B 79 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om videoovervågning i taxaer.
Fremsat den 19. december 2008 af
Kim Christiansen (DF), Rene Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Marlene Harpsøe (DF), Pia Kjærsgaard
(DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om videoovervågning i taxaer
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
folketingsåret at fremsætte lovforslag, der
indebærer pligt for taxavognmænd til at installere
video/kameraovervågning i taxaer, med henblik på at
forebygge og opklare røverier mod og overfald på
taxachauffører. Lovforslaget skal indeholde bestemmelser,
der sikrer, at kun politiet har adgang til
video/kameraoptagelserne, samt indeholde en overgangsordning for de
taxavognmænd, hvis taxakøretøjer ikke p.t. har
udstyr, som lever op til de tekniske krav m.v., som
fastsættes i lovforslaget.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 34, forslag til folketingsbeslutning om
videoovervågning i taxaer, folketingsåret 2007-08, 2.
samling, (se Folketingstidende 2007-08, 2. samling, forhandlingerne
side 2065 og 6075 og tillæg A side 2373 og 2376 og
tillæg B side 1200) og beslutningsforslag nr. B 23, forslag
til folketingsbeslutning om obligatorisk videoovervågning i
taxaer, folketingsåret 2006-07.
Gældende regler
Videoovervågning, der alene sker inde i taxaer, er ikke
omfattet af forbuddet i § 1, stk. 1, i
tv-overvågnings-loven. Hvis der foretages
videoovervågning inde i taxaer, skal der oplyses om
overvågningen ved skiltning eller på anden tydelig
måde, jf. tv-overvågningslovens § 3, stk. 1.
Transportministeren har ifølge lov om taxikørsel
m.v. § 12, stk. 1, nr. 8, bemyndigelse til at fastsætte
regler om bl.a. køretøjernes indretning og udstyr.
Efter ministeriets opfattelse (Retsudvalget 2005-06, alm. del -
svar på spm. 485) bør taxalovgivningens krav til
taxaers indretning og udstyr imidlertid alene være begrundet
i hensynet til sikring af en fornuftig betjening af kunderne og en
effektiv kontrol med omsætningen i erhvervet, hvorimod andre
forhold om taxaers tekniske indretning og udstyr, f.eks. forsyning
af taxaer med videoovervågnings- eller GPS-udstyr, ikke
bør ske ved regulering, men installeres på grundlag af
erhvervets egne ønsker og behov.
Det er således efter gældende lovgivning lovligt
at anvende videoovervågning i taxaer, men der er ikke en
forpligtelse for taxavognmændene hertil.
Forslag om videoovervågning i
taxaer
Dansk Taxi Råd omfatter omkring 4.300 taxaer, mens der i
alt er omkring 5.600 taxaer i Danmark. Omkring 1.200 taxaer i Dansk
Taxi Råd har installeret overvågningsudstyr i deres
køretøj. (Retsudvalget, B 34 - svar på
spørgsmål 1 og 2, 28. marts 2008).
Storkøbenhavns Taxinævn oplyser den 1. september 2008
i et svar på et brev fra transportministeren, at der er 2.232
taxaer i Storkøbenhavn, og at kun et fåtal af disse
har installeret videoovervågning, til trods for at de
næsten alle sammen kører i byområder om aftenen
og natten.
Overfald på taxachauffører er et stigende
problem. Det vil relativt nemt kunne forebygges, ved at der
installeres videoovervågning i hyrevognene.
Videoovervågning er nu blevet så billig at installere i
taxaerne, at det er rimeligt og fornuftigt at indføre
videoovervågning som en lovbestemt forpligtelse for
taxavognmændene med henblik på at sikre deres
chauffører mod overfald. Ifølge Rigspolitiet laves
der ikke særskilte opgørelser over røverier og
overfald mod taxachauffører. Men Fagligt Fælles
Forbund (3F) laver sin egen opgørelse på baggrund af
avisomtaler, indberetninger fra chauffører m.v.
(Retsudvalget, B 34 - svar på spørgsmål 2, 28.
marts 2008). I en henvendelse fra 3F til Folketingets Retsudvalg
den 8. april 2008 (B 34 - bilag 2) oplyser forbundet, at antallet
af vold og trusler mod taxachauffører er stigende. I 2007
var der 35 tilfælde, som betegnes som alvorlige. I de to
første måneder af 2008 registrerede forbundet hele 16
af sådanne tilfælde. 3F gør endvidere
opmærksom på, at de mener, at der bør
indføres obligatorisk videoovervågning i taxaer:
»Vi skal fra 3F varmt anbefale at lovforslaget vedtages, men
vi er samtidig af den opfattelse, at et lovforslag skal
følges op af regler om, hvem og hvornår man skal kunne
afspille videobåndene«.
