L 103 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om finansiel stabilitet. (Overgangsordning for statslig
garanti m.v.).
Fremsat den 21. januar 2009 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om finansiel
stabilitet
(Overgangsordning for statslig garanti
m.v.)
§ 1
I lov nr. 1003 af 10. oktober 2008 om finansiel
stabilitet foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. Der
kan ydes statslige genudlån til
Afviklingsselskabet.«
2. I
§ 4 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Afviklingsselskabet sikrer rettidig betaling af samtlige forfaldne
krav, jf. stk. 1 og 2.«
3. I
§ 5 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Bestemmelserne i lov om finansiel virksomhed §§ 61,
stk. 8, 170, 171 og 175 a finder ikke anvendelse i forhold til
Afviklingsselskabet.«
4.
Efter § 6 indsættes:
»Kapitel 2 a
Afvikling af nødlidende
pengeinstitutter m.v.«
5. I
§ 7, stk. 2,
ændres »sine aktiver og passiver« til: »sin
virksomhed helt eller delvist«.
6. I
§ 7, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.: »Afviklingsselskabet
afgør, hvilke dele af pengeinstituttets virksomhed der ikke
skal overdrages.«
7.§ 8, stk. 1, affattes
således:
»Afviklingsselskabet kan i stedet for at
indgå aftale med et nødlidende pengeinstitut efter
§ 7 vælge at afholde udgifter til eller indskyde
kapital i et pengeinstitut, der helt eller delvist overtager det
nødlidende pengeinstitut, eller på anden måde
medvirke til afvikling af det omhandlede pengeinstitut i
overensstemmelse med lovens formål.«
8. I
§ 11, 1. pkt., ændres
»i pengeinstitutter og filialer omfattet af ordningen«
til: »og indskydere, jf. § 4, stk. 1 og
2,«.
9.§ 11, 2. pkt., affattes
således:
»Forpligtelser i Afviklingsselskabet og dets
datterselskaber, der overstiger Det Private Beredskabs
forpligtelser efter § 9, dækkes af
staten.«
10.
Efter § 16 indsættes før kapitel 5:
»Kapitel 4 a
Ordning med individuel
statsgaranti for simpel, usikret gæld
§ 16
a. Der etableres en ordning, hvorefter Afviklingsselskabet
efter ansøgning kan indgå aftale om ydelse af
individuel statsgaranti for ikke-efterstillet, usikret gæld
samt for et SDO-udstedende instituts supplerende
sikkerhedsstillelse (junior covered bonds) med en løbetid
på op til 3 år.
Stk. 2. Ordningen
administreres af Afviklingsselskabet i henhold til bestemmelserne i
denne lov.
Stk. 3. Den i
stk. 1 nævnte ordning omfatter lån udstedt senest
den 31. december 2010. Der kan ansøges om individuel
statsgaranti på lån indtil den 31. december 2010.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at fristen i 2. pkt. forlænges.
§ 16
b. Ansøgning efter § 16 a kan indgives af
danske pengeinstitutter, datterselskaber i Danmark af udenlandske
pengeinstitutter samt realkreditinstitutter, som opfylder
solvenskravet på 8 pct., kravet til instituttets individuelle
solvensbehov og et eventuelt højere individuelt solvenskrav
fastsat af Finanstilsynet, jf. § 124 i lov om finansiel
virksomhed.
Stk. 2.
Ansøgningen om statsgaranti skal indsendes til
Afviklingsselskabet og vedlægges følgende
dokumenter:
1) En
redegørelse for opgørelsen af det individuelle
solvensbehov.
2) En
redegørelse fra kreditinstituttet om instituttets
økonomiske stilling og fremtidsudsigter samt en udtalelse
fra instituttets godkendte revisor herom.
3) Den seneste
årsrapport og det seneste kvartalsregnskab.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om ansøgningskrav, om udtalelsen fra
revisor, behandlingen af ansøgningerne, samt om
offentliggørelse af oplysninger om udstedte garantier
m.v.
§ 16
c. For individuel statsgaranti efter § 16 a
gælder i statsgarantiperioden følgende
vilkår:
1) Der må
ikke udbetales udbytte. Der kan dog udbetales udbytte fra den 1.
oktober 2010, forudsat at det kan rummes inden for det
løbende overskud.
2) Der må
ikke foretages kapitalnedsættelser, iværksættes
nye tilbagekøbsprogrammer af egne aktier, udstedes fonds-
eller friaktier til favørkurs eller i øvrigt
gøres brug af lignende fordelagtige ordninger. Dette
gælder dog ikke helt eller delvist tilbagekøb af
statens aktier som led i en afvikling af et statsligt
kapitalindskud i de institutter, hvor staten har en
konverteringsret.
3) Der må
ikke igangsættes nye aktieoptionsprogrammer eller andre
lignende ordninger til direktionen, og eksisterende programmer samt
andre lignende ordninger må ikke forlænges eller
fornys.
4)
Kreditinstituttet betaler en garantiprovision for statsgarantien,
som fastsættes individuelt for hvert enkelt institut.
Stk. 2.
Garantiprovisionen, jf. stk. 1, nr. 4, tilfalder staten.
Stk. 3. Reglerne i
§ 13, stk. 1, 2, 4, 5 og 7, finder tilsvarende
anvendelse på aftaler om individuel statsgaranti.
Stk. 4.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler for fastsættelsen og beregningen af den
garantiprovision, som skal betales til staten i henhold til
stk. 1, nr. 4.
Stk. 5. Hvis et
pengeinstitut eller realkreditinstitut, der har indgået
aftale om en individuel statsgaranti på lån,
overtræder de vilkår, som følger af
§ 16 c, stk. 1, nr. 1-4, kan Finanstilsynet udstede
en advarsel til det pågældende kreditinstitut,
afsætte bestyrelsesmedlemmer i det pågældende
institut eller påbyde instituttet at afsætte en
direktør i det pågældende institut.
Stk. 6.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om og vilkår for Afviklingsselskabets
indgåelse af aftale om ydelse af statsgaranti efter
§ 16 a.
§ 16
d. Forvaltningsloven gælder for Afviklingsselskabets
behandling af ansøgninger om statsgaranti i medfør af
§ 16 a.«
11.§ 17, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
»Den generelle statslige garantiordning, jf.
§ 1, ophører den 30. september 2010.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 4. februar 2009.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med Folketingets vedtagelse den 10. oktober 2008 af lov nr.
1003 om finansiel stabilitet, blev der spændt et
sikkerhedsnet ud under alle indskydere og andre simple kreditorer,
så de har fuld sikkerhed for deres tilgodehavender i
pengeinstitutter i Kongeriget Danmark med henblik på at
sikre, at danske pengeinstitutter igen kunne finde likviditet til
at finansiere deres forretninger med.
Den internationale finansielle krise havde medført, at
pengemarkederne var frosset til, og selv sunde pengeinstitutter
havde derfor svært ved at finde likviditet. Bankerne var
således i modsætning til tidligere blevet meget mere
tilbageholdende med at låne penge til hinanden af frygt for,
at det låntagende pengeinstitut gik konkurs. Det truede den
finansielle stabilitet i Danmark, og det kunne få alvorlige
negative konsekvenser for landets virksomheder og borgere.
Lov om finansiel stabilitet sikrer således samtlige
indskydere, og det samme gælder bankerne for så vidt
angår de lån, de yder til hinanden. Når et
pengeinstitut låner til et andet institut, vil det
långivende pengeinstitut således ikke længere
have en kreditrisiko i forhold til det låntagende
pengeinstitut. Dette sikrer den finansielle stabilitet ved at
bidrage til, at pengeinstitutterne igen har incitament til at
låne penge ud til hinanden.
De nuværende vilkår på de finansielle
markeder skaber stadig usikkerhed om og under hvilke betingelser,
det vil være muligt at fremskaffe likviditet, når
statsgarantien udløber. Det er således allerede nu en
udfordring for pengeinstitutterne m.v. at sikre den mellemlange
likviditetsfremskaffelse. Udfordringen skal derudover ses i lyset
af, at pengeinstitutterne samlet set har et betydeligt
indlånsunderskud, som normalt finansieres ved mellemlang
likviditetsfremskaffelse. Der er derfor en risiko for, at
pengeinstitutterne vælger at nedbringe deres udlån for
at mindske deres indlånsunderskud, såfremt det ikke er
muligt at fremskaffe den nødvendige likviditet.
Hertil kommer, at det, da den danske ordning blev aftalt, var
en forudsætning, at statsgarantierne skulle løbe i to
år. Eurolandene indgik efterfølgende den 12. oktober
2008 en aftale, som generelt åbnede for at give længere
statsgarantier (op til 5 år), end der hidtil var lagt op til.
Det Europæiske Råd har efterfølgende
tiltrådt aftalen. Flere EU-lande har benyttet sig af
muligheden for at give længere garantier, end der er mulighed
for i Danmark. Det betyder, at danske pengeinstitutter er
dårligere stillet i konkurrencen med udenlandske
pengeinstitutter, når det gælder lån, som skal
løbe eller optages udover den nuværende
statsgarantiperiode, dvs. efter den 30. september 2010.
Disse forhold kan medføre, at institutterne vil blive
tvunget til at reagere ved at nedbringe deres udlån i
betydeligt omfang fremover. Manglende kreditmuligheder vil kunne
medvirke til både at forlænge og forværre det
konjunkturmæssige tilbageslag, som dansk økonomi er
på vej ind i. Der er indikationer på, at danske
virksomheder allerede oplever sådanne uhensigtsmæssige
kreditbegrænsninger. Det indebærer risiko for en
kreditklemme til ugunst for samfundsøkonomien.
Med henblik på at understøtte normaliseringen af
kreditgivningen har et bredt politisk flertal bestående af
regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre, og Liberal Alliance derfor indgået en
aftale om en kreditpakke. Aftalen indebærer blandt andet, at
der skabes en 3-årig overgangsordning for statsgarantien i
Aftale om finansiel stabilitet, hvorved der sikres en gradvis
udfasning af den nuværende statsgaranti, som udløber
30. september 2010. Overgangsordningen indebærer, at der
på individuel basis kan ansøges om statsgaranti for
ikke-efterstillet, usikret gæld samt for et SDO-udstedende
instituts supplerende sikkerhedsstillelse (junior covered bonds).
Ordningen åbner således også mulighed for, at der
kan ansøge om statsgaranti på udstedelsen af deres
supplerende sikkerhedsstillelse (junior covered bonds) på
særligt dækkede obligationer.
Der vil kunne ansøges om en individuel statsgaranti for
ny ikke-efterstillet, usikret gæld samt for et SDO-udstedende
instituts supplerende sikkerhedsstillelse (junior covered bonds)
indtil og med den 31. december 2010 med mulighed for
forlængelse. Lånene skal udstedes senest den 31.
december 2010 og løbetiden på lånene kan
være op til 3 år. Dette skal sikre pengeinstitutterne
og realkreditinstitutterne mulighed for at opnå statsgaranti
for mellemlange lån frem til og med den 31. december 2013 i
stil med, hvordan det er i andre landes garantiordninger.
