L 106 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om børns forsørgelse, lov om ægteskabets
retsvirkninger, lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning og forældreansvarsloven. (Terminaladgang til
økonomiske oplysninger, klagefrist m.v.).
Fremsat den 28. januar 2009 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om børns
forsørgelse, lov om ægteskabets retsvirkninger, lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning og
forældreansvarsloven
(Terminaladgang til økonomiske
oplysninger, klagefrist m.v.)
§ 1
I lov om børns forsørgelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 352 af 15. maj 2003, som ændret
ved § 7 i lov nr. 446 af 9. juni 2004, § 24 i lov nr. 430
af 6. juni 2005 og § 24 i lov nr. 542 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 4 , ændres
»halvårsvis« til:
»månedsvis«.
2.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ 16. Statsforvaltningen
kan til enhver tid efter ansøgning ændre et
bidrag.«
3.
Efter § 19 indsættes i kapitel
4 :
Ȥ 20. Statsforvaltningen
og justitsministeren kan til brug for behandlingen af sager om
fastsættelse og ændring af et bidrag efter denne lov
anmode en part om oplysninger om vedkommendes egne forhold. Hvis
parten undlader at give statsforvaltningen eller justitsministeren
de oplysninger, der er nævnt i 1. pkt., kan der træffes
afgørelse på det foreliggende grundlag.«
4. I
§ 21 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Klage
skal indgives inden 1 år efter, at klageren har fået
meddelelse om afgørelsen. Justitsministeren kan i
særlige tilfælde behandle en klage, selv om klagen er
indgivet efter udløb af fristen i 1. pkt.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
5. I
§ 21 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af
bidrag efter denne lov få terminaladgang til
nødvendige økonomiske oplysninger om en part hos
told- og skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.«
§ 2
I lov om ægteskabets retsvirkninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 37 af 5. januar 1995, som ændret
bl.a. ved § 2 i lov nr. 446 af 9. juni 2004, § 28 i lov
nr. 542 af 24. juni 2005 og senest ved § 28 i lov nr. 523 af
6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9
a. Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af et
bidrag efter denne lov anmode en part om oplysninger om
vedkommendes egne forhold. Hvis parten undlader at give
statsforvaltningen eller justitsministeren de oplysninger, der er
nævnt i 1. pkt., kan der træffes afgørelse
på det foreliggende grundlag.«
2. I
§ 52 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Klage
over en afgørelse om bidrag skal indgives inden 1 år
efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Justitsministeren kan i særlige tilfælde behandle en
klage over en afgørelse om bidrag, selv om klagen er
indgivet efter udløb af fristen i 1. pkt.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3. I
§ 52 a indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af
bidrag efter denne lov få terminaladgang til
nødvendige økonomiske oplysninger om en part hos
told- og skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.«
§ 3
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar
2007, som ændret ved § 2 i lov nr. 504 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender« til: »Justitsministeren«,
»ministeren for familie- og forbrugeranliggender« til:
»justitsministeren« og »ministeren for familie-
og forbrugeranliggenders« til:
»justitsministerens«.
2. I
§ 16, stk. 1, nr. 3 , ændres
»kirkeministeren« til:
»justitsministeren«.
3. I
§ 25, stk. 2 , og § 27, stk. 1 og 2 , ændres
»skiftelovens« til: »lov om skifte af
fællesbo m.v.«.
4. I
§ 50, stk. 1 , ændres
»statsamtet« til: »statsforvaltningen«.
5. I
§ 58 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Klage
over en afgørelse om bidrag skal indgives inden 1 år
efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Justitsministeren kan i særlige tilfælde behandle en
klage over en afgørelse om bidrag, selv om klagen er
indgivet efter udløb af fristen i 1. pkt.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
6. I
§ 58 a indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af
bidrag efter denne lov få terminaladgang til
nødvendige økonomiske oplysninger om en part hos
told- og skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.«
7.
Efter § 58 b indsættes i kapitel 5
a :
Ȥ 58
c. Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af et
bidrag efter denne lov anmode en part om oplysninger om
vedkommendes egne forhold. Hvis parten undlader at give
statsforvaltningen eller justitsministeren de oplysninger, der er
nævnt i 1. pkt., kan der træffes afgørelse
på det foreliggende grundlag.«
§ 4
I forældreansvarsloven, jf. lov nr. 499 af
6. juni 2007, foretages følgende ændring:
1. I
§ 38 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om transport af barnet i forbindelse med
samvær og om afholdelse af udgifter hertil efter denne lov
få terminaladgang til de nødvendige økonomiske
oplysninger om en part hos told- og skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. oktober 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 21, stk. 4, i lov om børns
forsørgelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5,
§ 52 a, stk. 4, i lov om ægteskabets retsvirkninger, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 3, § 58 a, stk. 4, i lov
om ægteskabs indgåelse og opløsning, som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 6, og § 38, stk. 2, i
forældreansvarsloven, som affattet ved denne lovs § 4,
nr. 1.
Stk. 3. § 21, stk.
2, i lov om børns forsørgelse, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 4, § 52 a, stk. 2, i lov om
ægteskabets retsvirkninger, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 2, og § 58 a, stk. 2, i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning, som affattet ved denne lovs
§ 3, nr. 5, finder kun anvendelse for afgørelser, som
statsforvaltningen træffer efter lovens
ikrafttræden.
§ 6
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. Loven kan,
bortset fra § 16, stk. 1, nr. 3, i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning, som affattet ved denne lovs
§ 3, nr. 2, ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser,
som de særlige færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| | Side |
1. | Indledning | 5 |
| 1.1. | Lovforslagets overordnede
formål | 5 |
| 1.2. | Baggrund | 5 |
2. | Oplysninger om parters
økonomiske forhold | 5 |
| 2.1. | Gældende ret | 5 |
| | 2.1.1. | Administrativ praksis i sager om
fastsættelse og ændring af bidrag | 5 |
| | 2.1.2. | Administrativ praksis i sager om
transportudgifter i forbindelse med samvær | 6 |
| | 2.1.3. | Forvaltningsretten | 6 |
| | 2.1.4. | Persondataloven | 7 |
| 2.2. | Justitsministeriets overvejelser om
terminaladgang til økonomiske oplysninger om parter hos
SKAT | 7 |
3. | Processuel
skadevirkning | 9 |
| 3.1. | Gældende ret | 9 |
| 3.2. | Justitsministeriets overvejelser | 9 |
4. | Månedsvis
betaling af bidrag | 10 |
| 4.1. | Gældende ret | 10 |
| 4.2. | Justitsministeriets overvejelser | 10 |
5. | Klagefrist | 10 |
| 5.1. | Gældende ret | 10 |
| 5.2. | Justitsministeriets overvejelser | 10 |
6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 11 |
7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 11 |
8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 11 |
9. | Miljømæssige konsekvenser | 11 |
10. | Forholdet til
EU-retten | 11 |
11. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11 |
12. | Sammenfattende
skema | 12 |
1. Indledning
1.1. Lovforslagets overordnede
formål
Det overordnede formål med dette lovforslag er at
effektivisere og forenkle behandlingen af sager om bidrag på
tre områder. Det foreslås:
- At
statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen) til
brug for behandlingen af bidragssager og sager om transport af
barnet i forbindelse med samvær og om afholdelse af udgifter
hertil kan få terminaladgang til de nødvendige
oplysninger om parternes økonomiske forhold hos told- og
skatteforvaltningen (SKAT), herunder i indkomstregistret,
- at der i
bidragssager indføres en klagefrist på et
år,
- og at en parts
manglende medvirken til oplysning af en bidragssag kan
medføre, at der træffes afgørelse på det
foreliggende grundlag (processuel skadevirkning).
1.2. Baggrund
Reglerne om ægtefællebidrag i retsvirkningsloven
og ægteskabsloven er fra henholdsvis 1925 og 1969, og
reglerne om børnebidrag i lov om børns
forsørgelse er fra 1960. Reglerne er kun ændret i
begrænset omfang, siden de blev vedtaget. Samfundet og
familiemønstrene har imidlertid siden da ændret sig
markant. I lyset af de ændrede samfundsforhold er
behandlingen af sager om bidrag løbende blevet justeret og
effektiviseret.
