B 74 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om forbedrede forhold for børn af indsatte.
Fremsat den 18. december 2008 af
Karina Lorentzen (SF),
Pernille Vigsø Bagge (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbedrede forhold for børn af
indsatte
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag, der giver børn af indsatte en række
minimumsrettigheder, ved at sikre,
- at der til brug
for relevante offentlige myndigheder, herunder især
Kriminalforsorgens institu-tioner, etableres retningslinjer, som
sikrer børns ret til besøg og kommunikation med en
forælder i varetægt eller under afsoning,
- at der ved
relevante myndigheder, eksempelvis i socialforvaltningens eller
Kriminalforsorgens regi, etableres et kriseberedskab, som med
særligt fokus på implicerede børns situation kan
træde til, når en forælder bliver
fængslet,
- at der på
hver af Kriminalforsorgens institutioner etableres et
børneombud f.eks. via ansættelse eller uddannelse
af en særlig medarbejder, som skal have de
rette pædagogiske og socialfaglige kompetencer,
og som har ansvar for det særlige
børneperspektiv, som f.eks. indretning af
besøgsrum, vejledning og støtte til de indsatte
i udfyldelsen og håndteringen af forældrerollen,
støtte til den anden forælder, uddannelse af det
øvrige personale i håndtering af børn i
fængsler og lign., og
- at tiltag over
for forældre opprioriteres, såsom at
forældregrupper eller flere familiebehandlingspladser
etableres.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund
Danmark ratificerede Børnekonventionen i 1991 og
forpligtede sig dermed til at varetage barnets interesser i alle
sager, bl.a. også retslige og administrative.
Børn af fængslede er en
overset og retsløs gruppe børn i det danske samfund,
og sigtet med dette beslutningsforslag er at forbedre forholdene
for denne gruppe børn. Det skal ske bl.a. ved at give dem
nogle rettigheder i forhold til deres indsatte forældre, men
også ved at opstille et beredskab, for at den sårbare
situation, de befinder sig i som følge af en forælders
fængsling, bliver håndteret i et
børneperspektiv. Formålet er altså at varetage
barnets tarv - ikke den indsattes. Perspektivet er dermed et
børneperspektiv og lægger sig således op af
forældreansvarsloven, hvor det også er barnets
rettigheder, der er i centrum.
I 2008 havde ca. 42.000 børn og unge under 18 år
i Danmark været berørt af, at mindst en af deres
forældre havde været i fængsel for at afsone
frihedsstraf.
Til det store antal kan man
lægge de børn, hvis forældre alene bliver
varetægtsfængslede, og som derfor ikke indgår i
statistikken. Det Kriminalpræventive Råd anslog i 2005,
at der konstant er mellem 4.000 og 7.000 børn, som aktuelt
har mindst én forælder i fængsel.
Kriminelle skal have deres straf. Men
kriminelles børn straffes også, når en
forælder frihedsberøves.
Der er ofte ingen, der tager børnenes parti eller tager
sig af børnene i en sådan situation. Politiets fokus
er jo på at opklare forbrydelsen, mens Kriminalforsorgens
ansvarsområde er de indsatte. Hos de sociale myndigheder og i
barnets institution er der i reglen en begrænset viden om
eller ingen redskaber til at håndtere den situation, at et
barn har en forælder i fængsel.
Det er derfor nødvendigt med et større fokus
på børn af fængslede i det danske samfund, bl.a.
for at lindre de dokumenterede traumatiske oplevelser, der
følger af adskillelsen fra og fængslingen af en
forælder. Nogle af de dokumenterede skadevirkninger er
reaktioner som depression, hysteri, koncentrationsbesvær
eller aggressiv adfærd i skolen eller udviklingen af kriminel
adfærd.
Else Christensen »Forældre i fængsel - en
undersøgelse af børns og forældres
erfaringer«, Socialforskningsinstituttet 1999; Peter Scharff
Smith »Når straffen rammer uskyldige. Børn af
fængslede, deres problemer, behandling og
menneskerettigheder« i Social Kritik, nr. 106, okt. 2006;
Marlene Grøftehauge »Fangebørn«,
2004
Ifølge Børnekonventionens artikel 5 har Danmark
ansvar for, at børn har muligheden for at opretholde et
forhold til den indsatte forælder under
varetægtsfængsling eller afsoning. Undersøgelser
viser, at det er selve fængslingen og den deraf
følgende uvished, der udgør det største
problem for børnene. Det er derfor afgørende, at der
opretholdes en kontakt mellem en indsat forælder og barnet.
Kontakten har desuden et samfundsmæssigt perspektiv, idet
undersøgelser viser, at en bedre kontakt mellem en indsat og
hans eller hendes familie mindsker risikoen for recidiv.
5Jeremy Travis og Michelle Waul »Prisoners Once Removed.
The Children and Families of Prisoners« i Jeremy Travis og
Michelle Waul (red.) »Prisoners Once Removed. The Impact of
Incarceration and Reentry on Children, Families and
Communities«, The Urban Institute 2004, s.8 Andre
undersøgelser viser, at børn af forældre, som
har været i fængsel, har to til tre gange så stor
risiko for selv at påbegynde en kriminel løbebane i
forhold til andre børn.Børns levevilkår,
Danmarks Statistik 2002, s. 175 og 176Børn af
fængslede er med andre ord en udsat gruppe, som har brug for
omsorg.
