kendelse, om indgrebet kan godkendes,
samt om det kan opretholdes og i bekræftende fald for hvilket
tidsrum. Burde indgrebet efter rettens opfattelse ikke være
foretaget, skal retten give meddelelse herom til
Justitsministeriet.
I forbindelse med rettens behandling af en begæring om
indgreb i meddelelseshemmeligheden skal der i medfør af
retsplejelovens § 784, stk. 1, beskikkes en advokat
for den, indgrebet vedrører, og advokaten skal have
lejlighed til at udtale sig, inden retten træffer
afgørelse. Advokatbeskikkelse skal ske, uanset om der
allerede er beskikket en forsvarer for den mistænkte, som kan
varetage dennes interesser. Den advokat, der beskikkes efter
§ 784, stk. 1, skal således varetage
interesserne ikke blot for den eller de mistænkte, men
også for indehaverne af de telefoner eller lokaler mv., der
aflyttes, samt for de personer, der mere eller mindre
tilfældigt taler i en telefon, der aflyttes, eller som
på anden måde bliver berørt af indgrebet, jf.
betænkning nr. 1023/1984 side 81f. Der er i § 785
og § 787 fastsat nærmere regler om den beskikkede
advokats rettigheder og pligter i forbindelse med sagens
behandling.
Efter retsplejelovens § 786, stk. 1,
påhviler det postvirksomheder og udbydere af telenet eller
teletjenester at bistå politiet ved gennemførelse af
indgreb i meddelelseshemmeligheden, herunder ved at etablere
aflytning af telefonsamtaler mv.
Når et indgreb i meddelelseshemmeligheden er afsluttet,
skal der som hovedregel i medfør af § 788,
stk. 1, jf. stk. 2, gives underretning om indgrebet til
henholdsvis indehaveren af den pågældende telefon
(telefonaflytning og teleoplysning), den, der har rådighed
over det pågældende lokale (rumaflytning), og
afsenderen eller modtageren af forsendelsen (brevåbning og
brevstandsning). Der skal ikke gives underretning om udvidet
teleoplysning, jf. § 788, stk. 5.
Den advokat, der er beskikket i medfør af
retsplejelovens § 784, stk. 1, skal modtage genpart
af underretningen, jf. § 788, stk. 3, 3. pkt.
Det er den byret, som har truffet afgørelse om
indgrebet, der skal foretage underretningen, jf. § 788,
stk. 3, 1. pkt. Underretningen skal gives snarest muligt, hvis
politiet ikke senest 14 dage efter udløbet af det tidsrum,
hvor indgrebet har været tilladt, jf. § 783,
stk. 2, har fremsat begæring om undladelse af eller
udsættelse med underretning, jf. § 788,
stk. 3, 2. pkt.
I medfør af § 788, stk. 4, 1. pkt., kan
retten efter begæring fra politiet beslutte, at underretning
skal undlades eller udsættes i et nærmere fastsat
tidsrum, hvis underretningen vil være til skade for
efterforskningen eller til skade for efterforskningen i en anden
verserende sag om en lovovertrædelse, som efter loven kan
danne grundlag for et indgreb i meddelelseshemmeligheden, eller
hvis hensynet til beskyttelse af fortrolige oplysninger om
politiets efterforskningsmetoder eller omstændighederne i
øvrigt taler imod underretning.
2.2. Særligt om kravet om
telefonnumre i retskendelsen
2.2.1. Som nævnt i pkt. 2.1
skal der i en retskendelse om indgreb i meddelelseshemmeligheden
bl.a. anføres de telefonnumre, lokaliteter, adressater eller
forsendelser, som indgrebet angår, jf. retsplejelovens
§ 783, stk. 1, 2. pkt.
Med hensyn til, hvilke personers
telefoner der vil kunne aflyttes, skal der efter
retsplejelovens § 781, stk. 1, nr. 1, være
»bestemte grunde til at antage, at der på den
pågældende måde gives meddelelser eller foretages
forsendelser til eller fra en mistænkt«. Dette
indebærer, at der kan gribes ind i kommunikation, hvori en
mistænkt direkte er part f.eks. som afsender eller modtager
af et brev eller som deltager i en telefonsamtale eller anden
samtale. Der er også mulighed for at gribe ind, hvis samtalen
eller brevvekslingen føres mellem personer, der ikke er
mistænkt, hvis der er bestemte grunde til at antage, at de
pågældende formidler meddelelser til eller fra en
mistænkt og altså virker som budbringere for denne, jf.
betænkning nr. 1023/1984 side 98f.
