B 84 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om udarbejdelse og gennemførelse af Naturplan Danmark.
Fremsat den 22. januar 2009 af
Ida Auken (SF), Pia Olsen Dyhr (SF),
Steen Gade (SF),
Anne Grete Holmsgaard (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om udarbejdelse og gennemførelse af
Naturplan Danmark
Danmarks naturværdier er i frit fald for
øjeblikket. Det viser talrige nationale og internationale
vurderinger, hvor Danmark styrtdykker på
miljøranglisterne. Udviklingen skyldes regeringens
nedprioritering af miljøpolitikken til det absolutte
minimum, som regeringen kan komme af sted med, uden at Danmark
bliver straffet af EU.
Folketinget pålægger derfor regeringen at beskytte
og genoprette naturværdier i Danmark ved at udarbejde og
gennemføre Naturplan Danmark i overensstemmelse med de
skitserede overordnede målsætninger, strategiske
målsætninger og virkemidler.
Naturplan Danmark består af fire forpligtende
overordnede målsætninger, fire strategiske
målsætninger og et katalog over ti virkemidler, der
skal sikre, at naturens mangfoldighed fra og med 2010 ikke
længere forringes.
Naturplan Danmark skal ligeledes sikre, at udviklingen for
Danmarks natur bevæger sig i en god og positiv retning frem
til år 2050. Såvel politisk som fagligt har der gennem
flere år været bred enighed om, at en ny samlet og
ambitiøs plan for naturen er nødvendig. De fire
overordnede målsætninger for Naturplan Danmark har til
hensigt
- at sikre, at
naturens mangfoldighed, variation og skønhed bevares og
udvikles på en måde, der er bæredygtig og til
gavn for velfærden og menneskers trivsel i Danmark,
- at sikre Danmark
som et varieret, spændende og attraktivt land med en rig
natur og et rent miljø,
- at medvirke til
at gøre Danmarks natur mere robust over for følgerne
af de klimaændringer, der synes uundgåelige, og
- at tage
udgangspunkt i EU-landenes beslutning fra 2001 om at standse
tilbagegangen i den biologiske mangfoldighed senest i 2010.
Bemærkninger til forslaget
Naturplan Danmark
En vedtagelse af Naturplan Danmark betyder, at Danmark vil
kunne nå målet om at standse tilbagegangen i den
biologiske mangfoldighed senest i 2010. De overordnede rammer for
udviklingen af fremtidens natur og landskab slås fast ved, at
ca. 3,5 pct. af landet målsættes som vild natur, ca.
31,5 pct. af landet målsættes som ekstensivt udnyttet
natur og ca. 65 pct. af landet kan udnyttes intensivt i respekt for
det omgivende miljø. Der introduceres en ny forståelse
af begrebet naturarealer, idet planen opererer med begrebet vild
natur, der som grundprincip lades urørt, og ekstensivt
udnyttet natur, hvor naturnær skovdrift, græsning,
høslæt eller lignende ekstensiv udnyttelse kan
foregå. Der tilvejebringes en stor fleksibilitet for
såvel stat, kommuner og private lodsejere som følge af
mere enkle og let forståelige principper for
naturforvaltningen i Danmark. Danmark vil fortsat være et
ganske intensivt udnyttet kulturland, hvor landbruget præger
landskabet.
Strategiske mål for Naturplan
Danmark
2/3 af Danmarks nuværenede naturområder er uden
reel beskyttelse og på vej til at forsvinde. Senest i
foråret 2008 har den danske befolkning været vidne til,
at 85.000 ha natur er blevet pløjet op som følge af
ophævelsen af braklægningsordningen. Dette kunne netop
ske, fordi dansk natur er for dårligt beskyttet. Det mener
forslagsstillerne ikke at den danske befolkning skal finde sig i,
og udviklingen er også i strid med EU's mål om at
standse tilbagegangen i naturens mangfoldighed senest i 2010. Set
på den baggrund er følgende fire strategiske mål
for Naturplan Danmark centrale:
1) Danmarks samlede
skov- og naturareal skal forøges, indtil det i 2050
udgør mindst 35 pct. af Danmarks landareal. I 2020 skal et
delmål på 25 pct. være opnået.
2) Skov- og
naturarealer må fra og med 2010 ikke gødes eller
sprøjtes, og de skal så vidt muligt friholdes for
dræning.
3) Mindst 10 pct.
af Danmarks skov- og naturareal skal udlægges til vild natur.
Andelen på 10 pct. skal være nået senest i
2015.
4) Der skal
udlægges fiskeri- og forstyrrelsesfri naturreservater til
havs, således at mindst 10 pct. af arealet af de danske
farvande senest i 2015 er beskyttet som vild natur og som yngle- og
opvækstområder for fisk m.v.
Baggrund for beslutningsforslaget
Beslutningsforslaget fremsættes med henblik på at
forenkle, styrke og effektivisere lovgivningen og sikre
tilstrækkelig finansiering, så Danmark reelt kan
beskytte og genoprette den danske naturs mangfoldighed.
Sikring og udvikling af en varieret og mangfoldig natur, der
er tilgængelig og til glæde for alle i både
hverdag og ferier, er og bør være en central del af
Danmarks værdi- og velfærdspolitik.
Alene af den grund skal naturpolitikken være
ambitiøs og højt prioriteret. Dertil kommer, at
Danmark sammen med resten af EU i 2001 har vedtaget at standse
tilbagegangen i den biologiske mangfoldighed senest i 2010. Det er
en rimelig, men også meget vanskelig opgave, som kræver
store forandringer i Danmarks naturpolitik, hvis dette skal
lykkes.
Beslutningsforslaget skal ses på baggrund af, at en
række faglige rapporter og udredninger siden nytår 2008
entydigt har efterlyst, at Danmark udvikler en mere ambitiøs
og effektiv naturpolitik. De vigtigste af disse rapporter er
»Environmental Performance Index (2008), Yale og Columbia
University«, offentliggjort den 23. januar 2008: OECD's
»Environmental Performance Reviews: Denmark (2008)«,
offentliggjort den 25. januar 2008; Det
Miljøøkonomiske Råds »Økonomi og
Miljø 2008«, offentliggjort den 14. marts 2008; og
Teknologirådets »Biodiversitet 2010 - hvordan når
vi målene? Katalog over forslag til initiativer, anbefalinger
til regeringen« offentliggjort den 30. april 2008.
Samtlige rapporter og eksperter efterlyser eller anviser
konkrete planer og mål for beskyttelse af natur og biologisk
mangfoldighed i Danmark.
