L 104 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af peberspray).
Fremsat den 28. januar 2009 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af
straf m.v.
(Forsøgsordning med magtanvendelse
ved brug af peberspray)
§ 1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3. december 2007, som
ændret senest ved § 17 i lov nr. 1336 af 19. december
2008, foretages følgende ændring:
1. I
§ 62 indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Justitsministeren kan iværksætte en
forsøgsordning med magtanvendelse ved brug af peberspray i
visse af Kriminalforsorgens institutioner.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2009.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at indsætte en
hjemmel i straffuldbyrdelsesloven, der gør det muligt for
justitsministeren at iværksætte en
forsøgsordning med magtanvendelse ved brug af peberspray i
visse af Kriminalforsorgens institutioner.
I dag kan magtanvendelse over for indsatte i
Kriminalforsorgens institutioner efter straffuldbyrdelsesloven ske
ved brug af greb, skjold, stav og tåregas.
Magtanvendelse kan bl.a. ske, hvis det er nødvendigt
for at afværge truende vold eller overvinde voldsom modstand,
f.eks. i forbindelse med slagsmål mellem indsatte, angreb
på personalet, eller hvis en indsat barrikaderer sig i sit
opholdsrum med selvbeskadigelse for øje.
Den ovennævnte opregning i straffuldbyrdelsesloven af,
hvilke magtmidler der kan anvendes i Kriminalforsorgen, antages at
være udtømmende, og en forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af peberspray vil derfor kræve en
særlig lovhjemmel. Hvis lovforslaget vedtages, vil
justitsministeren iværksætte en forsøgsordning
med magtanvendelse ved brug af peberspray i visse af
Kriminalforsorgens institutioner. Hensigten hermed er at
indhøste erfaringer med brug af peberspray, som allerede
anvendes f.eks. af politiet og af den svenske kriminalforsorg
(Kriminalvården), og på grundlag heraf vurdere, om
peberspray bør indføres som permanent magtmiddel i
Kriminalforsorgen.
Der vil i givet fald som led i forsøgsordningen -
på samme måde som for de magtmidler, der kan anvendes i
dag - blive fastsat nærmere regler om anvendelse af
peberspray som magtmiddel over for indsatte, og hvordan dette i
givet fald skal ske. Magtanvendelse ved brug af peberspray vil
endvidere skulle ske i overensstemmelse med
straffuldbyrdelseslovens almindelige regler om magtanvendelse,
herunder navnlig proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet.
2. Gældende ret
Efter straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1,
kan en institution under Kriminalforsorgen anvende magt over for en
indsat, hvis det er nødvendigt for at afværge truende
vold, overvinde voldsom modstand eller for at hindre selvmord eller
anden selvbeskadigelse. Institutionen kan desuden anvende magt for
at hindre undvigelse eller standse undvegne. Endelig kan
institutionen anvende magt for at gennemtvinge en påbudt
foranstaltning, når øjeblikkelig gennemførelse
af denne er nødvendig, og den indsatte afviser eller
undlader at følge personalets anvisninger herom.
Magtanvendelse kan ske ved greb, skjold, stav og
tåregas, jf. straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 2. Bestemmelsen antages at indeholde en udtømmende
opregning af, hvilke magtmidler der kan anvendes over for indsatte
i institutioner under Kriminalforsorgen.
Straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 3,
indeholder et almindeligt proportionalitetsprincip, hvorefter
magtanvendelse ikke må gennemføres, såfremt det
efter indgrebets formål og den krænkelse og det ubehag,
som indgrebet må antages at forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb.
Magtanvendelse skal endvidere foretages så
skånsomt, som omstændighederne tillader, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 4, og der skal
gennemføres lægetilsyn efter magtanvendelse, hvis der
er mistanke om sygdom, herunder om tilskadekomst, hos den indsatte
i forbindelse med anvendelsen af magt, eller hvis den indsatte selv
anmoder om lægehjælp.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 5,
fastsætter justitsministeren regler om anvendelse af magt
over for indsatte. Reglerne herom findes i bekendtgørelse
nr. 382 af 17. maj 2001 om anvendelse af magt over for indsatte i
fængsler og arresthuse
(magtanvendelsesbekendtgørelsen). Efter
magtanvendelsesbekendtgørelsens § 2 må der
kun anvendes greb, skjold, stav og tåregas i overensstemmelse
med retningslinjer fra Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Der er i magtanvendelsesbekendtgørelsen
fastsat nærmere regler om anvendelsen af de enkelte
magtmidler, f.eks. om hvordan stav må anvendes mod indsatte.