Det overordnede formål med dette lovforslag er som
nævnt at forenkle og effektivisere behandlingen af sager om
bidrag på tre områder. Med forslaget sker en helt
nødvendig tilpasning af den administrative behandling af
disse sager til de krav, som borgerne stiller til en nutidig og
effektiv sagsbehandling. Samtidig opnår man en tidssvarende
og mere effektiv sagsbehandling, der udnytter de elektroniske
muligheder for udveksling af oplysninger, som eksisterer i
dag.
Det er hensigten med forslaget om terminaladgang til de
nødvendige økonomiske oplysninger om parterne hos
SKAT, at statsforvaltningernes nuværende administrative
behandling af bidragssager, hvor statsforvaltningen bl.a. indhenter
oplysninger om parternes økonomiske forhold direkte hos
parterne, skal ændres sådan, at statsforvaltningerne
fremover selv indhenter disse oplysninger hos SKAT.
Justitsministeren (Familiestyrelsen) vil som klageinstans
også have brug for at kunne indhente nødvendige
oplysninger om parternes økonomiske forhold hos SKAT. En
sådan terminaladgang til de nødvendige
økonomiske oplysninger om parterne vil indebære adgang
til flere registre hos SKAT, herunder indkomstregistret.
Det foreslås også, at statsforvaltningen ved
behandlingen af sager om transport af barnet i forbindelse med
samvær og om afholdelse af udgifter hertil efter § 21,
stk. 3, i forældreansvarsloven, jf. lov nr. 499 af 6. juni
2007, kan få terminaladgang til de nødvendige
økonomiske oplysninger om parterne hos SKAT. Dette skyldes,
at statsforvaltningen allerede i dag til brug for behandlingen af
sådanne sager ofte indhenter oplysninger fra parterne om
deres økonomiske forhold. Statsforvaltningens
afgørelser om transport af barnet i forbindelse med
samvær og om afholdelse af udgifter hertil kan påklages
til justitsministeren (Familiestyrelsen).
De foreslåede forenklinger og effektiviseringer i
lovforslaget ved behandlingen af sager om bidrag m.v. retter sig
ikke mod alle aspekter i de nævnte sager. Det er
således kun den del af sagsbehandlingen, der vedrører
indhentelse af oplysninger om parternes økonomiske forhold,
klagefrist og muligheden for at anvende processuel skadevirkning,
der foreslås ændret.
2. Oplysninger om parters
økonomiske forhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Administrativ praksis i sager
om fastsættelse og ændring af bidrag
Afgørelser om størrelsen af et bidrag bliver
truffet ud fra en vurdering af parternes økonomiske forhold,
jf. § 14, i lov om børns forsørgelse,
§§ 5 og 6, jf. § 2, i retsvirkningsloven og §
50, stk. 2, i ægteskabsloven. Dette indebærer efter
praksis, at der skal foretages en vurdering af parternes samlede
økonomiske forhold. Hvis en part er lønmodtager, vil
der normalt blive lagt vægt på partens seneste tre
måneders lønindkomst og seneste årsindkomst
(renteindtægter m.v.). Er en part erhvervsdrivende, vil der
normalt blive lagt vægt på den erhvervsdrivendes
driftsmæssige resultat i virksomheden de seneste tre
år.
En afgørelse om bidrag er således ikke kun udtryk
for parternes aktuelle økonomiske forhold. Afgørelsen
er også udtryk for statsforvaltningens vurdering af niveauet
for parternes fremtidige indtjeningsevne, da afgørelsen skal
være gældende indtil en eventuel senere ændring
af bidraget.
Når statsforvaltningen modtager en ansøgning om
fastsættelse eller ændring af et bidrag, indhenter
statsforvaltningen oplysninger om parternes aktuelle
økonomiske forhold med henblik på at kunne vurdere
parternes evne til at betale bidrag og behov for bidrag.
Statsforvaltningen anmoder normalt parterne om at indsende disse
oplysninger. Da parterne ikke altid reagerer på
statsforvaltningens anmodning om oplysninger, er det ofte
nødvendigt at anmode parterne om oplysningerne igen.
I 2007 traf statsforvaltningerne ca. 32.300 afgørelser
om bidrag - heraf vedrørte ca. 31.000 afgørelser
børnebidrag, og ca. 1.300 afgørelser vedrørte
ægtefællebidrag. Omkring 1.200 af disse
afgørelser blev påklaget til justitsministeren
(Familiestyrelsen) - heraf vedrørte ca. 1.000
afgørelser børnebidrag, og ca. 200 afgørelser
vedrørte ægtefællebidrag.
SKAT har oplyst, at der er ca. 6.000 henvendelser om
året fra statsforvaltningerne til SKAT om udlevering af
økonomiske oplysninger til brug for behandlingen af sager om
fastsættelse og ændring af bidrag.
2.1.2. Administrativ praksis i sager
om transportudgifter i forbindelse med samvær
Efter § 21, stk. 3, i forældreansvarsloven kan
statsforvaltningen efter ansøgning træffe en
afgørelse om transport af barnet i forbindelse med
samvær og om afholdelse af udgifter hertil.
Det fremgår af forældreansvarsloven, jf.
Folketingstidende 2006-07, Tillæg A, s. 4407, og Tillæg
B, s. 907, at forældrene som udgangspunkt skal være
fælles om ansvaret for transporten af barnet i forbindelse
med samværet, sådan at samværsforælderen
henter barnet hos bopælsforælderen ved samværets
start, og at bopælsforælderen henter barnet hos
samværsforælderen ved samværets slutning. Hver af
forældrene afholder selv udgifterne til transporten. Dette
udgangspunkt kan dog fraviges.
Ved behandlingen af en ansøgning om, at
statsforvaltningen træffer afgørelse om transporten i
forbindelse med samvær, anmoder statsforvaltningen normalt
parterne om at indsende deres seneste tre måneders
lønsedler og den seneste årsopgørelse. Disse
økonomiske oplysninger indgår ved vurderingen af, om
der er grundlag for at fravige udgangspunktet om, at transporten i
forbindelse med samværet er et fælles ansvar for
forældrene.
2.1.3. Forvaltningsretten
Statsforvaltningerne er underlagt det grundlæggende
princip i forvaltningsretten, som kaldes official- eller
undersøgelsesprincippet. Dette princip indebærer, at
det påhviler den enkelte forvaltningsmyndighed selv,
eventuelt i samarbejde med andre myndigheder, at fremskaffe
fornødne oplysninger om den foreliggende sag eller dog at
foranledige, at private, navnlig parterne, medvirker til oplysning
af sagen. En forvaltningsmyndighed har således pligt til at
tilvejebringe et tilstrækkeligt fyldestgørende -
retligt og faktisk - grundlag til, at der kan træffes en
fuldt forsvarlig og lovlig afgørelse. Om en sag er
tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en
afgørelse, beror på sagens karakter og på
omstændighederne i sagen i øvrigt.
Andre myndigheders adgang til at videregive oplysninger om en
persons indkomstforhold til statsforvaltningerne reguleres bl.a. af
bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 8 (§§ 27-32).
Er der tale om elektronisk behandling af sådanne oplysninger,
gælder reglerne i persondataloven, jf. afsnit 2.1.4.
nedenfor.
Forvaltningsmyndigheders adgang efter forvaltningsloven til at
videregive oplysninger til andre myndigheder inden for den
offentlige forvaltning afhænger af oplysningernes karakter.
Det er den myndighed, der vil videregive oplysninger, som skal
afgøre, om betingelserne for videregivelse er opfyldt i det
konkrete tilfælde.
Oplysninger, som ikke er fortrolige, kan som udgangspunkt frit
videregives.