Reglerne om telefonaflytning er altså indrettet
sådan, at der gives politiet en generel tilladelse til at
aflytte samtaler til og fra en bestemt telefon, når det
må antages, at der over denne formidles samtaler til eller
fra en mistænkt. Det er altså ikke nødvendigvis
den mistænktes telefon, der aflyttes. F.eks. vil den
mistænkte i narkotikasager undertiden befinde sig i udlandet.
For at skaffe oplysning om tid og sted for den
pågældendes hjemkomst - eventuelt i forbindelse med en
narkotikaleverance - kan det være nødvendigt at
aflytte telefoner hos nærtstående personer i
Danmark.
I praksis vil en retskendelse således kunne omfatte
aflytning også af telefoner, der tilhører andre
personer end den mistænkte - f.eks. kæresten,
arbejdspladsen, forældrene eller bekendte - hvis der er
bestemte grunde til at antage, at der gives meddelelser til eller
fra den mistænkte fra disse personers telefoner.
Med hensyn til, hvilke samtaler
der vil kunne aflyttes, bemærkes, at retskendelser om indgreb
i meddelelseshemmeligheden omfatter alle telefonsamtaler, der inden
for en bestemt periode føres fra en nærmere angivet
telefon, som politiet har en særlig mistanke om vil blive
benyttet i forbindelse med en forbrydelse. Herved rammer indgrebet
altså også alle de personer, der uden at have nogen
forbindelse med forbrydelsen ringer op til eller fra den
pågældende telefon. Det fremgår af bestemmelsens
forarbejder, at dette må anses for uundgåeligt, da det
ikke er muligt at foretage en snævrere afgrænsning af
det tilladelige »lytteområde« end de samtaler,
der føres over en bestemt telefon, jf. betænkning nr.
1023/1984 side 59.
2.2.2. Den generelle regel i
retsplejelovens § 783, stk. 1, 2. pkt., om, at der i
en kendelse om telefonaflytning eller teleoplysning skal
anføres de telefonnumre, som indgrebet angår,
suppleres af retsplejelovens § 783, stk. 2.
Efter denne bestemmelse kan der i rettens kendelse om
telefonaflytning eller teleoplysning ud over bestemte telefonnumre
anføres den person, som indgrebet angår (den
mistænkte), hvis efterforskningen angår en
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13
(forbrydelser mod statens sikkerhed og selvstændighed og mod
statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme
mv.). En sådan retskendelse giver politiet mulighed for -
inden for den periode, som kendelsen omfatter - at
iværksætte aflytning af alle de telefonnumre, der er
bestemte grunde til at antage bliver benyttet af den
mistænkte. Politiet behøver således ikke
løbende indhente nye retskendelser, hvis den mistænkte
f.eks. ofte skifter mobiltelefon.
Hvis der i en retskendelse om telefonaflytning mv. ud over
bestemte telefonnumre også anføres den person,
indgrebet angår, skal politiet snarest muligt efter
udløbet af den periode, retskendelsen omfatter, underrette
retten om de telefonnumre, der er blevet aflyttet, og som ikke er
anført i kendelsen. Hvis særlige forhold taler for
det, skal underretning ske senest 24 timer efter indgrebets
iværksættelse. Det gælder efter bestemmelsens
forarbejder navnlig, hvor særlige principielle hensyn kan
siges at gøre sig gældende, f.eks. hvor der
måtte opstå spørgsmål om aflytning af
telefoner, der (også) anvendes af advokater, læger
eller journalister, eller telefoner på den mistænktes
arbejdsplads, der også anvendes af andre end den
mistænkte. Underretningen skal indeholde en angivelse af de
bestemte grunde, der er til at antage, at der fra de
pågældende telefonnumre gives meddelelser til eller fra
den mistænkte.
Retten underretter den beskikkede advokat, jf. retsplejelovens
§ 784, stk. 1, der herefter kan indbringe
spørgsmålet om lovligheden af indgrebet for retten.
Retten træffer afgørelse ved kendelse. Burde indgrebet
efter rettens opfattelse ikke være foretaget, skal retten
give meddelelse herom til Justitsministeriet.
Bestemmelsen i retsplejelovens § 783, stk. 2,
om, at der i visse tilfælde i kendelser om telefonaflytning
og teleoplysning ud over bestemte telefonnumre også kan
anføres den person, indgrebet angår, blev indsat ved
lov nr. 542 af 8. juni 2006 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen
for at bekæmpe terrorisme m.v.). Der henvises til lovforslag
nr. L 217 (folketingsåret 2005-06), jf. Folketingstidende
2005-06, tillæg A, side 7137, tillæg B, side 1721, samt
Folketingets forhandlinger, side 5681, 7850 og 8147.
