L 108 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om udendørs hold af svin. (Ophævelse af
revisionsbestemmelse).
Fremsat den 28. januar 2009 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udendørs
hold af svin
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved lov nr. 1562 af
20. december 2006, foretages følgende ændring:
1.§ 18 a ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Ifølge lov om udendørs hold af svin
§ 18 a skal justitsministeren i folketingsåret
2008-09 fremsætte forslag om revision af lovens
§ 12, hvorefter alle svin, bortset fra pattegrise under
14 dage, altid skal have fri adgang til rent drikkevand.
Revisionsbestemmelsen i § 18 a blev indsat under
Folketingets behandling af lov nr. 1526 af 20. december 2006 om
ændring af bl.a. lov om udendørs hold af svin.
Formålet med revisionsbestemmelsen er at afdække svins
behov for permanent adgang til vand om natten i frostvejr.
Justitsministeriet har på den baggrund iværksat en
evaluering af, hvorvidt der for alle typer af svin er behov for
permanent adgang til vand om natten i frostvejr, og af hvordan
kravet om permanent adgang til vand fungerer i praksis. Det er
Justitsministeriets opfattelse, at evalueringen viser, at kravet i
§ 12 ikke har givet anledning til alvorlige
vanskeligheder.
Da Danmarks EU-retlige og folkeretlige forpligtelser i
øvrigt sætter snævre grænser for, hvilke
ændringer der kan foretages af § 12, foreslås
det, at revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om
udendørs hold af svin ophæves, uden at der samtidig
foreslås ændringer af lovens § 12.
2. Gældende ret
Efter § 12 i lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved lov nr. 1562 af
20. december 2006, skal alle svin, bortset fra pattegrise under 14
dage, altid have fri adgang til rent drikkevand.
Fri adgang til rent drikkevand indebærer ifølge
bemærkningerne til forslaget til hovedloven bl.a., at
afstanden fra svinenes opholdssteder til drikkevandet ikke må
være så stor, at svinene alene på grund af
afstanden hindres i at drikke, jf. Folketingstidende 2000-01,
tillæg A, s. 1733. Endvidere følger det af
bemærkningerne, at der ved udendørs hold af svin kan
opstå problemer med tildeling af vand, når det er
frostvejr, jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, s.
1733.
Før ændringen af lov om udendørs hold af
svin ved lov nr. 1562 af 20. december 2006 fulgte det af
§ 12, at alle svin, bortset fra pattegrise på under
14 dage, altid skulle have fri adgang til rent drikkevand undtagen
i perioder med frostvejr, hvor svinene mindst en gang om dagen
skulle have adgang til rent vand i forbindelse med fodring.
Lov om hold af udendørs svin § 12 blev
ændret ved lov nr. 1562 af 20. december 2006 om ændring
af lov om udendørs hold af svin, lov om indendørs
hold af smågrise, avls- og slagtesvin samt lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylter
(Gennemførelse af Europarådets reviderede
rekommandation om svin m.v.). Ændringsloven
gennemfører bestemmelser i Rådets direktiv
91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin, som ændret
ved Rådets direktiv 2001/88/EF af 23. oktober 2001 og
Kommissionens direktiv 2001/93/EF af 9. november 2001.
Ifølge direktivets artikel 4, stk. 1, jf. direktivets
bilag, kapitel I, pkt. 7, skal svin (undtagen pattegrise under 14
dage) have permanent adgang til frisk vand i tilstrækkelig
mængde. Kravet blev indsat i forbindelse med ændringen
af direktivet ved Kommissionens direktiv 2001/93/EF af 9. november
2001.
Ændringen i 2006 af lov om udendørs hold af svin
gennemfører endvidere Europarådets reviderede
rekommandation af 2. december 2004 om svin. Det følger af
rekommandationens artikel 11, stk. 7, at udstyr, der forsyner
svin med vand, skal kunne fungere under alle vejrforhold. Endvidere
følger det af rekommandationens artikel 14, stk. 1, at
alle svin til enhver tid skal have adgang til vand i
tilstrækkelig mængde og af passende kvalitet.
Efter lov om udendørs hold af svin § 18 a
skal justitsministeren i folketingsåret 2008-09
fremsætte forslag om revision af lovens § 12.
§ 18 a blev indsat under Folketingets behandling af lov
nr. 1562 af 20. december 2006. Et flertal i Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fandt, at det var usikkert,
om svin, der holdes udendørs, har behov for permanent adgang
til frostfrit vand om natten, jf. betænkning af 12. december
2006 afgivet af Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri over lovforslag nr. L 45, s. 1.