Bemærkninger til
beslutningsforslagets enkelte elementer
1. Retningslinjer, som sikrer
børns ret til besøg og kommunikation med en
forælder i varetægt eller under afsoning
Der bør etableres retningslinjer for, hvordan
børn kan holde kontakt med en indsat forælder, og
tages et særligt hensyn til indsatte forældre med
børn under 18 år, sådan at barnet kan opretholde
kontakten med den voksne. Der skal naturligvis tages højde
for de få tilfælde, hvor et barn ikke bør have
kontakt til en forælder eller ikke kan have glæde af
kontakten.
Det er vigtigt for barnet at få kontakt til en
forælder umiddelbart efter en fængsling, så det
kan forvisse sig om, at forælderen har det godt, og
situationen kan blive afmystificeret. Det skal ske hurtigt og inden
for en tidsfrist, uanset om forælderen er
varetægtsfængslet eller overflyttet til afsoning. Det
kan gøres f.eks. ved at lave en besøgsplan kort tid
efter indsættelsen eller ved at undersøge, hvordan
moderne elektroniske medier som f.eks. web-cam eller sms kan
bidrage til at holde kontakten. Et særligt hensyn kunne
også være adgang til hyppigere eller længere
besøg.
Det er naturligvis en selvfølge, at børn nemt
skal kunne få adgang til en ledsager, hvis den anden
forælder ikke kan eller vil tage med på
besøg.
2. At der etableres et kriseberedskab
i forhold til en forælders fængsling
Om der skal indberettes til de sociale myndigheder ved en
forælders anholdelse, beror i dag på politiets
skøn. Hvis hjemmet består af to forældre og den
anden forælder og hjemmet ser tilforlad
eligt ud, vil politiet normalt ikke underrette de sociale
myndigheder. Politiet kan henvise familien til
offerrådgivningen, som kan vejlede familien, men det er langt
fra i alle tilfælde, at denne oplysning gives.
Man kan imidlertid også sætte
spørgsmålstegn ved, om politiet kan eller skal
foretage et sådant skøn. En familie eller et barn med
en fængslet forælder er i krise. Der bør derfor
etableres retningslinjer for, hvordan myndighederne inddrages, og
hvilket beredskab de bør stille i forbindelse med en
forældrefængsling. Det bør undersøges, om
en underretning til de sociale myndigheder altid bør ske,
sådan at det sikres, at familien opdages og får den
hjælp, den har behov for.
Det bør ligeledes overvejes, om politiet bør
pålægges at undersøge, om der kan være
børn på en adresse, hvor der skal foretages en
anholdelse, og om det vil være fornuftigt at indkalde en
person fra socialforvaltningen, som så er til stede ved
anholdelsen, hvor omstændighederne tillader det.
Hvis forældrene ikke er samlevende og barnet bor hos den
anden forælder, er det tilfældigt, om barnet eller den
anden forælder underrettes om fængslingen. Der
bør fastsættes retningslinjer for, hvem der har pligt
til at underrette barnet eller barnets bopælsforælder
om fængslingen. Det er anledning til bekymring, hvis den
pågældende forælder pludselig tilsyneladende
forsvinder fra jordens overflade og f.eks. ikke dukker op til et
samvær.
3. Etablering af et børneombud
eller en børnesagkyndig i Kriminalforsorgens
institutioner
Der er behov for en særlig indsats over for børn,
der kommer på besøg i fængsler. Det handler om
alt lige fra besøgsrummenes indretning til personalets
håndtering af børn gennem kontroller eller
mulighederne for at lave noget sammen som familie. Det
særlige børneombud eller den børnesagkyndige
person kunne være en fængselsfunktionær med
særlig interesse eller evner for børn, som
efteruddannes til formålet for at kunne sikre, at
fængslet også fungerer i et børneperspektiv.
Denne kan hjælpe indsatte med at forberede et besøg
eller vejlede andre ansatte i håndtering af børn. Der
kan være inspiration at hente i England, hvor man underviser
fængselsfunktionærer i, hvordan de skal opføre
sig i forbindelse med børns besøg i
fængsler.
4. At tiltag over for forældre
opprioriteres, såsom at forældregrupper eller
familiebehandlingspladser etableres
Mange indsatte forældre bliver usikre på deres
forældrerolle, når de sidder i fængsel. Det
påvirker naturligvis kontakten til barnet. I Sverige har man
siden 1999 arbejdet med samtalegrupper for fængslede
forældre, hvilket er blevet meget positivt evalueret og
ifølge mange af deltagerne har styrket kontakten med deres
børn og gjort dem mere opmærksomme på
forældrerollen.
På Pension Engelsborg i Lyngby nord for København
har indsatte mulighed for at afsone den sidste del af deres straf,
mens de bor sammen med deres familie i »Familiehuset«.
Formålet er bl.a. at tilbyde en helhedsorienteret indsats
over for psykosocialt belastede og udsatte familier og at
genopbygge familien som et bæredygtigt netværk for den
indsatte - også efter endt afsoning.
Begge eksempler er tiltag, der bør undersøges
med henblik på en landsdækkende udbredelse i
Danmark.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forbedrede forhold for børn af indsatte.
(Beslutningsforslag nr. B 74).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.
Officielle noter
FN-konventionen af 20.
november 1989 om Barnets Rettigheder (Børnekonventionen),
artikel 3
Børns
levevilkår, Danmarks statistik 2002
»Fængsledes
børn, en udsat gruppe«, Det Kriminalpræventive
Råd, 2005