Så kom vi frem til det, der var afgørende for mig, nemlig at meddele, at Det Radikale Venstre efter nøje overvejelser kan støtte forslaget med de ændringsforslag, som er stillet. Det, der var vores betænkelighed ved førstebehandlingen, var, om den her adgang til at få oplysninger i udlændingesager var for vidtgående.
Vi har jo igennem udvalgsbehandlingen kunnet konstatere, at det alene er i meget alvorlige sager, der falder inden for forretningsområdet for Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager, at den her adgang nu gives, og det betyder altså, at man får adgang til oplysninger om sager, der er led i anklagemyndighedens efterforskning af forbrydelser, som vedrører forbrydelser mod menneskeheden m.v., og hvor strafferammen er over 6 år. Det synes vi er en fornuftig lempelse i et internationalt retssystem, der skal være effektivt, også fordi det fremgår meget tydeligt af svarene, at enhver udlænding, der søger asyl i Danmark, bliver gjort bekendt med, at de her oplysninger kan videregives i forbindelse med sagernes påbegyndelse. Endelig har integrationsministerens præciserende ændringsforslag nr. 3 tilstrækkeligt godtgjort, at den udvidede adgang ikke kan anvendes diskretionært, men kun når anklagemyndigheden over for udlændingemyndighederne godtgør, at oplysningerne har betydning for strafforfølgning af gerningsmænd eller identifikation af ofre eller vidner.
Derfor kan vi, da vi kan støtte forslagets øvrige elementer, stemme for både ændringsforslag og forslaget som sådan.