I medfør af bekendtgørelsens § 4 må
stav kun bæres, hvis der konkret foreligger en særlig
risikosituation, hvor anvendelse af stav kan blive
nødvendig, og udlevering af stav kan kun ske med tilladelse
fra institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil.
Efter magtanvendelsesbekendtgørelsens § 8 er
det institutionens leder eller den, som bemyndiges dertil, som kan
træffe afgørelse om anvendelse af magt over for
indsatte. Tillader forholdene i det enkelte tilfælde ikke, at
man afventer denne beslutning, træffer den
tilstedeværende fængselsfunktionær, som er
ansvarlig for det pågældende tjenesteområde
(f.eks. en afdeling i et arresthus eller fængsel), beslutning
om anvendelse af magt. I disse tilfælde skal institutionens
leder eller den, der bemyndiges dertil, så hurtigt som muligt
underrettes om det passerede, bl.a. med henblik på at
vurdere, om beslutningen om magtanvendelse var berettiget.
3. Lovforslagets udformning
3.1. Peberspray er en væske,
der består af et peberekstrakt, og som ved hjælp af en
drivgas sprøjtes mod den, som den koncentrerede stråle
rettes imod. Det aktive stof i peberspray er capsaicin (oleoresin
capsicum).
Pebersprayen udsender en tynd, komprimeret stråle, som
virker i en afstand af op til 6-7 meter. Pebersprayen skal ramme
den pågældende i ansigtet/panden for at virke optimalt
og forårsager akut øjenkrampe med deraf
følgende midlertidig blindhed, som varer i ca. 30-45
minutter, og peberspray er derfor effektivt som middel til
pacificering. Virkningen indtræffer øjeblikkeligt,
selv hvis den pågældende har lukket øjnene under
påvirkningen, fordi pebersprayen vil virke, når
vedkommende blinker med øjnene. Foruden akut
øjenkrampe giver peberspray svien i huden, irritation af
slimhinderne og hoste, og desuden vil den pågældende,
der rammes, blive desorienteret og føle ubehag.
Ved anvendelse af peberspray kan der ydes
førstehjælp til den ramte ved at skylle ansigtet og
øjnene med vand, gerne i et stykke tid, da det lindrer
smerterne og skyller peberpartiklerne væk. Desuden kan den
pågældende beroliges med, at virkningen forsvinder helt
efter ca. 2 timer, men hvis ansigtet og øjnene skylles,
forsvinder smerterne efter ca. 45 minutter.
3.2. Der blev i 2006
iværksat en forsøgsordning med anvendelse af
peberspray som magtmiddel i visse politikredse. Erfaringerne fra
denne forsøgsordning viste, at peberspray er egnet som
magtmiddel for politiet, og at peberspray er et værdifuldt
supplement til de magtmidler, som politiet allerede råder
over. Forsøgsordningen viste, at peberspray i tilspidsede
situationer kan overflødiggøre anvendelsen af mere
indgribende magtmidler og dermed medvirke til, at der sker
færre skader under anholdelser mv. På baggrund af
erfaringerne fra forsøgsordningen er peberspray
indført som magtmiddel i politiet pr. 1. januar 2008, jf.
bekendtgørelse nr. 1430 af 11. december 2007 om
ændring af bekendtgørelse om politiets anvendelse af
visse magtmidler mv.
Der er ved den nævnte bekendtgørelse fastsat
nærmere regler om anvendelse af peberspray i politiet. Efter
bekendtgørelsens § 25 a må politiet kun
anvende peberspray med henblik på at afværge et
påbegyndt eller overhængende angreb på person, at
afværge overhængende fare i øvrigt for personers
liv eller helbred, at afværge et påbegyndt eller
overhængende angreb på samfundsvigtige institutioner,
virksomheder eller anlæg, at sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv modstand,
eller at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod
hvilke der gøres passiv modstand, såfremt
tjenestehandlingens gennemførelse skønnes
uopsættelig, og anden og mindre indgribende magtanvendelse
skønnes åbenbart uegnet.