Det fremgår af betænkningen fra udvalget, at
formålet med revisionsbestemmelsen er at undersøge, om
en videnskabelig afdækning viser, at der er behov for
permanent adgang til vand også om natten i frostvejr til alle
typer svin, og hvordan ændringen i praksis fungerer, jf.
betænkningens s. 3.
Til brug for besvarelsen af et spørgsmål fra
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf. spm. nr. 1
af 7. november 2006 til lovforslag nr. L 45, indhentede
Justitsministeriet en udtalelse fra Danmarks JordbrugsForskning om,
hvorvidt svin, der holdes udendørs, vil rejse sig om natten
i frostvejr for at gå hen og drikke vand. Danmarks
JordbrugsForskning oplyste bl.a., at der manglede videnskabelige
undersøgelser af spørgsmålet om svins behov for
at drikke om natten. Der forelå således ifølge
Danmarks JordbrugsForskning ikke viden om, hvorvidt svin har behov
for at drikke om natten, herunder om, hvorvidt behovet er
forskelligt for forskellige kategorier af svin (f.eks. slagtesvin,
drægtige søer og lakterende søer), eller
hvordan behovet kvantitativt varierer med omgivelsernes temperatur.
På grund af den manglende viden om, hvor vigtigt det er for
svin at kunne drikke om natten, konkluderede Danmarks
JordbrugsForskning, at dyrenes velfærd bedst sikres ved, at
de har adgang til vand hele tiden.
3. Evaluering af kravet om svins
permanente adgang til vand
Justitsministeriet har til brug for en evaluering af kravet
om, at alle svin, bortset fra pattegrise under 14 dage, altid skal
have fri adgang til rent drikkevand, jf. § 12 i lov om
udendørs hold af svin, anmodet Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet ved Aarhus Universitet (tidligere Danmarks
JordbrugsForskning), Landbrugsraadet, Dansk Svineproduktion og
Fødevarestyrelsen om udtalelser om, hvorvidt der for alle
typer af svin er behov for permanent adgang til vand om natten i
frostvejr, og om hvordan kravet om permanent adgang til vand
fungerer i praksis.
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet har oplyst, at det ikke
er bekendt med, at der er offentliggjort nye publikationer på
området siden vedtagelsen af lovændringen i 2006.
På den baggrund henviser Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
til sine tidligere redegørelser om emnet, hvoraf det
følger, at spørgsmålet om svins behov for at
drikke om natten i frostvejr ikke er tilstrækkelig
videnskabeligt belyst, jf. herom pkt. 2 ovenfor. Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet anfører endvidere, at det
ikke er bekendt med erfaringsindsamlinger på området,
der giver mulighed for at vurdere effekten af lovændringen i
praksis, og at det - under alle omstændigheder - vil
være ulogisk at fratage svin muligheden for at drikke vand i
perioder på mere end 8 timer, når det følger af
reglerne om transport af dyr, at svin skal have adgang til
drikkevand i forbindelse med transporter med en varighed på
over 8 timer.
Landbrugsraadet, der tillige har afgivet sin udtalelse
på vegne af Dansk Svineproduktion og Økologisk
Landsforening, har oplyst, at svin har en stabil døgnrytme
med størst aktivitet i dagtimerne og lille aktivitet om
natten, hvilket også gælder for vandoptagelsen hos
søer, der holdes udendørs. Der henvises i den
forbindelse til en undersøgelse fra 2001, som viser
variationen i vandoptagelsen hos søer, der holdes
udendørs i sommerperioden. Undersøgelsen viser, at
søerne optager en meget lille andel af det samlede daglige
vandindtag i perioden fra midnat til kl. 6. Organisationerne
anfører i den forbindelse, at registreringerne er
gennemført om natten i en varm sommerperiode, hvor det
må antages, at vandoptagelsen er større end i en
vinterperiode. Samme døgnrytme for vandoptagelse er
registreret for fravænnede grise, og organisationerne
antager, at ovenstående dokumentation for meget lav
vandoptagelse om natten også må gælde for polte,
gylte og drægtige søer. Organisationerne
anfører endvidere, at sikring af frostfri vandforsyning
forudsætter, at vandledningerne nedgraves i en dybde af 80
cm, hvilket vil indebære meget store omkostninger til
ændring af de systemer, der anvendes på nuværende
tidspunkt. Det anføres dog, at de seneste to vintre har
været milde, og at der derfor ikke har været problemer
med at opfylde kravet om permanent adgang til vand, siden kravet
blev indført.