På nogle områder går udviklingen for
Danmarks natur fremad. Det gælder således for
rådyr, krondyr, oddere, sæler, gæs, skarver og de
fleste rovfugle. Desuden er der sket en mærkbar forbedring af
vand- og naturkvaliteten i danske vandløb. Disse positive
udviklingstendenser skyldes bl.a. bedre jagtpolitik, oprettelse af
reservater og en målrettet indsats mod
vandløbsforurening gennem mere end tre årtier.
På trods af disse positive udviklingstendenser er den
generelle udvikling for Danmarks natur fortsat negativ. Havnaturen
er i krise på grund af næringsstofforurening og et
ikkebæredygtigt fiskeri. Den vilde danske flora er i krise
på grund af manglende naturpleje og fortsat stor
tilførsel af næringsstoffer. Sommerfugle er i generel
tilbagegang, engfugle er i generel tilbagegang og kvaliteten af de
naturligt næringsfattige naturtyper som heder, overdrev, enge
og moser er generelt faldende.
Naturens tilstand er blandt andet dokumenteret i
følgende tre rapporter fra Danmarks
Miljøundersøgelser, der dog primært retter
fokus mod de Natura 2000-områder, som Danmark er forpligtet
til at overvåge og sikre ifølge EF-habitatdirektivet:
»Terrestriske Naturtyper 2006. NOVANA, Danmarks
Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet (Faglig
rapport fra DMU nr. 643)«; »Vandmiljø og Natur
2006. NOVANA, Tilstand og udvikling - faglig sammenfatning,
Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet
(Faglig rapport fra DMU nr. 646)« og
»Kvælstofbelastning af naturområder i
Østjylland. Opgørelse for udvalgte Natura
2000-områder. Danmarks Miljøundersøgelser,
Aarhus Universitet. (Faglig rapport fra DMU nr. 673)«.
I rapporten »Terrestriske Naturtyper 2006. NOVANA.
Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet
(Faglig rapport fra DMU nr. 643)« side 66 konkluderes
følgende:
»Tilgroning synes ikke at være et problem på
strandenge, men strandengene er påvirket af invasive arter og
visse steder tilsyneladende også af jordbehandling og
eutrofiering.
Alle klitnaturtyper er påvirket af invasive arter, og
sammen med eutrofieringsindikatorerne viser det, at den naturlige
artssammensætning på klitterne er under pres.
Hederne er kraftigt kvælstofpåvirkede,
dækningen med græsser er meget høj, og der er
især på våd hede en betydelig tilgroning med
invasive vedplanter. Tilsammen viser indikatorerne, at hedernes
artssammensætning er meget påvirket.
Overdrevene er meget kvælstofpåvirkede, med mange
invasive arter og en høj tilgroningsgrad.
De ferske enge er påvirket af tilgroning med vedplanter,
og artssammensætningen er præget af
næringsstofbelastning og anden landbrugsmæssig
påvirkning. Fundet af invasive arter på især de
ekstensivt overvågede stationer peger på, at den
naturlige artssammensætning er under pres.
De sure moser er meget næringsstofpåvirkede.
Specielt højmoserne er påvirket af hydrologiske
ændringer og tilgroning med bl.a. dunbirk. Forekomsten af
invasive arter viser, at den naturlige artssammensætning er
meget påvirket.
De kalkrige mosers artssammensætning og
kvælstofindholdet i vand og mosser viser, at disse naturtyper
er påvirket af eutrofiering. Moserne er påvirket af
invasive arter, og på nogle lokaliteter er tilgroning med
vedplanter et problem.
Fokuspunktet om invasive arter konkluderer, at invasive arter
udgør en væsentlig trussel for hovedparten af de
lysåbne naturtyper.«
Konklusionen betyder på godt dansk: Naturens kvalitet er
under massivt pres pga. næringsstoftilførsel,
manglende naturpleje og invasive arter.
I rapporten »Vandmiljø og Natur 2006. NOVANA.
Tilstand og udvikling - faglig sammenfatning. Danmarks
Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet (Faglig
rapport fra DMU nr. 646) side 11 konkluderes følgende:
»Resultaterne af overvågningen i 2006 viser massiv
forekomst af blåtop på bekostning af klokkelyng og
andre dværgbuske, hvilket betyder, at den våde hede er
under kraftig forandring. På den tørre hede
fortrænger bølget bunke mange steder de
karakteristiske dværgbuske. Disse forandringer på
hederne skyldes formentlig eutrofiering. Denne konklusion
understøttes af data for kvælstofindholdet i
plantematerialet. Indholdet af kvælstof i tørvemos
på højmose og hængesæk indikerer
også en eutrofieringspåvirkning hér, og
indholdet af nitrat i vand tyder på nogen nedbrydning af
tørven. Tilsvarende er der tydelige indikationer af
eutrofiering på klitterne og de kalkrige moser.
Det vurderes, at strandengene og grå/grøn klit
ikke er truet af tilgroning med vedplanter, hvorimod tilgroning kan
være et problem på klitlavninger og enebærklit.
Hederne (især våd hede), tidvis våde enge og
overdrevene er mange steder præget af tilgroning med
vedplanter, som sammen med forekomst af invasive arter sætter
den karakteristiske artssammensætning under pres. For alle
tre typer af kalkrige moser tyder data på, at invasive arter
er et problem på cirka halvdelen af stationerne, og
tilgroning på nogle stationer.
Der forekommer invasive arter på knap halvdelen af
stationerne på strandengene, hvilket påvirker
strandengenes artssammensætning. Invasive arter forekommer
på alle klittyper på hovedparten af stationerne, nogle
arter i store bestande. Forekomsten af invasive arter på
højmoserne og tilgroning med vedplanter på alle typer
sure moser bevirker, at den karakteristiske artssammensætning
er under pres.«
Konklusionen betyder på godt dansk: Naturens kvalitet er
under massivt pres pga. næringsstoftilførsel,
manglende naturpleje og invasive arter, og der er således
tale om samme konklusion som fremgår af DMU-rapport nr.
643.