Udover etableringen af denne overgangsordning vil der blive
etableret en ordning for statslige kapitalindskud i
kreditinstitutter i Danmark. Baggrunden er, at forværringen
af konjunkturbilledet har medført, at kreditinstitutterne i
de kommende år vil komme til at opleve et stigende pres
på deres solvens, og med den finansielle krise vil
kreditinstitutterne have svært ved at rejse yderligere
kapital på de internationale kapitalmarkeder.
Kreditinstitutterne bliver derfor tvunget til at reagere ved at
nedbringe deres udlån i betydeligt omfang. Det
indebærer risiko for en kreditklemme til ugunst for
samfundsøkonomien, og for at imødegå denne
kreditklemme er der et behov for et statsligt kapitalindskud i den
finansielle sektor.
Formålet med ordningen om kapitalindskud i
kreditinstitutter i Danmark er ikke at hjælpe
kreditinstitutterne eller deres aktionærer, men at skabe en
finansiel stødpude og dermed sikre et tilstrækkeligt
kapitalgrundlag, således at risikoen for, at sunde
virksomheder og husholdninger ikke kan få finansieret deres
aktiviteter i kreditinstitutterne, mindskes. Det er et krav, at de
kreditinstitutter, der modtager statslige kapitalindskud, ikke
strammer udlånspolitikken mere, end den almindelige
konjunkturudvikling tilsiger under behørig hensyntagen til,
at institutterne samtidig skal drive en sund og ansvarlig
forretning.
Ordningerne vil mindske institutternes behov for at reducere
udlån og dermed modvirke en kreditklemme i Danmark.
2. Indhold
2.1. Overgangsordning
Lov om finansiel stabilitet giver indskydere og andre simple
kreditorer en statsgaranti frem til og med den 30. september 2010.
De nuværende vilkår på de finansielle markeder
skaber imidlertid usikkerhed om og under hvilke betingelser, det
vil være muligt at fremskaffe likviditet, når
statsgarantien udløber.
Da den nuværende statsgarantiordning blev udformet og
vedtaget som lov om finansiel stabilitet, var den danske model for
statsgaranti en af de første modeller, der blev vedtaget i
EU. Der var derfor ikke en EU-norm at læne sig op ad i
udformningen af statsgarantiordningen med hensyn til det konkrete
indhold af statsgarantiordningen og ikke mindst i hvor lang tid,
der skulle ydes statsgaranti. Siden lov om finansiel stabilitet
blev vedtaget, har flere EU-lande fået deres egen ordning.
Fællestrækkene ved disse ordninger er, at der ydes
længerevarende garantier, end det efter lov om finansiel
stabilitet er muligt at yde i Danmark. Det skyldes bl.a., at
Eurolandene den 12. oktober 2008 indgik en aftale, som generelt
åbner for garantier i op til 5 år. Det Europæiske
råd har efterfølgende tiltrådt aftalen.
Den danske model giver kun mulighed for statsgaranti indtil
den 30. september 2010, dvs. ca. 2 år fra
ikrafttrædelsesdatoen, og da andre EU-landes
statsgarantiordninger giver længere garanti, vil danske
pengeinstitutter stå i en sværere situation med hensyn
til at fremskaffe den nødvendige kapital sammenlignet med
pengeinstitutter i andre EU-lande.
Dertil kommer det forhold, at pengeinstitutterne i den
nuværende situation har et ikke ubetydeligt
indlånsunderskud. Under normale markedsvilkår vil
pengeinstitutterne finansiere dette indlånsunderskud ved at
udstede obligationslån og anden usikret gæld, fx
kommercielle papirer. Når de finansielle markeder fastfryses,
som det er tilfældet med den nuværende finansielle
krise, kan pengeinstitutterne ikke rejse den fornødne
likviditet på de finansielle markeder uden en statsgaranti.
Dermed vil de være tvunget til at reducere
indlånsunderskuddet ved at opsige lån for
erhvervsvirksomheder og borgere for at kunne indfri
pengeinstituttets mellemlange gældsforpligtelser, dvs.
lån med typisk løbetid fra 1 til 5 år, med de
negative samfundsøkonomiske konsekvenser, der heraf
følger.
For at sikre de danske penge- og realkreditinstitutters
muligheder for at fremskaffe den nødvendige kapital
også efter den 30. september 2010 på lige vilkår
i forhold til pengeinstitutter i andre lande indføres der en
frivillig overgangsordning i form af en gradvis udfasning af den
gældende statsgaranti. Overgangsordningen åbner
mulighed for, at danske pengeinstitutter, datterselskaber i Danmark
af udenlandske pengeinstitutter samt realkreditinstitutter, der
opfylder solvenskravene i § 124 i lov om finansiel
virksomhed, kan ansøge om en individuel statsgaranti for
specifikke udstedelser af ikke-efterstillet, usikret gæld
samt for et SDO-udstedende instituts supplerende
sikkerhedsstillelse (junior covered bonds) med en løbetid
på op til 3 år udstedt inden den 31. december 2010 for
at lette overgangen til normale markedsvilkår.
Muligheden for at ansøge om sådanne individuelle
statsgarantier på ikke-efterstillet, usikret gæld samt
for et SDO-udstedende instituts supplerende sikkerhedsstillelse
(junior covered bonds) er åben for pengeinstitutter og
datterselskaber i Danmark af udenlandske pengeinstitutter, uanset
om de er medlemmer af Det Private Beredskab og dermed omfattet af
den generelle statsgaranti, der er gældende til og med den
30. september 2010.
Da den nuværende situation på de finansielle
markeder gør det vanskeligt - eller i hvert fald meget dyrt
- for penge- og realkreditinstitutterne at finansiere den del af
deres SDO-virksomhed, der vedrører den supplerende
sikkerhedsstillelse, åbnes der således mulighed for, at
nye udstedelser til penge- og realkreditinstitutternes supplerende
sikkerhedsstillelse, såkaldte junior covered bonds,
også omfattes af overgangsordningen. Statsgaranti for
lån optaget til at finansiere den supplerende
sikkerhedsstillelse sikrer derfor realkreditinstitutternes
finansieringsmuligheder og mindsker udfordringen med at skulle
stille supplerende sikkerhed, som følger af kravet om, at
lånegrænserne i ejendommene løbende skal
overholdes. Der er derimod ikke for nuværende problemer med
at afsætte den del af obligationslånet, der har pant i
fast ejendom, til det private marked.
Ordningen med individuel statsgaranti er på linje med,
hvorledes andre lande, som for eksempel Storbritannien og Sverige,
har afgrænset deres statsgaranti.
Almindelige indskydere er omfattet af den generelle statslige
garantiordning og vil dermed være fuldt dækket frem til
og med den 30. september 2010. Herefter vil almindeligere
indskydere være dækket af den forhøjede
indskydergaranti på 750.000 kr., hvis en bank går i
betalingsstandsning eller konkurs. Der forventes således
vedtaget EU-regler, der vil indebære en totalharmonisering af
indskydergarantien i EU-landene, sådan at alle lande senest
fra den 31. december 2010 skal garantere indskud på op til
750.000 kr. Det vil fjerne konkurrenceforvridningen på
garantidækningen på tværs af
landegrænserne. Det indgår i den politiske aftale, at
indskydergarantigrænsen vil blive forhøjet til 750.000
kr. gældende fra den 1. oktober 2010. Tryghed og sikkerhed
for indskyderne sikres gennem en kombination af den
forhøjede indskydergaranti og muligheden for statsgaranti
samt den mulighed for pengeinstitutterne til at få et
statsligt kapitalindskud, som er indeholdt i den politiske aftale
af 18. januar 2009. Et statsligt kapitalindskud gør, at
pengeinstitutterne bliver så velpolstrede, at risikoen for,
at pengeinstitutterne kommer i problemer, begrænses.
I den nuværende statslige garantiordning er der lagt
restriktioner på pengeinstitutterne m.v. i form af et
udbyttestop, et forbud mod nye aktieoptionsprogrammer og
forlængelse af eksisterende samt et forbud mod
tilbagekøbsprogrammer indtil september 2010. Endvidere er
der i "bekendtgørelse om de risici pengeinstitutter omfattet
af garantiordningen må påtage sig" fastlagt
nærmere regler for omfanget af den risiko, som
pengeinstitutter må påtage sig.
Det foreslås, at tilsvarende restriktioner kommer til at
gælde ved indgåelse af aftale om statsgaranti for
specifikke udstedelser af ikke-efterstillet, usikret gæld
samt for et SDO-udstedende instituts supplerende
sikkerhedsstillelse (junior covered bonds). Disse restriktioner vil
således blive et obligatorisk vilkår for samtlige
pengeinstitutter m.v., herunder også for de pengeinstitutter
og realkreditinstitutter, som ikke i dag er underlagt betingelser i
lov om finansiel stabilitet.
Efter 2010 vil der for de deltagende pengeinstitutter m.v.
være mulighed for udbytteudbetaling dog således, at
udbyttebetalingerne ikke kan være større, end at de
kan finansieres ud af de løbende overskud. Forbuddet mod
tilbagekøbsprogrammer opretholdes, indtil den individuelle
statslige garanti udløber. Ligeledes vil forbuddet mod
aktieoptionsprogrammer og andre lignende ordninger være
gældende i hele den periode, hvor et penge- eller
realkreditinstitut har fået en individuel statsgaranti
på ikke-efterstillet, usikret gæld eller for
supplerende sikkerhedsstillelse (junior covered bonds).
Det vil fremgå af de dokumenter, som Afviklingsselskabet
udsteder i forbindelse med den individuelle garantistillelse,
hvorledes kreditorerne skal forholde sig for at få den
statslige garanti udbetalt, hvis et penge- eller realkreditinstitut
misligholder sine forpligtelser.
2.2. Overtagelsestilskud fra
Afviklingsselskabet
Det er med lov om finansiel stabilitet lagt til grund, at
pengeinstitutter med solvensproblemer skal afvikles via
Afviklingsselskabet, såfremt der ikke kan findes private
løsninger. Dette skal bl.a. sikre, at almindelige kreditorer
ikke lider tab.
De hidtidige erfaringer peger på, at
afviklingsprocesserne kan blive ganske langvarige, hvis tabene skal
begrænses, og hvis afviklingen ikke skal påføre
pengeinstitutternes kunder betydelige gener. Derfor vil staten
(Afviklingsselskabet) formentlig i længere tid skulle
stå for driften, inden pengeinstitutvirksomheden (eller den
sunde del) kan overdrages til andre pengeinstitutter.
