B 52 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en styrkelse af børns retsstilling.
Fremsat den 25. november 2008 af
Line Barfod (EL), Lise von Seelen (S),
Karina Lorentzen (SF) og Lone Dybkjær (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om en styrkelse af børns retsstilling
Folketinget opfordrer regeringen til at styrke børns
retsstilling gennem følgende initiativer:
1. I lovgivning
såvel som i praksis skal det være hovedreglen, at
børn høres i alle sager, der vedrører dem, kun
begrænset af et modenhedskriterium.
2. Børn og
unge skal have en let adgang til at klage over afgørelser
m.v., der vedrører dem.
3. Der skal
opbygges et landsdækkende netværk af professionelle
rådgivere, som skal hjælpe børn lokalt med at
konkretisere, om der er grundlag for at klage, og hjælpe
barnet videre, hvis der skal klages.
4.
Børnekonventionen skal inkorporeres i dansk lovgivning.
5. Alle relevante
love skal gennemgås og om nødvendigt tilrettes, hvis
de ikke er i overensstemmelse med børnekonventionens bogstav
og ånd.
6. Statsministeren
opfordres til at træffe en politisk beslutning om, hvilken
minister der har det overordnede ansvar for børnepolitikken
i Danmark.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en stort set uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 149 fra
folketingsåret 2006-07. Se Folketingstidende 2006-07,
tillæg A side 7397 og 7401 og forhandlingerne side
6896.
Amnesty International, Børns Vilkår,
Børnerådet, DSI, DUF, DUI - LEG og VIRKE, OMEP, Red
Barnet, Red Barnet Ungdom, Ungdommens Røde Kors og UNICEF
Danmark tilsendte den 30. november 2006 Retsudvalget et notat med
en række forslag til initiativer, som vil styrke børns
og unges retsstilling i Danmark og herunder sikre dem adgang til at
kunne klage over afgørelser m.v. (jf. Retsudvalget, 2006-07,
alm. del - bilag 177).
Forslagsstillerne kan i store træk tilslutte sig de
forslag til initiativer, som fremgår af notatet, og dette
beslutningsforslag bygger - mange afsnit ordret - på
notatet.
Behovet for initiativer på området blev
underbygget på en høring om børns retsstilling,
som Retsudvalget og Socialudvalget afholdt den 21. februar
2007.
Børns og unges
retsstilling
Siden FN's konvention om barnets rettigheder blev ratificeret
af Folketinget i 1991, er børns rettigheder i samfundet
søgt implementeret i dansk lovgivning til gavn for
børns og unges retsstilling. Begrebet »barnets
bedste« som defineret i konventionens artikel 3 er konkret
udmøntet i lov om social service, og børn har efter
implementering af anbringelsesreformen fået yderligere
individuelle rettigheder. »Betænkning om retssikkerhed
i anbringelsessager« (nr. 1463/2005) har yderligere fokus
på de udsatte børns retsstilling, idet det er en
udbredt opfattelse, at denne ofte svækkes af hensynet til
forældrene og af andre hensyn. På
familieretsområdet er på baggrund af betænkningen
»Barnets perspektiv« (nr. 1475/2006) og på
baggrund af en politisk aftale mellem alle Folketingets partier i
2007 gennemført lov om forældreansvar og lov om
behandling af retssager om forældremyndighed og
tvangsfuldbyrdelse.
Der er grund til at glæde sig over disse initiativer,
men samtidig også grund til at konstatere, at indsatsen er
ujævn, ikke styret af overordnede retningslinjer, en
overordnet politisk målsætning om at skabe en bedre
retsstilling for børn i almindelighed eller et ønske
om i højere grad at implementere børnekonventionens
bogstav og ånd i dansk lovgivning og praksis. Hverken den
gældende lovgivning, praksis eller forslag om ny lovgivning
bliver systematisk sammenholdt med børnekonventionens
bogstav og ånd, sådan som FN's Komité om Barnets
Rettigheder anbefaler.
Børnekonventionens artikel 12 statuerer barnets ret til
medbestemmelse og til at blive hørt i sager, der
vedrører barnet. Det er en forudsætning for, at
artikel 12 kan siges at være fuldt implementeret, at der
eksisterer effektive og børnevenlige klageprocedurer for
børn i alle aspekter af deres liv.