Om baggrunden for reglen fremgår det af lovforslagets
bemærkninger bl.a., at der siden reglerne om indgreb i
meddelelseshemmeligheden blev revideret for ca. 20 år siden,
er sket en voldsom teknologisk udvikling inden for tele- og
internetkommunikation. Omfanget af denne udvikling illustreres ikke
mindst af de senere års fremvækst af en mangfoldighed
af nye kommunikationsmidler som f.eks. mobiltelefoner,
taletidskort, e-mail, internet-chat og IP-telefoner. Disse mange
nye former for tele- og internetkommunikation anvendes i dag som
helt sædvanlige kommunikationsmidler af en meget stor del af
befolkningen. Samtidig udvides udbudet på telemarkedet hele
tiden med videreudviklede og helt nye kommunikationsmidler.
Det anføres videre i lovforslagets bemærkninger,
at den hastige teknologiske udvikling indebærer betydelige
udfordringer for politiet i forbindelse med efterforskning af de
mange former for kriminalitet, hvor der kan være behov for at
skaffe sig oplysninger om en mistænkts kommunikation med
andre. Politiet må således ofte indhente et
større antal retskendelser vedrørende samme
mistænkte, herunder kendelser på andre personers -
f.eks. familiemedlemmers eller arbejdsgiveres - telefonnumre, som
den mistænkte har adgang til.
Det anføres i den forbindelse, at det er politiets
erfaring, at mange mistænkte forsøger at sløre
deres handlinger ved at anvende flere forskellige
kommunikationsmidler og f.eks. løbende udskifte
mobiltelefoner eller SIM-kort. Det fremgår, at Politiets
Efterretningstjeneste har oplyst, at det ikke er usædvanligt,
at mistænkte, som tjenesten har behov for at overvåge,
benytter sig af et stort antal forskellige telefoner eller
taletidskort på samme tid. Der har således været
tilfælde, hvor det har været nødvendigt at
indhente et endog meget betydeligt antal retskendelser om
telefonaflytning i en enkelt sag.
Den beskrevne udvikling gør det vanskeligt for politiet
at være tilstrækkelig på forkant med, hvilke
telefonnumre en mistænkt benytter, sådan at politiet
kan nå løbende at indhente forudgående
retskendelser på alle relevante telefonnumre. Når det
opdages, at en mistænkt benytter sig af (endnu) et
telefonnummer, som politiet ikke hidtil har haft kendskab til, vil
formålet med aflytningen af den pågældende ofte
blive forspildt, hvis politiet herefter skal afvente, at der
indhentes en ny retskendelse. Det er derfor ikke sjældent
nødvendigt for politiet straks at iværksætte
aflytning af det nye telefonnummer efter reglerne om politiets
adgang til selv at træffe beslutning om indgreb i
meddelelseshemmeligheden, når indgrebets øjemed ville
forspildes, hvis retskendelse skulle afventes, jf. pkt. 2.1
ovenfor.
I lovforslagets bemærkninger er det anført, at
kravet om, at kendelsen skal angive de telefonnumre, som indgrebet
vedrører, bygger på hensynet til, at den bemyndigelse,
som rettens kendelse giver politiet, er præcist
afgrænset, jf. betænkning nr. 1023/1984 side 73. Herved
undgås, at der opstår tvivl om, hvorvidt politiet ved
den efterfølgende aflytning har holdt sig inden for de
grænser, som retten har fastsat.
Det anføres endvidere, at den teknologiske udvikling
på området imidlertid i stigende grad
vanskeliggør politiets efterforskning mv., jf. ovenfor, og
at den hidtidige ordning efter omstændighederne kan
medføre en meget væsentlig ressourcemæssig
belastning af såvel politiet som domstolene. Særligt
med hensyn til terrorområdet er det som nævnt Politiets
Efterretningstjenestes erfaring, at de kredse, der mistænkes
for forbindelse med mulig terrorvirksomhed, i væsentlig grad
søger at udnytte den teknologiske udvikling inden for tele-
og internetkommunikation til at undgå overvågning fra
myndighedernes side.
Formålet med bestemmelsen i retsplejelovens
§ 783, stk. 2, om angivelse også af den
person, indgrebet angår, er således i sager om
terrorisme mv. inden for rammerne af efterfølgende kontrol
fra rettens side at tilpasse kravet i retsplejelovens
§ 783, stk. 1, 2. pkt., om angivelse af bestemte
telefonnumre til den teknologiske udvikling.
