B 63 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om EF-Domstolens arbejde.
Fremsat den 10. december 2008 af
Morten Messerschmidt (DF), Pia Adelsteen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om EF-Domstolens arbejde
Folketinget pålægger regeringen at arbejde for en
ændring af reglerne for EF-Domstolens arbejde, således
at Domstolens fortolkningsstil ændres fra den i dag meget
udvidende og politiserende til en mere indskrænkende
fortolkning, således at også de bekymringer, visse af
regeringens ministre og ministerpartiernes folketingsmedlemmer har
givet udtryk for, inddrages.
Bemærkninger til forslaget
I et moderne retssamfund er det en selvfølge, at det er
de folkevalgte, der lovgiver. Denne sommers dom i den
såkaldte Metocksag viser, at dette ikke gælder med
hensyn til EF-Domstolens måde at fortolke traktater og
direktiver på. Metockdommen rykkede igen - uden hjemmel eller
politisk opbakning - grænserne for, hvornår man kan
bruge EU-reglerne om vandrende arbejdstagere til at få
familiesammenføring. Bl.a. ændredes kravet om, at
familiesammenføring kræver lovligt ophold i EU. Som
afvist asylansøger kan man nu alligevel få ophold,
hvis man gifter sig med en person, der opholder sig i et EU-land
som unionsborger. Netop unionsborgerskabet og reglerne om vandrede
arbejdstagere har i dag nået et niveau, hvor medlemslandene i
vidt omfang er frataget muligheden for at bestemme deres egen
udlændingepolitik.
Intet retssamfund kan være tjent med, at dommere
træffer så vidtgående beslutninger.
Forslagsstillerne har gennem de seneste år mange gange
anfægtet EF-Domstolens politiske aktivisme, men er hver gang
blevet mødt med argumentet om, at man må acceptere
magtens tredeling. Det lyder naturligvis rigtigt - men argumentet
overser, at en tredeling af magten forudsætter en adskillelse
af, hvad de tre magtenheder så skal beskæftige sig med.
Efter grundloven skal de danske domstole rette sig efter loven.
Domstolene er altså underlagt Folketingets love. En
sådan magtdeling findes ikke i EU, hvor traktaten i
modsætning til vores grundlov erklærer, at EF-Domstolen
skal »værne om lov og ret« (artikel 220).
At værne om lov og ret er selvsagt et langt mere
dynamisk og politisk opdrag, end hvad vi kender fra eksempelvis den
danske grundlov. Artiklen skal ses i lyset af den gamle bestemmelse
om »en stadig snævrere union«. For med disse to
formuleringer er der hjemmel til, at EF-Domstolen kan
fuldføre integrationen på de områder, hvor
medlemslandenes indbyrdes stridigheder giver problemer, og det er
da også sket et utal af gange. Det er for eksempel
EF-Domstolen, der har givet Europa-Parlamentet
søgsmålskompetence og besluttet, at strafferegler kan
indføres efter overstatslige flertalsbeslutninger. Det var
politikerne ellers enige om ikke skulle kunne lade sig gøre.
Sidste år satte EF-Domstolen de svenske overenskomster ud af
kraft - igen på trods af, at politikerne var enige om, at
overenskomstsystemet skulle bestå. Og senest har vi så
set ændringer af udlændingeregler, som politikerne
heller ikke var enige i. Mere om disse sager nedenfor.
Det er glædeligt, at nu også medlemmer af
henholdsvis Venstre og De Konservative har indset dette problem.
Til Ritzau udtalte Venstres EU-ordfører, Michael Aastrup
Jensen, således den 17. juli i år: »Jeg synes, at
man det sidste halve års tid har kunnet se, at EF-Domstolen
er gået i gang med en politisering, jeg ikke kan lide, hvor
man hele tiden går ind og tester vandene for, hvor langt man
kan gå i forhold til de nationale parlamenter. Og det er en
glidebane, der er meget farlig«, og »Det er et problem
i sig selv, at der kommer tvivl om den danske
udlændingepolitik, ligesom der tidligere med Laval-dommen kom
tvivl om, om vi kunne holde fast i det danske aftalesystem. Hver
gang den tvivl kommer, har nej-bevægelsen brede smil på
læberne, for det er med til at skabe tvivl om, hvor langt
domstolen går i forhold til nationalstaten«.