Før peberspray tages i brug mod en person, skal den
pågældende så vidt muligt orienteres om, at
politiet har til hensigt at bruge peberspray, hvis ikke politiets
påbud efterkommes, og det skal så vidt muligt sikres,
at vedkommende har mulighed for at efterkomme påbuddet, jf.
bekendtgørelsens § 25 b. Desuden skal politiet
efter bekendtgørelsens § 25 c så vidt muligt
og i fornødent omfang tilbyde at afhjælpe gener, der
er forårsaget af, at en person har været udsat for
peberspray. Har politiets brug af peberspray mod en person
medført gener, der skønnes at kræve
lægehjælp, skal den pågældende straks
undersøges af en læge. Endelig må der efter
bekendtgørelsens § 25 d kun anvendes typer af
peberspray, som er godkendt af Rigspolitiet.
3.3. Peberspray har endvidere
været anvendt som magtmiddel i den svenske kriminalforsorg
siden 2006, og der er fastsat nærmere regler om anvendelsen
af peberspray i föreskrifter og almänne råd af 25.
januar 2006 om användning av pepparspray (OC-spray) i
Kriminalvården.
Efter forskriftens § 2 må peberspray anvendes
efter de generelle regler om magtanvendelse (kapitel 24,
§ 2 i den svenske straffelov (brottsbalken)). Efter disse
regler kan magtanvendelse i visse nærmere angivne
tilfælde finde sted, hvis dette under hensyn til
omstændighederne skønnes forsvarligt for at
gennemføre en tjenestehandling mv. Magtanvendelse må
dog ikke ske, hvis mindre indgribende midler er
tilstrækkelige (proportionalitetsprincippet), og skal altid
ske under hensyntagen til den smerte og det ubehag, som indgrebet
indebærer for den, der udsættes for magtanvendelsen
(skånsomhedsprincippet).
Desuden er der i forskriften fastsat regler om, at det
personale, der skal anvende pebersprayen, skal modtage uddannelse
heri, og institutionerne skal fastsætte lokale retningslinjer
om, hvilket personale der må anvende peberspray. Efter de
svenske regler kan personalet bære peberspray som permanent
udstyr. Når pebersprayen har været anvendt, skal der
ydes hjælp til den person, der har været udsat for
magtanvendelsen. Endvidere skal lederen for den
pågældende institution og den centrale sikkerhedsenhed
i den svenske kriminalforsorg underrettes om anvendelse af
peberspray.
Den svenske kriminalforsorg har oplyst, at man i praksis
både har anvendt peberspray i forbindelse med indsattes
overfald mod personalet og i forbindelse med indsattes indbyrdes
overfald, herunder ved anvendelse af stikvåben. Det er den
svenske kriminalforsorgs erfaring, at personalet med anvendelsen af
peberspray kan gribe tidligere ind i en potentielt risikofyldt
konflikt, så personalets magtanvendelse bliver mindre
voldsom. Hertil kommer, at det er den svenske kriminalforsorgs
erfaring, at der er en væsentlig præventiv effekt
forbundet med anvendelsen af peberspray, idet alene truslen om
anvendelse af peberspray i mange tilfælde har været
tilstrækkelig til, at den indsatte er afstået fra
yderligere voldelig adfærd. Der har ikke i forbindelse med
den svenske kriminalforsorgs anvendelse af peberspray været
tilfælde med medicinske skadevirkninger hos personer, som har
været udsat for peberspray.
3.4. Som nævnt ovenfor
anvendes peberspray allerede i dag som magtmiddel bl.a. i politiet
og i den svenske kriminalforsorg, og der er både i politiet
og hos den svenske kriminalforsorg gode erfaringer med at anvende
peberspray. Brug af peberspray kan således medvirke til at
begrænse anvendelsen af andre mere indgribende magtmidler, og
erfaringerne fra både politiet og den svenske kriminalforsorg
viser, at truslen om at anvende peberspray i flere tilfælde
har været tilstrækkelig til at hindre yderligere
voldelige handlinger mv., således at alene truslen om at
anvende peberspray har haft en væsentlig præventiv
effekt.
Anvendelsen af magtmidler i Kriminalforsorgens institutioner
her i landet er generelt begrænset, bl.a. fordi sikkerheden i
vidt omfang baseres på den såkaldte dynamiske
sikkerhed, dvs. personalets løbende kontakt med og kendskab
til de indsatte, som indebærer, at tilspidsede situationer
kan imødegås. I 2007 blev der således i alt
anvendt magt i Kriminalforsorgens institutioner i 199
tilfælde, hvoraf langt hovedparten (179 tilfælde) angik
magtanvendelse ved brug af håndkraft (greb). Der blev alene
anvendt stav 7 gange og skjold 13 gange, og der blev slet ikke
anvendt tåregås.