I rapporten »Kvælstofbelastning af
naturområder i Østjylland. Opgørelse for
udvalgte Natura 2000 områder. Danmarks
Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet (Faglig
rapport fra DMU nr. 673) side 7 konkluderes følgende:
»Ud af de 26 primære lokaliteter der er kortlagt,
er tålegrænseintervallets øverste værdi
overskredet for de 13. For 9 af disse 13 lokaliteter er det ikke
muligt at komme under tålegrænseintervallets
øverste værdi ved reduktion af det lokale bidrag
alene. Den øverste værdi af
tålegrænseintervallet er tangeret for yderligere 4
lokaliteter og for de resterende 9 lokaliteter er
tålegrænseintervallets nederste værdi
overskredet.«
Det vil sige, at kvælstofbelastningen af disse 26 Natura
2000-mråder, som er den bedst beskyttede natur i Danmark, er
overskredet for samtlige områder i forhold til nederste
værdi, mens dens øverste værdi er tangeret eller
overskredet for 17 af de 26 lokaliteter. Rapporten illustrerer, at
næringsstofbelastningen fortsat er et meget stort problem for
Danmarks natur.
Naturplan Danmark skal ses i lyset af disse vurderinger og
ganske alarmerende konklusioner om den danske naturs tilstand og
det deraf følgende behov for handling.
Naturplan Danmark er nødvendig, fordi det
igangværende arbejde med naturplaner kun omfatter den
tredjedel af Danmarks skov- og naturarealer, der er udpeget af EU,
og som Danmark derfor ifølge EU's direktiver er forpligtet
til at sikre.
Gennemførelsen af de såkaldte vand- og
naturplaner er et påkrævet minimum i forhold til EU's
direktiver, men denne indsats alene er ganske utilstrækkelig
til at bevare naturens nuværende mangfoldighed i
Danmark.
Naturplan Danmark er endvidere nødvendig, fordi
mangelen på klare mål og midler i dansk naturpolitik
gør det meget vanskeligt at navigere i en omskiftelig
verden. For eksempel har stigende fødevarepriser og
intensivering af landbruget resulteret i øget pres på
udnyttelsen af landjorden i Danmark med meget betydelige
naturforringelser i 2008 til følge.
Sidst, men ikke mindst, er Naturplan Danmark nødvendig
på grund af den betydelige frustration, som hersker i
såvel landbrug, skovbrug, kommunerne som hos andre lodsejere
over, at hverken forpligtigelserne i forhold til EU's
naturbeskyttelsesdirektiver eller EU-landenes mål om at
standse tilbagegangen i den biologiske mangfoldighed inden 2010 er
mulige at nå med de nuværende ressourcer.
Kommunernes Landsforening udtrykte dette meget klart ved
Folketingets høring den 15. maj 2007 om 2010-målet,
hvor der i høringsrapporten på side 39
står:
»Hvad angår 2010 målene kan kommunerne med
de nuværende redskaber og ressourcer, ikke påtage sig
ansvaret for at nå målene. Det bliver særdeles
svært at standse tilbagegangen i biologisk mangfoldighed over
de næste par år.«
Bemærkninger til Naturplan
Danmarks enkelte elementer
Ad 1) Danmarks samlede skov- og
naturarealet skal forøges, indtil det i 2050 udgør
mindst 35 pct. af Danmarks landareal. I 2020 skal et delmål
på 25 pct. være opnået
Danmark har siden 1989 haft en officiel målsætning
om at fordoble det daværende danske skovareal på ca. 12
pct. »til ca. 25 pct. af landets areal i løbet af en
»trægeneration«, dvs. over det næste
trekvarte århundrede«, jf. bemærkninger til Lov
om Naturforvaltning af 24. maj 1989. Med en jævn
tilplantningstakt betyder denne målsætning en
årlig tilplantning på op mod 5.000 ha frem til omkring
2070. Regeringen forudsatte i 1989 en nogenlunde ligelig fordeling
mellem statslig og privat skovrejsning.
I 2007 udgjorde lysåben natur (heder, enge, klitter,
overdrev og moser) ca. 9 pct. af Danmarks areal, mens braklagte
arealer udgjorde ca. 5 pct. af Danmarks areal. Hvis disse tal
kombineres med målet om, at Danmarks skovareal inden ca. 2070
skal op på 25 pct. af Danmarks areal, ses målet om at
nå et samlet skov- og naturareal på 35 pct. af Danmarks
areal i 2050 som både rimeligt og realistisk. Der
foreslås samtidig et delmål om, at det samlede skov- og
naturareal i 2020 skal udgøre 25 pct. af Danmarks
landareal.
Beslutningsforslagets strategiske mål 1 skal
forstås som et forslag til en overordnet naturpolitisk
målsætning, der fremover skal overtage den
skovpolitiske målsætning fra 1989. Den nye
målsætning er en modernisering, så indholdet
bliver et bredt naturpolitisk mål, der er mere fleksibelt og
visionært, og som kommer til at svare bedre til den nye og
mere liberale skovlov af 2004. Skellet mellem skov og anden natur
skal fremover ikke være så skarpt som tidligere. Som
sigtelinje bør ca. halvdelen af Danmarks samlede skov- og
naturareal være skov og ca. halvdelen åbne naturtyper.
Derved skabes der også større sammenhængende
naturområder og bedre forbindelsesveje mellem de
særligt beskyttede naturtyper
Det nye mål vil betyde, at regeringens hidtidige
målsætning for skovrejsning på ca. 5.000 ha skov
årligt skal fastholdes frem til 2050, men at denne
målsætning skal suppleres med en målsætning
om at etablere ca. 10.000 ha lysåben natur årligt frem
til 2050. Hvis Danmark og EU ikke i 2007 havde valgt at
ophæve den tvungne braklægning, ville behovet for
etablering af lysåben natur kun have været ca. 5.000 ha
årligt frem til 2050.
Af de 35 pct. af landet skal op til 90 pct. fortsat kunne
udnyttes ekstensivt, mens mindst 10 pct. af det til enhver tid
værende skov- og naturareal skal være vild natur, jf.
forslagets strategiske mål 3.
Fredede arealer og Natura 2000-områder (internationale
naturbeskyttelsesområder udpeget på baggrund af EU's
direktiver) vil som regel, men ikke altid, være en
delmængde af det samlede natur- og skovareal i Danmark, jf.
også beslutningsforslagets strategiske mål 2.
Ad 2) Skov- og naturarealer må
fra og med 2010 ikke gødes eller sprøjtes, og de skal
så vidt mulig friholdes for dræning
Gødskning og sprøjtning af naturarealer er
blandt de største trusler mod den biologiske mangfoldighed
og mod naturens kvalitet i det hele taget. Der gødes og
sprøjtes forholdsvis lidt i skov og på naturarealer,
men hverken i skovloven eller naturbeskyttelsesloven er der et
reelt forbud mod sprøjtning og gødskning. I skove er
det tilladt at dyrke juletræer og pyntegrønt med en
intensiv brug af sprøjtemidler og gødning på op
til 10 pct. af arealet, og på beskyttede naturarealer
må gødning og sprøjtemidler bruges, i det
omfang det hidtil har været praksis, hvilket ofte er
svært at bedømme. For at sikre og udvikle naturens
kvalitet og for at lette administrationen af beskyttede skov- og
naturområder er det indlysende påkrævet at
indføre et generelt forbud mod brug af gødning og
sprøjtemidler på skov- og naturarealer.