(Kilde:
http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-13235755.html
).
På linje hermed udtalte De Konservatives
EU-ordfører, Helle Sjelle, til dagbladet B.T. den 29. juli i
år: »EU-landene bør drøfte EF-Domstolens
retspraksis, som er blevet mere aktivistisk de seneste
år.« (Kilde:
http://www.bt.dk/article/20080729/pcpolitik/807290371/
).
Forslagsstillerne glæder sig over, at der nu helt ind i
de centrale regeringsrækker er opstået en erkendelse af
problemets omfang og eksistens. Forslagsstillerne vurderer, at
årsagen til problemet ligger i, at EF-Domstolen ikke bare
skal følge loven, men i kraft af art. 220 kan køre
selve demokratiet - de folkevalgte - ud på et sidespor. Selv
om det er sent, er det selvfølgelig positivt, at regeringen
nu også indser, at dette er et problem.
Nærværende forslag skal sætte handling bag
ordene.
Som nævnt adskiller EF-Domstolen sig på en
række både formelle og indholdsmæssige
områder fra almindelige domstole. Dette skal dels ses i lyset
af, at EU-samarbejdet som et overstatsligt organ adskiller sig fra,
hvad man kender fra medlemslandene. Således er det naturligt,
at EF-Domstolens afgørelser har præjudiciel karakter
over for medlemslandene, idet det i et fællesskab som det
europæiske er nødvendigt med konneksitet i lov- og
domsforståelsen. Det må delvis ses i lyset af, at
EF-Domstolen særlig udspringer af en fransk, aktivistisk
domspraksis, der adskiller sig fra eksempelvis den danske. Der
knytter sig på denne baggrund et særligt problem til
EF-Domstolens virke, nemlig begrebet policymaking. Begrebet, der er
vidt behandlet i den juridiske litteratur, dækker over det
forhold, at EF-Domstolen i en lang række sager ikke har holdt
sig til alene at træffe afgørelser af rent juridisk
karakter, men derimod har truffet afgørelser med
vidtrækkende politiske konsekvenser - afgørelser, der
på ingen måde kan siges at høre hjemme ved en
domstol, men derimod burde have været truffet af
medlemslandenes politikere. Politiseringen af EF-Domstolens
afgørelser er et udtryk for, at domstolens dommere fortolker
integrationsforpligtelserne i traktaten langt mere vidtgående
end politikerne, som af demokratiske årsager må have
opbakning i deres befolkninger. Forslagsstillerne ønsker, at
udviklingsprocessen i EU skal ske i overensstemmelse med, hvad
Europas befolkninger ønsker, og ønsker derfor, at
EF-Domstolens politiske aktivisme hører op.
Inden for det seneste par år er der faldet en
række domme, hvis indhold er af større politisk end
juridisk rækkevidde. Således har EF-Domstolen
udøvet policymaking i forbindelse med den meget omtalte
C-176/03, hvor domstolen besluttede, at kompetence fra søjle
III kunne flyttes til søjle I. Der var i denne sag tale om
et traktatmæssigt anliggende, der på enhver måde
må defineres som politisk - ikke juridisk - og derfor ikke
burde have været et anliggende for EF-Domstolen, men derimod
for Ministerrådet. Adskillelsen mellem de tre søjler i
EU-samarbejdet er central, fordi der heri ligger en adskillelse af
magtudøvelsen. Mens søjlerne II og III er
mellemstatslige og det suverænt er medlemsstaterne, der har
magten, fordi forslagene vedtages i enighed og EF-Domstolen kun har
meget begrænset kompetence, har EF-Domstolen under
søjle I fuldstændig magt til at fortolke og
afgøre retsakter, ligesom det er Kommissionen, der har
eneret til at fremsætte forslag, som oftest vedtages med
flertalsafgørelse, efter at Europa-Parlamentet er blevet
hørt. Der er derfor afgrundsdyb forskel på, hvem der
inden for de tre søjler har indflydelse på
udformningen af lovene. Af den grund er det skræmmende, at
EF-Domstolen træffer beslutninger om ophævelse af
skellet mellem søjlerne. At der er tale om en rent politisk
afgørelse, som desværre blev truffet af en juridisk
instans, ses tydeligt, hvis man studerer den EU-forfatning, der
faldt ved Hollands og Frankrigs afvisning i sommeren 2005. I
forfatningen smelter de tre søjler sammen til én,
ligesom art. 271 åbner mulighed for, at EU kan
strafpålægge handlinger. Der er således
slående lighed mellem denne artikel og dommen i C176/03.