I lyset af de gode erfaringer med anvendelse af peberspray som
magtmiddel i politiet og i den svenske kriminalforsorg finder
Justitsministeriet, at det bør vurderes, om der også i
den danske kriminalforsorg bør være mulighed for at
anvende peberspray som magtmiddel. Der synes således i
praksis at være en præventiv effekt alene ved en
trussel om at anvende peberspray. Direktoratet for
Kriminalforsorgen har foreslået, at der i første
omgang iværksættes en forsøgsordning med
peberspray som magtmiddel i visse af Kriminalforsorgens
institutioner med henblik på at indhøste praktiske
erfaringer, der kan danne grundlag for en stillingtagen til, om
peberspray bør indføres som et permanent magtmiddel
også i den danske kriminalforsorg.
Som anført i pkt. 2 ovenfor antages
straffuldbyrdelsesloven at indeholde en udtømmende opregning
af, hvilke magtmidler der kan anvendes i Kriminalforsorgen, og en
forsøgsordning med magtanvendelse ved brug af peberspray vil
derfor kræve en særlig lovhjemmel. Justitsministeriet
foreslår på denne baggrund, at der i
straffuldbyrdelsesloven indsættes en hjemmel til, at
justitsministeren kan iværksætte en
forsøgsordning med magtanvendelse ved brug af peberspray i
visse af Kriminalforsorgens institutioner.
Hvis lovforslaget vedtages, vil der således blive
iværksat en forsøgsordning med brug af peberspray som
magtmiddel i udvalgte institutioner i Kriminalforsorgen.
Straffuldbyrdelseslovens almindelige regler om magtanvendelse vil i
givet fald finde anvendelse også for brug af peberspray som
magtmiddel, herunder at brug af peberspray skal ske i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 3 og 4. Forsøgsordningen vil blive
udformet sådan, at peberspray, herunder trussel om at bruge
peberspray, f.eks. vil kunne anvendes i en situation, hvor
institutionen ellers ville overveje at anvende tåregas eller
stav og skjold mod en indsat, som vil angribe personalet, når
personalet forsøger at komme ind i den indsattes
celle.
Der vil endvidere blive fastsat nærmere regler om
anvendelsen af peberspray som magtmiddel. Det vil bl.a. blive
fastsat, at før peberspray i givet fald tages i brug mod en
person, skal den pågældende så vidt muligt
orienteres om, at institutionen har til hensigt at bruge
peberspray, hvis ikke institutionens påbud efterkommes, og
det skal så vidt muligt sikres, at vedkommende har mulighed
for at efterkomme påbuddet. Institutionen skal endvidere
så vidt muligt og i fornødent omfang tilbyde at
afhjælpe gener, der er forårsaget af, at en indsat har
været udsat for peberspray. Desuden skal der straks
gennemføres lægetilsyn efter anvendelse af peberspray,
hvis der er mistanke om sygdom, herunder om tilskadekomst hos den
indsatte i forbindelse med anvendelsen af peberspray, eller hvis
den indsatte selv anmoder om lægehjælp.
Der vil endvidere blive fastsat regler om, at peberspray kun
må bæres, hvis der foreligger en særlig
risikosituation, hvor anvendelse af peberspray kan blive
nødvendig, og i givet fald kan udlevering af peberspray kun
ske med tilladelse fra institutionens leder eller den, der
bemyndiges hertil. Dette svarer til, hvad der i dag gælder
vedrørende anvendelse af stav, jf.
magtanvendelsesbekendtgørelsens § 4.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at hvis
lovforslaget vedtages, vil forsøgsordningen blive
iværksat i Statsfængslet i Østjylland,
Statsfængslet i Nyborg, Anstalten ved Herstedvester,
Københavns Fængsler og i arresthusene i Odense,
Køge og Randers i en 1-årig forsøgsperiode.
Direktoratet har oplyst, at personalet i de pågældende
institutioner i givet fald vil blive undervist i brugen af
peberspray forud for, at forsøgsordningen bliver
iværksat.