Forvaltningslovens § 28 indeholder almindelige regler om
forvaltningsmyndigheders adgang til at videregive fortrolige
oplysninger til andre myndigheder. Bestemmelsen i § 28 bygger
på en opdeling af de fortrolige oplysninger i oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold og andre fortrolige
oplysninger (almindeligt fortrolige oplysninger). Karakteren af den
fortrolige oplysning har betydning for, hvilke betingelser der skal
være opfyldt for, at oplysningen kan videregives til en anden
myndighed.
Oplysninger om en persons private indkomst- og formueforhold
vil som udgangspunkt have karakter af almindeligt fortrolige
oplysninger og kan derfor videregives, når det må
antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning
for den modtagende myndigheds virksomhed eller for en
afgørelse, som den pågældende myndighed skal
træffe, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 3.
Bestemmelsen indebærer, at sådanne oplysninger kan
udveksles mellem forvaltningsmyndigheder, hvis der er sagligt behov
for det. Visse oplysninger om en persons indkomst- og formueforhold
kan dog være omfattet af forvaltningslovens § 28, stk.
1, om enkeltpersoners rent private forhold. Sådanne
oplysninger kan videregives efter forvaltningslovens § 28,
stk. 2, når den, oplysningen angår, har givet samtykke,
når det følger af lov eller bestemmelser fastsat i
henhold til lov, at oplysningen skal videregives, når
videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige
interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der
begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen
angår, eller når videregivelsen er et nødvendigt
led i sagens behandling eller er nødvendig for, at en
myndighed kan gennemføre tilsyns- eller
kontrolopgaver.
Der vil normalt være en formodning for, at den
myndighed, der anmoder om at få oplysninger udleveret, har et
sagligt behov for oplysningerne. Hvis den myndighed, som skal
udlevere oplysningerne, er i tvivl, må den rekvirerende
myndighed anmodes om at redegøre nærmere for sit behov
for at få de pågældende oplysninger.
Hvis statsforvaltningerne til brug for behandlingen af en sag
om fastsættelse eller ændring af et bidrag eller en sag
om transport af barnet i forbindelse med samvær har behov for
at indhente oplysninger fra en anden myndighed om en persons
indkomstforhold, vil den pågældende myndighed i
overensstemmelse med det anførte som udgangspunkt være
berettiget til at videregive oplysningerne i medfør af
forvaltningslovens § 28, stk. 3.
I det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at
videregive en oplysning, er myndigheden efter forvaltningslovens
§ 31 i almindelighed også forpligtet til at videregive
oplysningen, hvis en anden forvaltningsmyndighed anmoder om
det.
2.1.4. Persondataloven
Persondataloven gælder for behandling - herunder
videregivelse - af personoplysninger, som helt eller delvis
foretages elektronisk, og for ikke-elektronisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
Ved "personoplysninger" forstås enhver form for information,
der kan henføres til en bestemt fysisk person.
Der er i persondatalovens § 5 fastsat en række
grundlæggende principper for behandling af personoplysninger,
herunder bl.a. at indsamling af oplysninger skal ske til
udtrykkeligt angivne og saglige formål, og at senere
behandling ikke må være uforenelig med disse
formål. Herudover indeholder loven bl.a. mere specifikke
regler om, hvornår en myndighed må behandle - herunder
videregive - personoplysninger. Det afhænger af
oplysningernes karakter og formålet med videregivelsen,
hvilke regler myndighederne skal følge i det enkelte
tilfælde.
Efter persondatalovens § 6 kan ikke-fortrolige
oplysninger samt almindeligt fortrolige oplysninger bl.a.
videregives, hvis det er nødvendigt som led i
myndighedsudøvelse, jf. § 6, stk. 1, nr. 6. Herudover
kan ikke-fortrolige og almindeligt fortrolige oplysninger bl.a.
videregives, hvis det er nødvendigt for at varetage en
berettiget interesse, der overstiger hensynet til den registrerede,
jf. § 6, stk. 1, nr. 7. Efter lovens § 7 er der adgang
til at videregive oplysninger om bl.a. helbredsmæssige
forhold, hvis videregivelsen eksempelvis er nødvendig for,
at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares. Endvidere følger det af lovens § 8, at bl.a.
oplysninger om væsentlige sociale problemer og andre rent
private forhold vil kunne videregives, når videregivelsen
eksempelvis sker til varetagelse af private interesser, der klart
overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse.
Oplysninger om en persons indkomst- og formueforhold vil som
udgangspunkt have karakter af almindeligt fortrolige oplysninger,
og det vil derfor normalt bero på reglerne i persondatalovens
§ 6, stk. 1, nr. 6 og 7, om der kan ske videregivelse af
sådanne oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed.
Ligesom ved videregivelse efter forvaltningsloven er det den
myndighed, der vil videregive oplysninger, som skal vurdere, om
betingelserne for videregivelse er opfyldt i det konkrete
tilfælde.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
om terminaladgang til økonomiske oplysninger om parter hos
SKAT
I forbindelse med statsforvaltningernes behandling af sager om
fastsættelse eller ændring af bidrag er det
nødvendigt at indhente oplysninger om parternes
økonomiske forhold. Behandlingen af disse sager er
imidlertid ikke indrettet tidssvarende i forhold til
digitaliseringen af den offentlige sektor. Behovet for at forenkle
sagsbehandlingen aktualiseres også af det store antal
bidragsafgørelser, der træffes hvert år.
Justitsministeriet foreslår derfor, at der skabes mulighed
for, at statsforvaltningerne og justitsministeren
(Familiestyrelsen) i sager om fastsættelse og ændring
af bidrag kan få terminaladgang til de nødvendige
økonomiske oplysninger hos SKAT, herunder
indkomstregistret.
Når statsforvaltningen i dag træffer
afgørelse om et bidrags størrelse, lægges der
ved lønmodtagere som udgangspunkt vægt på
partens personlige indkomst før skat og arbejdsmarkedsbidrag
med tillæg af eventuelle øvrige indtægter,
f.eks. renteindtægter og aktieindkomst. Ved erhvervsdrivende
lægger statsforvaltningen i dag vægt på
virksomhedens/selskabets driftsmæssige resultat før
skat med tillæg af partens eventuelle øvrige
indtægter, f.eks. lønindkomst og
renteindtægter.
Statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen)
vil med den foreslåede terminaladgang kunne tilvejebringe de
relevante oplysninger om parternes økonomiske forhold
hurtigt og uden at skulle henvende sig til skattemyndighederne
eller andre. Efter Justitsministeriets opfattelse vil dette
medvirke til at forenkle og effektivisere sagsbehandlingen.
Terminaladgangen vil medføre, at de økonomiske
oplysninger om parterne til brug for behandlingen af en sag om
fastsættelse og ændring af et bidrag som hovedregel
fremover vil blive indhentet på denne måde, og at disse
oplysninger som udgangspunkt vil blive lagt til grund for
afgørelsen. Det vil også medføre, at
statsforvaltningen fremover vil tage udgangspunkt i en
virksomheds/et selskabs skattepligtige resultat før skat
(ved personlig virksomhed dog uden hensyntagen til valg af eventuel
virksomhedsskatteordning) med tillæg af den erhvervsdrivendes
eventuelle øvrige indtægter.
Som nævnt i afsnit 2.1.2. indhenter statsforvaltningen
ofte oplysninger om parternes økonomiske forhold i sager om
transport af barnet i forbindelse med samvær og om afholdelse
af udgifter hertil. Justitsministeriet foreslår derfor, at
statsforvaltningen og justitsministeren (Familiestyrelsen)
også i disse sager får terminaladgang til de
nødvendige økonomiske oplysninger hos SKAT, herunder
i indkomstregistret, på samme måde som i sager om
fastsættelse og ændring af bidrag.
Lov om et indkomstregister, jf. lov nr. 403 af 8. maj 2006,
pålægger arbejdsgivere m.v. at indberette oplysninger
om indkomstforhold og arbejdsomfang til indkomstregistret. I
bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende
2005-06, Tillæg A, side 3417 ff., anføres om
baggrunden for at oprette registeret bl.a., at det ofte er
forbundet med administrativt besvær for både
myndigheder, borgere og virksomheder at få tilvejebragt de
nødvendige oplysninger om borgernes indkomst. Samme
oplysninger gives ofte til flere forskellige myndigheder.
