B 75 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af fattigdomsydelser.
Fremsat den 18. december 2008 af -zlem
Sara Cekic (SF), Thomas Adelskov (S), Mette Frederiksen (S), Eigil
Andersen (SF), Marianne Jelved (RV), Morten Østergaard (RV),
Line Barfod (EL) og Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af fattigdomsydelser
Folketinget pålægger regeringen snarest muligt at
fremsætte lovforslag, der indebærer,
- at loftet over
kontanthjælp afskaffes,
- at
300-timers-reglen afskaffes og
- at den
særlige starthjælp, som gælder alle personer, der
har opholdt sig uden for Danmark i mere end 1 år inden for de
seneste 8 år, afskaffes og erstattes af retten til fuld
kontanthjælp, herunder at unge psykisk syge på
starthjælp får samme rettigheder som unge psykisk syge
på kontanthjælp. Desuden pålægges
regeringen at hæve niveauet for introduktionsydelsen til
niveauet for kontanthjælp.
Bemærkninger til forslaget
De nedsatte kontanthjælpsydelser er med til at producere
fattigdom. I dag betyder loftet over kontanthjælp,
300-timers-reglen og starthjælpen, at mange udsatte familier
ender med at leve under umenneskelige vilkår.
Næsten 20.000 børn lever i dag i fattigdom, fordi
deres familier lever på en af de nedsatte
kontanthjælpsydelser. Det betyder i mange tilfælde, at
familierne må fravælge goder, andre familier tager som
en selvfølge: Offentlig transport, lægeordineret
medicin, fritidsaktiviteter, ordentligt tøj og frugt og
grønt til børnene
Analyse af levevilkår og fattigdom i Københavns
Kommune. Københavns Kommune, december 2007. .
I 2006 blev mere end 2.500 mennesker smidt ud af deres
lejlighed, fordi de ikke kunne betale huslejen. Ca. 1/3 af dem var
på kontanthjælp, selv om andelen af lejere på
kontanthjælp kun er 5 pct.
Hvorfor lejere bliver sat ud af deres boliger: og
konsekvenserne af en udsættelse / Gunvor Christensen, Torben
Heien Nielsen
Vi har et reelt fattigdomsproblem i Danmark.
Målet er naturligvis altid, at kontanthjælpsmodtagere
skal så hurtigt tilbage i arbejde som muligt, men
løsningen er ikke at presse mennesker udover, hvad de er i
stand til. I dag presses mange mennesker økonomisk på
trods af, at de ikke, på grund af deres nuværende
fysiske eller psykiske situation, er i stand til at varetage
et arbejde. Ofte rammer familiernes fattigdom børnene. Hvis
vi vil bryde den negative sociale arv, nytter det ikke at
presse disse familier yderligere. Det vil tværtimod
hensætte endnu flere familier i udsigtsløs fattigdom.
Regeringen fastholder de lave ydelser i håb om, at den straf,
det er at fratage familierne deres forsørgelsesgrundlag, vil
»motivere og hjælpe« forældrene til at
komme i arbejde. Men ofte er det børnene, der betaler
prisen. Det er uanstændigt, at vi skal acceptere den form for
fattigdom i så rigt et samfund som dagens Danmark. Men det er
også samfundsmæssigt urentabelt, fordi det i sidste
ende vil give langt flere og langt større problemer, hvis vi
lader så mange børn vokse op i fattigdom og på
den måde forstærker den negative sociale arv.
300-timers reglen
Der er i dag omkring 900 familier, der rammes af
300-timers-reglen, og omkring 1.600 børn, der lever i
familier, der er berørt af reglen (jf. SOU alm. del - svar
på spm. 312, 2007-08, 2. samling). En familie med 2
børn vil typisk ende med et rådighedsbeløb, der
er 4.603 kroner mindre, end hvis de var på
kontanthjælp.