Det fremgår endelig af lovforslagets bemærkninger,
at Justitsministeriet i lyset af den beskrevne teknologiske
udvikling har overvejet, om der kunne være anledning til at
udstrække ændringen af retsplejelovens § 783
til at gælde generelt og ikke kun på
terrorområdet. Det anføres i den forbindelse, at de
vanskeligheder, som udviklingen på tele- og
internetkommunikationsområdet medfører for politiet,
også gør sig gældende med hensyn til en
række andre kriminalitetsformer, herunder f.eks.
narkotikakriminalitet. Heroverfor står imidlertid, at
ændringen kan siges at have en vis principiel karakter, og at
det bør overvejes i en bredere sammenhæng, hvis
ordningen skal udstrækkes til at gælde generelt. Reglen
i retsplejelovens § 783, stk. 2, blev på den
baggrund indtil videre afgrænset til at vedrøre sager
om overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13.
3. Lovforslagets udformning
3.1. Som nærmere beskrevet i
pkt. 2.2 ovenfor skal der i kendelser om telefonaflytning og
teleoplysning som udgangspunkt anføres de telefonnumre, som
indgrebet angår. Herved sikres, at den bemyndigelse, som
kendelsen giver politiet, får en præcis
afgrænsning.
Hvis efterforskningen angår en overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13 (terrorisme mv.), kan der i en
sådan retskendelse ud over bestemte telefonnumre også
anføres den person, som indgrebet angår (den
mistænkte). En sådan retskendelse giver mulighed for at
aflytte den mistænkte, uanset hvilke telekommunikationsmidler
den pågældende måtte vælge at benytte sig
af. Politiet kan således i givet fald - inden for den
periode, som kendelsen omfatter - iværksætte aflytning
af alle de telefonnumre, der er bestemte grunde til at antage
bliver benyttet af den mistænkte. Tilsvarende giver en
retskendelse om teleoplysning, der ud over bestemte telefonnumre
også angiver den person, indgrebet angår, mulighed for
løbende at indhente oplysninger om, hvilke telefonnumre der
sættes i forbindelse med de telefoner, der er bestemte grunde
til at antage, at den pågældende benytter.
En sådan retskendelse »på personen«
indebærer ingen ændringer i retsplejelovens betingelser
for at iværksætte telefonaflytning mv.
Telefonaflytningen mv. skal således fortsat være af
afgørende betydning for efterforskningen, og der skal
foreligge bestemte grunde til at antage, at der på hvert af
de telefonnumre, der aflyttes med hjemmel i en sådan
retskendelse, gives meddelelser til eller fra den mistænkte.
En sådan retskendelse forenkler alene fremgangsmåden
ved telefonaflytning mv., idet politiet på grundlag af
én retskendelse løbende - inden for den periode, som
kendelsen omfatter - kan iværksætte aflytning mv.
også af telefonnumre, som ikke er særskilt nævnt
i kendelsen (frem for at skulle indhente en ny retskendelse for
hvert nyt telefonnummer, f.eks. hvis den mistænkte ofte
skifter mobiltelefon).
3.2. Efter den gældende
regel i retsplejelovens § 783, stk. 2, er det som
nævnt kun i sager om overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 eller 13 (terrorisme mv.), at der er mulighed for i en
retskendelse om telefonaflytning eller teleoplysning ud over
bestemte telefonnumre også at anføre den person, som
indgrebet angår (den mistænkte).
Som anført i forarbejderne til retsplejelovens
§ 783, stk. 2, gør de vanskeligheder, som den
teknologiske udvikling på tele- og
internetkommunikationsområdet medfører for politiet,
sig også gældende på en række andre
områder vedrørende efterforskning af alvorlig
kriminalitet, f.eks. i sager vedrørende grov
narkotikakriminalitet (straffelovens § 191).
Det er således politiets erfaring, at mange
mistænkte også i en række andre straffesager om
alvorlig kriminalitet forsøger at sløre deres
handlinger ved at anvende flere forskellige kommunikationsmidler og
f.eks. løbende udskifte mobiltelefoner eller SIM-kort. Det
er ikke usædvanligt, at mistænkte benytter sig af et
stort antal forskellige telefoner eller taletidskort på samme
tid, og der har været tilfælde, hvor det har
været nødvendigt at indhente et endog meget betydeligt
antal retskendelser om telefonaflytning i en enkelt sag, f.eks. om
grov narkotikakriminalitet.
Med hensyn til de gældende regler i retsplejelovens
§ 783, stk. 2, om mulighed for at afsige
retskendelse »på personen« har Politiets
Efterretningstjeneste oplyst, at man i praksis har positive
erfaringer med denne mulighed for at arbejde på grundlag af
retskendelser, der hjemler aflytning mv. ikke alene af bestemte
telefonnumre, men af alle telefonnumre, der er bestemte grunde til
at antage benyttes til at give meddelelser til eller fra den
mistænkte.
Regeringen lægger vægt på at sikre en
effektiv politiindsats over for bl.a. banderelateret kriminalitet,
herunder kriminalitet som led i bandeopgør mv., der
også kan indebære betydelig fare for
udenforstående personer. Ikke mindst i den aktuelle situation
navnlig i en række større byer med væbnede
opgør mellem kriminelle grupperinger er det væsentligt
at overveje relevante og hensigtsmæssige forbedringer af
politiets arbejdsvilkår.