Forslaget om indførelse af videoovervågning
støttes således af mange i branchen, herunder
Storkøbenhavns Taxi-Fører Forening, som har mere end
600 medlemmer. I en henvendelse til Retsudvalget den 20. juli 2006
skrev foreningen bl.a.: »Vi ønsker, at der nu strammes
op på sikkerhedsområdet, ved at man nu ad lovgivningens
vej tvinger vognmændene til at indføre
videoovervågning i bilerne, idet det desværre ikke har
været muligt at få vognmændene til det ad
frivillighedens vej.« (Retsudvalget 2005-06, alm. del - bilag
753). I et indlæg på foreningens hjemmeside den 29.
juli 2008 under overskriften »Videoovervågning i
taxi« argumenterer foreningen endnu engang for, at
erfaringerne viser, at videoovervågning i taxaer forhindrer
vold mod taxachauffører og skaber tryghed hos kunderne
(www.stff.dk).
Taxachaufførernes Landsklub støtter også
forslaget og har udtrykt stor skuffelse over, at der ikke kan
samles flertal for det i Folketinget, når det bevisligt vil
medføre færre overfald på
taxachaufførerne: »På den baggrund er det
komplet uforståeligt, at forslaget fra Dansk Folkeparti kun
kan samle opbakning fra Socialdemokraterne. Men politikerne er
åbenbart ikke interesseret i at beskytte ansatte i et
lavstatusområde som taxibranchen«
(http://forsiden.3f.dk, Taxichauffører vrede over manglende
overvågning, 26. april 2007). I forbindelse med behandlingen
af B 23 modtog Retsudvalget høringssvar fra
Taxachaufførernes Landsklub, hvis formål det er at
samle og koordinere det faglige arbejde inden for taxabranchen samt
virke for og værne om organiserede
hyrevognschaufførers interesser (www.landsklubtaxa.dk).
Taxachaufførernes Landsklub støttede forslaget, da
man mente, at det ville føre til en forbedring af
sikkerheden og dermed også arbejdsmiljøet for
chaufførerne. Under henvisning til de steder, hvor man ad
frivillighedens vej har indført videoovervågning,
skriver Taxachaufførernes Landsklub: »Vores
erfaringer, ganske vist indsamlet gennem erfaringsudvekslinger med
kolleger rundt om i landet, siger, at i de byer, hvor man allerede
har indført kameraer, er antallet af overfald faldet
markant. Der er for os i Taxachaufførernes Landsklub under
3F ingen som helst tvivl om den effekt, en indførelse af
overvågningen har haft i disse byer, vores
chaufførkollegaer har ganske simpelt fået det bedre
rent psykisk, de føler sig mere trygge, inden de
møder på jobbet«. (Høringssvar af 23.
februar 2007 fra Taxachaufførernes Landsklub til
Retsudvalget (REU 2006-07, B 23 - bilag 2)).
Storkøbenhavns Taxinævn skriver i sit brev den 1.
september 2008 til transportministeren, at taxinævnet
anbefaler et landsdækkende påbud om
videoovervågning. Det fremgår endvidere, at
Chaufførernes Fagforening også støtter et
sådant påbud. Det fremgår ligeledes af brevet, at
Dansk Taxi Råd mener, at det bør være
frivilligt, om chauffører vil installere
videoovervågning.
Det er ikke forbundet med særlig store omkostninger at
anskaffe sig og installere overvågningsudstyret. Transport-
og Energiministeriet oplyser således i besvarelsen af
udvalgsspørgsmål nr. 3 vedrørende B 23 i
folketingssamlingen 2006-07: »Færdselsstyrelsen
oplyser, at den billigste form for videoovervågning kan
installeres for ca. 3.500 kr. (inkl. videoudstyr, moms og
montering) per taxi, og at den dyreste vil ligge i prisklassen fra
15.000 kr. og opefter. Endvidere er det oplyst, at et
gennemsnitligt videoovervågningssystem inkl. moms og
installation vil ligge på ca. 8.000 kr. Derudover kommer
omkostninger i forbindelse med opbevaring af videooptagelser,
reparationer m.v.«
Taxachauffører er en af de dårligst
lønnede og mest udsatte faggrupper i Danmark, og med en
beskeden investering kan man sikre, at deres arbejdsmiljø
forbedres væsentligt. Derved kan taxachaufførerne
også fastholdes længere i en branche, der er
kendetegnet ved store udskiftninger blandt de ansatte.
Videoovervågningen vil samtidig udgøre en garanti for
både kunder og chauffører i tilfælde af f.eks.
voldelige konfrontationer under kørslen eller
taxachaufførers chikane af eksempelvis unge piger (eller
påstande herom). Videoovervågning vil også
være en god investering for vognmændene på grund
af lavere udgifter til vedligeholdelse m.v. af hyrevognene,
når kunderne er bekendt med, at taxaerne er
videoovervåget.
