L 1 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af tronfølgeloven. (Ligestilling mellem kønnene i
arvefølgen - fremsat i henhold til proceduren i grundlovens
§ 88).
Fremsat den 7. oktober 2008 af
statsministeren (Anders Fogh Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af tronfølgeloven
(Ligestilling mellem kønnene i
arvefølgen - fremsat i henhold til proceduren i grundlovens
§ 88)
§ 1
I tronfølgeloven, lov nr. 170 af 27. marts
1953, foretages følgende ændringer:
1.§ 2, stk. 1, affattes
således:
»Ved en konges eller en regerende dronnings
død overgår tronen til den pågældendes
søn eller datter, således at den ældre går
forud for den yngre.«
2. I
§ 2, stk. 2, og i
§ 5, stk. 3, indsættes efter
»kongens«: »eller den regerende dronnings«,
og i § 6 indsættes efter »konge«:
»eller en regerende dronning«.
3.§ 3 affattes
således:
»§ 3. Dør en konge
eller en regerende dronning uden at efterlade sig til tronen
arveberettiget afkom, overgår tronen til den
pågældendes broder eller søster. Har kongen
eller den regerende dronning flere søskende, eller er nogen
af den pågældendes søskende afgået ved
døden, finder reglerne i § 2 tilsvarende
anvendelse.«
4. I
§ 4 udgår
»mænd fremfor kvinder og for«.
5.§ 5, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Til
kongens eller den regerende dronnings indgåelse af
ægteskab kræves Folketingets samtykke.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I medfør af grundlovens § 2, 2. pkt.,
nedarves kongemagten til mænd og kvinder efter de i
tronfølgeloven af 27. marts 1953 fastsatte regler. Det
følger af tronfølgelovens bestemmelser, at arveretten
til tronen overgår til kongens søn eller datter,
således at søn går forud for datter, og i
tilfælde af, at der er flere børn af samme køn,
at den ældre går forud for den yngre.
Såfremt en konges førstefødte er en
datter, vil datterens arveret til tronen således blive
fortrængt af en yngre søns.
Lovforslaget tilsigter at skabe fuld ligestilling mellem
mænd og kvinder i relation til arvefølgen.
Tronfølgeloven har grundlovsrang, jf. nærmere
afsnit 3.1 nedenfor. En ændring af tronfølgeloven skal
derfor gennemføres i medfør af proceduren i
grundlovens § 88 vedrørende
grundlovsændringer.
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
På tidspunktet for den første grundlovs
tilblivelse var arveretten til Danmarks trone reguleret af ganske
detaljerede bestemmelser i kongeloven fra 1665. 1849-grundloven
fastslog, jf. dennes § 4, at kongelovens regler fortsat
skulle være gældende og kun kunne forandres efter
forslag fra kongen og med den forenede Rigsdags samtykke (med et
krav om flertal på mindst 3/4 af de afgivne stemmer).
Kongelovens arvefølgeregler blev i 1853 erstattet af en
selvstændig tronfølgelov.
Ifølge tronfølgeloven af 31. juli 1853 var
Christian IX og Dronning Louises mandlige afkom »mand efter
mand og mand af mand« under visse nærmere betingelser
arveberettiget til tronen. Ved grundlovsrevisionen i 1866 blev der
i stedet for henvisningen til kongeloven indsat en henvisning til
tronfølgeloven af 1853 i grundlovens § 1.
Bestemmelsen videreførtes uden ændringer i
1915-grundloven (og i det grundlovsforslag, som efter vedtagelse i
Rigsdagen faldt ved folkeafstemningen i 1939).
Allerede under forhandlingerne om 1939-grundlovsforslaget var
der fortalere for en ændring af tronfølgeloven, som
gav kvinder arveret til tronen. Enighed herom opnåedes
imidlertid først i forbindelse med forhandlingerne om
1953-grundloven, hvor der dog fortsat var uenighed om, hvorvidt
kvinder i arvefølgen burde være ligestillet med
mændene eller efter visse regler burde stå tilbage for
disse. Sidstnævnte opfattelse blev lagt til grund i
forfatningskommissionens forslag til den nugældende
tronfølgelov af 27. marts 1953.