Dertil kommer, at omfattende dræning af det danske
landskab gennem et par århundreder har medvirket til at
formindske den betydelige naturvariation, som det naturlige samspil
mellem land og vand frembringer. Dræning er en
forudsætning for opdyrkning og bebyggelse i store dele af
landet, men skov- og naturarealer bør af hensyn til
områdernes biologiske variation og rekreative værdi
så vidt muligt friholdes helt for dræning.
Ad 3) Mindst 10 pct. af Danmarks
skov- og naturareal skal udlægges til vild natur. Andelen
på 10 pct. skal være nået senest i 2015
Vild natur i fri udfoldelse uden menneskelige indgreb rummer
en række særpræg og et stort antal plante-,
svampe- og dyrearter, som ikke findes i kulturskove eller
åbne kulturskabte heder, overdrev eller enge. Det skyldes
navnlig, at gamle, urørte områder rummer mange store
træer i alle stadier af nedbrydning, som et stort antal
forskellige dyre- og svampearter har specialiseret sig i at leve i.
Den vilde, utæmmede natur rummer derfor store muligheder for
rekreation og andre oplevelser end dem, man kan få i
kulturlandskaber.
Internationalt forstås beskyttet natur (f.eks. i
nationalparker) normalt som vild natur, hvor naturen kan udfolde
sig frit. Menneskets indgreb sådanne steder er normalt
begrænset til etablering af simple adgangsforhold og
faciliteter for turister, bekæmpelse af invasive arter samt
eventuel regulering af problematiske arter eller reintroduktion af
arter, der hører naturligt hjemme i områderne, men er
blevet udryddet af mennesker.
Vild natur - natur i fri dynamik - har i århundreder
haft en beskeden plads i kulturlandet Danmark, men har efter
lanceringen af naturskovsstrategien fra 1994 gradvist fået en
mere fremtrædende plads i dansk naturforvaltning.
Når målet for andelen af vild natur er sat til
mindst 10 pct. af det samlede mål for skov- og naturarealet,
skyldes det, at kulturskov og åbne kulturlandskaber i
ekstensiv drift også kan rumme meget betydelige og attraktive
naturværdier i Danmark. Derfor betyder bestemmelsen implicit,
at op til 90 pct. af det til enhver tid værende skov- og
naturareal kan benyttes ekstensivt til (naturnær) skovdrift,
græsning, høslæt el.lign.
Ad 4) Der skal udlægges
fiskeri- og forstyrrelsesfri naturreservater til havs,
således at mindst 10 pct. af arealet af de danske farvande
senest i 2015 er beskyttet som vild natur samt som yngle- og
opvækstområder for fisk m.v.
De danske farvande, dvs. de farvande, der udgør
Danmarks eksklusive økonomiske zone - i alt 106.000 km2 - hvor Danmark har rettigheder til
udnyttelsen af havets og undergrundens ressourcer, er naturligt
yderst fiskerige og byder på gode yngle- og
opvækstbetingelser for fisk og skaldyr. Imidlertid er de
danske farvande præget af overfiskning,
næringsstofforurening og deraf følgende iltsvind samt
udbredt brug af bundskrabende redskaber, der ødelægger
havbundens miljø. Fiskerierhvervet er i realiteten det
sidste naturlige »jægerhverv« i Danmark.
Udlægning af 10 pct. af de danske farvande som fiskeri- og
forstyrrelsesfri marine reservater vil have samme positive
betydning for fiskeriet, som udlægning af jagt- og
forstyrrelsesfri reservater har haft for jagten på
land.
De fiskeri- og forstyrrelsesfri naturreservater vil desuden
kunne udgøre vigtige videnskabelige referenceområder,
og en del af områderne kan udlægges som marine
nationalparker med mulighed for at udvikle dykkerturisme.
Virkemiddelkatalog
Til at opnå de overordnede bindende mål og de
strategiske målsætninger for Naturplan Danmark
foreslås følgende virkemidler:
a) Regelforenkling
af love og regler om beskyttelse af natur.
b) Udformning af en
ny og enkel arealforvaltningslov og ændring af
naturbeskyttelsesloven, så fredskov bliver en beskyttet
naturtype på linje med enge eller heder.
c) Styrkelse af
miljølovgivningen, så miljøbelastningen fortsat
bliver reduceret for både private og industrien, herunder
ikke mindst landbruget.
d)
Gennemførelse af en lands- og kommuneplanlægning, der
sikrer eksisterende natur og genopretning af natur.
e)
Gennemførelse af en planlægning overalt ved de danske
kyster, der tager stilling til, hvor der skal gennemføres
kystsikring, og hvor kysten kan udfolde sig i fri dynamik,
når klimaforandringerne resulterer i øget vandstand i
havet.
f) Opstilling af et
mål om, at mindst 35 pct. af Danmarks areal skal opnå
status som natur (inklusive fredskov), dvs. være omfattet af
naturbeskyttelsesloven, inden 2050, og opstilling af et mål
om, at mindst 10 pct. af dette naturareal til enhver tid fra og med
2015 skal være vild natur, der passer sig selv, mens resten
skal være kulturbetinget.
g) Udlægning
af mindst 10 pct. af Danmarks farvande som fiskeri- og
forstyrrelsesfri reservater inden 2015 og stop for fiskeri med
bundskrabende redskaber, der ødelægger havbundens
natur.
h) Vedtagelse af
mål for alle naturarealer og indførelse af plejepligt
i forhold til disse mål.
i) Skabelse
afstørre folkelig bevidsthed og stolthed over Danmarks natur
ved bl.a. at etablere flere nationalparker, styrke skolernes
undervisning i natur og besøg i naturen og styrke
folkeoplysning og debat om natur.
j) Finansiering af
naturindsatsen ved at omlægge landbrugsstøtten til
målrettet naturpleje, opkøb af naturområder,
skovrejsning og genopretning af natur ? alternativt
afsættelse af de nødvendige midler på
finansloven? og skabelse af gode betingelser for, at private fonde,
virksomheder og organisationer kan engagere sig i
naturbeskyttelsesarbejde, der gavner almenvellet.