Det er i lyset heraf væsentligt at styrke
Afviklingsselskabets instrumenter med henblik på at fremme
andre pengeinstitutters overtagelse af nødlidende
institutter. Det foreslås derfor, at Afviklingsselskabet i
lighed med Det Private Beredskab får mulighed for at afholde
udgifter med henblik på at sikre de simple kreditorer mod
tab. Det åbner for, at Afviklingsselskabet kan betale et
overtagende pengeinstitut et kontant engangsbeløb for at
overtage et nødlidende pengeinstitut, såfremt det
vurderes at være den økonomisk mest
hensigtsmæssige løsning. Denne løsning minder
om den mulighed, der allerede i dag er for, at Det Private
Beredskabs forpligtelser i forhold til Afviklingsselskabet efter
aftale kan nedskrives, såfremt medlemmer af Det Private
Beredskab påtager sig at afholde udgifter i forbindelse med
overtagelsen af et nødlidende kreditinstitut, jf.
§ 12 i lov om finansiel stabilitet. Afviklingsselskabet
vil også kunne stille en begrænset tabskaution overfor
et pengeinstitut, der ønsker at overtage et
nødlidende pengeinstitut, til dækning af mulige tab
på for eksempel risikofyldte kundeforhold.
2.3. Afviklingsselskabet og dets
forpligtelser
Den statslige garantiordning i lov om finansiel stabilitet vil
ubetinget og uigenkaldeligt garantere samtlige simple kreditorers
krav i de pengeinstitutter og filialer, der er medlemmer af Det
Private Beredskab. Med lovforslaget præciseres det, at
Afviklingsselskabet er forpligtet til at sikre rettidig betaling af
samtlige forfaldne krav fra de simple kreditorer og indskydere.
Behovet for præciseringen skyldes, at især udenlandske
kredit- og kreditvurderingsinstitutter har haft vanskeligt ved at
gennemskue samspillet mellem statens forpligtelser og
Afviklingsselskabets forpligtelser efter loven. Afviklingsselskabet
har til opgave at sikre, at de simple kreditorer ikke rammes af en
krise i et pengeinstitut, jf. § 4, stk. 1 og 2,
§ 8 samt § 11. Selskabet vil derfor sikre, at
samtlige krav betales rettidigt, og i takt med at de
forfalder.
2.4. Færøerne og
Grønland
Loven finder anvendelse også i Grønland og
på Færøerne fra det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt den 4. februar 2009. Den del af
loven, der vedrører realkreditområdet, gælder
dog ikke for Færøerne, da realkreditområdet er
overtaget som færøsk særanliggende. Lovforslaget
er inden fremsættelsen forelagt hjemmestyremyndighederne i
Grønland og på Færøerne. Det
drøftes i den forbindelse med de respektive landsstyrer, om
Grønland og Færøerne ønsker at
være omfattet af loven. Kan Grønlands Hjemmestyre
henholdsvis Færøernes Hjemmestyre ikke tiltræde
lovforslaget, vil regeringen fremsætte et
ændringsforslag, hvorefter lovens territoriale
anvendelsesområde ikke omfatter Grønland og/eller
Færøerne.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have væsentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser for regionerne
eller kommunerne.
Det vurderes, at pengeinstitutternes brug af den statslige
overgangsordning maksimalt vil svare til det samlede
indlånsunderskud på ca. 600 mia. kr.
Realkreditinstitutternes behov for garanti af den supplerende
sikkerhedsstillelse afhænger af en række
omstændigheder ved deres låntagning og prisudviklingen
på ejendomsmarkedet. Det er ikke umiddelbart muligt at
opgøre det potentielle behov nærmere. Den samlede,
forventede garantiprovision ved et træk på
overgangsordningen svarende til indlånsunderskuddets
størrelse er 4,8 mia. kr. årligt. Dertil kommer
eventuelle præmieindtægter fra realkreditinstitutterne.
Risikoen for, at staten lider tab ved en udvidelse af
garantiordningen, afhænger af en række
omstændigheder knyttet til de deltagende institutter, ligesom
længden og dybden af den nuværende finansielle krise og
den generelle samfundsøkonomiske udvikling har betydning.
Det er parametre behæftet med en betydelig usikkerhed,
hvorfor statens eventuelle risiko for tab ikke kan opgøres
med sikkerhed. Der vil så vidt muligt blive taget
højde for denne usikkerhed i forbindelse med
fastsættelsen af garantiprovisionerne.
Det fastsættes at garantiprovisionen tilfalder staten.
Der vil blive indgået en administrationsaftale med
Afviklingsselskabet om administrationen af ordningen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil have positive økonomiske konsekvenser for
de penge- og realkreditinstitutter, som gør brug af
overgangsordningen, idet den statslige garanti vil give
institutterne mulighed for at opnå finansiering på mere
fordelagtige vilkår. Det vil kunne give de
pågældende penge- og realkreditinstitutter en ikke
ubetydelig omkostningsbesparelse i forhold til en situation uden en
statsgaranti for deres lån.
Penge- og realkreditinstitutter, der vælger ikke at
gøre brug af overgangsordningen, vil ikke blive
påvirket.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes at indeholde statsstøtte omfattet
af EF-traktatens artikel 87, stk. 1, idet det må
antages, at penge- og realkreditinstitutterne opnår en fordel
ved at få stillet den statslige garanti til rådighed.
Ordningen skal således anmeldes til Europa-Kommissionen med
henblik på godkendelse, jf. EF-traktatens artikel 88,
stk. 3.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget er sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
Børsmæglerforeningen, Danish Venture Capital and
Private Equity Association, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk
Aktionærforening, Dansk Autoriseret Markedsplads A/S, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Investor Relations Forening - DIRF, Dansk Landbrug,
Danske Advokater, Danske Andelskasser, Danske
Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den Danske
Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening,
FDIH - Foreningen for Distance- og Internethandel, Finans og
Leasing, Finansforbundet, Finansrådet - Danske
Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen i Danmark,
Forsikringsmæglernes Brancheforening, Færøernes
Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne,
Garantifonden for indskydere og investorer, Grønlands
Hjemmestyre via Rigsombudsmanden i Grønland,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
IT-branchen, Landbrugsrådet, Lokale Pengeinstitutter,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), OMX Den Nordiske
Børs København A/S, PBS (Payment Business Services),
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Regionale Bankers
Forening, Rigsrevisionen, Sammenslutningen Danske Andelskasser og
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Kriminalitet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vil have positive
økonomiske konsekvenser for de penge- og
realkreditinstitutter, som gør brug af overgangsordningen,
idet den statslige garanti vil give institutterne mulighed for at
opnå finansiering på mere fordelagtige vilkår.
Det vil kunne give de pågældende penge- og
realkreditinstitutter en ikke ubetydelig omkostningsbesparelse i
forhold til en situation uden en statsgaranti for deres
lån. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at indeholde
statsstøtte omfattet af EF-traktatens artikel 87,
stk. 1, idet det må antages, at penge- og
realkreditinstitutter opnår en fordel ved at få stillet
den statslige garanti til rådighed. Ordningen skal
således anmeldes til Europa-Kommissionen med henblik på
godkendelse, jf. EF-traktatens artikel 88, stk. 3. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med bestemmelsen i stk. 3 sikres der hjemmel til, at der
eventuelt kan ydes statslige genudlån til
Afviklingsselskabet, så den nødvendige likviditet kan
sikres i tilfælde af, at den akkumulerede likviditet i
Afviklingsselskabet gennem de månedlige indbetalinger af
garantiprovision ikke er tilstrækkelig.
Til nr. 2
Med bestemmelsen præciseres det, at Afviklingsselskabet
vil sikre rettidig betaling af samtlige forfaldne krav fra simple
kreditorer og indskydere, jf. stk. 1 og 2.
Behovet for denne præcisering skal bl.a. ses i lyset af,
at udenlandske kreditinstitutter og kreditvurderingsinstitutter har
haft vanskeligt ved at gennemskue samspillet mellem statens
forpligtelser og Afviklingsselskabets forpligtelser efter loven,
herunder hvornår og hvordan Afviklingsselskabet mere konkret
vil sikre de simple kreditorers og indskyderes krav mod
pengeinstitutter og filialer af udenlandske pengeinstitutter.
Lov om finansiel stabilitet fastlægger, at staten
ubetinget og uigenkaldeligt garanterer samtlige simple kreditorers
krav mod pengeinstitutter og filialer af udenlandske
pengeinstitutter, som er medlem af Det Private Beredskab, i det
omfang sådanne krav ikke dækkes på anden
måde, jf. § 1 i loven. Statens garanti sikrer, at
der til stadighed eksisterer det nødvendige
økonomiske fundament for gennemførelsen af
garantiordningen.
Med loven er der således skabt en ordning, hvor staten
garanterer, at alle de omfattede simple kreditorer har sikkerhed
for, at deres krav er dækket fuldt ud indtil ordningens
ophør.
Med det formål at honorere statens forpligtelser er der
stiftet det 100 procent statsejede aktieselskab -
Afviklingsselskabet - som i praksis skal sikre, at de simple
kreditorer får dækket deres krav. Staten garanterer for
Afviklingsselskabet. Når Afviklingsselskabet indfrier et
forfaldent krav i et pengeinstitut, indtræder
Afviklingsselskabet i samtlige af kreditors rettigheder.
Afviklingsselskabet har til opgave at sikre, at de simple
kreditorer stilles således, at deres tilgodehavender ikke
rammes af en krise i et pengeinstitut, jf. § 4,
stk. 1 og 2, § 8 samt § 11. Selskabet vil
sikre, at samtlige krav betales rettidigt, og i takt med at de
forfalder.
Er der for eksempel tale om en situation, hvor den manglende
betaling vedrører et pengeinstitut, der ikke opfylder
solvenskravene i § 124 i lov om finansiel virksomhed, vil
Finanstilsynet kontakte Afviklingsselskabet og samtidig
fastsætte en frist efter § 225 i lov om finansiel
virksomhed. Fra tidspunktet for Finanstilsynets udstedelse af en
frist efter § 225 i lov om finansiel virksomhed
garanterer Afviklingsselskabet, at samtlige simple kreditorer
får dækket deres krav fuldt ud, og Afviklingsselskabet
vil honorere alle anmeldte krav, efterhånden som de forfalder
og senest inden udløbet af en eventuel
henstandsperiode.
Er der derimod tale om en situation, hvor et pengeinstitut
ikke opfylder solvenskravene i § 124 i lov om finansiel
virksomhed, og Finanstilsynet allerede har fastsat en frist efter
§ 225 i lov om finansiel virksomhed, vil Finanstilsynet
kontakte Afviklingsselskabet, som vil honorere alle anmeldte krav,
efterhånden som de forfalder og senest inden udløbet
af en eventuel henstandsperiode.
Måtte der opstå en situation, hvor et
pengeinstitut, der opfylder solvenskravene i § 124 i lov
om finansiel virksomhed, ikke betaler et forfaldent krav, vil
Finanstilsynet straks kontakte Afviklingsselskabet, der - medmindre
der er tale om en fejltagelse eller forglemmelse - vil honorere
alle anmeldte krav, efterhånden som de forfalder og senest
inden udløbet af en eventuel henstandsperiode.