Den fortrinsstilling, tronfølgeloven giver mandlige
arveberettigede, finder regeringen ikke anledning til at
opretholde. Med nærværende lovforslag foreslås
tronfølgeloven derfor ændret, således at denne
fortrinsstilling ophæves. I forlængelse heraf
foreslås tronfølgelovens formuleringer ændret,
således at der fremover henvises til en konge eller en
regerende dronning.
Tronfølgeloven foreslås i øvrigt
videreført i sin nuværende udformning bortset fra
enkelte sproglige justeringer.
3. Forholdet til grundloven
3.1. Forholdet til grundlovens
§ 2, 2. pkt.
Grundlovens § 2, 2. pkt., har følgende
ordlyd: »Kongemagten nedarves til mænd og kvinder efter
de i tronfølgeloven af 27. marts 1953 fastsatte
regler«. Tronfølgeloven har hermed grundlovsrang og
kan kun ændres efter proceduren i grundlovens § 88.
Nærværende forslag til ændring af
tronfølgeloven skal derfor behandles efter samme procedure
som et grundlovsforslag, jf. nærmere nedenfor. Det samme vil
gælde eventuelle senere ændringer af
tronfølgeloven. Derimod er det ikke nødvendigt i
samme forbindelse at foretage en ændring af grundlovens
§ 2, 2. pkt. - f.eks. i form af en tilføjelse af
ordene »med senere ændringer« efter henvisningen
til tronfølgeloven af 27. marts 1953. På dette punkt
er der efter regeringens opfattelse valgfrihed.
Henset til det forhold, at der ikke på nuværende
tidspunkt er grundlag for en mere gennemgribende grundlovsrevision,
under hvilken en ændring af grundlovens § 2, 2.
pkt., ville kunne medtages, har regeringen besluttet ikke at
foreslå en ændring af selve grundloven alene med
henblik på en sådan teknisk justering.
3.2. Forholdet til grundlovens
§ 88
Som det fremgår af det, der er anført under pkt.
3.1 ovenfor, skal lovforslaget behandles efter den procedure, der i
grundlovens § 88 er fastsat for grundlovsændringer.
Det gælder, selv om der som nævnt ikke foreslås
nogen ændring af grundlovens § 2 om
tronfølgeordningen.
Det anførte indebærer, at lovforslaget i
første omgang skal vedtages af Folketinget, og at der
herefter skal udskrives nyvalg. I overensstemmelse med opfattelsen
i nyere forfatningsretlig litteratur bygger lovforslaget på
dette punkt på, at en vedtagelse af forslaget ikke
berører statsministerens beføjelse til inden for den
nuværende valgperiode at beslutte det nærmere tidspunkt
for udskrivelsen af det nævnte nyvalg. I forbindelse med
udskrivelsen vil regeringen imidlertid selvsagt tilkendegive, at
valget indgår som led i den procedure, der gælder for
lovforslagets gennemførelse efter grundlovens
§ 88.
Efter nyvalg skal lovforslaget vedtages i uændret
skikkelse af det nye folketing. Herefter skal forslaget - efter
nærmere regler, der fastsættes ved lov - inden et halvt
år forelægges for vælgerne til godkendelse eller
forkastelse ved en folkeafstemning. Til vedtagelse af forslaget
kræves, at et flertal af de vælgere, der deltager i
afstemningen, stemmer for forslaget, og at dette flertal
udgør mindst 40 % af de stemmeberettigede.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Forslaget vil ikke have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, og forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser. Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
5. Hørte myndigheder
Grønlands Hjemmestyre og Færøernes
landsstyre har samtidig med lovforslagets fremsættelse for
Folketinget fået fremsendt lovforslaget til udtalelse, jf.
henholdsvis § 12 i lov nr. 577 af 29. november 1978 om
Grønlands hjemmestyre og § 7 i lov nr. 137 af 23.
marts 1948 om Færøernes Hjemmestyre.
6. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring af § 2,
stk. 1, ophæves den nugældende fortrinsstilling
for mandlige arveberettigede i den lineale arvefølge,
således at der alene gives fortrin til en ældre
arveberettiget frem for en yngre. Samtidig foreslås
bestemmelsen sprogligt justeret, således at der henvises til
en konge eller en regerende dronning. Herefter vil tronen ved en
konges eller en regerende dronnings død overgå til
dennes søn eller datter, og såfremt den
pågældende har flere børn, vil den ældre
altid gå forud for den yngre.
Til nr. 2
De foreslåede ændringer er en konsekvens af den
foreslåede sproglige justering af § 2,
stk. 1.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af § 3
ophæves den nugældende fortrinsstilling for mandlige
arveberettigede også inden for den såkaldte 1.
sidelinie, dvs. de personer, der nedstammer fra den afdøde
konges eller regerende dronnings far eller mor, således at
der alene gives fortrin til en ældre arveberettiget frem for
en yngre.
Til nr. 4
Med den foreslåede ændring af § 4
ophæves den nugældende fortrinsstilling for mandlige
arveberettigede på tilsvarende vis som i de foregående
bestemmelser også inden for de fjernere sidelinier,
således at der alene gives fortrin til en ældre
arveberettiget frem for en yngre.
Til nr. 5
Ændringerne er en konsekvens af den foreslåede
sproglige justering af § 2, stk. 1. Der er i
øvrigt tale om redaktionelle ændringer.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I tronfølgeloven, lov nr. 170 af
27. marts 1953, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§ 2,
stk. 1, affattes således: |
§ 2.
Ved en konges død overgår tronen til hans søn
eller datter, således at søn går forud for
datter, og i tilfælde af, at der er flere børn af
samme køn, den ældre går forud for den
yngre. | | »Ved en konges eller en regerende
dronnings død overgår tronen til den
pågældendes søn eller datter, således at
den ældre går forud for den yngre.« |
| | |
Stk. 2.
Er et af kongens børn afgået ved døden,
træder vedkommendes afkom i dets sted efter
linealfølgen og de i stk. 1 fastsatte regler. | | 2. I
§ 2, stk. 2, og i § 5, stk. 3,
indsættes efter »kongens«: »eller den
regerende dronnings«, og i § 6 indsættes
efter »konge«: »eller en regerende
dronning«. |
| | |
| | 3.§ 3
affattes således: |
§ 3.
Dør en konge uden at efterlade sig til tronen arveberettiget
afkom, overgår tronen til hans broder eller søster med
fortrin for broder. Har kongen flere søskende af samme
køn, eller er nogen af hans søskende afgået ved
døden, finder reglerne i § 2 tilsvarende
anvendelse. | | »§ 3. Dør en konge eller
en regerende dronning uden at efterlade sig til tronen
arveberettiget afkom, overgår tronen til den
pågældendes broder eller søster. Har kongen
eller den regerende dronning flere søskende, eller er nogen
af den pågældendes søskende afgået ved
døden, finder reglerne i § 2 tilsvarende
anvendelse.« |
| | |
§ 4.
Er der ingen arveberettigede i henhold til bestemmelserne i
§§ 2 og 3, overgår tronen til den derefter
nærmeste sidelinie indenfor kong Christian X og dronning
Alexandrines efterslægt efter linealfølgen og med
tilsvarende fortrin for mænd fremfor kvinder og for
ældre fremfor yngre som fastsat i §§ 2 og
3. | | 4. I
§ 4 udgår »mænd fremfor kvinder og
for«. |
| | |
§ 5. - -
- | | 5.§ 5,
stk. 2, affattes således: |
Stk. 2.
Til kongens indgåelse af ægteskab udfordres rigsdagens
samtykke. | | »Stk. 2. Til kongens eller den
regerende dronnings indgåelse af ægteskab kræves
Folketingets samtykke.« |
Stk. 3.
Indgår en til tronen arveberettiget person ægteskab
uden kongens i statsrådet givne samtykke, mister den
pågældende arveretten til tronen for sig og de i
ægteskabet fødte børn og disses afkom. | | |
| | |
§ 6.
Bestemmelserne i §§ 2-5 finder tilsvarende
anvendelse i tilfælde af, at en konge frasiger sig
tronen. | | |