Ad a) Regelforenkling af love og
regler om beskyttelse af natur
Som lodsejer er det meget svært at forholde sig til og
forstå den meget omfattende lovgivning og de meget
komplicerede regler og bekendtgørelser på
naturområdet. De indviklede regler skaber et unødigt
stort og dyrt bureaukrati til stor skade for både
skatteydere, lodsejere og ikke mindst naturen.
Som lodsejer er det vigtig at kende råderummet på
sin ejendom. Derfor bør driftslove som skovloven, lov om
drift af landbrugsjorder og vandløbsloven være
tilpasset og underordnet naturbeskyttelseslovens generelle
bestemmelser.
Der er i særlig grad brug for en forenkling af
naturbeskyttelsesloven. Hovedproblemet i loven i dag er, at
begrebet natur ikke er klart defineret, og at der ikke er en
arealfast beskyttelse. Et areal kan vokse ind i og ud af
beskyttelsen, hvilket er dybt uhensigtsmæssigt både i
forhold til naturen og retsikkerheden.
Naturbeskyttelsesloven bør derfor ændres,
så den beskytter faktuelt udpegede arealer og beskriver
reglerne for deres forvaltning.
Regelforenklingen bør også inkludere forenkling
af regler for etableringe og brug af ny teknologi, som gavner
miljø og natur.
Ad b) Udformning af en ny og enkel
arealforvaltningslov og ændring af naturbeskyttelsesloven,
så fredskov bliver en beskyttet naturtype på linje med
enge eller heder
Forslagsstillerne forestiller sig en tværgående
lov om arealanvendelse, der bygger på klassifikationen af
arealer i de tre kategorier »vild natur«,
»ekstensivt udnyttet natur« og »intensivt
udnyttede arealer«. Der vil samtidig være brug for et
lovkompleks med en naturbeskyttelseslov, som omfatter »vild
natur« og »ekstensivt udnyttet natur«, en lov om
skovbrug, der omfatter skove i drift, og en lov om landbrug, der
omfatter alle landbrugsarealer i drift.
Der hersker udbredt uklarhed om, hvad natur er, og hvordan og
på hvilke vilkår naturens mangfoldighed i Danmark bedst
kan bevares. Det kan en kort og klar arealforvaltningslov og en
ændring af naturbeskyttelsesloven rette op på.
Arealforvaltningen i Danmark bør bygge på en
enkel og let forståelig klassificering af landskabet. Der er
i princippet tre arealtyper på land: vild natur, ekstensivt
udnyttet natur og intensivt udnyttede arealer.
Den vilde natur er områder, hvor naturen er helt
overladt til sin egen frie udvikling, og hvor det kun er
naturkræfterne og de vilde dyr og planter, der påvirker
dem. Det er f.eks. urørte skove, visse klitheder, moser og
kær, kildevæld, småøer og mange strande og
kystklinter. Husdyr hører i princippet ikke hjemme i den
vilde natur, men kan i visse tilfælde substituere de vilde
planteædere, som mennesket har udryddet. Vild natur
kræver ingen pleje bortset fra eventuel bekæmpelse af
invasive, fremmede arter og eventuel etablering af stier til
sikring af offentlighedens adgang.
Ekstensivt udnyttet natur er arealer, der ikke må
gødes, sprøjtes eller drænes, og hvor der ikke
må bygges eller etableres anlæg uden særlig
dispensation. Områderne udnyttes typisk til rekreative
formål og til skovbrug og ekstensivt landbrug i form af
kvæggræsning, høslet eller anden ekstensiv
drift. Den ekstensivt udnyttede natur omfatter skove, enge,
overdrev og de fleste heder, klitområder og strandenge.
Områdernes naturværdi er kulturbetinget, dvs.
afhængig af en forsat ekstensiv brug. Truslerne er på
en ene side ophør af drift og på den anden side
intensivering af driften.
Den ekstensivt udnyttede natur udgør hovedparten af
det, vi normalt forstår ved »natur« i
Danmark.
De intensivt udnyttede arealer er resten af landet. Her kan
man dyrke jorden intensivt eller bygge og etablere anlæg, i
det omfang det er lovligt efter miljøbeskyttelseslovens
bestemmelser og muligt efter bl.a. planlovens og
naturbeskyttelseslovens bestemmelser om zoner, beskyttelseslinjer
osv.
Den nye arealforvaltningslov bør definere disse tre
arealtyper og fastsætte rammer, metoder og procedurer for
arealudpegningen og den løbende revision af arealudpegningen
i forhold til de overordnede, nationale mål i Naturplan
Danmark.
Naturbeskyttelseslovens § 3 skal omformuleres,
således at skov og krat bliver en beskyttet naturtype. Det er
besynderligt og problematisk, at krat og skov - den mest udbredte
naturlige naturtype i Danmark - ikke er omfattet af
naturbeskyttelsesloven. En indlemmelse af skov i
naturbeskyttelsesloven vil på ingen måde udelukke
skovdrift, ligesom den nuværende naturbeskyttelseslov jo
heller ikke udelukker ekstensiv landbrugsdrift på enge, heder
og overdrev.
Når skov bliver omfattet af naturbeskyttelsesloven, vil
et lysåbent naturområde - f.eks. en eng eller en hede -
ikke længere vokse ud af beskyttelsen, hvis man beslutter at
lade arealet springe i skov.
Fredede arealer og Natura 2000-områder (internationale
naturbeskyttelsesområder udpeget på baggrund af EU's
direktiver) vil som regel, men ikke altid, være en
delmængde af den vilde natur og den ekstensivt udnyttede
natur.
Ad c) Styrkelse af
miljølovgivningen, så miljøbelastningen fortsat
bliver reduceret for både private og industrien, herunder
ikke mindst landbruget
Naturen bliver både på land og i vandet stadig
påvirket af forurening. Forureningsbekæmpelse og
miljølovgivning har vist sig at være absolut
nødvendig, både af hensyn til vores sundhed og af
hensyn til naturen. Udledningen af tungmetaller, svovl og
næringsstoffer fra husholdning og industri er faldet markant,
og det har gavnet luftkvaliteten og vandkvaliteten meget.
Forslagsstillernes forslag til Naturplan Danmark vil samlet set
være til stor gavn for vandmiljøet i vandløb,
søer og havet.
Imidlertid er udledningen og det diffuse tab af
næringsstoffer stadigt meget stort i Danmark og de fleste
steder højere, end naturen på langt sigt kan
tåle. Udledningerne kommer navnlig fra landbruget, men
også fra trafik og i nogen grad fra industri og beboelse
især spredt bebyggelse i det åbne land.