Når et pengeinstitut undlader at betale et berettiget
krav rettidigt - og der ikke er tale om en fejl eller forglemmelse
- kan det anses for at være udtryk for, at der er et problem
i pengeinstituttet og dets økonomi, uanset at
pengeinstituttet eventuelt selv mener, at det opfylder
solvenskravet og har tilstrækkelig likviditet. En kriseramt
finansiel virksomhed er ikke nødvendigvis i
betalingsstandsning eller under konkurs på det tidspunkt,
hvor det er relevant at overveje, om der skal ydes en statslig
garanti eller stilles statsmidler til rådighed for en
afvikling. Et pengeinstitut er således i en krisesituation,
når det ikke lever op til - eller uomgængeligt ikke vil
kunne leve op til - de forpligtelser, der følger af den
finansielle regulering, og hvor virksomheden - hvis den ikke
hurtigt retter op på forholdene - vil miste sin tilladelse
til at drive virksomhed i henhold til lov om finansiel virksomhed.
Et pengeinstitut, der ikke betaler et forfaldent krav, er
således også efter de gældende regler i lov om
finansiel virksomhed forpligtet til straks at sende en meddelelse
herom til Finanstilsynet. En sådan meddelelse vil få
Finanstilsynet til at reagere.
I en situation, hvor et pengeinstitut ikke betaler et
forfaldent krav, er det derfor vigtigt, at de simple kreditorer
også er dækket af garantiordningen og derved ikke
oplever tab eller omkostninger som følge af
pengeinstituttets manglende betaling. Den statslige garantiordning
beskytter derfor indtil ordningens udløb den 30. september
2010 de simple kreditorer, som ikke får deres berettigede
krav dækket rettidigt, selvom banken måske ud fra en
umiddelbar vurdering er både solvent og likvid.
Afviklingsselskabet vil umiddelbart efter at have dækket
simple kreditorer i en sådan situation tage de
nødvendige skridt med henblik på en eventuel afvikling
af det pågældende pengeinstitut i overensstemmelse med
lovens øvrige bestemmelser, herunder i yderste instans
indgive en konkursbegæring mod pengeinstituttet. Hvis ikke de
simple kreditorer kan være sikre på, at den statslige
garantiordning ubetinget og uigenkaldeligt vil dække deres
krav rettidigt, vil der være skabt en usikkerhed i markedet,
som kan gøre, at selv sunde pengeinstitutter igen kan
få vanskeligt ved at finde likviditet.
I Afviklingsselskabets forpligtelser ligger også, at
kreditorerne får dækning for deres respektive krav
efter de nøjagtig samme retningslinjer, som har været
aftalt med det kriseramte pengeinstitut, herunder for så vidt
angår renter og kurstab.
Hvis fx en långiver har et tilgodehavende i udenlandsk
valuta i et kriseramt pengeinstitut, vil långiver fortsat
have krav på at modtage sin betaling efter de retningslinjer,
som var aftalt med det kriseramte pengeinstitut. Kursen fastfryses
ikke på det tidspunkt, hvor det kriseramte pengeinstituts
aktiviteter overgår til Afviklingsselskabet eller et andet
pengeinstitut.
Et kriseramt pengeinstitut kan endvidere have optaget
lån med variabel rente hos en långiver og herudover
indgået en aftale om fastfrysning af renten. Alt efter
renteudviklingen herefter kan en sådan såkaldt
swap-aftale have et positivt eller negativt udvisende for det
kriseramte pengeinstitut. Ligesom i eksemplet ovenfor om udenlandsk
valuta fastfryses swap-aftalens udvisende ikke på
overdragelsestidspunktet, men fortsætter i det nye
pengeinstitut - enten i regi af Afviklingsselskabet eller i et
andet pengeinstitut - på samme vilkår som i det
kriseramte pengeinstitut.
Afviklingsselskabets honorering af kreditorernes krav vil
bl.a. kunne ske i forbindelse med, at kravet overføres til
et datterselskab under Afviklingsselskabet som led i afvikling af
et nødlidende pengeinstitut, eller ved at kravet
overføres til et andet pengeinstitut uden for
Afviklingsselskabets regi, som vurderes at kunne honorere de
overførte krav. Det kan herudover ske på andre
måder, som Afviklingsselskabet vurderer nødvendige
under hensyntagen til det overordnede hensyn om at sikre den
finansielle stabilitet.
En kreditor, som ikke ønsker sit krav overdraget til et
andet pengeinstitut, vil kunne nægte overførslen af
sit krav til et andet pengeinstitut og herefter blive dækket
som kreditor hos Afviklingsselskabet eller et af
Afviklingsselskabets datterselskaber. Sidstnævnte
forudsætter, at kreditor accepterer dette, herunder eventuelt
i form af stiltiende accept. Der kan også forekomme
tilfælde, hvor pengeinstituttet for eksempel har udstedt
børsnoterede ihændehaverobligationer (der ikke er
noteret på navn) og derfor ikke har kontaktoplysninger
på obligationsejerne. Det kan derfor være praktisk
umuligt at opnå accept af overdragelsen fra et i henhold til
obligationsvilkårene tilstrækkeligt antal
obligationsejere, og det kan derfor blive nødvendigt for
Afviklingsselskabet at dække disse obligationsejeres
eventuelle krav på tilbagebetaling direkte.
Hvis et pengeinstitut omfattet af garantiordningen med
Afviklingsselskabets mellemkomst fusionerer med et pengeinstitut,
som ikke er omfattet af garantiordningen, og med det ikke omfattede
pengeinstitut som det fortsættende selskab, vil de hidtil
dækkede krav, men ikke senere krav, også være
dækket i det nye fusionerede pengeinstitut. Det
fortsættende pengeinstitut overtager forpligtelsen til at
indbetale til Det Private Beredskab for så vidt angår
de hidtil dækkede krav. Hvis et pengeinstitut, der er medlem
af Det Private Beredskab, udelukkes fra garantiordningen, vil krav
opstået forud for udelukkelsen, herunder renter og kurstab,
men ikke senere krav, blive honoreret af Afviklingsselskabet i
overensstemmelse med ordningens regler. Hvis aktierne i et dansk
pengeinstitut, som er dækket via garantiordningen, overtages
af et udenlandsk pengeinstitut, således at det danske
pengeinstitut bliver et datterselskab af et udenlandsk
pengeinstitut, sker der heller ingen ændring. Det danske
datterselskab fortsætter under garantiordningen.
Ved garantiordningens ophør pr. 30. september 2010 vil
ubetalte krav, der forfalder forud for ophøret eller
udelukkelsen, herunder renter og kurstab, også blive
honoreret af Afviklingsselskabet i overensstemmelse med ordningens
regler.
For den statslige garantiordning betaler Det Private Beredskab
et samlet bidrag på op til 35 mia. kr. over to år.
Staten har aftalt med Det Private Beredskab, at det samlede bidrag
vil blive indbetalt efter lovens system i §§ 9 og
10, uanset om enkelte pengeinstitutter eller filialer måtte
være ude af stand til at betale deres andel. I den teoretiske
situation, hvor Det Private Beredskab på trods af samtlige
medlemmers solidariske hæftelse ikke er i stand til at
opfylde betalingsforpligtelserne i loven, vil den statslige
garantiordning imidlertid også være gældende og i
kraft.
Til nr. 3
Lovens § 5 fastslår, at Afviklingsselskabet er
underlagt reglerne i lov om finansiel virksomhed,
årsregnskabsloven og lov om aktieselskaber, med de
afvigelser, som følger af lov om finansiel stabilitet.
Det foreslås udtrykkeligt at undtage Afviklingsselskabet
fra en række af reglerne i lov om finansiel virksomhed, som
vurderes unødvendige som følge af det statslige
eneejerskab af Afviklingsselskabet.
For det første foreslås det, at
Afviklingsselskabet undtages fra § 61, stk. 8, der
fastslår, at finansielle virksomheder og finansielle
holdingvirksomheder senest i februar skal give Finanstilsynet
meddelelse om ejere af kvalificerede andele i virksomheden.
Bestemmelsen ses ikke at være relevant for
Afviklingsselskabet, givet at det ejes fuldt ud af staten.
Derudover foreslås det, at Afviklingsselskabet undtages
fra §§ 170, 171 og 175 a, der indeholder en
række regler for finansielle koncerner. De to første
bestemmelser vedrører finansielle koncerners kapitalforhold.
Her bestemmes det, at solvenskravet på 8 pct. gælder
på koncernniveau, og at koncernen også skal
fastsætte et individuelt solvensbehov. Det kan betyde, at
Afviklingsselskabet og tilhørende datterselskaber skal
kapitaliseres med et større beløb, end hvis
koncernreglerne ikke fandt anvendelse, og hvor reglerne for
solvenskrav og -behov derfor kun finder anvendelse på hvert
enkelt datterselskab. Da Afviklingsselskabet er garanteret af
staten, er der ikke et behov for at binde mere kapital i selskabet
end højst nødvendigt. Reglen i § 175 a
bestemmer, at en finansiel koncern skal indberette alle
engagementer, der udgør mere end 10 pct. af basiskapitalen.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at Finanstilsynet kan
følge udviklingen i en koncerns væsentligste
engagementsrisici. Finanstilsynet har ikke behov for en sådan
indberetning fra Afviklingsselskabet som følge af det
statslige ejerskab af selskabet.
Til nr. 4
Overskriften om "Afvikling af nødlidende
pengeinstitutter m.v." sættes ind for at tydeliggøre
strukturen i loven, således at det klart fremgår, at de
følgende bestemmelser vedrører processen omkring
afvikling af nødlidende pengeinstitutter.
Det følger af § 11 i lov om finansiel
stabilitet, at Afviklingsselskabet garanterer, at alle simple
kreditorer i pengeinstitutter og filialer omfattet af ordningen
dækkes fuldt ud indtil ordningens ophør.
Afviklingsselskabet skal således sikre, at de simple
kreditorer ikke lider tab. Af hensyn til at sikre størst
mulig værdi af de overtagne aktiver vil Afviklingsselskabet
endvidere forestå en økonomisk ansvarlig afvikling af
det nødlidende pengeinstitut.
I lyset af de seneste måneders udvikling på de
finansielle markeder og de hidtidige erfaringer med afvikling af
nødlidende banker må det forventes, at
afviklingsprocesserne kan blive ganske langvarige, hvis afviklingen
skal ske på den økonomisk mest ansvarlige måde,
så blandt andet statens tab begrænses, og hvis
afviklingen ikke skal påføre pengeinstitutternes
kunder betydelige gener. Derfor vil Afviklingsselskabet formentlig
i længere tid skulle stå for driften af overtagede
pengeinstitutter, inden pengeinstitutforretningen (eller den sunde
del heraf) kan afvikles eller overdrages til andre
pengeinstitutter.
