B 76 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at fremme kulturel integration i folkeskolen af elever med
muslimsk baggrund ved at forbyde, at der i folkeskolen tages
kulturelt/religiøst betingede særhensyn til
minoritetsgrupper.
Fremsat den 19. december 2008 af
Martin Henriksen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Søren Krarup (DF),
Karin Nødgaard (DF),
Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at fremme kulturel integration i folkeskolen
af elever med muslimsk baggrund ved at forbyde, at der i
folkeskolen tages kulturelt/religiøst betingede
særhensyn til minoritetsgrupper
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag,
der indeholder følgende initiativer:
- Nedsættelse
af en arbejdsgruppe, der skal gennemgå
folkeskoleområdet og komme med integrationsfremmende
initiativer og forslag, der skal medvirke til at gøre elever
med anden kulturel baggrund end dansk fortrolig med dansk kultur og
historie. Arbejdsgruppen skal ligeledes overveje behovet for forbud
mod kulturelle og religiøse særhensyn, der ikke er
omfattet af dette beslutningsforslag, og som virker hæmmende
for integrationen.
- Forbud mod at
tilbyde halalslagtet kød i offentlige madordninger i
folkeskolen, daginstitutioner og lignende.
- Forbud mod
kulturelt/religiøst begrundede særlige badefaciliteter
i folkeskolen i forbindelse med bl.a. idræts- og
svømmeundervisning.
- Stop for at tage
særlige hensyn til andre trossamfund, herunder tildeling af
fridage i forbindelse med disse. I
forbindelse med ramadanen skal lærere og skoleledere
forpligtes til at gøre muslimske forældre
opmærksomme på, at det er deres ansvar at sikre, at
deres børn også i denne periode er parate til at
modtage undervisning og ikke opfører sig på en
måde, der er til gene for andre elever og i det hele taget
til skade for undervisningsmiljøet. Om nødvendigt
må der følges op med sanktioner over for elev og/eller
forældre.
- Forbud mod at
regeringen, kommunerne, lokale folkeskoler og andre relevante
instanser opfordrer til særhensyn, vejleder om
særhensyn eller på anden vis henstiller,
pålægger eller kræver, at der tages særlige
hensyn til elever med anden kulturel baggrund end dansk i
folkeskoleregi. Samtidig pålægges regeringen at
gennemgå samtlige offentlige hjemmesider, pjecer og lignende
med henblik på at slette eventuelle opfordringer m.m., der
anbefaler at tage særhensyn til elever med anden kulturel
baggrund end dansk.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Særhensyn skader integrationen
Kulturelt/religiøst betingede særhensyn over for
minoritetsgrupper i folkeskolen fremmer splittelse i samfundet og
fastholder børn i parallelsamfund, modvirker integration og
fremmer religiøs mobning af muslimske børn og
familier, som ønsker at integrere sig i det danske samfund,
og andre børn.
Samfundet må sige fra, når forældre
pådutter deres børn kulturelle/religiøse
skikke, som kan skade deres skolegang og integration. I Danmark er
vi traditionelt meget forstående over for forskellige
kulturer/religioner. Men det er med stigende bekymring, at Dansk
Folkeparti iagttager, hvordan nogle herboende muslimer praktiserer
deres kultur/religion, da det ofte har en negativ påvirkning
på den dagligdag, de lever i Danmark.
Dansk Folkeparti finder det væsentligt at understrege,
at folkeskolen nødvendigvis må hvile på dansk
kultur og folkestyre og derfor ikke skal understøtte eller
tage særhensyn til muslimsk kultur, da disse hensyn skaber og
fastholder parallelsamfundene og modvirker integrationen.
Følgende fremgår af folkeskolens
formålsparagraf: »Folkeskolen skal
i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og
færdigheder, der: [.] gør dem fortrolige med dansk
kultur og historie. « Det
fremgår ligeledes af formålsparagraffen, at: »Folkeskolen skal forberede eleverne til
deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med
frihed og folkestyre. Skolens
virke skal derfor være præget af åndsfrihed,
ligeværd og demokrati« Dansk Folkeparti er af
den opfattelse, at god integration indebærer et kursskifte i
folkeskolen. Dette forslag har fokus på de mange uacceptable
særhensyn, der tages, som umuliggør, at en stor del af
folkeskoleeleverne kan blive fortrolige med dansk kultur og
historie, jf. gældende lov.