Derfor forekommer det foruroligende, at EF-Domstolen aktivt trodser
afvisningen af forfatningen og med sin politiserende
afgørelse medvirker til at indføre dele af
forfatningen - uden befolkningernes eller politikernes medvirken.
Denne praksis er stærkt betænkelig, men desværre
ikke enestående.
Det er talrige gange vist, at den aktive, når det
gælder om at skabe yderligere integration i EU og skabe en
stadig snævrere union, ikke er et folkevalgt organ. Det er
derimod EF-Domstolen, der i dom på dom udvider EU's
magtområder, tillægger EU-institutionerne kompetencer,
som traktaterne ikke har tiltænkt dem, eller overfører
kompetencer mellem traktater og ændrer de
traktatfæstede spilleregler. Forslagsstillerne er
stærkt bekymrede over denne udvikling med en domstol som
politisk aktør, og ser det som en trussel imod de
grundlæggende demokratiske principper, at en domstol kan
træffe afgørelser om traktaternes grundlæggende
udformning. Det er på denne baggrund, forslagsstillerne
ønsker indført et forbud imod, at EF-Domstolen
træffer politiske afgørelser. En vedtagelse af
nærværende forslag pålægger regeringen at
tage diskussionen op ved først kommende lejlighed i kredsen
af medlemslandes regeringer, således at den politiske magt
føres tilbage til de folkevalgte.
Problemet knytter sig særlig til den såkaldt
teleologiske fortolkningsstil, som Domstolen anvender, altså
en formålsfortolkning, ifølge hvilken den konkrete
retsakts fortolkning lægges til grund. Dette fører i
sagens natur ofte til en mere politisk end juridisk tilgang. Herom
skriver Ulla Neergaard og Ruth Nielsen (EU-ret, 4. reviderede
udgave, 2005) på side 164: »EU's og Fællesskabets
formål [.] har stor retlig betydning, da EU-retten som
hovedregel fortolkes teleologisk, hvilket indebærer, at
retsanvenderne søger at finde den forståelse af en
omtvistet bestemmelse, der mest effektivt kan realisere dens
målsætning. De målsætninger, der opstilles
i traktatkomplekset, findes som nævnt i kap. 1 navnlig i art.
2 EF og art. 2 EU.« Disse to artikler foreskriver de
politiske målsætninger for samarbejdet. Eksempelvis
siger art. 2 TEF: »Fællesskabet har til opgave gennem
oprettelsen af et fælles marked og en Økonomisk og
Monetær Union samt gennem iværksættelsen af
fælles politikker eller aktioner som omhandlet i artikel 3 og
4 i Fællesskabet som helhed at fremme en harmonisk,
afbalanceret og bæredygtig udvikling af den økonomiske
virksomhed, et højt beskæftigelsesniveau, et
højt socialt beskyttelsesniveau, ligestilling mellem
mænd og kvinder, en bæredygtig og
ikke-inflationær vækst, høj konkurrenceevne og
en høj grad af konvergens med hensyn til de
økonomiske resultater, et højt niveau for
miljøbeskyttelse og forbedring af miljøkvaliteten,
højnelse af levestandarden og livskvaliteten,
økonomisk og social samhørighed samt solidaritet
mellem medlemsstaterne.« Ligesom art. 2 TEU indeholder en
lignende formulering. Det synes således klart, at
EF-Domstolens formålsfortolkningsstil (teleologi) har en
klart politisk baggrund.