Justitsministeriet har på denne baggrund overvejet, om
den gældende adgang til at afsige retskendelser
»på personen« bør udvides til også
at omfatte visse andre forbrydelser end overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13 (terrorisme mv.).
På den ene side vil en sådan udvidelse kunne siges
at have en vis principiel karakter i forhold til domstolskontrol
mv. På den anden side vil der være tale om en praktisk
forenkling, som ikke vil ændre de indholdsmæssige
betingelser for, hvornår politiet kan foretage
telefonaflytning mv., idet aflytningen fortsat skal være af
afgørende betydning for efterforskningen. Endvidere vil en
udvidelse navnlig være relevant i tilfælde, hvor
politiet efter de gældende regler vil kunne foretage
aflytning mv. uden forudgående retskendelse, fordi indgrebets
øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes.
Uanset om en telefonaflytning sker i medfør af en
retskendelse »på personen« eller »på
øjemedet«, vil der være en adgang til
efterfølgende domstolskontrol, og i begge tilfælde vil
politiet af egen drift skulle orientere retten efterfølgende
om de enkelte telefonaflytninger mv., herunder grundlaget for de
aflytninger, som er foretaget med hjemmel i kendelsen.
Efter en samlet vurdering foreslår Justitsministeriet
på den anførte baggrund, at den gældende adgang
til i retskendelser om telefonaflytning mv. ud over bestemte
telefonnumre også at anføre den person, som indgrebet
angår, udvides til at omfatte visse andre alvorlige
straffelovsovertrædelser, som indebærer fare for
menneskers liv eller helbred mv., og som i praksis ofte har eller
kan have relation til mere systematisk og organiseret kriminalitet,
herunder bandekriminalitet, hvor de mistænkte generelt er
mere tilbøjelige til at søge at sløre deres
indbyrdes kommunikation ved f.eks. ofte at skifte
kommunikationsmidler. Justitsministeriet har herved navnlig lagt
vægt på hensynet til at fremme den nødvendige
politiindsats mod bl.a. banderelateret kriminalitet samtidig med,
at reglerne på området ikke går videre, end der
er behov for, og at der vil være adgang til
efterfølgende domstolskontrol af de enkelte
telefonaflytninger mv.
Det foreslås således, at adgangen efter
retsplejelovens § 783, stk. 2, til i en retskendelse
om telefonaflytning eller teleoplysning ud over bestemte
telefonnumre også at anføre den person, som indgrebet
angår, udvides til ud over sager om terrorisme mv.
(straffelovens kapitel 12 og 13) at omfatte følgende
straffelovsovertrædelser: Sager om vold og trusler mv. mod
vidner (§ 123), ildspåsættelse eller
bombesprængning mv., hvor andres liv udsættes for
overhængende fare (§ 180 og § 183,
stk. 2), grov narkotikakriminalitet (§ 191), grov
våbenkriminalitet (§ 192 a, stk. 2), rufferi
(§ 228), drab (§ 237), grov vold
(§§ 245 eller 246), hensynsløs
fareforvoldelse (§ 252, stk. 1), grov
frihedsberøvelse (§ 261, stk. 2),
menneskehandel (§ 262 a) og røveri
(§ 288).
Reglerne i retsplejelovens § 783, stk. 2,
foreslås i øvrigt ikke ændret, og det samme
gælder de øvrige regler i retsplejeloven om
telefonaflytning mv. Afsigelse af en retskendelse, der i
medfør af retsplejelovens § 783, stk. 2, ud
over bestemte telefonnumre også angiver den person, indgrebet
angår, vil således ligesom i dag forudsætte, at
de almindelige betingelser (som ikke foreslås ændret)
for henholdsvis telefonaflytning eller teleoplysning er opfyldt,
jf. retsplejelovens §§ 781 og 782. Det
indebærer bl.a., at indgrebet ligesom i dag skal være
af afgørende betydning for efterforskningen. Politiets
iværksættelse af telefonaflytning mv. af nye
telefonnumre i henhold til en sådan kendelse vil desuden som
hidtil forudsætte, at der er bestemte grunde til at antage,
at der på det pågældende telefonnummer gives
meddelelser til eller fra den mistænkte. Endvidere skal
politiet ligesom i dag snarest muligt efter udløbet af den
periode, retskendelsen omfatter, i givet fald underrette retten om
de telefonnumre, som indgrebet har været rettet imod, og som
ikke er anført i kendelsen, samt om de bestemte grunde, der
er til at antage, at der på de pågældende
telefonnumre gives meddelelser til eller fra den mistænkte.
