Roskilde Bank A/S oplyste i en
selskabsmeddelelse pr. 10. juli 2008, at i forbindelse med den
normale gennemgang af udlån og garantier i sammenhæng
med udarbejdelse af halvårsregnskabet måtte bankens
ledelse konstatere, at der ville skulle foretages nedskrivninger i
et væsentligt større omfang end hidtil antaget.
Størrelsen af nedskrivningerne blev efterfølgende
oplyst i en selskabsmeddelelse pr. 14. juli 2008 til ca. 880-900
mio. kr. Ledelsen i Roskilde Bank A/S vurderede i
selskabsmeddelelsen d. 14. juli 2008, at banken overholdt
såvel lovens krav om solvens som bankens opgjorte
solvensbehov efter de nødvendige nedskrivninger. Nationalbanken besluttede - efter
drøftelse med Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Finanstilsynet og Finansrådet - i den givne situation at
stille den fornødne likviditet til rådighed for
Roskilde Bank A/S, og der blev indgået aftale herom d. 10.
juli 2008. Nationalbankens sikkerhed bestod dels i en tabskaution
(garanti) på 750 mio. kr. fra først den finansielle
sektor (Det Private Beredskab) og dels en statsgaranti, der
dækker det eventuelle resterende tab. Statsgarantien for
likviditetstilsagnet blev med aktstykke 199 tiltrådt af
Finansudvalget d. 4. september 2008. Roskilde Bank forpligtede sig i
forbindelse med indgåelse af aftalen med Nationalbanken til
at arbejde for et helt eller delvist salg af banken inden for 6
måneder. I forlængelse heraf engagerede Roskilde Bank
efter drøftelse med Nationalbanken investeringsbanken Danske
Markets, Corporate Finance (en afdeling af Danske Bank A/S), der
iværksatte en salgsproces med deadline d. 22. august
2008. Salgsprocessen blev afsluttet, uden at der
fremkom bud på hele eller dele af banken. Der blev i
forbindelse med salgsprocessen konstateret meget stor usikkerhed om
boniteten af bankens udlånsengagementer generelt, og de
potentielle købere udtrykte stor skepsis over for den
generelle kreditkultur i Roskilde Bank. Bankens revision gennemførte en
dybtgående gennemgang af bankens
udlånsportefølje efter krav fra Finanstilsynet om, at
bankens halvårsregnskab skulle revideres. Uagtet den eksterne
revision ikke var tilendebragt, meddelte den eksterne revision d.
23. august 2008 Finanstilsynet og Roskilde Bank, at der ville
skulle foretages nedskrivninger i halvårsrapporten på
yderligere 1 mia. kr., således at de samlede nedskrivninger
udgjorde i underkanten af 2 mia. kr. Derudover meddelte den eksterne revision,
at det var revisionens opfattelse, at Roskilde Bank hverken
opfyldte det af banken individuelt opgjorte solvensbehov eller
solvenskravet i lov om finansiel virksomhed. Bankens ledelse
erklærede sig enig i denne vurdering. Det var derfor
nødvendigt at finde en ny løsning på bankens
situation. Danmarks Nationalbank indgik - efter
drøftelse med Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Finanstilsynet og Finansrådet - sammen med Det Private
Beredskab d. 24. august 2008 aftale med bestyrelsen i Roskilde Bank
A/S om at købe samtlige aktiver og overtage al gæld og
andre forpligtelser bortset fra hybrid kernekapital og ansvarlig
lånekapital i Roskilde Bank A/S. Aftalen blev indgået
på baggrund af en tilkendegivelse fra regeringen om, at den
vil søge om Finansudvalgets tilslutning til at dække
eventuelle tab, som Nationalbanken måtte lide som
følge af overtagelsen. Overtagelsen gælder ligeledes det
træk, der er foretaget på den lånefacilitet, som
Nationalbanken stillede til rådighed for Roskilde Bank A/S.
Nationalbanken vil fortsat tage en ekstraordinært høj
rente på dette lån. Renten udgør 2 procentpoint
mere end Nationalbankens almindelige udlånsrente, der p.t.
andrager 5,5 pct. Købet skete gennem en nyetableret
bank ejet af Nationalbanken og Det Private Beredskab. Den nye bank
har til formål at sikre det bedst mulige økonomiske
grundlag for afviklingen af den virksomhed, som overtages fra
Roskilde Bank. Banken overtager alt personale fra den gamle
Roskilde Bank i overensstemmelse med virksomhedsoverdragelsesloven.
Den indgåede salgsaftale mellem den nye bank og Roskilde Bank
er i overensstemmelse med § 246 i lov om finansiel virksomhed
blevet forelagt på en ekstraordinær generalforsamling i
Roskilde Bank d. 1. september 2008. Roskilde Bank A/S offentliggjorde sit
halvårsregnskab d. 29. august 2008, hvor nedskrivningerne
på udlån var yderligere forøget i forhold til
revisionens foreløbige melding d. 23. august, så det
samlede tab på udlån udgjorde i alt 3,6 mia. kr. Den
formelle overdragelse af Roskilde Banks aktiviteter til den nye
bank fandt sted d. 6. oktober 2008, efter at Finanstilsynet i
henhold til § 204 i lov om finansiel virksomhed godkendte
overdragelsen af Roskilde Banks aktiviteter. Roskilde Bank A/S er derefter trådt
i betalingsstandsning. Der er blevet indskudt ansvarlig kapital i
den nye bank, så den lever op til lovens kapitalkrav. 2,473
mia. kr. er blevet indskudt som aktiekapital, hvor Nationalbanken
har indskudt 1,723 mia. kr. ind, mens Det Private Beredskab har
indskudt 750 mio. kr. Derudover har Nationalbanken indskudt
yderligere 2 mia. kr. i ansvarlig lånekapital. Nationalbanken
har således indskudt i alt 3,723 mia. kr. i ansvarlig
kapital. Den nye bank skal, indtil den hurtigst
muligt afleverer sin tilladelse til at drive pengeinstitut tilbage
til Finanstilsynet, overholde kapitalkravene i lov om finansiel
virksomhed. Den nye bank er etableret på et sundere grundlag
end Roskilde Bank. Ud over de tidligere nævnte 3,6 mia.