Nogle af de rettigheder, som følger af
børnekonventionen, kan siges at være kollektive
rettigheder, der gælder for en gruppe af børn, f.eks.
skolebørns ret til indflydelse på deres skolegang
(bl.a. gennem elevrådet), valg af undervisningsmateriale og
-form samt kommunens planlægning af f.eks. vejanlæg,
rekreative anlæg, legepladser, idrætsanlæg
m.v.
Status for børns og unges
retsstilling
Det er forældremyndighedsindehaveren, der har pligt til
at drage omsorg for barnet (under 18 år), til at træffe
afgørelser om barnets personlige forhold ud fra barnets
interesser og behov, og som skal give barnet omsorg og tryghed og
respektere barnet. Forældremyndighedsindehaveren har
således adgang til at handle på barnets vegne over for
myndigheder m.v., til at udøve partsbeføjelser over
for forvaltningsmyndigheder og til at udtale sig samt til at
få begrundelser i sager vedrørende barnet.
Forslagsstillerne henviser til, at der med
forældreansvarsloven, jf. ovenfor, sker en række
væsentlige forbedringer af børns retsstilling. Det er
således i loven et grundlæggende princip, at alle
afgørelser skal træffes efter, hvad der er bedst for
barnet, og loven præciserer, at barnets egne synspunkter skal
indgå i alle forhold vedrørende barnet alt efter dets
alder og modenhed. Loven indeholder en grundlæggende
bestemmelse om, at barnet altid skal inddrages under en sag om
forældremyndighed, barnets bopæl eller samvær,
så dets perspektiv og eventuelle synspunkter kan komme til
udtryk. Loven indeholder ikke en aldersgrænse for,
hvornår barnet skal inddrages. Børn over 10 år
har adgang til at rette henvendelse til statsforvaltningen med den
virkning, at statsforvaltningen har pligt til at indkalde barnets
forældre til et møde om de forhold, som barnet
ønsker hjælp til.
Uanset dette har den lovgivningsmæssige holdning
generelt været - og er det måske stadig - at
større børns medindflydelse og selvbestemmelse
må fastlægges gennem speciallovgivningen, men at en
generel holdningspåvirkende regel om, at barnet skal tages
med i beslutningerne i takt med barnets stigende alder og
udvikling, ikke egner sig til retlig regulering.
Derfor er der således indsat særlige bestemmelser
i den danske lovgivning, der giver børn og unge forskellige
grader af selvstændige rettigheder, i nogle tilfælde
helt uden om forældremyndighedsindehaverens godkendelse.
Pligterne og rettighederne, der kan følge af disse
lovbestemmelser, kan opdeles i tre kategorier afhængigt af
graden af selvstændighed:
-Høringsret:
Forældremyndighedsindehaverne/myndighederne har pligt til at
indhente en udtalelse fra barnet, inden de træffer
afgørelsen.
-Medbestemmelsesret: Medbestemmelsesretten er
mere vidtgående end høringsretten, idet barnets
medvirken eller samtykke er nødvendig for, at
forældremyndighedsindehaveren kan træffe en beslutning.
Hvis der er en aldersgrænse, er den ofte sat ved enten 12
eller 15 år.
-Selvbestemmelsesret: Her kan barnet
råde på egen hånd uden at skulle samvirke med
forældremyndighedsindehaveren, samtidig med at det selv
må stå til ansvar for sine handlinger. I de
specialbestemmelser, der findes, er aldersgrænsen normalt 15
år.
På en række lovgivningsområder er der
imidlertid alvorlige huller i sikringen af børns
retsstilling, og generelt ses en vis ujævnhed og inkonsekvens
på tværs af lovgivningsområderne. Der er ingen
konsistens i, hvornår børn anses for at være
tilstrækkelig modne til at blive hørt, til at tage del
i beslutninger og til at have selvbestemmelse på tværs
af lovgivningen, ligesom børn mangler mulighed for at klage
over manglende høring eller inddragelse, over
afgørelser, over voksnes optræden over for
børnene, over kvaliteten af de voksnes arbejde, over
magtanvendelse og over de fysiske rammer. Se nedenstående
eksempler (der ikke er udtømmende):
- På folkeskoleområdet er børns
kollektive rettigheder til inddragelse i f.eks.
tilrettelæggelsen af undervisningen og barnets individuelle
ret til at kunne klage over en afgørelse, en sanktion m.v.
nærmest ikkeeksisterende.