Forsøgsordningen vil i øvrigt blive tilrettelagt
sådan, at de pågældende institutioner skal
indberette til Direktoratet for Kriminalforsorgen hvert enkelt
tilfælde af udlevering af peberspray, tilkendegivelse om, at
institutionen har til hensigt at bruge peberspray, og konkret
anvendelse af peberspray med henblik på direktoratets
evaluering af forsøgsordningen.
Med henblik på at få et tilstrækkeligt
grundlag for at kunne vurdere erfaringerne med magtanvendelse ved
brug af peberspray i Kriminalforsorgens institutioner bør
forsøgsperioden være mindst et år. På
grundlag af erfaringerne fra forsøgsordningen vil der i
givet fald blive taget stilling til, om peberspray bør
indføres som et permanent magtmiddel i Kriminalforsorgen, og
der vil i så fald blive fremsat et lovforslag om
ændring af straffuldbyrdelsesloven, jf. herved
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 2, der angiver
de magtmidler, som kan anvendes i Kriminalforsorgen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1,
nr. 1 (forslag til straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 6), og bemærkningerne hertil.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige af
betydning.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten¸ Foreningen
af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet i Danmark,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Kriminalforsorgsforeningen,
Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen,
Dansk Socialrådgiverforening, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Beskikkede Advokater, Institut for
Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk
Forening og Kriminalistisk Forening (KRIM).
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
I bilag 1 til lovforslaget er de foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de nugældende regler.
Til § 1
Til nr. 1 (straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 6)
Det foreslås, at der indføres hjemmel til, at
justitsministeren kan iværksætte en
forsøgsordning med magtanvendelse ved brug af peberspray i
visse af Kriminalforsorgens institutioner.
Hvis lovforslaget vedtages, vil der på grundlag heraf
blive gennemført en 1-årig forsøgsordning,
hvorefter der som led i magtanvendelse over for indsatte kan
anvendes peberspray i visse af Kriminalforsorgens institutioner.
Hensigten hermed er at indhøste erfaringer med brug af
peberspray, som i dag anvendes bl.a. af politiet, og på
grundlag heraf vurdere, om peberspray bør indføres
som permanent magtmiddel i Kriminalforsorgen.
På samme måde som for de magtmidler, der kan
anvendes i dag i Kriminalforsorgen, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 2, vil der i givet fald som led i
forsøgsordningen blive fastsat nærmere regler om
anvendelse af peberspray som magtmiddel. Peberspray vil endvidere
skulle anvendes i overensstemmelse med de almindelige regler om
magtanvendelse i straffuldbyrdelsesloven, herunder
proportionalitetsprincippet og skånsomhedsprincippet, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 3 og 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2009.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Den foreslåede ændring af straffuldbyrdelsesloven
kan dog sættes i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3. december 2007, som
ændret senest ved § 17 i lov nr. 1336 af 19. december
2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 62.
Institutionen kan anvende magt over for en indsat, hvis det er
nødvendigt | | |
1) for at afværge truende vold,
overvinde voldsom modstand eller for at hindre selvmord eller anden
selvbeskadigelse, | | |
2) for at hindre undvigelse eller standse
undvegne eller | | |
3) for at gennemtvinge en påbudt
foranstaltning, når øjeblikkelig gennemførelse
af denne er nødvendig og den indsatte afviser eller undlader
at følge personalets anvisninger herom. | | |
Stk. 2.
Magtanvendelse kan ske ved greb, skjold, stav og
tåregas. | | |
Stk. 3.
Magtanvendelse må ikke gennemføres, såfremt det
efter indgrebets formål og den krænkelse og det ubehag,
som indgrebet må antages at forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb. | | |
Stk. 4.
Magtanvendelse skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Der skal gennemføres
lægetilsyn efter magtanvendelse, hvis der er mistanke om
sygdom, herunder om tilskadekomst, hos den indsatte i forbindelse
med anvendelsen af magt, eller hvis den indsatte selv anmoder om
lægehjælp. | | |
Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter regler om anvendelse af magt
over for indsatte. | | |
| | |
| | 1. I
§ 62 indsættes som stk. 6: |
| | »Stk. 6. Justitsministeren kan
iværksætte en forsøgsordning med magtanvendelse
ved brug af peberspray i visse af Kriminalforsorgens
institutioner.« |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. juli
2009. |
| | |
| | § 3 |
| | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. |
| | Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger. |