Hvis særlige forhold taler for det, skal underretning ske
senest 24 timer efter indgrebets iværksættelse. Retten
skal herefter underrette den beskikkede advokat, som har mulighed
for at indbringe spørgsmålet om indgrebets lovlighed
for retten.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3
(ændring af retsplejelovens § 783, stk. 2), og
bemærkningerne hertil.
3.3. I forbindelse med
høringen over et udkast til lovforslaget har Rigsadvokaten
anført, at der er grund til også at overveje en
ændring af reglerne om muligheden for at foretage indgreb i
meddelelseshemmeligheden. Rigsadvokaten anfører bl.a., at
Københavns Politi er bekendt med flere sager
vedrørende kriminelle personers handel med, indsmugling af
og besiddelse af håndskydevåben (pistoler mv.), hvor
det med de gældende regler ikke har været muligt at
anvende indgreb i meddelelseshemmeligheden som led i
efterforskningen, herunder med henblik på afsløring og
anholdelse af de mistænkte samt beslaglæggelse af
våbnene. Med henblik på en effektiv
efterforskningsmæssig indsats mod den organiserede og
alvorlige kriminalitet, herunder rocker- og bandekriminalitet,
bør det overvejes at åbne mulighed for indgreb i
meddelelseshemmeligheden i de nævnte sager.
Justitsministeriet er enig i Rigsadvokatens synspunkt og vil
sammen med Rigsadvokaten nærmere overveje udformningen af
sådanne regler med henblik på, at der kan
fremsættes et lovforslag herom i begyndelsen af næste
folketingssamling. Det vil i forbindelse hermed blive overvejet, om
der eventuelt bør indføres en ny
straffelovsbestemmelse, der også omfatter bl.a. alvorlige
sager om indsmugling og handel mv. med skydevåben (der i dag
som udgangspunkt straffes efter våbenloven).
Nærværende lovforslag indebærer
således som nævnt ovenfor ikke ændringer af
retsplejelovens betingelser for, at der kan foretages
telefonaflytning mv., men alene at mulighederne for at afsige
retskendelser om telefonaflytning mv. »på
personen« udvides med henblik på at forenkle
fremgangsmåden for politiets indhentelse af retskendelse om
telefonaflytning mv. i en række sager om alvorlig
personfarlig kriminalitet.
4. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser mv.
Lovforslaget indebærer ingen ændringer i de
indholdsmæssige betingelser for, hvornår politiet kan
foretage telefonaflytning mv., men fremgangsmåden ved
telefonaflytning mv. forenkles i de omhandlede sager, så det
ikke er nødvendigt at indhente en ny retskendelse for hvert
nyt telefonnummer, der skal aflyttes mv., hvis den mistænkte
skifter telefon. Lovforslaget vil dermed indebære en vis
administrativ lettelse for bl.a. politiet.
Lovforslaget skønnes ikke herudover at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for staten,
regionerne eller kommunerne.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
borgerne.
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
5. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i
Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede
Advokater, Institut for Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden,
Dansk Retspolitisk Forening, Amnesty International og
Telekommunikationsindustrien.
6. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget skønnes at
indebære visse administrative lettelser | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
I bilaget til lovforslaget er de foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de gældende regler.
Til § 1
Til nr. 1 og 2 (§ 781, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
forhøjelsen af maksimum i strafferammen i straffelovens
§ 193, stk. 1, om omfattende forstyrrelse i driften
af almindelige samfærdselsmidler mv. og § 263,
stk. 3, om industrispionage, systematisk eller organiseret
"hacking" mv. til fængsel indtil 6 år, jf. lov nr. 352
af 19. maj 2004. De nævnte straffelovsbestemmelser opfylder
herefter det almindelige strafferammekrav (fængsel i 6
år eller derover) i retsplejelovens § 781,
stk. 1, nr. 3, om indgreb i meddelelseshemmeligheden. De
specifikke henvisninger i retsplejelovens § 781,
stk. 1, nr. 3, og stk. 2, til straffelovens
§ 193, stk. 1, og § 263, stk. 3,
foreslås derfor ophævet.
Til nr. 3 (§ 783, stk. 2, 1. pkt.)
Det foreslås, at retsplejelovens § 783,
stk. 2, 1. pkt., om, hvornår der i en retskendelse om
telefonaflytning eller teleoplysning ud over bestemte telefonnumre
også kan angives den person, indgrebet angår, udvides
fra overtrædelser af straffelovens kapitel 12 eller 13
(terrorisme mv.) til også at gælde overtrædelser
af straffelovens § 123 (vold og trusler mv. mod vidner),
§ 180 og § 183, stk. 2
(ildspåsættelse eller bombesprængning mv., hvor
andres liv udsættes for overhængende fare),
§ 191 (grov narkotikakriminalitet), § 192 a,
stk. 2 (grov våbenkriminalitet), § 228
(rufferi), § 237 (drab), §§ 245 og 246
(grov vold), § 252, stk. 1 (hensynsløs
fareforvoldelse), § 261, stk. 2 (grov
frihedsberøvelse), § 262 a (menneskehandel) og
§ 288 (røveri).
