Dette lovforslag løser et problem, vi har arbejdet grundigt med igennem flere år, og jeg er glad for, at vi nu endelig får løst det såkaldte dobbeltdækningsproblem.
Dobbeltdækningsproblemet på telemarkedet opstår, når man som kunde har en almindelig fastnettelefon og en bredbåndsforbindelse, som leveres på TDC's kobbernet. Der betales først 100 pct. for en såkaldt rå kobber til den almindelige telefoni og dernæst 50 pct. for en delt rå kobber til bredbånd. Det betyder, at den enkelte forbruger betaler to gange for den samme ydelse, nemlig adgangen til den rå kobber.
Problemet har som sagt været kendt i flere år, og i og med at bredbåndsudbredelsen stiger og stiger, ja, så stiger problemet også i omfang. At få løst dobbeltdækningsproblemet har været en lang proces. Der har været utallige juridiske, tekniske og konkurrencemæssige aspekter fremme undervejs.
Nu står vi så med et lovforslag, der helt konkret løser problemet. Løsningen betyder, at omkostningerne deles ligeligt mellem de forskellige servicer, man har på sin rå kobber. Det er den såkaldte 50-50-løsning. Ved at sikre, at teleselskaberne kan få oplyst, at der er det, der hedder delt anvendelse på en konkret linje, får selskaberne nu mulighed for at sende samlerabatten, som den kaldes, videre til kunderne. Rabatten gives med denne model i engrosleddet, for i Venstre er vi ikke tilhængere af regulering i detailleddet og på detailpriserne, når det gælder telemarkedet, for det hæmmer konkurrencen, og derfor gives rabatten i engrosleddet. Med en konkurrencesituation på det danske telemarked er jeg ikke i tvivl om, at konkurrencen vil føre til, at den rabat bliver givet videre til den enkelte kunde. Hvis der er nogle selskaber, der ikke gør det, kan man jo som kunde altid skifte til et andet selskab, der giver rabatten videre til kunderne. Det er den frie konkurrence, der sikrer dette, og det hylder vi selvfølgelig i Venstre.
Når vi i Venstre støtter 50-50-modellen, er det også, fordi denne fordeling sikrer forholdet mellem direkte konkurrence på TDC's kobbernet og alternativ infrastruktur, for den optimale konkurrencesituation på telemarkedet opstår jo først, når man som kunde har flere konkurrerende adgange til kommunikation, altså adgang til telefoni, bredbånd m.v. gennem ikke blot kobbernettet, men også det mobile net, trådløse teknologier, coax og fiber, og derfor er opgaven, at regulering af telemarkedet skal sikre, at det fortsat er rentabelt at foretage investeringer, som løbende medvirker til en styrkelse af konkurrencesituationen gennem investering i såkaldt alternativ infrastruktur. Det gør vi set med Venstres øjne bedst med den valgte løsningsmodel for dobbeltdækningsproblemet, som vi her behandler.
Lovforslaget følger desuden op på det strategiske eftersyn af telemarkedet og indeholder en række stramninger, som sikrer en bedre håndhævelse af reglerne på telemarkedet, således at konkurrencen sikres bedst mulige vilkår og dermed sikrer kunderne størst mulig valgfrihed til konkurrencedygtige priser.
Telepolitik er - indrømmet - ofte temmelig kompliceret og også teknisk, og det er dobbeltdækningsproblemet et rigtig, rigtig godt eksempel på, og i Venstre er vi glade for, at vi nu endelig får fjernet dette problem fra det danske telemarked.