Derfor bør kravene til såvel landbrug, trafik,
industri som private fortsat skærpes, samtidig med at ny
teknologi tages i anvendelse for at reducere tabet af stoffer, der
er til skade for naturen, mest muligt. For at lette vejen til at
opfylde disse krav bør der indføres enkle og smidige
regler for indførelse og brug af ny, miljøvenlig
teknologi. Skærpelsen af love og bekendtgørelser
på miljøområdet bør gå hånd i
hånd med løbende revisioner af vandmiljøplanen,
pesticidhandlingsplanen og andre miljøhandlingsplaner. For
landbrugets vedkommende vil en fortsat udvikling hen imod
økologisk landbrug tillige være et egnet middel.
Ad d) Gennemførelse af en
lands- og kommuneplanlægning, der sikrer eksisterende natur
og genopretning af natur.
I henhold til EU-landenes beslutning om at standse
tilbagegangen i den biologiske mangfoldighed senest i 2010 har de
ansvarlige myndigheder på naturområdet - kommunerne -
brug for et enkelt og rationelt handlingsgrundlag.
Kommuneplanlægningen vil blive mere logisk og langt mere
simpel, hvis man indfører en praksis med at skelne mellem
vild natur, ekstensivt udnyttet natur og intensivt udnyttede
arealer, jf. det strategiske mål 2.
Ad e) Gennemførelse af en
planlægning overalt ved de danske kyster, der tager stilling
til, hvor der skal gennemføres kystsikring, og hvor kysten
kan udfolde sig i fri dynamik, når klimaforandringerne
resulterer i øget vandstand i havet
Danmark kystlinje er på over 7.500 km. Det er lige
så meget som hele Italiens kyst. Dertil kommer, at Danmarks
kyster er utrolig varierede med alt fra klipper til kridtklinter,
lerklinter, molersklinter, stenstrande, rullestenstrande og brede
sandstrande. Kysterne er ubetinget Danmarks største aktiv og
det, der står allerøverst på listen, når
udenlandske turister skal begrunde, hvorfor de besøger
landet.
De stigende temperaturer og den accelererede afsmeltning af
jordens ismasser forventes at få havet til at stige gennem de
kommende årtier, også selv om udledningen af
klimagasser bliver reduceret markant.
Inddigning af kysterne i forbindelse med klimaforandringer vil
imidlertid ødelægge megen af den magi og poesi, som
Danmarks kyster besidder som følge af de frie
naturkræfters udfoldelse i mødet mellem landet og
havet.
Derfor bør der allerede nu tages stilling til, hvor
diger kan bygges eller forhøjes, og hvor kysterne fortsat
skal have lov til at udfolde sig frit. Desuden skal der
planlægges for udlægning af nye kystnaturområder,
efterhånden som de nuværende strandenge går til
grunde som følge af vandstandsstigningerne.
Ad f) Opstilling af et mål om,
at mindst 35 pct. af Danmarks areal skal opnå status som
natur (inklusive fredsskov), dvs. være omfattet af
naturbeskyttelsesloven, inden år 2050, og opstilling af et
mål om, at mindst 10 pct. af dette naturareal fra og med 2015
skal være vild natur, der passer sig selv, mens resten skal
være kulturbetinget
Undersøgelser viser, at Danmarks natur generelt mangler
plads og bør være mere sammenhængende. Det vil
gøre naturen og den biologiske mangfoldighed mere robust
over for blandt andet klimaændringer, og det vil gøre
naturen mere attraktiv for friluftsliv, turisme og daglig
rekreation, jf. bemærkningerne anført under
virkemiddelkatalogets punkt a.
Desuden har den danske regering i 1989 besluttet at fordoble
skovarealet over en trægeneration (80-100 år). Denne
beslutning har senere regeringer bakket op om, og skovarealet er
blevet forøget, selv om det siden 1989 kun er sket i et
omfang på ca. 50 pct. af det ønskede. Etablering af
skov er positivt i forhold til friluftsliv og rekreation og
positivt, fordi skov beskytter grundvandet og binder store
mængder kulstof under opvæksten. Det kan i forhold til
andre lande synes forholdsvis beskedent med et mål om, at kun
10 pct. af naturarealet skal være vild natur, som passer sig
selv, jf. bemærkningerne til virkemiddelkatalogets punkt a og
c.
Ad g) Udlægning af mindst 10
pct. af Danmarks farvande som fiskeri- og forstyrrelsesfri
reservater inden 2015 og stop fiskeri med bundskrabende redskaber,
der ødelægger havbundens natur
Danmark er omgivet af lavvandede farvande, der gennem
århundreder har budt på et rigt fiskeri. Gennem de
seneste årtier er dette fiskeri imidlertid blevet forringet.
Det skyldes dels forurening, dels for dårlig regulering af
fiskeriet og brug af fiskeredskaber, og -metoder, der
ødelægger havmiljøet. Danmarks farvande
forstås som de farvande, der juridisk udgør Danmarks
såkaldte eksklusive økonomiske zone. Disse
havområder omkring Danmark dækker i alt 106.000 km2.
Ved at udlægge mindst 10 pct. af Danmarks farvande, dvs.
mindst 10.600 km2,, som fiskeri-
og forstyrrelsesfri havområder, vil man sikre gode yngle- og
opvækstområder for fisk, ligesom et generelt stop for
brug af bundskrabende redskaber vil bidrage til at gøre
havmiljøet bedre og fiskeriet mere bæredygtigt og
udbytterigt, jf. i øvrigt bemærkningerne til
virkemiddelkatalogets punkt d.
Ad h) Vedtagelse af mål for
alle naturarealer og indførelse af plejepligt i forhold til
disse mål
Målsætning er et uhyre vigtigt redskab i
naturforvaltningen. Danmark har gennem tre årtier arbejdet ud
fra kvalitetsmålsætninger for vandløb og
søer. Det har givet gode resultater, således af
kvaliteten af og den biologiske mangfoldighed i Danmarks
vandløb og søer generelt er steget. Dette er ikke
tilfældet for landnaturen, hvor kvaliteten og den biologiske
mangfoldighed generelt er faldet.
I forbindelse med overvågningen af Danmarks Natura
2000-områder har Danmarks Miljøundersøgelser
udviklet metoder til bedømmelse af naturområdernes
kvalitet. Disse metoder kan formentlig bruges til bedømmelse
og målfastsættelse af alle naturområder i
Danmark. Som grundlag for forvaltningen er det vigtigste imidlertid
at fastlægge simple udviklingsmål for alle arealer,
så man ved, om målet er, at de skal have lov til at
springe i skov, eller om de skal forvaltes som hede, eng, overdrev,
mose osv.