En lovpligtig forpligtelse til at installere
videoovervågning i taxaer skal bl.a. indeholde regler
om:
- Tekniske krav til
videoovervågningen, så der sikres ensartethed i
branchen.
- Krav om
overholdelse af persondataloven, herunder krav om, at optagelserne
skal slettes løbende og kun må opbevares i en kort
periode, og at taxachaufførerne gives oplysninger om
formålet med overvågningen, hvor længe
oplysningerne bliver bevaret, og at det sikres, at kun politiet har
adgang til optagelserne, og under hvilke omstændigheder
optagelserne vil blive gennemgået.
- Krav til
skiltningen m.v. over for kunderne.
- Overgangsperiode
for de taxavognmænd, hvis taxakøretøjer ikke
p.t. har udstyr, som lever op til tekniske krav m.v.
Nogle taxavognmænd har allerede indført
videoovervågning. Således har f.eks. Nykøbing
Falster Taxa installeret videoovervågning i samtlige vogne
til en pris af ca. 3.500 kr. pr. vogn. Ifølge det
daværende Transport- og Energiministerium er der ikke lavet
en fuldstændig opgørelse over, hvor mange
taxavognmænd der har installeret videoovervågning i
deres vogne. Men ministeriet oplyste i forbindelse med besvarelse
af udvalgsspørgsmål nr. 2 vedrørende B 23 i
folketingssamlingen 2006-07: »Færdselsstyrelsen har dog
oplyst, at videoovervågning i vid udstrækning allerede
er indført flere steder i landet, herunder bl.a.
Århus, Herning, Esbjerg og Odense samt i en række
øvrige provinsbyer. Denne videooptagelse fungerer enten ved
stillbilleder eller ved egentlig videooptagelse.«
Efter Dansk Folkepartis opfattelse er frivillighedens vej
imidlertid ikke tilstrækkelig eller hensigtsmæssig. Det
er naturligvis glædeligt, at flere og flere vognmænd
vælger at installere overvågning ad frivillighedens
vej. Henvendelsen fra Storkøbenhavns Taxi-Fører
Forening viser ligeledes, at det langtfra er alle vognmænd,
der er indstillede på at indføre overvågningen
ad frivillighedens vej.
Taxachaufførernes Landsklub har indtil december 2007
registreret 28 overfald mod taxachauffører mod 50 i 2006.
Tallet kan dog stige i forbindelse med de mange julefrokoster i
december. Opgørelsen er heller ikke fuldstændig og er
behæftet med en vis usikkerhed (www.3f.dk,
»Taxi-chauffører frygter julevold«, 7. december
2007).
Afsluttende bemærkninger
Forslagsstillerne mener, at der bør indføres
pligt for taxavognmænd til at installere
videoovervågning i taxaer med henblik på at forebygge
og opklare røverier mod og overfald på
taxachauffører.
De væsentlige argumenter mod et forslag om
videoovervågning i taxaer er hensynet til privatlivets fred
samt usikkerheden om, hvilken effekt overvågning vil have.
Forslagsstillerne er enige i, at hensynet til privatlivets fred
vejer tungt. Derfor var B 23 som fremsat den 3. november 2006
måske også for vidtgående.
Med hensyn til effekten af videoovervågning mener
forslagsstillerne, at oplysningerne fra Taxachaufførernes
Landsklub viser, at videoovervågning har en effekt.
Ifølge Taxachaufførernes Landsklub er der i hvert
fald tale om et klart fald i antallet af overfald på
taxachauffører i de byer, hvor der er indført
frivillig videoovervågning (www.3f.dk,
»Taxi-chauffører frygter julevold«).
Folketingets partier bør tage den store opbakning
blandt de foreninger, der organiserer eller på anden
måde berører taxachauffører, alvorligt.
Umiddelbart ser det ud til, at Dansk Taxi Råd er de eneste,
der ikke vil indføre et påbud om
videoovervågning, men blot ønsker det indført
ad frivillighedens vej. Forslagsstillerne mener ligesom mange af de
berørte fagfolk ikke, at det er realistisk at opnå
dette i nær fremtid. På den baggrund håber
forslagsstillerne, at et flertal vil støtte
nærværende forslag. Forslagsstillerne er villige til at
diskutere den nærmere udformning af reglerne for, hvorledes
forslaget om videoovervågning kan gennemføres i
praksis.
Skriftlig fremsættelse
Kim Christiansen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
videoovervågning i taxaer.
(Beslutningsforslag nr. B 79).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.