Til nr. 5-6
Med formuleringen "et nødlidende pengeinstituts
virksomhed helt eller delvist" bringes bestemmelsen i
overensstemmelse med lov om finansiel virksomhed § 246,
stk. 2. Samtidig undgås den tvivl, der har været
rejst om, hvorvidt en overdragelse til Afviklingsselskabet
også omfatter garantier stillet af pengeinstituttet, som
holdes uden for balancen og dermed ikke indgår i aktiver
eller passiver. Garantier er efter regnskabsreglerne
eventualforpligtelser, medmindre garantien er aktuel, og en
garanti, der ikke er gjort gældende, vil derfor hverken
være et aktiv (hvis garantien er stillet over for
instituttet) eller et passiv (hvis det er instituttet, der har
afgivet garantien). Med den nye affattelse af
overdragelsesbestemmelsen undgås denne tvivl, idet
formuleringen indebærer, at sådanne
garantiforpligtelser m.v. er omfattet. Afviklingsselskabet har
endvidere kun pligt til at betale overdragne garantier, i det
omfang disse er juridisk bindende.
Samtidig sikres Afviklingsselskabet en adgang til at undlade
at overtage visse dele af det nødlidende pengeinstituts
virksomhed. Det gælder i forhold til eksempelvis tabsgivende
datterselskaber, hvor datterselskabets kreditorer ikke er omfattet
af statsgarantien mod tab. Det kan være hensigtsmæssigt
at lade sådanne selskaber forblive hos det nødlidende
pengeinstitut, således at det indgår i et eventuelt
konkursbo. Det vurderes således hensigtsmæssigt at
åbne mulighed for, at ikke-finansielle datterselskaber med en
negativ egenkapital kan holdes ude af overdragelsen. Vurderingen
af, hvilke dele der ikke skal overdrages til Afviklingsselskabet,
skal basere sig på saglige og ensartede hensyn. Denne
mulighed ændrer dog ikke på - eller i øvrigt
svækker - det nødlidende pengeinstituts forpligtelse
til at indgå en aftale med Afviklingsselskabet om
overdragelse efter § 7, stk. 2. Afviklingsselskabet
kan fortsat ikke efter § 7, stk. 2, eller
§ 8, stk. 2, vælge at overtage den ansvarlige
kapital hverken helt eller delvist. Simple kreditorer omfattet af
statsgarantien vil fortsat være dækket.
Til nr. 7
Afviklingsselskabet kan allerede efter lovens § 8
vælge at tegne kapital i et pengeinstitut, der overtager
aktiver og passiver fra et nødlidende pengeinstitut.
Afviklingsselskabet kan således træde til med kapital,
eksempelvis i form af, men ikke begrænset til, aktiekapital,
i et pengeinstitut, som ønsker at erhverve det
nødlidende pengeinstituts virksomhed helt eller delvist, men
ikke har tilstrækkelig kapital til at løfte opgaven.
En delvis overdragelse kan bestå af selv nogle enkelte
kundeforhold.
Endvidere har Afviklingsselskabet i dag mulighed for efter
overtagelsen af et nødlidende pengeinstitut at opdele det i
en "grøn" del, der sælges, og en "rød" del, som
afvikles af Afviklingsselskabet. Muligheden for at betale et
engangsbeløb til et pengeinstitut, der overtager et
nødlidende pengeinstitut, svarer i en vis forstand til, at
både den "grønne" og "røde" del sælges
sammen, og at det overtagende pengeinstitut får dækket
sine udgifter til at afvikle den "røde" del, dvs. udgifter,
der ellers skulle være afholdt af Afviklingsselskabet.
Det foreslås derfor, at Afviklingsselskabet udover de
allerede eksisterende instrumenter får mulighed for i lighed
med den mulighed, som Det Private Beredskab har efter lov om
finansiel stabilitet, at afholde udgifter til et pengeinstitut, som
helt eller delvist overtager et nødlidende pengeinstitut.
Herved får Afviklingsselskabet mulighed for at betale et
kontant engangsbeløb til et pengeinstitut for at overtage et
nødlidende pengeinstitut, og Afviklingsselskabet vil derved
kunne medvirke til, at der hurtigt sker en overtagelse eller
afvikling, uden at staten i regi af Afviklingsselskabet skal ind og
drive pengeinstitutvirksomhed.
Afviklingsselskabets mulighed for at betale et kontant
overtagelsesbeløb imødegår desuden den
udfordring, at det med den finansielle krise og den generelle
usikkerhed i øjeblikket om engagementernes bonitet er
vanskeligt at finde købere, der vil overtage
nødlidende pengeinstitutter, uden at køberne
får et kontant beløb som led i overtagelsen.
Muligheden for at afholde udgifter til et pengeinstitut, der
overtager et nødlidende pengeinstitut helt eller delvist,
åbner desuden mulighed for, at Afviklingsselskabet også
vil kunne stille en begrænset tabskaution i forhold til mere
risikofyldte kundeforhold.
Anvendelsen af et kontant engangsbeløb eller
tabskaution må imidlertid forudsætte, at det kan anses
for den økonomisk mest hensigtsmæssige løsning
i forhold til alternative løsninger, som Afviklingsselskabet
råder over til at sikre de simple kreditorer mod tab under
hensyntagen til den finansielle stabilitet. Der er ikke i forslaget
en øvre grænse på det engangsbeløb, som
kan tilbydes et pengeinstitut for at overtage et nødlidende
pengeinstitut. Det vil dog være en betingelse for anvendelse
af instrumentet, at det sker på en åben, transparent og
ikke-diskriminerende måde, hvor flere pengeinstitutter,
herunder udenlandske pengeinstitutter, får mulighed for at
byde ind. Det gælder således generelt for overdragelsen
af et nødlidende pengeinstitut m.v., at det skal ske til en
pris, som er fastsat på en åben, transparent og
ikke-diskriminerende måde, uanset om det overdrages til
Afviklingsselskabet, eller det nødlidende institut
købes af eller fusioneres ind i et overtagende
institut.
Anvendelse af instrumentet på en åben, transparent
og ikke-diskriminerende måde vil endvidere sikre, at salget
sker på markedsvilkår og dermed imødegå,
at instrumentet kommer til at indeholde nogen form for
konkurrenceforvridende støtte til købere af et
nødlidende pengeinstitut eller dele heraf.
Der er med den i lov om finansiel stabilitet valgte
løsning med et generelt sikkerhedsnet under de simple
kreditorer lagt vægt på, at den ansvarlige kapital i
videst mulig omfang skal bære de første tab med
henblik på at sikre, at markedsmekanismerne fortsat fungerer.
Aktionærerne vil derfor også i forbindelse med
betalingen af et engangsbeløb skulle bære de
første tab i det nødlidende pengeinstitut. Det
gælder også i relation til muligheden for at betale et
kontant engangsbeløb, idet brugen af dette instrument
forudsætter at pengeinstituttet er nødlidende, hvilket
vil afspejle sig i den pris, om nogen, aktionærerne kan
få for deres aktier. Dette følger også af, at
muligheden kun kan anvendes, hvis det vurderes at
påføre Afviklingsselskabet færre omkostninger,
under hensyntagen til den finansielle stabilitet, end
tilfældet ville være, hvis et af de eksisterende
instrumenter anvendes.
Det Private Beredskabs selvrisiko på 10 mia. kr. og den
eventuelle yderligere indeståelse på 10 mia. kr. skal
fortsat dække et underskud i Afviklingsselskabet, når
der afholdes udgifter forbundet med at finansiere et kontant
engangsbeløb ved en overtagelse.
Hvis et pengeinstitut omfattet af garantiordningen med
Afviklingsselskabets mellemkomst fusionerer med et pengeinstitut,
som ikke er omfattet af garantiordningen, og med det ikke omfattede
pengeinstitut som det fortsættende selskab, vil de hidtil
dækkede krav, men ikke senere krav, også være
dækket i det nye fusionerede pengeinstitut. Det
fortsættende pengeinstitut overtager forpligtelsen til at
indbetale til Det Private Beredskab for så vidt angår
de hidtil dækkede krav. Hvis aktierne i et dansk
pengeinstitut, som er dækket via garantiordningen, overtages
af et udenlandsk pengeinstitut, således at det danske
pengeinstitut bliver et datterselskab af et udenlandsk
pengeinstitut, sker der heller ingen ændring. Det danske
datterselskab fortsætter under garantiordningen. Der
gælder ikke nogen regel om (universal)succession, når
et pengeinstitut helt eller delvist til et andet pengeinstitut
overdrager indeståender i eller lån til instituttet. I
stedet gælder den almindelige regel om, at debitorskifte
kræver kreditors samtykke, medmindre andet er aftalt med
kreditor, eller andet er fastsat ved lov (fx succession i
forbindelse med fusion i henhold til aktieselskabsloven i hvilket
tilfælde kreditor fortsat vil være dækket af
garantiordningen).
Til nr. 8
Med forslaget præciseres det, at Afviklingsselskabet
garanterer simple kreditorer og indskydere i overensstemmelse med
reglerne i § 4, stk. 1 og 2. Det vil sige, at for
filialer i Danmark af udenlandske pengeinstitutter, der er omfattet
af garantiordningen, yder Afviklingsselskabet dækning for
indskyderes krav, jf. lovens § 4, stk. 2. For danske
pengeinstitutter, samt deres filialer beliggende i andre lande, som
er omfattet af ordningen, yder Afviklingsselskabet dækning
for simple kreditorers krav.
Til nr. 9
Den foreslåede nye affattelse af bestemmelsen
indebærer, at statens underskudsdækning også
omfatter Afviklingsselskabets datterselskaber, som driver
pengeinstitutvirksomhed. Sådanne datterselskaber, der driver
pengeinstitutvirksomhed, er ikke medlemmer af Det Private Beredskab
og er derfor ikke omfattet af den statslige garantiordning.
Afviklingsselskabets datterselskaber vil derfor principielt set
kunne gå konkurs, hvilket i givet fald vil risikere at
forspilde lovens formål om at skabe finansiel stabilitet. Den
foreslåede præcisering er således en logisk
følge af lovens formål.
Staten har aftalt med Det Private Beredskab, at dets samlede
bidrag til garantiordningen på 35 mia. kr. vil blive
indbetalt efter lovens system i §§ 9 og 10, uanset
om enkelte pengeinstitutter eller filialer måtte være
ude af stand til at betale deres andel. I den helt teoretiske
situation, hvor Det Private Beredskab på trods af samtlige
medlemmers solidariske hæftelse ikke er i stand til at
opfylde betalingsforpligtelserne i loven, vil den statslige
garantiordning imidlertid også være gældende og i
kraft. Staten vil i en sådan situation fortsat honorere sin
underskudsdækning.
Til nr. 10
For at sikre de danske penge- og realkreditinstitutters
muligheder for at fremskaffe den nødvendige kapital
også efter den 30. september 2010 på lige vilkår
i forhold til pengeinstitutter i andre lande indføres der en
frivillig overgangsordning i form af en gradvis udfasning af den
gældende statsgaranti. Overgangsordningen åbner
mulighed for, at danske pengeinstitutter, datterselskaber i Danmark
af udenlandske pengeinstitutter samt realkreditinstitutter, der
opfylder solvenskravet på 8 pct., jf. § 124,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, kravet til instituttets
individuelle solvens-behov, jf. § 124, stk. 4, i lov
om finansiel virksomhed, samt et eventuelt af Finanstilsynet
fastsat højere individuelt solvenskrav, jf. lov om finansiel
virksomhed § 124, stk. 5, kan ansøge om en
individuel statsgaranti for specifikke udstedelser af
ikke-efterstillet, usikret gæld samt for et SDO-udstedende
instituts supplerende sikkerhedsstillelse (junior covered
bonds).