Formålet med indkomstregisteret er derfor at skabe grundlag
for regelforenklinger og at effektivisere administrationen.
Det anføres videre i bemærkningerne til
lovforslaget, at der ved indførelse af et indkomstregister
opnås en langt bedre systematisering af indsamlingen af
oplysninger om indkomst og arbejdsomfang. De myndigheder m.v., som
bruger de oplysninger, der indberettes til indkomstregisteret, kan
hente oplysningerne i indkomstregistret frem for selv at indhente
oplysningerne hos borgerne, virksomhederne eller andre
myndigheder.
En adgang til indkomstregistret er imidlertid ikke
tilstrækkelig til at forenkle og effektivisere
sagsbehandlingen i sager om fastsættelse og ændring af
et bidrag. For at opnå dette vil det også være
nødvendigt at få mulighed for terminaladgang til andre
nødvendige økonomiske oplysninger hos SKAT, f.eks.
årsopgørelser for personer og selskaber. Sådanne
oplysninger er nødvendige for en fuldstændig oplysning
af sagen. Det kan i den forbindelse yderligere nævnes, at det
i bidragssager, hvor en part har bestemmende indflydelse i en
virksomhed, der drives i selskabsform, er nødvendigt at
få oplysninger om virksomhedens resultat, ligesom det i alle
tilfælde vil være nødvendigt at kunne indhente
oplysninger om eventuel kapitalindkomst.
Som omtalt under afsnit 2.1.4. forudsætter
persondataloven, at en række grundlæggende principper
og specifikke regler om behandling, og herunder videregivelse, skal
være opfyldt, før der kan ske videregivelse af
personoplysninger.
Om den foreslåede terminaladgang til indkomstregisteret
henvises nærmere til lov om et indkomstregister og
forarbejderne hertil, hvoraf det som ovenfor nævnt bl.a.
fremgår, at det er hensigten med dette register, at de
myndigheder m.v., som bruger oplysninger, der indberettes til
indkomstregisteret, kan hente oplysningerne fra registeret,
således at der herved kan skabes grundlag for
regelforenklinger og effektivisering af administrationen.
Den foreslåede adgang til øvrige
nødvendige oplysninger hos SKAT vil normalt alene omfatte
årsopgørelser samt kontrol- og
udsøgningsblanketter (R 75), herunder også i forhold
til selskaber som en part helt eller delvist ejer, samt oplysninger
om partens formueforhold og eventuelt afkast heraf. Der er ikke med
terminaladgangen til de nævnte oplysninger tilsigtet nogen
fravigelse fra persondatalovens regler. Statsforvaltningerne og
justitsministeren vil derfor alene få adgang til oplysninger
hos SKAT i det omfang, dette er nødvendigt i forbindelse med
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af
bidrag samt sager om transport af barnet i forbindelse med
samvær og om afholdelse af udgifter hertil. Senere behandling
af oplysningerne om partens økonomiske forhold må ikke
være uforenelig med dette formål. Som det fremgår
af afsnit 2.1.3. og 2.1.4. foretages der allerede i dag efter
reglerne herom i forvaltningsloven og persondataloven en
videregivelse fra SKAT til statsforvaltningerne og
justitsministeren (Familiestyrelsen) af de oplysninger, som er
nødvendige ved behandling af sager om fastsættelse og
ændring af bidrag samt sager om transport af barnet i
forbindelse med samvær. Statsforvaltningerne og
justitsministeren (Familiestyrelsen) vil således ikke med den
foreslåede terminaladgang få adgang til andre eller
flere oplysninger, end der allerede i dag er adgang til i
medfør af forvaltningslovens og persondatalovens almindelige
videregivelsesregler. Samtidig vurderes en sådan
videregivelse mellem statslige myndigheder at ligge inden for
rammerne af, hvad man med rimelighed må kunne forvente ved
afgivelsen af oplysningerne til SKAT, da disse oplysninger allerede
i dag bliver brugt på andre retsområder end beregning
af skat - eksempelvis til brug for vurderingen af retten til en
række offentlige ydelser. Det kan i den forbindelse oplyses,
at SKAT også konkret over for parter, f.eks. i
forskudsopgørelser, oplyser, at de oplysninger, som SKAT har
modtaget, behandles efter reglerne i persondataloven, og at
oplysningerne videregives til andre offentlige myndigheder og
private institutioner m.v., i det omfang lovgivningen kræver
eller tillader dette.
I overensstemmelse med forarbejderne til lov om et
indkomstregister vil den foreslåede adgang for
statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen) til
dette register skulle udmøntes ved en aftale mellem på
den ene side den dataansvarlige (SKAT) og på den anden side
den pågældende forvaltningsmyndighed. Det er på
samme måde ved dette lovforslag forudsat, at der også i
forhold til den foreslåede adgang til øvrige
oplysninger hos SKAT skal ske en nærmere udmøntning af
denne adgang ved en tilsvarende aftale. Aftalen skal indgås
under iagttagelse af reglerne i persondataloven om videregivelse af
oplysninger. Ved denne aftale skal det bl.a. fastlægges
nærmere, hvilke oplysninger, der skal være adgang til,
og hvilken type adgang, der skal være tale om.
Statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen) vil
kun være berettigede til at få adgang til oplysninger i
det omfang, det efter en konkret vurdering er nødvendigt og
sagligt. I tvivlstilfælde vil Datatilsynets rådgivning
blive indhentet.
Det bemærkes, at statsforvaltningerne og
justitsministeren (Familiestyrelsen) i dag kun indhenter
oplysninger om parters økonomiske forhold, når der
foreligger en ansøgning om - eller en klage over -
fastsættelse eller ændring af et bidrag og dermed en
verserende sag om bidrag. Dette vil fortsat være
tilfældet ved den foreslåede terminaladgang. Med
henblik på, at statsforvaltningerne og justitsministeren
(Familiestyrelsen) ikke får adgang til opslag i SKATs
registre på samtlige personer, der indgår i registrene,
men kun personer, der er parter i verserende sager, er det
hensigten at søge terminaladgangen teknisk begrænset
således, at det kun er muligt at foretage opslag på en
person, der er part i en sag hos statsforvaltningen eller
justitsministeren (Familiestyrelsen).
Terminaladgangen vil kun give statsforvaltningerne og
justitsministeren (Familiestyrelsen) adgang til at indhente
oplysninger fra SKAT. Det skal ikke være muligt at indberette
eller ændre oplysninger, og terminaladgangen er ikke til brug
for samkøring eller kontrol af data. Terminaladgangen skal
ske i form af enkeltforespørgsler og ikke i form af
masseudtræk, batchkørsel og lignende. Det
bemærkes, at udveksling af oplysninger om en parts
økonomiske forhold skal ske i krypteret form. Endelig skal
det sikres, at det kun er de medarbejdere hos statsforvaltningen og
justitsministeren (Familiestyrelsen), der behandler sager om
fastsættelse og ændring af et bidrag, der får
adgang til oplysninger. Dette skal bl.a. sikres via en lokal
sikkerhedsadministrator og så vidt muligt ved brug af digital
signatur eller lignende.
3. Processuel skadevirkning
3.1. Gældende ret
I mange sager, der behandles administrativt af det offentlige,
er der kun én part - eksempelvis i sager om
kontanthjælp, pension, boligsikring og lignende. I
bidragssager er der derimod to parter med modsatrettede
interesser.