Det er samlet set vurderingen fra Landbrugsraadet, Dansk
Svineproduktion og Økologisk Landsforening, at svin ikke har
behov for permanent adgang til vand om natten i frostvejr.
Organisationerne anbefaler på den baggrund, at § 12
i lov om udendørs hold af svin ændres, således
at retstilstanden før lovændringen i 2006
genindføres, hvilket vil indebære, at det i perioder
med frostvejr vil være tilstrækkeligt med vandtildeling
én gang dagligt.
Fødevarestyrelsen har oplyst, at styrelsen generelt
ikke har oplevet problemer, hvad angår vanding af
udendørs svin. Styrelsen oplyser endvidere, at nogle
få besætninger har etableret anlæg, der holder
vandet isfrit, mens de øvrige besætningsejere normalt
er påpasselige med at sikre, at vandtrug eller vandhuller
holdes isfri i tilstrækkeligt omfang, således at
svinene får dækket deres vandbehov.
4. Justitsministeriets
overvejelser
Som nævnt under pkt. 2 ovenfor gennemfører
§ 12 i lov om udendørs hold af svin artikel 4,
stk. 1, jf. direktivets bilag, kapitel I, pkt. 7, i
Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin med senere ændringer og artikel 14, stk. 1, i
Europarådets reviderede rekommandation af 2. december 2004 om
svin. Det følger af de nævnte bestemmelser i
direktivet og rekommandationen, at svin skal have permanent adgang
til vand. Danmarks EU-retlige og folkeretlige forpligtelser
sætter således snævre grænser for, hvilke
ændringer der kan foretages af § 12, og det vil
efter Justitsministeriets opfattelse næppe være
foreneligt med EU-retten generelt at undtage nætter i
perioder med frostvejr fra kravet om adgang til vand.
Hertil kommer, at det fremgår af de udtalelser, som
Justitsministeriet har indhentet, jf. pkt. 3 ovenfor, at der ikke
generelt siden lovændringen i 2006 har været problemer
med hensyn til vanding af udendørs svin. Endvidere
fremgår det, at nogle få besætninger har
etableret anlæg, der holder vandet isfrit, mens de
øvrige besætningsejere normalt er påpasselige
med at sikre, at vandtrug eller vandhuller holdes isfri i
tilstrækkeligt omfang, således at svinene får
dækket deres vandbehov.
I øvrigt er der ifølge de indhentede udtalelser
ikke siden lovændringen i 2006 tilvejebragt nye
videnskabelige oplysninger om svins behov for vand om natten i
frostvejr.
Det foreslås på den baggrund, at
revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs
hold af svin ophæves, uden at der samtidig foreslås
ændringer af lovens § 12.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. De administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet der
ikke foreslås ændringer af de bestemmelser i lov om
udendørs hold af svin, som gennemfører Rådets
direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin med senere ændringer.
10. Hørte myndigheder mv.
Lovforslaget har været sendt i høring hos Aktive
Dyrerettigheder, Alle Dyrs Ret, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Erhverv, Dansk Landbrug, Dansk Svineproduktion, Danske
Regioner, Den Danske Dyrlægeforening, Det Biovidenskabelige
Fakultet v/ Københavns Universitet, Det Dyreetiske
Råd, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/ Aarhus
Universitet, Det Veterinære Sundhedsråd, Dansk
Industri, Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværnsforeningen Freja, DyreværnsOrganisationerne
SamarbejdsOrganisation (DOSO), Fagligt Fælles Forbund - 3F,
Kommunernes Landsforening, Kødbranchens
Fællesråd, Landbrugsraadet, Landsforeningen af Danske
Svineproducenter, Landsforeningen Frie Bønder - Levende
Land, Landsorganisationen i Danmark (LO), OASA, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Slagteriernes Forskningsinstitut,
WSPA og Økologisk Landsforening.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser /mindreudgifter | Negative konsekvenser /merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
§ 18 a i lov om udendørs hold af svin
foreslås ophævet. Det indebærer en
ophævelse af justitsministerens forpligtelse til at
fremsætte forslag om revision af lovens § 12.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med den
gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin, som ændret ved lov nr. 1562 af
20. december 2006, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 18
a. Justitsministeren fremsætter i folketingsåret
2008-09 forslag om revision af § 12. | | 1.§ 18 a ophæves. |