Dansk Folkeparti ønsker at understrege, at også
muslimske forældre har et ansvar med henblik på at
sikre, at deres børn forstår nødvendigheden af
at tilegne sig det danske samfunds grundlæggende
værdier. Dansk Folkeparti anerkender, at eksempelvis en del
muslimske forældre positivt tager stilling til fordel for det
danske samfund og tilskynder deres børn til at integrere sig
i det danske samfund. Dansk Folkeparti mener, at samfundet skal
blive bedre til at sætte grænser for dem, der ikke vil
indordne sig, og dermed også gøre livet lettere for
dem, der nærmer sig det danske samfund. I dag belønner
vi reelt dem, der ikke vil integreres.
Dansk Folkeparti tager afstand fra alle former for
religiøs chikane og finder eksempelvis ikke, at det på
nogen måde kan retfærdiggøres, at elever og
andre flår tørklædet af muslimske piger.
Offentlig praksis på området
Dansk Folkeparti finder det rystende og uforståeligt, at
eksempelvis Undervisningsministeriet og en række kommuner i
dag opfordrer til særhensyn i folkeskolen. Således skal
der ifølge Undervisningsministeriets hjemmeside tages
særlige hensyn til muslimer i en række fag og i skolens
virke generelt. Ydermere gøres det klart, at særhensyn
i forbindelse med andre religioners helligdage, underforstået
islam, skal tages af den enkelte skole. Undervisningsministeriets
vejledninger og anbefalinger til fremme af andre kulturer end den
danske findes eksempelvis på ministeriets hjemmeside på
web-adressen www.uvm.dk. Der findes ligeledes en række
eksempler på, at kommuner tager udgangspunkt i
kulturelle/religiøse dogmer, når vejledninger og
pjecer udarbejdes til muslimske forældre. Her kan eksempelvis
henvises til artiklen »Ramadan: Islams femte
søjle« i Weekendavisen den 26. september 2008, hvori
det beskrives, hvorledes muslimske børns månedlange
faste i forbindelse med ramadanen skaber konflikter og giver
muslimske elever indlæringsbesvær. I artiklen beskrives
endvidere, hvordan nogle kommuners vejledning til forældre om
ramadanen og børns skolegang i højere grad tager
hensyn til religiøse forskrifter end til de
sundhedsmæssige aspekter ved den lange faste, hvilket helt
åbenlyst er kritisabelt. Der er også eksempler på
kommuner, der anbefaler, at skolerne giver fri i forbindelse med
ramadanen. Det er ligeledes uhensigtsmæssigt.
Det er meget få steder, i vejledninger og lignende,
beskrevet, at såkaldte integrationsprojekter tager
udgangspunkt i danske traditioner, dansk kultur, dansk historie og
dansk samfundsliv. Hovedreglen er, at udgangspunktet er
forskellighed, flerkulturelt, kulturmøde, rummelighed eller
kulturforståelse. Dansk Folkeparti er ikke modstander af
integrationsprojekter, der forklarer om andre kulturer eller
beskriver, hvorfor mennesker reagerer på måder, der er
defineret af deres egen kultur eller eksempelvis deres
forældres kultur. Dansk Folkeparti er heller ikke modstander
af dialog, konfliktforebyggelse, konfliktløsninger og
samtale i forbindelse med integrationsprojekter. Men Dansk
Folkeparti er af den opfattelse, at integrationsprojekter og
integrationen som helhed kun kan fungere og på sigt
være vellykket, såfremt det danske samfund, herunder i
høj grad folkeskolen, formår at gøre det klart,
at det fælles kulturelle udgangspunkt nu en gang er
udgangspunktet. Her vil forslagsstillerne ikke gå på
kompromis. I folkeskolen skal man forklare, at der er plads til
forskellighed, men at denne forskellighed nødvendigvis
må kunne rummes inden for det eksisterende kulturelle
fællesskab. Kan forskelligheden ikke rummes, er det ikke
danske traditioner, dansk kultur, dansk historie og dansk
samfundsliv, der skal ændres. Det er den udefrakommende
kultur, der i sidste ende må tilpasse sig den danske
kultur. Dansk Folkeparti ønsker at understrege, at
forslaget ikke skal ses som hæmmende over for faglige
initiativer såsom lektiecafeer eller andet, som medvirker til
at indvandrere og efterkommere i folkeskolen bliver bedre til
eksempelvis danskfaget eller andre fag. Dansk Folkeparti tager ikke
stilling til enkelte konkrete faglige projekter, men ønsker
at skelne mellem kultur på den ene side og faglighed på
den anden. Dansk Folkeparti ønsker ligeledes at understrege,
at det er forslagsstillernes klare opfattelse, at en del
skoleledere og lærere i dag gør en stor indsats med
henblik på at fremme kulturel integration af elever med en
anden kulturel baggrund end dansk. Beslutningsforslaget skal derfor
ikke ses som en kritik af den samlede lærerstand, men dels
som opbakning til dem, der i dag arbejder for reel integration, og
dels som en kritik af den naivitet, som desværre plager store
dele af skoleverdenen.
