B 89 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod offentliggørelse af meningsmålinger og
exit polls på valgdage.
Fremsat den 27. januar 2009 af
Lene Hansen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S), Thomas
Jensen (S) og Rasmus Prehn (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod offentliggørelse af
meningsmålinger og exit polls på valgdage
Folketinget pålægger regeringen at
- sikre, at der
på valgdagen i forbindelse med kommunal-, regions og
folketingsvalg ikke offentliggøres resultater af
meningsmålinger eller exit polls før efter, at
valgstederne er lukket, og
- udvikle en model
for varedeklarationsregler for brugen af meningsmålinger,
så der klart og tydeligt redegøres for den statistiske
usikkerhed forbundet med de enkelte målinger.
Bemærkninger til forslaget
Der er de senere år sket en eksplosion i antallet af
meningsmålinger og exit polls. I forbindelse med
folketingsvalget i 1998 blev der gennemført 18
meningsmålinger, mens der ved valget til folketinget i 2005
blev gennemført 61 meningsmålinger, altså over
en tredobling på bare 7 år.
Denne udvikling giver stof til eftertanke. Efter
forslagsstillernes opfattelse handler demokratiet og valghandlingen
om at give borgerne mulighed for at vælge mellem forskellige
samfundsopfattelser og politiske holdninger.
Flere forskere har påpeget, at konsekvensen af den
øgede brug af meningsmålinger og exit polls er, at
fokus i højere og højere grad kommer til at handle om
proces frem for indhold, og at den mest interessante nyhedshistorie
i valgkampen ofte bliver nye meningsmålinger, simpelthen
fordi nye meningsmålinger opfylder en række af
kriterierne for nyhedsjournalistik. Forslagsstillerne finder det
problematisk, når fokus flyttes fra det politiske indhold og
der bliver mere fokus på »stillingen« mellem
partierne end på det politiske indhold.
Forslagsstillerne finder det også bekymrende, at der
ingen viden er om, hvordan exit polls og meningsmålinger
påvirker vælgernes stemmeafgivelse. Forskere peger
på, at der ingen eksakt viden er om effekten af
meningsmålinger, og at det også vil være meget
vanskeligt at få en sådan viden, fordi det vil
kræve et kontrolleret forsøg, hvor det er muligt at
sammenligne det samme valg med og uden brug af
meningsmålinger. Det lader sig selvfølgelig ikke
gøre.
Forslagsstillerne mener, at den manglende viden om effekten af
meningsmålinger og exit polls bør komme demokratiet
til gode, så valghandlingen beskyttes mod de eventuelle
negative konsekvenser, meningsmålingerne og exit polls
måtte have på selve valghandlingen.
For at afbøde de værste konsekvenser af
øget procesorientering og eventuel påvirkning af
stemmeafgivelsen foreslår forslagsstillerne at der
indføres en begrænsning af retten til at
offentliggøre exit polls og meningsmålinger. Konkret
foreslår forslagsstillerne, at der i forbindelse med
kommunal-, regions og folketingsvalg ikke offentliggøres
exit polls og meningsmålinger på selve valgdagen,
før valgstederne lukker, uanset om målingerne er
foretaget på selve valgdagen eller dagene før.
I en række af de lande, vi normalt sammenligner os med,
eksisterer der allerede regler, der begrænser
offentliggørelse af exit polls og meningsmålinger. I
Norge siger valgloven således, at hverken
meningsmålinger eller resultater af exit polls, der er
foretaget på selve valgdagen, må offentliggøres
før kl. 20 på valgdagen. I Tyskland siger valgloven,
at exit polls i forbindelse med valg til Forbundsdagen og
Europa-Parlamentet ikke må offentliggøres før
efter, at valgstederne er lukket. Det gælder dog ikke for
meningsmålinger baseret på vælgere, der endnu
ikke har afgivet deres stemme. I Storbritannien gælder
lignende regler. Her er der til alle parlamentsvalg (inklusive
Europa-Parlamentet) samt til lokalvalg i England og Wales forbud
mod offentliggørelse af exit polls, før afstemningen
er afsluttet. Endelig er der i Frankrig forbud mod
offentliggørelse af meningsmålinger og exit polls
både dagen før afstemningen og på selve dagen
for afstemningen
Tabel 1: Regler om
offentliggørelse af meningsmålinger og exit polls i
andre lande. (Oplysningerne stammer fra velfærdsministerens
besvarelse af KOU alm. del - spørgsmål 32
(folketingsåret 2007-08, 2. samling)).
Land | Meningsmålinger | Exit polls |
Norge | Må ikke offentliggøres
på valgdagen før efter endt afstemning. | Må ikke offentliggøres
før efter endt afstemning. |
Sverige | Ingen regler | Ingen regler |
Tyskland | Ingen regler | Må ikke offentliggøres
før efter endt afstemning. |
Storbritannien | Ingen regler | Må ikke offentliggøres
før efter endt afstemning. |
Frankrig | Må ikke offentliggøres sidste
uge inden valgdagen | Ingen oplysninger herom |
Forslagsstillerne er bevidste om, at begrænsning af
retten til at offentliggøre meningsmålinger og exit
polls på valgdagen rejser et væsentligt
spørgsmål med hensyn til princippet om ytringsfrihed.
Grundlæggende handler det om et valg mellem fuldstændig
ytringsfrihed og hensynet til at sikre mere åbne politiske
diskussioner, der i mindre grad, end det er tilfældet i dag,
bliver målt og vejet i forhold til umiddelbare - og ofte ikke
signifikante - ændringer i mandatstillingen partierne
imellem.
Forslagsstillerne er af den overbevisning, at det er tid til
at vægte den åbne og frie demokratiske diskussion over
hensynet til den ubegrænsede ytringsfrihed den sidste dag i
valgkampen. I den afvejning læner forslagsstillerne sig op ad
Justitsministeriets vurdering: at det »ikke vil stride imod
grundloven eller internationale konventioner, herunder grundlovens
§ 77 og artikel 10 i den europæiske
menneskerettighedskonvention om ytringsfrihed, at fastsætte
begrænsninger med hensyn til tidspunktet for
offentliggørelse af resultatet af meningsmålinger, der
foretages på afstemningsdagen«, jf. svar på
§ 20 spørgsmål nr. 994 af 8. august 2008.
Til tider glemmes det også, at bevægelserne i
meningsmålingerne, der i medierne skaber en enorm interesse,
ofte slet ikke er statistisk signifikante og derfor ikke
berettigede til den megen opmærksomhed. Enhver
stikprøveundersøgelse, der ikke er baseret på
den fulde population, indeholder et vist niveau af statistisk
usikkerhed. Derfor finder forslagsstillerne det bekymrende, at
meningsmålinger og exit polls ofte benyttes som udtryk for en
fuldstændig korrekt gengivelse af virkeligheden, hvilket de i
sagens natur aldrig kan være.
For at sikre, at meningsmålinger og exit polls fremover
i højere grad benyttes som det, de er - nemlig
sandsynligheder - foreslår forslagsstillerne herudover, at
regeringen pålægges at udarbejde en model for
varedeklarationer, der skal sikre, at der altid klart og tydeligt
redegøres for den statistiske usikkerhed forbundet med de
enkelte målinger.
Skriftlig fremsættelse
Lene Hansen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod offentliggørelse af meningsmålinger og exit polls
på valgdage.
(Beslutningsforslag nr. B 89).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.