Afviklingsselskabet vil administrere den forlængede
statsgarantiordning og det vil i den forbindelse være
naturligt, hvis Afviklingsselskabet forelægger
generalforsamlingen forslag om navneændring til "Finansiel
Stabilitet A/S" og anmelder dette til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens CVR-register og eventuelt anmelder navnet
"Selskabet til sikring af finansiel stabilitet A/S" som
binavn.
Med bestemmelsen i § 16
a etableres der en ordning, hvorefter Afviklingsselskabet
efter ansøgning og forhandling kan indgå aftale om at
garantere ny ikke-efterstillet, usikret gæld samt for et
SDO-udstedende instituts supplerende sikkerhedsstillelse (junior
covered bonds) med en løbetid på op til 3 år mod
en garantiprovision.
Usikret gæld er gæld, obligationer eller
værdipapirer, der i tilfælde af låntagers konkurs
tilgodeses forud for andre efterstillede fordringer på den
pågældende debitor, og som ikke er sikret ved pant i
udstederens aktiver.
Junior covered bonds er lån optaget af et SDO-udstedende
institut til brug for at opfylde krav om at stille supplerende
sikkerhed, hvis lånegrænserne overskrides, fx som
følge af fald i ejendomspriserne, jf. lov om finansiel
virksomhed § 152 b og lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. § 33 e. I tilfælde af
låntagers konkurs tilgodeses junior covered bonds umiddelbart
efter indehaverne af SDO-obligationer m.v., men forud for
dækning af simple kreditorer, jf. § 247 d i lov om
finansiel virksomhed og § 27 i lov om realkreditlån
og realkreditobligationer m.v.
Det følger af bestemmelsen i § 16 a, stk. 1, at der
åbnes mulighed for at ansøge Afviklingsselskabet om en
individuel statsgaranti for ny ikke-efterstillet, usikret
gæld, fx kommercielle papirer, herunder også
kortfristet omsætteligt indlånsbevis (certificate of
deposit), obligationslån, samt for et SDO-udstedende
instituts supplerende sikkerhedsstillelse (junior covered bonds).
Muligheden for at garantere ikke-efterstillet, usikret gæld,
omfatter også tilknyttede forpligtelser som fx swap-aftaler
og garantier.
Almindelige indskud vil ikke være fuldt dækket
efter den 30. september 2010, men vil herefter være
dækket af en forhøjet indskydergaranti på
750.000 kr. Der forventes således vedtaget EU-regler, der vil
indebære en totalharmonisering af indskydergarantien i
EU-landene, sådan at alle lande senest fra den 31. december
2010 skal garantere almindelige indskud op til 750.000 kr. Det
indgår i den politiske aftale, at indskydergrænsen vil
blive forhøjet til 750.000 kr. gældende fra den 1.
oktober 2010. Endvidere vil fx pengeinstitutternes
leverandører heller ikke efter den 30. september 2010
være dækket af garantiordningen.
Der er tale om en ansøgningsmulighed, som - hvis det
pågældende institut i øvrigt opfylder
ansøgningsbetingelserne - vil blive fulgt op af en
forhandling mellem Afviklingsselskabet og det
pågældende institut om de nærmere vilkår
for statsgarantien. Der er således ikke tale om, at
pengeinstitutterne m.v., der opfylder
ansøgningsbetingelserne, har en automatisk ret til at
få en statsgaranti for lån, der løber til efter
den 30. september 2010. Det afhænger af, hvorvidt der kan
opnås enighed mellem Afviklingsselskabet og det
pågældende pengeinstitut m.v. om en individuel
aftale.
Da den nuværende situation på de finansielle
markeder gør det vanskeligt - eller i hvert fald meget dyrt
- for realkreditinstitutterne og de SDO-udstedende pengeinstitutter
at finansiere den del af deres SDO-låntagning, der
vedrører den supplerende sikkerhedsstillelse, foreslås
det samtidig, at udstedelser til realkreditinstitutternes og de
SDO-udstedende pengeinstitutters supplerende sikkerhedsstillelse,
såkaldte junior covered bonds, også omfattes af
overgangsordningen.
Ved indførelsen af SDO-reglerne blev det muligt for
pengeinstitutter og realkreditinstitutter at optage en særlig
form for kapital, også kaldet junior covered bonds. Kapitalen
skal være en ikke-ansvarlig kapital, som alene optages med
henblik på at finansiere forpligtelsen til at stille
supplerende sikkerhed.
Junior covered bonds kan ifølge lovgivningen kun
anvendes til brug for kravet om at stille supplerende sikkerhed for
SDO-obligationsejerne. Den rejste kapital kan således ikke
anvendes som et alternativt finansieringsinstrument til
særligt dækkede obligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller
realkreditobligationer.
Løbetiden på de statsgaranterede lån kan
som udgangspunkt være op til 3 år og omfatter nye
lån udstedt senest den 31. december 2010. Dermed sikres
pengeinstitutterne og realkreditinstitutterne mulighed for statslig
garanti i forbindelse med optagelse af mellemlange lån frem
til den 31. december 2013 i stil med, hvad der gælder i en
række andre landes garantiordninger.
Hvis en ansøgning godkendes og imødekommes,
udsteder Afviklingsselskabet et garantidokument, og lånene
skal udstedes senest 30 dage efter Afviklingsselskabets
godkendelse. Garantidokumentet vil kunne indeholde oplysninger om,
hvor og hvordan kreditorerne får udbetalt den statslige
garanti, hvis et pengeinstitut misligholder sine forpligtelser. I
tilfælde af, at et pengeinstitut misligholder sine
forpligtelser og den statslige garanti forfalder, vil
Afviklingsselskabet indtræde i det misligholdende
pengeinstituts eller realkreditinstituts rettigheder og
pligter.
I § 16 a, stk. 2,
fastsættes, at ordningen administreres af
Afviklingsselskabet. Der vil blive indgået en
administrationsaftale med Afviklingsselskabet om administrationen
af ordningen.
I § 16 a, stk. 3
fastsættes en tidsfrist for pengeinstitutternes
ansøgningsmulighed, således at Afviklingsselskabet kan
ansøges om statsgaranti på lån udstedt frem til
og med den 31. december 2010. Endvidere skal ansøgningen om
individuel statsgaranti være kommet frem til
Afviklingsselskabet senest den 31. december 2010. Økonomi-
og erhvervsministeren bemyndiges dog til at fastsætte regler
om at forlænge ansøgningsfristen til efter den 31.
december 2010. En sådan forlængelse vil kunne
være relevant, hvis hensynet til den finansielle stabilitet
findes at nødvendiggøre det som følge af den
finansielle og økonomiske udvikling i Danmark.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 16 b, at ansøgning efter
§ 16 a kan indgives af danske pengeinstitutter,
datterselskaber i Danmark af udenlandske pengeinstitutter samt
realkreditinstitutter, som overholder kapitalkravene i lov om
finansiel virksomhed. Filialer i Danmark af udenlandske
pengeinstitutter kan ikke søge om en statsgaranti. Ligeledes
kan danske pengeinstitutters datterselskaber i udlandet ikke
ansøge.
Desuden er det en betingelse for at kunne søge om
statsgaranti, at det pågældende institut overholder
lovens kapitalkrav. Denne individuelle vurdering vil
Afviklingsselskabet skulle foretage på baggrund af de
dokumenter, som penge- og realkreditinstitutterne m.v. er
forpligtet til at indsende i forbindelse med ansøgningen,
samt øvrige oplysninger som Afviklingsselskabet måtte
finde nødvendig. Der kan således være penge- og
realkreditinstitutter m.v., hvor redegørelsen om deres
økonomiske stilling sætter spørgsmålstegn
ved opgørelsen af deres individuelle solvensbehov, og hvor
Afviklingsselskabet derfor på grundlag af en konkret
vurdering må tage stilling til, om en statslig garanti for
ikke-efterstillet, usikret gæld, fx kommercielle papirer og
obligationslån, samt for et SDO-udstedende instituts
supplerende sikkerhedsstillelse (junior covered bonds), vurderes
forsvarligt.
Det fastsættes i § 16 b,
stk. 2, at ansøgning om statsgaranti, jf.
stk. 1, skal indsendes til Afviklingsselskabet og
vedlægges de dokumenter, som Afviklingsselskabet finder
nødvendige for at foretage sit arbejde og beslutninger i
forhold til bl.a. fastsættelse af garantiprovision og andre
vilkår for den konkrete statsgaranti. Ansøgningerne
skal bl.a. vedlægges en aktuel redegørelse for
fastsættelsen af det individuelle solvensbehov, der
opgøres efter reglerne i bilag 1 til Finanstilsynets
bekendtgørelse om kapitaldækning.
Redegørelsen skal bl.a. indeholde en beskrivelse af
virksomhedens økonomiske stilling og en begrundet angivelse
af den forventede økonomiske udvikling i de kommende
år. Derudover kan redegørelsen indeholde en
beskrivelse af, hvordan udlånet fordeler sig på
husholdninger, brancher, herunder virksomheder, samt på
kredittyper og lånestørrelser samt en kvalitativ
beskrivelse af kreditinstituttets udlånspolitik, herunder
ændringer i udlånsbetingelser og vilkår.
Endelig skal der vedlægges en udtalelse fra instituttets
godkendte revisor om kreditinstituttets økonomiske stilling
og fremtidsudsigter samt den seneste årsrapport eller det
seneste kvartalsregnskab.
I medfør af § 16 b,
stk. 3, får økonomi- og erhvervsministeren
hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
ansøgningskrav og behandlingen af ansøgningerne, om
udtalelsen fra revisor samt om offentliggørelse af
oplysninger om udstedte garantier m.v. Selskaber, som har
ansøgt og fået godkendt en statsgaranti, vil
således kunne offentliggøres på
Afviklingsselskabets hjemmeside, så långivere og andre
interessenter hurtigt og uden omkostninger kan se, hvem og hvad der
er udstedt garanti på.
Med bestemmelsen i § 16
c fastsættes en række vilkår for
Afviklingsselskabets indgåelse af en aftale om statsgaranti
efter § 16 a med penge- og realkreditinstitutterne.
I den nuværende garantiordning er pengeinstitutterne
m.v. underlagt restriktioner i form af et udbyttestop, et forbud
mod nye aktieoptionsprogrammer og forlængelse af eksisterende
samt et forbud mod tilbagekøbsprogrammer frem til og med
september 2010. Med bestemmelsen i § 16 c, stk. 1,
sikres det, at tilsvarende restriktioner vil være
gældende for samtlige pengeinstitutter m.v., herunder
også realkreditinstitutter og pengeinstitutter, som ikke i
dag er underlagt restriktionerne, der indgår aftale om
statsgaranti for ikke-efterstillet, usikret gæld samt for et
SDO-udstedende instituts supplerende sikkerhedsstillelse (junior
covered bonds). Betingelserne vil også fremgå af de
konkrete aftalevilkår, som vil være gældende for
indgåelse af aftale mellem Afviklingsselskabet og de
pågældende penge- og realkreditinstitutter m.v.
