Skriftlig fremsættelse (29.
januar 2009)
Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Ændring af procedure for henvisning til
specialundervisning i enkelte fag)
(Lovforslag nr. L 111).
Formålet med lovforslaget er - som led i regeringens
afbureaukratiseringsprogram - at forenkle de administrative byrder
i folkeskolen ved at ændre proceduren for henvisning til
specialundervisning i enkelte fag inden for skolens rammer.
Undervisningsministeren nedsatte i januar 2008 et
afbureaukratiseringsudvalg, der fik til opgave at komme med forslag
til regelforenkling og fjernelse af unødvendigt bureaukrati
på folkeskoleområdet. Afbureaukratiseringsudvalget blev
sammensat af repræsentanter for Undervisningsministeriet, KL,
Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks
Lærerforening, Skolelederne, Skole og Samfund, BUPL og Danske
Skoleelever.
Afbureaukratiseringsudvalget afgav i juni 2008 en rapport
indeholdende et katalog af forslag til modeller til
afbureaukratisering af folkeskolen inden for områderne
elevplaner, kvalitetsrapporter, procedure i forbindelse med
henvisning til specialundervisning m.v. samt
fraværsregistrering.
Afbureaukratiseringsudvalget har overvejet muligheden for at
forenkle proceduren for henvisning til specialundervisning i
enkelte fag inden for skolens rammer. Et flertal af udvalget
bestående af KL, Børne- og Kulturchefforeningen,
Danmarks Lærerforening, Skolelederne samt BUPL har
anført, at de foretrækker en
afbureaukratiseringsmodel, hvorefter en forudgående
pædagogisk-psykologisk vurdering kan undlades, hvis skole og
forældre er enige herom. For Danmarks Lærerforening er
det dog en forudsætning, at der hurtigst muligt efter
iværksættelse af specialundervisning indhentes en
pædagogisk-psykologisk vurdering.
Med henblik på en forenkling af sagsgangen
foreslås det på den baggrund, at inddragelse af
pædagogisk-psykologisk rådgivning fremover kan undlades
i de tilfælde, hvor skolens leder vurderer, at en
pædagogisk-psykologisk vurdering af eleven ikke er
nødvendig for iværksættelse af
specialundervisning i enkelte fag inden for skolens rammer, og hvor
forældrene er enige heri. Elevens synspunkter skal
tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens
alder og modenhed.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.