I ansøgnings- og klagesager og i andre sager, der
rejses på partens initiativ, har parten en særlig
tilskyndelse til at bidrage til sagsoplysningen, og i praksis er
det derfor sjældent, at parten nægter at medvirke. Sker
det alligevel, kan myndigheden efter omstændighederne
tillægge den manglende eller utilstrækkelige medvirken
processuel skadevirkning. Det betyder, at myndigheden kan meddele
parten, at sagen må afsluttes på det foreliggende
grundlag, medmindre parten bidrager med de ønskede
oplysninger. Forud for anvendelse af processuel skadevirkning
bør myndigheden nærmere præcisere arten af de
oplysninger, der ønskes, og eventuelt også vejlede
parten om, hvordan oplysningerne kan fremskaffes.
Processuel skadevirkning vil i sager med flere parter som
udgangspunkt kun kunne anvendes over for den part, der har rejst
sagen. Hvor sagen er rejst af en modpart, vil parten således
normalt ikke kunne blive mødt med processuel skadevirkning
og vil ikke uden særlig hjemmel have en oplysningspligt. Det
er almindeligt antaget, at parten ikke uden særlig hjemmel
kan mødes med processuel skadevirkning over for oplysninger,
som vil være særligt indgribende, belastende,
besværlige eller omkostningskrævende for parten at
skaffe. Ved vurderingen af, om en part kan pålægges
processuel skadevirkning, bør der endvidere tages hensyn til
myndighedens mulighed for på anden måde at
tilvejebringe de oplysninger, som parten ikke følger en
opfordring til at fremkomme med.
3.2. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet foreslår, at der skabes hjemmel til,
at statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen) kan
træffe afgørelse på det foreliggende grundlag,
hvis en part undlader at indsende de oplysninger om egne forhold,
som statsforvaltningen eller justitsministeren (Familiestyrelsen)
har bedt parten om at indsende (processuel skadevirkning).
Med den foreslåede terminaladgang til nødvendige
økonomiske oplysninger hos SKAT, herunder i
indkomstregistret, jf. afsnit 2.2., vil statsforvaltningen og
justitsministeren (Familiestyrelsen) fremover normalt indhente
oplysninger om parternes økonomiske forhold på denne
måde. Det vil derfor kun i begrænset omfang være
nødvendigt at anmode parterne om at indsende oplysninger om
egne forhold.
Imidlertid kan det være nødvendigt at anmode en
part om oplysninger om partens økonomiske forhold, som SKAT
ikke er i besiddelse af, eller oplysninger som ikke vedrører
partens økonomiske forhold, eksempelvis oplysninger til brug
for en afgørelse om tidspunktet for ændring af et
bidrag.
Vurderes det, at det er nødvendigt at indhente en
oplysning, og kan statsforvaltningen eller justitsministeren
(Familiestyrelsen) ikke selv hente denne oplysning ved hjælp
af terminaladgangen, kan statsforvaltningen eller justitsministeren
(Familiestyrelsen) anmode den relevante part om at indsende
oplysningen. Hvis parten (uanset om denne er ansøger eller
modpart) herefter undlader at give oplysningen, foreslås det,
at det skal være muligt at anvende processuel skadevirkning -
eksempelvis ved, at den anden parts oplysninger lægges til
grund for afgørelsen. Dette er dog ikke ensbetydende med, at
den anden parts oplysninger ukritisk kan lægges til grund for
afgørelsen. Endvidere skal det sikres, at sagen er
tilstrækkeligt belyst, sådan at det er forsvarligt at
træffe afgørelse i sagen.
Statsforvaltningen eller justitsministeren (Familiestyrelsen)
må ikke stille urimelige krav til en part om at fremskaffe
oplysninger om egne forhold. Hvis det er umuligt eller meget
vanskeligt for en part at fremskaffe de oplysninger, som
myndigheden har bedt om, må statsforvaltningen eller
justitsministeren (Familiestyrelsen) vurdere, hvem af parterne der
er nærmest til at bære risikoen herfor.
4. Månedsvis betaling
4.1. Gældende ret
Det fremgår af § 14, stk. 4, i lov om børns
forsørgelse, at børnebidrag forfalder
halvårsvis forud, medmindre statsforvaltningen bestemmer
andet. Mange forældre ønsker dog, at
børnebidrag forfalder månedsvis forud.
I retsvirkningsloven og ægteskabsloven er der ikke
regler om, hvordan ægtefællebidrag forfalder til
betaling. Efter mangeårig fast praksis forfalder
ægtefællebidrag månedsvis forud.
4.2. Justitsministeriets
overvejelser
Det er Justitsministeriets opfattelse, at børnebidrag
ligesom ægtefællebidrag som udgangspunkt bør
forfalde månedsvis, da mange forældre ønsker
dette. Justitsministeriet foreslår derfor, at lov om
børns forsørgelse bringes i overensstemmelse med den
i praksis fungerende hovedregel med månedsvis forfald.
5. Klagefrist
5.1. Gældende ret
Det fremgår af § 21, stk. 1, i lov om børns
forsørgelse, § 52 a, stk. 1, i retsvirkningsloven og
§ 58 a, stk. 1, i ægteskabsloven, at statsforvaltningens
afgørelser om fastsættelse og ændring af et
bidrag kan påklages til justitsministeren
(Familiestyrelsen).
I bidragslovgivningen er der ikke klagefrister. Dette kan i
visse situationer medføre, at en afgørelse om bidrag
bliver ændret med lang tids tilbagevirkende kraft, uanset at
en part allerede har indrettet sig på afgørelsen. I de
fleste tilfælde indgiver parterne dog en eventuel klage kort
tid efter statsforvaltningens afgørelse.
Der er ikke nogen almindelig forvaltningsretlig frist for
udnyttelse af en klageadgang. Dette medfører, at klager over
selv meget gamle bidragsafgørelser skal realitetsbehandles.
Der er flere eksempler på sager, hvor afgørelsen
påklages mange år efter statsforvaltningens
afgørelse.
5.2. Justitsministeriets
overvejelser
Efter Justitsministeriets opfattelse er det vigtigt, at
parterne i en bidragssag så vidt muligt kan indrette sig i
tillid til en afgørelse om bidrag, og at parterne i videst
muligt omfang ikke bliver mødt med krav om
efterregulering.
Justitsministeriet foreslår derfor, at der
indføres en klagefrist på et år, således
at en klage over statsforvaltningens afgørelse om bidrag
afvises, hvis fristen er overskredet. Det vurderes, at fristen
på et år giver parterne rimelig tid til at overveje, om
de ønsker at påklage en afgørelse.
Der bør dog i særlige tilfælde være
mulighed for at behandle en klage, selv om klagen er indgivet efter
udløb af fristen.
Det bemærkes, at forslaget om indførelse af en
klagefrist ikke afskærer parterne fra at indgive en ny
ansøgning til statsforvaltningen om ændring af et
bidrag Hvis statsforvaltningen i disse tilfælde vurderer, at
der er grundlag for at ændre bidraget, vil det normalt alene
have virkning for fremtiden. I bidragsbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 1302 af 11. december 2006 om behandling
af sager om børnebidrag og ægtefællebidrag) er
det reguleret, fra hvilket tidspunkt en ændring af et bidrag
har virkning.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Justitsministeriet forventer, at lovforslaget vil give
statsforvaltningerne bedre mulighed for i sager om bidrag og i
sager om transport af barnet i forbindelse med samvær at
opnå en mere effektiv sagsbehandling og derved kortere
sagsbehandlingstider.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
Der vil være etablerings- og
vedligeholdelsesomkostninger forbundet med terminaladgangen. Da
sagsbehandlingen i sager om bidrag ændres, og da
sagsbehandlingstiderne forventes at blive kortere, er det
forventningen, at etablerings- og vedligeholdelsesomkostningerne
vedrørende IT-understøttelsen opvejes af forenklingen
af sagsbehandlingen.