Det følger af bestemmelsen i § 16 c, stk. 1, nr. 1, at de
deltagende institutter ikke må udbetale udbytte i den
periode, statsgarantien er gældende, dvs. i hele det
garanterede låns løbetid. Der kan dog udbetales
udbytte efter den 1. oktober 2010, forudsat at udbyttebetalingerne
kan finansieres inden for de regnskabsmæssige overskud. Det
betyder, at bl.a. pengeinstitutternes frie reserver (overvejende
overskud overført fra tidligere år) ikke kan udloddes
til aktionærerne. Endvidere må en eventuel udbetaling
af udbytte ikke overstige, hvad der er forsvarligt under
hensyntagen til selskabets og, i moderselskaber, koncernens
økonomiske stilling.
Det følger af § 13, stk. 5, 3. pkt. i
lov om finansiel stabilitet, at udbyttebetalinger kan finde sted
inden for udenlandske koncerner indtil den 30. september 2010.
Udenlandske moderselskaber må således udlodde udbytte,
forudsat at dette ikke afhænger af udbyttebetaling fra det
danske datterselskab. Sidstnævnte indebærer bl.a., at
bestyrelser i danske pengeinstitutter og realkreditinstitutter ikke
må indstille, at generalforsamlingen udbetaler udbytte,
medmindre det udenlandske moderselskab har erklæret, at
udbyttebeløbet fra datterselskabet ikke anvendes til
udbetaling af udbytte i moderselskabet.
Endvidere fremgår det af § 16 c, stk. 1, nr. 2, at
forbuddet mod at iværksætte nye
tilbagekøbsprogrammer af egne aktier eller andre lignende
former for kapitalnedsættelser fortsat gælder. Hvis
staten har udnyttet sin konverteringsret, foreslås det dog i
nr. 2, 2. pkt., at forbuddet i 1. pkt. ikke vil være til
hinder for, at selskabet foretager et tilbagekøb af statens
aktier i forbindelse med en helt eller delvist konvertering og
afvikling af et statsligt kapitalindskud i pengeinstituttet m.v.,
uanset at det ikke vil være muligt at tilkøbe aktier
fra de øvrige aktionærer i selskabet.
Aktieselskabslovens § 17 vil således ikke
være til hinder for, at der foretages et sådant
tilbagekøb af aktier fra staten, men ikke fra de
øvrige aktionærer. Derudover vil forbuddet mod
udstedelse af fonds- eller friaktier til favørkurs eller
lignende fordelagtige ordninger blive opretholdt, så
længe den udstedte statsgaranti er gældende.
Med bestemmelsen i § 16 c,
stk. 1, nr. 3, sikres det, at pengeinstitutter m.v.
ikke må igangsætte nye aktieoptionsprogrammer og ikke
må forlænge eller forny eksisterende programmer. Ved
aktieoptionsprogrammer forstås aktiebaseret
incitamentsaflønning, dvs. aktieoptionsordninger og lignende
incitamentsordninger, hvis værdi afhænger af
kursudviklingen af en underliggende aktie. De typiske former for
sådanne incitamentsordninger er aktieoptioner,
tegningsoptioner/rettigheder (warrants) eller såkaldte
fantomaktier.
Med bestemmelsen i § 16 c,
stk. 1, nr. 4, fastsættes det, at penge- og
realkreditinstitutter skal betale en garantiprovision for
statsgarantien, som fastsættes individuelt for hvert enkelt
institut.
Det enkelte penge- eller realkreditinstituts garantiprovision
vil skulle fastlægges individuelt. Den eksisterende
statsgaranti dækker samtlige krav uanset deres
løbetid. Pengeinstitutter, der er medlemmer af Det Private
Beredskab, betaler en garantiprovision for denne eksisterende
garanti. I perioden indtil den 30. september 2010 vil der derfor
ikke skulle betales provision for en statsgaranti for nye,
individuelle udstedelser af ikke-efterstillet, usikret gæld,
som fx kommercielle papirer, herunder også kortfristet
omsætteligt indlånsbevis (certificate of deposit), og
obligationslån, samt for et SDO-udstedende instituts
supplerende sikkerhedsstillelse (junior covered bonds). For
perioden efter den 30. september 2010 vil de institutter, som er
medlemmer af Det Private Beredskab, skulle betale
garantiprovision.
Realkreditinstitutter og pengeinstitutter, som ønsker
at benytte sig af overgangsordningen, men som ikke er medlem af Det
Private Beredskab, vil skulle betale for den statslige garanti for
hele garantiperioden. Endvidere vil statens risiko for så
vidt angår disse institutter ikke blive mindsket af Det
Private Beredskabs bidrag på op til 35 mia. kr. Risikoen for
tab til staten vil derfor i stedet blive indregnet i den
garantiprovision, institutterne skal betale til
Afviklingsselskabet.
Det fastsættes i § 16 c,
stk. 2, at garantiprovisionen, jf. stk. 1, nr. 4,
tilfalder staten. Der vil blive indgået en
administrationsaftale med Afviklingsselskabet om administrationen
af ordningen.
Det følger endvidere af § 16 c, stk. 3, at
pengeinstitutter m.v., der indgår aftale med
Afviklingsselskabet om statsgaranti, vil være underlagt
bestemmelserne i lov om finansiel stabilitet § 13,
stk. 1, 2, 4, 5 og 7. Det gælder også for de
realkreditinstitutter og pengeinstitutter, som ikke er medlem af
Det Private Beredskab. Dette indebærer, at de
pengeinstitutter, der indgår aftale med Afviklingsselskabet
om statsgaranti for ikke-efterstillet, usikret gæld samt for
et SDO-udstedende instituts supplerende sikkerhedsstillelse (junior
covered bonds) også vil være omfattet af reglerne i den
bekendtgørelse om de risici pengeinstitutter omfattet af
garantiordningen må påtage sig, som er udstedt af
Finanstilsynet i medfør af § 13, stk. 1, i
lov om finansiel stabilitet ("bekendtgørelse om de risici
pengeinstitutter omfattet af garantiordningen må påtage
sig"). Det gælder så længe statsgarantien er
gældende og dermed for hele det garanterede låns
løbetid.
Med bestemmelsen i § 16 c,
stk. 4, får økonomi- og erhvervsministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for
fastsættelsen og beregningen af den garantiprovision, som
skal betales til staten i henhold til stk. 1, nr. 4.
Garantiprovisionen til staten for pengeinstitutternes
overgangsordning vil bestå af en årlig grundprovision
samt et tillæg baseret på pengeinstitutternes
kreditrisiko, de såkaldte Credit-Default-Swap (CDS), der er
prisen på en forsikring mod pengeinstituttets konkurs,
opgjort under normale markedsforhold. Den samlede maksimale
garantiprovision vil maksimalt kunne udgøre 0,9 procent. For
pengeinstitutter uden en CDS betales i stedet et tillæg til
grundprovisionen på 0,4 procentpoint. Det vil sige i alt 0,9
procentpoint. Præmien for statens garantistillelse for junior
covered bonds sættes efter en risikovurdering til maksimalt
0,9 procentpoint. Præmierne er fastsat i overensstemmelse med
EU's retningslinjer.
Hvis lånet er i en anden valuta end danske kroner, kan
garantiafgiften sættes højere for at udtrykke de
ekstraomkostninger, som er forbundet med at foretage betalinger i
anden valuta.
Det enkelte penge- eller realkreditinstituts garantiprovision
fastsættes af Afviklingsselskabet på baggrund af de af
økonomi- og erhvervsministeren fastlagte principper og
kriterier.
Afgiften til staten skal betales hver tredje måned forud
eller på lånets forfaldsdato. Garantiprovisionerne
indgår ikke i den beregning af Afviklingsselskabets
økonomiske stilling, der skal foretages efter lovens
§ 9, stk. 4, til brug for vurderingen efter
§ 9, stk. 1 og 3.
Bestemmelsen i § 16 c,
stk. 5, indebærer, at hvis et pengeinstitut eller
realkreditinstitut, der har indgået aftale om en individuel
statsgaranti på lån, overtræder de vilkår,
som følger af aftalen, kan Finanstilsynet udstede en
advarsel til eller afsætte bestyrelsesmedlemmer eller
påbyde pengeinstituttet henholdsvis realkreditinstituttet at
afsætte en direktør i det pågældende
institut.
Med bestemmelsen i § 16 c,
stk. 6, får økonomi- og erhvervsministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om og
vilkår for Afviklingsselskabets indgåelse af aftale om
ydelse af statsgaranti, jf. § 16 a.
Det følger af den foreslåede § 16 d, at forvaltningsloven vil
gælde for Afviklingsselskabets behandling af
ansøgninger om statsgaranti i henhold til § 16 a.
Sådanne sager hos Afviklingsselskabet foreslås derimod
ikke omfattet af offentlighedsloven. Det skyldes karakteren af de
oplysninger, som vil blive tilvejebragt i forbindelse med
Afviklingsselskabets behandling af en ansøgning om
statsgaranti. Det vil imidlertid i overensstemmelse med de af
økonomi- og erhvervsministeren udstedte regler herom kunne
blive offentliggjort på Afviklingsselskabets hjemmeside, at
et selskab har ansøgt og fået godkendt en
statsgaranti, således at långivere og andre
interessenter hurtigt og uden omkostninger kan se, hvem og hvad der
er udstedt garanti på.
Til nr. 11
I lyset af den foreslåede nye overgangsordning med en
eksplicit statsgaranti for ikke-efterstillet, usikret gæld,
som fx kommercielle papirer og obligationslån samt for et
SDO-udstedende instituts supplerende sikkerhedsstillelse (junior
covered bonds), jf. det foreslåede nye kapitel 4 a, er det
fundet hensigtsmæssigt at præcisere i bestemmelsen i
§ 17, stk. 4, at den
ubetingede og uigenkaldelige statslige garantiordning, jf.
§ 1, ophører den 30. september 2010.
Den statslige garantiordning beskytter derfor indtil
ordningens udløb den 30. september 2010 de simple
kreditorers krav, der forfalder senest den 30. september 2010, og
som ikke får deres forfaldne krav dækket rettidigt
indenfor denne periode. Det gælder også i forhold til
simple kreditorer, som ikke får deres berettigede krav
dækket rettidigt, selvom banken måske ud fra en
umiddelbar vurdering er både solvent og likvid.
Afviklingsselskabet vil umiddelbart efter at have dækket
sådanne simple kreditorer tage de nødvendige skridt
med henblik på en eventuel afvikling af det
pågældende pengeinstitut i overensstemmelse med lovens
øvrige bestemmelser, herunder i yderste instans indgive en
konkursbegæring mod pengeinstituttet.