Undervisningsministeriets og andre offentlige myndigheders
anbefalinger og vejledninger fremmer et flerkulturelt samfund, hvor
særhensyn til islam og muslimsk kultur fremmes på
bekostning af dansk kultur. Det er anbefalingernes og
vejledningernes karakter, der gør, at man kan sætte
spørgsmålstegn ved Venstres og Det Konservative
Folkepartis vilje til reel og ægte integration i folkeskolen.
Spørgsmålet, sagens kerne og beslutningsforslagets
indhold er i al sin enkelhed: Vil Folketinget acceptere en
folkeskole, der visse steder ikke længere er dansk. Eller vil
Folketinget trække en streg i sandet?
Undervisningsminister Bertel Haarder (V) er tidligere ved
flere lejligheder citeret for at have udtalt, at han ikke vil
være minister for leverpostej, tørklæder og
badeforhæng. Men med vejledninger fra
Undervisningsministeriet og kommunerne in mente må man jo
rent faktisk sige, at det lige netop er, hvad ministeren er. Blot i
den forstand, at hans ministerium og andre offentlige instanser
arbejder for at fremme tørklæder og badeforhæng
m.m. i folkeskolen. I en folketingsdebat den 20. maj 2008 (1.
behandling af B 112: Forslag til folketingsbeslutning om en
henstilling til indvandrere om ikke at bære
tørklæder i folkeskolen, af Martin Henriksen m.fl.)
udtalte undervisningsministeren følgende: »Jeg skal ikke lægge skjul på, at
jeg synes, det er en dårlig idé, at man tvinger
små eller store piger til at bære tørklæde
mod deres vilje - eller tvinger dem på et tidspunkt, hvor de
ikke er i stand til selv at tage stilling. Det skal der ikke være tvivl om.«
Alligevel har regeringen afvist et beslutningsforslag, der
opfordrede indvandrerforældre til ikke at sende deres
børn i skole med tørklæde. Der er altså
ikke sammenhæng mellem regeringens ord og regeringens gerning
på dette område. På samme vis har
undervisningsministeren tidligere givet udtryk for, at fastende
børn under ramadanen er uhensigtsmæssigt. Dette
beslutningsforslag understøtter undervisningsministerens
holdning. Vil ministeren stå ved sine ord og omsætte
dem til handling ved at stemme for beslutningsforslaget?
Dansk Folkeparti vil ligeledes minde om, at statsminister
Anders Fogh Rasmussen (V) flere gange har udtalt, at religion skal
fylde mindre i det offentlige rum. Regeringspartierne kan ved at
stemme for nærværende beslutningsforslag på
udmærket vis demonstrere, at man mener dette alvorligt.
Dansk Folkeparti undrer sig ligeledes over, at Det
Konservative Folkeparti, der flere gange har udtalt, at folkeskolen
skal sige fra over for særkrav og særhensyn, ikke
på et eneste tidspunkt har sat handling bag deres ord. Dansk
Folkeparti opfordrer Det Konservative Folkeparti til internt i
regeringen at arbejde for en ændring af regeringens og
kommunernes politik således, at disse særhensyn ikke
længere finder sted. Til sidst finder Dansk Folkeparti det
mærkværdigt og utroværdigt, at politikere fra
både regeringspartierne og fra oppositionen med jævne
mellemrum kræver et stop for særhensyn til islam og
muslimsk kultur i folkeskolen, men efterfølgende intet
foretager sig. Det er utroværdigt. Med dette
beslutningsforslag har Folketinget en enestående mulighed for
at trække en streg i sandet. Såfremt forslaget bliver
vedtaget, skal regeringen indkalde de partier, der har stemt for
forslaget, til en nærmere drøftelse med henblik
på fremsætte et lovforslag. Dansk Folkeparti
håber, at beslutningsforslaget kan være et udgangspunkt
for en videre politisk drøftelse.