Lovforslaget har derfor ikke økonomiske konsekvenser af
betydning for det offentlige.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Borgerne vil fremover i sager om bidrag og i sager om
transport af barnet i forbindelse med samvær som udgangspunkt
ikke behøve at indsende oplysninger om deres
økonomiske forhold til statsforvaltningen. Der opnås
derved en administrativ lettelse for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Danske Advokater,
Danske FAMILIEadvokater, Dansk Socialrådgiverforening,
Datatilsynet, Et barn to forældre, Familiens Forening,
Foreningen af Offentlige Chefer i Statsforvaltningerne, Foreningen
af Socialchefer i Danmark, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen Far til Støtte for
Børn og Forældre, Kommunernes Landsforening (KL),
Kvinderådet, Landsforeningen Børn og Samvær,
Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK), Mandekrisecentret,
Mødrehjælpen, Red Barnet Danmark, Rigsombudsmanden i
Grønland og Rigsombudsmanden på
Færøerne.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Statsforvaltningerne får bedre
mulighed for i sager om bidrag og i sager om transport af barnet i
forbindelse med samvær at opnå en mere effektiv
sagsbehandling og derved kortere sagsbehandlingstider | Ingen af betydning |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Borgerne vil fremover i sager om bidrag og
i sager om transport af barnet i forbindelse med samvær som
udgangspunkt ikke behøve at indsende oplysninger om deres
økonomiske forhold til statsforvaltningen. Der opnås
derved en administrativ lettelse for borgerne | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1 (lov om børns
forsørgelse)
Til nr. 1 (§ 14, stk. 4)
Den nugældende § 14, stk. 4, foreslås
ændret sådan, at børnebidrag fremover forfalder
månedsvis forud, medmindre statsforvaltningen efter
ansøgning fra en af parterne bestemmer andet. Denne
ændring berører ikke allerede fastsatte eller aftalte
bidrag, men en part kan ansøge statsforvaltningen om
ændring af bidragets forfaldstidspunkt.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
4.
Til nr. 2 (§ 16)
Ved lov nr. 446 af 9. juni 2004 om ændring af lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige
andre love blev den hidtidige § 16 i lov om børns
forsørgelse ophævet.
§ 16 indeholdt bl.a. følgende bestemmelse:
"Statsamtet kan til enhver tid ændre et bidrag, hvis der
fremkommer grundet begæring herom."
Baggrunden for lovændringen var bl.a. et ønske om
at give justitsministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om begyndelses- og ændringstidspunkter i
sager om bidrag. Reglen om ændring af bidrag i lov om
børns forsørgelse blev således ophævet og
findes nu i bidragsbekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 1302 af 11. december 2006 om behandling af sager om
børnebidrag og ægtefællebidrag).
Lovændringen medførte ikke ophævelse af
statsforvaltningens hjemmel til at ændre bidrag.
Ophævelsen af bestemmelsen har imidlertid givet anledning til
en vis tvivl om retstilstanden. Det foreslås derfor, at
hjemlen genindsættes i loven.
Til nr. 3 (§ 20)
Det foreslås, at statsforvaltningerne og
justitsministeren (Familiestyrelsen) får mulighed for at
anvende processuel skadevirkning over for en part, der undlader at
give de oplysninger om egne forhold, som myndigheden har bedt om.
Statsforvaltningen eller justitsministeren (Familiestyrelsen) vil i
disse tilfælde have mulighed for at træffe
afgørelse på det foreliggende grundlag. Dette vil
bl.a. kunne indebære, at der i et vist omfang træffes
afgørelse til fordel for den anden part i sagen.
De oplysninger, som statsforvaltningen eller justitsministeren
(Familiestyrelsen) kan anmode om, vil navnlig vedrøre
parternes økonomiske forhold, men kan også
vedrøre andre forhold - eksempelvis oplysninger om, hvorvidt
der er fælles forældremyndighed eller ej, og hvor meget
samvær der er med barnet.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
3.
Til nr. 4 (§ 21, stk. 2)
En part kan efter § 21, stk. 1, i lov om børns
forsørgelse klage over statsforvaltningens afgørelser
om bidrag til justitsministeren (Familiestyrelsen).
Det foreslås, at der indføres en klagefrist
på et år.
Hvis en klage indgives efter udløb af fristen, vil
klagen fremover skulle afvises. Det foreslås dog, at
justitsministeren (Familiestyrelsen) kan behandle en klage over en
afgørelse om bidrag, hvis der er særlige
omstændigheder.
I forhold til den foreslåede bestemmelse vil der bl.a.
være adgang til at behandle en klage over en afgørelse
om bidrag, selv om klagefristen er udløbet, hvis en
tidligere afgørelse er åbenbart urigtig, og dette
skyldes, at den anden part har afgivet urigtige oplysninger eller
har undladt at give relevante oplysninger til statsforvaltningen,
og klageren først lang tid efter har fået kendskab
dertil og straks derefter klager.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
5.
Til nr. 5 (§ 21, stk. 4)
Der foreslås indsat en hjemmel til, at
statsforvaltningen og justitsministeren (Familiestyrelsen) kan
få terminaladgang til nødvendige økonomiske
oplysninger om en part hos Told- og Skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.
En adgang til SKATs registre, herunder indkomstregistret, vil
kunne forenkle sagsbehandlingen i sager om fastsættelse og
ændring af bidrag.
Det bemærkes i den forbindelse, at statsforvaltningerne
og justitsministeren (Familiestyrelsen) med den foreslåede
terminaladgang ikke vil være berettiget til at få
adgang til andre eller flere oplysninger, end der allerede i dag er
adgang til i medfør af forvaltningslovens og
persondatalovens almindelige videregivelsesregler, jf. de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.3. og 2.1.4.
Den foreslåede adgang til indkomstregistret skal i
overensstemmelse med forarbejderne til lov om et indkomstregister
udmøntes ved en aftale mellem på den ene side den
dataansvarlige (SKAT) og på den anden side den
pågældende forvaltningsmyndighed. Det er på samme
måde ved dette lovforslag forudsat, at der også i
forhold til den foreslåede adgang til øvrige
oplysninger hos SKAT skal ske en nærmere udmøntning af
denne adgang ved en tilsvarende aftale. Aftalen skal indgås
under iagttagelse af reglerne i persondataloven om videregivelse af
oplysninger. Ved denne aftale skal det bl.a. fastlægges
nærmere, hvilke oplysninger, der skal være adgang til,
og hvilken type adgang, der skal være tale om.
Statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen) vil
kun være berettigede til at få adgang til oplysninger i
det omfang, det efter en konkret vurdering er nødvendigt og
sagligt. I tvivlstilfælde vil Datatilsynets rådgivning
blive indhentet.
Det bemærkes, at barnet anses som part i sager om
fastsættelse og ændring af børnebidrag.
Myndighederne har således også terminaladgang til
økonomiske oplysninger om barnet.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.
Til § 2 (retsvirkningsloven)
Til nr. 1 (§ 9 a)
Det foreslås, at statsforvaltningerne og
justitsministeren (Familiestyrelsen) får mulighed for at
anvende processuel skadevirkning over for en part, der undlader at
fremskaffe oplysninger om egne forhold, som myndigheden har bedt
om.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3,
og til bemærkningerne til § 1, nr. 3.
Til nr. 2 (§ 52 a, stk. 2)
En part kan efter § 52 a, stk. 1, i retsvirkningsloven
klage over statsforvaltningens afgørelser om bidrag til
justitsministeren (Familiestyrelsen).
Det foreslås, at der indføres en klagefrist
på et år i sager om bidrag.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 5,
og til bemærkningerne til § 1, nr. 4.
Til nr. 3 (§ 52 a, stk. 4)
Bestemmelsen er ny og giver statsforvaltningerne og
justitsministeren (Familiestyrelsen) terminaladgang til
økonomiske oplysninger hos SKAT, herunder
indkomstregistret.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2,
og til bemærkningerne til § 1, nr. 5.
Til § 3
(ægteskabsloven)
Til nr. 1
Ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggender nedlagt, og det familieretlige
område blev overført til Justitsministeriet. Som
konsekvens heraf ændres ægteskabslovens henvisninger
fra ministeren for familie- og forbrugeranliggender til
justitsministeren.
Til nr. 2 (§ 16, stk. 1, nr. 3)
Ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev
ægteskabslovens regler om vielser inden for de anerkendte og
godkendte trossamfund overført fra kirkeministeren til
justitsministeren. Som konsekvens heraf ændres henvisningen i
§ 16, stk. 1, nr. 3, fra kirkeministeren til
justitsministeren.