En sådan målsætning vil sammen med en
generel plejepligt betyde, at områder aldrig kan vokse ud af
beskyttelsen.
Størstedelen af alle skov- og naturarealer i Danmark er
afhængige af pleje for at opretholde deres kvaliteter.
»Plejen« er i realitet substitut for den ekstensive
landbrugsdrift eller skovdrift, der i vor tid er urentabel.
Der eksisterer ikke en egentlig generel plejepligt i dag.
Undersøgelser har vist, at mere end halvdelen af Danmarks
beskyttede natur, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens §
3, ikke bliver plejet og derfor er under tilgroning med vedplanter
eller høje, næringselskende urter, hvoraf mange er
problematiske, invasive arter. Dermed vokser arealerne
efterhånden ud af lovens nuværende beskyttelse. Mange
§ 3-områder er reelt ikke længere beskyttet af
loven.
De lysåbne naturarealer, der i dag er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3, er efter landbrugslovgivningens
lov om drift af landbrugsjorder fra 2004 omfattet af den
såkaldte rydningspligt, hvorefter al nyopvækst af
vedplanter (bortset fra dværgbuske på heder) skal
ryddes mindst hvert 5. år. Rydningspligten har siden 2004
gjort det ud for en slags plejepligt. Imidlertid er rydningspligten
i sin stive og mekaniske form uhensigtsmæssig og betydelig
ringere for naturen end en plejepligt, der indebærer
målrettet pleje med metoder, der er specifikke for de
naturtyper, arealerne er målsat som.
Ad i) Skabelse afstørre
folkelig bevidsthed og stolthed over Danmarks natur ved bl.a. at
etablere flere nationalparker, styrke skolernes undervisning i
natur og besøg i naturen og styrke folkeoplysning og debat
om natur
Danmark er ikke så kendt for storslået, vild og
dramatisk natur. Derimod er Danmark kendt som et kulturland med en
stille poesi af blide bakker og dale, spredte heder, klitter og
skove samt en velsignelse af fjorde, snørklede kyster og
øer i alle størrelser omgivet af lavvandet hav med
mængder af fisk og vandfugle. Turister påskynder
især Danmarks kyster, der anføres som den
allervæsentligste grund til at besøge landet. For den
danske befolkning er det vigtigt at være bevidst om, at
Danmark har en kystlinje, der er meget varieret og lige så
lang som Italiens, og at landet har en stor variation af
naturtyper, der til dels er betinget af et samspil mellem natur og
mennesker.
Mange undersøgelser tyder imidlertid på, at
kendskabet til og bevidstheden om Danmarks natur og
naturværdier er vigende, især blandt børn og
unge. Det er naturligvis er problem, at vi ikke kender til naturen
og ikke har en fornemmelse af, hvor varieret og rig naturen kunne
være eller kunne udvikle sig til at blive, hvis vi forvaltede
den fornuftigt. Derfor bør skolernes undervisning i alment
naturkendskab styrkes, ligesom eleverne i øget omfang
bør komme ud i naturen.
Etableringen af nationalparker kan være med at skabe en
større bevidsthed om og stolthed over Danmarks natur. Det
kræver dog, at oplagte områder som Møns Klint,
Stevns Klint, Skagens Gren eller Hammerknuden og Nordvestbornholm
med tiden får prædikatet nationalparker. Desuden
kræver det, at ambitionsniveauet for de danske nationalparker
bliver lagt så højt og finansieringen af dem bliver
så solid, at parkernes naturmæssige indhold af
overvejende vild natur bliver sikret og udviklet.
Foruden flere nationalparker vil en styrket skoleundervisning
i natur med flere besøg i naturen samt en styrket
folkeoplysning og debat om naturen kunne skabe en tiltrængt
fornyet opmærksomhed omkring naturen i Danmark. Naturen er
kulturens grundlag, og alene derfor bør regeringen
prioritere undervisning, folkeoplysning og debat om naturen meget
højt.
Ad j) Finansiering af naturindsatsen
ved at omlægge landbrugsstøtten til målrettet
naturpleje, opkøb af naturområder, skovrejsning og
genopretning af natur ? alternativt afsættelse af
nødvendige midler på finansloven ? og skabelse af gode
betingelser for, at private fonde, virksomheder og organisationer
kan engagere sig i naturbeskyttelsesarbejde, der gavner
almenvellet
Naturbeskyttelse koster penge, og i takt med at jordpriserne
er steget, koster det tilsvarene flere penge at opkøbe jord
til naturformål. De høje jordpriser er ligeledes
hovedårsag til, at den ekstensive landbrugsdrift uden brug af
gødning eller pesticider (typisk græsning eller
høslæt) ikke længere er rentabel. Den ekstensive
landbrugsdrift, der er af afgørende betydning for
opretholdelse af den biologiske mangfoldighed på heder, enge,
overdrev og lignende gamle kulturlandskaber, bliver derfor kun
opretholdt, hvis der gives tilskud til driften (naturpleje).
Naturindsatsen bør på sigt kunne finansieres
fuldt ud ved at omlægge landbrugsstøtten,
således at midlerne reelt udbetales til lodsejere, der plejer
og genopretter natur til gavn og glæde for
offentligheden.
En sådan større omlægning af
landbrugsstøtten er overvejende et EU-anliggende og kan
derfor blive en lang og tung proces. Danmark bør imidlertid
gå med i front, vise handlekraft og opbygge alliancer med
andre EU-lande, hvoraf flere har samme interesse i at omlægge
landbrugsstøtten til målrettet naturbeskyttelse.
Indtil omlægningen af landbrugsstøtten er
realiseret, kan naturindsatsen i Danmark alternativt finansieres af
særskilte bevillinger på de årlige
finanslove.
Endelig bør det vække interesse, at stadig flere
almennyttige fonde, organisationer og virksomheder opkøber
eller viser interesse for at opkøbe områder til
naturformål. Dette fænomen bør
understøttes af lempelige og ubureaukratiske regler,
så det kan blive mere udbredt og få større
betydning for Danmarks natur. Mange virksomheder ønsker
efterhånden at demonstrere en grøn profil ved at
erhverve og forvalte naturområder til glæde for
offentligheden på ganske samme måde, som virksomheder
længe har engageret sig for at få en høj profil
i kulturlivet.
Overvågning af Naturplan
Danmark
Staten overvåger hvert år fremdriften i Naturplan
Danmark i forhold til de fire overordnede mål. Hvert 5.
år evaluerer staten udviklingen i og perspektiverne af
Naturplan Danmark grundigt med henblik på eventuel justering
af planen og brugen af virkemidler.