Har Finanstilsynet senest den 30. september 2010 fastsat en
frist for et pengeinstituts opfyldelse af kapitalkrav i
medfør af § 225, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed, og er pengeinstituttets kapital ikke blevet retableret
inden udløbet af denne frist, er Afviklingsselskabet
forpligtet til at gennemføre den i § 7
anførte procedure til sikring af, at simple kreditorer i
henhold til § 1 ikke lider tab. Hvis et pengeinstitut
tages under konkursbehandling, vil pengeinstituttets simple
kreditorer være omfattet af garantiordningen, hvis
konkursdekret afsiges senest den 30. september 2010.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 4.
februar 2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenhold med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 1003 af 10. oktober 2008 om
finansiel stabilitet foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 3,
stk. 1-2. | | 1. I § 3 indsættes som stk. 3: |
§ 3.
Økonomi- og erhvervsministeren opretter et aktieselskab
(Afviklingsselskabet), hvis aktiekapital indskydes af staten.
Staten er eneejer af selskabet. | | |
Stk. 2.
Aktiekapitalen udgør ved stiftelsen 500.000 kr. Selskabet
kan optage lån til at dække sit
finansieringsbehov. | | |
| | »Stk. 3. Der kan ydes statslige
genudlån til Afviklingsselskabet.« |
| | |
§ 4,
stk. 1-2. | | 2. I § 4 indsættes som stk. 3: |
§ 4.
Afviklingsselskabet har til opgave at sikre, at simple kreditorer i
de pengeinstitutter og filialer, der er nævnt i
§ 2, stk. 1 og 2, og som har indgået aftale
med Det Private Beredskab, får dækket deres krav.
Afviklingsselskabet dækker ligeledes de simple kreditorers
krav i de pengeinstitutter, som er nævnt i § 2,
stk. 4. | | |
Stk. 2.
For de filialer, som er nævnt i § 2, stk. 3 og
4, der er omfattet af garantiordningen, yder Afviklingsselskabet
dækning for indskyderes krav af den type, som er omfattet af
den danske garantifond for indskydere og investorer, og som har
tilknytning til danske filialer, i det omfang indskyderne ikke
opnår dækning af deres krav gennem en anden
ordning. | | |
| | »Stk. 3. Afviklingsselskabet
sikrer rettidig betaling af samtlige forfaldne krav, jf.
stk. 1 og 2.« |
| | |
§ 5,
stk. 1. | | 3. I § 5 indsættes som stk. 2: |
§ 5.
Lov om finansiel virksomhed, årsregnskabsloven og lov om
aktieselskaber, herunder reglerne om statslige aktieselskaber,
finder med de afvigelser, som følger af denne lov,
anvendelse på Afviklingsselskabet. | | |
| | »Stk. 2. Bestemmelserne i lov om
finansiel virksomhed §§ 61, stk. 8, 170, 171 og
175 a finder ikke anvendelse i forhold til
Afviklingsselskabet.« |
| | |
| | 4. Efter
§ 6 indsættes: »Kapitel 2 a Afvikling af nødlidende
pengeinstitutter m.v.« |
| | |
§ 7,
stk. 2. | | |
Stk. 2.
Hvis pengeinstituttets kapital ikke er retableret inden
udløbet af den i stk. 1 nævnte frist, er
pengeinstituttet og Afviklingsselskabet forpligtet til senest
på det tidspunkt, hvor Finanstilsynets frist udløber,
at indgå en betinget aftale om, at pengeinstituttet skal
overdrage sine aktiver og passiver til en køber anvist af
Afviklingsselskabet, jf. § 246, stk. 2, i lov om
finansiel virksomhed. Aktiekapitalen og anden efterstillet kapital,
jf. §§ 132 og 136 i lov om finansiel virksomhed,
overdrages ikke. | | 5. I § 7, stk. 2, ændres
»sine aktiver og passiver« til: »sin virksomhed
helt eller delvist«. 6. I § 7, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.: »Afviklingsselskabet afgør, hvilke dele
af pengeinstituttets virksomhed der ikke skal
overdrages.« |
| | |
§ 8,
stk. 1. | | 7.§ 8, stk. 1, affattes
således: |
§ 8.
Afviklingsselskabet kan i stedet for at indgå aftale med et
nødlidende pengeinstitut efter § 7 vælge at
tegne kapital i et pengeinstitut, der overtager aktiver og passiver
fra det nødlidende pengeinstitut, eller på anden
måde medvirke til afvikling af det omhandlede pengeinstitut i
overensstemmelse med Afviklingsselskabets formål. | | »Afviklingsselskabet kan i stedet
for at indgå aftale med et nødlidende pengeinstitut
efter § 7 vælge at afholde udgifter til eller
indskyde kapital i et pengeinstitut, der helt eller delvist
overtager det nødlidende pengeinstitut, eller på anden
måde medvirke til afvikling af det omhandlede pengeinstitut i
overensstemmelse med lovens formål.« |
| | |
§ 11,
stk. 1. | | |
§ 11.
Afviklingsselskabet garanterer, at alle simple kreditorer i
pengeinstitutter og filialer omfattet af ordningen dækkes
fuldt ud indtil ordningens ophør. Underskud i
Afviklingsselskabet, som overstiger Det Private Beredskabs
forpligtelser efter § 9, dækkes af staten. Overskud
i Afviklingsselskabet på tidspunktet for garantiordningens
ophør tilfalder staten. | | 8. I § 11, 1. pkt., ændres
»i pengeinstitutter og filialer omfattet af ordningen«
til: »og indskydere, jf. § 4, stk. 1 og
2,«. |
| | |
| | 9.§ 11 2. pkt., affattes
således: |
| | »Forpligtelser i Afviklingsselskabet
og dets datterselskaber, der overstiger Det Private Beredskabs
forpligtelser efter § 9, dækkes af
staten.« |
| | |
| | 10. Efter
§ 16 indsættes før kapitel 5: » Kapitel 4 a Ordning med individuel statsgaranti for
simpel usikret gæld |
| | § 16
a. Der etableres en ordning, hvorefter Afviklingsselskabet
efter ansøgning kan indgå aftale om ydelse af
individuel statsgaranti for ikke-efterstillet, usikret gæld
samt for et SDO-udstedende instituts supplerende
sikkerhedsstillelse (junior covered bonds) med en løbetid
på op til 3 år. |
| | Stk. 2.
Ordningen administreres af Afviklingsselskabet i henhold til
bestemmelserne i denne lov. |
| | Stk. 3.
Den i stk. 1 nævnte ordning omfatter lån udstedt
senest den 31. december 2010. Der kan ansøges om individuel
statsgaranti på lån indtil den 31. december 2010.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at fristen i 2. pkt. forlænges. |
| | § 16
b. Ansøgning efter § 16 a kan indgives af
danske pengeinstitutter, datterselskaber i Danmark af udenlandske
pengeinstitutter samt realkreditinstitutter, som opfylder
solvenskravet på 8 pct., kravet til instituttets individuelle
solvensbehov og et eventuelt højere individuelt solvenskrav
fastsat af Finanstilsynet, jf. § 124 i lov om finansiel
virksomhed. |
| | Stk. 2.
Ansøgningen om statsgaranti skal indsendes til
Afviklingsselskabet og vedlægges følgende
dokumenter: |
| | 1) En redegørelse for
opgørelsen af det individuelle solvensbehov. |
| | 2) En redegørelse fra
kreditinstituttet om instituttets økonomiske stilling og
fremtidsudsigter og en udtalelse fra instituttets godkendte revisor
herom. |
| | 3) Den seneste årsrapport og det
seneste kvartalsregnskab. |
| | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om ansøgningskrav, om udtalelsen fra
revisor, og behandlingen af ansøgningerne, samt om
offentliggørelse af oplysninger om udstedte garantier
m.v. |
| | § 16
c. For individuel statsgaranti efter § 16 a
gælder i statsgarantiperioden følgende
vilkår: |
| | 1) Der må ikke udbetales udbytte.
Der kan dog udbetales udbytte fra den 1. oktober 2010, forudsat at
det kan rummes inden for det løbende overskud. |
| | 2) Der må ikke, foretages
kapitalnedsættelser, iværksættes nye
tilbagekøbsprogrammer af egne aktier, udstedes fonds- eller
friaktier til favørkurs eller i øvrigt gøres
brug af lignende fordelagtige ordninger. Dette gælder dog
ikke helt eller delvist tilbagekøb af statens aktier som led
i en afvikling af et statsligt kapitalindskud i de institutter,
hvor staten har en konverteringsret. |
| | 3) Der må ikke igangsættes nye
aktieoptionsprogrammer eller andre lignende ordninger til
direktionen og eksisterende programmer samt andre lignende
ordninger må ikke forlænges eller fornys. |
| | 4) Kreditinstituttet betaler en
garantiprovision for statsgarantien, som fastsættes
individuelt for hvert enkelt institut. |
| | Stk. 2.
Garantiprovisionen, jf. stk. 1, nr. 4, tilfalder staten. |
| | Stk. 3.
Reglerne i § 13, stk. 1, 2, 4, 5 og 7, finder
tilsvarende anvendelse på aftaler om individuel
statsgaranti. |
| | Stk. 4.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler for fastsættelsen og beregningen af den
garantiprovision, som skal betales til staten i henhold til
stk. 1, nr. 4. |
| | Stk. 5.
Hvis et pengeinstitut eller realkreditinstitut, der har
indgået aftale om en individuel statsgaranti på
lån, overtræder de vilkår, som følger af
§ 16 c, stk. 1, nr. 1-4, kan Finanstilsynet udstede
en advarsel til det pågældende kreditinstitut,
afsætte bestyrelsesmedlemmer i det pågældende
institut eller påbyde instituttet at afsætte en
direktør i det pågældende institut. |
| | Stk. 6.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om og vilkår for Afviklingsselskabets
indgåelse af aftale om ydelse af statsgaranti efter
§ 16 a. |
| | § 16
d. Forvaltningsloven gælder for Afviklingsselskabets
behandling af ansøgninger om statsgaranti i medfør af
§ 16 a.« |
| | |
§ 17,
stk. 1-4. | | 11.§ 17, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således: |
§ 17.
Loven træder i kraft den 11. oktober 2008 ved døgnets
begyndelse. | | »Den generelle statslige
garantiordning, jf. § 1, ophører den 30. september
2010.« |
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen. | | |
Stk. 3.
Loven har virkning fra den 5. oktober 2008. | | |
Stk. 4.
Garantiordningen ophører den 30. september 2010. Hvis
Finanstilsynet senest den 30. september 2010 har fastsat en frist
for et pengeinstituts opfyldelse af kapitalkrav i medfør af
§ 225, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed og
pengeinstituttets kapital ikke er blevet retableret inden
udløbet af denne frist, er Afviklingsselskabet forpligtet
til at gennemføre den i § 7 anførte
procedure til sikring af, at simple kreditorer i henhold til
§ 1 ikke lider tab. Hvis et pengeinstitut tages under
konkursbehandling, vil pengeinstituttets simple kreditorer
være omfattet af garantiordningen, hvis konkursdekret afsiges
senest den 30. september 2010. | | |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 4. februar 2009. |
| | Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen. |