- På sundhedsområdet eksisterer en vis
inkonsekvens: Mens femtenårige har selvbestemmelsesret
ifølge patientlovgivningen og således har ret til at
modsætte sig livsforlængende behandling, kan piger
mellem 15 og 17 år som hovedregel stadig ikke få abort
uden forældrenes samtykke. Samtidig er det et udbredt
problem, at børn ikke informeres om eller inddrages i den
nødvendige behandling af dem, hvilket selvfølgelig
rammer særlig hårdt, når børnene har et
handicap, der kræver livslang kontakt med
behandlingsvæsenet.
- På det sociale område skal børn, nu
uden nogen nedre aldersgrænse, høres i forbindelse med
særlig støtte til børn og unge (jf. lov om
social service § 46, stk. 3), og i forbindelse med
afgørelser kan børn over 12 år klage over en
afgørelse om opholdssted med opsættende virkning, men
14-årige kan fortsat ikke klage over en beslutning om
hjemtagelse fra f.eks. en plejefamilie. Samtidig er der ingen
høringspligt vedrørende børn og unge med
handicap i forbindelse med valg af hjælpemidler, f.eks.
kørestol og andre handicapkompenserende ydelser.
- På adoptionsområdet har børn, der
er fyldt 12 år, medbestemmelse med hensyn til, om de skal
adopteres, og børn under 12 år har retten til at blive
hørt. Det må antages, at børn, der er fyldt 12
år, kan klage over en afgørelse, de ikke er enige i,
hvilket må antages ikke at gælde for børn under
12 år.
- For så vidt
angår indmeldelse og udmeldelse af
folkekirken, skal børn, der er fyldt 15 år,
høres, men det er forældremyndighedsindehaveren, der
træffer afgørelse herom. Børn under 15 år
har ingen rettigheder. Det må antages, at børn, der er
fyldt 15 år, kan klage over en indmeldelse eller udmeldelse,
der sker mod deres vilje.
- Når det
kommer til den kommunale
planlægning er der ingen garanti for, at børn i
kommunen tages med på råd, selv om det drejer sig om
beslutninger, der har indflydelse på børnenes liv og
hverdag, i relation til f.eks. miljøvurderinger af
daginstitutioner, etablering, lukning, sammenlægning el.lign.
af daginstitutioner, skoler og fritidstilbud samt etablering af
legepladser, skateboardbaner, grønne områder m.v.
- Med hensyn til
diskrimination og forskelsbehandling
følger det af både børnekonventionen, den
europæiske menneskerettighedskonvention og flere
FN-konventioner, at alle mennesker skal beskyttes mod
diskrimination og forskelsbehandling. Det fremgår endvidere
af lov om etnisk ligestilling, at et klagenævn kan behandle
klager over forskelsbehandling på arbejdsmarkedet.
Nævnet behandler også klager fra lønmodtagere
under 18 år. Der eksisterer imidlertid ikke et tilsvarende
klagenævn til behandling af forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet på grund af handicap, seksuel orientering
eller andet, som ikke samtidig reguleres via arbejdsmarkedsaftaler,
ligesom der heller ikke er mulighed for at klage over andre former
for forskelsbehandling.
Børns adgang til at blive hørt, til
medbestemmelse og til selvbestemmelse er således meget
forskelligt reguleret i de forskellige love. Det samme gælder
børns muligheder for at klage over afgørelser, over
voksnes optræden over for børnene, over kvaliteten af
de voksnes arbejde, over magtanvendelse og over de fysiske rammer.
Praksis med hensyn til de konkrete klagemuligheder samt
aldersgrænser herfor er ligeledes meget forskellig fra
retsområde til retsområde.
Forslagsstillerne ønsker i lighed med de
organisationer, som den 30. november 2006 rettede henvendelse til
Retsudvalget, en markant styrkelse af børns og unges
retsstilling og foreslår derfor følgende tiltag:
1. I lovgivning
såvel som i praksis skal det være hovedreglen, som
børnekonventionens artikel 12 kræver, at alle
børn skal høres i alle sager, der vedrører
dem, kun begrænset af et modenhedskriterium. Børn skal
gives medbestemmelse og selvbestemmelse ifølge
særlovgivningen, hvor dette er logisk og muligt. Og der skal
være konsistens mellem de enkelte
særlovgivningsområder for, hvornår børn
inddrages og har henholdsvis medbestemmelse og selvbestemmelse.