Bemærkninger til de enkelte initiativer
indeholdt i nærværende beslutningsforslag
Herunder følger Dansk Folkepartis bemærkninger
til de enkelte initiativer, som dette beslutningsforslag
pålægger regeringen at gennemføre.
Nedsættelse af en arbejdsgruppe,
der skal gennemgå folkeskoleområdet og komme med
integrationsfremmende initiativer og forslag, der skal medvirke til
at gøre elever med anden kulturel baggrund end dansk
fortrolig med dansk kultur og historie.Arbejdsgruppen skal ligeledes overveje behovet for
forbudimod kulturelle og religiøse særhensyn, der ikke
er omfattet af dette beslutningsforslag, og som virker
hæmmende for integrationen.
Hensigten med arbejdsgruppen er at brede beslutningsforslaget
ud. Der er givetvis relevante emner og områder, som ikke
bliver direkte berørt i dette beslutningsforslag, om end
hovedformålet står klart. Arbejdsgruppen skal dels
sammensættes af relevante fagfolk og dels af de partier og
politikere, der eventuelt måtte stemme for
beslutningsforslaget, og som dermed tilkendegiver, at de reelt vil
arbejde for et dansk fællesskab.
Beskrivelsen af arbejdsgruppens ansvarsområde skal tage
udgangspunkt i dette beslutningsforslag. Arbejdsgruppen skal
beskæftige sig bredt med folkeskoleområdet, men
hensigten er også, at fagfolk, herunder skoleledere,
lærere og pædagoger, samt almindelige borgere skal
kunne rette henvendelse med henblik på at henlede
arbejdsgruppens opmærksomhed på særlige forhold i
folkeskolen. Dansk Folkeparti har bl.a. stillet dette
beslutningsforslag på baggrund af borgerhenvendelser.
Forbud mod at tilbyde halalslagtet kød i offentlige
madordninger i folkeskolen, daginstitutioner og lignende.
Der skal tages vare på bevarelsen af dansk madkultur.
Forældre til danske børn skal kunne vælge danske
madprodukter, svinekød og andet kød, som ikke er
religiøst slagtet og velsignet af eksempelvis en imam.
Senest har en repræsentant for Københavns Kommune
antydet, at kommunen er parat til at levere
»halal-madpakker« til kommunens børn i
forbindelse med indførelsen af den nyligt vedtagne ordning
om, at kommunen skal tilbyde et sundt måltid mad til
børnehavebørn (jf. artiklen »København
klar til halal-madpakker« på TV 2 Nyhedernes hjemmeside
d. 26. november 2008 (
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-18495734.html?rss
). Denne udmelding er stærkt kritisabel, idet
forældre til børn i folkeskolen, daginstitutioner og
lignende naturligvis skal have mulighed for at fravælge
»halalmadpakker«.
Forbud mod særlige kulturelt/religiøst begrundede
badefaciliteteri folkeskolen i forbindelse med bl.a. idræts-
og svømmeundervisning.
De steder, hvor der er bygget og opført særlige
badefaciliteter, skal ombygges, således at forholdene tager
særligt hensyn til den almindelige folkeskolekultur i
Danmark. Her kan bl.a. henvises til artiklerne »Muslimer
kræver særregler i skoler« (B.T., 12. august
2001), »Muslimske elever får særlige
badeforhold« (Kristeligt Dagblad, 11. august 2003) samt
artiklen »Skoleleder sløjfer muslimske baderum«
(Nyhedsavisen, 9. juni 2007, (
http://avisen.dk/skoleleder-sloejfer-muslimsk-
baderum_69189.aspx), hvori det beskrives, hvorledes en
skoleleder på en jysk skole har droppet en ordning med
særlige baderum for muslimske elever efter meget fornuftigt
at have konkluderet, at det giver mere mening at anvende
ressourcerne på at lære eleverne dansk. Et eksempel til
efterlevelse!
Stop for at tage særlige hensyn til
andre trossamfund, herunder tildeling af fridage i forbindelse med
disse.I forbindelse med ramadanen skal
lærere og skoleledere forpligtes til at gøre muslimske
forældre opmærksomme på, at det er deres ansvar
at sikre, at deres børn også i denne periode er parate
til at modtage undervisning og ikke opfører sig på en
måde, der er til gene for andre elever og i det hele taget
til skade for undervisningsmiljøet. Om nødvendigt må der følges op
med sanktioner over for elev og/eller forældre.