Ligesom efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens
§ 783, stk. 2, kræves det ikke, at det i den
konkrete sag er godtgjort, at den mistænkte anvender en
flerhed af kommunikationsmidler.
Reglerne i retsplejelovens § 783, stk. 2, eller
reglerne om telefonaflytning mv. foreslås i øvrigt
ikke ændret.
Bestemmelsen i § 783, stk. 2, vil således
ligesom i dag omfatte kendelser om telefonaflytning (dvs. aflytning
af telefonsamtaler eller anden tilsvarende telekommunikation) eller
teleoplysning. Bestemmelsen vil således omfatte alle de
indgreb i meddelelseshemmeligheden, der er omfattet af
retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 1 og 3, uanset om
der er tale om egentlig telefonkommunikation eller anden
tilsvarende telekommunikation, f.eks. e-mail-, internet- eller
telefaxkommunikation.
For så vidt angår teleoplysning bemærkes, at
bestemmelsen i retsplejelovens § 783, stk. 2,
ligesom i dag alene vil omfatte fremadrettet teleoplysning i
medfør af retsplejelovens § 780, stk. 1, nr.
3, og ikke bagudrettet teleoplysning i medfør af
editionsreglerne, jf. Højesterets kendelse gengivet i
Ugeskrift for Retsvæsen 1993 side 1. Der vil således
fortsat ikke på grundlag af en retskendelse om teleoplysning,
der ud over bestemte telefonnumre også angiver den person,
indgrebet angår, kunne indhentes historiske
teleoplysninger.
Afsigelse af en retskendelse, der i medfør af
retsplejelovens § 783, stk. 2, 1. pkt., ud over
bestemte telefonnumre også angiver den person, indgrebet
angår, vil forudsætte, at de øvrige betingelser
for henholdsvis telefonaflytning eller teleoplysning er opfyldt,
herunder at indgrebet må antages at være af
afgørende betydning for efterforskningen. Endvidere vil der
med hjemmel i en sådan retskendelse kun kunne foretages
aflytning af et telefonnummer eller indhentes teleoplysninger om,
hvilke telefoner der sættes i forbindelse med et givet
telefonnummer, når der er bestemte grunde til at antage, at
der over denne telefon formidles meddelelser til eller fra den
mistænkte person, jf. retsplejelovens § 781,
stk. 1, nr. 1. Betingelsen i § 781, stk. 1, nr.
1, vil således skulle være opfyldt i relation til hvert
enkelt telefonnummer, der aflyttes eller indhentes teleoplysninger
om på grundlag af en sådan retskendelse.
I medfør af retsplejelovens § 783,
stk. 2, 2. og 4. pkt. (som ikke foreslås ændret),
skal politiet snarest muligt efter udløbet af det tidsrum,
inden for hvilket indgrebet kan foretages, underrette retten om de
telefonnumre - herunder f.eks. IMSI- eller IMEI-numre - som
indgrebet har været rettet imod (dvs. de telefonnumre, som er
blevet aflyttet, eller hvor der har været iværksat
teleoplysning), og som ikke er anført i kendelsen, samt om
de bestemte grunde, der er til at antage, at der fra de
pågældende telefonnumre gives meddelelser til eller fra
den mistænkte. Hvis særlige forhold taler for det, skal
underretning ske senest 24 timer efter indgrebets
iværksættelse, jf. retsplejelovens § 783,
stk. 2, 3. pkt. (som heller ikke foreslås
ændret).
Det er forudsat, at denne underretning af retten indeholder
oplysninger svarende til dem, som skal medtages, når indgreb,
der er iværksat af politiet uden forudgående
retskendelse (på øjemedet), efterfølgende skal
forelægges for retten til godkendelse, jf. retsplejelovens
§ 783, stk. 4.