Det er en forudsætning for planen, at regeringens har
levet op til sine egne mål i vandmiljøplan III. Det
betyder, at de manglende 34.000 ha randzoner er etableret i
2010.
Derefter fastsættes følgende delmål:
-
2015: Yderligere godt 50.000 ha udlægges over
årene 2010-2015. Her skal de nye muligheder i EU for at
få øgede midler til natur- og miljøformål
gennem tvungen og frivillig modulation udnyttes maksimalt.
- 2020: 25
pct. af arealet skal være udlagt.
Det kræver et højere tempo i omdannelsen til
naturområder i perioden 2016-2020. Forslagsstillerne
forudsætter, at et højere tempo kan finansieres fuldt
ud af frigjorte øgede midler fra EU's
landbrugsstøtte, idet der samtidig som følge af den
stadig lavere landbrugsstøtte m.v. må antages at ske
et fald i jordpriserne.
Finansiering af Naturplan Danmark
Umiddelbart vil bruttoudgiften til pleje og genopretning af
Danmarks natur efter målene i Naturplan Danmark i 2015
være i størrelsesorden 1,9 mia. kr. regnet i
2008-priser. Det er imidlertid nødvendigt at indregne en
række faktorer for at komme frem til et realistisk bud
på nettoudgiften.
Dele af Naturplan Danmark gennemføres allerede i mindre
målestok som følge af ovenstående samt danske
handlingsplaner, lovgivning m.v. De årlige udgifter hertil
skal derfor modregnes det samlede skøn. I nedenstående
beregning er disse anslået til 500 mio. kr.
Jordpriserne er høje bl.a. på grund af
landbrugsstøtten (9 mia. kr. om året) og
harmonikravet. Naturplan Danmark opererer derfor med mindre
opkøb af landbrugsjord i starten. Øget modulation af
landbrugsstøtten vil anslået kunne bidrage med 500
mio. kr. om året til gennemførelse af Naturplan
Danmark. Gennemførelse af SF's politik om fjernelse af
harmonikravet til fordel for energiudnyttelse af
husdyrgødning og effektiv udnyttelse af
næringsindholdet vil bidrage til at sænke jordpriserne
og dermed de offentlige udgifter til køb af arealer.
Pleje af natur er ikke nødvendigvis kun en udgift for
lodsejeren. Salg af kød, uld, flis, hø osv. kan i
forskelligt omfang bidrage til at finansiere plejen. Dette er
tænkt ind i nedenstående, hvor nettoudgiften for pleje
af 1 ha naturareal, som ikke er kulturskov, i gennemsnit er sat til
2.000 kr. Det omfatter også »vild natur« hvor
plejeudgifterne er minimale. For kulturskov (skov med skovdrift) er
plejeudgiften sat til 0 kr. som følge af indtægter fra
salg af træ, jagtleje osv.
Naturplan Danmark - udgiftsniveau og
finansiering |
| | | |
Køb af arealer: | Ha | Udgift/ha (kr.) | Mio. kr./år |
Statslig skovrejsning | 2.500 | 45.000 | 113 |
Støtte til privat
skovrejsning | 2.500 | 45.000 | 113 |
Køb af øvrige
naturarealer | 3.500 | 140.000 | 490 |
I alt | 8.500 | | 716 |
| | | |
Pleje af arealer: | | | |
Eksisterende natur eksklusive skov | 400.000 | 2.000 | 800 |
Nye »øvrige
naturarealer«, 2015 | 24.500 | 2.000 | 49 |
Øvrige driftsudgifter: | | | |
Tekniske indgreb | | | 150 |
Kommuner og miljøcentre | | | 150 |
I alt; pleje og drift | | | 1.149 |
| | | |
I alt | | | 1.865 |
Udgift i dag/skøn | | | 500 |
Ekstra fra modulation | | | |
af landbrugsstøtte | | | 500 |
Restfinansiering | | | 865 |
- heraf arealkøb (SF's
investeringsfond) | | 500 |
- heraf drift | | | 365 |
I 2009 afsættes 100 mio. kr. til opstart af planen til
dækning af udgifter til at opbygge en enhed i
Miljøministeriet, iværksætte
undersøgelser, indgå kontrakter m.v. Opstarten er
finansieret i SF's ændringsforslag til finanslov for 2009 som
en del af reservepuljen.
De samfundsmæssige gevinster af Naturplan Danmark i form
af øgede turistindtægter og højere boligpriser
samt de velfærdsmæssige gevinster ved større
sundhed og bedre trivsel er ikke vurderet, men de er formentlig
meget betydelige. Dertil kommer, at skovrejsning og
naturgenopretning bidrager positivt i Danmarks CO2-regnskab, idet såvel skovrejsning
som etablering af vådområder øger optaget af
kulstof og mindsker udledning af drivhusgasser. Naturplan Danmarks
bidrag til at tilpasse Danmark til et klima under forandring vil
også kunne være en samfundsmæssig gevinst.
Opgørelse af arealanvendelsen og anvendte midler til
naturformål i Danmark er behæftet med stor usikkerhed,
jf. MPU alm. del - svar på spørgsmål 504-507
(folketingsåret 2007-08, 2. samling).
Der bør derfor udarbejdes en samfundsøkonomisk
analyse af forslaget.
Det bemærkes, at SF's Naturplan Danmark kan bidrage til,
men ikke i sig selv betyder, at Danmark vil opfylde de krav, der
stilles til Danmark som følge af EU's Natura 2000-direktiver
og vandrammedirektiv m.v. Udgifterne hertil vil være
betydelige, men er ukendte.
Danmark er ifølge EU's Natura 2000-direktiver
forpligtet til at beskytte levesteder og arter i udpegede
områder til havs og på land. Direktiverne er endnu ikke
gennemført i Danmark, men gennemførelsen vil bidrage
til Naturplan Danmark - og omvendt. De samlede udgifter til
gennemførelsen af Natura 2000-direktiverne i 2015 kendes
ikke.
Danmark er forpligtet til at gennemføre
vandrammedirektivet for alle vandområder i Danmark, inklusive
grundvandet og de kystnære områder. Vandrammedirektivet
er ikke gennemført i Danmark, men gennemførelsen vil
bidrage til Naturplan Danmark - og omvendt. De samlede udgifter til
gennemførelsen af vandrammedirektivet i 2015 kendes
ikke.
Skriftlig fremsættelse
Ida Auken
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udarbejdelse og gennemførelse af Naturplan Danmark.
(Beslutningsforslag nr. B 84).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.