Økonomiske konsekvenser af 300-timers reglen
- regneeksempler / Dansk Socialrådgiverforening En femtedel
af de mennesker, der mistede deres kontanthjælp som
følge af 300-timers-reglen, har undladt at betale husleje
inden for de seneste tre måneder, og 57 pct. har lånt
penge af familie og venner300-timers-reglen: betydningen af
300-timers-reglen for gifte kontanthjælpsmodtagere / Henning
Bjerregård Bach, Brian Larsen. (SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd; 2008:17). 138 sider. Med
Regeringens bebudede stramning af reglen til en 450-timers-regel
vil flere blive ramt og miste retten til kontanthjælp. Starthjælp
http://www.socialrdg.dk/multimedia/300-timers_reglen_-_eks._0konomiske_konsekvenser.pdf
Der er i dag omkring 4.800 personer på starthjælp
eller introduktionsydelse. Og omkring 3.600 børn lever i
familier, der modtager starthjælp (jf. SOU alm. del - svar
på spm. 312, 2007-08, 2. samling). En familie med 2
børn vil typisk ende med et månedligt
rådighedsbeløb, der er 7109 kroner (2005-priser)
mindre, end hvis de var på kontanthjælp
Flygtninge på starthjælp / Mette Blauenfeldt,
Henning Hansen og Adam Johansen. CASA, 2006. 90 sider'.
Starthjælpen fungerer reelt som en
fattigdomsfælde, som fører modtagerne stadig
længere væk fra at kunne blive selvforsørgende.
Familiernes overskud blive brugt på at spekulere over,
hvordan man får pengene til at slå til, hvilket
medfører, at selvværdet daler. Samtidig er det
svært at finde penge til helt basale ting, såsom
transport, og en del starthjælpsmodtagere bliver stadig mere
passive og »klientgjorte«.
Næsten alle flygtninge på starthjælp
modtager enkeltydelser, f.eks. til medicin og behandling. CASA har
vist, at 80 pct. af flygtningefamilier på starthjælp
har modtaget hjælp til enkeltudgifter i løbet af et
år. Selvom man ved, at familierne er i økonomisk
trang, skal de igennem lange bureaukratiske
ansøgningsprocedurer, hver gang der er brug for ekstra
hjælp. De gentagne ansøgninger om ekstra ydelser og
særlige tilskud betyder, at starthjælpen også
medfører en øget administrativ byrde for de kommuner,
som skal administrere den.
Loft over kontanthjælp
Der er i dag omkring 7.500 kontanthjælpsmodtagere, der
rammes af loft over kontanthjælp, og der er omkring 14.750
børn, der lever i familier, der er ramt af
kontanthjælpsloftet, (jf. SOU alm. del - svar på spm.
394, 2007-08, 2. samling).
Tandlægen, vintertøjet og de nye støvler
bliver nedprioriteret, og sågar huslejen og medicinen
undlader flere kontanthjælpsmodtagere end før at
betale, viser undersøgelsen »Loft over ydelser«
fra Socialforskningsinstituttet. Faktum er, at
kontanthjælpsmodtagere i tre ud af fire tilfælde har
mange andre problemer end ledighed. Således er ca. 70 pct. af
kontanthjælpsmodtagerne, der rammes af loft over
kontanthjælp placeret i matchgruppe 4 og 5, som ikke skal
stå til rådighed for arbejdsmarkedet på grund af
sociale, kompetencemæssige eller personlige problemer
m.v.
Omkostninger ved forslaget
Det skønnes, at merudgifterne for det offentlige ved en
afskaffelse af starthjælp, 300-timers-reglen og
kontanthjælpsloftet bliver hhv. 180 mio. kr., 90 mio. kr. og
70 mio. kr., hvis ændringerne f.eks. sker med virkning fra
den 1. januar 2009, (jf. SOU alm. del - svar på spm. 323,
2007-08, 2. samling).
Skriftlig fremsættelse
-zlem Sara Cekic
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af fattigdomsydelser.
(Beslutningsforslag nr. B 75).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.