2. Børn og
unge skal have ret til at klage over alle afgørelser, der
vedrører dem, og som dermed har betydning for deres liv,
over voksnes optræden over for dem, over kvaliteten af de
voksnes arbejde, over magtanvendelse og over de fysiske rammer.
Praksis med hensyn til de konkrete klagemuligheder samt
aldersgrænser herfor skal være ensartet på de
forskellige retsområder.
3. Der skal
opbygges et nationalt netværk af lokale
medhjælpere/rådgivere med en særlig
børneindsigt, som kan rådgive børn lokalt
(eventuelt i skoleregi), bistå dem i deres klagesager og
sikre børn og unge tilstrækkelig tilgængelighed
til de steder, hvor deres sager kan behandles. Disse netværk
skal samarbejde med relevante lokale organisationer og andre
relevante aktører på området. Det skal sikres,
at børn og unge kender til denne mulighed.
4. Konventionen om
barnets rettigheder skal inkorporeres i dansk lovgivning, idet
dette vil styrke kendskabet til og brugen af
børnekonventionen på alle niveauer i det danske
samfund, såvel inden for domstolene, centraladministration og
lokaladministrationen som blandt professionelle, der arbejder med
eller for børn og blandt børn og forældre.
5. Alle relevante
love skal gennemgås grundigt for at afdække, om der er
overensstemmelse mellem børns rettigheder som defineret i
børnekonventionen og i dansk lovgivning.
Efterfølgende skal der etableres overensstemmelse mellem
børnekonventionen og dansk lovgivning, ligesom der skal
etableres en fast procedure med børnekonsekvensanalyser i
forbindelse med udarbejdelse af ny lovgivning og administrative
forskrifter, hvor de nye forskrifter sammenholdes med
børnekonventionens ånd og bogstav.
6.
Forslagsstillerne opfordrer statsministeren til at træffe en
politisk beslutning om, hvilken minister der har det overordnede
ansvar for børnepolitikken i Danmark og for, at
børnekonventionen implementeres i dansk lovgivning og
administrativ praksis. Ligeledes skal der etableres en fast
procedure for, hvordan dette koordineres mellem de relevante
ministres ressortområder.
Eventuelle initiativer i relation til
Folketinget Ombudsmand
Børn kan klage til Folketingets Ombudsmand, som
herefter tager stilling til, om sagen skal undersøges.
Børn klager imidlertid i praksis meget sjældent til
Ombudsmanden, men mange af Ombudsmandens sager vedrører
eller berører børns forhold. Ombudsmandens
sagsbehandling vil normalt afhænge af sagens principielle
karakter samt af, hvorvidt muligheden for behandling hos andre
myndigheder er udtømt.
Forslagsstillerne foreslår, at Folketinget træffer
beslutning om at opfordre Folketingets Ombudsmand til at prioritere
sager om børns retstilling og dermed give dette område
en øget overvågning på samme måde, som da
Folketinget, jf. folketingsbeslutning af 2. april 1993, anmodede
Ombudsmanden om at prioritere sager på
handicapområdet.
Forslagsstillerne finder endvidere, at der kan være
grund til at overveje, om Folketingets Ombudsmand skal sættes
bedre i stand til at kunne behandle klager fra alle børn
uanset deres forudsætninger. Det kan således overvejes,
om der skal allokeres midler til, at Folketingets Ombudsmand har
særlige medarbejdere med en blandet faglig baggrund (jurister
med efteruddannelse, psykologer, socialrådgivere og
pædagoger), der er særligt trænede i at behandle
klager fra børn, ligesom sagsbehandlingstiden skal tage
højde for, at der er tale om klagesager fra børn. Det
kan ligeledes overvejes, om der skal iværksættes en
omfattende oplysningskampagne dér, hvor børn og unge
færdes, om, at de kan klage til Ombudsmanden over
afgørelser m.v.
Forslagsstillerne vil tage initiativ til, at sådanne
overvejelser bliver nærmere drøftet under
udvalgsbehandlingen af beslutningsforslaget.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
styrkelse af børns retsstilling.
(Beslutningsforslag nr. B 52).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.