Fra retspraksis ses som et udslag af den politiske
domstolspraksis bl.a. Keck-dommen (C-268/91), hvor EF-Domstolen
detaljeregulerede inden for markedsføringsreglerne. I bogen
»EU-ret i kontekst« side 218 formulerer Hjalte
Rasmussen det således: »Keck-dommen illustrerer godt et
aspekt af det problem, som handler om EF-Domstolens angivelige
policymaking eller ligefrem dens judicielle aktivisme, dens
judicial activism, som er omhandlet i kapitlerne 1 og 6 ovenfor.
Dette problem handler om, hvorvidt det er videnskabeligt
hensigtsmæssigt at underkaste en institution som Domstolen en
policy-analyse, hvilket jo forudsætter, at den i
større eller mindre grad er involveret i politiceren - i
politikmageri.«
Af andre domme, hvor EF-Domstolen har optrådt politisk
eller har ændret de grundlæggende spilleregler, skal
nævnes:
- Tjernobyldommen
C-70/88, hvor Domstolen ved at tillægge Europa-Parlamentet
søgsmålskompetence ændrede magtdelingen i
traktaterne.
- Costa/ENEL-dommen
C-6/64, hvor EU-retten blev givet forrang frem for national ret, og
i øvrigt suppleres af C-106/77 (Simmenthaldommen), der
tillægger de nationale domstole kompetence til at
tilsidesætte de nationale parlamenters love, såfremt de
er i strid med EU-retten.
- Cassis de
Dijon-dommen C-120/78, som udvidede undtagelsesbestemmelserne i TEF
art. 30.
- T-306/01, der
flytter dele af søjle II om det forsvars- og
udenrigspolitiske samarbejde til søjle I.
Og helt aktuel er altså Metockdommen, som ændrer
grundlaget for, hvornår man som unionsborger kan bruge de af
indre marked udviklede regler om familiesammenføring.
Der er i den juridiske teori bred enighed om, at disse domme
er eksempler på markante ændringer i EF-traktaternes
indhold. Som politiker må man spørge sig selv, om det
virkelig er en domstols opgave at træffe afgørelse om
EU-rettens forrang, Europa-Parlamentets
søgsmålskompetence, udvidelse af
politikområderne under søjle 1 eller
tilsidesættelse af medlemslandenes udlændingelove. Med
vedtagelsen af nærværende forslag udtaler Folketinget,
at sådanne sager naturligvis ikke hører hjemme under
en domstols virke, hvorfor regeringen må søge at
modarbejde denne tendens og arbejde for en ændring af det
retsgrundlag, der regulerer Domstolens arbejde.
Som forslagsstillerne ser det, er der to muligheder for at
pålægge Domstolen at ophøre med sit politiske
virke. Enten kan der i traktatartiklerne om Domstolens virke (art.
220 - 225 A TEF) indsættes bestemmelser, der direkte
præciserer en indskrænkende fortolkningsstil.
Alternativt kan der arbejdes for en ændring af protokol 2
vedrørende statutten for domstolen. Og endelig bør
formuleringerne om, at EU skal udvikle sig til en stadig
snævrere union, ophæves. Det må bero på
regeringens vurdering, hvilken af disse metoder der vælges.
Under alle omstændigheder finder forslagsstillerne det
nødvendigt, at det direkte i enten traktat- eller
statutteksten formuleres, at EF-Domstolens virksomhed alene
angår juridiske uoverensstemmelser og ikke må
berøre afgørende politiske spørgsmål,
jf. den overfor nævnte retspraksis, som har haft til hensigt
at fremme integrationsprocessen i EU.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
EF-Domstolens arbejde.
(Beslutningsforslag nr. B 63).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.