Politiets underretning til retten sker med henblik på,
at retten herefter underretter den advokat, som er beskikket i
sagen i medfør af retsplejelovens § 784,
stk. 1. I praksis vil retten ofte kunne foretage denne
underretning samtidig med den underretning af denne advokat, som
retten skal foretage efter § 788, stk. 3, 3. pkt.,
jf. stk. 4, 2. pkt., om efterfølgende underretning om
et foretaget indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Spørgsmålet om lovligheden af telefonaflytning
eller teleoplysning gennemført på grundlag af en
forudgående retskendelse, som ud over bestemte telefonnumre
også angiver den person, indgrebet angår, kan af den
beskikkede advokat indbringes for retten i medfør
retsplejelovens § 783, stk. 2, 5. pkt. (som ikke
foreslås ændret). Formålet hermed er at sikre en
adgang til domstolskontrol med hensyn til de konkrete telefonnumre,
som politiet har aflyttet eller indhentet teleoplysninger om
på grundlag af en sådan retskendelse. Hvis sagen
indbringes for retten af den beskikkede advokat, afgør
retten ved kendelse, om indgrebet er sket inden for rammerne af den
forudgående retskendelse og i øvrigt i
overensstemmelse med retsplejelovens almindelige betingelser for
telefonaflytning og teleoplysning.
Finder retten, at politiet har foretaget et indgreb, som ikke
burde være foretaget, skal retten give meddelelse herom til
Justitsministeriet, jf. retsplejelovens § 783,
stk. 2, sidste pkt. (som ikke foreslås ændret).
Dette svarer til, hvad der gælder efter § 783,
stk. 3, 4. pkt., i de tilfælde, hvor politiet har
iværksat et indgreb i meddelelseshemmeligheden uden
forudgående retskendelse (på øjemedet), og
retten får forelagt sagen med henblik på
efterfølgende godkendelse, men ikke godkender
indgrebet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2009. Den foreslåede affattelse af retsplejelovens
§ 783, stk. 2 (lovforslagets § 1, nr. 3),
finder anvendelse på retskendelser om telefonaflytning og
teleoplysning, herunder om forlængelse af det tidsrum, inden
for hvilket indgrebet kan foretages, der afsiges efter lovens
ikrafttræden.
Til § 3
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 6. november 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 781.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden må kun foretages,
såfremt | | |
1) der er bestemte grunde til at antage,
at der på den pågældende måde gives
meddelelser eller foretages forsendelser til eller fra en
mistænkt, | | |
2) indgrebet må antages at
være af afgørende betydning for efterforskningen
og | | |
3) efterforskningen angår en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover, en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitler 12 eller 13 eller en
overtrædelse af straffelovens §§ 124,
stk. 2, 125, 127, stk. 1, 193, stk. 1, 228, 235,
266, 281 eller en overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 7, nr. 1-5. | | 1. I
§ 781, stk. 1, nr. 3, udgår »193,
stk. 1,«. |
Stk. 2.
Er betingelserne i stk. 1, nr. 1 og 2, opfyldt, kan
telefonaflytning og teleoplysning endvidere foretages,
såfremt mistanken angår fredskrænkelser som
omhandlet i straffelovens § 263, stk. 2, eller
§ 263, stk. 3, jf. stk. 2. Stk. 3-5.
--- | | 2. I
§ 781, stk. 2, udgår », eller
§ 263, stk. 3, jf. stk. 2«. |
| | |
§ 783.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden sker efter rettens kendelse. I
kendelsen anføres de telefonnumre, lokaliteter, adressater
eller forsendelser, som indgrebet angår, jf. dog stk. 2.
Endvidere anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres. | | |
Stk. 2.
Angår efterforskningen en overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 eller 13, kan der i rettens kendelse i medfør af
§ 780, stk. 1, nr. 1 eller 3, ud over bestemte
telefonnumre anføres den person, som indgrebet angår
(den mistænkte). I så fald skal politiet snarest muligt
efter udløbet af det tidsrum, inden for hvilket indgrebet
kan foretages, underrette retten om de telefonnumre, som indgrebet
har været rettet imod, og som ikke er anført i
kendelsen. Hvis særlige forhold taler for det, skal
underretning efter 2. pkt. ske senest 24 timer efter indgrebets
iværksættelse. Underretning efter 2. og 3. pkt. skal
indeholde en angivelse af de bestemte grunde, der er til at antage,
at der fra de pågældende telefonnumre gives meddelelser
til eller fra den mistænkte. Retten underretter den
beskikkede advokat, jf. § 784, stk. 1, der herefter
kan indbringe spørgsmålet om lovligheden af indgrebet
for retten. Retten træffer afgørelse ved kendelse.
Burde indgrebet efter rettens opfattelse ikke være foretaget,
skal retten give meddelelse herom til Justitsministeriet. Stk. 3-5.
--- | | 3. I
§ 783, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»kapitel 12 eller 13«: »eller
§§ 123 eller 180, § 183, stk. 2,
§ 191, § 192 a, stk. 2,
§§ 228, 237 eller 245, § 246, jf.
§ 245, § 252, stk. 1, § 261,
stk. 2, eller §§ 262 a eller 288«. |