Der har i pressen været bragt en lang og trist
række eksempler på, hvordan muslimske børns
uhensigtsmæssige opførsel under ramadanen er til skade
for deres indlæring og for undervisningsmiljøet som
sådan. Her kan eksempelvis henvises til følgende
artikler: »Muslimske børn agerer religiøst
politi« (Kristeligt Dagblad, 13. september 2008),
»Muslimske elever bliver væk fra skole« (JP
Århus, 2. oktober 2008), »Lunten bliver kortere under
ramadanen« (Berlingske Tidende, 23. september 2008) og
»Ramadan: Islams femte søjle« (Weekendavisen,
26. september 2008). I sidstnævnte artikel stilles
følgende spørgsmål: »Den månedlange faste skaber konflikter og
giver muslimske skoleelever
indlæringsbesvær. Skal
skolelederne acceptere et religiøst påbud, der strider
mod det normaldanske syn på et godt
børneliv?« Det kommer næppe som et chok
for nogen, at Dansk Folkepartis svar på dette yderst
relevante spørgsmål er et rungende nej!
Dansk Folkeparti ønsker, at lærere og skoleledere
forpligtes til at gøre muslimske forældre
opmærksomme på, at folkeskolen frabeder sig fastende
børn under ramadanen og resten af skoleåret af hensyn
til ikke-fastende børn bl.a. med henblik på at
undgå religiøs mobning og med henblik på at
skabe et ordentligt undervisningsmiljø. Ignorerer
forældrene en henstilling skal eleven bortvises så
længe fasten står på, og forældrene skal
idømmes økonomiske sanktioner eksempelvis i form af
bøder eller via tilbageholdelse og/eller træk i
offentlige ydelser.
Regeringen, kommunerne og lokale folkeskoler bør gribe
ind med eksempelvis særlige undervisningsforløb,
skole-hjemsamtaler og, såfremt samtale ikke virker,
sanktioner over for elever, der chikanerer ikke-fastende muslimer
under ramadanen. Ligeledes skal der iværksættes
disciplinære sanktioner over for elever og økonomiske
sanktioner overfor forældre, såfremt der forekommer
chikane af eksempelvis ateistiske, kristne og jødiske elever
og lærere i og omkring folkeskolen. Religiøs mobning
og religiøs chikane af anderledes troende er uacceptabel og
skal uanset form og fremgangsmåde stoppes.
Forbud mod at regeringen, kommunerne,
lokale folkeskoler og andre relevante instanser opfordrer til
særhensyn, vejleder om særhensyn eller på anden
vis henstiller, pålægger eller kræver, at der
tages særlige hensyn til elever med anden kulturel baggrund
end dansk i folkeskoleregi. Samtidig pålægges regeringen at
gennemgå samtlige offentlige hjemmesider, pjecer og lignende
med henblik på at slette eventuelle opfordringer m.m., der
anbefaler at tage særhensyn til elever med anden kulturel
baggrund end dansk.
Som det klart er fremgået af nærværende
beslutningsforslag, er det utrolig vigtigt for Dansk Folkeparti, at
man i den danske folkeskole bidrager til at skabe forståelse
for og fortrolighed med dansk kultur og danske værdier.
Derfor er det helt åbenlyst problematisk, når de danske
myndigheder via vejledninger, anbefalinger m.m. bidrager til at
fremme særhensyn, der undergraver denne ambition og er til
skade for integrationen. Der er et påtrængende behov
for, at de relevante myndigheder pålægges at tage de
nødvendige skridt for at korrigere denne skadelige
fremgangsmåde.
Afsluttende bemærkninger
Dette beslutningsforslag handler i sin kerne om, hvilken
retning den danske folkeskole og dermed på lidt længere
sigt det danske samfund som sådan skal tage i de kommende
år. Skal vi fortsætte med at tage særlige hensyn
til kulturelle/religiøse minoriteter med de foruroligende
konsekvenser, som det åbenlyst medfører, eller skal vi
ændre kurs og sikre, at den danske folkeskole fremmer
integrationen og belønner dem, som rent faktisk
ønsker at integrere sig i det danske samfund?
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
fremme kulturel integration i folkeskolen af elever med muslimsk
baggrund ved at forbyde, at der i folkeskolen tages
kulturelt/religiøst betingede særhensyn til
minoritetsgrupper.
(Beslutningsforslag nr. B 76).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.