kr. er der sket en regulering af aktiver til
overdragelsesværdier i forbindelse med ændring af
anvendt regnskabspraksis med 1,9 mia. kr. Der er således
foretaget nedskrivninger på udlånene på i alt 5,5
mia. kr. Det er ikke hensigten, at Nationalbanken skal lide tab
på kapitalindskuddet, men det kan i lyset af usikkerheden
selvsagt ikke udelukkes. Staten dækker med den
foreslåede garanti for eventuelle tab på
restgælden på lånefaciliteten, kapitalindskuddet
og andre tab, som Nationalbanken måtte lide i forbindelse med
overtagelsen og afviklingen af den nye bank. Statens risiko for tab
er søgt begrænset ved, at Det Private Beredskabs 750
mio. kr. tabes, førend Nationalbanken lider tab på
kapitalindskuddet. Det Private Beredskabs kapitalindskud er
en konvertering af den tidligere stillede tabskaution på 750
mio. kr., som Det Private Beredskab stillede over for
Nationalbanken i forbindelse med likviditetstilsagnet fra juli
2008. Det Private Beredskab har således accepteret en mere
risikofyldt placering af beløbet. Aktiekapitalen, hybrid
kernekapital og ansvarlig lånekapital i den oprindelige
Roskilde Bank er med løsningen som udgangspunkt tabt. Det er
dog i salgsaftalen aftalt, at hvis det efter afviklingen viser sig,
at der efter tilbagebetaling af den indskudte kapital inkl.
forrentning er penge tilbage, vil disse tilfalde ejere af ansvarlig
lånekapital og hybrid kernekapital samt aktionærerne i
den oprindelige Roskilde Bank i den nævnte
rækkefølge. Forrentningen af den indskudte kapital er
fastsat til Nationalbankens udlånsrente tillagt et
risikotillæg på 4,85 procent point, svarende til en
normal forretning af risikovillig kapital i banker efter et
skøn fra Danske Markets. Et eventuelt tab på statsgarantien
vil kunne opgøres, når den nye bank er endeligt
afviklet. En statslig udbetaling fra garantien til
Nationalbanken vil således først ske, når det
står klart, hvorvidt Nationalbanken har lidt et tab på
overtagelsen og afviklingen af Roskilde Bank. Baggrunden for at give Roskilde Bank et
likviditetstilsagn i juli 2008 var hensynet til den finansielle
stabilitet. Dette har ligeledes været det bærende
hensyn ved Nationalbanken og Det Private Beredskabs overtagelse af
Roskilde Banks aktiviteter. Det er særligt vigtigt på
et tidspunkt, hvor der er uro på de finansielle markeder, og
danske pengeinstitutter er afhængige af udenlandsk
finansiering. En betalingsstandsning i Roskilde Bank i august 2008
kunne have haft afsmittende virkninger på hele den
finansielle sektor til skade for den økonomiske aktivitet,
da det ville begrænse de finansielle virksomheders mulighed
for at låne penge til virksomheder og husholdninger. Udviklingen på de finansielle
markeder siden august 2008 har bekræftet, at overtagelsen var
nødvendig, og det har efterfølgende vist sig
nødvendigt også at spænde et generelt
sikkerhedsnet ud under de simple kreditorer i pengeinstitutterne i
Danmark, jf. lov om finansiel stabilitet (lov nr. 1003). Den nye bank har til formål at sikre
det bedst mulige økonomiske grundlag for afviklingen af den
fra Roskilde Bank overtagne virksomhed. Den nye bank driver dermed forretning med
henblik på en afvikling og må derfor ikke udvide sit
forretningsgrundlag. Det medfører blandt andet, at banken
ikke kan introducere nye produkter og serviceydelser, indgå
nye samarbejdsaftaler eller tilbyde priser, der er bedre end
markedspriserne. Det er hensigten, at den nye bank skal
afvikles hurtigst muligt. Der blev d. 29. september 2008
indgået aftale om at afhænde de fleste af bankens
filialer til tre pengeinstitutter (Nordea har købt 9
filialer, Spar Nord Bank har købt 7 filialer og Arbejdernes
Landsbank har købt 5 filialer). Bankerne har tilsammen
overtaget udlån for ca. 10 mia. kr. og indlån for ca. 5
mia. kr. og har desuden betalt tilsammen 550 mio. kr. i
goodwill. Der er betalt kontant. Den nye bank har herefter en balance
på anslået 23 mia. kr. Det er hensigten, at banken kan
aflevere sin tilladelse til at drive pengeinstitut tilbage til
Finanstilsynet hurtigst muligt. Herefter vil banken ikke
længere agere på et konkurrenceudsat marked. De
resterende dele af banken forventes afviklet i løbet af en
periode på 2 år, bortset fra krav i konkursboer, som
ikke forventes afsluttet inden for denne periode. Den nye banks bestyrelse består af 4
medlemmer udpeget af Nationalbanken og 2 medlemmer udpeget af Det
Private Beredskab. Endvidere gælder det, at enhver
væsentlig beslutning kræver tiltræden fra over
halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne, herunder bestyrelsesformanden,
som er udpeget af Nationalbanken, og mindst et andet medlem
indstillet af Nationalbanken. |