Skriftlig fremsættelse (21.
januar 2009)
Økonomi- og
Erhvervsministeren (Lene Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om statsligt
kapitalindskud i kreditinstitutter
(Lovforslag nr. L 102).
Forslag til lov om ændring af lov om
finansiel stabilitet. (Overgangsordning for statslig garanti
m.v.).
(Lovforslag nr. L 103).
Lovforslagene følger op på aftale om en
kreditpakke, som regeringen har indgået med
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance.
Formålet med lovforslagene er at styrke
kapitalgrundlaget i penge- og realkreditinstitutter og dermed
tilvejebringe finansiel robusthed, så sunde virksomheder og
husholdninger kan få finansieret deres aktiviteter. Samtidig
skal virksomhedernes og borgernes tillid til den finansielle sektor
styrkes.
Lovforslagene indebærer, at der etableres en ordning,
hvorefter penge- og realkreditinstitutter med hjemsted i Danmark
kan ansøge staten om statsligt kapitalindskud.
Kapitalindskuddet ydes i form af hybrid kernekapital (stående
rentebærende, ansvarlige lån uden fast løbetid)
på i loven nærmere fastsatte vilkår.
Derudover laves der en 3-årig overgangsordning for
statsgarantien, hvorved der sikres en gradvis udfasning. Samtidig
tilbydes ordningen til realkreditinstitutter på udstedelse af
deres supplerende sikkerhedsstillelse på særligt
dækkede obligationer. Afviklingsselskabet til sikring af
finansiel stabilitet får samtidig styrket sine instrumenter
til håndtering af nødlidende pengeinstitutter.
Endvidere styrkes den finansielle lovgivning på en
række områder. Der stilles bl.a. krav om, at
direktionsmedlemmers variable lønandel ikke må
overstige 50 pct. af grundlønnen inklusiv pension.
Finanstilsynet styrkes ressourcemæssigt og med hensyn til
indgrebsmuligheder. Der indføres forbud mod programmer med
lånefinansieret salg af egne aktier og garantbeviser.
Samtidig får Forbrugerombudsmanden styrkede muligheder for at
tage konkrete sager op.
Det skønnes, at staten som udgangspunkt vil yde
kapitalindskud til penge- og realkreditinstitutterne på ca.
100 mia. kr., såfremt alle kreditinstitutter udnytter
muligheden for kapitalindskud fuldt ud. Kapitalindskuddet er en
investering og ikke en udgift. Det forventes, at staten vil modtage
et samlet afkast på gennemsnitligt 10 pct. årligt i
rente for kapitalindskuddet. Lovforslaget skønnes at have
positive konsekvenser for erhvervslivet, da det vil styrke
mulighederne for, at sunde, kreditværdige virksomheder kan
få finansieret deres aktiviteter.
Af hensyn til den finansielle situation ønskes
lovforslagene hastebehandlet og vedtaget primo februar. Det
forudsætter en række dispensationer fra reglerne i
Folketingets forretningsorden.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt
henviser til lovforslagene og bemærkningerne til disse, skal
jeg anbefale forslagene til det Høje Tings velvillige
behandling.