Til nr. 3 (§ 25, stk. 2, og § 27, stk. 1 og 2)
Ved § 116, stk. 3, i lov nr. 383 af 22. maj 1996 om
skifte af dødsboer blev skiftelovens titel ændret til
lov om skifte af fællesbo m.v. Det foreslås at bringe
ægteskabslovens henvisninger til skifteloven i
overensstemmelse hermed.
Til nr. 4 (§ 50, stk. 1)
Som et led i kommunalreformen blev de 14 statsamter og
Københavns Overpræsidium (ved lov nr. 542 af 24. juni
2005 om regional statsforvaltning) nedlagt og sammenlagt til fem
regionale statsforvaltninger fra den 1. januar 2007. Som
følge heraf blev en del love konsekvensrettet, herunder
ægteskabsloven. I § 50, stk. 1, i ægteskabsloven
blev "statsamtet" dog ikke rettet til "statsforvaltningen", hvilket
foreslås rettet med dette forslag.
Til nr. 5 (§ 58 a, stk. 2)
En part kan efter § 58 a, stk. 1, klage over
statsforvaltningens afgørelser om bidrag til
justitsministeren (Familiestyrelsen).
Det foreslås, at der indføres en klagefrist
på et år i sager om bidrag.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 5,
og til bemærkningerne til § 1, nr. 4, og § 2, nr.
2.
Til nr. 6 (§ 58 a, stk. 4)
Bestemmelsen er ny og giver statsforvaltningerne og
justitsministeren (Familiestyrelsen) terminaladgang til
økonomiske oplysninger hos SKAT, herunder
indkomstregistret.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2,
og til bemærkningerne til § 1, nr. 5, og til § 2,
nr. 3.
Til nr. 7 (§ 58 c)
Det foreslås, at statsforvaltningerne og
justitsministeren (Familiestyrelsen) får mulighed for at
anvende processuel skadevirkning over for en part, der undlader at
fremskaffe oplysninger om egne forhold, som myndigheden har bedt
om.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3,
og til bemærkningerne til § 1, nr. 3, og til § 2,
nr. 1.
Til § 4
(forældreansvarsloven)
Til nr. 1 (§ 38, stk. 2)
Der foreslås indsat en hjemmel til, at
statsforvaltningen og justitsministeren (Familiestyrelsen) kan
få terminaladgang til nødvendige økonomiske
oplysninger om en part hos Told- og Skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.
En adgang til SKATs registre, herunder indkomstregistret, vil
således kunne forenkle sagsbehandlingen i sager om transport
af barnet i forbindelse med samvær og om afholdelse af
udgifter hertil.
Det bemærkes i den forbindelse, at statsforvaltningerne
og justitsministeren (Familiestyrelsen) med den foreslåede
terminaladgang ikke vil være berettiget til at få
adgang til andre eller flere oplysninger, end der allerede i dag er
adgang til i medfør af forvaltningslovens og
persondatalovens almindelige videregivelsesregler, jf. de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.3 og 2.1.4.
Den foreslåede adgang til indkomstregistret skal i
overensstemmelse med forarbejderne til lov om et indkomstregister
udmøntes ved en aftale mellem på den ene side den
dataansvarlige (SKAT) og på den anden side den
pågældende forvaltningsmyndighed. Det er på samme
måde ved dette lovforslag forudsat, at der også i
forhold til den foreslåede adgang til øvrige
oplysninger hos SKAT skal ske en nærmere udmøntning af
denne adgang ved en tilsvarende aftale. Aftalen skal indgås
under iagttagelse af reglerne i persondataloven om videregivelse af
oplysninger. Ved denne aftale skal det bl.a. fastlægges
nærmere, hvilke oplysninger, der skal være adgang til,
og hvilken type adgang, der skal være tale om.
Statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen) vil
kun være berettigede til at få adgang til oplysninger i
det omfang, det efter en konkret vurdering er nødvendigt og
sagligt. I tvivlstilfælde vil Datatilsynets rådgivning
blive indhentet.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.
Til § 5
Bestemmelsens stk. 1
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. oktober 2009.
Der er herved bl.a. taget hensyn til, at der skal være tid
til at udstede de administrative forskrifter, der er
nødvendige for at gennemføre den forenkling og
effektivisering af sagsbehandlingen, der følger af
forslaget.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.2., skal den foreslåede terminaladgang
udmøntes og afgrænses nærmere ved en aftale
mellem på den ene side den dataansvarlige (told- og
skatteforvaltningen) og på den anden side
statsforvaltningerne og justitsministeren (Familiestyrelsen).
Derudover vil det i et vist omfang være nødvendigt at
udvikle nye edb-programmer til brug for terminaladgangen. Det er
ikke klarlagt, hvornår denne aftale m.v. foreligger.
Justitsministeren bemyndiges derfor med stk.
2. til at bestemme en eventuel senere ikrafttræden for
terminaladgangen.
Stk. 3 indeholder en
overgangsbestemmelse, hvorefter den foreslåede klagefrist
på et år kun finder anvendelse for afgørelser om
bidrag, som statsforvaltningen træffer efter lovens
ikrafttræden. Er afgørelsen truffet før lovens
ikrafttræden, er der som hidtil ingen klagefrist.
De øvrige foreslåede bestemmelser om bl.a.
månedsvis forfald forud og om processuel skadevirkning,
finder således anvendelse i alle sager om bidrag, herunder
også i klagesager hos justitsministeren (Familiestyrelsen),
efter lovens ikrafttræden.
Til § 6
Bestemmelsens stk. 1
vedrører lovens territoriale gyldighed. Det foreslås,
at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland.
På Færøerne findes reglerne om børns
forsørgelse i lov om børns retsstilling, der er sat i
kraft for Færøerne ved kongelig anordning nr. 367 af
29. november 1962. Visse senere ændringer af loven er
ligeledes sat i kraft for Færøerne.
I Grønland findes reglerne om børns
forsørgelse i lov nr. 197 af 16. juni 1962 om børns
retsstilling i Grønland med senere ændringer. Lov om
børns forsørgelse kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Grønland.
Retsvirkningsloven, jf. lov nr. 56 af 18. marts 1925, finder
anvendelse på Færøerne og i Grønland.
Visse senere ændringer af loven gælder for disse
landsdele.
Ægteskabsloven, jf. lov nr. 256 af 4. juni 1969, og
enkelte senere ændringer heraf er sat i kraft for
Færøerne og Grønland.
I stk. 2 foreslås det, at
loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i
kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
I stk. 3 foreslås det, at
loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i
kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
særlige færøske forhold tilsiger. § 16,
stk. 1, nr. 3, i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 2, kan
dog ikke sættes i kraft for Færøerne, da
Færøerne har overtaget sagsområdet "folkekirken"
og sagsområdet "andre trossamfund" med virkning fra den 29.
juli 2007. Dette medfører, at det efter denne dato ikke
længere er justitsministeren (Familiestyrelsen), men derimod
de færøske myndigheder, der kan give præster i
godkendte trossamfund på Færøerne bemyndigelse
til at foretage vielser på Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om børns forsørgelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 352 af 15. maj 2003, som
ændret ved § 7 i lov nr. 446 af 9. juni 2004, § 24
i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 24 i lov nr. 542 af 24.
juni 2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 14.
. | | 1. I § 14,
stk. 4, ændres »halvårsvis« til:
»månedsvis«. |
Stk. 4.
Bidraget erlægges halvårsvis forud, medmindre andet
bestemmes. Barnets bortadoption eller død medfører
ikke fritagelse for nogen del af bidraget for den
pågældende bidragsperiode. | | |
| | |
| | 2. Efter §
15 indsættes: |
| | |
§ 16.
(Ophævet) | | »§ 16. Statsforvaltningen kan
til enhver tid efter ansøgning ændre et
bidrag.« |
| | |
| | 3. Efter §
19 indsættes i kapitel 4: |
| | |
§ 20.
(Ophævet) | | »§ 20. Statsforvaltningen og
justitsministeren kan til brug for behandlingen af sager om
fastsættelse og ændring af et bidrag efter denne lov
anmode en part om oplysninger om vedkommendes egne forhold. Hvis
parten undlader at give statsforvaltningen eller justitsministeren
de oplysninger, der er nævnt i 1. pkt., kan der træffes
afgørelse på det foreliggende grundlag.« |
| | |
| | 4. I § 21
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: |
| | |
§ 21.
Statsforvaltningens afgørelser efter denne lov kan
påklages til justitsministeren. Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om klagers behandling
og om statsforvaltningernes behandling af sager om
ægtefællebidrag, jf. §§ 5, 6 og 8,
herunder om ansøgningsfrister og begyndelses- og
ændringstidspunkter. | | »Stk. 2.
Klage skal indgives inden 1 år efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen. Justitsministeren kan i
særlige tilfælde behandle en klage, selv om klagen er
indgivet efter udløb af fristen i 1. pkt.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
| | 5. I § 21
indsættes som stk. 4: |
| | |
| | »Stk. 4.
Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af
bidrag efter denne lov få terminaladgang til
nødvendige økonomiske oplysninger om en part hos
told- og skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov om ægteskabets retsvirkninger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 37 af 5. januar 1995, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 446 af 9. juni 2004,
§ 28 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og senest ved § 28
lov nr. 523 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1. Efter §
9 indsættes: |
| | |
| | Ȥ 9
a. Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af et
bidrag efter denne lov anmode en part om oplysninger om
vedkommendes egne forhold. Hvis parten undlader at give
statsforvaltningen eller justitsministeren de oplysninger, der er
nævnt i 1. pkt., kan der træffes afgørelse
på det foreliggende grundlag.« |
| | |
| | 2. I § 52 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: |
| | |
§ 52 a.
Statsforvaltningens afgørelser efter denne lov kan
påklages til justitsministeren. Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om klagers behandling
og om statsforvaltningernes behandling af sager om
ægtefællebidrag, jf. §§ 5, 6 og 8,
herunder om ansøgningsfrister og begyndelses- og
ændringstidspunkter. | | »Stk. 2.
Klage over en afgørelse om bidrag skal indgives inden 1
år efter, at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen. Justitsministeren kan i særlige
tilfælde behandle en klage over en afgørelse om
bidrag, selv om klagen er indgivet efter udløb af fristen i
1. pkt.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
| | 3. I § 52 a
indsættes som stk. 4: |
| | |
| | »Stk. 4.
Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af
bidrag efter denne lov få terminaladgang til
nødvendige økonomiske oplysninger om en part hos
told- og skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.« |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 15.
januar 2007, som ændret ved § 2 i lov nr. 504 af 6. juni
2007, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Overalt i
loven ændres »Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender« til: »Justitsministeren«,
»ministeren for familie- og forbrugeranliggender« til:
»justitsministeren« og »ministeren for familie-
og forbrugeranliggenders« til:
»justitsministerens«. |
| | |
§ 16.
Kirkelig vielse kan finde sted: 1) inden for folkekirken, når en af
parterne hører til denne, 2) inden for de anerkendte trossamfund,
når en af parterne hører til vedkommende
trossamfund, 3) inden for andre trossamfund, når
en af parterne hører til vedkommende trossamfund, og
trossamfundet har præster, som af kirkeministeren er
bemyndiget til at foretage vielser. Stk. 2.
. | | 2. I § 16,
stk. 1, nr. 3, ændres »kirkeministeren« til:
»justitsministeren«. |
| | |
§ 25.
. Stk. 2. Om
formuedelingen gælder reglerne i skiftelovens §
69. § 27.
Dør en af parterne i et ægteskab, som kunne
omstødes efter § 23, inden omstødelse er sket,
kan den efterlevende ægtefælle eller enhver af
arvingerne kræve reglerne i skiftelovens § 69 bragt til
anvendelse, og ægtefællen kan kræve
godtgørelse efter § 26. Stk. 2. Samme
ret har den ægtefælle, der kan rejse sag efter §
24, når den anden ægtefælle dør, inden
omstødelse er sket, og inden fristerne i § 24, stk. 2,
er udløbet. Hvis sagen er anlagt, og ægtefællen
derefter dør, kan enhver af arvingerne kræve reglerne
i skiftelovens § 69 bragt til anvendelse. Stk. 3.
. | | 3. I § 25,
stk. 2, og § 27, stk. 1 og 2, ændres
»skiftelovens« til: »lov om skifte af
fællesbo m.v.«. |
| | |
§ 50.
Indgår ægtefællerne ikke selv aftale herom,
afgør retten spørgsmålet om bidragspligt,
herunder spørgsmålet om pligtens varighed, medens
statsamtet fastsætter bidragets størrelse. Medmindre
der foreligger særlige omstændigheder, kan retten kun
pålægge en ægtefælle bidragspligt for et
bestemt tidsrum, der ikke kan overstige 10 år. Stk. 2.
. | | 4. I § 50,
stk. 1, ændres »statsamtet« til:
»statsforvaltningen«. |
| | |
| | 5. I § 58 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: |
§ 58 a.
Statsforvaltningens afgørelser efter denne lov kan
påklages til ministeren for familie- og forbrugeranliggender.
Dette gælder dog ikke afgørelser efter § 43, stk.
1 og 2, samt afgørelser om at imødekomme en anmodning
efter § 43, stk. 3. Stk. 2.
Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte
regler om statsforvaltningernes behandling af separations- og
skilsmissesager, om vilkårsforhandling, om mægling
efter § 41, om statsforvaltningernes behandling af sager om
ægtefællebidrag efter §§ 50 og 53, herunder
om ansøgningsfrister og begyndelses- og
ændringstidspunkter, samt om klagers behandling. Det kan i
disse regler bestemmes, at vilkårsforhandling bortfalder for
en ægtefælle, der ikke har ophold her i landet. | | »Stk. 2.
Klage over en afgørelse om bidrag skal indgives inden 1
år efter, at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen. Justitsministeren kan i særlige
tilfælde behandle en klage over en afgørelse om
bidrag, selv om klagen er indgivet efter udløb af fristen i
1. pkt.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
| | 6. I § 58 a
indsættes som stk. 4: |
| | »Stk. 4.
Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af
bidrag efter denne lov få terminaladgang til
nødvendige økonomiske oplysninger om en part hos
told- og skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.« |
| | |
| | 7. Efter §
58 b indsættes i kapitel 5 a: |
| | |
| | Ȥ 58
c. Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om fastsættelse og ændring af et
bidrag efter denne lov anmode en part om oplysninger om
vedkommendes egne forhold. Hvis parten undlader at give
statsforvaltningen eller justitsministeren de oplysninger, der er
nævnt i 1. pkt., kan der træffes afgørelse
på det foreliggende grundlag.« |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | I forældreansvarsloven, jf. lov nr.
499 af 6. juni 2007, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 38.
Statsforvaltningen træffer afgørelser om samvær
og anden kontakt efter §§ 19-22 og 25. | | 1. I § 38
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: |
| | |
Stk. 2.
Indbringes en sag om forældremyndighed efter § 11 eller
om barnets bopæl efter § 17 for retten efter § 40,
kan hver forælder anmode om, at også
spørgsmål om samvær og anden kontakt efter
§ 21, jf. § 19, og §§ 22 og 25 afgøres
under retssagen. Det samme gælder under en sag efter §
14, stk. 1, når en ugift far ikke har haft del i
forældremyndigheden og det er første gang, sag herom
er indbragt for retten. | | »Stk. 2.
Statsforvaltningen og justitsministeren kan til brug for
behandlingen af sager om transport af barnet i forbindelse med
samvær og om afholdelse af udgifter hertil efter denne lov
få terminaladgang til nødvendige økonomiske
oplysninger om en part hos told- og skatteforvaltningen, herunder i
indkomstregistret.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |